Sticky

[Info] Hoe verbeter ik mijn Wifi?

  • 6 februari 2017
  • 236 reacties
  • 162830 Bekeken
[Info] Hoe verbeter ik mijn Wifi?
Reputatie 7
Badge +6
  • T-Mobile Thuis moderator
  • 3406 reacties

Wifi wordt steeds belangrijker in ons leven. We kunnen bijna niet meer zonder. Dan mag het natuurlijk niet traag zijn of zomaar wegvallen. Dit topic helpt je met vijf tips om jouw Wifi supersnel en stabiel te krijgen! Kom je er niet uit met de checks en tips? Plaats gerust een berichtje in dit topic.

Video Instructie


Tip 1: Haal het modem van de stroom
 

Stap 1: Haal de stekker uit het stopcontact en wacht minimaal 10 seconden

Stap 2: Doe de stekker terug in het stopcontact

Stap 3: Wacht tot het modem weer is opgestart en klaar!
 

Heb je een Huawei modem of een Zyxel modem in combinatie met een Media Converter? Dan kan het helpen om ook de Media Converter van de stroom te halen.

Stap 1: Haal de internetkabel uit de Media Converter en haal 'm dan 10 seconden van de stroom

Stap 2: Sluit de kabel weer aan de stroom en wacht tot de Media Converter is opgestart

Stap 3: Verbind het modem weer met de Media Converter met de internetkabel

Media Converter

 

Heb je een Zyxel modem in combinatie met een Optical Network Terminal? Dan kan het helpen om ook de Optical Network Terminal van de stroom te halen.

Stap 1: Haal de internetkabel uit de Optical Network Terminal en haal 'm dan 10 seconden van de stroom

Stap 2: Sluit de kabel weer aan de stroom en wacht tot de Optical Network Terminal is opgestart

Stap 3: Verbind het modem weer met de Optical Network Terminal met de internetkabel​​​​

Optical Network Terminal

 

Tip 2: Plaats het modem op een centrale plaats
 

Stap 1: Verklein de afstand
Hoe groter de afstand tot het modem, hoe zwakker het Wifi-signaal. Zet je modem op de plek waar je Wifi het meest gebruikt.

Stap 2: Zorg voor een goede plek 
Muren, plafonds, verdiepingen en meubels hebben invloed op het Wifi-signaal. Het Wifi-signaal komt helaas ook minder goed door in goed geïsoleerde huizen en dikke betonnen muren.

Stap 3: Hef Wifi-blokkades op 
De grootste verstoorders van Wifi zijn water en metaal. Andere apparaten zoals magnetrons, DECT telefoons, babyfoons of alarmsensoren kunnen je Wifi-signaal ook storen. Zet daarom het modem op een plek zo veel mogelijk vrij van stoorzenders.

Stap 4: Antennes aandraaien en richten
Heeft het modem antennes? Controleer of de antennes goed vast zijn gedraaid. Richt de antennes in de goede richting. Plaats eentje omhoog en de andere plat.


Tip 3: Gebruik het beste netwerk
 

De meeste apparaten en modems zitten op dezelfde frequentie, namelijk 2.4 GHz. Het kan dus helpen om naar frequentie 5 GHz te wisselen. Dit heeft voor- en nadelen. Zo heeft 5 Ghz geen storing van andere apparatuur door een minder drukke frequentie. Daarentegen heeft 2.4 Ghz een groter bereik en wordt het ondersteund door alle apparaten. 
 

Stap 1: Ga naar de Wifi-optie op het apparaat

​​​​Stap 2: Kies het netwerk dat eindigt op '5G'

Bij draadloze netwerken zie je twee opties die beginnen met TMNL-XXX.

​​​​​Stap 3: Selecteer 'Verbinden'

Stap 4: Voer de beveiligingscode in

Deze sticker vind je achterop het modem.

Stap 5: Selecteer nu 'OK' of 'Verbinden' 


Tip 4: Kanaal wijzigen
 

 Soms zijn er te veel draadloze verbindingen actief op hetzelfde Wifi-kanaal. Dit kan ervoor zorgen dat het signaal wordt verstoord.

Stap 1: Wifi-kanaal scan
In Nederland kun je kiezen uit 13 kanalen. Controleer daarom eerst welk kanaal het minst druk is. Hiervoor kun je gebruikmaken van Wifi analyzer apps op je smartphone of tablet. Deze apps laten je zien welke kanalen in de buurt van het modem druk bezet zijn en welke je eventueel een beter Wifi-bereik kunnen bieden.

  • Voor Android klik hier
  • Voor Apple zijn er diverse apps te vinden in de App Store met dezelfde functionaliteit. Gebruik hiervoor de zoekterm 'Wifi analyzer' 

 Tip! Gebruik de app in de avond, dit is de drukste periode.

 

Stap 2: Pas het Wifi-kanaal aan
Als je weet welk kanaal het beste bij jou thuis past, kun je je Wifi-kanaal aanpassen. Het Wifi-kanaal aanpassen kun je heel eenvoudig zelf in My T-Mobile Thuis regelen. 


Inloggen op het modem om je Wifi-kanaal aan te passen kan ook, klik hieronder op de handleiding voor het modem dat jij thuis hebt.

Zyxel - Kanaal aanpassen
Huawei - Kanaal aanpassen
Draytek 2132 - Kanaal aanpassen
Draytek 2130 - Kanaal aanpassen
 

Tip! Probeer het nieuwe kanaal in de avond uit. Dit is de drukste periode. Test gedurende enkele uren.

 


Tip 5: Installeer zelf de T-Mobile versterker opnieuw
 

Stap 1: Wifi-versterker installeren
Alles wat je nodig hebt zit in het installatiepakket van de Wifi-versterker. Je kunt de versterker op 2 manieren installeren: draadloos of bekabeld. Bekabeld levert het beste resultaat op voor je Wifi.

Stap 2: Kies de juiste netwerknaam
Om gebruik te maken van de Wifi-versterker maak je verbinding met het netwerk dat eindigt op “_EXT”, bijvoorbeeld TMO-NL12345_EXT

Stap 3: Kies de beste plek en afstelling
​​​​​
De plek waar je de Wifi-versterker neerzet is erg belangrijk voor een goede verbinding. Volg deze checklist voor het kiezen van de beste plek:

  1. Plaats de Wifi-versterker halverwege het modem en je Wifi-apparaten waarvoor je het draadloze netwerk vergroot.
  2. Kan je kiezen of je de versterker draadloos of bekabeld installeert? Bekabeld zorgt voor de best mogelijke Wifi-verbinding.
  3. De Wifi-versterker werkt het beste als deze niet direct achter of onder meubels staat. Hoe minder obstakels tussen de Wifi-versterker en je draadloze apparaat staan hoe beter.
  4. Plaats de Wifi-versterker niet in de buurt van metalen objecten of apparaten zoals: luidsprekers, magnetron, telefoons en babyfoons. Deze kunnen het Wifi-signaal verstoren.
  5. Let op de lampjes van de Wifi-versterker bij het kiezen van de beste plek. De lampjes geven aan hoe goed het Wifi-signaal daar is.

​​​​​

Lampjes Zyxel Wifi-versterker

De kleur van het middelste lampje linklampje-zyxel-wap.jpg geeft aan of de versterker te dichtbij of te ver weg is geplaatst. Let op de volgende kleuren:

Oranje: De versterker staat te dicht bij het modem. Verplaats de versterker verder weg van het modem.
Rood: De versterker staat te ver weg van het modem. Verplaats de versterker dichter naar het modem.
Groen: De versterker ontvangt een goed signaal vanaf het modem.

 

Lees meer over het installeren van de Zyxel Wifi-versterker in de handleiding.

 

Lampjes Fritz Wifi-versterker
De vijf lampjes naast de bovenste icoon linklampje-fritzbox.jpg geven aan hoe sterk het Wifi-signaal is op de gekozen plek waar je de versterker hebt geplaatst. Branden alle vijf lampjes? Dan is het signaal daar sterk. Wanneer er maar één lampje brandt, is het Wifi-signaal daar zwak. Bij een zwak signaal kan je het beste de versterker neerzetten op een andere plek.

Lees meer over het installeren van de Fritz Wifi-versterker in de handleiding 1750E of handleiding 310.

Handleidingen

Is onze monteur geweest en wil je toch zelf de T-Mobile versterker opnieuw instellen? Bekijk de uitleg video of lees de onderstaande handleidingen. Met een Wifi-versterker wordt het Wifi-signaal versterkt.
 

Handleiding Wifi-versterker 1750E (Quick)

Handleiding Wifi-versterker 1750E (Uitgebreid)

Handleiding Wifi-versterker 310 (Quick)

Handleiding Wifi-versterker 310 (Uitgebreid)

Handleiding Zyxel Wifi-versterker
 

Tip! Zet geen versterkers achter elkaar, want dan wordt de snelheid gehalveerd.


Extra Tips

Extra Tip 1: Bekabelde Access Point
Een Access Point sluit je bekabeld aan op het modem en deze zendt dan zelf een nieuw Wifi-signaal uit. Op die manier heb je geen snelheidsverlies maar het nadeel hiervan is dat je alsnog met internetkabels moet gaan werken. Het gebruik van kabels kan je eventueel omzeilen door gebruik te maken van Powerline adapters, het internetsignaal loopt dan via je stroomnet in de woning. Het elektriciteitsnet is hier alleen niet specifiek voor ontworpen dus dit kan storingsgevoelig zijn, vooral wanneer beide adapters niet op dezelfde 'groep' zijn aangesloten. Hier bieden we daarom dan ook geen ondersteuning op.

Extra Tip 2: Draadloze Wifi-versterker
Idealiter plaats je deze net op de grens waar de sterkte van het Wifi-signaal minder begint te worden. De versterker pakt het signaal dan op en zendt deze door. Het nadeel van een versterker is dat deze niet tegelijkertijd kan zenden en ontvangen wat in de praktijk betekent dat de snelheid die je kan halen via Wifi minder wordt naarmate je meer versterkers gebruikt. Het bereik van je Wifi-signaal wordt hierdoor wel groter. Als je bijvoorbeeld een beter bereik boven wil hebben dan kan je de Wifi-versterker het beste daar plaatsen waar de versterker de beste ontvangst heeft. Vanuit dat punt zendt de versterker het signaal dan weer door naar de rest van de verdieping. Je kan de sterkte van het Wifi-signaal in kaart brengen via een app zoals Wifi Analyzer of programma's voor op je laptop zoals Netstumbler.

Extra Tip 3: Eigen router achter het modem
Als laatste kan je je eigen router achter ons modem aansluiten en de Wifi op het modem uitschakelen. Je router doet dan dienst als Wifi-punt. Je haalt het beste resultaat wanneer je de router zo centraal mogelijk zet ten opzichte van waar je bereik wil hebben. Wil je bijvoorbeeld het beste bereik op de eerste verdieping? Plaats de router dan centraal op de eerste verdieping, het liefst vrij van zaken die het signaal kunnen verstoren zoals je centrale verwarming en andere apparaten die ook een signaal uitzenden (denk dan aan bijvoorbeeld een babyfoon). Hoe je je eigen router aan kan sluiten vind je in dit topic. Let op: We kunnen geen ondersteuning bieden op je eigen apparatuur, omdat wij geen zicht hebben op de werking en aansluiting hiervan maar je kan je vraag uiteraard altijd stellen in het Community topic, dan kijken we graag met je mee!

 

Wifi Service

Werkt je Wifi niet optimaal na het uitvoeren van de bovenstaande tips? Heb je jouw bekabelde internet gecheckt, de storingsbronnen verwijderd en een fabrieksreset op jouw modem uitgevoerd? Dan helpen wij je graag op afstand om je Wifi te verbeteren met onze Wifi Service! Mocht het niet lukken, dan kunnen we met een versterker de Wifi proberen te verbeteren. Je krijgt de Wifi-versterker in bruikleen van T-Mobile, voor de periode van je abonnementsduur. 
 

Tip! Problemen met de Wifi-versterker? Kijk dan bij Tip 5 voor een uitgebreide handleiding!


Geen Internet

Het kan zijn dat jij niet de enige bent die het Wifi-signaal niet kan bereiken. Wellicht speelt er een algemene storing, check dat gemakkelijk en snel in ons storingstopic. Controleer ook ‘actuele storingen’ in jouw My T-Mobile Thuis


Wifi naam veranderen

Stap 1: Log in op My T-Mobile Thuis
En ga in het linkermenu naar "Instellingen" en klik vervolgens op "Wifi". Of klik hier om direct naar de Wifi-naam wijzigen pagina te gaan.

Stap 2: Kies een nieuwe naam, vul die in en klik op “Opslaan”
Inspiratie voor bijzondere Wifi-namen kun je online vinden! Heb je geen inspiratie? We helpen je natuurlijk graag: "Look Mum No Cables", "Wifi de Viking", “Michiel de Router” of "Beste Internet ooit".


Stap 3: Gebruik de nieuwe naam om je apparaten opnieuw met je Wifi te verbinden
Lukt het niet om via My T-Mobile Thuis je Wifi-naam te veranderen? Download dan hieronder de handleiding om je Wifi-naam te wijzigen door in te loggen op het modem.

 

Handleiding Zyxel - Wifi wachtwoord en naam wijzigen

Handleiding Huawei - Wifi wachtwoord en naam wijzigen

Handleiding Draytek 2130 - Wifi wachtwoord en naam wijzigen

Handleiding Draytek 2132 - Wifi wachtwoord en naam wijzigen
 

Tip! Als je de naam van je Wifi wijzigt, moet je de draadloze verbindingen van al je apparaten opnieuw instellen.


English Manual

Wifi is becoming a more and more integral part of our lives. It's almost impossible to imagine a life without it! As a result, slow Wifi or an unstable connection really isn't what we want. In this topic we'll help you do three checks to make your Wifi faster and more stable. Are the results not enough? Feel free to leave a comment below the topic!

 

Check 1: Change the modems placing to a more central spot:

The strength of your Wifi depends on several different matters. For example, the distance to the modem, a physical block (thick concrete, for example) or a network from one of your neighbors. Because every house is different, the puzzle is also different for everyone. We can't change everything, but we do have some tips! The biggest "enemies" to Wifi are water and electrical appliances. Make sure your modem isn't near an aquarium or a speaker but on a central, open spot. Does your modem have antennas? Make sure one is in an upright position, and one is lying flat.
 

Check 2: Use the best network:

Does your modem also support a 5Ghz network? If you're relatively close to your modem, this signal will be stronger, faster and should be more stable. You'll recognize the network because of the added "-5G" behind the network name. While the speed and stability are better, this is only for shorter distances. 5Ghz does not have the range that 2.4Ghz has, so if you're further away, make sure you use the 2.4Ghz network.
 

Check 3: Changing the channel:

Just like with radio, two senders can interfere with each other. Imagine a neighboring network or a baby monitor using precisely the Wifi channel you are using: this will result in an unstable network. Therefore, you can gain a lot by changing the frequency (channel) your Wifi network is using. You can easily check what channel is the best for you via a mobile app, and change it via your My T-Mobile Thuis or by logging in to the modem.

 

=>Checking what channel would be best via the app

Hide content

To check what channel your neighboring networks use, you can use this app from the Google play store or this app from the App Store. Be aware though, that there is only interference if the other Wifi network is being used at that time. Other electrical devices that use wireless signals, or interfere with your signal, also aren't visible here. So it's an awesome tool, but not a waterproof solution.

 

=>My T-Mobile Thuis

Hide content

If you know what channel should work best for you, you can change your Wifi-channel. We recommend picking channel 1, 6 or 11. The Wifi channel can be very easily changed via your My T-Mobile Thuis. Click on this link to immediately be on the right page: My T-Mobile Thuis. After logging in, you'll see the below screen:

 

 

If you want to manually change the channel, please try the below steps:

 

=>Draytek

Hide content

In the Netherlands we offer 13 channels, each with their own frequency. Because bordering channels can interfere with each other, we recommend using channels 1, 6 or 11. Try the one that should be best for several hours. Should it not improve, feel free to try another. Make sure you test over an extended period of time, best would be during evenings as it is usually the busiest period.

 

  1. Open your internet browser and surf to http://192.168.1.1 while connected to your modem. We recommend using a cable, but it is possible to do via Wifi. The connection will drop whenever you change the channel, though,
  2. Use username and password “user”,
  3. Click on “Wireless LAN” in the menu (left),
  4. Click “General Setup”,
  5. On “Channel” you can change the channel. Make sure you use the mode “Mixed”!
  6. Click “OK”.
 

=>Huawei HG659

Hide content

In the Netherlands we offer 13 channels, each with their own frequency. Because bordering channels can interfere with each other, we recommend using channels 1, 6 or 11. Try the one that should be best for several hours. Should it not improve, feel free to try another. Make sure you test over an extended period of time, best would be during evenings as it is usually the busiest period.

 

  1. Open your internet browser and surf to http://192.168.1.1 while connected to your modem. We recommend using a cable, but it is possible to do via Wifi. The connection will drop whenever you change the channel, though,
  2. Your username and password were randomly created and can be found on the back of your modem. Fill these in and hit enter,
  3. Go to “Thuisnetwerk”,
  4. Click on “WLAN-instellingen”
  5. Click on “Geavanceerde instellingen” so we can change the channel
  6. Choose the preferred channel for the 2,5Ghz or 5Ghz band, then click “Opslaan”.

 

 

=>Zyxel

Hide content

In the Netherlands we offer 13 channels, each with their own frequency. Because bordering channels can interfere with each other, we recommend using channels 1 or 6. Try the one that proves best for several hours. Should it not improve, feel free to try another. Make sure you test over an extended period of time, best would be during evenings as it is usually the busiest period.

 

  1. Open your internet browser and surf to http://192.168.1.1 while connected to your modem. We recommend using a cable, but it is possible to do via Wifi. The connection will drop whenever you change the channel, though,
  1. The username and password are on a sticker, on the back of the modem. Use these to login,

72c1d307-fe92-4678-8af9-c09e91c28f2e.jpg

  1. Change the frequency via the dashboard, under “Wifi instellingen”.

 


236 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Mooi topic. Jammer dat je bij glas geen modem/router krijgt dat 5ghz ondersteund. Dat zou meer van deze tijd zijn. Hier is het in de wijk behoorlijk druk en een goed kanaal vinden is lastig. Mijn voorkeur zou daarom echt 5ghz zijn. Biedt T-Mobile hier oplossingen voor? Bijvoorbeeld in het kader van WIFI garantie?
Reputatie 7
Badge +18

Hallo @moontjuhh 

Waarschijnlijk hen je een goed geïsoleerde huis waardoor het wifi signaal niet goed door je huis gaat.

Het beste kan je een versterker/router bedraad op de eerste verdieping plaatsen en deze instellen als Acces Point bijvoorbeeld.

De TP Link Deco maakt gebruik van wifi om onderling te verbinden wat soms niet echt handig kan zijn.

Zag net je goede uitleg al ben ik zelf nog een leek op dit gebied, als hij het maar doet denk ik maar. Echter, wat ik nu toch weleens wil weten, wanneer heeft het zin om het 5ghz netwerk te gebruiken? Klinkt alsof het heel snel is, maar in de praktijk is het bijna langzamer.



Al zit bijna niemand van m[n buren op zo'n frequentie zag ik op een wifi analyzer.



Wellicht kun je eea uitleggen



Gr Renald
@Kaassausje

Dat wist ik niet. Evenzogoed vind ik het onnodig om hiervoor als een kleuter op min vingers getikt te worden. Ik begrijp ik echt niet waar sommige mensen de tijd vandaan halen om anderen op hun vergissingen te wijzen.

Hallo @Jason ,

Ik had al een heel verhaal getikt en dacht nog even de instructies die je geeft te volgen en ik zie ineens dat de WR6602 verbonden is met ons netwerk zonder dat ik het ding sinds mijn eerste post heb aangeraakt. Mijn vrouw zegt ook nog met de AP/repeater stand op de WRE6602 en de WPS knoppen aan weerszijde te hebben geëxperimenteerd. M.a.w. het werkt zoals het zou moeten maar we weten niet waarom..

Toch bedankt voor jouw aandacht!

 

 

 

 

 

 

 

Ha Brian, 

 

Gisteren hadden we een ICT-er over de vloer en heeft alles nagekeken en het probleem kunnen oplossen. We hebben zelfs Google chroom weer!

Wel apart dat de monteur dit zelf niet zo heeft ingesteld. Wel zijn beide netwerken nog met dezelfde naam verbonden. Maar de ICT-er gaf aan dat dit juist goed was, omdat je apparaat automatisch de goede verbinding pakt.

Stel we krijgen weer problemen, dan ga ik jouw oplossing toepassen! Fijn dat we eindelijk na zoveel belletjes een tip hebben gekregen! 

Reputatie 7
Badge +10
Goed om te lezen wat je zelf allemaal kan doen aan de WiFi met het aanpassen van de WiFi.

Dat 1-6-11 verhaal is leuk voor de theorie maar in de praktijk hoeft dat niet de beste te zijn. Mijn voorkeur gaat uit naar 1 of 13. Wat heel erg jammer is in dit stuk, De Draytek 2132fvn maakt gebruik van 40mhz kanalen. hierdoor heb je meer last van de "buren". Simpel gezegd gebruikt het modem kanaal 1 EN 6. wat dus in een drukke omgeving erg hinderlijk kan zijn.



Mocht je problemen hebben zet de chanal dan op 20mhz inplaats van 20/40mhz.

Deze staan bij Wireless LAN onder de geavanceerde instellingen.



Dit word zelfs geadviseerd door draytek zie ook http://www.draytek.com/en/faq/faq-wlan/wlan.wireless-lan/how-to-improve-wi-fi-performance/

beste cal,

afgelopen dinsdag 8 september heb ik de drytek modem terug gestuurd via post NL. woe 9 sept kwam de monteur van tmobile. Ze had een drytek mee maar die werkt juist niet meer ivm een andere kaart in de centrale van KPN. Daarom haperde de verbinding .  Dus die heb ik niet nodig. Ze heeft nogmaals geprobeerd mijn apparaten aan te sluiten op de zyxel maar dat werkte niet. Dus de verbinding zelf is prima maar de wifi werkte alleen op mijn smartphone en tablet en niet op de smarttv en cpap.. Dus heeft ze een huawai geinstalleerd. Toen werkte ineens alles perfect. Dus nu heb ik een huawai modem. En t zyxel modem heeft ze mee terug genomen en haar collega gebeld om een doos op te sturen om de zyxelversterker terug te sturen. Vandaag vrijdag 9 sept kwam de post NL aan de deur met een doos maar daar zat weer een zyxelmodem in. Dat was dus niet de bedoeling. Ik heb gebeld met edwin . Hij heeft een ticket gemaakt voor de backoffice want de huawai modem staat nog niet in het systeem. Als de nieuwe zyxel ook terug gaat zou ik in jullie systeem dus staan als modemloos wat dus niet klopt want ik ben niet modemloos ik heb nu een huawai modem. In iedergeval.wat nu moet gebeuren is dat ik 2 codes krijg om zowel de zyxel modem en versterker te retourneren.  En dat de huawai modem in jullie systeem wordt geregistreerd. Maar goed je collega edwin is daar al mee bezig. Het lag dus niet aan de internet snelheid van mijn verbinding het lag echt aan het zyxelmodem

groet mimi

Reputatie 7
Badge +10
@michiel71



Je heb tegenwoordig mesh wifi accesspoints. deze maken zelf onderling verbinding met elkaar en zorgen voor een goed dekkend netwerk zonder gedonder. dit werkt beter dan losse apparaten met het zelfde netwerk naam die niet onderling communiceren.



Bijvoorbeeld de TP-Link Deco M5 (set van 3) of een Fritz wan Repeater 1750E

Schakel dan wel de WiFi van je modem uit.
@michiel71



Je heb tegenwoordig mesh wifi accesspoints. deze maken zelf onderling verbinding met elkaar en zorgen voor een goed dekkend netwerk zonder gedonder. dit werkt beter dan losse apparaten met het zelfde netwerk naam die niet onderling communiceren.



Bijvoorbeeld de TP-Link Deco M5 (set van 3) of een Fritz wan Repeater 1750ESchakel dan wel de WiFi van je modem uit.




@Hidden.nld Hartelijk dank. Ik heb je advies opgevolgd en een setje Deco M5's gekocht te samen met een TP-Link Gigabit switch. Mijn eerste ervaringen zijn zeer positief.



Vigor 2132F ---> DecoM5.1 ---> Switch

. ---> DecoM5.2

. ---> DecoM5.3



Vanuit het T-Mobile modem/router in de meterkast bedraad DecoM5.1 aangesloten

De DecoM5.1 doorgelust naar de TP-Link switch

Vanuit de switch de twee andere TP-Link M5's bedraad aangesloten. Eén in de woonkamer en één in de slaapkamer op de eerste verdieping.

Ik haal nu stabiele snelheden via wifi van 150 Mbps down en 180 Mbps up.
Reputatie 7
Badge +18


Beste Robert,



Kun je iets meer details geven over jouw situatie?

Welke Wifi frequentie gebruik je? 2,4 of 5 GHz?

Waar staat je modem? Staat het vrij opgesteld of ergens achter weggestopt?

Ben je tijdens de speedtest de enige gebruiker van de internet verbinding?

Hoeveel buren zie je met Wifi?



Groet, Folkert
Hoi Folkert,



Ik gebruik 2,4ghz aangezien m'n apparatuur geen 5ghz ondersteund, modem staat in de huiskamer op tv meubel. Ik ben de enige gebruiker op deze verbinding, aantal wifi netwerken die ik zie bij een scan zijn 6. Ik heb ook de analizer gebruikt om te kijken op welke kanalen de meesten zitten. Die zitten allemaal op tussen de 1 en 10, heb zelf gekozen voor kanaal 12 nu.




Hoi Robert,



2,4 GHz Wifi is verre van ideaal, niet alleen omdat het er druk is met Wifi van de buren maar omdat ook Bluetooth, babyfoons, draadloze camera's etc. er gebruik van maken en die zie je niet verschijnen in de lijst als je scant.

Verder zou het ideaal zijn als alle buren en jij allemaal gebruik maken van kanaal 1, 6 of 11 en niets wat daar tussenin of boven zit. Wifi signalen zijn namelijk 5 kanalen breed en alleen als je de drie genoemde kanalen gebruikt zitten ze elkaar niet in de weg, ze overlappen dan niet. De kanaal indeling stamt namelijk uit het pre Wifi tijdperk. Helaas kiezen modems en routers nog te vaak tussenliggende kanalen op de Auto stand. Als je dan nog routers hebt die een 40 MHz breed signaal uitzenden ben je helemaal klaar, die rammen over nog veel meer kanalen tegelijk heen.



Er is eigenlijk maar 1 goede oplossing namelijk verhuizen naar 5 GHz Wifi en omdat nog niet alle T-Mobile modems dit ondersteunen zou je voor een extra accesspoint kunnen gaan of wellicht heb je nog een router liggen die je als accesspoint kunt instellen, Asus kan dat maar er zijn nog een paar merken.

En dan ook meteen een accesspoint gebruiken dat op 5 GHz de norm 802.11ac ondersteunt, dat is erg belangrijk, is een technisch verhaal.



Groet, Folkert
Hoi Robert,



Dat ziet er inderdaad uit alsof het verbeterd moet worden. Wat fijn dat je al verschillende tips geprobeerd hebt. Jammer dat deze niet hebben geholpen, maar geen zorgen, ik help je verder! Ik heb direct een monteur gevraagd om bij jou langs te komen voor de Wifi-service. Je ontvangt een SMS op het 06-nummer eindigend op 71 om een afspraak te maken. Jouw wifi wordt snel gefixt!


@Sterre bedankt voor het regelen van een WiFi afspraak, maar ik heb zelf even lopen rommelen in m'n router en een ander kanaal ingesteld als wat was voorgeschreven maar vanaf zaterdagavond tot aan nu haal ik downloadsnelheden die eigenlijk boven verwachting zijn. Ik heb ook m'n tv rechtsreeks aangesloten via utp aan het modem en vooralsnog is alles dik in orde.
Reputatie 7
Badge +5
Goedemorgen @linet,



Dat is wel erg ver weg. Heb je met Guidion gebeld of heb je dit via de site geregeld? Vaak helpt het om te bellen. Dan is er meer mogelijk en kun je hopelijk sneller genieten van een betere verbinding.
Ja al menig keer, WAN lampje blijft knipperen (geen stabiele verbinding), nu afspraak met een monteur gemaakt.



bedankt voor je reactie.
Reputatie 7
Badge +10
@ycarlos



Er zitten nog een paar bugs in het modem. deze worden in de komende updates opgelost.

Wat helpt is bandsteering uitschakelen en wifi op een vast kanaal zetten. sommige apparaten ondersteunen de bandsteering niet goed waardoor er verbindings problemen zijn.



De vertaling van de interface lijkt gewoon door een transelater gehaald te zijn waardoor ik het ook ff niet snap. ja dat vind ik ook om te huilen.



het klopt dat het opstarten 4 minuten duurt. en dat is redelijk. zie soms modems die een half uir nodig hebben om op te starten. maar het snelste modem was de Draytek die slechts 15sec nodig had om online te komen.



Op dit moment gebruikt T Mobile alleen de Zyxel in. een ander modem is er dus niet meer.
@Hidden.nld







Dank voor je uitgebreid antwoord. Ik waardeer het oprecht! Dankzij je tip heb ik het probleem kunnen isoleren tot 2 mobiele telefoons in het huis (de meestgebruikte). 2 android. Ik zal kijken of het gebeurd als ik overstap naar apple telefoons. Zal het nog laten weten :)






De 5G wifi op de router uitschakelen heeft alle verbindingsproblemen opgelost. al 4 dagen geen enkele keer verbinding verloren thuis. een andere telefoon proberen was ook niet nodig.



Dank allen voor de troubleshooting.
Hey, ik heb een vraagje over de Zyxel router, waarom zijn alle ports gecapped op 100M/Full duplex behalve port 4 die gebruikt moet worden voor TV? Wat hebben we dan aan een 750Mbps abonnement als we max 100Mbps via de kabel kunnen ontvangen?

Is inmiddels opgelost, was een foutje van mijn kant.

ja dat klopt.  Heb nu ook getest door met mijn laptop naast de meterkast  te gaan staan met een kabel verbinding naar de router. Dat blijft wel goed werken! en bereikt nog hogere snelheden (850Mbit up en down!!) Althans heb er ongeveer 15 minuten gestaan om te testen.

Ik heb inmiddels alles uitgeprobeerd en weet waar het allemaal fout kan gaan.

2.4ghz is gewoon te druk in mijn straat. Nu tijdens de crisis is het helemaal hopeloos. Het WiFi signaal is een drama daardoor en 5ghz wordt niet ondersteund door de router.

ik wil mijn router ruilen voor een apparaat dat wel 2020 proof is en wel dual band ondersteunt.
 

"Om zo min mogelijk overlast te hebben adviseren wij dan ook om een ander kanaal te pakken als de andere netwerken in jouw buurt."



Zou dat niet zoiets moeten zijn als: Kies bij 2.4 GHz voor het minst bezette kanaal 1,6 of 11. Achtergrond : alle andere kanalen storen elkaar onvoorspelbaar. Maar, als buren de kanalen 1, 6, of 11 'delen' zorgt het WiFi protocol voor een eerlijke verdeling mochten 2 buren tegelijkertijd data willen verzonden of ontvangen.
@Angelique1605



Je hebt bovenstaande al aangegeven in je eigen topic. Het is niet de bedoeling dat je hetzelfde kenbaar maakt in meerdere topics, da's tegen de huisregels van het forum. Zou je daar in de toekomst aan willen denken? Alvast bedankt. 🙂
Ik heb sinds gisteren T-Mobile Thuis, en helaas kreeg ik een Draytek Vigor 2130FVn router, en die ondersteunt helaas alleen 2.4GHz.



De 2.4GHz-band is hier in de buurt heel druk, dat werkt dus niet goed. Ik heb nu mijn eigen router er maar achter gehangen als access point, die ondersteund wel 5GHz WiFi.



De voordelen van 5GHz WiFi zijn:


  • Meer kanalen (27 voor 5GHz vs. 13 voor 2.4GHz)
  • De kanalen overlappen niet met elkaar (op 2.4GHz overlapt elk kanaal aan beide kanten met twee andere kanalen. Kanaal 1 overlapt met 1-3, kanaal 6 met 4-8 en kanaal 11 met 9-13). Van andere access point op een van die overlappende kanalen kan je dus storing kringen.
  • Het heeft een kleiner bereik. Dat klinkt als een nadeel, maar kan ook een groot voordeel zijn, want de netwerken van de buren kunnen je veel minder storen omdat het signaal niet zo ver komt



Bij niet te grote appartementen met veel buren is 5GHz dus zeker aan te raden boven 2.4GHz. Als al je apparaten 5GHz. ondersteunen kan je de 2.4GHz ook uitzetten, dat scheelt weer storing voor je buren die dat nog wel gebruiken.

Hay, 

Ik lees hier dat er voor alles een oplossing wordt aangeboden! Dus toch nog hoop.

Ook onze waarden zijn prima en heel veel gebeld met jullie en gechat. Nu ligt de vraag of het contract ontbonden kan worden. Wij gaan hier later meer over horen.

 

Het zit namelijk zo dat we sinds we Tmobile thuis hebben zeer slechte wifi ervaren. Monteur is uiteindelijk langsgeweest en zag dat onze apparaten geen verbinding kon maken.

Een feest voor hem, want zijn mobiel deed het!

Maar goed daar hadden wij dus even niks aan. Vervolgens krijgen wij wel te horen dat alles naar behoren moet werken en dus de waarden goed zijn. Ook dat de monteur niks heeft opgemerkt. Natuurlijk niet helemaal eerlijk van hem en zijn terugkoppeling hebben wij ook niet kunnen ondertekenen ivm Corona. Dus wij kwamen er vrij laat achter dat deze man aan heeft gegeven dat alles prima werkte. 

Nog steeds zitten we dus met het probleem van een slechte wifi verbinding. En nu lees ik dat veel meer mensen hier last van hebben. 

Ondertussen van kanaal veranderd. Het was even uitzoeken hoe zoiets werkt. Maar eigenlijk geen idee of ik nu daadwerkelijk een rustig kanaal heb uitgekozen. 

 

We zijn een beetje moe van het constant:

-netwerk vergeten, opnieuw verbinden, wifi verbinding, verbinding weggevallen, netwerk vergeten, etc. 

We willen constant wifi. 

 

Maar goed ik hoop hier toch nog de gouden oplossing te krijgen. 

We hebben geen last van betonmuren. Bekabeling doet het verder prima. Het is echt de wifi. We mochten geen oudere modem krijgen helaas. Die schijnt wel goed te werken met de 2.4 verbinding. 

Dit zou nog wel eens de oplossing voor ons kunnen zijn. 

 

Het vervelende is dat de wifi onvoorspelbaar is en dat de kinderen steeds tijdens thuisscholing eraf worden gegooid en zo hele lessen missen. De 5g verbinding werkt goed. Alleen de 2.4 niet. Dus misschien kan jij ons wel helpen! 

 

 

Reputatie 2
Hoi TAVL,



Een monteur kan bij een Wifi garantie bezoek besluiten een repeater op te hangen. Deze repeater ondersteunt ook de 5 Ghz frequentie.
Reputatie 7
Badge +7

Hoi @RogierMulder, probeer eens om de Wifi op het modem uit te zetten wanneer je de extender aansluit. Het signaal verstoort namelijk het signaal vanaf de extender wanneer je deze als access point koppelt. 

 

Reageer