[REVIEW] T-Mobile Thuis TV: Lights, Camera... Action!

[REVIEW] T-Mobile Thuis TV: Lights, Camera... Action!
Reputatie 7
Badge +8
  • Superuser
  • 2130 reacties

Enige jaren geleden heeft T-Mobile het thuisproduct overgenomen en onder eigen vlag gelanceerd. Na een frisse rebranding kwam vanuit de community al snel de vraag om meer functionaliteiten; meer interactiviteit, uitbreiding van de terugkijk mogelijkheden, tv programma's opnemen in de cloud en apps. Dit heeft geleid tot het nieuwe T-Mobile TV product. Maar wat is het nu precies? Welke functionaliteiten heeft het? Is het compleet? En werkt het snel en prettig? 

 

Na installeren kun je kijkprofielen aanmaken

Specificaties

Het thuisproduct is allerminst gelijk aan het oude product. Het valt direct op dat het product zich volledig in de cloud bevindt. Daarmee heeft T-Mobile meer mogelijkheden tot het aanbieden van diensten en een eigen TV aanbod. In het verleden kon dit enkel op plekken waar T-Mobile eigen apparatuur op het glasvezelnetwerk heeft. Deze gebieden zijn te herkennen aan de beschikbaarheid van 1Gbps internet. Op DSL en in andere gebieden was T-Mobile gebonden aan het aanbod van NetwerkNL. Door het TV platform via de cloud aan te gaan bieden lost dit de afhankelijkheid met NetwerkNL op en maakt dit T-Mobile flexibeler. 

 

Menu zoeken

De oude TV dienst kende na de overname een nieuwe look & feel, waarbij een zwarte achtergrond gecombineerd werd met magenta en wit. Het was een snelle omschakeling om te passen bij de nieuwe eigenaar. Het was over het algemeen simpel en had weinig mogelijkheden. In de periode erna is weinig veranderd. Tenminste tot de lancering van de vernieuwde T-Mobile Thuis TV. Het oogt een stuk frisser en meer bij deze tijd. Bepaalde menustructuren zijn onveranderd, terwijl er wel veel meer mogelijkheden bij zijn gekomen. Het zal wennen zijn, omdat de bedieningswijze veel vrijer is en meer mogelijkheden kent. Dit betekent dat de menu's uitgebreider zijn en je meer klikmogelijkheden hebt. Dit resulteert soms in een laag te veel, waardoor je net iets te veel moet doorklikken om bijvoorbeeld een instelling moet wijzgen. Qua gebruiksvriendelijkheid is hier nog een slag te maken. Een voorbeeld hierbij is radio. Deze staat onder het TV product en dat lijkt niet helemaal de meest logische plek.

 

 

Een nieuwe kijk

Bij de TV dienst gaat het primair natuurlijk om de kijkervaring. Het kijken lijkt ogenschijnlijk niet anders, maar dat is het wel. Zeker nu de streams rechtstreeks geleverd worden door T-Mobile. In tegenstelling tot de streams op het eigen ODF netwerk zijn deze streams wel hergecodeerd. Hier is T-Mobile niet uniek in, want ook de meeste andere aanbieders doen dit om ruimte op het netwerk te besparen. Dit hoeft niet per definitie slechter veel slechter te zijn. In dit geval is gedurende de testperiode de kwaliteit van streams verbeterd. Toch ben ik wat terughoudend en vind ik het erg jammer. Zeker omdat hercoderen altijd verlies in kwaliteit betekent. Hoewel de streams op de meeste kanalen goed genoeg ogen, is het beeld soms minder stabiel in het geval van snelle beeldwisselingen. Dit viel vooral op bij lichtshows tijdens muziekoptredens. Dit is zeker voor verbetering vatbaar, maar daar wordt ongetwijfeld verder aan getweaked. Net zoals tijdens de testperiode. 

Het beeld wordt - afhankelijk van beschikbaarheid - doorgegeven in SD of HD. 4K is bij de release niet aanwezig. Gezien de geringe adapatie van 4K is dat op zich een logische keuze, maar toch jammer. Zeker met het oog op groter wordende schermen met steeds hogere resolutie en mogelijkheden tot HDR. Zonde als dat niet uitgenut kan worden.

Nieuw - voor WBA en DSL gebruikers - is ook dat je keuze hebt in audio en ondertiteling. Zo kun je zenders als Disney Channel, Cartoon Network en Boomerang kijken met de Nederlandse of originele audio. Dus heb je Bugs Bunny liever in het Engels, dan is dat mogelijk. Dit soort instellingen is wel afhankelijk van de contentaanbieders. 

Via instellingen is de voorkeur in te stellen voor stereo of 5.1. Dit is een instelling voor alle kanalen. Het zou mooi zijn als je vervolgens bij het kanaal zelf ook kunt kiezen voor het type track. Zeker als een 5.1 slecht gemixt is, dan is het fijn snel over te kunnen schakelen naar stereo. Dit is nu enkel mogelijk via het menu instellingen. Enigszins omslachtig.

 

Via de gids kan tot 7 dagen terug gekeken worden. Zoeken is ook mogelijk via het hoofdmenu

Net te laat

Interactiviteit wordt steeds belangrijker. Vroeger was er enkel een analoog TV signaal en een bijbehorende VHS recorder. In het digitale tijdperk is dit veel meer geregiseerd door de leverancier. Hier is dan ook een grote stap gemaakt. Net voor het einde van het jaar werd het mogelijk om - na lange tijd van ontbreken - via de programmagids een uitzending opnieuw te starten bij de RTL zenders. Een mooi voorproefje van de nieuwe dienst. Hier geldt Begin gemist voor de 90+ zenders en tot 7 dagen terug. Ook zijn er meer mogelijkheden gekomen om van diverse kanalen series en andere content terug te kijken. Tijdens de testperiode was dit nog beperkt, maar dit zal ongetwijfeld snel aangevuld worden. Om bij deze service te komen moet wel gezocht worden. Dit is zo'n punt, waar de logica van de nieuwe TV dienst wennen is.

 

Video On Demand kanalen (VOD)

Een andere veelgehoorde wens van veel gebruikers is om het opnemen van programma's via de cloud te introduceren. Deze wens is eveneens ingewilligd. T-Mobile volgt hiermee de concurrentie, die voornamelijk via cloud opnemen. Hier zijn voors- en tegens, maar het is een onherroepelijke trend op het gebied van opnames. Nadeel van cloud is dat opnames vervallen als bijvoorbeeld een pakket uit gezet wordt, een zender stopt of na verloop van tijd. Bij een fysieke box heb je hier doorgaans zelf meer in de hand. Aan de andere kant ben je met cloud wel flexibeler en kun je vaak ongeacht de plek in huis naar de opname kijken en vaak vele opnames naast elkaar opnemen. Zo kun je straks ook via de nieuwe app kunnen opnemen en vice versa, waarna je de opname zowel mobiel als via de decoder kunt bekijken. Je kunt zowel een enkele opname starten als een serie opnemen. Iets dat via de oude, lompe  harddisk decoders enigszins knullig werkte. Opnames worden 1 jaar bewaard en de capaciteit van het opnemen pakket is 200 uur.

 

 

Bingewatchen

Streamingservices zijn niet langer weg te denken bij het hedendaagse TV kijken. Niet iedereen heeft daarbij een Chromecast, AppleTV of smartTV. Om die reden is er geregeld via deze community gevraagd om diensten als Netflix en Videoland beschikbaar te maken via de decoder. Hier laat T-Mobile een kans liggen. Dit wordt niet aangeboden. Zonde.

Naast de eerder besproken VOD diensten is ook de videotheek meeverhuisd. Deze werkt niet anders, maar brengt ons wel naar een verbeterpunt; de zoekfunctie. De zoekfunctie kan af en toe wat onoverzichtelijk zijn in de resultaten. Zeker als een gedeelte van de zoekopdacht gebruikt wordt of het zoeken naar een aflevering van een serie.

Ook á la carte is aanwezig. Die optie was al op de oude omgeving aanwezig. Een klant kon hiermee het TV pakket aanvullen met enkele losse zenders. Een voortvloeisel uit de oude KNIPPR dienst. Het aanbod is wel beperkt en mag zeker nog verdere uitbreiding.

 

 

Ra-di-oooo

Radio is enigszins verstopt onder TV. Radio is daarentegen nu ook voorzien van een programmagids, waardoor er meer informatie is rond de uitzendingen. Verder is hier eigenlijk weinig veranderd, maar dat is niet eens zo erg. Het doet wat het moet doen. Al zou ik hier ook graag een podcast app zien als aanvulling. Een aantal radiozenders is met dit opkomende medium flink in de weer en dat geeft interessante achtergronden. Een mooie interactieve aanvulling op de dienst.

Prijs (2020)

De prijs voor T-Mobile Thuis TV is € 15 per maand en maandelijks aan of uit te zetten.

  • TV decoder: eerste gratis, iedere volgende decoder € 5
  • Opnemen: € 5 ongeacht aantal decoders

Extra zenders, themapakketen, premiumpakketten en videoshop content zijn extra diensten en hier zijn kosten aan verbonden. Zie T-mobile.nl. 

Fin

T-Mobile Thuis heeft een lange lijst aan wensen opgebouwd op deze community. De roep om verbetering was groot en een belangrijk deel is met het nieuw T-Mobile Thuis TV product ingewilligd. Het TV product oogt prettig en werkt goed. Is het daarmee perfect? Zeker niet. De soms wat onlogische menustructuren, het ontbreken van derde apps (Netflix, Videoland, etc) en de zoekfunctie kunnen zeker nog beter. Ook de streams kunnen nog wat beter getweaked worden.

Over het algemeen is dit TV product een behoorlijke stap voorwaarts en is T-Mobile Thuis TV weer bij de tijd met een solide basis. Zeker in combinatie met de nieuwe TV app, die verwacht wordt. Maar daarover later meer. 

Wat is er top?

V Net ontwerp
V Cloud opname
V 90+ zenders Begin gemist via guide
V Meer beeld- en geluidopties per zender
V Favorieten instellen
V Diverse VOD kanalen
V Kijkprofielen

Wat kan er beter?

X Zoekfunctie
X Geen Technicolor streams, maar compressie. Soms wat instabiel
X Geen 4k
X Geen derde apps
X Menustructuren soms wat onlogisch


105 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Ik heb lang getwijfeld of ik dit (nu al) zou posten, maar ik merk dat er veel vragen en ook wat klachten zijn over het nieuwe tv-platform. Het is onder een groep klanten getest, maar daar zat ik niet bij, dus dit is ook meteen mijn (ongevraagde) feedback, met daarbij wat zaken die me van het hart moeten. Het wordt een lange en bij vlagen vrij technische post, waarbij ik de technische delen wat naar de achtergrond heb gezet, maar het staat iedereen vrij om het wel of niet te lezen. Een kleine disclaimer vooraf: ik ben ook maar een klant, dus ik kan niet achter de schermen kijken en weet ook niet waarom T-Mobile bepaalde keuzes heeft gemaakt. Misschien zijn er wel heel goede redenen voor. Door wat te prutsen heb ik het nieuwe tv-systeem alvast op mijn tv-box gekregen, maar omdat ik nog niet officieel ben overgezet kan het zijn dat het bij mij nog niet optimaal werkt, al denk ik dat het aardig in de buurt komt. En omdat ik ook niet alles weet of te snel aannames doe: correct me if I’m wrong.

Ten eerste drie ogenschijnlijk afzonderlijke zaken die me opvallen op het forum, maar naar dezelfde oorzaak te herleiden zijn: voor live tv gebruikt het nieuwe platform op DSL dezelfde door de netbeheerder geleverde multicast streams als voorheen op DSL. Dat verklaart waarom teletekst daar nog wel werkt maar niet meer op glasvezel, waarom je, als je DSL met eigen router hebt, wat moet knutselen en waarom klachten die betrekking hebben op de bitrate van het beeld pas begonnen toen glasvezel aan de beurt was. Voor DSL-klanten was er immers geen verschil. Maar zodra je op DSL op een andere manier kijkt dan live, dus via Terugkijken, Begin Gemist, Pauzeren of Cloud Opnemen, gebruik je wel de nieuwe streams, die overigens hetzelfde zijn voor DSL en WBA- en ODF-glasvezel.

Waar komen de streams vandaan?

Er heerst wat onduidelijkheid over hoe de nieuwe streams geleverd worden en zijn er wat klachten over de kwaliteit ervan. Het zijn MPEG-DASH-streams die over http worden geleverd. Als ik het goed begrepen heb, zijn dat een soort MP4-filmpjes, maar met twee verschillen: het is geen afgerond filmpje, maar een continue stroom en ze kunnen geleverd worden in verschillende kwaliteiten, afhankelijk van de kwaliteit van de internetverbinding. Dat laatste kan een voordeel zijn. Multicast streams zijn erg gevoelig voor storingen. De kleinste hapering in de verbinding resulteert in ‘blokjes’. MPEG-DASH kan dan – net als bijvoorbeeld Youtube – tijdelijk terugschakelen in kwaliteit tot de verbinding hersteld is. Dat valt minder op. Maar dat is dus vooral handig bij niet-optimale verbindingen: draadloos, via powerline of een brakke DSL-lijn. Dat is niet van toepassing op TV-boxen die bekabeld en meestal direct op het modem worden aangesloten, zeker niet bij een glasvezelverbinding. Het zou dus eerder andersom moeten zijn (multicast op glas, MPEG op DSL). Het zal toch niet gebeuren dat ik met mijn gigabit-internet naar een lagere beeldkwaliteit zit te kijken dan iemand met zijn oude telefoonlijn? Bovendien heb ik begrepen dat multicast streams minder belastend zijn voor het netwerk. Ze worden gewoon uitgezonden en als je zapt, verbind je met zo’n stream. Met het nieuwe systeem krijgt iedereen zijn eigen stream. Een vreemde keuze dus.

 

Kwaliteit van de streams (en vertraging)

In dit topic heb ik een opname gemaakt van de ODF- en de nieuwe stream van dezelfde uitzending. Het bestand van die laatste is ruim de helft kleiner, terwijl de resolutie hetzelfde is. Ik weet niet of je dan mag zeggen dat de bitrate dus ook de helft lager is, maar dat het invloed heeft op de kwaliteit is duidelijk, getuige ook de klachten. Bij rustige beelden, zoals talkshows, zal het niet zo opvallen, maar bij flitsende actie wel. Een ander verschil is dat de nieuwe stream op 50 fps wordt doorgestuurd, terwijl de oude stream, die vermoedelijk de bron is voor de nieuwe, 25 fps is. Uit verschillende posts hier van mensen die er verstand van hebben begreep ik dat met name de ODF-streams hoog aangeschreven stonden en van zeer goede kwaliteit waren. In elk geval beter dan die van de concurrentie. Ik hoop dat T-Mobile niet gedacht heeft dat daar ‘dus wel wat van af kan’. Ze profileren zich als prijsvechter en daar is niets mis mee. Het is de reden dat ik bij ze ben en blijf. Dat je dan iets aan functionaliteit inboet (bijvoorbeeld geen Netflix op de box), is logisch en ook niet altijd hinderlijk. Maar kwaliteitsverlies kent een grens en waarom zou je dat doen als het niet nodig is. In diverse topics werd ook de vertraging al aangehaald. Op basis daarvan lijkt het misschien alsof die alleen bij voetbalwedstrijden aanwezig is, maar het is er altijd en op alle zenders, bij mij ruim een halve minuut. Alleen bij sportwedstrijden valt het wat meer op (gejuich van de buren, berichten op je telefoon, streams via eigen apps van de zenders). Maar als je op de klok kijkt, zul je zien dat de NOS Journaals, die geacht worden stipt op het hele uur te beginnen, ruim een halve minuut later je woonkamer binnenkomen, terwijl dat (op ODF) eerst zo’n 5 seconden was. We kunnen alleen maar raden waarom dit tijdens de test niet naar voren is gekomen.

 

Haperend/stotterend beeld

Voor de volledigheid, niet alle klachten over de beeldkwaliteit komen voort uit de bitrate van de stream. Ik zie hier en daar meldingen van mensen wier tv-box sinds de update op 60Hz uitzendt. Omdat dat geen veelvoud van 25 is, stottert het beeld. Dit gaat dus over het stuk tussen de box en de tv. Een hardnekkig probleem dat vorig jaar ook al de kop op stak, lijkt terug. Op basis van een stukje code in de instellingen van het oude platform, zat het hem in de HDMI-handshake tussen tv-box en tv. T-Mobile heeft toen de ‘EDID preferred mode’ aangezet, wat tot klachten leidde. Die is vervolgens weer uitgezet, met de opmerking “Update” erbij, gevolgd door een naam. Nu staat dit weer aan. Als ik T-Mobile was, zou ik deze persoon er nog eens naar laten kijken. Stotterend beeld kan ook komen omdat de box de logging niet aankan. Op het oude platform is de logging op de laagste stand gezet, met de opmerking “Set lowest due to performace issues on Kamai”. De Kamai is de Entone 510b. Sinds het nieuwe platform wordt er erg veel gelogd. Elke knop die je indrukt op de afstandsbediening wordt vastgelegd, overigens ook zonder dat je akkoord bent gegaan met de analyse van kijkgegevens. Misschien is dat iets te veel gevraagd van de tv-box. Het nieuwe platform wordt geleverd door Huawei, maar gehost door T-Mobile en daar gaan ook de logs heen, dus je hoeft niet bang te zijn dat de Chinezen met je meekijken 😉.

 

Dan rijst natuurlijk de vraag waarom T-Mobile voor deze opzet heeft gekozen. Het oude platform stond in zijn geheel op VLAN 640, dus interface en streams. In combinatie met de Draytek- en Huawei-router werkte het in bridged mode (LAN-poort 1 en 2 voor internet, 3 en 4 voor tv), met de Zyxel routed (internet en tv op alle poorten). Nu staat alles, behalve de multicast streams op DSL, op internet (VLAN 300). Waarom kon de oude opzet niet met het nieuwe platform? Routed mode is met een simpele update voor de Huawei ook mogelijk. Alleen de Draytek ondersteunt dat niet. Die zou dan wel bridged moeten blijven, of vervangen moeten worden. Maar dat wordt toch wel tijd, hij is ver over zijn houdbaarheidsdatum heen. Als je alles via internet regelt, zou je in theorie het kastje ook kunnen aansluiten bij iemand die internet van de concurrent heeft. Dat heb ik overigens niet getest. Zou T-Mobile zijn tv-dienst dan los gaan verkopen?

Tot slot: op basis van deze post zou je bijna denken dat ik het nieuwe platform niks vind, maar het tegenovergestelde is waar. Zie ook deze post, die vooral ingaat op het platform zelf, dus de interface. Dat is namelijk een grote verbetering. Het is overzichtelijk, de lay-out ziet er mooi uit en de meest gebruikte functies heb je snel gevonden. Alleen op technisch gebied, en dan vooral de beeldkwaliteit, moet nog wat gebeuren.

Deze post is vooral bedoeld om wat licht te schijnen op het nieuwe tv-platform en om wat van me af te schrijven, maar een reactie van T-Mobile hierop zou ik zeer waarderen. Ik hoop dat de technische problemen een soepele uitrol niet in gevaar brengen en heb er alle vertrouwen in dat met wat aanpassingen het nieuwe systeem een succes wordt.

 

TMTV

Reputatie 3

@Bastiaan81 Het leek erop dat we via een aanpassing op afstand van de resolutie één en ander opgelost hadden, maar dit bleek slechts een tijdelijke fix welke overruled werd wanneer de TV Box gereset wordt. 

Ook wat betreft de vertraging is men nog in onderzoek en wordt er getest om zo het optimale resultaat neer te zetten. 


Fijn dat er aan gewerkt wordt, beide zijn zeer belangrijke punten.

Jullie zijn nu een van de betere met beeldkwaliteit en dat moet echt zo blijven en niet minder worden.

Aangezien ik glasvezel heb vind ik dat hier geen concessies in gedaan moeten worden.

 

Reputatie 7
Badge +7

@Bastiaan81 Dat is absoluut niet fijn voetbal kijken inderdaad, ik snap je helemaal! Gelukkig hebben ze Mura opgerold met 1-5, dat is dan weer een heerlijk resultaat voor de PSV supporters en voetballiefhebbers onder ons. 

@D-Vine We komen met een update wanneer er meer duidelijk is. De beeldkwaliteit moet inderdaad stabiel blijven of progressie boeken en niet achteruitgaan, zo hebben we allemaal de beste TV-ervaring en dat is ook waar T-Mobile Thuis voor staat. 

Ik hoop jullie snel van goed nieuws te kunnen voorzien!

Reputatie 7
Badge +6

Ik zou het je graag vertellen, maar ik durf hier geen uitspraak over te doen! We zijn al eens eerder tegen wat hickups aangelopen en ik wil geen verwachting scheppen die we niet halen. Ik kan wel mijn ervaring delen. Ik zie (hier, maar ook op social media) al veel klanten die melden dat ze over gaan op het nieuwe platform. Dat gaat sneller dan ik had verwacht, dus er zit zeker beweging in (en dus geen grote blokkades die zich plots hebben aangediend). 

Reputatie 6
Badge +2

@TAVL  Mooie review goed leesbaar en duidelijk dank hiervoor, wat betreft de tv streams ben ik benieuwd of ze anders zijn dan voor de update ik zit op met glasvezel op WBA.

Ik kom nog van Vodafone af en heb daar in de begin jaren de uitvoering gehad welke meerdere providers gebruikten glasvezel modem daar achter de Sitocom 300n en als setopbox de Amino 140 voordeel was dat je de tv box zo kon mee nemen bij een overstap dus die leverde je niet in.

Persoonlijk vond ik de streams die door Glashart media werden geleverd beter of minimaal gelijk aan wat ik nu heb, de app om op je tablet of smartphone te kijken was ronduit slecht.

Ben heel benieuwd wat het is geworden,

@TAVL Bedankt voor je (p)Review.

@T-Mobile, Niet slecht als introductie, echter Jammer dat Apps ontbreken voor AppleTV & AndroidTV, lees ook verder niks terug over werking met de huidige iTV App i.c.m. de decoder, ik zit niet meer te wachten op half werkende ISP decoders en/of modems.

Zal erg blij zijn als de Decoder eindelijk dood wordt verklaard door alle ISP's.

Vodafone Ziggo heeft er echter ook veel te lang over gedaan om deze Apps te introduceren maar vandaag is dan eindelijk de dag gekomen, alleen jammer dat er nog steeds een decoder afname verplichting geld.

Het zou fijn zijn als T-Mobile in de toekomst TV ook volledig via bijv. AppleTV kan leveren.

Reputatie 7
Badge +8

@BeMu Thanks. Kon gedurende de testperiode niet alles delen. Maar heb zoveel mogelijk vragen uit het voortraject meegenomen in de review. 

Glashart of signaal via eigen POP's is optimaal en geeft het beeld onaangetast door. Ik ben van mening dat zodra je dit door een compressie haalt dit minder wordt, waarbij er wel degelijk veel verschil is in techniek. Daar zit nuance in. Daarbij ook nog eens dat hoe groter het beeld, hoe meer dingen opvallen. Het beeld is echt wel beter geworden gedurende de test, maar het haalt het niet bij zo'n Glashart stream.

Vergelijk op de app gaat niet op. Dat zijn streams gericht op mobile devices en derhalve verder gecomprimeerd om data te besparen. Hier zou ik graag een hoge kwaliteit versie naast zien voor gebruik in huis. Bijvoorbeeld voor de TV op de slaapkamer, zodat je met Chromecast kunt kijken.

@J0N4TH4N Er is nog wel voor de decoder gekozen. De TV Anywhere app wordt nu ook getest en lijkt erg op de box. Al is het technisch niet helemaal gelijk. Ik kan mij voorstellen dat ze zich nu eerst richten op deze twee zaken en daarna verder uit gaan breiden met apps voor Android TV. AppleTV is een ander verhaal; daar is de TV Anywhere app al beschikbaar. Hetzij de oude app. De nieuwe app kan al veel meer en komt meer tegen de ervaring van het nieuwe TV product aan. 

Reputatie 2

Mijn eerste indruk van de nieuwe omgeving is prima. Ik zit alleen wel met een punt wat heel erg storend is. De stream loop aardig wat seconden achter. In de oude situatie liep de tv stream enkele seconden voor op de streams uit de Fox Sports Go player. Met de nieuwe omgeving lopen de tv streams enkele seconden achter. Voor het kijken van een film is dit geen probleem, maar voor het kijken van sportwedstrijden (of overige live evenementen) is dit wel heel erg storen. Zo kreeg ik zondag al een push notificatie op mijn telefoon over wie de CL finale gewonnen had, terwijl ze bij mij op de tv nog bezig waren. 

Reputatie 3

Hi @Bastiaan81 @Vince2k @D-Vine Dat de stream wat achter loopt klopt, dit heeft te maken met de techniek die we gebruiken (deze is anders dan met de oude versie van Interactieve TV) en ik weet eerlijk gezegd niet of dit op te lossen is. Het is in ieder geval “working as designed”.

De exacte bitrates heb ik op het moment niet paraat maar eerlijke antwoord, op dit moment ontvangen we hier en daar meldingen wat betreft vertraging in het beeld, voornamelijk bij sportwedstrijden en het schakelen tussen resoluties. Dit is natuurlijk niét zoals het moet en ik verwacht dat we hier snel een fix voor hebben (een kwestie van dagen/weken), ons TV Team is op volle sterkte bezig met support omdat we T-Mobile TV nog aan het uitrollen zijn, maar als het voornamelijk gaat om sport dan zou ik misschien nog heel even wachten.

Dat gezegd hebbende, als we de kinderziektes opgelost hebben dan gaan we zeker de kwaliteit van een zekere oranje provider voorbij! :wink:

@Brian 

Ik zit me nu meer te verdiepen in het nieuwe platform voordat ik dit krijg en ga me nu ernstig zorgen maken over de beeldkwaliteit.

Jullie hebben met het bestaande (oude) platform kwa beeldkwaliteit alles goed voor elkaar en nu stort alles zo lijkt als een kaartenhuis in elkaar.

Ben in het bezit van glasvezel dus ik wil geen concessies doen hierop. In mijn ogen moet het minimaal gelijkwaardig zijn met de kwaliteit/ bitrates/ compressie van het beeld al dan niet beter.

Iedereen zit er nu vol op en met arendsogen naar te kijken dus lijkt me niet onverstandig dat dit a.s.a.p. wordt opgepakt want forums en users gaan er niet om liegen als het minder wordt.

 

Nou, het is bijna komisch, ik kijk de Tour de France en ik ben weer terug in 2000. Beeldkwaliteit is echt onbehoorlijk slecht van dit nieuwe platform. Macroblocking is echt to the max. Omdat ik begon te twijfelen of het aan mijn setup lag of dat ik me gewoon aanstelde heb ik met een 2e kastje een A/B vergelijking gedaan (inputs op TV direct met zelfde specs en zelfde instellingen) 1 op oude en 1 op nieuwe. Wereld van verschil. Onvergelijkbaar. Als je vanaf een meter of 4 kijkt of verder dan is het verschil minder zichtbaar, maar ik zit op 2,5 meter op een 65” 4K TV te kijken.

Is er wel getest?!?

Reputatie 6
Badge +2

Ik vraag me af of de Dolby-track er wel bij zit. Als je zapt, wordt er een XML-bestand verstuurd met daarin alle beschikbare streams per zender. Voor het beeld zijn dat er 6 (640, 768, 1024, 1280, 1080 25 fps, 1080 50 fps), maar voor het geluid maar 1 (op NPO ook nog een met gesproken ondertiteling). En dan nog eentje voor de ondertiteling als tekst. Ik heb het met zowel de stereo- als de AC3-instelling op de tv-box geprobeerd.

(Zou het toeval zijn dat ik een kwartier geleden een mail kreeg met de vraag hoe tevreden ik ben over mijn Thuis-abonnement?)

Reputatie 2

Nou het ziet er allemaal niet best uit dat ‘nieuwe’ platform

Reputatie 7
Badge +7

@Bastiaan81 Het leek erop dat we via een aanpassing op afstand van de resolutie één en ander opgelost hadden, maar dit bleek slechts een tijdelijke fix welke overruled werd wanneer de TV Box gereset wordt. 

Ook wat betreft de vertraging is men nog in onderzoek en wordt er getest om zo het optimale resultaat neer te zetten. 

Reputatie 2

Nog een update over de beeldkwaliteit en de vertraging? Ik zie in andere topics dat er geëxperimenteerd wordt met 60 en 50 hertz maar ik zie verder niks over het verbeteren van het signaal zelf, laat staan de vertraging van 20-30 sec op live beeld en uiteraard de 5.1 audio kanalen. Zijn ze hier nou mee bezig en wat is de status?

Reputatie 6
Badge +6

Hoe lang denkt T-Mobile nog te gaan doen over het uitrollen van het nieuwe platform? Ik ben tester van het nieuwe platform op de Apple Tv. Maar ik kan de opname functie bijv niet gebruiken. Ik snap dat het in fases gaat maar een kleine indicatie zou wel fijn zijn. 

Reputatie 7
Badge +8

Ga je echt niet krijgen. Het hangt van veel factoren af. Maar het gebrek aan klachten op de community over de uitrol kan zeker als een positief teken opgevat worden en dat helpt zo'n uitrol ook. ;)

Reputatie 6
Badge +6

Haha ja leuk maar hoe zit dat dan met Entone boxen op DSL?

Reputatie 7
Badge +8

Goedemorgen @yurgr ,

Ik heb niet direct ervaring met NLZiet. Wel naar gekeken. De bitrates bij NLZiet zijn over het algemeen lager dan bij “vaste aanbieders” en enkel 2.0 geluid. Dat hoeft geen probleem te zijn. Er zijn meer factoren die goed beeld bepalen. Zo bieden ze bijvoorbeeld wel weer 1080p. Het 1 op 1 vergelijken met T-Mobile kan ik dus niet direct doen. Ik vermoed dat T-Mobile bovendien nog wel aan het beeld zal sleutelen. 

Je hebt bij T-Mobile een videoshop met series en films. Dit fluctueert aardig en het is een niet al te extreem aanbod. Bescheiden, maar voldoende. Dit moet je inderdaad zien als videotheek mogelijkheid. Je betaalt per view. Op enkele uitzonderingen na.

Daarnaast heb je bij een aantal zenders de opties om content terug te kijken via een minivideotheek. Voor zover ik zag gratis. Dit is nog beperkt, maar staat voor T-Mobile ook nog aan het begin. Het is aan de zenders om dit verder te gaan vullen. Dit zag je eerder bijvoorbeeld in de beginfase bij ZIGGO. Dit werd later meer. 

Verder heb je nog tot 7 dagen terug kijken via de programmagids en opnemen.

Waar jij naar refereert bij NLZiet is eigenlijk meer de Netflix-achtige structuur. NLZiet is dan ook een samenwerking tussen NPO, KIJK (SBS) en RTL, waarbij ze hun eigen series compleet kunnen aanbieden. Andere aanbieders zouden daarvoor een licentie moeten afsluiten en/of bijvoorbeeld via zo'n mini videotheek aanbieden. Dat zie ik minder snel gebeuren of hooguit zeer beperkt. Iedereen verkoopt immers het liefst zijn eigen vlees. Dat betekent in de praktijk een versnippering van content. NLZiet de NPO/SBS/RTL content, VIDEOLAND nog meer RLT content, ZIGGO F1/HBO series, KPN enkele eigen series, Netflix eigen unieke content, Disney+ eigen content, Amazon eigen content etc. Vaak wordt eigen content ook aangevuld met aangekochte content.

Reputatie 2

:smile: volgende stap wordt Netflix toevoegen om de aandacht af te leiden :wink:

Als we toch over compressie van beeld materiaal hebben past Netflix prima in dat rijtje :grimacing:

Nee, geloof me, de beeldkwaliteit van Netflix is van een -heel- andere orde dan die van T-Mobile TV.

Er gaat duidelijk iets niet goed met T-Mobile TV, ik ben weer terug bij af toen ik begon met een 28” 480i Trinitron TV in 2000. Het lijkt ook elke dag slechter te worden.

Ik weet ook wel dat Netflix het beter voor elkaar heeft maar ook die content krijgt dikke compressie.

Vooral de 4K HDR.

opmerking was ook meer met een knipoog dat alles overal maar op het randje gecomprimeerd wordt.  Dat T-Mobile hier de plank compleet mis slaat en ons terug brengt in het VHS tijdperk dat spant de kroon natuurlijk.

 

Als het echt zo extreem is stap ik over, dan maar duurder, maar de beeldkwaliteit is het belangrijkste. Ik snap gewoon niet dat het live gaat met mindere beeldkwaliteit. Dat moet de testers toch ook zijn opgevallen? Liever een gedateerd platform met perfect beeld dan een up to date platform met VHS kwaliteit.

Reputatie 3

Voor 9 seconden zou ik nog blijven kijken op de normale TV. Maar dat je weet dat het 40 seconden achter loopt is echt belachelijk. :rage:

Wedstrijd afgelopen en jij zit nog in de blessuretijd. :rage:

de F1 heeft al een hele ronde gereden en Max moet nog starten :rage:

de 100 of 200 meter sprint hoef je niet eens meer te kijken zo groot tijd verschil zit er nu in :rage:

schaatsen 500 meter sprint is al klaar en jij zit de start procedure nog te kijken :rage:

 

Reputatie 7
Badge +20

Dat zijn mooie prijzen, als ik het in cloud opnemen met Ziggo vergelijk!

@TAVL Thx voor de toelichting, kijk er naar uit.

Klink goed, maar of de vrouw die naast me zit er blij van word gaan we meemaken, heb pas de geluids-instalatie vervangen voor een mooie Pioneer AV receiver en Polk Audio 5.1 speakers en is er in de bediening weinig veranderd en dat was al een hindernis die genomen moest worden, dit lijkt me meer afwijken dan hetgeen we nu hebben opnde STB, wat weken duurde voordat het goed ging na de overstap van Telfort.

Ik laat het weten, ik ben redelijk positief, als het beeld maar goed is en niet beroerder.

Reputatie 7
Badge +8

Heb je zeker een punt. In het verleden bleef ik bij ZIGGO, omdat anderen het beeld knepen. Toen zij ook begonnen, ben ik overgestapt (ook door de prijsverhogingen). VBR leidde tot een minder beeld. 

Tot nu toe is het devies besparen op datagebruik, terwijl de schermen groeien. Voor mobiel en tablet kan ik het begrijpen, maar een groeiende groep gebruikt naar mijn idee zo'n app in plaats van een decoder of voor een tweede tv. Dat met steeds grotere TV's zouden de streams ook mee moeten groeien. 

Ik zie dat de markt hier nog slagen moet maken en volwassen moet worden. Ook zie ik de Thuis app nog wel als los product aangeboden worden. Net als Online/Canal.

Edit: dat is de TV Anywhere app. Die is inderdaad 720p. Doel daarvoor is initieel een mobiel device. Maar wie zegt dat die app de basis is voor een eventuele SmartTV app is? ;)

Reputatie 2

Hi @Bastiaan81 @Vince2k @D-Vine Dat de stream wat achter loopt klopt, dit heeft te maken met de techniek die we gebruiken (deze is anders dan met de oude versie van Interactieve TV) en ik weet eerlijk gezegd niet of dit op te lossen is. Het is in ieder geval “working as designed”.

De exacte bitrates heb ik op het moment niet paraat maar eerlijke antwoord, op dit moment ontvangen we hier en daar meldingen wat betreft vertraging in het beeld, voornamelijk bij sportwedstrijden en het schakelen tussen resoluties. Dit is natuurlijk niét zoals het moet en ik verwacht dat we hier snel een fix voor hebben (een kwestie van dagen/weken), ons TV Team is op volle sterkte bezig met support omdat we T-Mobile TV nog aan het uitrollen zijn, maar als het voornamelijk gaat om sport dan zou ik misschien nog heel even wachten.

Dat gezegd hebbende, als we de kinderziektes opgelost hebben dan gaan we zeker de kwaliteit van een zekere oranje provider voorbij! :wink:

Bedankt voor je reactie. Laten we hopen dat ze een oplossing kunnen vinden voor die vertraging. Dat vind ik een grotere showstopper dan de kwaliteit van het beeld. Zeker nu we wedstrijden maar heel beperkt in het stadion kunnen zien. Als hier niks mee gedaan kan worden zal ik toch gaan overwegen om over te stappen naar 1 van de concurrenten, zodra mijn contract afloopt. Maar voor nu ga ik er vanuit dat jullie dit probleem op weten te lossen en dit dus niet nodig is.

Reageer