Update naar T-Mobile TV > Beeld is veel slechter!


Reputatie 5

Morgen heb ik T-Mobile internet en TV een jaar, nooit klachten gehad over de beeldkwaliteit. Die was namelijk altijd dik in orde, over het algemeen beter dan alle concurrenten. Dit was vorig jaar ook DE reden om de overstap van Tweak glasvezel naar T-Mobile over te stappen. Die provider maakte gebruik van Canal Digital iptv, dat was ook niet best.

Vandaag ben ik op het nieuwe IP-TV platform over gezet en tot mijn grote schrik lijkt het wel of de bitrate gehalveerd is. Bij voetbal wedstrijden zie je de grasmat verspringen door de compressie artefacten, formule 1 op Ziggo Sport Racing is niet om aan te zien, niet vloeiend, haperend en vaak zijn de autos gewoon slecht te onderscheiden. Uiteraard heb ik de instellingen van mijn TV nagelopen, alle foefjes staan uit zodat het ruwe beeld binnenkomt. Ook heb ik gespeeld met de verschillende resoluties, waarbij 1080P 50hz het beste was. En dat beste is gewoon niet best. Klopt het dat dit beeld exact hetzelfde is wat er met de TV Anywhere website te zien is? 

Ik ben hier echt NIET blij mee en dit is voor mij een reden om zo snel als mogelijk weer over te stappen naar een andere provider. 

Is het mogelijk mij voor de time-being weer op het oude platform terug te zetten? Want in deze brol heb ik echt geen zin.


764 reacties

Reputatie 5

@HJHome Theoretisch is het ruim voldoende, de maximale bitrate is namelijk 6mbit/s.

Reputatie 6
Badge

Maar itt het oude platform heeft het wel invloed op je internetsnelheid wat gewoon een groot nadeel is te noemen (bij het 20/20 abo). Je zou er gewoon een gratis snelheid upgrade voor moeten krijgen ter compensatie 🙃

Reputatie 4

@LisaDank voor jouw reactie.

In antwoord op jou vragen:
- geluid dat niet synchroon loopt met het beeld: random/zowel bij live tv kijken als bij opnames externe -  - externe audioapparatuur: maak ik geen gebruik van

Compensatie: Jouw antwoord op mijn vragen kan ik niet plaatsen.
- Wordt er nu wel of niet vergoed vanaf melding (januari in mijn geval) in dit forum topic?

M.b.t. de Gideon monteur afspraak stuur ik je een PM

Daarnaast vraag ik me inmiddels af of mijn 20mbps glasvezel wel geschikt is voor het nieuwe TV platform (omdat ik één week geen enkel probleem had/wel mooi beeld en internet zonder haperen toen ik op het oude TV platform zat)
Of kan ik dat beter vragen aan bv @MetaframeNL of @Hutjeflut ?



20 Mbit zou zeker zeker voldoende moeten zijn qua snelheid als je internet op dat moment nergens anders voor gebruikt word. De gebruikte bandbreedte namelijk lager is als 10 Mbit waardoor velen de kwaliteitsproblemen hebben.

 

Verder denk ik dat je DSL bedoeld (via telefoonlijn) ipv glasvezel omdat glasvezel volgens mij niet maar 20 Mbit is maar meestal minimaal 50 of 100 Mbit. Neemt niet weg dat 20 Mbit geen probleem zou mogen zijn. Mijn oma heeft ook T-Mobile DSL met tv. 
Het probleem zit den ik of in het kastje of in de uitzending/kanaal die jij kijkt of in de tv waar iets niet goed gaat.  Dit kan een instelling zijn of een serieuzere fout.

Probeer eens via je telefoon tv te kijken als het probleem zich met het kastje verkeerd gaat en bekijk ze even naast elkaar. Dan kan je in ieder geval de uitzending zelf uitsluiten.

Reputatie 6
Badge

@HutjeflutEr heeft een 20/20 instapsnelheid bestaan (in de praktijk rond de 25/25) en die contracten lopen gewoon door vooralsnog … Bij het oude platform met gescheiden vlans ging tv niet van de snelheid af maar met het nieuwe platform dus wel. Maar normaal gesproken is het idd meer dan voldoende, mits er niet wat anders op volle snelheid draait, om een of twee tv streams te kijken.

Reputatie 5

@MetaframeNL dankjewel, is duidelijk
@Hutjeflut ook dankjewel voor je reactie. Ik heb echt een 20/20 glasvezel met Internet en TV en Bellen (kom van Vodafone af). Alle apparatuur, etc. is in de afgelopen tijd getest en vervangen waar nodig.
@apis4 ook dankjewel, dat zou mogelijk een deel van mijn problemen kunnen verklaren

Hier sta ik nu:

Als ik enkel de TV Dienst gebruik, dan is het beeld ook vaak wazig/van slechte kwaliteit, etc. Net als bij jullie. Als ik daarnaast ook gebruik maak van Internet, dan hapert de TV Dienst vaak.
Dat werd me gister duidelijk toen er over Wifi een OS update van mijn telefoon binnenkwam.
Dan is de TV Dienst (aangesloten op lan kabel) onmiddellijk totaal onbruikbaar (haperingen, blokkerig en zwart beeld). Na afloop van de update liep het TV beeld weer door (met het reeds gemelde wazige/van slechte kwaliteit beeld)

@MetaframeNL , @Hutjeflut@apis4 en @Lisa 
Is er een manier in de router waarop ik  de wifi 15Mbit kan toekennen en de lan verbinding 5Mbit, met als doel dat het Internet verkeer over Wifi de lan verbinding van de TV Dienst niet stoort?

@Lisa Ik heb een “Internet EN TV EN Bellen” abonnement, wat nu dus aantoonbaar werkt als een ““Internet OF TV OF Bellen”. Graag jouw reactie hierop en ook nog op mijn eerdere vraag over de compensatie.

Allemaal alvast/alweer bedankt voor het meedenken

Reputatie 7

Hi @HJHome, heel erg bedankt voor jouw aanvullingen! Super om te zien hoe goed dat jij hierboven ook al verder bent geholpen.

Graag help ik je met jouw overige punten. Omdat Guidion niet langs zal komen, heb ik een verzoek ingediend bij onze technische dienst om verder in jouw issues te duiken. Ik hoop ontzettend dat wij vanaf onze kant een permanente oplossing hiervoor kunnen vinden, zodat jij zonder problemen tv kunt kijken. Heel goed om te weten dat jij zelf geen gebruikmaakt van externe audioapparatuur, want daardoor heb ik dit issue ook achter de schermen aangekaart. Ik houd dit de komende dagen goed in de gaten en hoop dat ik snel een mooie update met je kan delen. 

De verbinding reserveert géén bandbreedte voor tv en hierdoor kan je tv verbinding inderdaad gaan haperen als je veel internet gebruikt. Wat ik zou adviseren is om de wifi helemaal uit te zetten op het modem wanneer er tv wordt gekeken. Om ervoor te zorgen dat jij zonder problemen tv kan kijken, gaat de technische dienst voor jou aan de slag. 

Wat betreft de compensatie die maak ik weer in orde vanaf 18 februari (het moment dat ik voor jou de eerste vergoeding heb aangemaakt) tot en met het moment dat de uitkomst van het onderzoek bekend is. Weet jij zo voldoende? 😊

Reputatie 5

Hoi @Lisa, dankjewel voor je reactie weer
De wijze van compenseren is me nu duidelijk en fijn dat je het hebt doorgezet naar de technische dienst

Je schrijft “ Internetverkeer over wifi kan TV niet hinderen, want dat is gereserveerd op 8 Mbit/s. “
Dat doet het dus bij mij aantoonbaar wel (zie vorige post)
Ik neem aan dat de technische dienst dit in hun lab ook zelf kan reproduceren (20/20 Internet, TV en bellen abo. Tv kast verbonden als enige via lan, alle overige apparaten (mobiels laptops) via Wifi. Als er een grote update komt voor mobiel (waarschijnlijk ook voor laptop) dan hapert/stoort de tv tot aan zwart beeld toe

Daarnaast schreef je “Wat ik zou adviseren is om de wifi helemaal uit te zetten op het modem wanneer er tv wordt gekeken.”
Nu ben ik lost. Eerst geef je aan dat internet over Wifi de TV dienst niet kan hinderen en nu adviseer je om wifi uit te zetten. Ik heb toch een “Internet EN TV EN Bellen” abonnement, waarom moet ik dan wifi (en dus alle andere apparaten in mijn huis) uitzetten als ik tv wil kijken?

@MetaframeNL,@Hutjeflut@apis4 en@Lisa 
Lisa geeft hierboven aan dat er 8 Mbit/s gereserveerd voor de TV dienst. Is er een manier in de router waarop ik de wifi 12Mbit kan toekennen en de lan verbinding 8Mbit, met als doel dat het Internet verkeer over Wifi de lan verbinding van de TV Dienst niet stoort?
Hoor graag van jullie

Reputatie 5

@HJHome Voor zover ik weet is die mogelijkheid er niet. Het is bij mij zelfs met 1gbit al eens voorgekomen toen ik de volledige lijn dichttrok met nieuwsgroepen. 

Reputatie 5

@MetaframeNL  dank voor je snelle reactie weer, kei fijn!
Ik heb het op mijn werk ook wel eens gehad en daar zetten ze toen een soort “begrenser” op de wifi dat die niet meer kon nemen dan een max aantal Mbit/s. Geen idee meer hoe ze dat hebben gedaan.

Reputatie 5

@HJHome ik heb nog eens in de instellingen van het modem zitten kijken, het kan wel. Onder netwerkinstellingen en dan draadloos heb je de optie om Max up en Max Down in te stellen. Zet die op 12.000 en je WiFi is gelimiteerd op 12mbit. Voor de bekabelde verbindingen is die er niet, maar goed dat zou je evt software matig kunnen oplossen door de netwerk adapter in Windows op 10mbit te zetten. 

Reputatie 5

@MetaframeNL Dankjewel!
Ik heb meteen beide wifi's (prive en gast) ingesteld op max 12000 up/down
Als het even meezit, verstoren mijn internet activiteiten (alle enkel via wifi) nu dus de TV dienst niet meer. Duimduim

En als dat klopt,dan ben ik weer in lijn met de klacht waar jij mee begon al die maanden geleden: wazig beeld/niet synchroon lopende audio,etc ondanks het “dikke” 1gbit abo)
Hoop dat ze daar snel wat op vinden, duurt nu wel heel lang en meestentijds is het niet om aan te zien zo'n  slecht beeld

Reputatie 5

Doe maar eens een speedtest met een apparaat verbonden via WiFi. https://www.speedtest.net/nl

Reputatie 5

@MetaframeNL  Sorry voor de vertraging in mijn antwoord
Heb speedtest gedaan vanaf mijn laptop via wifi, die lijkt zich niet te storen aan de nieuwe max 12.000 :


Of moet ik ook de router en de laptop herstarten?

Reputatie 5

Router en laptop herstart; het lijkt alsof de wifi max instelling van 12.000 niet werkt:
 

Of lees ik het resultaat niet goed?

Reputatie 5

@HJHome lijkt er idd niet op. 

Reputatie 5

@MetaframeNL jammer, het was wel een goede poging.
Ik ga de gebruiksaanwijzing van de T50 er nog maar eens op na slaan, in afwachting van de oplossing door T-Mobile. Dankjewel voor het meedenken en fijne avond
 

Reputatie 5

Geen probleem :) 

Reputatie 6
Badge

@MetaframeNLjammer, het was wel een goede poging.
Ik ga de gebruiksaanwijzing van de T50 er nog maar eens op na slaan, in afwachting van de oplossing door T-Mobile. Dankjewel voor het meedenken en fijne avond
 

Wat geeft de speedtest aan als tv aanstaat? Ook wel interessant ...

Reputatie 5

Hoi @MetaframeNL en @apis4 
Allereerst nogmaals bedankt voor jullie hulp, kei fijn

Gister lukte het me niet om de Wifi te begrenzen. Vandaag heb ik tig keer herstart (incl. uitzetten alle andere apparaten en powerflip van STB) en nu lijkt het gelukt.
Ookla speedtest beide wifi's op max up/down 12.000:
 

En daarna Ookla speedtest beide wifi's op max up/down 14.000 (dan ben ik minder van mijn bandbreedte kwijt):

Vervolgens getest met de Wifi begrenzing van 14.000 erop (alle apparaten opnieuw opgestart):

  1. TV (verbonden via lan) aangezet op RTL-Z (het newsfeed balkje is voor mij een makkelijke manier om te zien of er haperingen zijn)
  2. en op laptop (Windows 10 voorzien van laatste updates en verbonden via WIFI): 1gb test file download aangezet en tegelijkertijd op YouTube een 4K video Full Screen aangezet (https://www.youtube.com/watch?v=DmZ7YSGO52I) en de resolutie stapsgewijs terug gezet naar 1080p
  3. en op een mobiel een spelletje aangezet (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.zynga.pottermatch&gl=us)

Resultaat na deze test:

  • spelletje op mobiel is speelbaar zonder haperingen
  • 4k video/2160p hapert aan alle kanten (zoals te verwachten), zelfde video op 1440p hapert her en der, zelfde video op 1080p speelt vloeiend af op Full Screen
  • de download snelheid van de 1gb test file loopt door/past zich aan op de beschikbare bandbreedte
  • Geen haperingen op RTL-Z, het newsfeed balkje loopt gewoon leesbaar door
  • de overall beeldkwaliteit van de zenders blijft gelijk/ondermaats

Ik vind een test van een paar uur te vroeg om te juichen, maar voor nu zijn de haperingen in de beeld doorvoer weg. Dus beiden zeer bedankt voor het meedenken!

@apis4 De test onderschrijft m.i. ook dat mijn Internet gebruik wel degelijk invloed heeft op de stabiliteit van de TV Dienstverlening. En ik vind het niet kloppen dat het nieuwe TV platform bandbreedte inneemt van mijn 20/20 Mbit/s voor Internet, zoals jij al schreef in deze reactie.

Dus ga jouw advies ter harte nemen en een apart topic aanmaken om mijn volledige 20-20Mbit/s Internetsnelheid terug te krijgen, zodat die bandbreedte niet meer wordt gebruikt door het platform van de nieuwe TV dienstverlening

Dan blijft in dit topic (voor nu/mij) helaas nog steeds de slechte beeldkwaliteit over

Reputatie 7

Hi @HJHome, super dat je gelijk aan de slag bent gegaan met een speedtest! Excuus als mijn vorige bericht verwarrend overkwam. Ik heb alles wat jij hiervoor hebt aangekaart, aangegeven bij de technische dienst zodat zij alles mee kunnen nemen in hun onderzoek. Helemaal top dat de compensatie nu helder voor jou is. Wat onwijs fijn om te lezen dat jij al een positief verschil hebt opgemerkt, daar word ik zelf ook erg blij van. Echt heel tof hoe @apis4 en @MetaframeNL jou hierbij hebben geholpen. Merci guys! Kan je aangeven of de haperingen voor nu zijn verdwenen, maar jij nog wel last heb van zwart beeld en geluid dat niet synchroon loopt met het beeld? Of zijn deze issues ook verdwenen? Ik hoor het graag, zodat ik dit kan laten weten aan mijn collega's. 

In jouw nieuwe topic ga ik jou verder helpen, zodat we dit topic inderdaad kunnen aanhouden voor enkel en alleen de beeldkwaliteit. Ik zal mijn eerdere verzoek naar de technische dienst dan ook aanpassen/aanvullen aan de hand van jouw nieuwe topic. Dankjewel voor alle moeite en ik spreek je daar graag verder, zodat ik je daarmee verder kan helpen! 

Reputatie 5

@Lisa

Is er al enig zicht op hoe lang het onderzoek nog gaat duren? Het lijkt mij dat ze genoeg tijd hebben gehad om het grootste deel van de mogelijke oorzaken uit te sluiten.

Als ik de berichten van HJHome zo lees is het verhogen van de bitrate waarschijnlijk een probleem omdat TV nu gewoon een streamingdienst is die gebruik maakt van je internet verbinding. Als je TV-streams van 12 Mb/s maakt heeft hij bijvoorbeeld maar 8 Mb/s internetsnelheid over.

Daar zit een groot deel van het probleem, volgens mij. Een streamingdienst is iets wat je bewust aanzet, en waarbij je weet dat het over je internetverbinding gaat. Lineaire TV is iets wat het gewoon moet doen, ongeacht je internetverbinding. Dat is de (terechte) beleving van de meeste mensen volgens mij.

Hoe T-Mobile dat op DSL wil gaan doen, geen flauw idee, sterkte.

En geef mensen als @HJHome  Gewoon een gratis upgrade naar minstens een 50 Mb/s verbinding. Het is de fout van T-Mobile dat hij deze problemen heeft, dus het is is ook aan jullie om dat fatsoenlijk, definitief op te lossen.

Ik heb het al eerder gezegd, verantwoordelijkheid nemen voor je eigen fouten, T-Mobile. Zou mooi zijn.

Reputatie 7

Hi @GuusH, merci voor jouw heldere bericht! Vandaag bij de tv meeting heb ik hier weer navraag naar gedaan en een exacte datum kan er nog niet worden gegeven. Wel kan ik je laten weten dat de testen de goede kant op gaan, dus mijn collega heeft er echt vertrouwen in dat ik hier snel meer over kan vertellen. Ik durf het bijna niet te zeggen, maar echt nog even geduld dus. Sorry! Mijn collega weet hoe erg ik hier bovenop zit, dus als er ook maar iets is dat we kunnen delen, dan krijg ik dat als eerste te horen en jullie dus ook. 

Top dat jij ook zo meedenkt met @HJHome! Ik ga hier zo goed mogelijk bij helpen, dus dat komt helemaal goed. 

Reputatie 5

@Lisa 
Dank voor het overbrengen van mijn info naar de technische dienst.
Ik neem aan dat zij zelf testopstellingen hebben waarbij ze kunnen testen hoe de nieuwe TV Dienstverlening presteert, inclusief dat Dienst 20-20Mbit/s glasvezel Internet volledig beschikbaar blijft en ze mij daar dus niet voor nodig hebben. (ik ben inmiddels wel klaar met proefkonijn zijn)

Heb wel nog deze technische aanvulling sinds ik 3 dagen geleden al mijn apparaten heb gereset
(van de stroom afgehaald, gepowerfliped, minuten wachten per apparaat, één voor één weer aansluiten, etc.).
Daarna leek de 14.000Kbps begrenzing op WIFI te werken volgens de Ookla Speedtest die dag.
Ik heb sindsdien niets meer gewijzigd aan mijn kant en nu lijkt de begrenzing weer niet te werken als ik dezelfde speed test over WIFI uitvoer:

In de Zyxel VMG8825-T50 staat de begrenzing van WIFI op 14.000Kbps nog gewoon ingesteld…


Ik ben blij met alle hulp en meedenken van @MetaframeNL en @apis4, maar … dat heeft mogelijk weinig zin als de Zyxel instellingen niet worden gerespecteerd. Ik neem aan dat T-Mobile technici dat kunnen reproduceren in hun lab/test opstellingen.

In dat licht vraag ik me af waarom in de T50 bij Netwerk Instellingen de QOS instellingen niet gewoon toegankelijk zijn voor de klant. Dat is volgens de handleiding van de fabrikant de plek om dit soort instellingen te maken. Met de aangepaste T-Mobile firmware van de Zyxel is er dus (zo blijkt uit deze test) geen enkele invloed op de verkeersstromen uit te oefenen door de klant zelf… en moet ik dus wachten tot jullie de boel op een goede manier configureren/uitleveren… En wanneer is dat dan??

Ik dank ook @GuusH voor zijn toevoeging en betoog om klanten zoals met een 20-20Mbit alles-1-een glasvezel abonnement te compenseren, zoals @apis4 eerder ook al heeft aangegeven.
En dan houd mijn dankbaarheid voor nu even op.

Ik heb een contract met jullie voor 3 afzonderlijke diensten: “1) Internet EN 2) TV EN 3) Bellen”, Niet “Internet OF TV OF Bellen”.

Dit is wat ik denk dat de dienstverlening van een Alles-in-1 pakket inhoud die ik afneem:
1) de Dienst “Internet glasvezel 20-20Mbit/s” => Met wat ik lees in de Gedragscode Transparantie Internetsnelheden mag ik die snelheid om te kunnen internetten dus verwachten
2) de extra Dienst “TV” => Daarvan verwacht ik dat die mij word geleverd zonder dat mijn Internet Dienst wordt verstoord en dat de daar bij behorende snelheid niet van mijn afgenomen “Dienst Internet” snelheid af gaat
3) de extra Dienst “Bellen” => Daarvan verwacht ik dat die mij word geleverd zonder dat mijn Internet en TV Diensten worden verstoord en dat de daar bij behorende snelheid niet van mijn afgenomen “Dienst Internet” snelheid af gaat

Nu blijkt uit de reacties van mede klanten dat  ~40% van mijn Internet Dienst/ bandbreedte dus wordt opslokt door de nieuwe TV Dienstverlening (huidig ~8Mbit/s, in de toekomst waarschijnlijk meer??), terwijl de oude TV dienstverlening los van mijn Internet Dienst/bandbreedte werd geleverd/Internet verkeer door gescheiden vLans (tv: 640-Internet:300) geen invloed had op de TV Dienstverlening??


Ik vind het onacceptabel dat T-Mobile een nieuwe TV dienstverlening introduceert die dus kennelijk wel invloed heeft op en daarbij gebruik maakt van de 20-20 Mbit/s Internet Dienst, zodat deze dienst ook nog wordt verstoord.

Waar had ik dat voorafgaand aan de upgrade van de TV dienstverlening in begrijpelijke taal kunnen lezen op de T-Mobile site??


Dit alles gaat mijn pet te boven.

Ik heb dus dit nieuwe topic aangemaakt met mijn vraag om een fatsoenlijke 20-20Mbits glasvezel dienstverlening, inclusief compensatie vanaf mei 2021 m.b.t. de falende dienstverlening tot heden (oplostijd voor slechte TV beeldkwaliteit onbekend zoals @Lisa nog steeds aangeeft).

Daarnaast denk ik dat de klacht die @MetaframeNL 10 maanden geleden indiende als starter dit topic kraakhelder was en is verwoord.
Dit topic heeft inmiddels 522 reacties en is tot nu toe  29.396 bekeken

Ik neem aan dat de technici van T-Mobile in de tussentijd zijn voorzien van alle benodigde middelen om alle glasvezel Internet abonnementen die worden nu worden afgenomen (20-20Mbit/s tot 1000-1000Mbit/s) te testen in hun eigen lab, zodat de casus die door de klant wordt ingediend kan worden getest op reproduceerbaarheid zonder/met zo min mogelijk betrokkenheid van de klant

 

 

Reputatie 6
Badge +3


Heb wel nog deze technische aanvulling sinds ik 3 dagen geleden al mijn apparaten heb gereset
(van de stroom afgehaald, gepowerfliped, minuten wachten per apparaat, één voor één weer aansluiten, etc.).
Daarna leek de 14.000Kbps begrenzing op WIFI te werken volgens de Ookla Speedtest die dag.
Ik heb sindsdien niets meer gewijzigd aan mijn kant en nu lijkt de begrenzing weer niet te werken als ik dezelfde speed test over WIFI uitvoer:

In de Zyxel VMG8825-T50 staat de begrenzing van WIFI op 14.000Kbps nog gewoon ingesteld…


Ik ben blij met alle hulp en meedenken van @MetaframeNL en @apis4, maar … dat heeft mogelijk weinig zin als de Zyxel instellingen niet worden gerespecteerd. Ik neem aan dat T-Mobile technici dat kunnen reproduceren in hun lab/test opstellingen.

 

 

 

 

Heb je Max Down and Up ingesteld voor beide 2.4Ghz en 5Ghz? Je moet het apart voor beide instellen. Je kan in de dropdown kiezen voor 2.4 of 5Ghz

Reputatie 5

@TechRacing93  Dankjewel voor het meedenken. Ik heb het nagekeken in de router. Op 5Ghz was de 14.000Kbps er af. Heb dat nu opnieuw aangevuld en ga zo dan maar weer alles herstarten...

Reageer