[Glasvezel] Draytek vervangen met je eigen router (met VLAN)

  • 22 January 2018
  • 527 reacties
  • 120327 Bekeken


Toon eerste reactie

527 reacties

Dankjewel! De router had ik al, voorheen gebruikte ik hem als vervanger voor de KPN experiabox. Ik ben blij met de router, al ben ik niet heel enthousiast over de standaard firmware.
hoe is de ervaring iptv op android TV box? bv met Perfekt player of iptv Extreme Pro ?
Reputatie 2

Hoi allemaal. Het is al een tijdje sinds ik niet meer op deze forum ben geweest maar ik hoop wel dat iemand me hierbij kan helpen. 

Heb zelf ook de setup met een Tplink MC220L en een OpenWrt router (AC2600). Ik heb een internet only aansluiting. Ik heb sinds kort Geforce Now maar de ervaring is ondermaats. Dit komt doordat de bandbreedte niet hoger dan 10mbps uitkomt met 8% package loss. Mijn verbinding is 100/100mbps.

Het lijkt erop dat de media converter hier mank is maar voordat ik een andere oplossing zoek zou het handig zijn als iemand zijn ervaringen kan delen voordat ik de boel overhoop haal.

 

Alvast bedankt!

Reputatie 3
Hierbij post ik mijn Config van de MikroTIK RB3011 welke direct op het glas is aangesloten op SFP1.
De FTU is op de beganegrond in de meterkast, de MikroTIK hangt in de woonkamer op de eerste verdieping, Daartussen heb ik een SC-SC 15 meter glasvezel geplaatst ( alleskabel.nl voor 23 Euro ).
Je kan de config aanpassen mocht bijvoorbeeld het aantal UTP poorten anders zijn.

Ik was een van de eerste klanten van Vodafone Thuis ( later overgenomen door T-Mobile ) en was hierdoor nog aangesloten op een trage 100Mbit lijn,
Hierdoor werkte geen van de oplossingen omdat deze niet terugschakelen naar 100Mbit ( er is nu wel een media converter die dat wel doet ),
Na een upgrade naar 200/200 kwam ik op de 1Gbit lijn en werkt het meteen.


Speedtest.net:



De Configuratie is heel basic, Geen extra open poorten. En ik heb geen IPTV VLAN nog poorten.
Dit is eenvoudig toe te voegen na de import van de config.
Een goede tool om Mikrotik configuraties te make/lezen is Notepad++ met de RouterOS-Syntax-Highlighter plugin
De configuratie :
code:
# oct/02/2018 21:42:21 by RouterOS 6.43.2
#
# model = RouterBOARD 3011UiAS
#
# Configuration for T-Mobile Thuis
/interface bridge
add admin-mac=XX:XX:XX:XX:XX:XX auto-mac=no comment=defconf name=bridge
/interface ethernet
set [ find default-name=ether1 ] advertise=1000M-full speed=100Mbps
set [ find default-name=ether2 ] advertise=1000M-full speed=100Mbps
set [ find default-name=ether3 ] advertise=1000M-full speed=100Mbps
set [ find default-name=ether4 ] advertise=1000M-full speed=100Mbps
set [ find default-name=ether5 ] advertise=1000M-full speed=100Mbps
set [ find default-name=ether6 ] advertise=1000M-full speed=100Mbps
set [ find default-name=ether7 ] advertise=1000M-full speed=100Mbps
set [ find default-name=ether8 ] advertise=1000M-full speed=100Mbps
set [ find default-name=ether9 ] advertise=1000M-full speed=100Mbps
set [ find default-name=ether10 ] advertise=1000M-full speed=100Mbps
set [ find default-name=sfp1 ] advertise=\
10M-half,10M-full,100M-half,100M-full,1000M-half,1000M-full \
auto-negotiation=no
/interface vlan
add interface=sfp1 name=vlan300 vlan-id=300
/interface list
add comment=defconf name=WAN
add comment=defconf name=LAN
/interface wireless security-profiles
set [ find default=yes ] supplicant-identity=MikroTik
/ip pool
add name=DHCP_LAN ranges=10.1.1.100-10.1.1.150
/ip dhcp-server
add address-pool=DHCP_LAN disabled=no interface=bridge name=defconf
/interface bridge port
add bridge=bridge comment=defconf interface=ether2
add bridge=bridge comment=defconf interface=ether3
add bridge=bridge comment=defconf interface=ether4
add bridge=bridge comment=defconf interface=ether5
add bridge=bridge comment=defconf interface=ether6
add bridge=bridge comment=defconf interface=ether7
add bridge=bridge comment=defconf interface=ether8
add bridge=bridge comment=defconf interface=ether9
add bridge=bridge comment=defconf interface=ether10
add bridge=bridge comment=defconf interface=ether1
/ip neighbor discovery-settings
set discover-interface-list=LAN
/interface list member
add comment=defconf interface=bridge list=LAN
add interface=vlan300 list=WAN
/ip address
add address=10.1.1.1/24 comment=defconf interface=bridge network=10.1.1.0
/ip dhcp-client
add comment=defconf dhcp-options=hostname,clientid disabled=no interface=\
vlan300
/ip dhcp-server network
add address=10.1.1.0/24 comment=defconf dns-server=\
37.143.84.229,1.1.1.1,8.8.8.8 gateway=10.1.1.1
/ip dns
set allow-remote-requests=yes
/ip dns static
add address=10.1.1.1 name=router.lan
/ip firewall filter
add action=accept chain=input comment=\
"defconf: accept established,related,untracked" connection-state=\
established,related,untracked
add action=drop chain=input comment="defconf: drop invalid" connection-state=\
invalid
add action=accept chain=input comment="defconf: accept ICMP" protocol=icmp
add action=drop chain=input comment="defconf: drop all not coming from LAN" \
in-interface-list=!LAN
add action=accept chain=forward comment="defconf: accept in ipsec policy" \
ipsec-policy=in,ipsec
add action=accept chain=forward comment="defconf: accept out ipsec policy" \
ipsec-policy=out,ipsec
add action=fasttrack-connection chain=forward comment="defconf: fasttrack" \
connection-state=established,related
add action=accept chain=forward comment=\
"defconf: accept established,related, untracked" connection-state=\
established,related,untracked
add action=drop chain=forward comment="defconf: drop invalid" \
connection-state=invalid
add action=drop chain=forward comment=\
"defconf: drop all from WAN not DSTNATed" connection-nat-state=!dstnat \
connection-state=new in-interface-list=WAN
/ip firewall nat
add action=masquerade chain=srcnat comment="defconf: masquerade" \
ipsec-policy=out,none out-interface-list=WAN
/lcd
set backlight-timeout=never default-screen=interfaces
/lcd interface pages
set 0 interfaces=sfp1
/system clock
set time-zone-name=Europe/Amsterdam
/system routerboard settings
set silent-boot=no
/tool graphing interface
add interface=vlan300
add interface=bridge
add interface=sfp1
/tool mac-server
set allowed-interface-list=LAN
/tool mac-server mac-winbox
set allowed-interface-list=LAN

Reputatie 7
Badge +3

@EduardA 

Wat is de bandbreedte als je een speedtest doet, komt die dan standaard niet hoger dan 10Mb?

Mocht dat zo zijn, haal dan de MC en je router eens 30 seconden van de stroom. Doe dan nog eens een meting. Is die nog steeds ver  beneden je haalbare snelheid, neem dan eerst eens contact op met de TMT helpdesk.

Welk iptv box kan ik t best gebruiken icm 200Mbit Glasvezel achter de Archer C7?

Amino Aria 610x ?

werkt de Amino A140 nog achter een Archer C7?
Reputatie 2

speedtest is 100/100 (of eigenlijk 95/95). Het probleem is slechts met Geforce Now. Ik heb ook wel hogere snelheden gezien in-game maar dan loopt de package drop ook mee (naar circa 80%)

Reputatie 7
Hoi @FdeG

Poe, dat is een goede vraag. Je hebt dus een eigen modem (Archer C7) aangesloten en wilt hier onze Amino 610 of 140 achter zetten. Zoals ik het begrijp van de TopicStarter kun je de TV VLAN gewoon gebruiken en hier de TV Box op aansluiten. Ik voorzie hier geen problemen mee. Voor de zekerheid houd ik een slag om de arm: T-Mobile ondersteunt alleen de werking van Internet en TV op het oorspronkelijke modem. Wellicht dat iemand anders ervaring met jouw modem en onze TV Boxen heeft. Hoe dan ook, ik hoor graag hoe het je vergaat. Houd je ons op de hoogte?

Hoi @Bart_Smith

Dat ziet er eventjes mooi uit! Superstrak en netjes afgewerkt. Mijn complimenten! 🙂
Reputatie 7
Badge +3

@EduardA 

Ben geen (online) gamer, maar geloof dat elke milliseconde telt.

Je maakt nu gebruik van je eigen router, maar hoe is het als je de TMT router aansluit? 

Heb hier op dit moment een ASUS draaien, maar de laatste FirmWare updates hebben mijn piek bandbreedte nogal de das om gedaan (1Gb aansluiting is nu max 800Mb geworden). Weet dus niet of een FW update van OpenWRT eventueel roet in het eten gooit.

Ik heb me sinds vandaag aangemeld bij T-Mobile Thuis en bedacht me later pas dat ik mijn eigen router wil blijven gebruiken. En gelukkig stuitte ik op dit topic.

Ik heb een Netgear R7000 router, originele firmware en geen dd-wrt oid. Ik ben er achter gekomen dat mijn router alleen IGMP-Proxy ondersteunt en geen IGMP snooping.
Ik kijk verder geen tv en maak alleen gebruik van internet.
Omdat ik geen tv kijk, kan ik dan de IGMP instelling grotendeels negeren?
Reputatie 7
Badge +16

Wat voor soort UTP-kabel gebruik je? CAT 5 (of 5E) of CAT 6?

Reputatie 2

@EduardA

Ben geen (online) gamer, maar geloof dat elke milliseconde telt.

Je maakt nu gebruik van je eigen router, maar hoe is het als je de TMT router aansluit? 

Heb hier op dit moment een ASUS draaien, maar de laatste FirmWare updates hebben mijn piek bandbreedte nogal de das om gedaan (1Gb aansluiting is nu max 800Mb geworden). Weet dus niet of een FW update van OpenWRT eventueel roet in het eten gooit.

Het ziet er idd naar uit dat ik de draytek ga moeten aansluiten. ik kijk er wel een beetje tegenop omdat er natuurlijk  een reden was waarom ik draytek weg wilde. Ik hoop stiekem dat het aan de MC220L ligt maar ik weet niet hoe ik dat kan bevestigen.

Reputatie 4

Ik wil dan een Asus router aanschaffen die wel VOIP ondersteund, als de sip vrij wordt gegeven dat ik de Asus router gewoon kan blijven gebruiken, ik weet alleen niet welke Asus routers dit ondersteunen zelf heb ik deze router van Asus de RT-AX86U uitgezocht. Ik vond dit op internet https://support.8x8.com/equipment-devices/network-devices/how-to-configure-asus-router-for-8x8-service

Asus routers ondersteunen wel voip onder de Wan instellingen.

Ik heb een tijdje terug deze guide gevolgd en een tp-link archer 2300 in gebruik. Wifi snelheid prima alsmede ook de bedrade snelheid (750mbs met gemak iedere keer).
Echter stuit de iphone7 uit ons gezin op een probleem. geen of slechte wifi en dan vooral in de avond. als ik dan inlog in de router en de speedtest doe, is deze ok. Echter de internetstatus geeft een uitroepteken en internet status is poor network. Waar het de meeste tijd gewoon connected is. Vreemde is dat de android toestellen , chromecast enz. weinig last hebben als het optreedt. Herkent iemand dit probleem en evt. een oplossing, anders dan die kl,,, apple de deur uit te smijten .
Reputatie 7
Badge +3

@EduardA 

De kans dat het aan de MC ligt is m.i. klein, je hebt daar waarschijnlijk een kleine ‘lag’ in tijd i.v.m. conversie. Maar de door jouw gebruikte MC is veelgebruikt hier binnen TMT, zeker te zien als een standaard MC bij gebruik van fiber & eigen routerkeuze (hier trouwens ook nog).

Online gamen berust natuurlijk op exteren partijen die een server draaien, waarbij als het heel druk is, er minder bandbreedte beschikbaar komt naar de server. Dus het probleem kan ook wel eens niet bij jou liggen, maar bij die derde partij.

Weet niet of het kan, maar is er eventueel een andere gamserver waarop je kan aansluiten?

Reputatie 7
Badge +4
Hallo @Zneeser

Als je vandaag heb besteld dan moet je even in me andere topic kijken.
glasvezel huawei hg659 vervangen door je eigen router
Zolang je vlan 300 kan instellen op je wan kan je gewoon gebruik maken van je eigen router.
Reputatie 2

@EduardA

De kans dat het aan de MC ligt is m.i. klein, je hebt daar waarschijnlijk een kleine ‘lag’ in tijd i.v.m. conversie. Maar de door jouw gebruikte MC is veelgebruikt hier binnen TMT, zeker te zien als een standaard MC bij gebruik van fiber & eigen routerkeuze (hier trouwens ook nog).

Online gamen berust natuurlijk op exteren partijen die een server draaien, waarbij als het heel druk is, er minder bandbreedte beschikbaar komt naar de server. Dus het probleem kan ook wel eens niet bij jou liggen, maar bij die derde partij.

Weet niet of het kan, maar is er eventueel een andere gamserver waarop je kan aansluiten?

Het is heel specifiek een gamestream service. Dus de games draaien op een server van Nvidia en via een udp stream komt het bij mij binnen. Denk maar aan Google stadia, PSNow of die Xbox variant. Ik heb er tevens al voor betaald dus ik zou het graag willen oplossen.

 

Nvidia heeft trouwens meerdere servers maar al die servers vertonen exact hetzelfde gedrag. Dus vandaar mijn vermoeden of de MC220L of de openwrt modem/router. 

Misschien is het een bug in Openwrt, zou alleen niet weten op basis waarvan ik dat kan vaststellen. Logging zegt niks noemenswaardig. Alternatief is dan tcpdump en dan de packages inspecteren.

Reputatie 7
Badge +3

@Erwin05 

Dit zijn niet de settings die je nodig hebt om een SIP account te kunnen instellen, want ergens in de ASUS router kun je bijv. een DECT telefoon ook daadwerkelijk aan met de ASUS verbinden.

Bij mijn weten maakt ASUS ook geen router met DECT ondersteuning, zoals je die wel kan vinden bij een aantal Fritz! boxen.

Heb hier ook jaren een ASUS gehad, met daarachter de genoemde N300A IP voor VoIP providers. Had een aantal zaken voor VoIP op ‘enabled’ gezet voor pass through (doorgeven) naar mijn N300A.

Hopelijk is het niermee iets duidelijker, die pagina is eigenlijk meer een soort van Firwall setting adjustment om de VoIP client in je LAN correct te kunnen laten werken.

Dank voor je reactie Hidden.nld. Ik wil gewoon geen extra los kastje die weer stroom verbruikt. Daarom wil ik het glas direct aansluiten op de UniFi switch. Ik kan dus inderdaad een utp-kabel gebruiken, maar dat wíl ik niet. Ik zorg dus gewoon dat ik die lange SC-kabel in huis heb zodat de monteur die kan koppelen in de FTU 🙂.
Reputatie 1
Geweldige oplossing. Ga er mee aan de slag.

Wel nog een vraag: Moet de TV-decoder rechtstreeks op een specifieke poort op de router aangesloten worden of kan ik ook werken met een switch (op een willekeurige poort) en daar de decoder aan koppelen?
Reputatie 1

Goedemorgen allemaal,

Een paar jaar geleden heb ik dit topic gebruikt om mijn Draytek (toen nog gekregen van Vodafone) te vervangen voor een ASUS RT-AC88u. Dat verliep prima en heeft ook een aantal jaar goed gewerkt.
In deze periode af en toe wel een storing gehad en toen de Huawei (model weet ik 123 niet) gekregen van T-Mobile.

Daarnaast had ik ook interactieve TV via het oude platform. Hier maakte ik gebruik van tot afgelopen week, toen op een ochtend ineens de melding van Odido stond dat ik mijn nieuwe kastjes moest aansluiten. Contact gehad met Odido want hier had ik geen meldingen van gekregen, maar goed afgelopen dinsdag 2 nieuwe TV kastjes ontvangen. Voor de support de Huawei aangesloten.

Alles deed het op de Huawei maar toch wilde ik graag terug naar mijn ASUS. Deze had ik ingesteld (onder het menu LAN → IPTV) op manual setting met de VID voor internet 300 prio 0 en de VID voor Poort 3 & 4 op 640 prio 0.

Afbeelding ter verduidelijking

Aangezien het nieuwe platform (ook volgens de Odido medewerker) enkel op VLAN 300 draait dacht ik oké ik haal de VID 640 uit mijn instellingen en dan gaat VLAN 300 over alle poorten. Maar tot mijn verbazing had ik toen helemaal geen internet meer, ook niet op de andere poorten.
Ook als ik VLAN 300 invoer voor poort 3&4 krijg ik geen signaal. En overal geen VID invullen is natuurlijk ook geen optie, dan krijg ik de melding dat hij geen juist IP van de ISP krijgt (logisch).

Ik heb nu dus alles terug gezet zoals het altijd gewerkt heeft en heb de TV kastjes nu op poort 7&8 aangesloten, dan werkt wel alles. TV & bedraad internet.

Heel verhaal, maar eigenlijk komt mijn vraag op het volgende. Door de ze instelling mis ik dus 2 poorten die ik niet meer kan gebruiken. Mis ik iets in de instellingen waardoor ik toch alle 8 poorten kan gebruiken op VLAN 300? Of is dit het gewoon?

Bedankt alvast voor het meedenken en lees graag jullie ideeën.

Groetjes,

Maurice

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @MajvB 

Kan je de Asus eens voorzien van een fabrieksreset en enkel VID 300 invullen bij internet, prio 0, na het opslaan herstart de converter.

Reputatie 1

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Heb al jaren een eigen router (Archer C3150) achter een SPF van tp-link. Dat heeft prima gewerkt totdat het moment dat het ODIDO is geworden.

Internet werkt prima maar TV werkt niet. Van ODIDO een nieuwe TV box gekregen en die werkt ook niet. Krijg deze melding zowel met de oude als nieuwe box.

 

Instellingen in mij router zijn:

 

 

Moet daar mogelijk iets gewijzigd worden?

Reputatie 7
Badge +14

Tv draait tegenwoordig in vlan 300

Reputatie 1

Tv draait tegenwoordig in vlan 300

Ik ga ik dat proberen. Maar wat moeten de andere instellingen dan zijn?

Reageer