[Glasvezel] Draytek vervangen met je eigen router (met VLAN)

  • 22 January 2018
  • 527 reacties
  • 120399 Bekeken


Toon eerste reactie

527 reacties

Reputatie 4

Van het ene op het andere moment krijg ik geen ip-adres meer, zowel niet met de nieuwe Edgerouter (6P) als met de (te vervangen) Asus AC68u icm MC220L, alleen maar via de Draytek.

 

Ik heb het nogmaals met de media converter en een ander type Asus geprobeerd, dan krijg ik wel een ip-adres, maar nog steeds niet op de edgerouter. 

Ik ben weer een stapje verder - ik krijg nu wel een ip-adres (85.xx.xx.xx range) maar daar heb ik nog geen verbinding mee. 

 

Het vreemdste is dat ik de sfp module op "auto / auto" moet zetten ipv "1000 / full". 

 

Ik ga het zeker verder uitzoeken hoe dit mogelijk is, voorlopig draait het op de Asus N66U (WiFi uit) icm de UniFi AC Lite ap's. 

Nog steeds geen oplossing gevonden, ik blijf maar "hangen" tussen een ip adres krijgen en effectief een verbinding hebben, iemand nog een idee?

Reputatie 4

Hallo @Waggas

De EAP245 v3 heeft de volgende spec:

Interface: 2 x gigabit ethernetpoort (RJ-45) (ondersteunt IEEE802.3af PoE en passief PoE )

Uitgangsvermogen: 802.3af/A PoE
48V passief PoE (+4,5 pins; -7,8 pins. PoE-adapter meegeleverd)

Edgerouter 12

24V PoE passthrough option on port 9

Reputatie 6

Wijchen was een van de eerste locaties met glasvezel, en ik vermoed dat het hier iets anders in elkaar steekt dan de latere locaties.Als je in Wijchen maar maximaal 100 Mbit/s over glasvezel kan ontvangen, dan werkt de TP-Link mediaconverter niet.

Bart_Smith geeft aan: "Hardware Link is er maar ik krijg geen DHCP ip adres."
Werkt de TP-Link dan wel of niet?
En waarom wel of niet (argumentatie uit specificatie)?

wat zijn de ervaringen met het overstappen van het “oude” glasvezel netwerk naar het “nieuwe” glasvezel netwerk. Krijg vandaag de aanbieding mail ( Er is een T-Mobile glasvezelabonnement tot 1 Gbit/s beschikbaar op je adres.) en ben benieuwd wat ik allemaal in mijn Ubiquity router moet aanpassen ? Wat ik lees blijft internet VLAN 300 gelijk en vervalt het IPTV VLAN 640.

 

Reputatie 7
Badge +3

@Comp User

Schijnbaar dat de server alleen nog maar het MAC-adres van de Draytek toelaat op het netwerk om een IP aan uit te delen.

Je zou eventueel een handmatige MAC-release kunnen proberen, maar dat moet je vragen via de klantenservice.

Reputatie 4

Ja, ja, ja en ja, het vreemdste van het hele verhaal is dat als ik het elders - ook T-Mobile - aansluit het direct werkt, ook het gebruik van de ubiquiti SFP module heeft geen verdere invloed, dus ik durf wel te stellen dat ik - nagenoeg - alles heb uitgesloten.

 

Het blijft - in mijn ogen - gewoon erg vreemd dat ik wel een ip-adres in de 85.xx.xx.xx range krijg maar geen - bruikbare - verbinding heb. 

Reputatie 7
Badge +4

@MarcelW het oude modem van T Mobile moet weer even aangesloten worden dus die mag je weer ff afstoffen. Op dit moment word glasvezel aangeboden op aon en Gpon. Bij gpon moet je de door T Mobile geleverde mediaconvertor gebruiken.

Het nieuwe tv platvorm gaat over vlan300 (al wil ik wel een slag om de arm houden dat vlan 640 toch weer gebruikt word)

Reputatie 3
Hardware link = dat de SFP module een link heeft ( layer 1 ).
Maar het klopt wel, ik denk dat mijn connectie niet verder gaat dan 100Mbit en daarom mijn hardware niet kan gebruiken.
Dus ik ga maar eens bellen met T-mobile om mijn aansluiting een upgrade te geven of ik moet maar naar een andere provider gaan kijken.
Ik denk dat het het laatste zal worden , ik zie ze niet zomaar geld uitgeven om hun klanten van dienst te zijn.
Reputatie 1

@Waqqas inmiddels is de router binnen is deze geworden. https://www.coolblue.nl/product/841142/tp-link-archer-ax50.html

 

Maar krijg hem niet werkend. Ik heb nu geen mediaconverter aangesloten van TP-LINK kan dat het zijn ? 

Reputatie 7
Hi Bart_Smith, ik heb meteen even voor je gespiekt en goed nieuws, er is tot 500 Mbit beschikbaar op jouw adres! Je kan de snelheid zelf makkelijk verhogen via My T-Mobile Thuis dus dat moet helemaal lukken! 😉
Reputatie 7
Badge +15

@Niqshal

Ik denk niet dat dat een oorzaak kan zijn maar ik weet het natuurlijk ook niet zeker dus wisselen kan je doen?

Branden alle lampjes op de converter? Misschien even de stekker van de converter er uit en terug.

In de router interface staat de DHCP op Dynamic en heb je alle instellingen toegepast op het IPTV/VLAN scherm? Plaats eventueel een foto.

Een tweede manier is om de quick setup te doen.

https://www.tp-link.com/us/support/faq/1585/

Reputatie 3
Hallo Brian,

Wat er op de website staat en de werkelijkheid is een heel groot verschil.
Ik heb dit allang eens gecheckt, maar doordat ik op verouderde apparatuur zit ga het niet harder dan 100Mbit.
En T-Mobile vind het niet de moeite om de apparatuur aan te passen.
Reputatie 7
Badge +3

@Comp User 

Inderdaad nog wel vreemd dat je een 85 reeks hebt, want dat zou eerder een 31 IP range moeten zijn.

Toen ik overging van de Draytek naar een mediaconverter, ging ik ook van 85 over op 31 reeks.

Geven die andere devices wel die 31 reeks, of krijgen die ook die 85 reeks?

Had je ook al eens om een MAC release gevraagd via de klantenservice?

Weet niet of @Brian  of @Sander als moderators hier iets voor je kunnen betekenen, even kijken of hun nog iets weten hoe en wat.

FASDADAS

Reputatie 7
Hoi @Bart_Smith

In principe zouden we moeten kunnen leveren wat we aanbieden! Het verbaast mij als je echt niet sneller dan 100 Mbps kan, als dit wel zo te boek staat. Ik ga hier dan ook graag voor je achteraan. Wil je mij jouw postcode, huisnummer, geboortedatum en laatste vier cijfers van je IBAN in een privébericht willen sturen? Dan ga ik op zoek naar de mogelijkheden!
Reputatie 3
Het blijft jammer dat bij glasvezelabonnementen de klant niet zelf zijn pakket mag aansluiten. Dus als je eigen apparatuur aansluit (router met een mediaconverter bijvoorbeeld) je dit dan ook zelf mag doen. Het om zeep helpen van een FTU poort is dan het argument. Is een klant onvoldoende technisch onderlegd dan komt de monteur het installeren. Want toen Guidion langskwam om modem van mijn huidige internet aanbieder te installeren (ik ben (nog) geen klant van T-Mobile Thuis) moest ik hem vertellen het dopje van de vezel af te halen. Hij had hem haast gesloopt, en dat voor een Guidion monteur.... Mijn internetaanbieder gebruikt ook een aparte patch op de FTU (dus geen NTU inhouse op de FTU).
Reputatie 7
Badge +4
Hallo Soundwork,

Dat begrijp ik. echter zijn er nogal wat slechte ervaringen met mensen die denken dat ze het zelf kunnen en vervolgens de aansluiting kapot maken. vanuit de netbeheerder is het daarom niet toegestaan dat een consument zelf de aansluiting doet. bovendien moet de aansluiting geactiveerd worden door guidion anders word de verbinding niet opgeleverd. als je al een aansluiting heb met een patchkabel is het natuurlijk een fluitje van een cent. Ik zou zeggen laat de monteur de draytek even ophangen drink een bakje koffie laat hem zijn testen doen en plug hem daarna gewoon om 🙂
Reputatie 3
Hallo Soundwork,

Dat begrijp ik. echter zijn er nogal wat slechte ervaringen met mensen die denken dat ze het zelf kunnen en vervolgens de aansluiting kapot maken. vanuit de netbeheerder is het daarom niet toegestaan dat een consument zelf de aansluiting doet. bovendien moet de aansluiting geactiveerd worden door guidion anders word de verbinding niet opgeleverd. als je al een aansluiting heb met een patchkabel is het natuurlijk een fluitje van een cent. Ik zou zeggen laat de monteur de draytek even ophangen drink een bakje koffie laat hem zijn testen doen en plug hem daarna gewoon om :)


Dat kan helaas niet. De glaskabel die ik nu op mijn huidige modem heb zitten is ook eigendom van mijn huidige aanbieder. Die moet dus ook ingeleverd worden als het modem retour gestuurd wordt. Het activeren van een aansluiting kan zeker door een klant gedaan worden. Dat begrijp ik eerlijk gezegd al helemaal niet. En zoals ik al in mijn vorige post schreef: de Guidion monteur had bijna mijn FTU gesloopt. Enige verschil dat Guidion monteur-schade gedekt wordt vanuit de provider of netbeheerder en als de klant het doet niet.
Reputatie 7
Badge +4
de glasvezelkabel of een nt mag niet door een klant van de aansluiting gehaald worden en blijft dus achter bij de klant. er moet gewoon een procedure gevolgd worden. in de pop moet ook een glasvezel omgezet worden van cambrium naar T Mobile dat mag je helaas ook niet zelf doen. zonder afspraak met de monteur word de lijn niet opgeleverd.
Reputatie 7
Badge +4
Hallo @Willem Loeven,

Een mooi stukje over het instellen van PFsence een gewardeerde bijdrage 👍
Reputatie 3
Wordt trouwens MAC adres van mediaconverter en/of Draytek geprovisioned op het T-Mobile netwerk? M.a.w: moet op je eigen router het MAC adres van de Draytek gezet worden om DHCP lease te verkrijgen?
Reputatie 3
He he, Het werkt eindelijk. Ik heb de Draytek vervangen door een MikroTIK RB3011 ( beetje overkill maar ja )
Het probleem bij mij was dus dat het inkomend netwerk nog steeds 100Mbit was en na ik mijn snelheid naar 200Mbit heb verhoogd zit ik nu op 1Gbit en werkt het dus met zowel de TP-LINK MC220 en de MikroTIK.
Wanneer ik mijn "stable" config heb gemaakt zal ik deze hier posten.

Hardwarematig : via alleskabels.nl een SC-SC glasvezel van 15 meter besteld. Deze zit tussen de FTU en, een verdieping hoger, MikroTIK RB3011.


Wordt trouwens MAC adres van mediaconverter en/of Draytek geprovisioned op het T-Mobile netwerk? M.a.w: moet op je eigen router het MAC adres van de Draytek gezet worden om DHCP lease te verkrijgen?

Ik denk het niet maar het kan geen kwaad als je de MAC kan aanpassen, om dat te doen.
Bij de installatie van mijn nieuwe draytek gaf de monteur ook het MAC adres door.
Reputatie 2

@Hidden.nld Heb nu 2 switches gekocht van Netgear. 305E
Moet het 802.1Q VLAN gebruiken?

Dan internet op poort 1 t/m 4 en dan poort 5 IP TV waar poort 4 het getagged doorstuurt naar de switch bij de TV. Hier wordt dan op poort 4 de tagged ontvangen en geeft het untagged op poort 5. 

PVID is dan de tag op poort 4 die stel ik dan in op 10 (maakte niet uit).
Gaat het zo werken? Gisteren lukte het niet wellicht moet ik alles na het instellen even herstarten. 

 

Reputatie 7
Badge +4
Het MAC adres word niet gekoppeld aan je verbinding. dus het wisselen van je modem is geen probleem. het word enkel als referentie gebruikt.

Het klopt dat de TP-Link media convertor niet werkt op een 100Mbit lijnkaart welke door KPN op sommige plekken nog gebruikt word. Wel heb ik gekeken naar een media convertor welke het wel kon, maar ik kon niet een vinden die 10/100/1000 aan kan, en een SC/PC connector heeft en verkrijgbaar is in Nederland.

Het is voor mij leuk om te zien dat iedereen bij draagt aan het topic. Ik zou voor elke wel een handleiding willen maken maar dan word het wel een hele dure hobby. Als T-Mobile wil sponsoren dan kunnen we wel eens kijken wat er mogelijk is. 😉
Hi all,

Weet iemand misschien nog waar de TP-Link MC2200L te koop is?

Reageer