[Glasvezel] Draytek vervangen met je eigen router (met VLAN)

  • 22 January 2018
  • 527 reacties
  • 120399 Bekeken


Toon eerste reactie

527 reacties

Goedenavond, ik stel mijn vraag ook maar even hier:

Wie weet wat de juiste instellingen zijn voor een pricewatch: DrayTek Vigor 2135FVac router om IPTV goed werkend te krijgen? (Glasvezel rechtstreeks op router, zonder mediaconverter)

Ik heb deze router nu een paar dagen. Voorheen zat ik op een Asus AC88U, en daarmee prima IPTV kunnen krijgen voor VLAN 640 in te stellen, verder niets. T-mobile gebruikte voorheen ook Draytek routers, dus je zou denken dat het geen probleem moet zijn.

Ik heb nog de 'oude' interactieve TV, dus moet via VLAN640 (had gelezen dat de 'nieuwe' IPTV op VLAN300 kan). Ik krijg IPTV wel werkend, maar het is buggy en niet stabiel. De gids werkt sowieso niet. IPTV werkt een dag of 2-3 goed, en dan valt de helft uit. Dwz, NPO1, 2 en 3 werken nog, RTL 4, 5, ,7, 8  SBS6, NET5 blijven zwart. Als ik de router reboot, blijft alles zwart en krijg ik helemaal geen beeld meer. Enige manier om het op te lossen is, door mijn Asus eraan te hangen, TV aan te zetten (dan werkt het weer), Asus weer af te koppelen en de Draytek er weer aan. Dan werkt de TV weer een dag of 2-3 (zonder gids)? Erg vreemd.

Ik ben al avonden aan het lezen op Tweakers forum en dit topic hier, maar krijg het niet nog steeds niet werkend. Wordt een beetje gefrustreerd van (en vrouwlief helemaal :p)

Ik heb o.a. deze handleiding (Routed IPTV) van Draytek gebruikt. Kort gezegd:
- VLAN640 op de WAN poort aangemaakt
- Extra DHCP client options aangemaakt zoals omschreven op p6 (Option number '60' ingesteld, Data tag 'IPTV_RG' meegegeven)
- IGMP Proxy, IGMP snooping en IGMP Fast Leave aangezet
- Harware Acceleration aangezet

Ik heb zitten spelen met IGMP, omdat ik ook heb gelezen dat deze juist UIT moest. IGMP Proxy moet aan staan lijkt het, anders blijft het beeld helemaal zwart. Andere IGMP opties lijken geen effect te hebben.

Ik heb ook gezocht op instellingen van (andere) Draytek routers, in de hoop daar iets te vinden, wat ik wellicht kan over nemen, maar helaas.

Iemand een idee? Zijn er hier mensen met Draytek routers die wellicht hun instellingen willen opperen, of wellicht zien wat ik verkeerd doe?

Links naar afbeeldingen van instellingen:

https://tweakers.net/i/_kdbAATLG6NctegHFkQ0z7IPsXs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/heaKJ4BeXv2XbX4OPGy4uZAd.jpg?f=user_large

https://tweakers.net/i/rd_mkKAYYZs7aj2mdD20Y1kow6U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WS7NX6J4O770PrdGd4wzqYyV.jpg?f=user_large

https://tweakers.net/i/m8cxmKDiAibF8TlWDx-W2hacoQ0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZPJqVvrpbpevYLS7rZEUYer3.jpg?f=user_large

Hey hallo @martin_vd , werkt de tv al i.c.m. je Archer C1200? Mijn reactie hierboven mag je negeren, VLAN 640 komt weldegelijk goed binnen op je tv box! Het probleem zit hem in de IGMP functie van je router, deze moet UIT staan. Zou je dit eens kunnen proberen?
Reputatie 1
@jibbewillem Nee. Hij doet nog steeds niet. Ik heb IGMP proxy uit, IGMP snooping is niet ondersteund door C1200 dus ik weet niet meer. Heb nu gewoon draytek als modem/router met wifi uit en archer in AP modus
Ik heb een TP-Link Media Converter en een AC66U router. Na alles in te stellen zoals vermeld in dit topic werkt het internet... tijdelijk.
Alles gaat enkele uren tot hooguit een dagje goed, waarna vervolgens de router aangeeft dat er geen werkende WAN-verbinding is.
Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen veroorzaken?
Reputatie 2

Heb ook een Zyxel T50 gekregen.

Heb de TP link ML220L gekocht. Alleen zit bij de huidige media converter van CVT3002W2A geen SFP.

Waar kan ik goedkope glasvezel SFP kopen voor de ML220L?

Heb nu tijdelijk de Zyxel in DMZ.

Reputatie 1

Hey, thanks for the help. I did some more investigation and I’ll leave the findings here maybe they would help others as well:

  • for some reason (cache probably??) even if I had the TP-Link router connected, 192.168.1.1 was resolving on the Huawei admin page. I cleared the cache and then I was able to log-in properly.
  • Sadly though I hit a roadblock as my C7 is quite old (hardware v2) so it seems it doesn’t support VLAN settings. (which starts with v3). So I ordered a new tp-link router…So for everyone, please check the list of supported routers (some hints are in the first page of posts)

Thank you for all the support.

@martin_vd vreemd... Dan weet ik het ook zo snel niet.
Reputatie 4

Een vraag over de vrij modem keuze.

Als dat dit jaar door gaat wil ik ook mijn Draytek vervangen voor een Asus router maar ik heb en vraag over de telefoon aansluiting, moeten de fabrikanten als Asus een aanpassing doen in de firmware om telefoon dan ook werkend te krijgen en loopt dit dan over een lan poort van het modem of komt er dan een extra poort?

Of gaan ze dit nooit toepassen.

Ik kan er op internet niks over vinden.

Reputatie 3
Vandaag aangesloten, maar het begint helaas niet goed 🙄
De snelheid blijft hangen in speedtests op 200 Mbit down en 150 up.
Met de Draytek ook getest, daar kwam eerst 150 Mbit down en 16 Mbit up uit. Nadat ik de Draytek had gereset deed hij het beter en werd er even 750 Mbit down en 728 Mbit up gemeten.

Ik heb twee mediaconverters getest (TP Link en Packetfront NTU) ik kom niet boven de 200 Mbit/s uit.

Ook zijn de WAN IP adressen niet kloppend.
Met eigen router krijg ik een 5.132.x.x adres en via de Draytek zie ik 85.x.x.x staan.

Als router heb ik de EdgeRouter Lite van Ubiquiti.

Iemand enig idee waar de lage snelheden aan kunnen liggen?

Ik heb een TP-Link Media Converter en een AC66U router. Na alles in te stellen zoals vermeld in dit topic werkt het internet... tijdelijk.
Alles gaat enkele uren tot hooguit een dagje goed, waarna vervolgens de router aangeeft dat er geen werkende WAN-verbinding is.
Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen veroorzaken?
In de logbestanden van de Asus zou je toch moeten kunnen zien wat de reden is van geen WAN verbinding?


Het is al enkele weken geleden, dus ik heb de logs niet meer. Ik heb echter de setup weer opnieuw ingesteld en zal kijken wat het zegt. (volgens mij was het iets generieks waar je niet echt wat uit kon halen)

Ik ben net even het hele topic doorgegaan en vond wat extra info: Blijkbaar moet uPnP uit staan, en staat bij iemand anders ook "Use DHCP routes" disabled. Dat heb ik nu ook ingesteld. Even afwachten of het nu wel stabiel werkt 🙂
Reputatie 4

@Comp User

Inderdaad nog wel vreemd dat je een 85 reeks hebt, want dat zou eerder een 31 IP range moeten zijn.

Toen ik overging van de Draytek naar een mediaconverter, ging ik ook van 85 over op 31 reeks.

Geven die andere devices wel die 31 reeks, of krijgen die ook die 85 reeks?

Had je ook al eens om een MAC release gevraagd via de klantenservice?

Weet niet of@Brian  of@Sander als moderators hier iets voor je kunnen betekenen, even kijken of hun nog iets weten hoe en wat.

 

 

Op het andere adres krijg ik er idd een 31.20.xx.xx adres uit.

Vwb die “mac-release” kan ik dat zelf doen of moet dat via de ks?

Ik heb - bewuste keuze - geen beschikking over twitter etc, hoe kan ik het dan aan een moderator vragen?

Reputatie 7
Badge +3

@Alex010 

Begrijp dat je de CVT3002W2A hebt ontvangen samen met je Zyxel T50?

De CVT3002W2A heeft een vast ingebouwde SFP, waarop je gelijk de SC connector kunt aansluiten.

Je hebt dus geen losse SFP meer, dat klopt.

Wil je de CVT3002W2A dan vervangen door de ML220L? Weet uit ervaring, dat ze beide goed werken in het omzetten van glas naar UTP.

Reputatie 1

Just to close the adventure above, I received the new TP-Link AX50 router and I can report that the indications provided here work perfectly with it. I am using now this new router instead of the old HG659.

Reputatie 7
Badge +3

@Comp User 

Een MAC-release kun je volgens mij aanvragen via de klantenservice.

Omdat ik @Sander en @Brian op deze manier meeneem in het topic, krijgen hun als het goed is een melding hiervan. Ze reageren meestal dan wel binneen 48 uur, of anders stuur je hun een PM via hun account.

Reputatie 7
Badge +3

@Erwin05

Ten eerste, voor nu nog, de VoIP login gevens zijn nog niet vrijgegeven door TMT. Dus al zou je een router aanschaffen met VoIP mogelijkheden, heb je de login gegevens. 

Dus eigen router kan heel goed voor Internet en IPTV, maar dan moet je VoIP links laten liggen nog voor nu.

Een optie is om VoIP onder te brengen bij een derde partij als bijv. Cheap Connect, maar dan moet je wel zelf een VoIP toestel of router aanschaffen.

Zelf heb ik een losse ATA van Gigaset N300A IP met verschillende VoIP providers voor uitbellen en inbellen.

Reputatie 3
AS50266 T-Mobile Thuis BV
Ipadressen in CIDR formaat
5.132.0.0/17
31.201.0.0/16
37.143.80.0/21
85.144.0.0/15
85.146.0.0/17
85.146.128.0/18
185.35.112.0/22
185.180.148.0/22
195.191.16.0/23

5.132.0.0 tot 5.132.127.255 is dus ook van T-Mobile Thuis zoals hier boven staat beschreven. (32766 ipadressen)


Hallo Hidden.nld, ik heb een 5.132.x.x/20.
Jij noemt de /17 op, maar dit subnet kleiner dan je vermeld.
Maar begrijp ik goed dat de DHCP server niet alleen de 85.x.x.x reserveert voor Draytek MAC adressen?
Reputatie 2

Dank voor de reactie. De CVT3002W2A werkt niet met mijn Asus RT-AC 87U. Had de Asus aangesloten op de CVT maar kreeg geen IP adres op de router. 

Deed ik daar iets verkeerd?

 

I have a Ubiquity Amplify HD connected to the Media converter and have internet connection. 

However the speed is a bit limited max 200Mbps down and 140 up. 1000Mbps subscription. 

Is there something I can do to improve this?

See my settings below (just internet, no phone/tv)

Thanks for the help! 

Gisteren is mijn internet aangesloten. De monteur zat nog niet zijn auto of ik had het allemaal weer losgetrokken om mijn eigen router te installeren. :-)

Het werkt uitstekend met de TP-link MC220L v4 en een Netgear R7000 (xwrt vortex).

Ik vroeg mij af hoe jullie de mediaconverter opgehangen hebben. Hij is helaas te groot om in de FTU te proppen en er zitten ook geen beugeltjes aan/bij.
Reputatie 7
Badge +3

@sophie12345abc 

First question is, how did you measure this speed, is it done over a fixed cable connection or via WiFi. Measurements of speed should always be done via a fixed LAN connection to a computer.

Troubleshooting: Slow Speeds

The advice that might help you, is turning on Hardware NAT.

 

@Hidden.nld geweldige guide, dank je wel! Lost vaagheden op als ik een port probeerde te forwarden door twee routers heen.

I bought a TP-Link MC220L and was able to install SFP module. All the 3 LED’s are green.

I tried connecting the laptop directly to the Ethernet port but I cannot get a IP address.

I connected my own ASUS RT-AC56U but the router also complains that cannot contact the DHCP server.

I only have Internet, so I don’t need to configure the IPTV but the router allows for IPTV configuration.

Not really sure what is the problem.

(het spijt me, maar ik spreek alleen een beetje Nederlands)

@Pieter_B thanks! yes via computer connected to the amplifi directly via cable.

Tried the hardware Nat as well, no significant changes unfortunately. 

Will read the other topic, maybe find something else, but there are a not a lot of settings to change the amplifi. Tried all of them I guess..

 

Reputatie 7
Hey @Apipa, welkom bij de club! Prima router heb je aangeschaft!😉
Reputatie 1

Hoi! Is er iemand die me hier mee kan helpen? Ik heb een draytek, een unifi switch en een unifi security gateway (USG). Mijn reden om over te stappen van de draytek is dat ik de USG wil aansluiten. 

Kan iemand helpen om de fysieke en configuratie aanpassingen te doen bij mij in Hilversum?

Reageer