opeens geen internet. ONT is offline



Toon eerste reactie

237 reacties

Net even contact gehad met iemand die een GPON SFP module gebruikt.

Bij hem werkt het goed.

Conclusie probleem zit bij de Fritzbox.

Ik ga vanmiddag even de Fritz direct op glasvezel proberen.

Testen of hij het nu wel weer doet.

 

Reputatie 3

Heb bij T-mobile modem-id doorgegeven van mijn fritzbox 5590.

Nu afwachten wanneer activatie plaatsvind.

Heb voor de zekerheid een mifi-dongel in mijn fritzbox gestopt om als de verbinding wegvalt/omgezet wordt ik niet zonder internet zit.

@Hurricane28 

Jou media convertor (glasvezel kastje) is AON.

Jij hebt een Fritz AON SFP module nodig in jou Fritzbox 5590.

Fritz heeft 3 soorten SFP modules.

1- Fritz SFP AON.

2- Fritz SFP GPON.

3- Fritz SFP XGS-PON.

 

 

 

Reputatie 7
Badge +9

@em2023ilm je Fritzbox is opnieuw geregistreerd. Zou je de Fritzbox, zonder dat ons eigen ONT er tussen zit, kunnen aansluiten. Dan kunnen wij checken of de boel het doet. Omdat het gaat om eigen apparatuur gebeurt dit met een omweg. Ik ben het voor jullie aan het onderzoeken.

Na vier keer bellen heb ik weer internet. Ik geef het allemaal op. Ik heb hier ook geen zin meer in.

Wat hebben ze gedaan als ik vragen mag.?

Het serienummer van de Huawei ont in het systeem gezet.?

Reputatie 2

Ik dacht vanmiddag laat ik de FB 5530 (met Gpon) even herstarten omdat internet wat traag was.
Na de herstart geen internet.

Nu maar tijdelijk het kastje van T-mobile even er tussen gezet. zodat er weer internet is.
Hopelijk dat dit snel opgelost wordt zodat ik mijn glasmodule in de 5530 weer mag gebruiken met de kloon van het serie nummer van de Gpon van T-mobile.

Gpon module augustus vorig jaar gekocht bij Fritzbox, tot vandaag prima gewerkt

Na herstart is deze Gpon module nutteloos geworden. De ONT kastje wil ik graag weer er tussen uit zonder de helpdesk te moeten bellen.

@Tommie en @Sven-TMT 

En graag een oplossing.

Ik wil graag weer kunnen genieten van de vrije router keuze.

En daar valt de GPON ONT ook onder.

Ik wil graag mijn eigen Fritz GPON ONT SFP module weer kunnen gebruiken.

 

Reputatie 5

Fijn dat dit weer werkt voor de FB.

(kunnen we dan de comment van Dubz niet meer koppelen als problem/solution aangezien AVM geen schuld had in deze?)

Mijn Nokia doet helaas nog vrij weinig, maar kan ik @Tommie verleiden om boor mij een xgs SFP-ONT geregistreerd te krijgen???

@R3D 

Helemaal eens dat het probleem bij T-Mobile lag en niet bij Avm.

Zoals ik ook al aan gaf in dit topic werkte het toen ook prima op Fritz os 7.50

In ieder geval ik ben blij dat het nu weer werkt.😃

 

Reputatie 5

Ik zal er later een mooi nieuw topic voor aanmaken

Reputatie 1

Knap dat je het zelf hebt onderzocht en getest en hiermee bewezen dat het zo werkt.

 

Eigelijk is  dus een softwarebug van AVM zelf icm met T-mobile fiber kan ik concluderen.

Heb je deze workarround richting AVM gemeld?

Ik heb al 2x een ticket gestuurd naar AVM, tot mijn verbazing zijn de 2 tickets gesloten na dat hun concludeerde dat er niks aan de hand is. (zelfs na het sturen van de logfiles). Ik heb deze workarround nog niet gemeld. Ik zal binnenkort voor de 3e keer een ticket inschieten.

@Hurricane28 

Je kunt ook nog contact opnemen met Avm.

Naar mijn weten kost de AON SFP module onder de 30 euro inclusief verzenden uit Duitsland.

Maar dat is aan u ik zou die Fritzbox retour doen en geld terug vragen.

Mediamarkt is ook veel te duur vindt ik.

Ik heb zo 300 euro betaald via Amazon met GPON en AON modules.

 

 

@Hurricane28 

Bestel ook gelijk deze die heeft ook de koppelbus.

Dan hoef je de NT behuizing wat op de FTU zit niet los te maken.

Dat is misschien wat makkelijker voor u.

 

Reputatie 2

@R3D

Ik houdt het topic al langer in de gaten en lees dat de opstelling ONT > Fritzbox wel werkt, dat is iig al beter dan ONT > Zyxel-T54.

Bovenstaande zou dan gedaan kunnen worden totdat er meer duidelijkheid komt over het klonen.

Helaas bij mij niet, fritzbox 5530, wel correct ingesteld en aangesloten. Nou ja, duidelijk niet want het werkt niet, maar ik weet niet waardoor. Erg frustrerend, alles op verkeerde ip-adressen wat erg lastig is met huisautomatisering.

Reputatie 3

Interne ip adressen zouden niet moeten wijzigen als je via ONT kastje aansluit.

Heb je T-mobiel profiel gekozen en internet via WAN?

Mocht je Fritzbox hebben gereset dan is het aannemelijk dat de ip adressen van devices opnieuw gerangschikt worden.

Dat kun je voorkomen door eerdere backup terug te zetten in de fritzbox.

Het probleem zit niet bij Avm. (Fritzbox)

Er zijn ook mensen die andere apparatuur gebruiken en daar gaat het ook fout.

Met Fritz os 7.50 heeft het trouwens prima gewerkt hier.

Mijn Fritzbox komt op o5 en wordt er uit geknikkerd. (Fout aanmelden op OLT)

Conclusie probleem zit bij T-Mobile (Huawei) en niet bij Avm.

En firmware auto update staat hier altijd uit.

Nieuwe Firmware krijg ik door via puch email van de Fritzbox. (Melding)

Toch wel raar he dat het hier heeft gewerkt op Fritz os 7.50

 

Hallo allemaal!

 

Ik ben er achter gekomen dat het totaal niet aan T-mobile ligt, maar het probleem ligt bij de firmware van de SFP module. Hoe weet ik dit en hoe dit op te lossen wil ik graag hieronder verder uitleggen.

 

Bij elk firmware (is geen firmware maar system image van een linux distro) wordt er een interne share aangemaakt die naar de sfp module contact maakt(via interne ip adres (de reeks is 192.168.2.x)). In die share zit de firmware voor de sfp module. De sfp module zal dan de firmware downloaden en installeren als er een hoger versie beschikbaar is. Helaas is downgraden geen optie als je een nieuwe (oude) system image terug op de fritzbox zet omdat de sfp geen downgrade instructie heeft.

 

Wat ik vermoed is dat de sfp een slechte versie heeft ontvangen die de module erg onstabiel maakt. Hoe bedoel je met onstabiel? Nou hij schakelt snel van O2 standby naar O3 Serial, O4 Ranging en O5 operation. Als je bijvoorbeeld een extra authenticatie inzet bij de OLT zoals mac adres verificatie, komt de fritzbox nooit verder dan O3 Serial en zal bij de status nooit O5 Operation laten zien (ook voor maar 1 sec).

Dus hoe heb ik dit kunnen oplossen? Heel simpel, een nieuwe sfp module van de fritzbox besteld en geïnstalleerd. Dit zijn de stappen die ik had genomen om te voorkomen dat de nieuwe sfp geen verkeerde firmware geïnstalleerd gaat worden.

 

Stap 1; Downgrade de fritzbox naar os versie 7.30 (daar is een programma voor en lees de instructies)

Stap 2; Na het downgraden koppel je de stroomkabel los en haal de oude sfp module uit de firtzbox.

Stap 3; Koppel de nieuwe sfp module aan de fritzbox, let wel op: sluit geen fiber kabel aan de sfp module.

Stap 4; Sluit de stroomkabel terug aan op de fritzbox en configureer de account instellingen op tmobile.

Stap 5; Ga naar fritz.box/support.lua en voer de gewenste serienummer van de ont die je hebt gekregen van tmobile.

Stap 6; Ga naar ‘systeem’ > ‘update > ‘auto update’ en klik op level I’ (dit voorkomt dat de fritzbox zomaar gaat updaten)

Stap 7; Sluit de fiber kabel aan de sfp module en wacht tot dat hij klaar is met het verbinden.

Stap 8; Config verder de box zoals jij hem wilt.

 

En als laatst, voor mensen die Wireguard gebruiken, kun je de os versie handmatig updaten naar versie 7.39 (beta).

Er is ook een andere oplossing voor het downgraden van de sfp module, maar dan heb je een sfp programmer nodig (met ook daarbij de benodigde kennis).

Ik haak dit bericht wel even aan.

Hoezo dit ligt niet bij T-mobile daar zit het probleem wel zeker.

Omdat Fritz niet het enige merk is die last heeft van dit probleem.

Jou stappenplan is leuk maar moet je dan strak houden op Fritz os 7.30 dat wil je toch niet.

Het heeft bij mij trouwens prima gewerkt met Fritz os 7.50.

Als jij de update zal doen naar Fritz os 7.50 wat zal dan de 2e (nieuwe) Fritz SFP module doen? niet meer werken toch. mmmm raar verhaal

 

 

Reputatie 2

Interne ip adressen zouden niet moeten wijzigen als je via ONT kastje aansluit.

 

 

Ik bedoel dat ik de Fritzbox niet kan aansluiten via de ONT. Ik moet met het zyxelmodem doorgaan, waar ik geen vaste ip adressen mee kan toewijzen. 
Ik heb de Fritzbox niet gereset,omdat ik dan de ip-adressen opnieuw moet instellen. Ik heb uiteraard wel ‘andere provider’ gekozen, zodat ik via de wan-poort contact maak met de ONT.

Misschien moet ik m maar eens resetten, maar als ik dan een backup terug zet, zit ik toch in dezelfde situatie dat het niet werkt? Anyway, ik vind dat niet een definitieve oplossing, ik wil de ONT van t-mobile niet ertussen. 

Is er al wat bekend over dat de Fritzbox 5530/5590 direct op glasvezel kan met de Fritz GPON SFP module.????

Of dat het weer werkt doormiddel van klonen.?

 

Reputatie 7
Badge +14

Nee, Gisteren was nationale feestdag en hun hoofdkantoor was vandaag voor verplichte vrije dag gesloten. 

Reputatie 2

@Tommie , sinds wanneer is dit opgelost?

Ik las in dit forum al 1 week niets, dus laat ik even reageren.

Mooi dat het in ieder geval weer werkt.

Reputatie 7
Badge +14

Het is inderdaad die tijd van het jaar. Zonder kids wil je voor eind juni terug zijn. Daarna starten de hoofdprijs weken weer.

@Jan Remco 

Heb je wel voor vlan300 gekozen anders werkt het niet.

Anders T-Mobile profiel met wan poort.

Allebij moeten werken.

 

Reputatie 2

Vreemd dat het allemaal zolang duurt voordat er een oplossing komt, Tenslotte heeft T-Mobile dit op de een of andere manier het klonen om zeep geholpen.

Graag een oplossing want ik wil dit Chinese ONT kastje zo snel als mogelijk weer er tussen uit.
Leuk als backup maar niet als definitieve oplossing.
Het werkte sinds augustus 2022 prima met mijn Fritzbox 5530 met GPON glasmodule.




 

Die set van Fritzshop die link wat ik aangaf kun je het zo aansluiten zonder dat je de (omgebouwde) Genexis NT van de FTU te halen.

Lekker simpel zeg maar.

Zo heb ik het.

Bij jou koppelbus gebruiken.

 

Reageer