opeens geen internet. ONT is offline



Toon eerste reactie

237 reacties

Reputatie 5

 

Net even getest met mijn 5590 (gpon en xgspon sfp),

En met de Nokia xs-010x-Q

>waardes zijn goed (demping, rx/tx , wavelength)
>in range met de olt ( pon knippert 1x per sec 4x 5de keer 2x , Authentication)

Maar hier blijven beide dus hangen.


Ik ben benieuwd wat het antwoord van t-mobile zal zijn. (als er een antwoord komt)

 

@R3D 

Heb je het serienummer van de Huawei in geklopt. (Geplakt)

http://fritz.box/support.lua

In de Fritzbox.?

Bij mij kwam hij op O5 en klapt er weer uit.

 

 

Reputatie 5

Ja Huawei S/N bij GPLOAM zoals het tot twee maanden terug heeft gewerkt.

Maar hij blijft hangen op authenticatie, dus inderdaad 03 > 04 > 05 >02

De Auth is in ieder geval niet alleen (S/N and SLID), er is een andere waarde toegevoegd wat niet in de eigen ont kan worden gespoofed. (vendor-id bijv.)

 

Reputatie 7
Badge +14

Onder de info over gebruik van eigen apparatuur lees ik niet dat je een ONT nummer kan faken.. je kunt het originele nummer doorgeven wat t-mobile dan verwerkt?

Eigen ONT (Optical Network Terminal) aansluiten 

Om een eigen ONT te gebruiken, dien je een ONT te nemen die geschikt is voor het gebruik op je netwerk. We raden het gebruik van een eigen ONT af, omdat we bij het omwisselen enkele dagen nodig kunnen hebben om de door ons geleverde ONT weer te registreren. Als je begrijpt wat de risico’s hiervan zijn, kan je via onze klantenservice een verzoek indienen om je eigen ONT te registreren. Binnen enkele dagen zal de T-Mobile ONT de verbinding verliezen. Vanaf dat moment kan je je eigen ONT aansluiten. Let er bij het aansluiten op dat je de glazen connector niet aanraakt. Dit kan de verbinding nadelig beïnvloeden.

Reputatie 5

@Erik fijn dat je besloten hebt mee te doen met dit gesprek.

Niet alleen is het al geruime tijd bekend in de community , maar met een beetje googlen kom je met de eerste 10 zoekresultaten wel op een beschrijving dat het S/N en/of SLID voldoet voor de OLT’s van Huawei en Alcatel-Lucent (Nokia) om het device te autoriseren.

Dit heeft voor velen dan ook prima gefunctioneerd tot ongeveer een week terug.

Ik heb dit zelf maanden werkend kunnen gebruiken tot een maand geleden.

Begrijpelijk dat je als ISP dit niet algemeen bekend wil maken, maar als je de gehele documentatie van BBF.247 niet kent en klanten verteld dat de Fritzbox 55XX serie niet geschikt is voor PON, worden mensen vanzelf creatief.

Dus vermakelijk dat je een stukje standaard tekst copy/paste , maar dat punt zijn we al gepasseerd.

Het heeft gewerkt en sinds een week niet meer voor iedereen op een eigen modem.

De enige toevoeging tot dot gesprek is een verklaring van t-mobile wat er gewijzigd is en waarom. 
Als het niet meer op die manier mag werken “prima”, maar communiceer dat en kom met een correcte werkwijze dan weet ik zeker dat iedereen netjes zijn eigen modem laat registreren.

 

En 5 dagen is meer dan belachelijk ,  bij DFN moet ik het niet voor elkaar krijgen om dat verzoek langer dan een dag te laten liggen, 

Reputatie 2

Op dit moment is het wel een drama bij T-Mobile. Vanaf woensdag werk ik met de originele huawei mediabox en de zyxel op glas van t-monile, en zaterdag rond 16:00 werd ik er helemaal afgegooit. Helpdesk etc, geen resultaat. Zondag rond 14:00 werkt het weer. 

Mijn conclusie is dat er aan de kant van t-mobile zonder waarschuwing met mijn signaal wordt ge-experimenteerd. Kpn wordt opeens weer heel aantrekkelijk.

@Jan Remco 

Klopt Kpn weer heel aantrekkelijk.

Glasvezel van Kpn is super stabiel. (AON) 

GPON is gewoon onbetrouwbaar.

Het is een techniek dat je het glasvezel signaal deelt met andere gebruikers.

Via een splitter als er dan wat fout gaat bijvoorbeeld een klant sluit een AON glasvezel kastje aan.

Dan gaan alle klanten offline op die splitter.

En er komt bij dat je bandbreedte 2,50 Gbit down en 1,25 Gbit up deelt met x aantal klanten.

En nu wat beschreven wordt in dit topic probleem met het aanmelden van eigen GPON apparatuur bij de olt.

Wat dan weer tegen de vrije router keuze in gaat.

Door dit gedoe moet ik die Huawei GPON ONT er tussen hebben.

Terwijl mijn Fritzbox 5590 al vanaf juli goed heeft gewerkt met de Fritz GPON SFP module.

 

 

 

Reputatie 7
Badge +14

@Erik 

 


Als het niet meer op die manier mag werken “prima”, maar communiceer dat en kom met een correcte werkwijze dan weet ik zeker dat iedereen netjes zijn eigen modem laat 

Dat het buiten de omschrijving werkte wil niet zeggen dat workarounds blijven werken. Misschien is er op een totaal ander vlak iets aangepast wat de workaround in de weg zit. Je kan pas gaan klagen dat iets niet werkt als je de gebruiksaanwijzing van hoe om te gaan met eigen apparatuur volgt. Het klonen van een serienummer staat daar niet bij.

@eric 

Dat kun je wel zo leuk zeggen maar dat werkt ook niet bij TS.

En ik ga dat ook niet op deze manier proberen.

Het risico dat ik dagen zonder internet kom te zitten.

 

Reputatie 5

@eric de reden dat er zo massaal een “workaround “ is gebruikt komt omdat t-mobile tegen alle wetgeving en uitgebreide documentatie in bleef verkopen dat de fritsbox niet geschikt was.

Wat grappig is aangezien AVM de eerste leverancier was die zijn producten op de Nederlandse markt bracht nog voordat de providers het uitrolde.

Ik ben ftth engineer bij DFN en zit de hele dag in een OLT.

van oplevering tot provisioning.

Er is weinig beweegruimte in dit verhaal kan ik je vertellen.

De spoofing optie staat default gewoon aan, dus daar moet je wel iets wijzigen wil dat voor zoveel gebruikers opeens niet meer werken.

En nogmaals als deze “workaround “ vanuit t-mobile niet meer geaccepteerd word prima, maar wel zo netjes om je gebruikers een bericht te sturen zodat ze voorbereid zijn.

En een goed werkend alternatief krijgen.

”via de helpdesk kan je je eigen modem aanmelden dan registreren ze dat voor je”

Ik wacht al een week zonder bericht op de registratie.

Dat voor een handeling die ik in 20sec doe.

Dus ja als het proces niet werkt zal er altijd naar een andere weg gezocht worden.

Er is ook wel iets veranderd. (Bij Avm)

Ten eerste de handleiding van Avm.

En het T-mobile profile in de Fritzbox werkt nu ook lan poort 3 en 4. (Wat eerst voor het oude tv platform gebruikt werd)  

Er is wel wat gaande bij T-Mobile.

Dat het op een andere manier moet dan klonen is duidelijk in dit topic al vaker genoemd.

Ik ben dan benieuwd waarom het bij TS niet werkte via die (officiële) weg.

Ik ben dan ook uiterst benieuwd wat een T-Mobile medewerker hier (morgen) vertelt hoe de vork in de steel zit.

Reputatie 7
Badge +5

...

Ik ben dan ook uiterst benieuwd wat een T-Mobile medewerker hier (morgen) vertelt hoe de vork in de steel zit.

Wishfull Thinking, I guess.

Al bijna 3 jaar aan het meelezen op dit forum maar een duidelijke reactie waarbij iets wat netwerk beheer in hun (on)eindige wijsheid vernacheld hebben verwacht ik ook deze keer geen direct antwoord op. Jammer. Een stuk openheid naar klanten kan zoveel goodwill neer zetten.

Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen all, @Tommie en een aantal collega’s van onze netwerk-afdeling zijn bezig om dit te onderzoeken. Zodra er een zinnige update te melden is, horen jullie het als eerste.

Reputatie 3

Is het nu verstandig om eigen modem/ONT te registreren bij T-mobile of afwachten of oude situatie (klonen van serienummer) in ere wordt hersteld?

 

Wat is het advies?

Reputatie 5

Ik zou even wachten, heeft toch niet heel veel zin.

laten we hopen dat ze zo met goed nieuws komen , na een maandag team meeting waarin hopelijk de juiste vragen gesteld gaan worden.

Reputatie 7
Badge +15

Het gebruiken van een Huawei ONT met je eigen router lijkt mij een prima oplossing voor nu, je zit niet met de T-Mobile router en zijn custom firmware.

En de ONT zit er alleen tussen om het optische signaal om te zetten naar een bruikbaar signaal.

Reputatie 5

@Waqqas als je even terug leest , zie je dat we al goed op de hoogte dat de provider ont voor de meesten prima werkt.

Maar in het kader van “ik wil omdat het kan” en omdat het na jarenlang juridische strijd met de ISP’s ook een vrij recht is, willen de gebruikers in dit topic gewoon lekker hun eigen ont gebruiken zonder al te veel gedoe als het mag.


Dit topic gaat meer over “waarom werkt het niet meer, waar het maanden tot … goed heeft gefunctioneerd “

 

In afwachting van de verklaring van Team Magenta

Reputatie 7
Badge +15

@R3D 

Ik houdt het topic al langer in de gaten en lees dat de opstelling ONT > Fritzbox wel werkt, dat is iig al beter dan ONT > Zyxel-T54.

Bovenstaande zou dan gedaan kunnen worden totdat er meer duidelijkheid komt over het klonen.

Reputatie 7
Badge +16

@R3D Graag wil ik jouw voorbeeld ook doorzetten naar onze experts. Kun jij het correcte T-Mobile voor thuis klantnummer in je profiel plaatsen, alsjeblieft? Deze letter en cijfer combinatie bestaat niet. Alvast bedankt!

Reputatie 5

@R3D Graag wil ik jouw voorbeeld ook doorzetten naar onze experts. Kun jij het correcte T-Mobile voor thuis klantnummer in je profiel plaatsen, alsjeblieft? Deze letter en cijfer combinatie bestaat niet. Alvast bedankt!

Done

Reputatie 2

@R3D

Ik houdt het topic al langer in de gaten en lees dat de opstelling ONT > Fritzbox wel werkt, dat is iig al beter dan ONT > Zyxel-T54.

Bovenstaande zou dan gedaan kunnen worden totdat er meer duidelijkheid komt over het klonen.

Helaas bij mij niet, fritzbox 5530, wel correct ingesteld en aangesloten. Nou ja, duidelijk niet want het werkt niet, maar ik weet niet waardoor. Erg frustrerend, alles op verkeerde ip-adressen wat erg lastig is met huisautomatisering.

Reputatie 3

Interne ip adressen zouden niet moeten wijzigen als je via ONT kastje aansluit.

Heb je T-mobiel profiel gekozen en internet via WAN?

Mocht je Fritzbox hebben gereset dan is het aannemelijk dat de ip adressen van devices opnieuw gerangschikt worden.

Dat kun je voorkomen door eerdere backup terug te zetten in de fritzbox.

Reputatie 2

Interne ip adressen zouden niet moeten wijzigen als je via ONT kastje aansluit.

 

 

Ik bedoel dat ik de Fritzbox niet kan aansluiten via de ONT. Ik moet met het zyxelmodem doorgaan, waar ik geen vaste ip adressen mee kan toewijzen. 
Ik heb de Fritzbox niet gereset,omdat ik dan de ip-adressen opnieuw moet instellen. Ik heb uiteraard wel ‘andere provider’ gekozen, zodat ik via de wan-poort contact maak met de ONT.

Misschien moet ik m maar eens resetten, maar als ik dan een backup terug zet, zit ik toch in dezelfde situatie dat het niet werkt? Anyway, ik vind dat niet een definitieve oplossing, ik wil de ONT van t-mobile niet ertussen. 

@Jan Remco 

Heb je wel voor vlan300 gekozen anders werkt het niet.

Anders T-Mobile profiel met wan poort.

Allebij moeten werken.

 

Reputatie 5

@R3D Graag wil ik jouw voorbeeld ook doorzetten naar onze experts. Kun jij het correcte T-Mobile voor thuis klantnummer in je profiel plaatsen, alsjeblieft? Deze letter en cijfer combinatie bestaat niet. Alvast bedankt!

@Jason ik zie nog weinig gebeuren…

Reageer