Beantwoord

Youless LS 120 krijgt geen IP adres van Zyxel T-56

  • 16 February 2024
  • 17 reacties
  • 224 Bekeken

Reputatie 2

Goedemorgen allen,

Ik heb bijna een dag besteed aan het probleem dat de Zyxel T-56 modem geen IP adres (kan) geven aan een Youless LS120 Energy Monitor. Ik heb ook maar eens support gevraagd bij de makers van Youless en krijg het volgende antwoord:

“ Heb je toevallig een Zyxel T-56 modem van Odido? Er is namelijk
recentelijk een firmware fout in hun modem geslopen waardoor de Youless
(en vele andere apparaten) geen IP adres krijgt van dit modem. We
krijgen daar de laatste tijd met regelmaat een vraag over, dus vandaar
dat ik dit als eerste vraag. Odido en Zyxel hebben hier inmiddels
overigens ook al een firmware update voor, maar die is nog niet bij alle
klanten uitgerold.

Met vriendelijke groet,
Youless energy monitor 

 

Nu is mijn vraag: Waar kan ik de firmware vinden om te downloaden en toe te passen op mijn modem...

icon

Beste antwoord door Tommie van Odido 16 February 2024, 16:01

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hey @SingleDutch, goed dat je hierover een topic bent gestart.

De firmware is niet te vinden en wordt rond maart pas uitgerold. Wel kan ik je op de lijst zetten zodat hij eerder geupgraded wordt op jouw modem. Zou je je klantnummer willen toevoegen aan je profiel? Dan zorg ik dat de firmware spoedig geupgraded wordt! Deze is te vinden in Mijn Odido (in een webbrowser) → Klik op Abonnementen →  Klik op pijltje omlaag bij Klant sinds →  Klantnummer: ABC12345.

Goedenavond, 

Ik heb precies hetzelfde probleem met een Zyxel T-56 modem en een Youless LS120 Energy Monitor. Zou je mij ook op de lijst kunnen zetten voor een eerdere upgrade?

 

Hey @SingleDutch, goed dat je hierover een topic bent gestart.

De firmware is niet te vinden en wordt rond maart pas uitgerold. Wel kan ik je op de lijst zetten zodat hij eerder geupgraded wordt op jouw modem. Zou je je klantnummer willen toevoegen aan je profiel? Dan zorg ik dat de firmware spoedig geupgraded wordt! Deze is te vinden in Mijn Odido (in een webbrowser) → Klik op Abonnementen →  Klik op pijltje omlaag bij Klant sinds →  Klantnummer: ABC12345.

 

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @Tonyd. 

De software update wordt nu naar iedereen verstuurd! Vanwege de aantallen duurt het ca..14 dagen om dat overal uit te voeren. 

Hoi @Tonyd. 

De software update wordt nu naar iedereen verstuurd! Vanwege de aantallen duurt het ca..14 dagen om dat overal uit te voeren. 

Hallo, 

Zou ik(mijn router) ook de update kunnen krijgen, ervaar hetzelfde probleem met mijn Youless, nu software versie b8, sinds kort Odido.

Eric

Reputatie 5
Badge +3

Hoi @Regis, ik heb het direct nagekeken! De nieuwe versie staat op je modem. Mocht je dit niet ervaren, kun je het modem resetten. Laat je me weten of dit geholpen heeft? Groetjes, Ishana

Hoi,

Bedankt de update staat erop, echter helaas tot nog toe zonder resultaat, krijg de Youless nog steeds niet aan de praat, in de router zie ik onder netwerk een IP-adres aan de Youless staan, echter ik kan hem niet vinden via de Youless tool en ook niet rechtstreeks pingen. Probleem ligt echt aan de Zyxel/software, zodra ik hem koppel aan de ziggo router vind ik hem direct en werkt het ook. Het vreemde is echter dat hij (met de oude software) wel gewerkt heeft echter na een stroomuitval krijg ik hem niet meer aan de praat…

 

groet, Eric 

@SingleDutch en @Tonyd. is de update de oplossing geweest, Youless is bij mij nog steeds useless😒

@Odido zie mijn reactie hierboven, ook na de update geen mogelijkheid om de Youless op de odido router aan de praat te krijgen, kan hem gewoon niet benaderen ondanks dat ik ingelogd op de router hem zie staan.

Reputatie 7
Badge +5

@SingleDutch en @Tonyd. is de update de oplossing geweest, Youless is bij mij nog steeds useless😒

@Odido zie mijn reactie hierboven, ook na de update geen mogelijkheid om de Youless op de odido router aan de praat te krijgen, kan hem gewoon niet benaderen ondanks dat ik ingelogd op de router hem zie staan.

Vreemd dat je hem wel ziet in de router (ip adres?)
Als je een IP scan programma draait zoals NETSCAN wordt de Youless dan wel gezien?
In datzelfde netscan kun je met de rechter muistoets snel verbinden naar webinterfaces van de gevonden apparaten (indien aanwezig).

Nee dan zie ik hem ook niet/ kan hem ook niet pingen zoals eerder al opgemerkt, de find-tool van enelogic vindt hem ook niet, zelfs niet als ik het ip-nummer rechtstreeks opgeef…

En als ik alle andere topics zie met verbindings problemen stemt mij dat niet vrolijk…😔

Reputatie 7
Badge +5

Al een reset geprobeerd van de Youless?

Netwerkstekker erin en uit. Aantal malen bepaalt soort reset.

De software update van de Zyxel modem had te maken met een niet goed werkende DHCP server.
Daarom zou de 4x handeling afdoende moeten zijn. (als je T56 is voorzien van de juiste firmware) Ik ben geen fan van dat gerommel met eigen firmware. A wordt gewijzigd en B blijkt het daardoor ook niet meer te doen.

 

Reputatie 7
Badge +5

En als ik alle andere topics zie met verbindings problemen stemt mij dat niet vrolijk…😔

Heel vaak blijkt het onvoldoende kennis van netwerk materie te zijn.

Lees in de categorie: “hé mijn wifi doet het niet. Is er een storing bij … provider” Zelf het verbindings lampje op de router is dan niet gecontroleerd.

Je vermeld dat het rechtstreeks aanroepen van het IP adres van de Youless ook niet werkt. Dit moet in hetzelfde netwerk segment gebeuren. Als je van provider bent gewisseld is jouw interne IP range ook gewijzigd.

Odido 192.168.1.xx en de router op 192.168.1.1 - Bij Kpn 192.168.2.xx en de router op 192.168.2.254

Ziggo 192.168.178.xx enzovoort.

Hoi @Tonyd. We hebben precies het zelfde probleem. Kunnen wij ook een firmware update krijgen voor de Zyxel modem?

Bedankt,

Andreas

Reputatie 7
Badge +5

Hoi @Tonyd. We hebben precies het zelfde probleem. Kunnen wij ook een firmware update krijgen voor de Zyxel modem?

Bedankt,

Andreas

Als de modem nog geen update heeft gehad kun je dit aanvragen via @Tommie van Odido 
 

@yalerta 

reset had ik al geprobeerd… wat betreft je 2e opmerking… weet dat t vaak gebeurt dingen over het hoofd zien, echter vaak wordt ook de klant onderschat, en het probleem daar ook wordt neergelegd, als ik niet in het zelfde segment zou zitten zou ik niet kunnen zien in de router (of überhaupt in de router inloggen) dat die wel een IP-adres krijgt, na afkoppelen en alles stroomloos laten en opnieuw opstarten een nieuw ip-adres krijgt.

Als ik diezelfde Youless (ook via een switch) aan de (nu nog werkende ) ziggo router hang kan ik hem direct benaderen en er lopen gewoon veel topics over verbindings problemen, er wordt een update uitgerold want er zijn verbindings problemen, als ik een melding maak bij enelogic is de eerste reactie die ik krijg; “ zit je bij Odido?” Feit is dat ik al bewust een overlap tussen providers neem om juist dit soort dingen te voorkomen.. iets met schade en schande…

en 

of moet elke klant zo technisch onderbouwd zijn als @henkdeleeuw om zijn apparatuur werkend te krijgen, vind het niet normaal dat je daar uren tijd in moet stoppen..

Reputatie 7
Badge +5
  • ...

of moet elke klant zo technisch onderbouwd zijn als @henkdeleeuw om zijn apparatuur werkend te krijgen, vind het niet normaal dat je daar uren tijd in moet stoppen..

Daarom vind ik dat gedoe van een provider om “eigen” firmware toe te passen zo slecht.
Een fabrikant probeert een werkend product op de markt te zetten wat daarna verkloot wordt door puntje, puntje, puntje. Alleen om proberen te voorkomen dat het moeilijk wordt voor de klant.

Maar gelukkig is er de mogelijkheid om “eigen” apparatuur aan te schaffen en plaatsen.

@yalerta

reset had ik al geprobeerd… wat betreft je 2e opmerking… weet dat t vaak gebeurt dingen over het hoofd zien, echter vaak wordt ook de klant onderschat, en het probleem daar ook wordt neergelegd, als ik niet in het zelfde segment zou zitten zou ik niet kunnen zien in de router (of überhaupt in de router inloggen) dat die wel een IP-adres krijgt, na afkoppelen en alles stroomloos laten en opnieuw opstarten een nieuw ip-adres krijgt.

Als mede bezoeker van fora is het ontbreken van een glazen bol lastig. Vooral het m.b.t. het kennis niveau van de aanwezigen. 

Als ik diezelfde Youless (ook via een switch) aan de (nu nog werkende ) ziggo router hang kan ik hem direct benaderen en er lopen gewoon veel topics over verbindings problemen, er wordt een update uitgerold want er zijn verbindings problemen, als ik een melding maak bij enelogic is de eerste reactie die ik krijg; “ zit je bij Odido?” Feit is dat ik al bewust een overlap tussen providers neem om juist dit soort dingen te voorkomen.. iets met schade en schande…

Dus DHCP in de Youless is ingeschakeld.
De dubbele aansluiting met de overstap van Z naar Tm heb ik toendertijd ook gedaan.
Iets met echtgenote en fanatiek bezig met wordfeud of zo iets.

Als er meerdere “slimme” apparaten in huis zijn en er regelmatig vergeleken wordt of er betere, lees goedkopere, aansluitmogelijkheden zijn is eigen apparatuur een plus. Ondanks dat de afschrijving en/of verouderende techniek van die apparatuur meer kosten dan “gratis” verstrekte apparatuur van de aanbieder.

ps. Mijn zonnepaneel installatie levert al vanaf 2016 gegevens aan pvoutput.org dmv. een Youless LS110. Dit jaar een kleine uitbreiding gedaan met 2 panelen die met een eigen S0-kWh meter en een 2e Youless LS110 de gegevens naar pvoutput sturen. Belangrijk? Nee, wel leuk om mee bezig te zijn. 😉

Reageer