Sticky

Nieuw bij Odido TV: Mediabox

  • 27 November 2023
  • 611 reacties
  • 44906 Bekeken
Nieuw bij Odido TV: Mediabox
Reputatie 7
Badge +8

Met onze nieuwe Mediabox kan je rekenen op supercomplete TV. Je hebt Odido TV en je favoriete apps op 1 plek. Wel zo overzichtelijk. Je hebt maar 1 afstandsbediening nodig en het kastje is een kleine krachtpatser die je uit het zicht kan zetten.

 


 

Momenteel spelen er wat zaken op de Mediabox. Lees onderaan deze post de known issues door. 

 

Vanaf vandaag, 28 november 2023, lanceren wij onze nieuwe Mediabox. Benieuwd wat je allemaal kunt verwachten met deze nieuwe Mediabox? Lees dan snel verder!

 

Waarom voor Odido TV inclusief Mediabox gaan?

  • De allerleukste tv kijken met Odido TV.​

  • Makkelijk streamen met de apps van je favoriete streamingdiensten.​

  • Je kan de Mediabox aansluiten via bedraad internet of wifi. Wat je wil.​

  • Chromecast: stream vanaf je telefoon of tablet naar je Mediabox.​

  • Streamen doe je in de hoogste beeldkwaliteit (4K UHD met HDR en Dolby Vision, en de beste audiostandaarden (Dolby Atmos).​

  • Goed om te weten: de Mediabox gebruikt weinig stroom.​

  • Haal nog meer uit je Mediabox door te praten met de Google Assistant.​

  • Zet ’m waar je wil, bijvoorbeeld uit het zicht. Want met de nieuwe Bluetooth® afstandsbediening doet hij het overal. Wel zo fijn.

 

Wil jij ook de nieuwe Mediabox? Bestel deze dan nu bij een nieuw internetabonnement via de website of wanneer je al Internet van Odido hebt via Mijn Odido

 

Hoe ziet de Mediabox eruit

 

 

TV Box vs Mediabox vs TV App

Ben je benieuwd naar de verschillen tussen de TV Box, Mediabox en onze TV App? We zetten ze hier voor je op een rijtje.

TV Box​

Mediabox​

TV App​

Zenderaanbod​

Alle zenders​

Alle zenders​

Alle zenders​

Adult zenders afhankelijk per platform​

Cloud opnemen​

Ja​

Ja​

Ja​

Videoshop​

Huren & bekijken​

Huren & bekijken​

Apple TV & FireTV: Alleen bekijken​

Samsung TV, Android TV & LG TV: Huren & bekijken​

Zelf kiezen & dagpassen​

Ja​

Ja​

Samsung TV, Android TV & LG TV: Ja​

Gratis films & series​

Ja​

Ja​

Ja​

Adult zenders & Erotiek content in Videoshop​

Ja​

Ja​

Samsung TV: Ja​

Andere platformen: Nee​

Ondersteuning van Apps​

Nee​

Ja. ​

Meest populaire apps vooraf geïnstalleerd​

n.v.t.​

Afstandsbediening​

Infrarood​

Bluetooth & Infrarood​

n.v.t.​

Afstandsbediening koppelen aan TV​

Via koppelcodes en handmatige actie​

Automatisch incl. audioapparatuur​

Verbinding met Internet​

Ethernet​

Ethernet & WiFi​

n.v.t.​

Google Assistent​

Nee​

Ja​

n.v.t.​

Chromecast functie​

Nee​

Ja​

n.v.t.​

4K ondersteuning​

Nee​

Ja (nog geen 4K tv-zenders)​

n.v.t.​

Ecostand​

Nee​

Ja​

n.v.t.​

Externe audioapparatuur​

Via HDMI​

Via HDMI & Bluetooth​

n.v.t.​

 

Alles over de vernieuwde afstandsbediening

Een nieuwe Mediabox betekent ook een nieuwe afstandsbediening.

  • Afstandsbediening werkt met Bluetooth en Infrarood​

  • Biedt toegang tot de belangrijkste functies​

  • Voldoet aan de eisen van Google incl. microfoon voor Google Assistant​

  • Koppelt automatisch met je TV en audioapparatuur​

  • Batterijen: 2x AAA inbegrepen​

  • Aantal knoppen: 35​

  • Afmetingen: 184 × 42.5 × 18.5 (mm)


Knoppen en functies

 

#​

Knop​

Actie​

1​

TV AAN/UIT​

Zet je tv-scherm aan of uit.​

2​

TV Box AAN/UIT​

Zet je Mediabox aan of zet de Mediabox weer in stand-by.​

3​

Google Assistent​

Schakel de microfoon in om met je stem de Google Assistent opdrachten te geven.​

4​

Radio​

Hiermee schakel je eenvoudig tussen Radio en TV zenders.​

5​

TV Gids​

Hiermee open je de TV Gids. Of je sluit de TV Gids weer wanneer deze al geopend is.​

6​

OK​

  • Met deze knop bevestig je keuzes in het TV menu. ​

  • Tijdens tv-kijken open met deze knop je de player controls.​

  • Als je OK knop ingedrukt houdt, biedt deze knop soms extra functies.​

7​

OMHOOG, LINKS, RECHTS, OMLAAG​

  • Met deze navigatie knoppen ga je door het TV menu heen.​

  • Tijdens het TV kijken, hebben de 4 richtingen een standaard functie:​

  • OMHOOG – open het hoofdmenu​

  • LINKS – Met 1 klik spoel je 10 seconden terug. Houd hem ingedrukt om verder terug te spoelen,​

  • RECHTS – open de zenderlijst​

  • OMLAAG – open de mini-gids​

8​

Terug​

Hiermee ga je een scherm terug of sluit je scherm.​

9​

TV/Sluiten​

Sluit alle schermen en ga naar terug naar tv-kijken.​

10​

Thuis​

Open het startscherm van Odido TV.​

11​

Geluidsvolume​

Zet het geluid harder of zachter.​

12​

Zappen​

Zap naar de volgende of vorige zender. ​

In sommige schermen kan je met deze knoppen ook sneller een hele pagina bladeren.​

13​

Geluid AAN/UIT​

Zet het geluid in één keer AAN of UIT.​

14​

Terugspoelen​

  • Druk 1 keer in om 10 seconden terug te spoelen.​

  • Houd de knop ingedrukt om terugspoelen te starten.​

15​

Vooruitspoelen​

  • Druk 1 keer in om 30 seconden vooruit te spoelen.​

  • Houd de knop ingedrukt om vooruitspoelen te starten.​

16​

Afspelen/Pauzeren​

Druk in om te pauzeren of om het afspelen weer te hervatten.​

17​

0 – 9​

De numerieke knoppen gebruik je:​

  • Om direct naar een zender te zappen.​

  • In de gids om naar een specifieke zender te gaan.​

  • Voor het invoeren van je tv klantnummer en tv pincode.​

  • Om snel door te spoelen naar een specifieke minuut.​

18​

REC​

Start direct een opname.​

19​

Input​

Schakel op je tv-scherm van HDMI-bron.​

20​

Netflix​

Open direct de Netflix app.​

21​

APPS​

Open de Apps & Games pagina.​

 


Specificaties Mediabox

Commercial name: Mediabox​

Model: SEI800TFAS​

Operating System: Android 12 (Operator Tier)​

RCU support: BlueTooth and InfraRed​

Chipset: Amlogic 905X4 @22k DMIPS​

Apps storage: 10 GB​

Memory: 2GB RAM/16GB eMMC Flash​

Connectivity: 802.11AX (WiFi6) 2x2 MIMO, 10/100 Ethernet​

Video output: UHD 4K 60fps HEVC/AV1, HDR10/10+, HLG​

Audio: Dolby, Dolby Vision, Atmos​

Power: USB 2.0 PSU​

Video output: HDMI 2.1, HDCP 2.2​

Audio output: HDMI​

Sizes:  119 × 24 × 119 (mm)​

Weight:  280 grams​

Power usage: max. 4W (watching 4K content)​

Eco-mode standby: max. 0.15W​

Physical buttons: ON/OFF and factory reset​

 

 

Apps op de Mediabox

De Mediabox biedt toegang tot alle Android TV apps van Google Play. Om het makkelijk te maken, installeren we automatisch de meest populaire apps op je Mediabox. Daarvoor hoef je dus niet te doen!​
 

Ingelogd met je Google Account?​

Dan kan je andere apps zoeken en installeren. Tijdens de installatie kan je ook de apps kiezen die je met je Google account eerder hebt geïnstalleerd. Scheelt weer zoeken.​

Netflix

Met de [NETFLIX] knop op je afstandsbediening open je direct de Netflix app. Staat de Mediabox uit? Dan gaat deze automatisch aan.

 

 

FAQ

Hoeveel kost de Mediabox per maand?

De prijs voor de Mediabox is hetzelfde als bij de TV Boxen. De eerste Mediabox is € 2,50 p/m en de tweede, derde of vierde Mediabox is € 5,00 p/m.

 

Kan ik als bestaande klant mijn TV Box omwisselen voor de nieuwe Mediabox?

Momenteel wordt de Mediabox alleen nog meegegeven aan nieuwe klanten. Mocht je een Mediabox extra willen bijbestellen, dan ontvang je uiteraard ook de nieuwe Mediabox.

 

Hoe sluit ik de Mediabox aan?

  • Haal alles uit de verpakking​

  • Trek het kartonnen lipje uit de achterkant van de afstandsbediening​

  • Sluit de adapter aan op de “DC 5V” poort van de Mediabox​

  • Plaats de HDMI-kabel in de “HDMI” poort van de Mediabox​

  • Plaats de andere zijde van de HDMI-kabel in een HDMI-poort van je tv-scherm​

Optioneel, maar wel aanbevolen:

  • Sluit de Mediabox met de ethernetkabel aan op je Odido modem

  • Een ethernetverbinding is veel betrouwbaarder dan een Wifi-verbinding

  • Steek de stekker van de adapter in een stopcontact​

  • Volg de stappen van het installatieproces


Hoe herstart ik de Mediabox? 

De Mediabox kan je op diverse manier opnieuw opstarten.​

  1. Powerflip​
    Haal kort de stroom van de Mediabox om deze opnieuw op te starten.​
  1. ​Via Android instellingen​
    Open de Android instellingen. Ga naar “Apparaatvoorkeuren” > “Opnieuw opstarten”​
  1. ​TV Menu opstarten​
    Ga naar “MyTV” > “Dit apparaat” > “App opnieuw opstarten”

 

Hoe ontkoppel en koppel ik de afstandsbediening van de Mediabox? 

  • Wil je de afstandsbediening ontkoppelen van de Mediabox? Druk dan tegelijk op [OK] en [Volume omlaag] en houd de knoppen minimaal 3 seconden ingedrukt.​

  • Wil je de afstandsbediening weer koppelen? Druk dan tegelijk op [OK] en [Thuis] en houd de knoppen minimaal 3 seconden ingedrukt.

 

Hoe zet ik de Mediabox op stand-by?

De Mediabox kan je op stand-by zetten door op de witte [TV BOX] knop te drukken​.

Standaard gaat de Mediabox op “stand-by”. Het stroomverbruik is dan ongeveer 0.8 Watt.​

Stand-by instellingen wijzigen?​

- Ga naar Android instellingen > “Apparaatvoorkeuren” > ​
“Voeding en energie”​

- Je kan de tijdsduur instellen nadat de Mediabox in stand-by moet gaan (standaard 8 uur)​

- Je kan ook instellen wanneer Mediabox bij tv-kijken in stand-by moet gaan (standaard is dit “Nooit”).

 

Hoe zet ik de Mediabox op de Ecostand?

In de Stand-by instellingen kan je ook de Ecostand instellen. De Mediabox gaat in de Ecostand bijna helemaal uit. Het energieverbruik is dan 0.15 Watt en bespaar je meer energie. ​

Let op: Het duurt dan wel een stuk langer voordat de Mediabox aangaat nadat je op de witte [TV BOX]  knop hebt gedrukt.

 

Welke apps heb ik op de Mediabox? 

Deze apps zijn standaard geïnstalleerd op de Mediabox:

1 Google Play Store​

2 Play Movies & TV​

3 YouTube​

4 YouTube Music​

5 Play Games​

6 Netflix​

7 Amazon Prime Video​

8 Viaplay​

9 Videoland​

10 NPO​

11 Disney+​

12 HBO Max​

13 SkyShowtime​

14 Discovery+​

15 F1 TV​

16 Pathe Thuis​

17 Teletekst​

18 Eurosport Player​

19 Spotify​

20 Deezer​

21 Rakuten TV​

22 Apple TV

 

Hoe kan ik mijn apps beheren?

Wil je je favoriete apps samenstellen? ​

- Selecteer dan “Regel je favorieten” en druk op [OK].​

- Selecteer de apps die je favoriet wilt maken en druk op [OK]​

- Je kunt ook de volgorde van je favoriete apps instellen​

Ingelogd met je Google Account?​

Dan kan je andere apps zoeken en installeren. ​

Apps verwijderen?​

- Open de Android instellingen​

- Ga naar Apps​

- Ga naar de app die je wilt verwijderen en druk op [OK]​

- Kies vervolgens “Verwijderen” en bevestig nogmaals met [OK] om de app van de Mediabox te verwijderen​

Let op: sommige apps zijn niet te verwijderen, omdat het zogenoemde ‘systeem apps’ zijn.

 

Hoe kan ik andere apps installeren?

Wil je andere apps installeren? ​

- Ga in de pagina naar “Zoeken naar apps en games”.​

- Kies een app uit bij “Populaire apps” en voer een zoekopdracht in​

Let op: je moet wel ingelogd zijn op je Google account om apps te zoeken en te installeren.​

App gevonden?​

- Druk op [OK] om de app pagina te openen​

- Selecteer “Installeren” om de app op de Mediabox te installeren​

- De app wordt nu geïnstalleerd op de Mediabox​

- Selecteer vervolgens “Openen” en druk op [OK] om de nieuwe app direct te gebruiken

 

Hoe kan ik mijn App-kanalen beheren?

App-kanalen aan- en uitzetten

- Ga helemaal naar het einde van de Apps pagina​

- Kies “App-kanalen regelen”​

- Hier kan je kiezen welke kanalen wel of niet getoond mogen worden​

 

 

Volgorde van App-kanalen wijzigen

Heb je liever een andere app bovenaan? ​

- Ga dan naar de betreffende app-kanaal​

- Houd [OK] ingedrukt​

- Je kan de app-kanaal nu naar boven of beneden verplaatsen met [OMHOOG] en [OMLAAG]​

- Juiste positie gevonden? Druk dan op [OK] om te bevestigen.​

- Wil je dit annuleren? Druk dan op [BACK]

 

Hoe kan ik casten naar de Mediabox? 

Tijdens de installatie heb je de Mediabox een naam gegeven (standaard optie is “4K TV Box”). De Mediabox is onder deze naam te vinden als apparaat om naar te casten.​

 

Hoe cast je naar de Mediabox?​

  • Zorg ervoor dat de Mediabox aan staat en verbonden is met het internet (kan zowel via Ethernet als Wifi)​

  • Zorg ervoor dat je smartphone of tablet met hetzelfde netwerk is verbonden als de Mediabox​

  • Open de app waarmee je wilt casten en kies “4K TV Box” als apparaat om naar te casten​

Wil je de Chromecast functie uitschakelen?​

  • Ga naar de Android instellingen​

  • Kies “Apps” > “Alle apps bekijken” > “Systeem-apps tonen”​

  • Blader naar “Chromecast built-in” en druk op [OK]​

  • Ga naar “Uitzetten” en druk op [OK]​

  • Bevestig met [OK] om de app uit te zetten

 

 

Kan ik de microfoon uitschakelen?

Tijdens de installatie van je Mediabox kan je ervoor kiezen of de microfoon ingeschakeld wordt of niet. Wil je dit later alsnog wijzigen?​

  • Open in het hoofdmenu de Android instellingen.​

  • Ga naar “Apparaatvoorkeuren” en druk op [OK].​

  • Ga naar “Microfoon” en druk op [OK].​

  • De optie “Microfoontoegang” kan je hier AAN of UIT zetten.

 

Extra's

De afstandsbediening regelt automatisch je tv-scherm en je audioapparatuur als deze via HDMI op de Mediabox zijn aangesloten. ​

Geen beeld?​

  • Soms heeft iemand een spelcomputer of ander apparaat gebruikt op je tv-scherm. ​

  • Zie je geen Odido TV en de Mediabox staat wel aan? ​

  • Druk dan minimaal 2 seconden op de [Thuis] knop. ​

  • Alle gekoppelde apparaten zullen dan weer ingesteld worden voor gebruik van Odido TV.​

Batterijniveau of softwareversie checken?​

  • Open in het hoofdmenu de Android instellingen​

  • Ga naar “Afstandsbedieningen en accessoires”​

  • Ga naar “4K TV Box Remote” en druk op [OK]​

  • Je kunt hier batterijniveaus en de softwareversie zien. ​

  • Ook kan je hier de naam van de afstandsbediening wijzigen of ontkoppelen

 

Hi allemaal,

Ik deel hier met jullie onze known issues lijst. Zo weten jullie precies wat er allemaal loopt en waar we mee bezig zijn. Dit maakt het ook voor jullie en voor ons overzichtelijk. Mochten jullie andere bugs tegenkomen, deel deze dan in het topic, zodat we dit kunnen onderzoeken. Ik zal deze lijst ook updaten zodra er zaken zijn opgelost of als er weer nieuwe bugs zijn gevonden. 



Belangrijkste known issues (laatst bijgewerkt op 20 maart 2024):

Mediabox:

  • Bij gebruik van de Eco stand-by modus kan je de Mediabox alleen 'AAN' krijgen via de fysieke knop op de box (dus niet via afstandsbediening).
  • Bij het kijken van live tv, verschijnt er soms kort een zwart scherm vlak voor het moment dat (volgens de TV Gids) een nieuw programma begint. Dit ligt niet aan de instellingen van de Mediabox of tv-scherm. Update 20/3: probleem wordt in volgende softwareversie opgelost.
  • Na gebruik van apps (zoals Netflix) is het geluid van Odido TV soms een stuk zachter dan voorheen. Dit probleem is nu in onderzoek.
  • Er is soms geen geluid nadat de Mediabox in standby is geweest. Enige oplossing is om de stroom van de Mediabox te halen of deze via het menu opnieuw op te starten. Update 20/3: oorzaak is gevonden en er wordt nu gewerkt aan een nieuwe softwareversie.
  • NIEUW per 20/3: Wegvallend geluid tijdens het kijken van live tv. Er zijn diverse meldingen dat het geluid regelmatig spontaan wegvalt. Dat kan dan alleen opgelost worden door herstarten van de Mediabox. Het probleem is in onderzoek.

Afstandsbediening:

  • Na het indrukken van de [Source] knop op de afstandsbediening kan het voorkomen dat de andere knoppen tijdelijk (10 tot 90 seconden) niet meer lijken te werken. Update 20/3: oorzaak is gevonden en er wordt nu gewerkt aan een nieuwe softwareversie.

Opnames:

  • Na of tijdens het afspelen van een opname die nog wordt opgenomen, loopt de Mediabox regelmatig vast of werken bepaalde functies niet. Advies voor nu: Mediabox herstarten. Update 20/3: probleem wordt in volgende softwareversie opgelost.

 

Recent opgeloste problemen (laatst bijgewerkt op 26 februari 2024)

Opgelost op 22 februari (met firmware v4410):

  • Advies: nooit de afstandsbediening ontkoppelen of Mediabox resetten tenzij het echt niet anders kan » Dit advies is per 26/02 ingetrokken.

  • Er is een probleem met afstandsbedieningen die initieel succesvol gekoppeld zijn met de Mediabox, maar daarna ontkoppeld worden. Het opnieuw koppelen werkt niet meer omdat de Bluetooth functie corrupt raakt door een software update die plaatsvindt nadat de Mediabox in gebruik is genomen. 
    Met de nieuwe software op de Mediabox (12.8.4410) wordt ook een nieuwe versie (7154.03.01_1.1) van de software van de afstandsbediening meegeleverd. Wanneer de afstandsbediening naar deze versie is bijgewerkt, wordt dit probleem opgelost. 
  • De [TV], [Netflix], [RADIO] en [APPS] knoppen werken op veel afstandsbedieningen niet, ongeacht de softwareversie
  • In sommige gevallen gaat de software update van de afstandsbediening niet goed. Dit heeft functioneel voor de Mediabox weinig invloed, maar je kan wel de foutmelding ervaren.
  • Handmatig aanpassen van de configuratie van de afstandsbediening via Instellingen > Afstandsbedieningen en accessoires > 4K TV Box Remote > Bediening TV aanpassen) werkt niet. Het is dus niet mogelijk om handmatig de bediening van je tv-scherm in te stellen.

Opgelost op 8 december:

  • De Eco-modus is verdwenen uit de instellingen 
  • Profiel selectiescherm bij opstarten: bij opstarten / van stand-by gaan van de Mediabox wordt het profiel selectiescherm getoond, terwijl je voorheen gewoon je startscherm te zien kreeg. Dit scherm kan je met [HOME] of [TV] knop wegdrukken. 

  • Het geluid via de Mediabox is soms erg zacht. 

 

 

 


611 reacties

Reputatie 6
Badge +2

@WvTienen Bedoel je dat bij het opstarten het profiel selectiescherm wordt getoond in plaats van het startscherm? Dit is inderdaad opgelost. Mocht dit bij jou niet het geval zijn, wil je hier dan een foto van in dit topic plaatsen? Ik kijk dan gelijk met je mee! 

@Jamaha Fijn om te lezen dat je van de Mediabox geniet! 

Ik durf niet met zekerheid te zeggen of dit werkt, maar je kunt proberen om zowel de bluetooth op de Mediabox als op je gehoorapparaten in de koppelstand te zetten om te kijken of ze elkaar herkennen. Laat je mij weten of dit heeft gewerkt?

 

 

 

Reputatie 1

@Teresa van Odido

Dank voor je reactie op 17 januari. Afgelopen week hebben wij een update op de Mediabox ontvangen naar versie 2.0.2104 (app) en versie v12.8.3939 (tv box firmware). Sindsdien ben ik het sporadisch tonen van het profiel selectie scherm in de gaten gaan houden en kan eigenlijk alleen maar bevestigen dat ik het niet meer heb gezien. Het is dus opgelost. 
@WvTienen ik zag jouw berichtje net. Heb jij ook deze software versie?

Reputatie 1

Mijn mediabox draait nu v12.8.3270 en tv app 2.0.2016 geloof ik.

 

Krijg ook geen nieuwe update binnen wanneer ik voor systeemupdate kies.

 

Ik zal het in de gaten houden of het profielscherm nog verschijnt.

Reputatie 1

Zojuist update gehad naar v12.8.3939 en v2.0.2104.

 

Wanneer ik nu nog problemen heb met het profielscherm zal ik me melden.

Reputatie 2

Ik heb sinds een week odido tv met de nieuwe media box. Werkt goed en vlot. Helaas heeft deze geen audio output. Deze heb ik nl nodig om via bluetooth naar mijn hoortoestellen te streamen. (Speciaal kastje van Oticon) Dat is wel erg vervelend. Via de tv zelf gaat wel maar dan schakelen de speakers van m'n tv uit. Vindt mijn vrouw niet fijn want dan hoort zij niets.

Hallo Jamaha,
Toevallig kreeg ik OOK met dit probleem te maken. Mijn vorige mediabox van Ziggo had wél een audio uitgang voor mijn TV connector waarmee ik ook via bluetooth kon sttreamen naar mijn hoorapparaten. Mijn TV connector is van het merk Phonak. Na een speurtocht en testen van enkele HDMI splitters kon ik vandaag dankzij een tip van de klantenservice van het onlinebedrijf onlinekabelshop.nl dit probleem oplossen met een “toslink”splitter.
Het is een klein kastje met een optische ingang en 2 optische uitgangen.
Mijn gehoorapparaten werken weer als vanouds. Overigens mocht ik de vorige HDMI splitters beide weer terugsturen zonder enig probleem.
Het werkt bij mij nu met deze splitter:
https://www.onlinekabelshop.nl/marmitek-split-ts12-digitale-optische-toslink-audi.html

Succes.

Ik heb sinds een week odido tv met de nieuwe media box. Werkt goed en vlot. Helaas heeft deze geen audio output. Deze heb ik nl nodig om via bluetooth naar mijn hoortoestellen te streamen. (Speciaal kastje van Oticon) Dat is wel erg vervelend. Via de tv zelf gaat wel maar dan schakelen de speakers van m'n tv uit. Vindt mijn vrouw niet fijn want dan hoort zij niets.

Hallo Jamaha,
Toevallig kreeg ik OOK met dit probleem te maken. Mijn vorige mediabox van Ziggo had wél een audio uitgang voor mijn TV connector waarmee ik ook via bluetooth kon sttreamen naar mijn hoorapparaten. Mijn TV connector is van het merk Phonak. Na een speurtocht en testen van enkele HDMI splitters kon ik vandaag dankzij een tip van de klantenservice van het onlinebedrijf onlinekabelshop.nl dit probleem oplossen met een “toslink”splitter.
Het is een klein kastje met een optische ingang en 2 optische uitgangen.
Mijn gehoorapparaten werken weer als vanouds. Overigens mocht ik de vorige HDMI splitters beide weer terugsturen zonder enig probleem.
Het werkt bij mij nu met deze splitter:
https://www.onlinekabelshop.nl/marmitek-split-ts12-digitale-optische-toslink-audi.html

Succes.

Maar hoe wil je dan het geluid uit de Odido TV box halen.

Immers de box heeft geen spdif uit. (Optische uitgang)

Je zou dit wel kunnen met een kastje wat het geluid uit de hdmi haald.

Voorbeeld plaatje.

 

Reputatie 2

De HDMI kabel vanaf je Odido box aangesloten op je TV laten zitten waar die nu zit. Waarschijnlijk een eARC HDMI ingang op je TV?
Heb je ook de toslink uitgang van je TV al getest met de toslink kabel van je TV connector?

1 Van de beide audio uitgangen op de toslink splitter heb ik gebruikt voor de toslink kabel van mijn TV (gehoorapparaten) connector. Op de 2e splitter uitgang heb ik dan nog een soundbar van hetzelfde merk (LG) aangesloten zitten.

Je zou misschien ook bij je leverancier kunnen navragen (als het niet in je handleiding staat?) of je het interne TV audiosignaal ook uitschakelt als je de toslink audio TV uitgang gebruikt? (nét als wat er gebeurd met je koptel. aansluiting?) Ook bij mij valt het geluid uit als ik mijn TV connector aansluit via de koptel. audiojackplug TV uitgang dus kon mijn vrouw ook geen geluid meer horen. Maar via de toslink splitter blijft het geluid wel hoorbaar.
 

Mijn geluid loopt totaal niet synchroon met het beeld?

Is hier een oplossing voor? Kan je hiervoor wat instellen?

Reputatie 3

Mijn geluid loopt totaal niet synchroon met het beeld?

Is hier een oplossing voor? Kan je hiervoor wat instellen?

Afhankelijk van je setup kan je proberen door in de box bij geluidsinstellingen deze op pass through te zetten. Dat verhielp bij mij het probleem

Reputatie 1

Dat werkt niet. Daarbij moet ik dan steeds omschakelen want ik wil mijn tel ook kunnen horen via bt op m'n apparaten.

Heeft odido nog wel een mediabox met audio uitgang? Dan zou ik die wel graag hebben

Reputatie 1

Bluetooth op mediabox en hoortoestellen werkt niet. Ik zag een tip voor ‘splitters'. Dat betekent wel weer een extra kastje. Geen fijn idee.

Ofido heeft vast wel een mediabox met audio uitgang. Dan wil ik die wel

 

Bluetooth op mediabox en hoortoestellen werkt niet. Ik zag een tip voor ‘splitters'. Dat betekent wel weer een extra kastje. Geen fijn idee.

Ofido heeft vast wel een mediabox met audio uitgang. Dan wil ik die wel

 

Je zou hiervoor even een eigen topic kunnen starten.

De “oudere” TV box heeft wel een 3,5mm audio uitgang.

Je zou ook kunnen overwegen een Nokia box 8000 of 8010 aan te schaffen en hierop de Odido TV app te gebruiken.

Deze heeft ook geluid uit opties.

 

Ik heb een gratis Amino tv box  en als ik de nieuwe MEDIA box wil, kost dat dan extra?

Reputatie 1

Nee dit werkt niet. Ik heb nu spijt van m'n overstap. Ik heb geen ondertitels, geen teletekst en geen mogelijkheid mijn Bluetooth apparaatje te gebruiken wegens geen audio aansluiting.

Wat een stom systeem

 

Reputatie 6
Badge +2

@geaaart Dank je wel voor het delen van je tip en fijn om te lezen dat je een oplossing hebt gevonden! 😀

@Zedzed1 Goed dat je hierover aan de bel trekt. Ik los dit graag voor je op! Wil je de volgende vragen beantwoorden? Dan kijk ik direct met je mee. 

  • Werkt het geluid wel zonder externe apparatuur?
  • Is er een zender waarbij het geluid wel werkt? Zo ja, welke?
  • Sinds wanneer ervaar je dit probleem?
  • Gaat het om live TV kijken, om terug kijken, opnames of alles?
  • Op welke zenders doet het probleem zich voor?
  • Welk programma heb je gekeken en op welke datum/tijdstip?
  • Speelt het probleem ook bij andere apps? (bijvoorbeeld Netflix of Videoland)
  • Speelt het probleem zich alleen af op de Mediabox of ook op de Amino TV Box?

@Jamaha De Mediabox heeft geen audio output. Misschien dat je toch nog te tips van @geaaart en @peter-keetfm kunt overwegen? 

Betreft de ondertiteling kijk ik graag met je mee, gaat dit om alle zenders? Zijn er ook zenders waarbij je wel ondertitel hebt? Ik verneem het graag! 

Voor de Teletekst kun je de app downloaden, dit doe je via de Google Play Store op de Mediabox, zo kun je hier toch gebruik van maken. 

Reputatie 6
Badge +2

@AJFlikweert Super om te lezen dat je geïnteresseerd bent in de Mediabox, ik ben gelijk voor je gaan kijken! 

Je ontvangt op dit moment €2,50 korting op je eerste TV Box (€5 p/m). In het begin van je abonnement is er een actie geweest waarbij de TV Box voor de eerste zes maanden gratis was, maar dit is nu verlopen. Wanneer ik jouw huidige TV Box omruil met de Mediabox, zul je hier niet extra voor betalen, omdat de €2,50 korting blijft gelden op je eerste TV Box.

Laat je mij weten of je dit wilt? Ik zorg er dan gelijk voor dat de Mediabox jouw kant op komt! 

Dag Teresa,

Heeft de nieuwe MEDIAbox ook een aparte audio-uitgang?

 

Vriendelike groet, Adrie

Dag Teresa,

Heeft de nieuwe MEDIAbox ook een aparte audio-uitgang?

 

Vriendelike groet, Adrie

Nee dat heeft hij helaas niet.

Reputatie 2

Nee dit werkt niet. Ik heb nu spijt van m'n overstap. Ik heb geen ondertitels, geen teletekst en geen mogelijkheid mijn Bluetooth apparaatje te gebruiken wegens geen audio aansluiting.

Wat een stom systeem

 

Sorry maar ik vind het best frappant dat je nu met je vinger naar Odido wijst. Zoals je zelf al aangaf ben je afhankelijk van een gehoorapparaat. Toch maak je dan de beslissing een overstap te maken zonder enig onderzoek te doen of jouw apparaat wel compatible is met de apparatuur van Odido. Je verwacht dat Odidio met een oplossing komt voor een probleem die je zelf veroorzaakt hebt. Oplossingen die door anderen aangeboden wordt zoals de splitter, dat vind je niks, en je lijkt er zelf geen enkele moeite voor te willen doen en doet lekker je beklag dat het maar een ”stom systeem” is.

Ga a.u.b. eerst even aan wat zelfreflectie doen!

Reputatie 1

Heb je mijn klacht wel gelezen? Ik denk het niet

Reputatie 2

Zojuist de nieuwe mediabox geïnstalleerd.

Het volgende wordt aangegeven:

"Chromecast: stream vanaf je telefoon of tablet naar je Mediabox."

De chromecast functionaliteit werkt niet goed. Als je vanaf een smartphone video cast via de mediabox loopt het geluid niet synchroon met het beeld.

Met andere chromecast devices heb ik geen problemen.

Is dit een bekende issue met de nieuwe media box?

Reputatie 7
Badge

Zojuist de nieuwe mediabox geïnstalleerd.

Het volgende wordt aangegeven:

"Chromecast: stream vanaf je telefoon of tablet naar je Mediabox."

De chromecast functionaliteit werkt niet goed. Als je vanaf een smartphone video cast via de mediabox loopt het geluid niet synchroon met het beeld.

Met andere chromecast devices heb ik geen problemen.

Is dit een bekende issue met de nieuwe media box?

Dit is geen bekend probleem. Als je dit met alle apps hebt waarmee je cast, dan kan het mogelijk bij jou helpen de geluidsinstellingen van de Mediabox naar “passthrought” in te stellen via: Android instellingen > Apparaat voorkeuren > Weergave en Geluid. Onder het kopje ‘Geluid’ kan je geavanceerde geluidsinstellingen vinden. Daar kan je  bij ‘Indelingen’ de optie “passthrough” kiezen.

Reputatie 2

Zojuist de nieuwe mediabox geïnstalleerd.

Het volgende wordt aangegeven:

"Chromecast: stream vanaf je telefoon of tablet naar je Mediabox."

De chromecast functionaliteit werkt niet goed. Als je vanaf een smartphone video cast via de mediabox loopt het geluid niet synchroon met het beeld.

Met andere chromecast devices heb ik geen problemen.

Is dit een bekende issue met de nieuwe media box?

Dit is geen bekend probleem. Als je dit met alle apps hebt waarmee je cast, dan kan het mogelijk bij jou helpen de geluidsinstellingen van de Mediabox naar “passthrought” in te stellen via: Android instellingen > Apparaat voorkeuren > Weergave en Geluid. Onder het kopje ‘Geluid’ kan je geavanceerde geluidsinstellingen vinden. Daar kan je  bij ‘Indelingen’ de optie “passthrough” kiezen.

Ik heb passthrough aangezet, het is iets beter, maar geluid en video lopen nog steeds niet synchroon. Met mijn oude chromecast heb ik geen problemen.

Reputatie 1

@Teresa van Odido 
 

  • Werkt het geluid wel zonder externe apparatuur? - Geluid wordt via de TV afgespeeld
  • Is er een zender waarbij het geluid wel werkt? Zo ja, welke? - Het geluid doet het bij elke zender gewoon, maar het hapert.
  • Sinds wanneer ervaar je dit probleem? - Sinds ik bij jullie zit (oktober). We hebben eerst de oude media box gehad en nu de nieuwe. Bij beide speelde het probleem
  • Gaat het om live TV kijken, om terug kijken, opnames of alles? - Sowieso bij Live TV. Bij opnames durf ik het niet te zeggen
  • Op welke zenders doet het probleem zich voor? - Elke. Ook de radio zenders 
  • Welk programma heb je gekeken en op welke datum/tijdstip? - De opnames saven van RTL Boulevard op 1-2-24 rond 18:45
  • Speelt het probleem ook bij andere apps? (bijvoorbeeld Netflix of Videoland) - Daar geen probleem 

Linkje naar de beelden 

 

https://we.tl/t-8fOfhRN8vT

Reputatie 1

Zijn er mensen die een remote control app gebruiken op Android om de mediabox te bedienen? Ik heb er een paar geprobeerd, maar bij o.a. de apps Remote Control for Android TV en Universal TV Remote Control werken de channel + en - en nog wat andere knoppen niet. Welke app werkt volledig en correct?

Reageer