T-Mobile TV gebruiken met je eigen modem

T-Mobile TV gebruiken met je eigen modem

Toon eerste reactie

191 reacties

Reputatie 2

Volgens mij draait IPTV bij T-mobile nog altijd op vlan 640, tenminste dat is wel wat @Brian in het openingsbericht van dit topic aangeeft.

Maar in vervolgberichten niet. Ook niet met wat ik op Tweakers.net terugvind.

Om het met zekerheid te weten, is juist die oproep bedoeld om het te testen / verifiëren.
(Vandaar in de handleiding nu nog een “onder voorbehoud” voor dit stuk m.b.t. T-Mobile).

Volgens mij draait IPTV bij T-mobile nog altijd op vlan 640, tenminste dat is wel wat @Brian in het openingsbericht van dit topic aangeeft.

Maar in vervolgberichten niet. Ook niet met wat ik op Tweakers.net terugvind.

Zie bijvoorbeeld dit vervolgbericht van @Brian. Ook alle how-to's waar @Brian in dat bericht aan refereert spreken stuk voor stuk over vlan 640 voor IPTV.

Reputatie 2

Ik kom genoeg berichten tegen waarin dat wordt tegengesproken voor de huidige situatie.
Het heeft geen enkele zin hierover verder te discussiëren, zonder dat ik het daadwerkelijk kan testen / verifiëren.

Mijn eerdere vraag en mijn antwoord hierboven lijkt me toch niets aan duidelijk te raden?
Ik doe een oproep om bij iemand daadwerkelijk T-Mobile te kunnen testen / verifiëren.
Niets meer, niets minder.

Als het werkt, werkt het.   Als het NIET werkt, werkt het NIET.   Klaar.

Ik doe een oproep om bij iemand daadwerkelijk T-Mobile te kunnen testen / verifiëren.
Niets meer, niets minder.

Als het werkt, werkt het.   Als het NIET werkt, werkt het NIET.   Klaar.

Prima, niets mis mee.

Het enige wat ik wil aangeven is dat IPTV gewoon nog altijd op vlan 640 gedistribueerd wordt. Er is wat dat betreft niets veranderd. De verandering is feitelijk precies hetzelfde als de overgang van bridged-IPTV naar routed-IPTV bij KPN en ook daar is het vlan voor IPTV niet gewijzigd. Het is ook wel logisch dat providers IPTV op een apart vlan distribueren immers daardoor kunnen ze zeer eenvoudig QoS implementeren m.b.v. 802.1P vlan priority tagging.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Jimmy Huijgens 

WBA is het koper en glasvezel netwerk van KPN en ODF is het eigen glasvezel netwerk van T-Mobile, ODF is ook mogelijk over de glasvezel kabels van KPN met T-Mobile apparatuur in de wijkcentrale.

Vraag 2 kan hopelijk iemand anders aan je toelichten.

Reputatie 2

@Pieter_B 

 

Bedankt voor je tip gedaan maar wil niet verder komen, blijft ook bij mij oude firmware laden. Ook geprobeerd met modem.vsn T-Mobile maar daar is helemaal iets raars mee die krijgt geen internet. Dus weer omgezet naar eigen router en meteen internet hun modem naar fabrieksinstelling maat helaas rood wereldbol klantenservice kon ook nu niets. Wacht morgen even af zal wel opgelost worden ga ik van uit.

Op glasvezel (zowel WBA als ODF) komt het nieuwe T-Mobile TV in zijn geheel via VLAN 300 en heb je deze handleiding niet nodig. Het enige wat je dan hoeft te doen is VLAN 300 op de WAN-poort zetten en de tv-box gewoon in de LAN.

Heb je dan een voorbeeld van een configuratie of link waaruit dat blijkt want alle referenties en configuraties die ik tot nu toe onder ogen heb gekregen spreken allemaal over vlan 640 voor IPTV, ook bij glasvezel. Het screenshot in het openingsbericht van de WAN networks op de USG plaatst IPTV op vlan 640. Ook op https://tweakers.net zie je dat voor IPTV vlan 640 gebruikt wordt bij glasvezel aansluitingen.

Reputatie 6

Dankjewel @driels80, Jason is morgen weer aanwezig en zal jouw privébericht zo snel mogelijk beantwoorden!

Reputatie 2

Op glasvezel (zowel WBA als ODF) komt het nieuwe T-Mobile TV in zijn geheel via VLAN 300 en heb je deze handleiding niet nodig. Het enige wat je dan hoeft te doen is VLAN 300 op de WAN-poort zetten en de tv-box gewoon in de LAN.

Precies.
Die handleiding geeft naast instellingen voor KPN, Telfort en aanverwanten,
voor T-Mobile dan ook simpel een schermafdruk waar in welk menu je VLAN 300 instelt.
(En daarnaast nog allerlei combinaties met een 2e netwerk-aansluiting, gebruik van VPN etc).

Reputatie 7
Badge +6

Heb je dan een voorbeeld van een configuratie of link waaruit dat blijkt want alle referenties en configuraties die ik tot nu toe onder ogen heb gekregen spreken allemaal over vlan 640 voor IPTV, ook bij glasvezel. Het screenshot in het openingsbericht van de WAN networks op de USG plaatst IPTV op vlan 640. Ook op https://tweakers.net zie je ook dat vlan 640 gebruikt wordt bij glasvezel aansluitingen.

In de openingspost staat dat dat deze routes alleen voor DSL gelden, maar als ik het me goed herinner, is dat later toegevoegd na wat miscommunicatie hierover. Het oude tv-platform gaat, ook op glasvezel, wel via VLAN 640, vandaar dat je daar nog veel berichten over ziet.

@ProviderLijst Kijkend naar de gegeven info door @Brian in de start post zou MC → USG (vlan300) → Switch. Moeten gaan werken. 

Hoop dat ze ook ook nog voor xDSL gaan doen op deze manier. Zou het voor mij ook makkelijker maken :grin:

Ze zouden in principe voor glasvezel beter het hele VLAN gebeuren kunnen laten vallen aangezien het in principe nergens voor nodig zou zijn. Voor DSL snap ik het niet helemaal waarom men VLAN 640 blijft aanhouden. Hoewel… het (IPTV) “kan” de snelheid beïnvloeden, maar bij maximum haalbare snelheden van onder de 70Mbit/s is die hele VLAN-640 overbodig aangezien de snelheid dan toch sowieso verdeeld wordt over IPTV en internet.

Wel moet ik toegeven dat het best onoverzichtelijk is in deze topic, beter was het misschien geweest om voor DSL en glasvezel afzonderlijke topics te hebben.

 

Reputatie 2

Het oude tv-platform gaat, ook op glasvezel, wel via VLAN 640, vandaar dat je daar nog veel berichten over ziet.

En ook voor het mogelijk nog oud geldende TV-platform is in de handleiding een schermafdruk toegevoegd inclusief VLAN 640.

(Wil het alleen nog bij iemand daadwerkelijk testen).

In de openingspost staat dat dat deze routes alleen voor DSL gelden, maar als ik het me goed herinner, is dat later toegevoegd na wat miscommunicatie hierover. Het oude tv-platform gaat, ook op glasvezel, wel via VLAN 640, vandaar dat je daar nog veel berichten over ziet.

Maar ook bij glasvezel wordt IPTV gewoon via vlan 640 gedistribueerd, niet via vlan 300.

Ik heb nog steeds geen enkel bericht gezien dat er op duidt dat dat niet het geval zou zijn.

De miscommunicatie is dat met het nieuwe IPTV platform aan de LAN zijde geen vlan 640 (bridge) meer gebruikt hoeft te worden. Aan de WAN zijde is deze gewoon nog in gebruik.

Reputatie 7
Badge +6

@wj.b In de alinea direct onder dit plaatje uit de openingspost staat: “Dit geldt alleen voor DSL.”

@wj.b In de alinea direct onder dit plaatje uit de openingspost staat: “Dit geldt alleen voor DSL.”

Klopt, dat staat er maar dat is niet zo.

Reputatie 7

Dank voor de aanvulling @Hidden.nld, dit gaat mijn technische kennis wat te boven haha. De TV Box heeft inderdaad wel een werkende internetverbinding nodig.

Reputatie 7
Badge +6

@wj.b In de alinea direct onder dit plaatje uit de openingspost staat: “Dit geldt alleen voor DSL.”

Klopt, maar dat is niet zo.

Voor het nieuwe platform is dat wel zo. Het nieuwe platform komt op glasvezel geheel via VLAN 300, op DSL ook deels via VLAN 640. Bij het oude platform gaat alles via VLAN 640.

@wj.b In de alinea direct onder dit plaatje uit de openingspost staat: “Dit geldt alleen voor DSL.”

Klopt, maar dat is niet zo.

Voor het nieuwe platform is dat wel zo. Het nieuwe platform komt op glasvezel geheel via VLAN 300, op DSL ook deels via VLAN 640. Bij het oude platform gaat alles via VLAN 640.

Nogmaals, heb je een link of configuratie waaruit dat blijkt want werkelijk alle referenties die ik tot nu toe gezien heb naar succesvolle configuraties spreken stuk voor stuk over het gebruik van vlan 640, ook die op glasvezel.

Reputatie 4

Dank @Brian voor dit topic en @Hidden.nld voor de aanvullingen. Dit wordt zeer op prijs gesteld.

Omdat het naar mijn idee een beetje verstopt staat in de tekst, toch maar de vraag: voor een glasvezelverbinding hoeven de static routes niet te worden ingevoerd? In dat geval alleen maar de VLAN 640 uit het netwerk verwijderen?

Reputatie 7
Badge +3

@wj.b 

 

Reputatie 3

Hallo Allemaal,

eind van deze maand word ik (opnieuw) aangesloten op het netwerk van T-Mobile. Ik heb besloten om ze een nieuwe kans te geven. Nu wil ik wel graag een eigen router (Ubiquiti USG 3P) gebruiken i.p.v. de Zyxel router. Ik neem alleen internet af. TV gaat via NL-ziet en Apple TV’s. De setup word dus als volgt:

FttH - Media Converter - Ubiquiti USG 3P - Switch - LAN

in het LAN hangen naast 2 Apple TV’s ook 2 WiFi accesspoints, een server, een desktop PC, een Smart TV, receiver en Blu ray speler. De rest van de apparatuur in huis gaat via WIFI. 
 

ik lees overal dat het bij T-mobile een stuk eenvoudiger is om je eigen router weekend te krijgen dan bij mijn huidige provider (KPN), maar kan nergens een duidelijke instructie vinden, terwijl die er voor KPN wel zijn. Heb alleen door tijdgebrek het project in de ijskast moeten zetten. 

• Kan iemand me aangeven wat ik moet instellen, en in welke volgorde?

• Moet ik, ook al gebruik ik alleen internet, toch VLAN’s instellen?

• Moet dat voor je verbinding maakt, of kan ik eerst alles aansluiten?

ik hoop dat iemand me antwoord kan geven. 
 

grtz Ger

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @driels80, tof dat je jouw eigen Fritzbox wilt gebruiken als modem! Ik zou graag de juiste instellingen aan je geven, maar ben hier niet goed genoeg in Thuis. Ik weet zeker dat een andere expert in dit topic je kan helpen, succes en hopelijk lukt het snel! 😊

Reputatie 6
Badge +3

Heeft iemand ook een voorbeeld hoe ik dit kan instellen in een Fritzbox 7581/7583?

 

Zover ik weet heeft FritzBox standaard “profielen” je kan kiezen per provider.

Maar helaas werken die nog niet met T-Mobile Tv. zelf kan je geen vlan interfaces en routes aanmaken. Je zou het bij Fritz kunnen navragen. Of ze het profiel kunnen aanpassen voor je. 

Reputatie 7

Ik heb nog even een aanvulling toegevoegd voor de Ubiquiti/Unify opstelling, deze bleek niet helemaal volledig.

Je zou nog een switch voor de Unifi Gateway moeten zetten. De opstelling wordt dan: Binnenkomende verbinding → Unifi Switch → Unifi Gateway → Unify Switch. Dit naar aanleiding van onder andere deze post op Tweakers. Via de hier genoemde json config zou het in theorie ook kunnen maar dit is niet door ons getest.

Kan iemand mij vertellen hoe ik Internet + TV werkend krijg Met een eigen router met OPENWRT?

 

dsl-aansluiting: ik heb een openwrt router achter de zyxel van t-mobile hangen.

hierop vlan 640 aangemaakt, vervolgens routes ingesteld:

 

werkt niet 100% even goed als rechtstreeks tv-box op zyxel aansluiten. na zappen blijft beeld hangen, even pauze en eraf activeert het beeld weer. 

kijk bijna geen tv, dus niet echt een probleem. tv terugkijken werkt goed. 

maakt niet uit op welke zyxel-poort de openwrt-router hangt.

Reageer