T-Mobile TV gebruiken met je eigen modem

T-Mobile TV gebruiken met je eigen modem

Toon eerste reactie

191 reacties

Reputatie 3

@TimothyING Dat je Tv via VLAN 300 (Internet) gaat geldt alleen als je Glasvezel hebt. Bij DSL zou je nog wel een apart vlan voor Tv nodig hebben. Zoals in de TS staat beschreven. 

Begrijp ik jou nou goed dat je dus gewoon aan de WAN kant van je router (USG in mijn geval) VLAN 300 in moet stellen en dat alles dan gewoon aan de LAN kant van je router kan komen te hangen? Dus dat er dan geen losse switch meer voor nodig is? Als ik de startpost zo lees, moet dit namelijk wel. Of is dat alleen als je DSL hebt?

Reputatie 6
Badge +3

@Jason Waarom wordt het bij DSL ook niet over het internet gedaan? Maakt voor klanten veel makkelijker (en ook voor jullie met alle vragen hoe het werkend te krijgen :wink: ). Zeker met vrije modem keuze in aankomst :stuck_out_tongue_winking_eye:

Reputatie 7
Badge +4

@TechRacing93 zal wel iets met kosten te maken hebben die de netwerk beheerder rekent.

vrije modem keuze is er al vlan 300 internet vlan 640 tv. ondersteuning op een eigen modem hoeft niet.

gooi je tv over internet dan gaat het af van je internet snelheid.

50mbps - 3 tv’s is 20mbps. in een eigen vlan dan krijg je het er bij. 50mbps internet + 3 tv’s

Ahem … zou mooi zijn als het met een fritzbox ook zou lukken

Ik hoop dat ik op Tweakers geen onzin heb zitten verkondigen. :upside_down:

Ik doe nog een poging :grin:

Kun je - op DSL - gebruik  maken van T-Mobile TV door alléén VLAN 300 in te stellen en vervolgens alléén nog maar de routing tabel in te kloppen?

M.a.w.: hoef je niet hiernaast ook nog ergens expliciet een VLAN 640 op te voeren?

@driels80 is hier misschien nog steeds in geïnteresseerd. De heren op Tweakers denken dat je voor gebruik van het nieuwe platform unbedingt AVM nodig hebt.

Ik kan het jammer genoeg zelf niet testen want geen TV. Maar ik zou het top vinden als het kan.

 

 

Bummer. Bedankt!

extra vraag ik probeer wat jullie vertellen op mijn T-Mobile Home Gateway HG659.

Maar ik kan in het verhaal hierboven niet alle gegevens vinden en waar ik dit moet invullen.

als ik een nieuw statische route wil maken vraagt hij het een en ander waaronder de interface.

ik heb geen id welke interface ik moet hebben bijvoorbeeld.

kan iemand mij hier mee verder helpen?

Reputatie 4

@rindertb heb je dit al geprobeerd? 

Dit profiel was gemaakt voor het oude TV-platform. Het nieuwere T-Mobile TV werkt op een andere manier. Ik weet niet of de poorten 3 en 4 op het nieuwe platform evengoed nog TV doorgeven. Wil je echter alle poorten vrij hebben voor naar keuze TV of internet dan moet het door AVM opgelost gaan worden. Tenzij een doe-het-zelver een nieuw profiel maakt.

 

Ik ben niet meer aangesloten via TM.

Hoi luitjes,

Vraagjes:

1) Wat is exact het onderscheid tussen het oude en nieuwe systeem? (Tmobile sinds Dec-2020)

 

2) Ik heb een Asus RT AC66U router achter mijn Zyxel geplaatst en internet/netwerk werkt perfect. Maar nu: De TVBox nog niet. Ik heb het rijtje routingadressen keurig ingevoerd (pagina 1) bij de LAN route instellingen. Nu heb ik wel beeld maar stilstaand (en/of zwart).

De IPTV instellingen van VID 300 en 640 kan ik niet toepassen omdat dan mijn internet en netwerk het niet meer doet..

 

Wat is de truc om geen stilstaand en/of soms (commerciele zenders) zwart beeld meer te hebben?

 

 

Het verschil is dat het oude systeem "bridged-IPTV" was waarbij een brug gemaakt werd tussen één of enkele LAN poorten en het TV netwerk (vlan 640) van T-Mobile. Apparaten aangesloten op zo'n LAN poort waren dus niet aangesloten op Internet (vlan 300) en konden dus ook geen OTT diensten zoals Netflix leveren. Bij het "nieuwe" systeem is er sprake van "routed-IPTV". Daarbij wordt er geen brug meer gemaakt tussen het TV netwerk (vlan 640) en specifieke LAN poorten maar zorgt de router voor de juiste routering van TV verkeer richting TV netwerk (vlan 640) en ander verkeer richting Internet (vlan 300). Alle apparaten zijn hierbij op het gewone LAN aangesloten en kunnen dus ook OTT diensten zoals Netflix aanbieden.

De vlans 300 en 640 zijn alleen beschikbaar aan de WAN zijde van de primaire router en niet op het LAN. Een router die je achter de primaire router plaatst kan dan ook niet rechtstreeks met die vlans verbonden worden, dat loopt gewoon via het LAN van de primaire router.

Als ik het tweede voorbeeld in het openingsbericht mag geloven dan wordt ook bij glasvezelaanslutingen aan de WAN zijde van de router gewoon nog gebruik gemaakt van vlan 640 voor IPTV. Eigenlijk zou ik dat ook heel logisch vinden, ook andere providers (zoals KPN) blijven IPTV via een apart vlan distribueren.

Ik zet persoonlijk dan ook zeer grote vraagtekens bij de opmerking van @Brian dat bij glasvezelaansluitingen vlan 640 niet meer gebruik wordt voor IPTV.

Ook de opmerking dat er een switch voor de USG geplaatst zou moeten worden slaat nergens op als er toch al geen onderscheid meer is tussen Internet en IPTV. Een switch voor de router is alleen benodigd als de router zelf geen vlans ondersteunt of als je vlans zou willen splitsen en daar zou dan dus geen sprake meer van kunnen zijn. Overigens is een switch voor een USG of een EdgeRouter sowieso niet nodig immers daar kan je de benodigde vlans gewoon op de WAN poort configureren.

Heb een eigen router Fritzbox 7590 aangesloten.

Rechtstreeks op de binnen komende glasvezel aansluiting. Dus media convertor heb je niet meer nodig.

In de box de config van t.mobile aanklikken . Op poort 3 of de 4 de tv box.  En alles werkt .

Wi-Fi is nu ook veel beter 


Hoe heb je die 7590 rechtstreeks op de glasvezel aangesloten, is mij namelijk niet gelukt heb er een 5490 voor gebruikt die wel een glasvezel aansluiting heeft.

Heeft iemand ook een voorbeeld hoe ik dit kan instellen in een Fritzbox 7581/7583?

 

Zover ik weet heeft FritzBox standaard “profielen” je kan kiezen per provider.

Maar helaas werken die nog niet met T-Mobile Tv. zelf kan je geen vlan interfaces en routes aanmaken. Je zou het bij Fritz kunnen navragen. Of ze het profiel kunnen aanpassen voor je. 


Fritzbox heeft vanaf FritzOs 7.12 het T-Mobile thuis profiel, de 7581 kan ik je alleen niet aanraden die is ten eerste veel te duur en sinds een paar maandjes end of life, neem dan de 7590, prima ding met Fritz OS 7.20 beschikbaar.

De 7581 is wel prima als Mesh AP te gebruiken, zo heb ik hem zelf ook in gebruik.

Reputatie 7
Badge +16

@driels80 Superbedankt voor jouw update en top dat je het nu aan de praat gekregen hebt! 😄

Een kleine toelichting op waarom het met de Fritz misging: wanneer ons modem niet aangesloten is, kan niet het juiste MAC-adres gekoppeld worden aan de actieve aansluiting. Dit zorgt er vervolgens voor dat de informatie die de aansluiting richting het modem pusht, bijvoorbeeld updates op de TV Box en updates in het abonnement, niet terecht kunnen komen in het eigen modem. Dit kun je omzeilen door ons modem aan te sluiten en vervolgens een MAC-release uit te laten voeren, anders loop je het risico dat je niet het juiste IP vanuit de DHCP gepusht krijgt en loop je tegen bijvoorbeeld IP-lease time errors aan waardoor de verbinding af en toe wegvalt. Geen zorgen: ik heb dit meteen in orde gemaakt voor je. Je zult hier nu geen last van hebben.

Veel plezier met het nieuwe platform en stel gerust vragen indien je die hebt. Stay safe!

Reputatie 1

Ik heb het vorige week nog geprobeerd zonder VLAN640 maar helaas werkte het nog niet (beeld bleef zwart en geen tv gids, etc). @Brian is er een manier om er achter te komen of de switch al gemaakt is?  En als de switch nog niet gemaakt is, is dit misschien een actie die ze bij de klantenservice kunnen doen?  (Glasvezel, Zoetermeer)

Ik wil mijn meterkast opruimen  en de extra switch die er in hangt om vlan640 door te zetten naar de woonkamer verwijderen, kost onnodig stroom :)

Aha.

 

Is er uberhaupt hier iemand die dan wel de IPTV werkend heeft gekregen op een router achter de Zyxel op het nieuwe systeem of is dit puur nog voor het oude? En aangezien elke router weer anders is met instellingen is door de bomen ook het bos niet meer te zien.. Zoals bij Asus: Welke gateway mag ik gaan gebruiken voor de routeringsadressen: Die van de Zyxel of die van de Asus zelf? En welke settings bij IPTV? Want de IPTV 300 / 640 waarover gesproken wordt doet bij mij niets anders dan dat ik geen internet meer heb en het router zegt dat DHCP dan “ineens” verkeerd is ingesteld. Terwijl zonder de IPTV settings internet prima werkt via de router op de Zyxel.

Kan je op die Asus überhaupt een IGMP proxy server inrichten?

Zo ja, dan zou je op de Asus verder geen routeringen en vlans vast hoeven te leggen immers vanuit de Asus gezien moet alle communicatie doorgezet worden naar de Zyxel.

Reputatie 2

@TechRacing93 zal wel iets met kosten te maken hebben die de netwerk beheerder rekent.

vrije modem keuze is er al vlan 300 internet vlan 640 tv. ondersteuning op een eigen modem hoeft niet.

gooi je tv over internet dan gaat het af van je internet snelheid.

50mbps - 3 tv’s is 20mbps. in een eigen vlan dan krijg je het er bij. 50mbps internet + 3 tv’s

Nou met mijn 750 lijntje die 900 plus haalt gooit mijn pc toch de lijn zo ver dicht dat mijn tv-boxen gaan haperen. Dit betekend toch voor dat er niet veel gaat veranderen met de nieuwe situatie tov oude situatie.

Overigens is een switch voor een USG of een EdgeRouter sowieso niet nodig immers daar kan je de benodigde vlans gewoon op de WAN poort configureren.

Ik kan dan wel  2 vlans aan de wan zijde configureren op mijn edgerouter 6p (geen dedicated switch) maar dan gaat het niet werken dus ik moet nog steeds een switch plaatsen voor mijn router.

 

@ T-mobile, ik zie in dit verhaal wel een mooie vooruitgang waarbij iptv/internet gemakkelijker wordt te configureren dus ik ben hier wel blij mee ! 

Vraag is is er enige tijdslijn beschikbaar hoe lang het duurt voordat alle klanten zijn overgezet naar de nieuwe situatie ?

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @DeKoot, bedoel je met de switch de overstap naar T-Mobile TV? Zo ja: momenteel maak je nog gebruik van Interactieve TV. Ik zie ook verder geen aanvraag in het systeem staan. Bedoel je iets anders met de switch, dan bied ik mijn excuses aan en ga ik ervan uit dat je het om de fysieke switch bedoelt die je in je laatste zin aankaart.

Laat me weten wat ik voor je kan doen, dan zorg ik ervoor dat dit zo snel mogelijk gebeurt!

 

Overigens is een switch voor een USG of een EdgeRouter sowieso niet nodig immers daar kan je de benodigde vlans gewoon op de WAN poort configureren.

Ik kan dan wel  2 vlans aan de wan zijde configureren op mijn edgerouter 6p (geen dedicated switch) maar dan gaat het niet werken dus ik moet nog steeds een switch plaatsen voor mijn router.

Waarom moet je er dan nog steeds een switch voor plaatsen?

Ik heb, bij KPN weliswaar, ook mijn EdgeRouter Lite 3 met 2 vlans rechtstreeks op de NTU aangesloten. Ik zou niet weten waarom je daar nog een switch tussen zou moeten plaatsen.

 

Nou met mijn 750 lijntje die 900 plus haalt gooit mijn pc toch de lijn zo ver dicht dat mijn tv-boxen gaan haperen. Dit betekend toch voor dat er niet veel gaat veranderen met de nieuwe situatie tov oude situatie.

Dat zou eigenlijk onmogelijk moeten zijn. Als T-Mobile netjes QoS heeft ingeregeld en vlan 640 van een hogere prioriteit voorziet dan vlan 300 dan zou je TV nooit mogen gaan haperen door zware belasting op Internet. Als ik bij KPN mijn glasvezelaansluiting volledig dichttrek met een download vanaf een Azure cloud server dan blijft TV probleemloos functioneren.

Reputatie 1

Hoi @DeKoot, bedoel je met de switch de overstap naar T-Mobile TV? Zo ja: momenteel maak je nog gebruik van Interactieve TV. Ik zie ook verder geen aanvraag in het systeem staan. Bedoel je iets anders met de switch, dan bied ik mijn excuses aan en ga ik ervan uit dat je het om de fysieke switch bedoelt die je in je laatste zin aankaart.

Laat me weten wat ik voor je kan doen, dan zorg ik ervoor dat dit zo snel mogelijk gebeurt!

Ik bedoel de switch van IPTV via VLAN640 naar IPTV over VLAN300 (voor glas) zoals in starter topic aangegeven is. Zodra VLAN640 niet meer nodig is kan mijn thuisnetwerk opgeschoond worden :)

(en als ik het starter topic goed gelezen heb is het blij glas zo dat je ook geen routing hoeft te doen)

Dat is een goeie, ga ik mij in verdiepen. Welke settings heb ik daarvoor nodig? 

 

Reputatie 2

 

Overigens is een switch voor een USG of een EdgeRouter sowieso niet nodig immers daar kan je de benodigde vlans gewoon op de WAN poort configureren.

Ik kan dan wel  2 vlans aan de wan zijde configureren op mijn edgerouter 6p (geen dedicated switch) maar dan gaat het niet werken dus ik moet nog steeds een switch plaatsen voor mijn router.

Waarom moet je er dan nog steeds een switch voor plaatsen?

Ik heb, bij KPN weliswaar, ook mijn EdgeRouter Lite 3 met 2 vlans rechtstreeks op de NTU aangesloten. Ik zou niet weten waarom je daar nog een switch tussen zou moeten plaatsen.

 

Nou met mijn 750 lijntje die 900 plus haalt gooit mijn pc toch de lijn zo ver dicht dat mijn tv-boxen gaan haperen. Dit betekend toch voor dat er niet veel gaat veranderen met de nieuwe situatie tov oude situatie.

Dat zou eigenlijk onmogelijk moeten zijn. Als T-Mobile netjes QoS heeft ingeregeld en vlan 640 van een hogere prioriteit voorziet dan vlan 300 dan zou je TV nooit mogen gaan haperen door zware belasting op Internet. Als ik bij KPN mijn glasvezelaansluiting volledig dichttrek met een download vanaf een Azure cloud server dan blijft TV probleemloos functioneren.

 

Omdat de edgerouter 6p geen ingebouwde switch heeft lukt het ook niet om poorten aan te wijzen waar de tv over gaat.

 

Qos of niet de lijn kan max 1gb aan en ik heb via uplay al eens dit max gehaald en hoe QOs ook werkt bij T-mobile ik heb al meerdere malen stortende tv gehad tijdens het dowloaden. Dit stopte ook onmiddelijk wanneer ik klaar was met dowloaden. Dus zeg het maar....

Reputatie 3

@driels80 Superbedankt voor jouw update en top dat je het nu aan de praat gekregen hebt! 😄

Een kleine toelichting op waarom het met de Fritz misging: wanneer ons modem niet aangesloten is, kan niet het juiste MAC-adres gekoppeld worden aan de actieve aansluiting. Dit zorgt er vervolgens voor dat de informatie die de aansluiting richting het modem pusht, bijvoorbeeld updates op de TV Box en updates in het abonnement, niet terecht kunnen komen in het eigen modem. Dit kun je omzeilen door ons modem aan te sluiten en vervolgens een MAC-release uit te laten voeren, anders loop je het risico dat je niet het juiste IP vanuit de DHCP gepusht krijgt en loop je tegen bijvoorbeeld IP-lease time errors aan waardoor de verbinding af en toe wegvalt. Geen zorgen: ik heb dit meteen in orde gemaakt voor je. Je zult hier nu geen last van hebben.

Veel plezier met het nieuwe platform en stel gerust vragen indien je die hebt. Stay safe!

@Jason 

Dank je wel voor je snelle antwoord , maar TV is niet op mijn aansluiting maar op die van me mams :)

ik had het bericht getypt vanaf mijn eigen aansluiting dus weet niet of ik me wel of geen zorgen moet gaan maken nu vanwege de IP Lease time errors en TV bij me moeder.

Ik hoop op een snel antwoord.

Reageer