T-Mobile TV gebruiken met je eigen modem

T-Mobile TV gebruiken met je eigen modem

Toon eerste reactie

191 reacties

Reputatie 3

Wanneer je wordt overgezet naar het nieuwe platform gaat al het verkeer over Vlan 300, er is geen onderscheid meer tussen tv, internet of telefoon. Ik gebruik ook een eigen modem/router (Unifi/USG). Inheb voor de tv kastjes een apart vlan netwerk gemaakt (met daarin nog een paar apparaten) en dat funtionneert prima, de tv kastjes komen niet op m’n ‘normale’ netwerk.

Ik heb wel moeite met het VOIP toestel van m’n werk die ik nu thuis gebruik (hosted VOIP), maar dat is een geheel ander hoofdstuk.

Dat is positief. Dat betekent dus dat ik op mijn glasvezelaansluiting (die over een paar weken wordt geactiveerd) alleen maar vlan 300 hoef te gebruiken, en ze zelf intern de koppeling met het IPTV netwerk regelen? Wat voor setup is standaard tegenwoordig bij nieuwe aansluitingen? Media converter met een Huawei modem? Of een modem met ingebouwde SFP?

Het openingsbericht in dit topic is met name bedoeld voor die abonnees die de router van T-Mobile willen vervangen door een eigen router, niet voor abonnees die een eigen router achter de router van T-Mobile gaan plaatsen. De in het openingsbericht genoemde instellingen zijn dan ook alleen van toepassing op de primaire router die rechtstreeks aan het netwerk van T-Mobile hangt.

Dus bij glasvezel op het nieuwe TV platform hoef ik alleen nog VLAN300 op mijn router in te stellen, en niet meer een apart VLAN voor TV? Dus: Ubiquiti USG (VLAN300) ->switch->TV box.

 

Yes! 

 

In principe zou dat dan dus inhouden;

→ Media Converter → USG → Switch

Waardoor de oude situatie volledig komt te vervallen, oude situatie is/was tenslotten;

→ Media Converter → Switch → USG → Switch

 

Als dit zo is, maakt dit het configureren voor velen die gebruik maken van glasvezel hoogstwaarschijnlijk stukken eenvoudiger.

Verhaal klopt dan wel maar is niet van toepassing zowel bij de oude situatie als nieuwe situatie van T-Mobile. Grote voordeel van bridged IPTV is dan wel dat je geen last hebt van floating multicast over alle poorten en dus oo geen IGMP snooping nodig hebt.

Maar als, zoals in het openingsbericht beweerd wordt, Internet en IPTV over hetzelfde vlan gaan lopen, dan zal je daar dus wel last van gaan krijgen, het blijven immers IGMP multicasts.

Reputatie 7
Badge +3

@T-Wouter

De VID_xxx zonder toevoeging, is als je (V)DSL (ISRA aansluiting telefoon) gebruikt.

De VID_xxx_ETH toevoeging, is als je aansluiting via de WAN poort komt. Dat is veelal als je glasvezel hebt en dan een mediaconverter gebruikt met een UTP uitgang.

 

Reputatie 2

Verhaal klopt dan wel maar is niet van toepassing zowel bij de oude situatie als nieuwe situatie van T-Mobile. Grote voordeel van bridged IPTV is dan wel dat je geen last hebt van floating multicast over alle poorten en dus oo geen IGMP snooping nodig hebt.

Maar als, zoals in het openingsbericht beweerd wordt, Internet en IPTV over hetzelfde vlan gaan lopen, dan zal je daar dus wel last van gaan krijgen, het blijven immers IGMP multicasts.

  In openingspost staat toch:

Maak je gebruik van Glasvezel? Dan hoeven er geen specifieke TV-VLAN settings ingesteld te worden. Had je dit voorheen met Interactieve TV wel? Dan kan je deze settings dus verwijderen.

 

Dus geen vlan meer nodig en ik lees niks over de noodzaak van igmp snooping of proxy.

Maar misschien mis ik een deel want ik lees dat iptv als gewoon internet verkeer wordt verstuurd dus geen multicast bij glasvezel.

Reputatie 2

Hallo,

 

Heeft iemand het nu werkend met eigen router zonder modem T-Mobile. Ik krijg het niet voor elkaar met USG zonder vlans op nieuwe tv platform met glasvezel , dan blijft hij laden verbinden met server en dan krijg ik zwart beeld. Als ik wel met vlans  doe dan loopt hij wel door krijg ik oude tv menu te zien zonder beeld.

Reputatie 7
Badge +16

@driels80 Het abonnement dat ik tegenkwam, heb ik gevonden via de gegevens in jouw Communityprofiel. Dat was ook de aansluiting waarin de lease time errors voorkomen. Ik heb een meting uitgevoerd en zie geen problemen meer in de verbinding. Zou je me voor de zekerheid nog jouw eigen gegevens kunnen toesturen in een privébericht, alsjeblieft?

Dan checken we dat ook direct! 😄

Het gaat om de volgende gegevens:

-Postcode

-Huisnummer

-Geboortedatum

-Laatste vier cijfers van jouw IBAN

Thanks voor je medewerking en indien we elkaar vandaag niet meer spreken: een prachtig en vooral gezond weekend toegewenst!

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Comp User, dat is erg attent voor je, dank hiervoor! Mocht het @bharskamp inmiddels al wel gelukt zijn, dan is dit Tweakers topic met extra uitleg voor anderen zeer zeker welkom, top! 👌

Daar was ik me niet zozeer van bewust dat dit topic alleen daarover ging. 🙂 Anyway.. bij mij werkt het nu goed en ik ben zelfs af van die vreselijke vertragingen (Grijze cirkeltje dat laadt..) bij programmaovergangen.

Reputatie 4

Kan het ook over het default VLAN of moet je VLAN 300 aanmaken voor zowel internet als TV? Moet binnenkort een dream machine pro aansluiten, is dan de media converter nog nodig of gelijk glas via sfp in de dream machine pro? 

Ik heb glasvezel en daar mijn asus rt 3200ac op aangesloten, Internet en tv via de animo dat werkt.

Alleen krijg ik niet het menu te zien wat ik normaal zie als de animo op de zyxel is aangesloten.

Opname in de cloud, ingepland opnames.

Ik heb vlan300 en vlan640 ingesteld.

Moet ik nog meer instellen om de opnames in de cloud te zien

Reputatie 4

Ik heb in de netwerkinstellingen van het WAN netwerk ‘ gebruik Vlan300’ ingevuld. That’s it. Niet apart aangemaakt voor tv en/of internet.

Of het zonder media converter kan weet ik niet, zover gaat mijn kennis hierover niet.

Maar misschien mis ik een deel want ik lees dat iptv als gewoon internet verkeer wordt verstuurd dus geen multicast bij glasvezel.

Dat zou niet best zijn want dan wordt het dataverbruik op het centrale netwerk vele vele malen groter. Stel dat in jouw woonplaats 1000 abonnees wonen die allemaal naar dezelfde HD zender (12,5Mbps) zitten te kijken. Met IGMP multicasting hoeft die TV stream maar één keer naar jouw woonplaats gestuurd te worden en zonder IGMP multicasting zouden dat dus 1000 unicasts worden die dan een bandbreedte van 12,5Gbps nodig hebben.

Bij KPN riepen ze in eerste instantie ook niets over IGMP snooping maar daar zijn ze ondertussen wel van teruggekomen.

Reputatie 4

Is het al iemand gelukt om een setup bestaande uit een Edgerouter (4 of 6P) icm een UniFi switch werkend te krijgen volgens de nieuwe instellingen? 

Reputatie 7
Badge +16

Ah helder, dank voor je antwoord! @DeKoot 

Dit topic is wel bedoeld als handleiding om T-Mobile TV (het nieuwe platform) werkzaam te krijgen in combinate met een eigen modem, ik weet niet of alle configuraties met VLANs ook relevant zijn bij Interactieve TV (het ‘oude’ platform). Hier reikt mijn kennis niet ver genoeg voor, althans ik ben het oprecht vergeten. 

Vergeef het me als ik het totaal mis heb, maar misschien heb je iets aan de links in dit topic: Je eigen modem bij Thuis

Reputatie 1

Ah helder, dank voor je antwoord! @DeKoot 

Dit topic is wel bedoeld als handleiding om T-Mobile TV (het nieuwe platform) werkzaam te krijgen in combinate met een eigen modem, ik weet niet of alle configuraties met VLANs ook relevant zijn bij Interactieve TV (het ‘oude’ platform). Hier reikt mijn kennis niet ver genoeg voor, althans ik ben het oprecht vergeten. 

Vergeef het me als ik het totaal mis heb, maar misschien heb je iets aan de links in dit topic: Je eigen modem bij Thuis

Je hebt het een klein beetje mis, ik heb geen hulp nodig met het werkend krijgen van IPTV in de huidige staat (en ik heb ook geen hulp nodig met het werkend krijgen van IPTV met het nieuwe platform). Ik vroeg mij af of ik “overgezet kan worden” naar het nieuwe platform door de helpdesk i.p.v. wachten tot ik een keer aan de beurt was. 

Reputatie 3

Heeft iemand ook een voorbeeld hoe ik dit kan instellen in een Fritzbox 7581/7583?

Reputatie 6
Badge +3

@ProviderLijst Kijkend naar de gegeven info door @Brian in de start post zou MC → USG (vlan300) → Switch. Moeten gaan werken. 

Hoop dat ze ook ook nog voor xDSL gaan doen op deze manier. Zou het voor mij ook makkelijker maken :grin:

Reputatie 7
Badge +16

@DeKoot In dat geval: een volmondig “Ja!” → dan had ik het in mijn vorige vraag toch aan het juiste eind, maar begrepen we elkaar niet, mijn fout, sorry! 😊 

Om dit in orde te maken, dien ik wel het Draytek modem om te ruilen voor een Zyxel + Media Converter. Ik moet daarvoor een speciaal verzoek aanmaken en indienen bij de verantwoordelijke afdeling, de behandelingstijd bedraagt circa drie tot zes dagen dus het kan een paar dagen duren voordat je een reactie krijgt. 

Als ik dit in orde maak, houd er dan alsjeblieft rekening mee dat de Zyxel en converter door een Guidion monteur aangesloten moeten worden. Je ontvangt van de week een afspraaktool om dit met hen in te plannen. 

 

Reputatie 1

@DeKoot In dat geval: een volmondig “Ja!” → dan had ik het in mijn vorige vraag toch aan het juiste eind, maar begrepen we elkaar niet, mijn fout, sorry! 😊 

Om dit in orde te maken, dien ik wel het Draytek modem om te ruilen voor een Zyxel + Media Converter. Ik moet daarvoor een speciaal verzoek aanmaken en indienen bij de verantwoordelijke afdeling, de behandelingstijd bedraagt circa drie tot zes dagen dus het kan een paar dagen duren voordat je een reactie krijgt. 

Als ik dit in orde maak, houd er dan alsjeblieft rekening mee dat de Zyxel en converter door een Guidion monteur aangesloten moeten worden. Je ontvangt van de week een afspraaktool om dit met hen in te plannen. 

 

Ik draai al 4-5 jaar niet meer met die Draytek, en hoewel een Guidion monteur best langs mag komen zal hij ook weinig te doen hebben. Momenteel is mijn setup “Glas → MediaConverter (oude ooit bij XS4ALL dacht ik gekregen en nooit retour gegaan) → Switch (met vlan300 en vlan640 → Asus RT-AX89X).  Het gaat mij puur om de switch (aan jullie kant) die IPTV via VLAN300 aanzet. 

Reputatie 2

Zijn er T-Mobile glasvezel gebruikers met een Synology router?
Of "zonder" Synology router, in de regio Eindhoven. Waar ik het bij iemand zou mogen uitproberen?
Met een 1 Gigabit account.

Heb zelf (nog) geen T-Mobile account.
Zou dat met iemand die wel een T-Mobile account heeft de instellingen met een Synology router daarmee willen verifiëren. Met wat ik aan informatie zie zou het geen probleem moeten zijn om een Synology router rechtstreeks aan te sluiten achter glasvezel (via een media-converter), zowel via het oude IPTV platform (VLAN 300 en 640) als het nieuwe IPTV platform (VLAN 300).

Heb zelf een (voormalig) Telfort glasvezel-aansluiting, waarbij IPTV "routed mode" (internet + IPTV via alle LAN-poortjes) werkend voor KPN, en Telfort gelieerde connecties.
(KPN - XS4ALL - Telfort - Oxxio - BudgetThuis).
Aangepaste provider profielen samengesteld in samenwerking met Synology Support Taiwan.

Bij een volgende update van de Synology firmware zou dat voor iedereen beschikbaar moeten zijn. (In een eerdere update had men “vergeten” bepaalde code in te voegen, toen werkte het niet).

Heb een gebruiksaanwijzing voor die instellingen samengesteld.
Maar zou dat graag ook willen aanvullen met die voor een T-Mobile connectie.

Verbinding met T-Mobile -met wat ik heb teruggelezen- zou eenvoudiger zijn dan KPN / Telfort....
Daarvoor hoeft men niet te wachten op een firmware update.
Die zou men nu al kunnen instellen met handmatig ingevoerde VLAN instellingen.
Maar wil wel zekerheid over die instellingen met een werkelijk uitgeteste connectie.

(Handleiding instellen Synology router zie < DIT onderwerp > op het NL Synology forum).

Graag je reactie.

Reputatie 1

Zomaar een paar vragen dan…

kan iedereen dat nu al doen? Moet er niet eerst een andere aanpassing gedaan worden?

Wat is WBA en ODF? Waar val ik bv onder?

Ik weet er niet alles van, maar worden deze ranges hierdoor nou de "gewone” netwerkkant op gerout? Dus dat het TV verkeer bij het Internet verkeer uitkomt?

:thinking:

Reputatie 4

Hey @Dennis25 en @Pieter_B dank voor de tips, ik ga ermee aan de slag

Heb zelf (nog) geen T-Mobile account.
Zou dat met iemand die wel een T-Mobile account heeft de instellingen met een Synology router daarmee willen verifiëren. Met wat ik aan informatie zie zou het geen probleem moeten zijn om een Synology router rechtstreeks aan te sluiten achter glasvezel (via een media-converter), zowel via het oude IPTV platform (VLAN 300 en 640) als het nieuwe IPTV platform (VLAN 300).

Volgens mij draait IPTV bij T-mobile nog altijd op vlan 640, tenminste dat is wel wat @Brian in het openingsbericht van dit topic aangeeft.

 

Reageer