Beantwoord

Nieuwe glasvezel klant - geen internet. Toch redelijk tevreden?

  • 13 October 2022
  • 39 reacties
  • 523 Bekeken

Reputatie 1

Op 9-9 glasvezel bij t-mobile aangevraagd en gisteren kwam een aardige meneer van Guidion langs. Een week geleden was het installatie materiaal al binnengekomen.

Helaas constateerde hij al snel dat er geen signaal op de glas aansluiting van de media convertor stond (maar 1 lampje aan de glas kant). Hij kon blijkbaar in een systeem kijken en bevestigen dat de patch wel degelijk voor vandaag ingepland stond bij Reggefiber en adviseerde mij de huidige werkdag af te wachten. Zijn werkzaamheden waren in een half uur voorbij.

Om kwart over 5 s’middags was er nog niets veranderd en heb ik de klantenservice gebeld, ik kwam al snel in een wachtrij met een ontspannend muziekje terecht. Na een paar minuten kreeg ik een medewerkster aan de lijn. Dit had ik eigenlijk niet zomaar verwacht (wordt ik dan toch cynisch?).

Ze stond me prima te woord en wist me precies te vertellen wat er allemaal was gebeurd, maar dat het toch vreemd was. Blijkbaar komt de Guidion man pas langs als Reggefiber bevestigd heeft dat er licht op het glas staat. Dat is dus niet gebeurd. Ze zou de technische dienst aansturen en bood me een voucher aan voor een onbeperkt sim gebeuren.

Vervolgens kreeg ik een bevestiging van dat gesprek in de mail met een referentienummer erin. Ik moet zeggen dat ik deze afhandeling van de klantenservice prima vind.

De hele technische procedure om van een glasprovider naar een andere te gaan is natuurlijk bagger maar was me als glasgebruiker na diverse verhuizingen al wel bekend.

Tot nu toe ging het bij de verhuizingen gewoon goed al bleef ik wel bij dezelfde provider. Als je overstapt naar een andere provider is er blijkbaar zoveel technische ombouw nodig dat het makkelijk mis kan gaan door het gebruik van drie partijen.Licht is dus niet zomaar licht maar men maakt gebruik van verschillende technieken. Dat zou geen probleem zijn als de Guidion man alle werkzaamheden kan doen/aansturen.

De Guidion man kan alleen zijn stukje doen en vertrekt dan weer en jij zit daar met je probleem en kan gaan bellen. Het zou al een hele verbetering zijn als hij de Reggefiber man kan bellen zodat die de ‘patch’ op dat moment kan doen. Nu moet je terug naar t-mobile die dan weer mensen gaan aansturen.

Zoals gezegd was ik op de hoogte van de structuur en de risico’s maar ‘hoopte’ dat het zomaar ineens goed zou kunnen gaan. Maar het is dan toch teleurstellend als het fout gaat en je ineens zonder internet zit. Ik hoop op een snelle oplossing.

Verder nog een opmerking over het installatiemateriaal. Daar zat een T-54 router bij met een sfp slot. Toch wordt er een aparte media convertor met een voeding meegeleverd. Logisch zou dus zijn dat er een sfp module wordt meegeleverd en de media convertor wordt weggelaten. Dat scheelt direct een stopcontact in de meterkast en wellicht geld.

icon

Beste antwoord door Boris 13 October 2022, 14:34

Bekijk origineel

39 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Manmanman 

De SFP ingang op de Zyxel-T54 wordt niet gebruikt door T-mobile dus deze is standaard uitgeschakeld.

Reputatie 1

Hallo @Waqqas,

 

Dat is eigenlijk precies mijn opmerking. Zou het niet handiger zijn als ze hem wél gebruiken. 😉

Waarschijnlijk denk ik te simpel en zijn er een berg technische zaken en waarom dat niet kan.

Reputatie 7
Badge +15

@Manmanman 

Dit is de reactie van een moderator :

De SFP poort is niet te gebruiken met de T-Mobile firmware. Ten tijde van de Draytek glasvezelmodems gebruikten we SFP, maar aangezien we inmiddels met 4 verschillende netwerken en zowel PtP als PON gebruiken, wordt het een chaos om hier SFP modules voor te gebruiken. Bovendien wordt de vezel elke keer als het modem verplaatst wordt belast. Omdat wij 'm niet gebruiken, is ook deze functie uitgeschakeld.

Reputatie 1

@Waqqas 

Ja zoals ik al verwachtte teveel technisch gedoe. Bedankt voor de informatie.

in de tussentijd hoop ik dat het technisch voor elkaar komt dat ik internet krijg. Baby steps..

Reputatie 1

Best grappig dat dit topic als beantwoord wordt aangemerkt. Het sfp verhaal was een aanvullend gebeuren. Het niet hebben van werkend internet is natuurlijk de klacht….

Reputatie 7

Hi @Manmanman, thanks voor je reactie en duidelijke omschrijving van je ervaring! Een duidelijk beeld wat je schetst en aan je feedback hebben we ook zeker wat. We nemen dit graag met ons mee. Ik ben ook meteen achter de schermen gaan kijken wat er moet worden gebeurd. Momenteel heeft mijn collega aan de telefoon het probleem bij onze technische dienst neergelegd, waarbij er zeer waarschijnlijk een netwerkmonteur wordt aangestuurd vanuit de netwerkbeheerder om het probleem op te lossen. Mijn excuus dat dit langer duurt dan gepland, dat is absoluut niet de bedoeling geweest. We gaan er alles aan doen om dit zo snel mogelijk voor je op te lossen. 

Reputatie 7
Badge +7

Hallo @Manmanman ,

Als het goed is pakt een moderator dit vanzelf op. Dit gebeurt op volgorde van binnenkomst.
Om het voor de moderators wat makkelijker te maken is het handig om je klantnummer in je profiel te zetten. Dit kan door op je naam te klikken en daarna op profiel bewerken.
Dit klantnummer kan alleen jij en de moderators zien.

Reputatie 1

@soepkip67 klantnummer staat er al in. Had me al een beetje ingelezen op het forum.

 

Bedankt

Reputatie 1

@Boris is er iets van een tijd plan beschikbaar? Ik heb nu meer dan 24 uur geen internet beschikbaar en dat vind ik niet kunnen eigenlijk. We moeten gaan nadenken over een voorlopig alternatief. Is een tijdelijke mifi-router geen optie? Die levert t-mobile ook die ik.

Reputatie 7

Hi @Manmanman, ik had je graag een precieze tijdsaanduiding gegeven, maar bij problemen zoals deze, kan dit enkele dagen duren. We doen er alles aan om dit zo snel mogelijk voor je fixen, zodat ook jouw abonnement van start kan gaan. Een mifi-router kan ik niet aanbieden, dit is namelijk een losstaand jaarabonnement welke alleen op die manier kan worden aangesloten. Weet dat de kosten pas van start zullen gaan, wanneer je volledig bent opgeleverd en de verbinding werkend is achtergelaten. Nogmaals excuus voor het ongemak.

Reputatie 1

@Boris Beste Boris, enkele dagen is eigenlijk tegenwoordig onacceptabel. Ik zou ervoor opteren dat de persoon die de verbinding  komt opleveren, altijd werkend internet achterlaat. Werkt het glas niet door al het gedoe en technieken? Dan een mifi router achterlaten zodat de klant verder kan. Geen internet kan tegenwoordig niet meer.

Wellicht simpeler nog. Selecteer een router met Sim slot als alternatief voor de T54 dat hoeft de monteur alleen maar een Sim te plaatsen bij problemen.

Kan ik iig een voucher krijgen voor een databundel? Dan slinger ik een oude telefoon aan als hotspot.


 

Reputatie 1

Vorige topic:

 

Inmiddels een paar dagen verder en maar weer eens gebeld, ook voor een bundel om dan maar een hotspot op te zetten. In het gesprek werd aangegeven dat er een expert zou komen.

Vervolgens moet ik weer een afspraak met Guidion ingaan plannen. Terwijl die beste man net geweest is. Ik vraag me dan af of dat wel zin heeft. Als de vorige het niet kon oplossen kan de nieuwe het ook niet?

Dan de afspraak zelf. Die kan op zijn vroegst op 24 oktober!! En totaal geen garantie dat de beste man het probleem kan oplossen.

Dat is natuurlijk absoluut onacceptabel!!

 

 

 

 

Reputatie 6
Badge

Vorige topic:

 

Inmiddels een paar dagen verder en maar weer eens gebeld, ook voor een bundel om dan maar een hotspot op te zetten. In het gesprek werd aangegeven dat er een expert zou komen.

Vervolgens moet ik weer een afspraak met Guidion ingaan plannen. Terwijl die beste man net geweest is. Ik vraag me dan af of dat wel zin heeft. Als de vorige het niet kon oplossen kan de nieuwe het ook niet?

Dan de afspraak zelf. Die kan op zijn vroegst op 24 oktober!! En totaal geen garantie dat de beste man het probleem kan oplossen.

Dat is natuurlijk absoluut onacceptabel!!

 

 

Bij mij hetzelfde: Guidion constateert dat er geen licht is. Binnen T-mobile is dan blijkbaar de volgende afdeling aan zet die constateert dat er een klacht is. Bij iedere klacht word Guidion gestuurd. Bij mij werkte dat toevallig: de Guidion monteur constateerde dat er geen licht was en doorliep het proces. Als techneut had ik nog even een praatje met hem over de aansluitingen op de FTU. Waarna hij de “verkeerde” aansluiting voor de grap probeerde en mijn verbinding werkte. Eigenlijk had de glasvezel operator dit moeten vinden en oplossen.

Het proces binnen T-mobile laat blijkbaar nadenken niet toe. Bij iedere klacht wordt Guidion gestuurd. Je zult geduld moeten hebben. Doorloop maar gewoon het proces van T-mobile.

Reputatie 1

Vorige topic:

 

Inmiddels een paar dagen verder en maar weer eens gebeld, ook voor een bundel om dan maar een hotspot op te zetten. In het gesprek werd aangegeven dat er een expert zou komen.

Vervolgens moet ik weer een afspraak met Guidion ingaan plannen. Terwijl die beste man net geweest is. Ik vraag me dan af of dat wel zin heeft. Als de vorige het niet kon oplossen kan de nieuwe het ook niet?

Dan de afspraak zelf. Die kan op zijn vroegst op 24 oktober!! En totaal geen garantie dat de beste man het probleem kan oplossen.

Dat is natuurlijk absoluut onacceptabel!!

 

 

Bij mij hetzelfde: Guidion constateert dat er geen licht is. Binnen T-mobile is dan blijkbaar de volgende afdeling aan zet die constateert dat er een klacht is. Bij iedere klacht word Guidion gestuurd. Bij mij werkte dat toevallig: de Guidion monteur constateerde dat er geen licht was en doorliep het proces. Als techneut had ik nog even een praatje met hem over de aansluitingen op de FTU. Waarna hij de “verkeerde” aansluiting voor de grap probeerde en mijn verbinding werkte. Eigenlijk had de glasvezel operator dit moeten vinden en oplossen.

Het proces binnen T-mobile laat blijkbaar nadenken niet toe. Bij iedere klacht wordt Guidion gestuurd. Je zult geduld moeten hebben. Doorloop maar gewoon het proces van T-mobile.

@louisL Jammer dat je ook een minder optimale ervaring had.

Betreffende je FTU, Bedoel je daar de media convertor mee? Of de KPN box ervoor? Wat heb je precies met de FTU gedaan?

Voor de media convertor weet ik dat er soms gedoe is met dip switches:

Verder vind ik 10 dagen wachten gewoon niet kunnen, zeker omdat totaal niet gegarandeerd kan worden dat ze het probleem vinden.

Ik zit dus sterk te overwegen om deze overeenkomst maar te herroepen. Dat zal ongetwijfeld ook tijd kosten maar dan weet ik wel dat ik naar een stabiele situatie ga.

https://www.t-mobile.nl/Consumer/media/pdf/klantenservice/thuis/bestelling/thuis-herroepingsformulier.pdf

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @Manmanman,

Logische vragen die je oproept, ik wil je graag zo goed als mogelijk inlichten en hopelijk ook dit proces versnellen!

De monteur van Guidion heeft aan ons gerapporteerd dat er ten tijde van de installatie de lijn nog niet actief was gemeld door de netwerkbeheerder KPN NetwerkNL. Hierom zijn wij bij KPN NetwerkNL nagegaan wanneer zij de lijn zouden activeren en inmiddels is dat het hen gelukt. Dit zou moeten betekenen dat de de Media Converter en het modem nu online moeten komen, alleen zien we dat dat nog niet het geval is. Ervan uitgaande dat KPN NetwerkNL haar werk goed heeft gedaan en de activatie van de internetlijn goed heeft nagelopen hebben wij weer een installateur van Guidion voor je aangestuurd om de installatie na te kijken aangezien de situatie buitenshuis recenter (door KPN NetwerkNL) gecontroleerd is dan de situatie binnenshuis. Door het gegeven dat de lijn nog niet geactiveerd was ten tijde van de installatie heb ik er daardoor wel vertrouwen in dat de monteur van Guidion nu meer voor je kan betekenen.

Echter, ik ben het met je eens dat het allemaal lang gaat duren zo en daarom ben ik meteen bij Guidion voor je gaan aankloppen met de insteek om de afspraak te vervroegen. Dit is mij nu nog niet gelukt en, in de hoop dat er nog een andere afspraak uitvalt, zal ik komende week op een aantal momenten weer navraag voor je doen bij Guidion.

Als laatste wil ik het nog over een klein detail in de zaak hebben. Na navraag bij KPN NetwerkNL bleek dat zij de lijn al wél hadden geactiveerd, namelijk om 11:20. Omdat de monteur van Guidion omstreeks 15:00 bij je langs is geweest zou de lijn ten tijde van zijn bezoek al actief zijn geweest. Hierdoor vermoed ik dat de monteur niet over de juiste informatie beschikte waardoor de monteur, buiten de macht van de monteur om, de verkeerde vervolgstappen heeft genomen. Daarom heb ik zojuist bij de technische dienst een verzoek ingediend of wij toch eerst de netwerkbeheerder KPN NetwerkNL langs sturen onder het mom ‘geactiveerde lijn zonder signaal ten tijde van de installatie.’

Al met al kan dit dus nog een staartje krijgen. Ik probeer je zo goed mogelijk op de hoogte te houden van de ontwikkelingen en ik hoop je vandaag nog meer te kunnen vertellen of wij nog KPN NetwerkNL langs gaan sturen. Hopelijk krijg je alsnog eerder online, daar ga ik in ieder geval mijn uiterste best voor doen!

Reputatie 1

@Cal bedankt voor al deze informatie, dit werpt meer licht op de zaak.

Om 11:20 ging het signaal van de vorige provider van de lijn. Vanaf dat moment had ik dus geen internet meer.

Je geeft aan dat er op dat moment al naar het t-mobile signaal is geschakeld. Kon de monteur van Guidion dat niet herkennen dan?

Als de monteur wellicht de verkeerde stappen heeft ondernomen, kan ik dan iets doen om dat te analyseren? Het zou mooi zijn dat er nu de juiste partij langskomt namelijk. Anders wordt het helemaal een lang verhaal.

Heeft het zin als ik de dipswitches op de mediaconvertor ga aanpassen volgens?

 

Ik voeg alvast een foto toe van de lampjes.

Graag een update later vandaag over eventuele afspraken. Voor een paar dagen ben ik met een voucher voor een oude telefoon wel geholpen. Maar als dit weken gaat duren moet ik iets hebben van een mifi oplossing.

Foto hieronder. Het lampje helemaal linksonder is volgens mij uit maar word aangestraald door de andere leds vandaar dat ie aan lijkt.

 

Reputatie 1

@Cal nog even een toevoeging.

Ik zie in onderstaand topic dat mijn issue niet uniek is:

Hier was de oplossing blijkbaar ook de inzet van Kpnnetwork NL. Dat lijkt de aanbevolen weg te zijn. Wederom, als ik iets kan doen voor een analyse in die richting, sta ik klaar.

Reputatie 7
Badge +4

Bedankt voor de uitgebreide informatie @Manmanman

De installatiemonteur van Guidion gaf aan dat het signaal ten tijde van zijn bezoek nog niet omgeschakeld zou zijn, maar zoals je zelf ook aangeeft is dit dus al wel het geval geweest. Ik vermoed daarom dat KPN NetwerkNL dit initieel is vergeten te registreren in ons systeem en het pas na het bezoek van de monteur heeft doorgegeven. 

Omdat jij bevestigt dat het signaal ten tijde van de monteur van Guidion gewoon actief hoorde te zijn neig ik nu nog sterker naar een monteur van KPN NetwerkNL en ik probeer dit vanmiddag nog een verzoek voor een afspraak voor je rond te krijgen. Dit vereist namelijk meer overleg nu er ook een afspraak bij Guidion in staat die ik in feite moet ‘overrulen.’

Omdat je zelf aangeeft dat het signaal al eerder is omgezet zou een aanpassing van de dipswitches geen effect moeten hebben, maar aangezien ik nu niet weet of de Guidion monteur verkeerd in het systeem heeft gekeken kan het geen kwaad om het alsnog te proberen. Je zal in ieder geval niks slopen door de dipswitches om te zetten. 😉

Wat betreft een lange termijn oplossing: aangezien het nu zéér hoogstwaarschijnlijk een KPN NetwerkNL monteur wordt kan je verzekeren dat een lange termijn oplossing niet nodig is. Hun doorlooptijden zijn namelijk erg goed en ik verwacht dat je begin volgende week een afspraak met hen zal hebben staan.

Mocht het nog lukken met de dipswitches, zou je dit dan kunnen laten weten?

Bedankt voor je medewerking en hoe dan ook kom ik later vanmiddag nog terug op de KPN NetwerkNL situatie, hier ga ik voor je achteraan!

Reputatie 1

Ok bedankt voor de info @Cal .

De dipswitches verwacht ik niet veel van. In dat andere topic met dezelfde led situatie bracht dat ook geen soelaas maar ik kan dat vanavond pas testen als de kids op bed liggen. Zal het topic dan bijwerken.

Reputatie 7
Badge +4

Geen haast hoor @Manmanman, hoewel het vaak veel hulp wil bieden verwacht ik er in jouw specifieke geval ook niet veel van. Het enige waardoor ik wel nog iets van een kans zie is dat ik nu niet meer 100% het werk van de Guidion monteur kan vertrouwen.

Ik zal er in ieder geval niet op wachten met de aanvraag van KPN NetwerkNL, in het beste geval zijn die natuurlijk alsnog af te zeggen.

Bedankt en we houden contact!

Reputatie 7
Badge +4

Goed nieuws @Manmanman, het kostte wat moeite maar het is gelukt om KPN NetwerkNL voor je in te schakelen! 😃

Binnenkort zal KPN NetwerkNL contact met je opnemen voor een afspraak op jouw nummer dat eindigt met de cijfers 30. Let er graag op dat zij vaak met een anoniem nummer contact opnemen. Uit ervaring kan ik je vertellen dat de afsprakenafdeling vrijwel geen nieuwe afspraken maakt tijdens het weekend waardoor ik verwacht dat de afdeling maandag of uiterlijk dinsdag contact met je op al nemen. Doorgaans staat er binnen 24 uur iemand van KPN NetwerkNL bij je op de stoep. 

Wat betreft Guidion zou ik, als back-up optie, jouw afspraak met hen voor nu laten staan. Immers zal KPN NetwerkNL een stuk eerder dan de 24e langs kunnen komen. 

Ik weet zeker dat ze je snel de lucht in kunnen krijgen!

Reputatie 1

@Cal bedankt voor de info maar mijn nummer eindigt op 08.

ik check mijn profiel.

Reputatie 7
Badge +4

Je hebt gelijk @Manmanman, ik heb het dubbel gecheckt en zo te zien heb ik ook dit nummer doorgegeven aan KPN NetwerkNL! Excuus, ik vermoed dat ik per ongeluk een ander nummer in gedachten had toen ik dit bericht plaatste.

Je zal dus inderdaad bericht worden op het nummer dat eindigt met 08. Desondanks wens ik je nog een mooi weekend toe!

Reputatie 1

@Cal top! Bedankt voor alle inzet zover en goed weekend.

Reputatie 1

@Cal ik heb zojuist de verschillende dip switch instellingen geprobeerd uit topic

https://community.t-mobile.nl/van%2Dbestelling%2Dtot%2Dinstallatie%2D496/media%2Dconverter%2Dinstellingen%2D306387

Er veranderde niets - zoals - verwacht, dus weer terug naar de initiële settings (1 en 6).

 

Ik wacht op KPN NetwerkNL.

 

Reageer