Beantwoord

Nieuwe glasvezel klant - geen internet. Toch redelijk tevreden?

  • 13 October 2022
  • 39 reacties
  • 526 Bekeken

Reputatie 1

Op 9-9 glasvezel bij t-mobile aangevraagd en gisteren kwam een aardige meneer van Guidion langs. Een week geleden was het installatie materiaal al binnengekomen.

Helaas constateerde hij al snel dat er geen signaal op de glas aansluiting van de media convertor stond (maar 1 lampje aan de glas kant). Hij kon blijkbaar in een systeem kijken en bevestigen dat de patch wel degelijk voor vandaag ingepland stond bij Reggefiber en adviseerde mij de huidige werkdag af te wachten. Zijn werkzaamheden waren in een half uur voorbij.

Om kwart over 5 s’middags was er nog niets veranderd en heb ik de klantenservice gebeld, ik kwam al snel in een wachtrij met een ontspannend muziekje terecht. Na een paar minuten kreeg ik een medewerkster aan de lijn. Dit had ik eigenlijk niet zomaar verwacht (wordt ik dan toch cynisch?).

Ze stond me prima te woord en wist me precies te vertellen wat er allemaal was gebeurd, maar dat het toch vreemd was. Blijkbaar komt de Guidion man pas langs als Reggefiber bevestigd heeft dat er licht op het glas staat. Dat is dus niet gebeurd. Ze zou de technische dienst aansturen en bood me een voucher aan voor een onbeperkt sim gebeuren.

Vervolgens kreeg ik een bevestiging van dat gesprek in de mail met een referentienummer erin. Ik moet zeggen dat ik deze afhandeling van de klantenservice prima vind.

De hele technische procedure om van een glasprovider naar een andere te gaan is natuurlijk bagger maar was me als glasgebruiker na diverse verhuizingen al wel bekend.

Tot nu toe ging het bij de verhuizingen gewoon goed al bleef ik wel bij dezelfde provider. Als je overstapt naar een andere provider is er blijkbaar zoveel technische ombouw nodig dat het makkelijk mis kan gaan door het gebruik van drie partijen.Licht is dus niet zomaar licht maar men maakt gebruik van verschillende technieken. Dat zou geen probleem zijn als de Guidion man alle werkzaamheden kan doen/aansturen.

De Guidion man kan alleen zijn stukje doen en vertrekt dan weer en jij zit daar met je probleem en kan gaan bellen. Het zou al een hele verbetering zijn als hij de Reggefiber man kan bellen zodat die de ‘patch’ op dat moment kan doen. Nu moet je terug naar t-mobile die dan weer mensen gaan aansturen.

Zoals gezegd was ik op de hoogte van de structuur en de risico’s maar ‘hoopte’ dat het zomaar ineens goed zou kunnen gaan. Maar het is dan toch teleurstellend als het fout gaat en je ineens zonder internet zit. Ik hoop op een snelle oplossing.

Verder nog een opmerking over het installatiemateriaal. Daar zat een T-54 router bij met een sfp slot. Toch wordt er een aparte media convertor met een voeding meegeleverd. Logisch zou dus zijn dat er een sfp module wordt meegeleverd en de media convertor wordt weggelaten. Dat scheelt direct een stopcontact in de meterkast en wellicht geld.

icon

Beste antwoord door Boris 13 October 2022, 14:34

Bekijk origineel

39 reacties

Reputatie 1

@soepkip67 klantnummer staat er al in. Had me al een beetje ingelezen op het forum.

 

Bedankt

Reputatie 1

@Cal bedankt voor al deze informatie, dit werpt meer licht op de zaak.

Om 11:20 ging het signaal van de vorige provider van de lijn. Vanaf dat moment had ik dus geen internet meer.

Je geeft aan dat er op dat moment al naar het t-mobile signaal is geschakeld. Kon de monteur van Guidion dat niet herkennen dan?

Als de monteur wellicht de verkeerde stappen heeft ondernomen, kan ik dan iets doen om dat te analyseren? Het zou mooi zijn dat er nu de juiste partij langskomt namelijk. Anders wordt het helemaal een lang verhaal.

Heeft het zin als ik de dipswitches op de mediaconvertor ga aanpassen volgens?

 

Ik voeg alvast een foto toe van de lampjes.

Graag een update later vandaag over eventuele afspraken. Voor een paar dagen ben ik met een voucher voor een oude telefoon wel geholpen. Maar als dit weken gaat duren moet ik iets hebben van een mifi oplossing.

Foto hieronder. Het lampje helemaal linksonder is volgens mij uit maar word aangestraald door de andere leds vandaar dat ie aan lijkt.

 

Reputatie 1

@Cal  @Boris right vandaag stond Guidion weer op de stoep na een sms aankondiging van gisteren.

Ik verwachtte hier niet veel van maar na 20 minuten had ik internet!

Hij deed wat testjes - kwam tot de conclusie geen licht - en ging naar de wijkcentrale.. Daar bleek de kabel eruit te liggen.

Navraag leerde dat niet iedere Guidion monteur naar de wijkcentrale mag. Iets met certificaten - verbijsterend!

Dus de oplossing voor heel wat tickets hier, zorg gewoon voor monteurs die de pop in mogen.

 

Reputatie 1

@Cal nog even een toevoeging.

Ik zie in onderstaand topic dat mijn issue niet uniek is:

Hier was de oplossing blijkbaar ook de inzet van Kpnnetwork NL. Dat lijkt de aanbevolen weg te zijn. Wederom, als ik iets kan doen voor een analyse in die richting, sta ik klaar.

Reputatie 1

Ok bedankt voor de info @Cal .

De dipswitches verwacht ik niet veel van. In dat andere topic met dezelfde led situatie bracht dat ook geen soelaas maar ik kan dat vanavond pas testen als de kids op bed liggen. Zal het topic dan bijwerken.

Reputatie 1

@Cal top! Bedankt voor alle inzet zover en goed weekend.

Reputatie 1

@Cal ik heb zojuist de verschillende dip switch instellingen geprobeerd uit topic

https://community.t-mobile.nl/van%2Dbestelling%2Dtot%2Dinstallatie%2D496/media%2Dconverter%2Dinstellingen%2D306387

Er veranderde niets - zoals - verwacht, dus weer terug naar de initiële settings (1 en 6).

 

Ik wacht op KPN NetwerkNL.

 

Reputatie 7

Hi @Manmanman, dank voor je terugkoppeling! Ik heb het verzoek van de annulering doorgezet naar zowel technische dienst als KPN. Ik wil je bedanken voor de duidelijke berichten en het meedenken; een zeer positieve inslag! Mocht je onverhoopt ergens tegenaan lopen, laat het vooral weten. We zijn er voor je! 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Manmanman 

De SFP ingang op de Zyxel-T54 wordt niet gebruikt door T-mobile dus deze is standaard uitgeschakeld.

Reputatie 1

Hallo @Waqqas,

 

Dat is eigenlijk precies mijn opmerking. Zou het niet handiger zijn als ze hem wél gebruiken. 😉

Waarschijnlijk denk ik te simpel en zijn er een berg technische zaken en waarom dat niet kan.

Reputatie 7
Badge +15

@Manmanman 

Dit is de reactie van een moderator :

De SFP poort is niet te gebruiken met de T-Mobile firmware. Ten tijde van de Draytek glasvezelmodems gebruikten we SFP, maar aangezien we inmiddels met 4 verschillende netwerken en zowel PtP als PON gebruiken, wordt het een chaos om hier SFP modules voor te gebruiken. Bovendien wordt de vezel elke keer als het modem verplaatst wordt belast. Omdat wij 'm niet gebruiken, is ook deze functie uitgeschakeld.

Reputatie 1

@Waqqas 

Ja zoals ik al verwachtte teveel technisch gedoe. Bedankt voor de informatie.

in de tussentijd hoop ik dat het technisch voor elkaar komt dat ik internet krijg. Baby steps..

Reputatie 1

Best grappig dat dit topic als beantwoord wordt aangemerkt. Het sfp verhaal was een aanvullend gebeuren. Het niet hebben van werkend internet is natuurlijk de klacht….

Reputatie 7

Hi @Manmanman, thanks voor je reactie en duidelijke omschrijving van je ervaring! Een duidelijk beeld wat je schetst en aan je feedback hebben we ook zeker wat. We nemen dit graag met ons mee. Ik ben ook meteen achter de schermen gaan kijken wat er moet worden gebeurd. Momenteel heeft mijn collega aan de telefoon het probleem bij onze technische dienst neergelegd, waarbij er zeer waarschijnlijk een netwerkmonteur wordt aangestuurd vanuit de netwerkbeheerder om het probleem op te lossen. Mijn excuus dat dit langer duurt dan gepland, dat is absoluut niet de bedoeling geweest. We gaan er alles aan doen om dit zo snel mogelijk voor je op te lossen. 

Reputatie 7
Badge +7

Hallo @Manmanman ,

Als het goed is pakt een moderator dit vanzelf op. Dit gebeurt op volgorde van binnenkomst.
Om het voor de moderators wat makkelijker te maken is het handig om je klantnummer in je profiel te zetten. Dit kan door op je naam te klikken en daarna op profiel bewerken.
Dit klantnummer kan alleen jij en de moderators zien.

Reputatie 1

@Boris is er iets van een tijd plan beschikbaar? Ik heb nu meer dan 24 uur geen internet beschikbaar en dat vind ik niet kunnen eigenlijk. We moeten gaan nadenken over een voorlopig alternatief. Is een tijdelijke mifi-router geen optie? Die levert t-mobile ook die ik.

Reputatie 7

Hi @Manmanman, ik had je graag een precieze tijdsaanduiding gegeven, maar bij problemen zoals deze, kan dit enkele dagen duren. We doen er alles aan om dit zo snel mogelijk voor je fixen, zodat ook jouw abonnement van start kan gaan. Een mifi-router kan ik niet aanbieden, dit is namelijk een losstaand jaarabonnement welke alleen op die manier kan worden aangesloten. Weet dat de kosten pas van start zullen gaan, wanneer je volledig bent opgeleverd en de verbinding werkend is achtergelaten. Nogmaals excuus voor het ongemak.

Reputatie 1

@Boris Beste Boris, enkele dagen is eigenlijk tegenwoordig onacceptabel. Ik zou ervoor opteren dat de persoon die de verbinding  komt opleveren, altijd werkend internet achterlaat. Werkt het glas niet door al het gedoe en technieken? Dan een mifi router achterlaten zodat de klant verder kan. Geen internet kan tegenwoordig niet meer.

Wellicht simpeler nog. Selecteer een router met Sim slot als alternatief voor de T54 dat hoeft de monteur alleen maar een Sim te plaatsen bij problemen.

Kan ik iig een voucher krijgen voor een databundel? Dan slinger ik een oude telefoon aan als hotspot.


 

Reputatie 7

Hoi @Manmanman, thanks voor je reactie en informatie! Fijn om te zien dat er eindelijk licht aan het eind van de tunnel is. Mocht ik je in de tussentijd van een voucher kunnen voorzien, laat het mij vooral weten. We kunnen deze direct voor je regelen. We zien overigens dat deze afspraken mogelijk naar een eerder tijdstip kunnen worden verzet wanneer er een gaatje valt bij KPN. 

Ook kom ik nog even terug op het topic wat je hiervoor hebt gedeeld. Je kan stellen dat de problemen die je ondervindt on een andere noemer vallen. Je wordt dan wel aangesloten op het ODF netwerk, maar zal worden aangesloten op de PtP technologie.

Hoe dan ook, laat het mij vooral weten over de vouchercodes. Deze helpen je voorlopig uit de brand! 

Reputatie 1

@Boris goeiemorgen. Hopelijk kan KPN eerder maar daar ga ik maar niet vanuit met alle drukte overal. Momenteel draaien we op een oude telefoon met de voucher maar dat gaat niet echt lekker.

Ik ga vanavond proberen d.m.v. een sim dongle een tweede wan verbinding aan mijn eigen router (openwrt) te configureren zodat het hele interne netwerk van de 4g sim gebruik maakt.

Als dat lukt heb ik nog wat geleerd van het hele gebeuren.

Huidige sim voucher gaat als het goed is werken tot zondag. Waarschijnlijk klop ik daarna bij je aan voor een nieuwe.

Reputatie 1

@Borisgoeiemorgen. Hopelijk kan KPN eerder maar daar ga ik maar niet vanuit met alle drukte overal. Momenteel draaien we op een oude telefoon met de voucher maar dat gaat niet echt lekker.

Ik ga vanavond proberen d.m.v. een sim dongle een tweede wan verbinding aan mijn eigen router (openwrt) te configureren zodat het hele interne netwerk van de 4g sim gebruik maakt.

Als dat lukt heb ik nog wat geleerd van het hele gebeuren.

Huidige sim voucher gaat als het goed is werken tot zondag. Waarschijnlijk klop ik daarna bij je aan voor een nieuwe.

Hoi @Manmanman, thanks voor je reactie en informatie! Fijn om te zien dat er eindelijk licht aan het eind van de tunnel is. Mocht ik je in de tussentijd van een voucher kunnen voorzien, laat het mij vooral weten. We kunnen deze direct voor je regelen. We zien overigens dat deze afspraken mogelijk naar een eerder tijdstip kunnen worden verzet wanneer er een gaatje valt bij KPN. 

Ook kom ik nog even terug op het topic wat je hiervoor hebt gedeeld. Je kan stellen dat de problemen die je ondervindt on een andere noemer vallen. Je wordt dan wel aangesloten op het ODF netwerk, maar zal worden aangesloten op de PtP technologie.

Hoe dan ook, laat het mij vooral weten over de vouchercodes. Deze helpen je voorlopig uit de brand! 

 

@Boris Wat betekend de ODF/ PtP configuratie voor:

 

Kan ik bijvoorbeeld een eigen router draaien en een eigen mediaconvertor?

Reputatie 1

@Cal hier nog wat aanvullende info.
 

Er is vrijdagmiddag een KPN wagen gespot bij mijn buren (ik was niet thuis). Ik ben even langsgelopen vanmiddag en inderdaad - ze hadden een internetstoring gehad vanaf woensdagmorgen. Zij hadden een monteur die de situatie heeft bekeken en ook in een centrale 10 min van hier. Hun probleem is opgelost.

Het lijkt er dus op dat er bij de omzetting woensdag iets teveel is omgezet.

Klinkt allemaal als het bekende probleem bij het omzetten van WBA naar ODF :
Structurele problemen en storingen GPON in de PoP bij omzetten WBA > ODF
https://community.t-mobile.nl/vast-internet-492/structurele-problemen-en-storingen-gpon-in-de-pop-bij-omzetten-wba-odf-331675

Ik weet echter niet of ik WBA of ODF heb.

 

Verder ben ik vrijdagmiddag gebeld door iemand uit Tanzania, niet opgenomen.

Toen ik je bericht later las bedacht ik me dat dit wellicht een KPN NetwerkNL medewerker was die door mijn telefoon in Tanzania geplaatst werd? Wellicht kun je ze nog een aansporing geven?

Sinds gister ben ik overgestapt van kpn naar tmobile glasvezel internet, monteur is langs geweest en heeft alles aangesloten. monteur vertelde me dat ik een uur moest wachten omdat t mobile de glasvezel lijn open moest zetten en er glasvezel signaal komt

nou ik wacht al een halve dag maar nog geen internet!!!!

graag in orde maken aub

alvast bedankt

 

Reputatie 6
Badge

Vorige topic:

 

Inmiddels een paar dagen verder en maar weer eens gebeld, ook voor een bundel om dan maar een hotspot op te zetten. In het gesprek werd aangegeven dat er een expert zou komen.

Vervolgens moet ik weer een afspraak met Guidion ingaan plannen. Terwijl die beste man net geweest is. Ik vraag me dan af of dat wel zin heeft. Als de vorige het niet kon oplossen kan de nieuwe het ook niet?

Dan de afspraak zelf. Die kan op zijn vroegst op 24 oktober!! En totaal geen garantie dat de beste man het probleem kan oplossen.

Dat is natuurlijk absoluut onacceptabel!!

 

 

Bij mij hetzelfde: Guidion constateert dat er geen licht is. Binnen T-mobile is dan blijkbaar de volgende afdeling aan zet die constateert dat er een klacht is. Bij iedere klacht word Guidion gestuurd. Bij mij werkte dat toevallig: de Guidion monteur constateerde dat er geen licht was en doorliep het proces. Als techneut had ik nog even een praatje met hem over de aansluitingen op de FTU. Waarna hij de “verkeerde” aansluiting voor de grap probeerde en mijn verbinding werkte. Eigenlijk had de glasvezel operator dit moeten vinden en oplossen.

Het proces binnen T-mobile laat blijkbaar nadenken niet toe. Bij iedere klacht wordt Guidion gestuurd. Je zult geduld moeten hebben. Doorloop maar gewoon het proces van T-mobile.

Reputatie 1

Vorige topic:

 

Inmiddels een paar dagen verder en maar weer eens gebeld, ook voor een bundel om dan maar een hotspot op te zetten. In het gesprek werd aangegeven dat er een expert zou komen.

Vervolgens moet ik weer een afspraak met Guidion ingaan plannen. Terwijl die beste man net geweest is. Ik vraag me dan af of dat wel zin heeft. Als de vorige het niet kon oplossen kan de nieuwe het ook niet?

Dan de afspraak zelf. Die kan op zijn vroegst op 24 oktober!! En totaal geen garantie dat de beste man het probleem kan oplossen.

Dat is natuurlijk absoluut onacceptabel!!

 

 

Bij mij hetzelfde: Guidion constateert dat er geen licht is. Binnen T-mobile is dan blijkbaar de volgende afdeling aan zet die constateert dat er een klacht is. Bij iedere klacht word Guidion gestuurd. Bij mij werkte dat toevallig: de Guidion monteur constateerde dat er geen licht was en doorliep het proces. Als techneut had ik nog even een praatje met hem over de aansluitingen op de FTU. Waarna hij de “verkeerde” aansluiting voor de grap probeerde en mijn verbinding werkte. Eigenlijk had de glasvezel operator dit moeten vinden en oplossen.

Het proces binnen T-mobile laat blijkbaar nadenken niet toe. Bij iedere klacht wordt Guidion gestuurd. Je zult geduld moeten hebben. Doorloop maar gewoon het proces van T-mobile.

@louisL Jammer dat je ook een minder optimale ervaring had.

Betreffende je FTU, Bedoel je daar de media convertor mee? Of de KPN box ervoor? Wat heb je precies met de FTU gedaan?

Voor de media convertor weet ik dat er soms gedoe is met dip switches:

Verder vind ik 10 dagen wachten gewoon niet kunnen, zeker omdat totaal niet gegarandeerd kan worden dat ze het probleem vinden.

Ik zit dus sterk te overwegen om deze overeenkomst maar te herroepen. Dat zal ongetwijfeld ook tijd kosten maar dan weet ik wel dat ik naar een stabiele situatie ga.

https://www.t-mobile.nl/Consumer/media/pdf/klantenservice/thuis/bestelling/thuis-herroepingsformulier.pdf

Reageer