Beantwoord

Nieuwe glasvezel klant - geen internet. Toch redelijk tevreden?

  • 13 October 2022
  • 39 reacties
  • 526 Bekeken

Reputatie 1

Op 9-9 glasvezel bij t-mobile aangevraagd en gisteren kwam een aardige meneer van Guidion langs. Een week geleden was het installatie materiaal al binnengekomen.

Helaas constateerde hij al snel dat er geen signaal op de glas aansluiting van de media convertor stond (maar 1 lampje aan de glas kant). Hij kon blijkbaar in een systeem kijken en bevestigen dat de patch wel degelijk voor vandaag ingepland stond bij Reggefiber en adviseerde mij de huidige werkdag af te wachten. Zijn werkzaamheden waren in een half uur voorbij.

Om kwart over 5 s’middags was er nog niets veranderd en heb ik de klantenservice gebeld, ik kwam al snel in een wachtrij met een ontspannend muziekje terecht. Na een paar minuten kreeg ik een medewerkster aan de lijn. Dit had ik eigenlijk niet zomaar verwacht (wordt ik dan toch cynisch?).

Ze stond me prima te woord en wist me precies te vertellen wat er allemaal was gebeurd, maar dat het toch vreemd was. Blijkbaar komt de Guidion man pas langs als Reggefiber bevestigd heeft dat er licht op het glas staat. Dat is dus niet gebeurd. Ze zou de technische dienst aansturen en bood me een voucher aan voor een onbeperkt sim gebeuren.

Vervolgens kreeg ik een bevestiging van dat gesprek in de mail met een referentienummer erin. Ik moet zeggen dat ik deze afhandeling van de klantenservice prima vind.

De hele technische procedure om van een glasprovider naar een andere te gaan is natuurlijk bagger maar was me als glasgebruiker na diverse verhuizingen al wel bekend.

Tot nu toe ging het bij de verhuizingen gewoon goed al bleef ik wel bij dezelfde provider. Als je overstapt naar een andere provider is er blijkbaar zoveel technische ombouw nodig dat het makkelijk mis kan gaan door het gebruik van drie partijen.Licht is dus niet zomaar licht maar men maakt gebruik van verschillende technieken. Dat zou geen probleem zijn als de Guidion man alle werkzaamheden kan doen/aansturen.

De Guidion man kan alleen zijn stukje doen en vertrekt dan weer en jij zit daar met je probleem en kan gaan bellen. Het zou al een hele verbetering zijn als hij de Reggefiber man kan bellen zodat die de ‘patch’ op dat moment kan doen. Nu moet je terug naar t-mobile die dan weer mensen gaan aansturen.

Zoals gezegd was ik op de hoogte van de structuur en de risico’s maar ‘hoopte’ dat het zomaar ineens goed zou kunnen gaan. Maar het is dan toch teleurstellend als het fout gaat en je ineens zonder internet zit. Ik hoop op een snelle oplossing.

Verder nog een opmerking over het installatiemateriaal. Daar zat een T-54 router bij met een sfp slot. Toch wordt er een aparte media convertor met een voeding meegeleverd. Logisch zou dus zijn dat er een sfp module wordt meegeleverd en de media convertor wordt weggelaten. Dat scheelt direct een stopcontact in de meterkast en wellicht geld.

icon

Beste antwoord door Boris 13 October 2022, 14:34

Bekijk origineel

39 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hoi @Taib, ben meteen in ons systeem gedoken voor je! De monteur staat voor morgen ingepland. Als je op dit moment helemaal geen internet hebt, kan ik je een 4g voucher aanbieden. Stuur mij een privéberichtje als je die wilt ontvangen. Voor nu een fijne dag gewenst!

Sinds gister ben ik overgestapt van kpn naar tmobile glasvezel internet, monteur is langs geweest en heeft alles aangesloten. monteur vertelde me dat ik een uur moest wachten omdat t mobile de glasvezel lijn open moest zetten en er glasvezel signaal komt

nou ik wacht al een halve dag maar nog geen internet!!!!

graag in orde maken aub

alvast bedankt

 

Reputatie 7

Hi @Manmanman, dank voor je terugkoppeling! Ik heb het verzoek van de annulering doorgezet naar zowel technische dienst als KPN. Ik wil je bedanken voor de duidelijke berichten en het meedenken; een zeer positieve inslag! Mocht je onverhoopt ergens tegenaan lopen, laat het vooral weten. We zijn er voor je! 

Reputatie 1

@Lisa Volgens mij staat er ook nog een afspraak met KPN staan voor woensdag. Geen idee hoe ik die zou moeten cancelen. Wellicht krijg ik nog een sms met instructies.

Kunnen jij van jullie kant daarnaar kijken?

Reputatie 7

Hi @Manmanman, thanks voor deze terugkoppeling! Ik ben super blij om te lezen dat je sinds gisteren online bent. Heel erg fijn dat je dit hier aangeeft, dit ga ik ook intern aanstippen. Als je verder nog vragen hebt, stel die dan gerust. Voor nu een hele fijne dag! 🎈

Reputatie 1

@Cal  @Boris right vandaag stond Guidion weer op de stoep na een sms aankondiging van gisteren.

Ik verwachtte hier niet veel van maar na 20 minuten had ik internet!

Hij deed wat testjes - kwam tot de conclusie geen licht - en ging naar de wijkcentrale.. Daar bleek de kabel eruit te liggen.

Navraag leerde dat niet iedere Guidion monteur naar de wijkcentrale mag. Iets met certificaten - verbijsterend!

Dus de oplossing voor heel wat tickets hier, zorg gewoon voor monteurs die de pop in mogen.

 

Reputatie 7

Hi @Manmanman, dank voor je bericht. Ik heb je zojuist een nieuwe voucher toegestuurd. Hiermee kan je weer even vooruit. Wil je ons laten weten hoe het bezoek verloopt? Ook wij zijn erg benieuwd.

Reputatie 1

@Cal  of @Boris kunnen jullie een nieuwe voucher code opsturen? Ik verwacht dat de huidige zondag gaat vervallen.

Reputatie 7
Badge +5

Zeker, dat kan @Manmanman! Je kunt het beste dit topic doornemen. Hier staan antwoorden op de veelgestelde vragen!

Reputatie 1

@Borisgoeiemorgen. Hopelijk kan KPN eerder maar daar ga ik maar niet vanuit met alle drukte overal. Momenteel draaien we op een oude telefoon met de voucher maar dat gaat niet echt lekker.

Ik ga vanavond proberen d.m.v. een sim dongle een tweede wan verbinding aan mijn eigen router (openwrt) te configureren zodat het hele interne netwerk van de 4g sim gebruik maakt.

Als dat lukt heb ik nog wat geleerd van het hele gebeuren.

Huidige sim voucher gaat als het goed is werken tot zondag. Waarschijnlijk klop ik daarna bij je aan voor een nieuwe.

Hoi @Manmanman, thanks voor je reactie en informatie! Fijn om te zien dat er eindelijk licht aan het eind van de tunnel is. Mocht ik je in de tussentijd van een voucher kunnen voorzien, laat het mij vooral weten. We kunnen deze direct voor je regelen. We zien overigens dat deze afspraken mogelijk naar een eerder tijdstip kunnen worden verzet wanneer er een gaatje valt bij KPN. 

Ook kom ik nog even terug op het topic wat je hiervoor hebt gedeeld. Je kan stellen dat de problemen die je ondervindt on een andere noemer vallen. Je wordt dan wel aangesloten op het ODF netwerk, maar zal worden aangesloten op de PtP technologie.

Hoe dan ook, laat het mij vooral weten over de vouchercodes. Deze helpen je voorlopig uit de brand! 

 

@Boris Wat betekend de ODF/ PtP configuratie voor:

 

Kan ik bijvoorbeeld een eigen router draaien en een eigen mediaconvertor?

Reputatie 1

@Boris goeiemorgen. Hopelijk kan KPN eerder maar daar ga ik maar niet vanuit met alle drukte overal. Momenteel draaien we op een oude telefoon met de voucher maar dat gaat niet echt lekker.

Ik ga vanavond proberen d.m.v. een sim dongle een tweede wan verbinding aan mijn eigen router (openwrt) te configureren zodat het hele interne netwerk van de 4g sim gebruik maakt.

Als dat lukt heb ik nog wat geleerd van het hele gebeuren.

Huidige sim voucher gaat als het goed is werken tot zondag. Waarschijnlijk klop ik daarna bij je aan voor een nieuwe.

Reputatie 7

Hoi @Manmanman, thanks voor je reactie en informatie! Fijn om te zien dat er eindelijk licht aan het eind van de tunnel is. Mocht ik je in de tussentijd van een voucher kunnen voorzien, laat het mij vooral weten. We kunnen deze direct voor je regelen. We zien overigens dat deze afspraken mogelijk naar een eerder tijdstip kunnen worden verzet wanneer er een gaatje valt bij KPN. 

Ook kom ik nog even terug op het topic wat je hiervoor hebt gedeeld. Je kan stellen dat de problemen die je ondervindt on een andere noemer vallen. Je wordt dan wel aangesloten op het ODF netwerk, maar zal worden aangesloten op de PtP technologie.

Hoe dan ook, laat het mij vooral weten over de vouchercodes. Deze helpen je voorlopig uit de brand! 

Reputatie 1

@Cal Extra aanvulling.

Zojuist gebeld door KPN om de glasvezel te herstellen. Vroegste datum was de 26ste. Tja aangenomen dat het dan lukt zal ik twee volle weken zonder internet hebben gezeten dan.

Wederom in mijn ogen ongelooflijk in deze tijd maar ik zal blij zijn als het dan werkt.

Reputatie 1

@Cal hier nog wat aanvullende info.
 

Er is vrijdagmiddag een KPN wagen gespot bij mijn buren (ik was niet thuis). Ik ben even langsgelopen vanmiddag en inderdaad - ze hadden een internetstoring gehad vanaf woensdagmorgen. Zij hadden een monteur die de situatie heeft bekeken en ook in een centrale 10 min van hier. Hun probleem is opgelost.

Het lijkt er dus op dat er bij de omzetting woensdag iets teveel is omgezet.

Klinkt allemaal als het bekende probleem bij het omzetten van WBA naar ODF :
Structurele problemen en storingen GPON in de PoP bij omzetten WBA > ODF
https://community.t-mobile.nl/vast-internet-492/structurele-problemen-en-storingen-gpon-in-de-pop-bij-omzetten-wba-odf-331675

Ik weet echter niet of ik WBA of ODF heb.

 

Verder ben ik vrijdagmiddag gebeld door iemand uit Tanzania, niet opgenomen.

Toen ik je bericht later las bedacht ik me dat dit wellicht een KPN NetwerkNL medewerker was die door mijn telefoon in Tanzania geplaatst werd? Wellicht kun je ze nog een aansporing geven?

Reputatie 1

@Cal ik heb zojuist de verschillende dip switch instellingen geprobeerd uit topic

https://community.t-mobile.nl/van%2Dbestelling%2Dtot%2Dinstallatie%2D496/media%2Dconverter%2Dinstellingen%2D306387

Er veranderde niets - zoals - verwacht, dus weer terug naar de initiële settings (1 en 6).

 

Ik wacht op KPN NetwerkNL.

 

Reputatie 1

@Cal top! Bedankt voor alle inzet zover en goed weekend.

Reputatie 7
Badge +4

Je hebt gelijk @Manmanman, ik heb het dubbel gecheckt en zo te zien heb ik ook dit nummer doorgegeven aan KPN NetwerkNL! Excuus, ik vermoed dat ik per ongeluk een ander nummer in gedachten had toen ik dit bericht plaatste.

Je zal dus inderdaad bericht worden op het nummer dat eindigt met 08. Desondanks wens ik je nog een mooi weekend toe!

Reputatie 1

@Cal bedankt voor de info maar mijn nummer eindigt op 08.

ik check mijn profiel.

Reputatie 7
Badge +4

Goed nieuws @Manmanman, het kostte wat moeite maar het is gelukt om KPN NetwerkNL voor je in te schakelen! 😃

Binnenkort zal KPN NetwerkNL contact met je opnemen voor een afspraak op jouw nummer dat eindigt met de cijfers 30. Let er graag op dat zij vaak met een anoniem nummer contact opnemen. Uit ervaring kan ik je vertellen dat de afsprakenafdeling vrijwel geen nieuwe afspraken maakt tijdens het weekend waardoor ik verwacht dat de afdeling maandag of uiterlijk dinsdag contact met je op al nemen. Doorgaans staat er binnen 24 uur iemand van KPN NetwerkNL bij je op de stoep. 

Wat betreft Guidion zou ik, als back-up optie, jouw afspraak met hen voor nu laten staan. Immers zal KPN NetwerkNL een stuk eerder dan de 24e langs kunnen komen. 

Ik weet zeker dat ze je snel de lucht in kunnen krijgen!

Reputatie 7
Badge +4

Geen haast hoor @Manmanman, hoewel het vaak veel hulp wil bieden verwacht ik er in jouw specifieke geval ook niet veel van. Het enige waardoor ik wel nog iets van een kans zie is dat ik nu niet meer 100% het werk van de Guidion monteur kan vertrouwen.

Ik zal er in ieder geval niet op wachten met de aanvraag van KPN NetwerkNL, in het beste geval zijn die natuurlijk alsnog af te zeggen.

Bedankt en we houden contact!

Reputatie 1

Ok bedankt voor de info @Cal .

De dipswitches verwacht ik niet veel van. In dat andere topic met dezelfde led situatie bracht dat ook geen soelaas maar ik kan dat vanavond pas testen als de kids op bed liggen. Zal het topic dan bijwerken.

Reputatie 7
Badge +4

Bedankt voor de uitgebreide informatie @Manmanman

De installatiemonteur van Guidion gaf aan dat het signaal ten tijde van zijn bezoek nog niet omgeschakeld zou zijn, maar zoals je zelf ook aangeeft is dit dus al wel het geval geweest. Ik vermoed daarom dat KPN NetwerkNL dit initieel is vergeten te registreren in ons systeem en het pas na het bezoek van de monteur heeft doorgegeven. 

Omdat jij bevestigt dat het signaal ten tijde van de monteur van Guidion gewoon actief hoorde te zijn neig ik nu nog sterker naar een monteur van KPN NetwerkNL en ik probeer dit vanmiddag nog een verzoek voor een afspraak voor je rond te krijgen. Dit vereist namelijk meer overleg nu er ook een afspraak bij Guidion in staat die ik in feite moet ‘overrulen.’

Omdat je zelf aangeeft dat het signaal al eerder is omgezet zou een aanpassing van de dipswitches geen effect moeten hebben, maar aangezien ik nu niet weet of de Guidion monteur verkeerd in het systeem heeft gekeken kan het geen kwaad om het alsnog te proberen. Je zal in ieder geval niks slopen door de dipswitches om te zetten. 😉

Wat betreft een lange termijn oplossing: aangezien het nu zéér hoogstwaarschijnlijk een KPN NetwerkNL monteur wordt kan je verzekeren dat een lange termijn oplossing niet nodig is. Hun doorlooptijden zijn namelijk erg goed en ik verwacht dat je begin volgende week een afspraak met hen zal hebben staan.

Mocht het nog lukken met de dipswitches, zou je dit dan kunnen laten weten?

Bedankt voor je medewerking en hoe dan ook kom ik later vanmiddag nog terug op de KPN NetwerkNL situatie, hier ga ik voor je achteraan!

Reputatie 1

@Cal nog even een toevoeging.

Ik zie in onderstaand topic dat mijn issue niet uniek is:

Hier was de oplossing blijkbaar ook de inzet van Kpnnetwork NL. Dat lijkt de aanbevolen weg te zijn. Wederom, als ik iets kan doen voor een analyse in die richting, sta ik klaar.

Reputatie 1

@Cal bedankt voor al deze informatie, dit werpt meer licht op de zaak.

Om 11:20 ging het signaal van de vorige provider van de lijn. Vanaf dat moment had ik dus geen internet meer.

Je geeft aan dat er op dat moment al naar het t-mobile signaal is geschakeld. Kon de monteur van Guidion dat niet herkennen dan?

Als de monteur wellicht de verkeerde stappen heeft ondernomen, kan ik dan iets doen om dat te analyseren? Het zou mooi zijn dat er nu de juiste partij langskomt namelijk. Anders wordt het helemaal een lang verhaal.

Heeft het zin als ik de dipswitches op de mediaconvertor ga aanpassen volgens?

 

Ik voeg alvast een foto toe van de lampjes.

Graag een update later vandaag over eventuele afspraken. Voor een paar dagen ben ik met een voucher voor een oude telefoon wel geholpen. Maar als dit weken gaat duren moet ik iets hebben van een mifi oplossing.

Foto hieronder. Het lampje helemaal linksonder is volgens mij uit maar word aangestraald door de andere leds vandaar dat ie aan lijkt.

 

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @Manmanman,

Logische vragen die je oproept, ik wil je graag zo goed als mogelijk inlichten en hopelijk ook dit proces versnellen!

De monteur van Guidion heeft aan ons gerapporteerd dat er ten tijde van de installatie de lijn nog niet actief was gemeld door de netwerkbeheerder KPN NetwerkNL. Hierom zijn wij bij KPN NetwerkNL nagegaan wanneer zij de lijn zouden activeren en inmiddels is dat het hen gelukt. Dit zou moeten betekenen dat de de Media Converter en het modem nu online moeten komen, alleen zien we dat dat nog niet het geval is. Ervan uitgaande dat KPN NetwerkNL haar werk goed heeft gedaan en de activatie van de internetlijn goed heeft nagelopen hebben wij weer een installateur van Guidion voor je aangestuurd om de installatie na te kijken aangezien de situatie buitenshuis recenter (door KPN NetwerkNL) gecontroleerd is dan de situatie binnenshuis. Door het gegeven dat de lijn nog niet geactiveerd was ten tijde van de installatie heb ik er daardoor wel vertrouwen in dat de monteur van Guidion nu meer voor je kan betekenen.

Echter, ik ben het met je eens dat het allemaal lang gaat duren zo en daarom ben ik meteen bij Guidion voor je gaan aankloppen met de insteek om de afspraak te vervroegen. Dit is mij nu nog niet gelukt en, in de hoop dat er nog een andere afspraak uitvalt, zal ik komende week op een aantal momenten weer navraag voor je doen bij Guidion.

Als laatste wil ik het nog over een klein detail in de zaak hebben. Na navraag bij KPN NetwerkNL bleek dat zij de lijn al wél hadden geactiveerd, namelijk om 11:20. Omdat de monteur van Guidion omstreeks 15:00 bij je langs is geweest zou de lijn ten tijde van zijn bezoek al actief zijn geweest. Hierdoor vermoed ik dat de monteur niet over de juiste informatie beschikte waardoor de monteur, buiten de macht van de monteur om, de verkeerde vervolgstappen heeft genomen. Daarom heb ik zojuist bij de technische dienst een verzoek ingediend of wij toch eerst de netwerkbeheerder KPN NetwerkNL langs sturen onder het mom ‘geactiveerde lijn zonder signaal ten tijde van de installatie.’

Al met al kan dit dus nog een staartje krijgen. Ik probeer je zo goed mogelijk op de hoogte te houden van de ontwikkelingen en ik hoop je vandaag nog meer te kunnen vertellen of wij nog KPN NetwerkNL langs gaan sturen. Hopelijk krijg je alsnog eerder online, daar ga ik in ieder geval mijn uiterste best voor doen!

Reageer