Beantwoord

SIP poort 5060 met eigen modem op glasvezel

  • 13 November 2019
  • 36 reacties
  • 3548 Bekeken


Toon eerste reactie

36 reacties

Dat is nu juist het probleem met de Fritzbox, je kan niet zomaar een andere poort instellen, ben nog even aan het zoeken, je moet een back-up maken en de poort daarin veranderen en dan de back-up terug, maar mijn Engels is niet zo best.

Daarom vroeg ik me ook af of 5060 nog geblokkeerd is omdat mijn nummer wel verdwenen is maar de telefonie nog tot 12/9 doorloopt.

Reputatie 7
Badge +3

@Doornekamp33 

Heb hier ook CC voor inkomend op een N300A IP ATA en alles eigen spul, maar hier heb ik op poort 5060 geen problemen. Uit voorzorg ben ik wel naar 5070 gegaan, puur om eventuele issues te voorkomen.

Voordeel is dat CC gewoon alternatieve registratie poorten heeft, omdat hun uit ervaring ook hebben geleerd dat er providers zijn die 5060 ‘claimen’.

Nu zit ik ook met dit probleempje op de Fritz!box 5490, ik krijg CheapConnect niet geregistreerd, kan dit zijn omdat de poort dicht staan omdat mijn Telefonie pas op 12/9 is afgelopen of word poort 5060 gewoon altijd geblokkeerd.

Mijn nummer is al wel over genomen door CC, dus is al wel bereikbaar via hun.

Trouwens de 5490 is een lekker routertje, sneller dan de Huawei ooit is geweest en dat voor een paar tientjes, Ping is van 8/9 naar 6 en download snelheid ietjes hoger dan 150, upload meer dan 140 op een 100/100 lijn, goed uitgepakt dus.:sunglasses:

@TheProfessional wij gebruiken één Fritzbox 7369 als all-in-one glasvezelmodem / DECT-station / NTU i.p.v. alle losse apparatuur die je van T-mobile krijgt. (Zuiniger en veel betrouwbaarder.) Nieuw 250,- maar tweedehands op marktplaats te krijgen voor ± 70,- zag ik net.

 

Kleine correctie nog ter info: het is de Fritzbox 5490 voor glasvezel (de 7390 is een verouderd ADSL model). De 5390 steek je zo de glasvezelkabel in, selecteert het vooringestelde T-mobile Nederland profiel en zowel je Internet als de TV (op LAN poort 3 & 4) werken vlekkeloos.

 

Alleen Voip is met een eigen modem lastiger, omdat T-mobile het SIP-wachtwoord voor de eigen dienst niet vrijgeeft en poort 5060 voor andere aanbieders blokkeert als je niet het T-mobile modem gebruikt.

 

Als je de eigen T-mobile SIP-dienst gebruikt:

  • Registrar en Proxy zijn: voip.t-mobilethuis.nl
  • Gebruikersnaam: klantnummer ( “GEDxxxxx” )
  • Wachtwoord: zie onder.

Maar het SIP-wachtwoord kun je momenteel alleen met behulp van Wireshark achterhalen (je luistert dan de communicatie van het originele T-mobile modem met de server uit, en haalt daar het wachtwoord uit.)

 

Omdat de prijzen van telefonie bij T-mobile niet bepaald concurrerend zijn zijn wij voor een andere Voip-aanbieder gegaan, dan dien je dus alleen de SIP-poort aan te passen als omschreven in mijn eerdere bericht.

 

(NB: als je een Voip-toestel / ATA met een eigen Voip-aanbieder achter het originele T-mobile modem plaatst hoef je de poort niet aan te passen naar een andere poort dan 5060, het modem verwerkt dit op de e.o.a. manier dan wel juist. Desondanks kan ik sterk aanraden eigen apparatuur te gebruiken. Fritzbox, Mikrotik, Ubiquiti, etc. Fritzbox is het meest gebruiksvriendelijk in dit geval.)

 

 

Het werkt eindelijk weer. 
Ik heb het Voip kastje (Siemens N300A IP) terug gezet naar fabrieks instellingen en de NTU/Zyxel router 2 uur lang uitgeschakeld. Ineens werkt CosmoVoip, na enkele weken,  ineens weer met dezelfde instellingen die ik eerder heb geprobeerd. 
Ik denk dat bij mij het probleem in het Siemens VOIP kastje zat en het resetten+voeding uitschakelen de oplossing is geweest. 

 

@Zwanenburg Interessant dat je geen T-Mobile modem gebruikt. Bij mij staat ook de WiFi uit en hangt er mijn eigen router achter. Ik zal eens gaan zoeken of het voor mij een optie is om de T-Mobile router er uit te gooien en direct op het NTU kastje aan te sluiten. Bedankt voor je reactie!

@TheProfessional wij gebruiken één Fritzbox 7369 als all-in-one glasvezelmodem / DECT-station / NTU i.p.v. alle losse apparatuur die je van T-mobile krijgt. (Zuiniger en veel betrouwbaarder.) Nieuw 250,- maar tweedehands op marktplaats te krijgen voor ± 70,- zag ik net.

 

Hoe T-mobile het technisch gedaan heeft weet ik niet precies, maar bij ons kwam het er op neer dat 5060 gewoon geblokkeerd was. Hier drie aanbieders (Cheapconnect, Voicedeals & Betamax (o.a. CosmoVoip, VoipBuster, etc.)).

Betamax/CosmoVoip biedt poort 6000 als alternatief aan en ook Cheapconnect biedt alternatieve poorten aan, namelijk:

5066
5068
5070
5072
5074
5076
5078
5080

Voicedeals bood alleen geen alternatieven voor 5060.

 

Na veel trial and error heb ik alle drie de bovenstaande SIP-accounts op poort op poort 5070 gezet, en toen werkten ze allemaal. Mogelijk leidt T-mobile ze dan uiteindelijk om naar 5060 ofzo, geen idee, het werkt nu.

 

@TheProfessional mocht je een Fritzbox gaan gebruiken kan je niet in de GUI de poort veranderen van 5060 naar 5070, maar ik heb kan wel een linkje met uitleg terugvinden, waarmee dat relatief makkelijk gedaan kan worden. Kwestie van één getalletje (5060>5070) aanpassen in een tekst-editor na het downloaden van de back-up instellingen en deze vervolgens terugzetten.

 

Bij mij bijna hetzelfde probleem en lijkt Voip provider afhankelijk. Het is echt een lastig probleem en ben al uren bezig. 

Ik ben enkele weken geleden ook overgestapt van KPN naar T-Mobile en VOIP werkte niet meer goed. 
Ik maak gebruik van een Siemens N300A IP en maak gebruik van 2 SIP accounts 

  • CheapConnect (voor binnenkomende telefonie op vast telefoonnumer en uitgaande gesprekken naar 112)
  • CosmoVoip  (voor alle overige uitgaande gesprekken omdat de tarieven erg laag zijn)

Het vreemde is dat CheapConnect wel werkt maar bij CosmoVoip krijg melding van de Siemens N300A IP “Aanmelding is mislukt!”. Beide werken met dezelfde poorten 5060, dus dat geeft mij het gevoel dat de poort niet geblokkeerd. is. 
De instellingen voor CosmoVoip werkten bij KPN wel altijd goed en heb ik verschillende keren gecontroleerd. 
Verder kan ik wel met een SIP app op de telefoon inloggen bij CosmoVoip terwijl deze app via Wifi met de T--Mobile router verbonden is (en gebruik maakt van dezelfde poorten)

Ik ben al uren bezig en een beetje ten einde raad….

Ik heb een Zyxel VMG8825-T50 modem.

@Zwanenburg van wat voor hardware maak jij gebruik voor je VOIP verbinding?

Hier wordt door @airmaxx14 aangegeven dat T-mobile wel poort 5060 simpelweg blokkeert (met onderbouwing):

 

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/eigen-voip-verbinding-312097/index2.html#post1516378

 

Maar lemonkid heeft het wel werkend gekregen op 5060 via een eigen ATA:

 

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/eigen-voip-verbinding-312097#post1497648

 

Het lijkt dus ingewikkelder te liggen.

 

NB: Voip gaat als ik het goed begrijp ongeacht of deze van T-mobile of een 3rd party is overigens gewoon over 5060 (en niet 35).

Hi @Waqqas bedankt voor je reactie!

 

Had de betreffende post al gezien. Net als deze: https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-algemeen-490/glasvezel-draytek-vervangen-met-je-eigen-router-met-vlan-297061/index8.html

 

De uitkomst daarvan is me nog niet duidelijk: 5060 is niet geblokkeerd, maar gereserveerd. Wat is het verschil? En gebeurt dat reserveren in het T-mobile aangeleverde modem/router bij je thuis  (als je die zou gebruiken) of op het netwerk van T-mobile zelf? 

 

Her en der lees je dan ook weer dat het bij sommige mensen wel lukt om op poort 5060 te registreren, afhankelijk van de setup. Net als er ergens geopperd wordt dat T-mobile een dedicated VLAN zou hebben voor de eigen telefonie: maar daar moet ik me nog even verder in verdiepen. Eigenlijk lees ik her en der verschillende antwoorden op deze vraag. (Wel/niet geblokkeerd, wel/niet mogelijk om zonder een andere poort te gebruiken een eigen VOIP-dienst te gebruiken. En dat dan in samenhang met de gebruikte apparatuur.)

Reputatie 7
Badge +15

Hi@Zwanenburg 

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/welke-poorten-worden-geblokkeerd-of-zijn-gereserveerd-297428

Kan je verder komen met het antwoord op bovenstaande topic?

Ik weet niet of het ook lukt op je eigen modem maar vanuit T-mobile krijg je hier geen ondersteuning bij dus je kan beter even Googlen.

NB: ter aanvulling/verduidelijking, het gaat niet om de telefoniediensten van T-mobile zelf, maar een 3rd party voip-aanbieder die we graag werkend hebben. Hartelijke groet,

Reageer