slechte verbinding sinds overstap naar glasvezel

  • 12 March 2024
  • 65 reacties
  • 967 Bekeken


Toon eerste reactie

65 reacties

Reputatie 7
Badge +9

De dekking ziet er niet verkeerd uit op dit moment @erhard94. Wel zie ik dat de 2,4 GHz frequentie nog steeds erg overbelast wordt, waardoor je onderbrekingen kunt ervaren. Dit komt vooral door je Tuya Smart Inc., Shenzen en Sunitec apparaten. 

Kan je toevallig het MAC-adress doorgeven van het apparaat waar je dit het meest op ervaart? Dan kan ik het verder onderzoeken.

Ook dat helpt niet helaas, het is vanavond weer heel slecht. Vorige week heb ik het in de avond niet gebruikt @Tommie van Odido 

Ik heb het nog niet met kabel geprobeerd, ik ga er 1 halen en kijken of dat nog iets veranderd. 

 

is de dekking nog veranderd? ik heb 1 wifiversterker verplaatst.

 

 

Reputatie 7
Badge +9

Wat je dan zou kunnen doen @erhard94, is een wifiscan uitvoeren zodat je het minst drukke WlanChannel kunt gebruiken. Dat kan inderdaad een oorzaak zijn voor wifi problematiek. 

Ik ga mijn best doen, maar twijfel erg of dat het probleem op gaat lossen. Ik heb nu 2 versterkers in de woonkamer voor en achter en het lost niets op. Ook als ik apart verbinding maak met de 3e versterker(geen mesh) verbeterd er niets. Deze heb ik ook in de woonkamer.

Ik heb er vooral last van wanneer het net heel druk is in de buurt naar mijn idee. 

Reputatie 7
Badge +9

Ik heb je wifinetwerk er nog eens bijgepakt @erhard94, het ziet er in principe goed uit, behalve dat één wifipunt wat lichte moeite heeft met de dekking. Het gaat om wifipunt: 14:33:75:DC:5D:91. Zou je toevallig één wifipunt bekabeld kunnen aansluiten? 

Duidelijk, maar helaas is mijn probleem mbt slechte verbinding daarmee nog niet opgelost. Ook met een 2e versterker erbij is het internet nog steeds vaak onbruikbaar s'avonds.

Reputatie 7
Badge +9

Ik heb wat navraag gedaan en sinds de nieuwe firmware update van de T-56 werkt de Mesh App niet volledig @erhard94. Daarom zie je hem niet online komen in de app. 

Hoi @Ronaldvm,

 

De glasvezel is van glaspoort(van kpn geloof ik?). Ik ga het s'avonds eens proberen wanneer ik tijd heb en het probleem ervaar.

Glasvezel is in 2022 aangesloten en vanaf begin februari dit jaar maak ik er gebruik van.

Hi @erhard94,

Het is inmiddels een zeer bekend probleem op dit forum. Ik gok dat de glasvezel lijn van KPN is? Misschien eens een speedtest savonds proberen? Ik denk dat je op een hoge ping uitkomt. Heb zelf ook dezelfde problemen (net als alle andere die overgezet zijn op glasvezel). Helaas reageren ze bij mij niet meer. En wordt er ook bij niemand iets opgelost. Wanneer is het aangesloten?

 

mvg,

Ronald

 

@Tommie van Odido ze staan er beide tussen nu. Ik heb de andere versterker vandaag binnen gekregen, die is op dit moment nog bekabeld aangesloten. Gisteravond merkte ik nog geen verschil nadat ik de modem verplaatst had.

Gisteravond heb ik een aantal keer een onbedrade speedtest gedaan toen het slecht werkte. Hierbij was de uploadsnelheid verschillende keren minder dan 1mb per seconde.

 

Reputatie 7
Badge +9

Als je naar 192.168.1.1 gaat en inlogt in het modem, wat zie je dan @erhard94

Hallo, ik had het wifipunt vanaf gisteravond bedraad in de meterkast liggen. Nu is deze gemonteerd op de oude plek van de vorige router zonder kabel.

In de app was eerst zichtbaar welk mesh apparaat aangesloten was en welke apparaten via het wifipunt verbinding hadden. Nu is alles verbonden via de router. En in de app staat dat de mesh offline is.

 

Het wifipunt staat wel tussen de verbonden aparaten.

 

De modem hing ongeveer op buikhoogte in de meterkast. Deze heb ik net naar ooghoogte verplaatst in de meterkast. De powerflip heb ik uitgevoerd.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @erhard94, ik zie het wifipunt wel goed aangesloten terug op mijn lijnmeting. Ik heb een aantal instellingen aangepast, WPA-3 op WPA-2 gezet en ik heb Wifi 6 uitgeschakeld. Het kan zijn dat een device aangeeft dat WPA-3 vereist is, als dit gebeurt dan moet je het netwerk op dat apparaat vergeten en opnieuw verbinden. Wat gebeurt er als je het wifipunt bedraad aansluit? En ik ben benieuwd waar het modem staat, de dekking van het modem is niet goed.  

Mogelijke verstoringen:

  • Het modem is op de grond geplaatst. Voor een optimaal signaal is ooghoogte gewenst
  • Het modem is achter een metalen object geplaatst (denk aan een TV, stereo of koelkast)
  • Het modem is rondom een aquarium of aquariums geplaatst (water verstoort het signaal).

Zou je een powerflip willen uitvoeren zodat we zeker weten dat de instelling goed zijn overgekomen? Thanks.

Powerflip

  1. Haal de stekker van het modem en Media Converter/ONT uit het stopcontact.
  2. Wacht minimaal 10 seconden
    • Sluit eerst je Media converter/ONT weer aan en laat die 30 seconden opstarten. Sluit daarna pas het modem weer aan op de stroom.
  3. Doe de stekker terug in het stopcontact van het modem en laat alles volledig opstarten
  4. Controleer of de verbinding stabiel is.

 

Hallo,

Het klopt inderdaad dat deze verplaatst is.

Er branden bij mij 3 lampjes op het wifipunt. Dit zou volgens de handleiding goed moeten zijn? In de Mpro mesh app zie ik dat de mesh offline blijft en is het wifipunt alleen te zien in de lijst met aangesloten apparaten. Ook kan ik geen aparaat vinden die op het wifipunt aangesloten is. Ik heb gebeld naar de helpdesk van jullie en die hebben mij nu een andere wifipunt opgestuurd.

Mijn router is onlangs geupdate ivm niet werkende slimme speakers, zou het kunnen zijn dat hierdoor een instelling is veranderd waardoor de wifipunt niet werkt?

Met een andere wifi extender zonder de mesh gaat het ook niet goed. Deze heb ik om te proberen geplaatst.Ik heb het wifipunt van jullie opgehangen op de plek waar eerst de router hing. Dit is vrij dicht bij de meterkast. Helaas merkte ik daar kort geleden ook geen verbetering mee.

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @erhard94, bedankt voor je uitgebreide toelicht en goed dat je hulp zoekt, ik wil graag je verbinding een heel stuk stabiliseren! Ik ben meteen je dossier doorgespit en net als ik kan de technische dienst geen probleem vinden met je bekabelde verbinding. Daarom is het belangrijk om te focussen om de Wifi. 

Heel graag hadden wij je oude verbinding in stand gehouden, alleen omdat de netwerkbeheerder KPN de koperlijnen uitzette moest je over op glasvezel. Ik neem aan dat de plek van het modem hierdoor ook is verplaatst van de woonkamer naar de meterkast? Lukt het je om een internetkabel door te trekken naar de woonkamer en het modem aan te sluiten in de woonkamer? Zo komt de bron van de Wifi een héél stuk dichter bij waar je het wil gebruiken.

Mocht het niet lukken om het modem te verplaatsen, dan raad ik je aan om het wifipunt om een goede plek opnieuw in te stellen. De installatiehandleiding en een FAQ van het wifipunt vind je in dit topic: Alles over het nieuwe Zyxel WX5600 wifipunt! Het is van belang dat alle vier de lampjes van het wifipunt groen branden. 

Ik ben benieuwd naar je situatie, ik weet zeker dat we samen de Wifi een flinke boost kunnen geven!

Reageer