Haperende internetverbinding: Eindhoven 5643

  • 19 February 2024
  • 62 reacties
  • 769 Bekeken


Toon eerste reactie

62 reacties

Reputatie 5

@TechRacing93 
Dankjewel voor het meedenken.
Ik vind ook dat de buren en ik voldoende bewijs middels screenshots hebben aangeleverd.

Nu verwacht ik van Odido hetzelfde/ook screenshots, wat ik redelijk vind na zoveel testen vanuit ons
 

En ook ik heb er vertrouwen in dat  @Tommie van Odido er snel voor gaat (laten) zorgen dat alles weer 100% werkt

Reputatie 6
Badge +3

Lostaand van het feit dat ik het heel vervelend voor je vindt dat je problemen hebt met je internet. Wil ik toch op een aantal van je verzoeken reageren omdat ik denk dat je een beetje de plank mis slaat.  

Ik zie graag zo spoedig mogelijk screenshots die bewijzen dat:
1) alle apparatuur die hoort bij mijn verkeersstroomafhandeling binnen het Odido Domein (1-16-144-85.ftth.glasoperator.nl [85.144.16.1], Eindhoven), 10.10.10.153 en 10.10.80.141) na dit bericht van mij zijn herstart/ge-powerfliped, etc.

Deze addressen zijn van core apparatuur van het Odido netwerk. Deze worden niet zomaar even geherstart omdat er een klant is met internet problemen. Er gaat dataverkeer van duizenden klanten overheen. Die impact is nog al groot. Daarnaast als er problemen zijn deze betreffende apparatuur zouden veel meer klanten last hebben dit problemen met hun internet. 

Daarnaast dit soort appratuur heeft maar 1 doel en dat is het routeren van het dataverkeer. Hiervoor worden met speciale hardware ontworpen. Het reageren in dit geval op de ping pakketen van jouw test staat als laatste in de prio lijst om te doen. Het zal altijd jou verkeer netjes doorsturen naar de volgende hop, ondanks dat er niet altijd wordt gereageerd op ping pakketen. Staar je daar niet blind op. Zolang er geen pakket los is op de eind punt is alles goed (Wat je overgens wel liet zien in eerder posts). 

 


2) Ookla Speedtest Up- & Download: Ping High, Jitter, etc.

 

Hier snap ik het nut niet van. Een speedtest van een random andere verbinding zegt niks over jouw internet verbindg.


3) UptimeRobot Report: https Odido.nl 24h avg
4) WinMtr/odido.nl: % packageloss vanaf 1-16-144-85.ftth.glasoperator.nl
5) Win CMD/tracert odido.nl: Geen Request Timeouts na 1-16-144-85.ftth.glasoperator.nl

 

Zoals Tommie al aangaf reageerd de server van odido.nl altijd even goed/snel. Specifiek alleen daar op testen zegt ook niet heel veel. Zoals je ziet gaat 8.8.8.8 en 1.1.1.1 weer veel beter. Voor een beter beeld kan je beter op meerdere endpoint testen. Daarnaast als Odido aantoond dat dit allemaal goed is wat dan? Het lost niet jouw probleem op. 

Je hebt genoeg bewijs geleverd dat je problemen hebt. Nu is het aan Odido om het op te lossen. En ik weet zeker, kijkend alles wat die doet hier,  dat het bij @Tommie van Odido in goede handen bent. 

 

Nog tip, als je in de gelegenheid bent. Adviseer ik mensen altijd om iets van Smokeping te installeren met 4/5 targets als Google, Cloudflare etc om continue testen en resultaten aan te leveren aan de ISP bij problemen. 

Reputatie 5

 

En vind ik het bedroevend dat als ik van Odido hetzelfde vraag daar nog geen antwoord op heb gekregen.

Daarom vraag ik nu nogmaals bewijzen aan Odido dat mijn verbinding vanuit Eindhoven goed werkt.

Ik zie graag zo spoedig mogelijk screenshots die bewijzen dat:
1) alle apparatuur die hoort bij mijn verkeersstroomafhandeling binnen het Odido Domein (1-16-144-85.ftth.glasoperator.nl [85.144.16.1], Eindhoven), 10.10.10.153 en 10.10.80.141) na dit bericht van mij zijn herstart/ge-powerfliped, etc.
2) Ookla Speedtest Up- & Download: Ping High, Jitter, etc.
3) UptimeRobot Report: https Odido.nl 24h avg
4) WinMtr/odido.nl: % packageloss vanaf 1-16-144-85.ftth.glasoperator.nl
5) Win CMD/tracert odido.nl: Geen Request Timeouts na 1-16-144-85.ftth.glasoperator.nl

 

 

Reputatie 5

Dag @Tommie van Odido 
Alles is door mij en de buren ( @RiekieMartin ) sinds de eerste melding zowel bedraad als via wifi getest. De archer in mijn huis heb ik pas na het bezoek van de KPN monteur en de metingen weer aangesloten. De allereerste testresultaten en de laatste resultaten zijn hetzelfde: bedroevend.

Ook vind ik het bedroevend dat mij voor de zoveelste keer wordt gevraagd om testen uit te voeren die ik en de buren al meermaals hebben gedaan en de verstoring hebben bewezen.

Reputatie 7
Badge +9

Hey @HJHome, bedankt voor de terugkoppeling.

Het enige wat ik hier mis is of het bedraad getest is of op wifi. Het enige wat ik bedraad aangesloten zie is een Archer router. Zijn deze testen gemaakt met de Archer router aangesloten? Je speedtest is namelijk wel op wifi. 

We hebben namelijk nogmaals de capaciteit gecontroleerd en er is voldoende. KPN NetwerkNL heeft een poortmove uitgevoerd en daar zit alles ook goed. 

 

Wij hebben dezelfde non respone naar onze eigen website. Zou je de pingtest en WINmtr naar 1.1.1.1 en 8.8.8.8 willen uitvoeren en graag bedraad zondere Archer aangesloten.

Reputatie 5

Hallo @Teresa van Odido , @Tommie van Odido en @Jason van Odido 

Mijn bericht is gericht aan jullie drieën, omdat er nu al meer dan een maand serieuze zaken misgaan bij mij door deze internetstoring en ik nog steeds geen zicht heb op een oplossing.

Na een te lange radiostilte werd ik vier dagen geleden gebeld door KPN voor een monteur afspraak.
Gister kwam die KPN monteur bij mij thuis en heeft - net zoals de Odido monteur - vastgesteld dat qua verstoring alles aan mijn en de KPN is uitgesloten en dat de veroorzaker van mijn probleem zich binnen de routering van het Odido netwerk/domein bevindt (zie onder voor Samenvatting en Screenprints)


Zowel de Odido Klantenservice als de Odido moderators hier in deze Community hebben mij meermaals gevraagd om allerlei zaken uit te voeren en daar bewijzen voor aan te leveren middels screenshots.
Nu vraag ik bewijzen aan Odido m.b.t. mijn verbinding vanuit Eindhoven.

Ik zie graag zo spoedig mogelijk screenshots die bewijzen dat:
1) alle apparatuur die hoort bij mijn verkeersstroomafhandeling binnen het Odido Domein (1-16-144-85.ftth.glasoperator.nl [85.144.16.1], Eindhoven), 10.10.10.153 en 10.10.80.141) na dit bericht van mij zijn herstart/ge-powerfliped, etc.
2) Ookla Speedtest Up- & Download: Ping High, Jitter, etc.
3) UptimeRobot Report: https Odido.nl 24h avg
4) WinMtr/odido.nl: % packageloss vanaf 1-16-144-85.ftth.glasoperator.nl
5) Win CMD/tracert odido.nl: Geen Request Timeouts na 1-16-144-85.ftth.glasoperator.nl


Nb. De KPN monter had geen ticket voor @RiekieMartin 
Ook zij hebben nog steeds last van de haperende internetverbinding en nog steeds geen nieuw ONT-kastje...

----
Verslag
De KPN monteur heeft d.d. 25-03-2024 nogmaals alles in mijn huis getest => alles nog steeds oké

Daarna heeft hij - om ook dat uit te sluiten - zelfs een poort switch van mijn aansluiting in de wijkcentrale uitgevoerd. Weer alle apparatuur in mijn huis, etc. opnieuw opgestart. De "haperingen" zijn nog steeds aantoonbaar:
- Ookla Speedtest/Download Ping High: 1746ms
- UptimeRobot/https Odido.nl 24h avg: 1263,94ms
- WinMtr/odido.nl: 20 t/m 100% packageloss vanaf 1-16-144-85.ftth.glasoperator.nl
- Win CMD/tracert odido.nl: Request Timeouts vanaf 1-16-144-85.ftth.glasoperator.nl

De KPN monteur gaf aan dat met zijn acties qua verstoring alles aan mijn en de KPN zijde is uitgesloten, dat de veroorzaker van mijn probleem zich binnen de routering van het Odido netwerk/domein bevindt en dat zo ging afmelden bij Odido.

Bij iedere tracert/screenshot die ik heb aangeleverd is m.i. ook duidelijk te zien dat er van Hop 1 (mijn huis) naar Hop 2 (Odido netwerk/verkeersafhandeling) geen/nauwelijks problemen zijn.

En dat vanaf Hop 2 (1-16-144-85.ftth.glasoperator.nl [85.144.16.1]) de handover van het verkeer steeds misgaat:
10.10.10.153 (gaat soms mis), 10.10.80.141 (gaat vaker mis) en 10.226.4.18 (gaat meestal mis).

Ik heb al eens eerder gevraagd of de werkzaamheden die AMS-IX vanaf eind januari (toen begonnen bij mij de problemen) t/m 1 maart 2024 heeft uitgevoerd om hun netwerk compleet te vernieuwen van invloed zouden kunnen zijn op mijn verstoring.
Waarbij kan ik me voorstellen dat de infrastructuurmonitoring van Odido nog niet is ingericht op het monitoren van die nieuwe AMS-IX infrastructuur.
(https://www.ams-ix.net/ams/stories/30-years-and-a-broken-marriage).

Daarbij neem ik toch ook aan dat Odido haar technische medewerkers heeft voorzien van goed gereedschap, inclusief - bijvoorbeeld - de faciliteiten om de verkeersstromen van een klant uit een bepaalde stad na te bootsen, testen en monitoren. Zodat zij zo vroeg mogelijk zelf zaken kunnen herstellen met zo min mogelijk inspanning vanuit een klant.

Ik woon in Eindhoven en mijn verkeersstroomafhandeling binnen het Odido Domein start iedere keer bij 1-16-144-85.ftth.glasoperator.nl

Screenprints

 

 

 

 

Reputatie 5

@Teresa van Odido 
Dankjewel en ik hoop dat het dan deze week echt wordt opgelost
Ik zit nu al meer dan een maand met deze problemen en er gaan serieuze zaken mis, omdat mijn Internet verbinding blijft haperen

Reputatie 6
Badge +2

@HJHome Ik ben direct voor je gaan kijken, maar ik zie dat mijn collega’s van de technische dienst dit ticket nog in behandeling hebben. Ik verwacht dat zij dit in de loop van deze week zullen oplossen. 

Reputatie 5

Hallo @Tommie van Odido 
Ik ontving een mail van jullie “Update over je melding” met een referentie en Casenummer.
Stond niet in waar het over ging, wel de vermelding dat ik binnen 3 werkdagen reactie zou mogen verwachten. Die zijn voorbij en ik heb daarop geen reactie ontvangen.

Mijn internet verbinding hapert nog steeds (missende e-mails, reconnects/wegvallende verbinding en zeer traag ladende websites. Zo neemt de https verbinding naar Odido.nl nog steeds veel tijd in beslag, nu ~1200ms volgens UptimeRobot


Kun jij (laten) aangeven wat hier aan wordt gedaan en wanneer ik een oplossing hiervoor mag gaan verwachten?

Reputatie 5

Dankjewel @Tommie van Odido en hoop ik ook

Reputatie 7
Badge +9

Ik heb alles opnieuw doorgezet voor je @HJHome. Hopelijk kunnen we de oorzaak vinden. 

Reputatie 1

I’ve been having the same issue, and you can find at least 20-30 more threads with the same issue. None have been solved. The people with the issue just had to move to another provider, and then on the same line and ONT, they got perfect internet. The problem lies with capacity on the Odido network. But good luck with trying to get this solved.

The thread I was posting on is here:

 

But you can find many such threads.

Reputatie 5

Hallo @Tommie van Odido 
Jij schrijft vandaag: "Dit ziet er op zich prima uit. Het gaat bij hop 6 inderdaad mis maar dit ligt niet aan ons netwerk, dit is bij Google zelf."
Daarover verschillen we van mening (zie onder)
 

Antwoorden op nog meer vragen van Odido:
viii. Zou je eens 1.1.1.1 willen pingen in plaats van 8.8.8.8?
Bij deze het resultaat van de door jou gevraagde "ping -n 1000 1.1.1.1"
 

Waaruit blijkt dat er nog steeds spikes zijn van 290Ms.

En als toevoeging een screenprint van WinMTR naar 1.1.1.1 die nu uren heeft gelopen en o.a. een package-loss van 59% aangeeft op Odido's node 10.226.4.18
 


Verder met onze openstaande vragen aan Odido
Vraag  1: Willen jullie alsnog het nieuwste ONT-kastje versturen aan @RiekieMartin?
... Al het voorgaande in deze ...
+ de nieuwste vandaag vanuit Odido/jou: "Hiervoor moet ik een nieuw onderzoek laten lopen en dan moet de Back Office Guidion aansturen met een nieuw ONT om te testen. Daarvoor heb ik opnieuw een volledige speed/pingtest nodig om dit weer in gang te zetten."
Ons antwoord: Met respect voor jouw inspanningen in deze, gaat jouw vraag om reeds aangeleverde gegevens toch nog eens aan te leveren ons te ver.
Iedereen kan fouten maken en zo is gebleken dat de monteur is vergeten om het ONT kastje te vervangen bij RiekieMartin. Daarom zien we niet waarom we daarvoor nog eens al de reeds aangeleverde gegevens opnieuw/weer moeten opleveren.
- Kunnen jullie dit nu gaan oplossen zonder verdere tussenkomst van ons?

Vraag 3a: Is "*_B10*" de laatste versie van de firmware?
Tommies antwoord vandaag: Dat is inderdaad de laatste firmware en jullie beschikken ook over de nieuwe Agent V3 die voor ping kon zorgen maar dat is met de nieuwe agent opgelost.
Wij vandaag: Dank voor de bevestiging dat wij beschikken over de laatst beschikbare software. we weten niet wat je bedoelt met de beschikking over "agent V3". Ons internet hapert nog steeds


3b: Is er door jullie al vastgesteld dat de routering van het dataverkeer vanaf de tweede Hop geen problemen heeft/geeft?
Tommie vandaag: Dat zijn pings naar ons eigen netwerk, dat ziet er perfect uit. Op Hop 6 ga je naar de server van Google en daar gaat het mis hier. En Tommie vandaag: "Dit ziet er op zich prima uit. Het gaat bij hop 6 inderdaad mis maar dit ligt niet aan ons netwerk, dit is bij Google zelf."
Wij vandaag: Daarover verschillen we dan van mening. Hop 5, node 10.226.4.18 van Odido geeft iedere keer en nog steeds timeouts, waardoor we denken dat het verkeer vanaf jullie niet goed wordt aangeleverd naar de volgende Hop 6 (Google in dit geval)
- kun jij/Odido een screen print verschaffen waaruit blijkt dat jullie de door ons geconstateerde vertraging van Hop 5 onderbouwd hebben uitgesloten?

3c: Hebben jullie intern Odido netwerk al gekeken of er voldoende capaciteit, etc. beschikbaar is voor ons?
Tommie vandaag: Dat is gecheck en er is inderdaad voldoende capaciteit op het netwerk.
Wij vandaag: Goed om te horen
Tommie vandaag: Het is erg lastig om hier de vinger op de juiste plek te leggen. Ik ben er benieuwd dat wanneer je dit ervaart of de snelheid dan wel in orde is of is dat ook niet voldoende? Ik ga er vanuit dat dit allemaal bekabeld getest is neem ik aan of via Wifi?
Wij vandaag: Dat snappen we en hebben we begrip voor.
Alles is steeds (en wordt) bekabeld  getest en de snelheid hapert/flappert alle kanten op. De flapperende up/download snelheid is hier te zien, denken wij
 


Met als laatste de vraag: Kunnen jullie - zonder verdere tussenkomst van ons- alles nu gaan oplossen , zodat wij zorgeloos kunnen gaan beschikken over een kwalitatief goede en betrouwbare Internet verbinding?

Reputatie 7
Badge +9

Hey @HJHome, thanks voor de testen.

Dit ziet er op zich prima uit. Het gaat bij hop 6 inderdaad mis maar dit ligt niet aan ons netwerk, dit is bij Google zelf. Zou je eens 1.1.1.1 willen pingen in plaats van 8.8.8.8?

Om antwoord te geven op je vragen:

Vraag  1: Hiervoor moet ik een nieuw onderzoek laten lopen en dan moet de Back Office Guidion aansturen met een nieuw ONT om te testen. Daavoor heb ik opnieuw een volledige speed/pingtest nodig om dit weer in gang te zetten.

Vraag 3a: Dat is inderdaad de laatste firmware en jullie beschikken ook over de nieuwe Agent V3 die voor ping kon zorgen maar dat is met de nieuwe agent opgelost.

3b: Dat zijn pings naar ons eigen netwerk, dat ziet er perfect uit. Op Hop 6 ga je naar de server van Google en daar gaat het mis hier.

3c: Dat is gecheck en er is inderdaad voldoende capaciteit op het netwerk. Het is erg lastig om hier de vinger op de juiste plek te leggen. Ik ben er benieuwd dat wanneer je dit ervaart of de snelheid dan wel in orde is of is dat ook niet voldoende? Ik ga er vanuit dat dit allemaal bekabeld getest is neem ik aan of via Wifi?

 

Reputatie 5


Hallo @Tommie van Odido 

Fijn dat je wilt helpen!

Onderstaand onze antwoorden op jouw vragen en aan het eind onze verdere vragen.
Daarmee hopen we echt dat jullie zo voldoende informatie hebben, omdat al deze testen ons enorm veel tijd kosten.


Antwoorden op nog meer vragen van Odido:
i. Specificaties van het gebruikte modem/router tijdens de problemen en uitvoeren van de test (In het geval van eigen modem)?:
- Odido modem Zycel T-56, firmware *_b10*

ii. Speelt het probleem de hele dag door of alleen op bepaalde momenten van de dag?:
- De hele dag, waarbij het tegen de avond en in het weekend vaker stoort (e-mail die niet of veel later wordt verzonden, websites die enorm traag laden, TV die onscherp beeld geeft, onderbroken wordt door grijze en zwarte vlakken, internet radio die stopt met afspelen, Netflix, Chromecast, etc. die de verbinding verliezen/opnieuw moeten worden gestart, etc.)
Hierbij de UptimRobot screenprint van vandaag (met dank aan @Hidden.nld  voor de tip om die te gebruiken)


iii. Is het apparaat (de betreffende client) aangesloten op de 2.5 Gbit/s Lan poort of een 1 Gbit/s Lan poort?:
- op de 2.5 Gbit/s Lan poort

iv. Deel de resultaten van een ping test naar 8.8.8.8, alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg, Windows command prompt; ping -n 1000 8.8.8.8


v. Deel de resultaten van een ping naar de first hop, dit is het tweede adres wat je ziet in een traceroute. Alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.    

    Vind de first hop (de tweede regel, geel omlijnd op de screenshot)    
        Start een traceroute naar 8.8.8.8    
            Windows command prompt; tracert 8.8.8.8
 

1-16-144-85.ftth.glasoperator.nl [85.144.16.1]
Het gehaper/verstoring lijkt tussen/naast Hop 5 en 6 te zitten

       
 vi       Ping het gevonden IP-adres    
            Windows command prompt; ping -n 1000 IP-adres
            Linux/Mac terminal; ping -n 1000 IP-adres

 
Onze openstaande vragen
Vraag  1: Willen jullie alsnog het nieuwste ONT-kastje versturen aan @RiekieMartin?
Tommy van Odido: We kunnen niet zomaar een nieuw ONT opsturen jammer genoeg. Hier zit een proces aan gebonden.
Wij: Dat snappen we en dat proces denken we al doorlopen te hebben met de telefonische contacten met jullie klantenservice . Alleen is de monteur vergeten het ONT kastje te vervangen. (zie boven)
1a. Kun jij er voor zorgen dat dit alsnog gebeurd of aangeven wat wij daarvoor moeten doen?


Vraag 3: Monitoren jullie/Odido intern zelf iedere x minuut hoe goed de routering van Dataverkeer wordt afgehandeld, zodat de klant er zo min mogelijk hinder van ondervind?
Tommy van Odido: Wij houden inderdaad een goed oogje in het zeil, maar we kunnen niet meteen altijd alles zien waar het mis gaat. Dit soort issue's kunnen door de hardware komen maar ook door de firmware. Soms ligt het euvel ergens in het netwerk, vaak komt het dan door een capaciteits issue.
Wij: De hardware in onze beider huizen zijn zo goed als vervangen en beide modems beschikken over firmware *_B10
3a. Is dat de laatste versie van de firmware?

Bij ons beiden lijkt het nog steeds mis te gaan na de tweede Hop (zie o.a. tracerts screenprints hierboven) wat zou kunnen duiden op een verkeersroutering o.i.d. probleem in jullie netwerk
3b. Is er door jullie al vastgesteld dat de routering van het dataverkeer vanaf de tweede Hop geen problemen heeft/geeft?

Je geeft aan dat er ook capaciteits issues kunnen zijn.
Dat zou mogelijk kunnen verklaren dat we meer storingen ervaren vanaf het begin van de avond en in het weekend, omdat er dan meer mensen thuiskomen/thuis zijn. We vonden dit topic waarin het Uitgelichte Antwoord van Demi van Odido een soortgelijke situatie lijkt te beschrijven die werd hersteld door werkzaamheden uit te voeren binnen jullie  glasvezelnetwerk.
3c. Hebben jullie intern Odido netwerk al gekeken of er voldoende capaciteit, etc. beschikbaar is voor ons?

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @HJHome, graag ontvang ik een volledige pingtest om dit verder te onderzoeken.

Pingtest

De computer of laptop dient bekabeld aangesloten te zijn op het modem, een speedtest van een tv of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken.

Zorg ervoor dat alleen de computer of laptop aangesloten is op het modem. Koppel alle andere apparaten los.

  • Specificaties van het gebruikte modem/router tijdens de problemen en uitvoeren van de test (In het geval van eigen modem)?:
  • Speelt het probleem de hele dag door of alleen op bepaalde momenten van de dag?:
  • Is het apparaat (de betreffende client) aangesloten op de 2.5 Gbit/s Lan poort of een 1 Gbit/s Lan poort?:
  • Deel de resultaten van een ping test naar 8.8.8.8, alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Ping 8.8.8.8
      • Windows command prompt; ping -n 1000 8.8.8.8
      • Linux/Mac terminal; ping -c 1000 8.8.8.8

 

  • Deel de resultaten van een ping naar de first hop, dit is het tweede adres wat je ziet in een traceroute. Alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Vind de first hop (de tweede regel, geel omlijnd op de screenshot)
      • Start een traceroute naar 8.8.8.8
        • Windows command prompt; tracert 8.8.8.8
        • Linux/max terminal; traceroute 8.8.8.8

 

 

    • Ping het gevonden IP-adres
      • Windows command prompt; ping -n 1000 IP-adres
      • Linux/Mac terminal; ping -n 1000 IP-adres

 

Vraag  1:  We kunnen niet zomaar een nieuw ONT opsturen jammer genoeg. Hier zit een proces aan gebonden.

Vraag 2: Ja wij maken ook gebruik van AMS-IX

Vraag 3: Wij houden inderdaad een goed oogje in het zeil, maar we kunnen niet meteen altijd alles zien waar het mis gaat. Dit soort issue's kunnen door de hardware komen maar ook door de firmware. Soms ligt het euvel ergens in het netwerk, vaak komt het dan door een capaciteits issue.

Reputatie 5

Hallo @Nora van Odido, @Demi van Odido of @Jason van Odido 

Inmiddels zijn er 12 dagen verstreken sinds het aanmelden van @RiekieMartin en mijn storing met Internet, TV en Bellen. En hebben we geen enkele reactie ontvangen op ons laatste bericht van 3 dagen geleden.

Kan Odido antwoord geven op onze vragen of - als dat vandaag niet kan - aangeven wanneer wij de antwoorden dan mogen verwachten?

Alvast bedankt

Reputatie 5

Hallo @Demi van Odido ,


Hierbij - mede namens @RiekieMartin  - de Update m.b.t. onze beider huizen "Internet, TV en Bellen" storing.
 

Die Update schrijven we in één (belachelijk lang) bericht, zodat we door jullie systeem niet nog een keer worden aangemerkt als “Bumpers” en we daardoor nog eens onderop de stapel belanden….
 

Daarbij willen we met klem aangeven dat alle vragen vanuit jullie en testen die we van jullie moeten uitvoeren ons steeds enorm/veel te veel tijd en inspanning kosten.
 

En dat we ons niet serieus genomen voelen.
In ons eerste bericht hebben we al aangegeven dat de oorzaak van onze verstoringen buitenshuis ligt. De op 23/02/2024 geposte betreurenswaardige “tracert”-resultaten en het monteur bezoek van gister bevestigen dat, omdat er daarna geen/nauwelijks verbetering is opgetreden in het gebruik van jullie Diensten.

Tot op heden heb ik er nog geen vertrouwen in dat jullie/Odido de hand in eigen boezem willen gaan steken en dus gaan kijken of er iets is veranderd/mis gaat binnen de Odido Internet infrastructuur. Terwijl dat één van de eerste vragen is vanuit jullie aan mij: “heb je iets veranderd aan je apparatuur?”.

Nog altijd gaan er zaken serieus mis, omdat onze internetverbinding blijft haperen met wisselende Up- en Download snelheden, veel te veel latency, spikes in pings, jitter, etc.
Waarbij dat in de avonden en weekenden meer optreed dan overdag.

Dus graag zo spoedig mogelijk jouw/de Odido (re)actie op het verhelpen van onze verstoorde Internet Dienst en het - conform nummering - beantwoorden van de drie vragen die onderstaand worden gesteld aan jou/de technische dienst o.i.d.

 

Alvast bedankt voor het plaatsen van die vragen bij de juiste afdeling.

-------

Resultaat Odido/Gideon Monteur bezoek beide huizen

HJHome

  • monteur heeft vooraf en achteraf de dempingswaarde getest => Ok en OK
  • Vanwege de veel te hoge ping het ONT kastje en kabels vervangen
    ping leek daarna iets beter, maar nog steeds onder de maat.  

Zie Gideon werk-bon.

Resultaat: Alle hardware (ONT, Router en TV kast) en kabels zijn nu vervangen door de nieuwste versie
 

RiekieMartin

Dempingswaarde bleek vanuit de metingen van de klantenservice NOK (= Niet OKee).

  • Monteur heeft vanwege de veel te hoge ping de glasvezel en UTP kabels vervangen en schoongemaakt. Ping leek daarna iets beter, maar nog steeds onder de maat.
  • En daarna Dempingswaarde getest => OK

Zie Gideon werk-bon.
- ONT kastje werd niet vervangen
 

Vraag 01: Willen jullie alsnog de nieuwste ONT-kastje versturen aan @RiekieMartin?
(wij kunnen dat zelf aansluiten)
 

Na het monteursbezoek van gister en de niet/weinige verbetering qua Internet Dienstverlening heb ik de Odido community doorzocht:

  • o.a. op “hapert internet”, “Hoge ping”, “Latency”, “Wisselende up/down snelheden”, en “IP DHCP renew (1800)/verlies”.
    Ik kom dan veel klanten tegen die hetzelfde ervaren als wij.
  • In diverse topics zie ik mede-klant @louisL aangeven dat - bij een herhaaldelijk uitgevoerd ‘Tracert” commando met steeds slechte resultaten vanaf Hop 2 - de problemen niet binnen een thuisnetwerk liggen, maar aan de infrastructuur waar Odido gebruikt van maakt om het internet verkeer van een Klant te routeren.
    Voorbeeld: https://community.odido.nl/bekabeld-internet-492/slechte-ping-345376
    *In de berichten hierboven staan onze tracert resultaten vanaf de eerste melding en die zijn vandaag nog steeds slecht (screenprints kunnen beschikbaar worden gesteld op verzoek van jullie).
    *Daarmee tonen we m.i. aan dat de verbindingsproblemen reproduceerbaar zijn en buiten ons thuisnetwerk liggen
  • En medeklant @AnneliesUtrecht die de Uptimerobot had ingeschakeld als bewijsvoering dat het echt niet aan haar internetverbinding lag. Ik heb die sinds gister lopen voor “Router Ping” en “Https Check Odido.nl”. Dat geeft deze - nog steeds - ondermaatse resultaten:
    * Router Ping Gemiddeld: 159.31ms, High: 588ms
    * Https Check Odido.nl: Gemiddeld: 2258.23ms, High: 6827ms
     (screenprints kunnen beschikbaar worden gesteld op verzoek van jullie).

In de community die ik heb gezien dat het klanten heel veel moeite kost totdat Odido de hand in eigen boezem steekt bij verstoringen.
Daarna worden klantmeldingen uiteindelijk opgelost, omdat Odido de oorzaak van de problemen binnen haar eigen infrastructuur hersteld.

 

En dan voor het Odido technische Team (denk ik)

Vanuit internet maak ik op dat Odido voor het routeren van Internet verkeer gebruik maakt van AMS-IX

Vraag 02: Maakt Odido gebruik van AMS-IX?

En los van welk bedrijf jullie gebruiken voor het routeren van Internet verkeer kan ik me voorstellen dat werkzaamheden bij AMS-IX (groot Internet Knooppunt) een weerslag kunnen hebben op jullie dienstverlening.

Vraag 03: Monitoren jullie/Odido intern zelf iedere x minuut hoe goed de routering van Dataverkeer wordt afgehandeld, zodat de klant er zo min mogelijk hinder van ondervind?

Reputatie 5

Hallo @Demi van Odido 
Dankjewel daarvoor

Reputatie 7
Badge +8

@HJHome Helemaal super, ik heb in ieder geval voor de zekerheid ook een ticket uitgezet voor verder onderzoek just in case! 😊

Reputatie 5

Hallo @Demi van Odido 

Dankjewel voor je toelichting.

Afgelopen vrijdag hebben @RiekieMartin en ik contact opgenomen met de telefonische klantenservice, omdat hier geen reactie meer werd gegeven.
Zij hebben ook e.a. nagekeken en nu komt a.s. dinsdag de Odido/Gideon monteur om bij mij en de buren de installatie na te kijken.
We wachten dat bezoek af.

Reputatie 7
Badge +8

Hi @HJHome Geen zorgen we werken de topics af van oud naar nieuw. Wanneer een topic echter gebumped wordt, komt het topic automatisch onderaan de lijst te staan waardoor we hier later dan ook pas aan toe komen. Sorry voor de verlate reactie! 

Wat betreft de inhoud van de documenten voor de speedtest, wordt deze nog up-to-date gemaakt en hoef je op de Community dit niet te sturen naar een e-mailadres. De instructies zijn voornamelijk bedoelt voor als je telefonisch contact met ons hebt gehad. Hier in het topic met ons delen is in jouw geval dan ook voldoende. Super dat je alles met ons kon delen! Ik heb dit meteen doorgezet in een ticket naar onze technische dienst voor verder onderzoek. 

Over de vraag van jouw buren, zou het super fijn zijn als al deze informatie ook aangeleverd kan worden. Dan wordt namelijk in het onderzoek ook duidelijker dat het niet adres gebonden is, maar eventueel de regio/wijk en kan het hopelijk sneller opgelost worden! 😊

 

Ik zie daarnaast ook dat een Guidion monteur dinsdag bij jou langskomt. Hopelijk kan hij dan ook meer ontdekken over de verbinding!

Reputatie 5

Hoi @Nora van Odido 
Inmiddels zag ik in andere topics dat je vandaag aan het werk bent.

De storing duurt maar voort en nu blijken er bij mij ook belangrijke e-mails niet te zijn aangekomen bij de ontvanger 

Kun je ons vandaag alsjeblieft een reactie geven?

Alvast bedankt

Reputatie 5

En de resultaten van WinMrt voor Odido.nl en Overheid.nl
 

 

De vorige keer achterhaalde @Jason van Odido er apparatuur in de wijkcentrale was kapot en was de oplossing dat deze werd deze vervangen door de monteur

Hebben jullie zo genoeg informatie/Kan iemand ons nu gaan helpen om weer goed werkend internet te krijgen?

Alvast bedankt

Reputatie 5

Als extra informatie 2 tracert naar odido.nl en een ping naar 104.44.44.43 die 100% package lost geeft

 

 

Reageer