Haperende internetverbinding: Eindhoven 5643

  • 19 February 2024
  • 62 reacties
  • 769 Bekeken


Toon eerste reactie

62 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Bedankt voor de terugkoppeling @HJHome. Ik zie dat de monteur het opnieuw voor je doorgezet heeft om nogmaals door onze techneuten te laten onderzoeken. Als zij verder niks kunnen vinden dan ben ik bang dat we het niet stabiel kunnen krijgen.

Reputatie 5

Hallo @Tommie van Odido 
Ik heb een afspraak gemaakt met de Gideon monteur voor a.s. dinsdag.
En ik reageer namens @RiekieMartin op jouw vraag om nog meer testen te doen.
Zij hebben al die testen al gedaan en aangeleverd(zie dit topic) en de monteur die toen kwam is vergeten hun ONT kastje te vervangen. Wil je op die basis een ticket voor @RiekieMartin aanmaken?

Verder wil ik best geloven dat er voldoende capaciteit beschikbaar is, maar dat sluit m.i. niet uit dat er verstoring is in de afhandeling van het dataverkeer/verkeersstromen binnen het Odido domein/netwerk (1-16-144-85.ftth.glasoperator.nl [85.144.16.1], Eindhoven), 10.10.10.153, 10.10.80.141 en 10.226.4.18)

Kun je daar ook van garanderen dat die wel goed werken?
Want de tracert laat nu al maanden daarin dezelfde timeouts/vertraging/stagnatie zien.
 

 

Reputatie 5

Dankjewel voor je reactie @Tommie van Odido 

Graag verneem ik zo spoedig mogelijk van je de expliciete bevestiging dat in het onderzoek van jullie techneuten de correcte afhandeling van de verkeersstromen binnen het Odido domein/netwerkgoed wordt meegenomen, inclusief bewijs van goede werking.
(Van 1-16-144-85.ftth.glasoperator.nl [85.144.16.1], Eindhoven) naar 10.10.10.153, naar 10.10.80.141 en naar 10.226.4.18)

Reputatie 7
Badge +9

Ik heb een notitie aan de case geplakt met alle informatie @HJHome. Hopelijk kunnen we het nu eindelijk oplossen! 

Reputatie 7
Badge +9

Ik ben benieuwd of de monteur het kan oplossen @HJHome.

De enige test van @RiekieMartin die ik hier zie staan is een speedtest. Ik vind het oprecht super aardig dat je het voor hem wilt regelen maar ik moet toch echt de testen van hem zelf ontvangen. Anders kan en mag ik niks doen.  

Reputatie 5

Hallo @Tommie van Odido 
Ik ontving een mail van jullie “Update over je melding” met een referentie en Casenummer.
Stond niet in waar het over ging, wel de vermelding dat ik binnen 3 werkdagen reactie zou mogen verwachten. Die zijn voorbij en ik heb daarop geen reactie ontvangen.

Mijn internet verbinding hapert nog steeds (missende e-mails, reconnects/wegvallende verbinding en zeer traag ladende websites. Zo neemt de https verbinding naar Odido.nl nog steeds veel tijd in beslag, nu ~1200ms volgens UptimeRobot


Kun jij (laten) aangeven wat hier aan wordt gedaan en wanneer ik een oplossing hiervoor mag gaan verwachten?

Reputatie 5

Hierbij de speedtest van de buren (beiden hebben een enorm hoge ping: 805 en 660)
 


Kunnen jullie zo iets doen met de wijkcentrale reset of bandbreedte verhogen o.i.d.?

Alvast bedankt

Reputatie 5

En mochten er nog vragen zijn dan kunnen jullie contact opnemen met mij (de buren zijn aan het werk)

Reputatie 5
Badge +4

Hi @RiekieMartin en @HJHome, ik wil jullie graag verder helpen zodat we hier een onderzoek voor kunnen opstarten! Zijn er ook al speedtesten uitgevoerd met een bekabelde verbinding? Zouden jullie allebei het modem en de Mediaconverter een powerflip willen geven en vervolgens een bekabelde speedtest willen uitvoeren op het moment dat de problemen spelen? In dit topic kan je vinden hoe je een powerflip uitvoert: 

 

De instructies voor de bekabelde speedtest vind je op onze website:

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

 

Reputatie 7
Badge +9

Ze hebben een te hoge demping geconstateerd en Guidion is aangestuurd om te kijken waar dit vandaan komt @HJHome

Reputatie 6
Badge +2

@HJHome Ik ben direct voor je gaan kijken, maar ik zie dat mijn collega’s van de technische dienst dit ticket nog in behandeling hebben. Ik verwacht dat zij dit in de loop van deze week zullen oplossen. 

Reputatie 5

@Teresa van Odido 
Dankjewel en ik hoop dat het dan deze week echt wordt opgelost
Ik zit nu al meer dan een maand met deze problemen en er gaan serieuze zaken mis, omdat mijn Internet verbinding blijft haperen

Reputatie 5

Dankjewel @Tommie van Odido 

Reputatie 7
Badge +8

Hi @HJHome Geen zorgen we werken de topics af van oud naar nieuw. Wanneer een topic echter gebumped wordt, komt het topic automatisch onderaan de lijst te staan waardoor we hier later dan ook pas aan toe komen. Sorry voor de verlate reactie! 

Wat betreft de inhoud van de documenten voor de speedtest, wordt deze nog up-to-date gemaakt en hoef je op de Community dit niet te sturen naar een e-mailadres. De instructies zijn voornamelijk bedoelt voor als je telefonisch contact met ons hebt gehad. Hier in het topic met ons delen is in jouw geval dan ook voldoende. Super dat je alles met ons kon delen! Ik heb dit meteen doorgezet in een ticket naar onze technische dienst voor verder onderzoek. 

Over de vraag van jouw buren, zou het super fijn zijn als al deze informatie ook aangeleverd kan worden. Dan wordt namelijk in het onderzoek ook duidelijker dat het niet adres gebonden is, maar eventueel de regio/wijk en kan het hopelijk sneller opgelost worden! 😊

 

Ik zie daarnaast ook dat een Guidion monteur dinsdag bij jou langskomt. Hopelijk kan hij dan ook meer ontdekken over de verbinding!

Reputatie 5

Hallo @Demi van Odido 
Dankjewel daarvoor

Reputatie 7
Badge +9

Hey @HJHome, thanks voor de testen.

Dit ziet er op zich prima uit. Het gaat bij hop 6 inderdaad mis maar dit ligt niet aan ons netwerk, dit is bij Google zelf. Zou je eens 1.1.1.1 willen pingen in plaats van 8.8.8.8?

Om antwoord te geven op je vragen:

Vraag  1: Hiervoor moet ik een nieuw onderzoek laten lopen en dan moet de Back Office Guidion aansturen met een nieuw ONT om te testen. Daavoor heb ik opnieuw een volledige speed/pingtest nodig om dit weer in gang te zetten.

Vraag 3a: Dat is inderdaad de laatste firmware en jullie beschikken ook over de nieuwe Agent V3 die voor ping kon zorgen maar dat is met de nieuwe agent opgelost.

3b: Dat zijn pings naar ons eigen netwerk, dat ziet er perfect uit. Op Hop 6 ga je naar de server van Google en daar gaat het mis hier.

3c: Dat is gecheck en er is inderdaad voldoende capaciteit op het netwerk. Het is erg lastig om hier de vinger op de juiste plek te leggen. Ik ben er benieuwd dat wanneer je dit ervaart of de snelheid dan wel in orde is of is dat ook niet voldoende? Ik ga er vanuit dat dit allemaal bekabeld getest is neem ik aan of via Wifi?

 

Reputatie 5

Hallo @Tommie van Odido 

Wil je ervoor zorgen dat mij zo snel mogelijk een update wordt gegeven over wat er is en wordt gedaan door de technische dienst?

Mogelijk helpen de referentienummers die ik sinds de start van deze melding vanuit Odido heb ontvangen daarbij: 69970538, 69546836 en 70309316.

Dat laatste referentienummer heb ik op 2024-04-16 13:42 ontvangen per e-mail met de vermelding dat ik binnen 1 werkdag een reactie vanuit Odido zou krijgen.

Sindsdien zijn er 5 werkdagen verstreken zonder nog een bericht
En de problemen zijn nog niet verholpen

Reputatie 7
Badge +9

Hey @HJHome, graag ontvang ik een volledige pingtest om dit verder te onderzoeken.

Pingtest

De computer of laptop dient bekabeld aangesloten te zijn op het modem, een speedtest van een tv of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken.

Zorg ervoor dat alleen de computer of laptop aangesloten is op het modem. Koppel alle andere apparaten los.

  • Specificaties van het gebruikte modem/router tijdens de problemen en uitvoeren van de test (In het geval van eigen modem)?:
  • Speelt het probleem de hele dag door of alleen op bepaalde momenten van de dag?:
  • Is het apparaat (de betreffende client) aangesloten op de 2.5 Gbit/s Lan poort of een 1 Gbit/s Lan poort?:
  • Deel de resultaten van een ping test naar 8.8.8.8, alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Ping 8.8.8.8
      • Windows command prompt; ping -n 1000 8.8.8.8
      • Linux/Mac terminal; ping -c 1000 8.8.8.8

 

  • Deel de resultaten van een ping naar de first hop, dit is het tweede adres wat je ziet in een traceroute. Alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Vind de first hop (de tweede regel, geel omlijnd op de screenshot)
      • Start een traceroute naar 8.8.8.8
        • Windows command prompt; tracert 8.8.8.8
        • Linux/max terminal; traceroute 8.8.8.8

 

 

    • Ping het gevonden IP-adres
      • Windows command prompt; ping -n 1000 IP-adres
      • Linux/Mac terminal; ping -n 1000 IP-adres

 

Vraag  1:  We kunnen niet zomaar een nieuw ONT opsturen jammer genoeg. Hier zit een proces aan gebonden.

Vraag 2: Ja wij maken ook gebruik van AMS-IX

Vraag 3: Wij houden inderdaad een goed oogje in het zeil, maar we kunnen niet meteen altijd alles zien waar het mis gaat. Dit soort issue's kunnen door de hardware komen maar ook door de firmware. Soms ligt het euvel ergens in het netwerk, vaak komt het dan door een capaciteits issue.

Reputatie 5

Hallo @Tommie van Odido 

Dankjewel voor je inspanning en antwoord.

Helaas twijfel ik of een derde bezoek van een monteur in mijn huis de oplossing zal gaan bieden, omdat:
- er al 1 Gideon/Odido monteur bij mij en @RiekieMartin is geweest die herstelwerkzaamheden heeft verricht en daarna mijn en hun verbinding oké heeft bevonden
- ik daarna nog een bezoek kreeg van een KPN monteur (die zelfs een poort switch uitvoerde) en nogmaals vaststelde dat alles vanaf mijn huisverbinding t/m de wijkcentrale goed functioneert. Hij kon niet bij @RiekieMartin gaan kijken, omdat hij daar geen ticket voor had
- @RiekieMartin en ik serieuze andere zaken heb te doen dan het ontvangen van een monteur die (hoogstwaarschijnlijk) hetzelfde constateert als de voorgangers


Samenvattend Voorafgaande
- @RiekieMartin en ik hebben op 19 februari 2024 gemeld dat wij toen al ~2 weken last hadden van deze storing => Er gaan serieuze zaken mis
- Daarna hebben wij een veelvoud aan testen uitgevoerd, is er apparatuur vervangen in onze huizen en zijn er monteur bezoeken geweest => Dat kost teveel tijd
- Bij @RiekieMartin werd daarbij vergeten om het ONT kastje te vervangen. Ondanks herhaaldelijke vraag is dat nu nog niet gebeurd => Ook dat kost teveel tijd
- "Testmoe" heb ik op 26/03/2024 verzocht om screenshots waaruit blijkt dat mijn verkeersstromen binnen het Odido domein/netwerk goed worden afgehandeld. => Waarom duurt dat zolang?


Gewenst:
1. Compensatie voor een slechte internet verbinding vanaf 5 februari (inclusief TV, etc.) tot moment van oplossing
2. Monteur bezoek voor vervanging van het ONT-Kastje bij @RiekieMartin, in combinatie met het nogmaals nakijken van de apparatuur in hun en mijn huis, zoals Tommie voorstelt. Zodat definitief wordt uitgesloten dat qua verstoring alles aan mijn, @RiekieMartin en de KPN zijde is uitgesloten en de oplossing door Odido binnen het Odido Netwerk moet en gaat worden gezocht
3. Screenshots waaruit blijkt dat mijn en @RiekieMartin verkeersstromen binnen het Odido domein/netwerk aantoonbaar goed worden afgehandeld.
 

@Tommie van Odido 

​Graag ontvangen wij jouw reactie op het gewenste.
Kun je die geven of anders aangeven wie dat wel kan?

Alvast bedankt

Reputatie 7
Badge +9

Hey @HJHome, bedankt voor de terugkoppeling.

Het enige wat ik hier mis is of het bedraad getest is of op wifi. Het enige wat ik bedraad aangesloten zie is een Archer router. Zijn deze testen gemaakt met de Archer router aangesloten? Je speedtest is namelijk wel op wifi. 

We hebben namelijk nogmaals de capaciteit gecontroleerd en er is voldoende. KPN NetwerkNL heeft een poortmove uitgevoerd en daar zit alles ook goed. 

 

Wij hebben dezelfde non respone naar onze eigen website. Zou je de pingtest en WINmtr naar 1.1.1.1 en 8.8.8.8 willen uitvoeren en graag bedraad zondere Archer aangesloten.

Reputatie 7
Badge +9

Hey @HJHome, we hebben dit als laatste hoop doorgezet naar onze Technische Dienst. Als zij niks kunnen vinden dan kunnen wij jammer genoeg ook niks meer betekenen.

Reputatie 5

En die laatste bekabelde test is met het nieuwe modem wat jullie gister hebben geleverd

Reputatie 6
Badge +3

Lostaand van het feit dat ik het heel vervelend voor je vindt dat je problemen hebt met je internet. Wil ik toch op een aantal van je verzoeken reageren omdat ik denk dat je een beetje de plank mis slaat.  

Ik zie graag zo spoedig mogelijk screenshots die bewijzen dat:
1) alle apparatuur die hoort bij mijn verkeersstroomafhandeling binnen het Odido Domein (1-16-144-85.ftth.glasoperator.nl [85.144.16.1], Eindhoven), 10.10.10.153 en 10.10.80.141) na dit bericht van mij zijn herstart/ge-powerfliped, etc.

Deze addressen zijn van core apparatuur van het Odido netwerk. Deze worden niet zomaar even geherstart omdat er een klant is met internet problemen. Er gaat dataverkeer van duizenden klanten overheen. Die impact is nog al groot. Daarnaast als er problemen zijn deze betreffende apparatuur zouden veel meer klanten last hebben dit problemen met hun internet. 

Daarnaast dit soort appratuur heeft maar 1 doel en dat is het routeren van het dataverkeer. Hiervoor worden met speciale hardware ontworpen. Het reageren in dit geval op de ping pakketen van jouw test staat als laatste in de prio lijst om te doen. Het zal altijd jou verkeer netjes doorsturen naar de volgende hop, ondanks dat er niet altijd wordt gereageerd op ping pakketen. Staar je daar niet blind op. Zolang er geen pakket los is op de eind punt is alles goed (Wat je overgens wel liet zien in eerder posts). 

 


2) Ookla Speedtest Up- & Download: Ping High, Jitter, etc.

 

Hier snap ik het nut niet van. Een speedtest van een random andere verbinding zegt niks over jouw internet verbindg.


3) UptimeRobot Report: https Odido.nl 24h avg
4) WinMtr/odido.nl: % packageloss vanaf 1-16-144-85.ftth.glasoperator.nl
5) Win CMD/tracert odido.nl: Geen Request Timeouts na 1-16-144-85.ftth.glasoperator.nl

 

Zoals Tommie al aangaf reageerd de server van odido.nl altijd even goed/snel. Specifiek alleen daar op testen zegt ook niet heel veel. Zoals je ziet gaat 8.8.8.8 en 1.1.1.1 weer veel beter. Voor een beter beeld kan je beter op meerdere endpoint testen. Daarnaast als Odido aantoond dat dit allemaal goed is wat dan? Het lost niet jouw probleem op. 

Je hebt genoeg bewijs geleverd dat je problemen hebt. Nu is het aan Odido om het op te lossen. En ik weet zeker, kijkend alles wat die doet hier,  dat het bij @Tommie van Odido in goede handen bent. 

 

Nog tip, als je in de gelegenheid bent. Adviseer ik mensen altijd om iets van Smokeping te installeren met 4/5 targets als Google, Cloudflare etc om continue testen en resultaten aan te leveren aan de ISP bij problemen. 

Hallo @Nora van Odido ,

Hier nr 11. Gister hebben ook wij het nieuwe modem aangesloten en vandaag bekabeld getest met de laptop. Dit is het resultaat: HIGH down: 7029, Up: 321

 

 

Reputatie 5
Badge +3

Hoi @HJHome, ik begrijp je wens absoluut! Maar in dit geval zijn wij afhankelijk van de technische dienst. Zij hebben besloten dat er een Guidion monteur moet langskomen voor de hoge demping. Wij kunnen dan ook pas een vergoeding in ons systeem plaatsen als het echt verholpen is. Dan weten we hoelang het heeft geduurd en welke periode we moeten vergoeden. Zou je de afspraak met Guidion willen maken? Groetjes, Ishana

Reageer