Haperende internetverbinding: Eindhoven 5643

  • 19 February 2024
  • 59 reacties
  • 686 Bekeken

Hoi Odido,

Sinds ~ twee weken hebben we en de buren veel last van een haperende internet verbinding.

Daarnaast is het in de avonden en weekenden ook meestal trager. Hebben we eerder gehad bij t-mobile en toen lag het aan de wijkcentrale (reset) en onvoldoende bandbreedte.

Ashley van de klantenservice heeft vandaag al een lijn analyse gedaan; modem, etc. zijn okee bevonden. En zoals met haar besproken hierbij mijn speedtest (die van de buren volgt)

 

Nora van Odido 2 maanden geleden

Hi @RiekieMartin en @HJHome, ik wil jullie graag verder helpen zodat we hier een onderzoek voor kunnen opstarten! Zijn er ook al speedtesten uitgevoerd met een bekabelde verbinding? Zouden jullie allebei het modem en de Mediaconverter een powerflip willen geven en vervolgens een bekabelde speedtest willen uitvoeren op het moment dat de problemen spelen? In dit topic kan je vinden hoe je een powerflip uitvoert: 

 

De instructies voor de bekabelde speedtest vind je op onze website:

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

 

Bekijk origineel

59 reacties

Reputatie 1

I’ve been having the same issue, and you can find at least 20-30 more threads with the same issue. None have been solved. The people with the issue just had to move to another provider, and then on the same line and ONT, they got perfect internet. The problem lies with capacity on the Odido network. But good luck with trying to get this solved.

The thread I was posting on is here:

 

But you can find many such threads.

Reputatie 7
Badge +9

Ik heb alles opnieuw doorgezet voor je @HJHome. Hopelijk kunnen we de oorzaak vinden. 

Reputatie 5

Dankjewel @Tommie van Odido en hoop ik ook

Reputatie 5

Hallo @Tommie van Odido 
Ik ontving een mail van jullie “Update over je melding” met een referentie en Casenummer.
Stond niet in waar het over ging, wel de vermelding dat ik binnen 3 werkdagen reactie zou mogen verwachten. Die zijn voorbij en ik heb daarop geen reactie ontvangen.

Mijn internet verbinding hapert nog steeds (missende e-mails, reconnects/wegvallende verbinding en zeer traag ladende websites. Zo neemt de https verbinding naar Odido.nl nog steeds veel tijd in beslag, nu ~1200ms volgens UptimeRobot


Kun jij (laten) aangeven wat hier aan wordt gedaan en wanneer ik een oplossing hiervoor mag gaan verwachten?

Reputatie 6
Badge +2

@HJHome Ik ben direct voor je gaan kijken, maar ik zie dat mijn collega’s van de technische dienst dit ticket nog in behandeling hebben. Ik verwacht dat zij dit in de loop van deze week zullen oplossen. 

Reputatie 5

@Teresa van Odido 
Dankjewel en ik hoop dat het dan deze week echt wordt opgelost
Ik zit nu al meer dan een maand met deze problemen en er gaan serieuze zaken mis, omdat mijn Internet verbinding blijft haperen

Reputatie 5

Hallo @Teresa van Odido , @Tommie van Odido en @Jason van Odido 

Mijn bericht is gericht aan jullie drieën, omdat er nu al meer dan een maand serieuze zaken misgaan bij mij door deze internetstoring en ik nog steeds geen zicht heb op een oplossing.

Na een te lange radiostilte werd ik vier dagen geleden gebeld door KPN voor een monteur afspraak.
Gister kwam die KPN monteur bij mij thuis en heeft - net zoals de Odido monteur - vastgesteld dat qua verstoring alles aan mijn en de KPN is uitgesloten en dat de veroorzaker van mijn probleem zich binnen de routering van het Odido netwerk/domein bevindt (zie onder voor Samenvatting en Screenprints)


Zowel de Odido Klantenservice als de Odido moderators hier in deze Community hebben mij meermaals gevraagd om allerlei zaken uit te voeren en daar bewijzen voor aan te leveren middels screenshots.
Nu vraag ik bewijzen aan Odido m.b.t. mijn verbinding vanuit Eindhoven.

Ik zie graag zo spoedig mogelijk screenshots die bewijzen dat:
1) alle apparatuur die hoort bij mijn verkeersstroomafhandeling binnen het Odido Domein (1-16-144-85.ftth.glasoperator.nl [85.144.16.1], Eindhoven), 10.10.10.153 en 10.10.80.141) na dit bericht van mij zijn herstart/ge-powerfliped, etc.
2) Ookla Speedtest Up- & Download: Ping High, Jitter, etc.
3) UptimeRobot Report: https Odido.nl 24h avg
4) WinMtr/odido.nl: % packageloss vanaf 1-16-144-85.ftth.glasoperator.nl
5) Win CMD/tracert odido.nl: Geen Request Timeouts na 1-16-144-85.ftth.glasoperator.nl


Nb. De KPN monter had geen ticket voor @RiekieMartin 
Ook zij hebben nog steeds last van de haperende internetverbinding en nog steeds geen nieuw ONT-kastje...

----
Verslag
De KPN monteur heeft d.d. 25-03-2024 nogmaals alles in mijn huis getest => alles nog steeds oké

Daarna heeft hij - om ook dat uit te sluiten - zelfs een poort switch van mijn aansluiting in de wijkcentrale uitgevoerd. Weer alle apparatuur in mijn huis, etc. opnieuw opgestart. De "haperingen" zijn nog steeds aantoonbaar:
- Ookla Speedtest/Download Ping High: 1746ms
- UptimeRobot/https Odido.nl 24h avg: 1263,94ms
- WinMtr/odido.nl: 20 t/m 100% packageloss vanaf 1-16-144-85.ftth.glasoperator.nl
- Win CMD/tracert odido.nl: Request Timeouts vanaf 1-16-144-85.ftth.glasoperator.nl

De KPN monteur gaf aan dat met zijn acties qua verstoring alles aan mijn en de KPN zijde is uitgesloten, dat de veroorzaker van mijn probleem zich binnen de routering van het Odido netwerk/domein bevindt en dat zo ging afmelden bij Odido.

Bij iedere tracert/screenshot die ik heb aangeleverd is m.i. ook duidelijk te zien dat er van Hop 1 (mijn huis) naar Hop 2 (Odido netwerk/verkeersafhandeling) geen/nauwelijks problemen zijn.

En dat vanaf Hop 2 (1-16-144-85.ftth.glasoperator.nl [85.144.16.1]) de handover van het verkeer steeds misgaat:
10.10.10.153 (gaat soms mis), 10.10.80.141 (gaat vaker mis) en 10.226.4.18 (gaat meestal mis).

Ik heb al eens eerder gevraagd of de werkzaamheden die AMS-IX vanaf eind januari (toen begonnen bij mij de problemen) t/m 1 maart 2024 heeft uitgevoerd om hun netwerk compleet te vernieuwen van invloed zouden kunnen zijn op mijn verstoring.
Waarbij kan ik me voorstellen dat de infrastructuurmonitoring van Odido nog niet is ingericht op het monitoren van die nieuwe AMS-IX infrastructuur.
(https://www.ams-ix.net/ams/stories/30-years-and-a-broken-marriage).

Daarbij neem ik toch ook aan dat Odido haar technische medewerkers heeft voorzien van goed gereedschap, inclusief - bijvoorbeeld - de faciliteiten om de verkeersstromen van een klant uit een bepaalde stad na te bootsen, testen en monitoren. Zodat zij zo vroeg mogelijk zelf zaken kunnen herstellen met zo min mogelijk inspanning vanuit een klant.

Ik woon in Eindhoven en mijn verkeersstroomafhandeling binnen het Odido Domein start iedere keer bij 1-16-144-85.ftth.glasoperator.nl

Screenprints

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @HJHome, bedankt voor de terugkoppeling.

Het enige wat ik hier mis is of het bedraad getest is of op wifi. Het enige wat ik bedraad aangesloten zie is een Archer router. Zijn deze testen gemaakt met de Archer router aangesloten? Je speedtest is namelijk wel op wifi. 

We hebben namelijk nogmaals de capaciteit gecontroleerd en er is voldoende. KPN NetwerkNL heeft een poortmove uitgevoerd en daar zit alles ook goed. 

 

Wij hebben dezelfde non respone naar onze eigen website. Zou je de pingtest en WINmtr naar 1.1.1.1 en 8.8.8.8 willen uitvoeren en graag bedraad zondere Archer aangesloten.

Reputatie 5

Dag @Tommie van Odido 
Alles is door mij en de buren ( @RiekieMartin ) sinds de eerste melding zowel bedraad als via wifi getest. De archer in mijn huis heb ik pas na het bezoek van de KPN monteur en de metingen weer aangesloten. De allereerste testresultaten en de laatste resultaten zijn hetzelfde: bedroevend.

Ook vind ik het bedroevend dat mij voor de zoveelste keer wordt gevraagd om testen uit te voeren die ik en de buren al meermaals hebben gedaan en de verstoring hebben bewezen.

Reputatie 5

 

En vind ik het bedroevend dat als ik van Odido hetzelfde vraag daar nog geen antwoord op heb gekregen.

Daarom vraag ik nu nogmaals bewijzen aan Odido dat mijn verbinding vanuit Eindhoven goed werkt.

Ik zie graag zo spoedig mogelijk screenshots die bewijzen dat:
1) alle apparatuur die hoort bij mijn verkeersstroomafhandeling binnen het Odido Domein (1-16-144-85.ftth.glasoperator.nl [85.144.16.1], Eindhoven), 10.10.10.153 en 10.10.80.141) na dit bericht van mij zijn herstart/ge-powerfliped, etc.
2) Ookla Speedtest Up- & Download: Ping High, Jitter, etc.
3) UptimeRobot Report: https Odido.nl 24h avg
4) WinMtr/odido.nl: % packageloss vanaf 1-16-144-85.ftth.glasoperator.nl
5) Win CMD/tracert odido.nl: Geen Request Timeouts na 1-16-144-85.ftth.glasoperator.nl

 

 

Reputatie 6
Badge +3

Lostaand van het feit dat ik het heel vervelend voor je vindt dat je problemen hebt met je internet. Wil ik toch op een aantal van je verzoeken reageren omdat ik denk dat je een beetje de plank mis slaat.  

Ik zie graag zo spoedig mogelijk screenshots die bewijzen dat:
1) alle apparatuur die hoort bij mijn verkeersstroomafhandeling binnen het Odido Domein (1-16-144-85.ftth.glasoperator.nl [85.144.16.1], Eindhoven), 10.10.10.153 en 10.10.80.141) na dit bericht van mij zijn herstart/ge-powerfliped, etc.

Deze addressen zijn van core apparatuur van het Odido netwerk. Deze worden niet zomaar even geherstart omdat er een klant is met internet problemen. Er gaat dataverkeer van duizenden klanten overheen. Die impact is nog al groot. Daarnaast als er problemen zijn deze betreffende apparatuur zouden veel meer klanten last hebben dit problemen met hun internet. 

Daarnaast dit soort appratuur heeft maar 1 doel en dat is het routeren van het dataverkeer. Hiervoor worden met speciale hardware ontworpen. Het reageren in dit geval op de ping pakketen van jouw test staat als laatste in de prio lijst om te doen. Het zal altijd jou verkeer netjes doorsturen naar de volgende hop, ondanks dat er niet altijd wordt gereageerd op ping pakketen. Staar je daar niet blind op. Zolang er geen pakket los is op de eind punt is alles goed (Wat je overgens wel liet zien in eerder posts). 

 


2) Ookla Speedtest Up- & Download: Ping High, Jitter, etc.

 

Hier snap ik het nut niet van. Een speedtest van een random andere verbinding zegt niks over jouw internet verbindg.


3) UptimeRobot Report: https Odido.nl 24h avg
4) WinMtr/odido.nl: % packageloss vanaf 1-16-144-85.ftth.glasoperator.nl
5) Win CMD/tracert odido.nl: Geen Request Timeouts na 1-16-144-85.ftth.glasoperator.nl

 

Zoals Tommie al aangaf reageerd de server van odido.nl altijd even goed/snel. Specifiek alleen daar op testen zegt ook niet heel veel. Zoals je ziet gaat 8.8.8.8 en 1.1.1.1 weer veel beter. Voor een beter beeld kan je beter op meerdere endpoint testen. Daarnaast als Odido aantoond dat dit allemaal goed is wat dan? Het lost niet jouw probleem op. 

Je hebt genoeg bewijs geleverd dat je problemen hebt. Nu is het aan Odido om het op te lossen. En ik weet zeker, kijkend alles wat die doet hier,  dat het bij @Tommie van Odido in goede handen bent. 

 

Nog tip, als je in de gelegenheid bent. Adviseer ik mensen altijd om iets van Smokeping te installeren met 4/5 targets als Google, Cloudflare etc om continue testen en resultaten aan te leveren aan de ISP bij problemen. 

Reputatie 5

@TechRacing93 
Dankjewel voor het meedenken.
Ik vind ook dat de buren en ik voldoende bewijs middels screenshots hebben aangeleverd.

Nu verwacht ik van Odido hetzelfde/ook screenshots, wat ik redelijk vind na zoveel testen vanuit ons
 

En ook ik heb er vertrouwen in dat  @Tommie van Odido er snel voor gaat (laten) zorgen dat alles weer 100% werkt

Reputatie 7
Badge +9

Hey @HJHome, ik zie dat er al een ticket voor je is aangemaakt. Hopelijk kunnen we nu de oorzaak vinden en eindelijk oplossen! 

Reputatie 5

Hallo @Tommie van Odido 
Ja, een uur geleden belde de klantenservice mij (attent).
Helaas met de vraag of de poort switch van KPN had geholpen, terwijl ik hier al had aangegeven dat dit niet zo was.
Daarna kreeg ik een mail met een nieuw referentienummer: 69970538, dat het in behandeling is bij de technische dienst en dat ik binnen 3 werkdagen een reactie krijg
Op 14 maart heb ik een soortgelijke e-mail ontvangen met referentienummer 69546836.

Kun jij ervoor (laten) zorgen dat beide tickets met elkaar worden verbonden en de link bevatten naar dit topic?
Zodat dan alle gegevens van de storing die @RiekieMartin en ik hebben beschikbaar is


Alvast bedankt

Reputatie 7
Badge +9

Ik heb een notitie aan de case geplakt met alle informatie @HJHome. Hopelijk kunnen we het nu eindelijk oplossen! 

Reputatie 5

Dankjewel @Tommie van Odido 

Ik heb net dit topic doorgenomen. Het is bizar wat jullie klanten allemaal laten doen tegenwoordig, terwijl er helemaal geen probleem is waar de klant iets aan kan doen.

Jullie zouden je moeten schamen en intern de netwerkproblemen op moeten lossen in plaats van deze onzin. Het is vrij duidelijk dat er te weinig capaciteit op het netwerk is. Doe er wat aan en geef toe dat je je zaken niet op orde hebt. In plaats van op deze manier mensen aan het lijntje houden.

Reputatie 5

Hallo @Tommie van Odido 

Ik krijg nu weer een uitnodiging om een afspraak met een monteur te maken.
Dat lijkt me niet goed, omdat mijn thuisapparatuur al is uitgesloten.

Kun jij kijken wat de reden voor die uitnodiging is en mij een update geven van wat jullie technische dienst aan het bekijken is?
Alvast bedankt

P.s Misschien is die monteur bedoeld voor @RiekieMartin om hun ONT Kastje te vervangen?

Reputatie 7
Badge +9

Ze hebben een te hoge demping geconstateerd en Guidion is aangestuurd om te kijken waar dit vandaan komt @HJHome

Reputatie 5

Hallo @Tommie van Odido 

Dankjewel voor je inspanning en antwoord.

Helaas twijfel ik of een derde bezoek van een monteur in mijn huis de oplossing zal gaan bieden, omdat:
- er al 1 Gideon/Odido monteur bij mij en @RiekieMartin is geweest die herstelwerkzaamheden heeft verricht en daarna mijn en hun verbinding oké heeft bevonden
- ik daarna nog een bezoek kreeg van een KPN monteur (die zelfs een poort switch uitvoerde) en nogmaals vaststelde dat alles vanaf mijn huisverbinding t/m de wijkcentrale goed functioneert. Hij kon niet bij @RiekieMartin gaan kijken, omdat hij daar geen ticket voor had
- @RiekieMartin en ik serieuze andere zaken heb te doen dan het ontvangen van een monteur die (hoogstwaarschijnlijk) hetzelfde constateert als de voorgangers


Samenvattend Voorafgaande
- @RiekieMartin en ik hebben op 19 februari 2024 gemeld dat wij toen al ~2 weken last hadden van deze storing => Er gaan serieuze zaken mis
- Daarna hebben wij een veelvoud aan testen uitgevoerd, is er apparatuur vervangen in onze huizen en zijn er monteur bezoeken geweest => Dat kost teveel tijd
- Bij @RiekieMartin werd daarbij vergeten om het ONT kastje te vervangen. Ondanks herhaaldelijke vraag is dat nu nog niet gebeurd => Ook dat kost teveel tijd
- "Testmoe" heb ik op 26/03/2024 verzocht om screenshots waaruit blijkt dat mijn verkeersstromen binnen het Odido domein/netwerk goed worden afgehandeld. => Waarom duurt dat zolang?


Gewenst:
1. Compensatie voor een slechte internet verbinding vanaf 5 februari (inclusief TV, etc.) tot moment van oplossing
2. Monteur bezoek voor vervanging van het ONT-Kastje bij @RiekieMartin, in combinatie met het nogmaals nakijken van de apparatuur in hun en mijn huis, zoals Tommie voorstelt. Zodat definitief wordt uitgesloten dat qua verstoring alles aan mijn, @RiekieMartin en de KPN zijde is uitgesloten en de oplossing door Odido binnen het Odido Netwerk moet en gaat worden gezocht
3. Screenshots waaruit blijkt dat mijn en @RiekieMartin verkeersstromen binnen het Odido domein/netwerk aantoonbaar goed worden afgehandeld.
 

@Tommie van Odido 

​Graag ontvangen wij jouw reactie op het gewenste.
Kun je die geven of anders aangeven wie dat wel kan?

Alvast bedankt

Reputatie 5
Badge +3

Hoi @HJHome, ik begrijp je wens absoluut! Maar in dit geval zijn wij afhankelijk van de technische dienst. Zij hebben besloten dat er een Guidion monteur moet langskomen voor de hoge demping. Wij kunnen dan ook pas een vergoeding in ons systeem plaatsen als het echt verholpen is. Dan weten we hoelang het heeft geduurd en welke periode we moeten vergoeden. Zou je de afspraak met Guidion willen maken? Groetjes, Ishana

Reputatie 5

Hallo @Ishana van Odido (en @Tommie van Odido)
Dank voor je reactie

Die hoge demping in mijn huis was er voorheen niet.
Logischerwijs denk ik dan dat ik die nu heb omdat de KPN een poort switch heeft uitgevoerd.
De tracert naar Odido.nl laat nu ook voor het eerst een vertraging zien tussen hop 1 en 2
 

En berder is m.i. te zien dat de verkeersafhandeling vanaf hop 2 nog steeds niet goed wordt afgehandeld


Uit jouw reactie maak ik op dat je m.b.t. onze bovenstaande vraag 1 “compensatie" deze pas kunt toekennen als de storing is verholpen. Daar kunnen de buren ( @RiekieMartin ) en ik ons in vinden.

Wij missen dan nog een antwoord op vraag 2 “Monteur die bij @RiekieMartin het ONT kastje vervangt “
- Wil je daar ook een ticket voor aanmaken?
Dan kunnen de buren en ik de afspraak combineren

En missen ook het antwoord op vraag 3 “ screenshots waaruit blijkt dat mijn en@RiekieMartin verkeersstromen binnen het Odido domein/netwerk aantoonbaar goed worden afgehandeld.”
Ook daar heb ik meermaals om gevraagd.
- Kun je daarvoor (laten) zorgen?

Alvast bedankt
 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @HJHome, als @RiekieMartin mij de screenshots aanlevert die gevraagd worden dan kan ik een ticket aanmaken. Dit moet wel vanuit @RiekieMartin zelf komen anders mag ik het niet aanmaken.

Wij mogen geen die data jammer genoeg niet delen met de klanten maar ik kan je garanderen dat de capaciteit vanuit onze kant goed zit. Dus ik zie graag @RiekieMartin weer terug in dit topic met de benodigde screenshots zodat ik een ticket kan aanmaken hiervoor!

Reputatie 5

Hallo @Tommie van Odido 
Ik heb een afspraak gemaakt met de Gideon monteur voor a.s. dinsdag.
En ik reageer namens @RiekieMartin op jouw vraag om nog meer testen te doen.
Zij hebben al die testen al gedaan en aangeleverd(zie dit topic) en de monteur die toen kwam is vergeten hun ONT kastje te vervangen. Wil je op die basis een ticket voor @RiekieMartin aanmaken?

Verder wil ik best geloven dat er voldoende capaciteit beschikbaar is, maar dat sluit m.i. niet uit dat er verstoring is in de afhandeling van het dataverkeer/verkeersstromen binnen het Odido domein/netwerk (1-16-144-85.ftth.glasoperator.nl [85.144.16.1], Eindhoven), 10.10.10.153, 10.10.80.141 en 10.226.4.18)

Kun je daar ook van garanderen dat die wel goed werken?
Want de tracert laat nu al maanden daarin dezelfde timeouts/vertraging/stagnatie zien.
 

 

Reputatie 7
Badge +9

Ik ben benieuwd of de monteur het kan oplossen @HJHome.

De enige test van @RiekieMartin die ik hier zie staan is een speedtest. Ik vind het oprecht super aardig dat je het voor hem wilt regelen maar ik moet toch echt de testen van hem zelf ontvangen. Anders kan en mag ik niks doen.  

Reageer