Internet bevriest/hikt

  • 12 January 2024
  • 44 reacties
  • 306 Bekeken

Hi,

Al sinds een half jaar hikt bevriest het internet hier in huis op onregelmatige tijden.Ik werk vanuit huis en mijn zoom calls bevriezen afentoe. Na enkele seconden is het weer terug, en maakt de VPN opieuw contact en ik zie dat de whatsapp ook weer verbindt.

Het is zowel met bekabeld internet (alle kabels hiervoor ge-upgrade naar Cat 6e) als wel WiFi en voor zowel laptops als mobiels (zoom of internetradio is het meest merkbaar). Ik heb ook het internet abonnnement aangepast van 400Mb naar 1000MB (glasvezel) om te zien of dat het verschil maakt, maar ook niet. Speedtesten laten mooie cijfers zijn (dicht bij 1000MB) maar lukt niet tijdens een hick-up (1x de mazzel gehad om net op dat moment te speedtesten).

Alles origineel Tele2/Odido Zyxel spul en geinstalleerd door Tele2 monteur. Het doet het allemaal goed, maar afentoe eventjes niet. De fout krijg ik nog niet gereproduceerd (ik weet niet wat de oorzaak is)

Wat kan ik er aan doen om er achter te komen waar het aan ligt?

 

Alvast dank voor input.

Teresa van Odido 3 maanden geleden

Welkom op onze Community! @Lago di Garda 

Goed dat je dit aankaart, ik help je graag bij het vinden van een werkende oplossing! Wil je het modem op de volgende wijze een herstart geven? 

  1. Haal het modem en de Mediaconverter/ONT (het kleine witte of zwarte kastje in de meterkast) van de stroom.
  2. Wacht minimaal 10 seconden. Sluit daarna de Mediaconverter/ONT weer aan op de stroom en laat deze 30 seconden opstarten. Sluit daarna het modem weer aan op de stroom.
  3. Wacht tot alles volledig is opgestart.
  4. Controleer of de diensten weer werken.

Ik wil je vragen om daarna, voor de komende drie dagen, de datum en het tijdstip van de wegval te noteren. Geef je mij een seintje wanneer je zo ver bent? Dan ga ik gelijk gericht op zoek naar de juiste oplossing! 

Bekijk origineel

44 reacties

Reputatie 6
Badge +2

@Lago di Garda Dank je wel voor het delen van de testen. @Tommie van Odido is momenteel niet aanwezig, maar ik verwacht dat hij dit aankomende week verder oppakt. Alvast bedankt voor je geduld! 

Vanochtend herinnerde ik dat bij de installatie van internet, de installateur (gedaan door Tele2 toendertijd) er geen signaal was in de fiber. Hij is toen even weggegaan (naar de straat genaamd Hebriden oid) om het signaal aan te zetten (iets in de patchkast / verdeelkast omzetten). Kan het zijn dat de vorige bewoner haar internet verbinding via een andere fiberlijn liep?

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Lago di Garda, bedankt voor alle testen. Ik heb je op de lijst gezet voor de nieuwste firmware, ik ben benieuwd of dit een verschil maakt. Ik gok dat de firmware einde middag geupgraded zal worden. Tijdens het update zal het internet ongeveer drie minuten wegvallen. Als je dan in het modem kijkt moet je de B10 firmware zien staan. Zou je dan nog een pingtest willen runnen?

Ben wel gewend dat het internet wegvalt dus die 3 minuten zou moeten lukken.

Hopelijk zal het wifi bereik dan ook beter in huis zijn want de nieuwe versterkers (dmv cat 6e kabels geconnect met router op beide vloeren) is erg zwak. Vorige versterkers gaven wifi door heel het huis maar nu moet ik er naast staan met telefoon om bereik te hebben en kan dan spotify aansturen oid…

Het gezin klaagt en stelt een ultimatum: voor eind maart moet het vlekkeloos werken of we stappen over. (ik gaf al aan dat we er alles aan doen)

Ik zal morgenochtend de ping resultaten hier neer zetten.

 

Reputatie 6
Badge +2

@Lago di Garda Ik hoop met je mee, maar ik denk dat dit wel echt een verschil gaat maken! 

Super bedankt dat je moed houdt, ondanks dat ze thuis iets minder positief zijn. Ik ben benieuwd naar je bevindingen morgen. Mocht het toch nog niet goed zitten dan gaan mijn collega’s en ik onze stinkende best doen om het alsnog voor eind maart op te lossen, beloofd! 

B10 installatie: check! Voor de zekerheid gisteravond nog een handmatige reboot gedaan van de router.

Specs van router zijn bekend (Zyxel T56 van Odido) Alles bekabeld aangesloten op 2.5 ghz connecties.

Ping 8.8.8.8 (1000 maal):

 

Tracert​​

 

 

Ping gedaan van een splinternieuwe laptop met een rechtstreekse RJ45 aansluiting (speciaal op uitgezocht).

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Lago di Garda, bedankt voor de testen. Ik had gehoopt dat dit het voor je zal oplossen, echter zie ik ook nog steeds de hoge demping op het ONT terugkomen. Ik heb het voor je doorgezet naar onze techneuten met de vraag om een monteur te laten komen kijken en om te testen met een nieuw ONT. Hopelijk kan de monteur meer zien en dit oplossen! 

Ik weet niet wat een ONT is maar ik kijk ernaar uit. Dank tot dusver.

ONT is dus het kastje in de meterkast dat fiber vertaald naar koper/UTP.

Vanmorgen met een collega gesproken en die zou een officiële melding sturen. Bevestiging per mail gekregen. 2 uur daarna de melding: Goed nieuws: je melding met referentienummer: 69656244 waar we eerder over gesproken hebben, is opgelost!

Wat is er gewijzigd/gedaan waardoor het nu goed zou zijn?

Alvast dank voor het uitleggen.

Reputatie 7
Badge +9

Er is iets niet goed gegaan met het ticket @Lago di Garda. Ik heb het opnieuw doorgezet! 

Zojuist een nieuwe ping gedaan:

 

NB , je collega, die ik telefonisch te pakken kreeg meldde mij dat de "beslisboom niet goed gevolgd was “ en dat ze het daarom niet konden oppakken.

 

Ziet er nog steeds niet consistent uit

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Lago di Garda, het ticket is opnieuw gesloten, ik ben hier erg boos om geworden. Ik heb het nu opnieuw doorgezet en expliciet gevraagd om een nieuw ONT en Guidion monteur om door te pakken. Mijn excuses voor het ongemak! 

Kun jij ook niets aan doen. Ik had vanochtend (toen ik net niet thuis was) een collega van je aan de telefoon en die wilde dat ik thuis was voor een reset van modem en fiberkastje. Ze gaat een belafspraak inplannen binnen 3 dagen.. Refnummer: 69800735

Reputatie 6
Badge +2

@Lago di Garda Dank je wel voor je begrip! Geen zorgen zoals Tommie aangeeft, de technische dienst is nu op de hoogte van wat er nodig is.

Reageer