Beantwoord

Internetverbinding via Zyxel T50 valt minstens 1x per week weg - alleen reboot helpt



Toon eerste reactie

180 reacties

Reputatie 4

Hoi @Piotr 

Ik heb de factory reset uitgevoerd. Sindsdien treedt het probleem nog steeds op en moet ik plm 1x per week de T50 herstarten om weer stabiel internet te krijgen. Daar wordt ik dus niet echt blij van zoals je je kunt voorstellen.

Wat nu?

 

Reputatie 4

Hoi @Piotr ,

 

Door COVID-19 was dit even blijven liggen.

Ik zal binnenkort de factory reset van de T50 uitvoeren en kijken of het dan structureel beter gaat.

Op het moment wordt de verbinding alleen maar steeds slechter. Inmiddels ook in toenemende mate packet loss tussen LAN en WAN kant van de T50 voor zover ik kan opmaken uit traceroute info.

Ik laat weten wat het resultaat is.

Reputatie 7

Hey @Henk Ernst,

Zojuist heb ik je verbinding op afstand uitgelezen. Daarbij heb ik gelukkig geen problemen kunnen achterhalen. We moeten dan verder graven waardoor dit probleem door wordt veroorzaakt. Aangezien je veel eigen apparatuur (switch, router) hebt aangesloten, moeten we eerst een aantal zaken uitsluiten. Allereerst valt me op dat je modem al een geruime tijd onafgebroken online. Heb je ook al geprobeerd om je modem van een fabrieksreset te voorzien. Dan sluiten we dat in ieder geval uit. Na de reset raad ik je aan om het de komende dagen te testen. 

Reputatie 4

Hallo @Henk Ernst 

Gaat het om DSL of glasvezel? Bij DSL zou je de verbinding tot aan het ISRA eens kunnen controleren en is het modem direct op het ISRA aangesloten?

Misschien zou je eens enkel de stabiliteit controleren van de Zyxel zonder eigen apparatuur. Daarna zou je eventueel kunnen kijken of er misschien iets is wat de wegvallende verbinding veroorzaakt door bijvoorbeeld je eigen apparatuur één voor één aan te sluiten.

Het gaat om glasvezel.

Gezien de symptomen is een voor een alles uitproberen een onmogelijke optie. Ik heb een dozijn apparaten draaien verbonden via kabels of WiFi access points, switches en een router. Omdat de problemen pas na een week optreden zou ik bij toerbeurt elke combinatie van een of meer apparaten een week moeten uitzetten. Dan ben ik enkele tientallen jaren bezig en in de tussentijd mis ik dan steeds wel ergens belangrijke apparatuur. Dat is onwerkbaar.

Ik zou evt. ook nog via wireshark kunnen gaan tracen. Ook dat is veel werk. Ik heb wel wat beters te doen.

Maar omdat de Zyxel de kuren vertoont zou ik liever van daaruit willen onderzoeken in plaats van alles er omheen. Wat zijn bjv. de load stats op de poorten, CPU en memory van de T50 die ik heb staan. Kan ik daarbij?

Sowieso verwacht ik dat normale apparatuur niet spontaan uitvalt. Hoogstens bij een DoS aanval. Maar daar moet je van binnenuit aardig je best voor doen. 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Henk Ernst 

Gaat het om DSL of glasvezel? Bij DSL zou je de verbinding tot aan het ISRA eens kunnen controleren en is het modem direct op het ISRA aangesloten?

Misschien zou je eens enkel de stabiliteit controleren van de Zyxel zonder eigen apparatuur. Daarna zou je eventueel kunnen kijken of er misschien iets is wat de wegvallende verbinding veroorzaakt door bijvoorbeeld je eigen apparatuur één voor één aan te sluiten.

Reageer