Beantwoord

Non stop problemen met LAN



Toon eerste reactie

100 reacties

@s1h4d0w
Ik neem aan dat je WiFi adapter van de betreffende PC hebt uitgezet tijdens de pogingen om via LN langdurige verbindng stabile te krijgen?
Verder zou ik IPv6 zowel in modem als PC's weer kompleet uitzetten. Bij een provider die nog niet formeel IPv6 ondersteunt kan dit tot veel problemen leiden is mijn ervaring.

Verder kan het zijn dat er ergens nog een DHCPserver actief is, waar dan ook, die nu i.c.m. niuewe netwerk/provider de kop op steekt, kan ook gewoon de windows eigen IP implementatie zijn die om 1 of andere reden ergens een timeout ziet en dan zichzelf een local adres gaat toekennen.

Ikzelf zou wireshark draaien op de betreffende PC om te zien in detail wat er aan de hand is, e.v.t. in eerste instantie op een extra andere linux PC op b.v. LAN2 of via switch op LAN1

Probeer anders ook een simple duurapplicatie te laten lopen waarvan je in detail kan zien wat er gebeurt als die z'n TCP/IP connectie verliest, wellicht streaming audio player o.i.d.


De wifi adapter zet ik inderdaad uit wanneer de bedraadde verbinding gewoon werkt. Maar wanneer deze weer "No internet" aangeeft dan zet ik hem aan zodat ik kan doorwerken. Over een andere DHCP server, ik heb verder helemaal niks aangesloten in mijn huis, niks dat ergens nog in een kast loopt te draaien. De enige apparaten met een computer er in die draaien zijn mijn Windows PC, mijn Steam Link en mijn iPhone. En dan nog de tv ontvanger van T-Mobile natuurlijk.

Ik gebruik veel mijn Steam Link dus daardoor merk ik meteen wanneer de verbinding weg valt, dan stopt de video die ik aan het streamen was namelijk. Wireshark is wel een goede, in de Windows Event Viewer vond ik niks terug.

Maar net weer met T-Mobile gebeld waarbij ze hebben gekeken of ik gekruisd zat met iemand anders, daarna zijn we even door de instellingen gegaan. Volgens de medewerker stond mijn DNS niet goed, deze stond op 192.168.1.1 (mijn modem) en moest 37.143.84.228 en 37.143.84.229 zijn. Dit even vast ingesteld in de IPv4 adapter en de IPv6 adapter uit gezet. IPv6 staat nog steeds uit in het modem. Maar het lijkt mij zeer sterk dat dit het probleem oplost, aangezien ik eerder ook al de Google DNS servers heb geprobeerd.

Daarnaast zei de medewerker aan de telefoon "Het IP van je PC moet beginnen met 192 en de rest maakt niet zoveel uit" wat natuurlijk onzin is. Nu is het wachten tot het netwerk er weer uit ligt, maar gelukkig bellen ze mij om half 6 terug omdat er op elk moment op de dag 30 minuten wachttijd is wanneer je belt naar T-Mobile Thuis.
Reputatie 6
@s1h4d0w
Wat T-Mobile medewerker(s) vertelden is idd nogal onzinnig, als je Draytek op LAN 192.168.1.0/24 zit is/was de DNS wel correct, is gewoon de standaard setting. Met de aanwijzing om 37.143.84.228 en 37.143.84.229 direct in de client te gebruiken bypass je een deel van de DNS handling, maar de grote vraag blijft wat T-Mobile NL, voor zowel Thuis als Mobiel, met DNS protocol paketten doet, in de modemrouter en/of hun IP backbone.

Met bovengenoemde bypass kan nog steeds een voor Windows onacceptable lange timeout m.b.t. DNS handling optreden. Of, als de Draytek de DNS protocaol paketten niet ongemoeid laat, kan de VLAN voor internet 'crashen', blijkbaar of wellicht in de Draytek zelf. Misschien gaat alleen de LAN bridging op tilt om de 1 of andere reden, is mij niet onbekend bij T-Mobile geleverde modemrouters.

Een manier om dit alles te omzeilen / te testen is een VPN link opzetten in je PC o.i.d. (niet in Draytek) zodat er geen mogelijk is tot modificeren van DNS door Draytek en/of T-Mobile. Over 4GvoorThuis bracht dit in het verleden voor mij in ieder geval een duidelijk merkbare snelheidverbetering op in internet snelheid (over voor de rest dus dezelfde modemrouter).
@s1h4d0w
Wat T-Mobile medewerker(s) vertelden is idd nogal onzinnig, als je Draytek op LAN 192.168.1.0/24 zit is/was de DNS wel correct, is gewoon de standaard setting. Met de aanwijzing om 37.143.84.228 en 37.143.84.229 direct in de client te gebruiken bypass je een deel van de DNS handling, maar de grote vraag blijft wat T-Mobile NL, voor zowel Thuis als Mobiel, met DNS protocol paketten doet, in de modemrouter en/of hun IP backbone.

Met bovengenoemde bypass kan nog steeds een voor Windows onacceptable lange timeout m.b.t. DNS handling optreden. Of, als de Draytek de DNS protocaol paketten niet ongemoeid laat, kan de VLAN voor internet 'crashen', blijkbaar of wellicht in de Draytek zelf. Misschien gaat alleen de LAN bridging op tilt om de 1 of andere reden, is mij niet onbekend bij T-Mobile geleverde modemrouters.

Een manier om dit alles te omzeilen / te testen is een VPN link opzetten in je PC o.i.d. (niet in Draytek) zodat er geen mogelijk is tot modificeren van DNS door Draytek en/of T-Mobile. Over 4GvoorThuis bracht dit in het verleden voor mij in ieder geval een duidelijk merkbare snelheidverbetering op in internet snelheid (over voor de rest dus dezelfde modemrouter).


@tmoesel Jou suggesties gaan net mijn technische kennis te boven, is er iets dat ik gemakkelijk zelf kan proberen? Ik neem aan dat ik niet permanent mijn verkeer door een VPN moet halen toch?
Van wat ik lees gaat het hier niet om een DNS probleem, maar een DHCP probleem.

Zoals hierboven al eerder gezegd: is het 169.x.x.x adres dat je toegewezen krijgt een teken dat je computer geen ip-adres ontvangen heeft van de DHCP server. Zonder ip-adres heb je geen verbinding met het internet.

Wat ook al genoemd is, is dat er waarschijnlijk een tweede DHCP server draait op je netwerk die ook een ip-adres aan je computer probeert te leasen. Als deze tweede server daar in slaagt, klapt je verbinding eruit.

Om dit op te lossen kun te simpelweg in je netwerkadapter aangeven dat je een vast ip-adres wilt die valt in de range van de Draytek. Bijvoorbeeld:

IP-adres: 192.168.1.20
Subnet mask: 255.255.255.0
Default gateway: 192.168.1.1
Voorkeur DNS: 192.168.1.1
Van wat ik lees gaat het hier niet om een DNS probleem, maar een DHCP probleem.

Zoals hierboven al eerder gezegd: is het 169.x.x.x adres dat je toegewezen krijgt een teken dat je computer geen ip-adres ontvangen heeft van de DHCP server. Zonder ip-adres heb je geen verbinding met het internet.

Wat ook al genoemd is, is dat er waarschijnlijk een tweede DHCP server draait op je netwerk die ook een ip-adres aan je computer probeert te leasen. Als deze tweede server daar in slaagt, klapt je verbinding eruit.

Om dit op te lossen kun te simpelweg in je netwerkadapter aangeven dat je een vast ip-adres wilt die valt in de range van de Draytek. Bijvoorbeeld:

IP-adres: 192.168.1.20
Subnet mask: 255.255.255.0
Default gateway: 192.168.1.1
Voorkeur DNS: 192.168.1.1


Zoals ik ook al heb aangegeven werkt dit niet. Ik heb dit al een paar keer geprobeerd in verschillende configuraties.

Ik heb exact de gegevens die jij hier aangeeft ingevuld wanneer het internet niet meer werkt, ik heb ze ingevuld en IPv6 uit gezet, ik heb het ingevuld en de Draytek adhv MAC adres datzelfde IP laten toewijzen aan mijn PC, maar ik krijg geen internet en kan dan ook niet via 192.168.1.1 in mijn browser inloggen op de Draytek.

Ik ben het met je eens dat dit een DHCP probleem is, maar ik durf niet te zeggen hoe of wat.

Op Tweakers suggereerde iemand dat wellicht mijn Steam Link met de DHCP aan het kloten is, maar dit heeft altijd perfect gewerkt toen ik nog klant was bij KPN.
Reputatie 6
@s1h4d0w
Ik bedoel idd om al het internet verkeer als test geruime tijd (tot aan de 14 dagen retour garantiedatum) via VPN te halen, als T-Mobile niet met werkende oplossing voor jouw adres komt. Je kunt zelf wel inschatten of het sukkelen/wachten/proberen tot oplossing je het kostenverschil met KPN abo waard is. De glasvezel hardware link is en blijft in ieder geval sowieso van KPN.
T-Mobile moet aan hun kant van de link minstens zoveel kunnen monitoren als jij aan jouw kant. Als ze daar niet de tijd of capaciteit ('resources') voor hebben (of willen niet inzetten) dan weet je genoeg.
@s1h4d0w
Ik bedoel idd om al het internet verkeer als test geruime tijd (tot aan de 14 dagen retour garantiedatum) via VPN te halen, als T-Mobile niet met werkende oplossing voor jouw adres komt. Je kunt zelf wel inschatten of het sukkelen/wachten/proberen tot oplossing je het kostenverschil met KPN abo waard is. De glasvezel hardware link is en blijft in ieder geval sowieso van KPN.
T-Mobile moet aan hun kant van de link minstens zoveel kunnen monitoren als jij aan jouw kant. Als ze daar niet de tijd of capaciteit ('resources') voor hebben (of willen niet inzetten) dan weet je genoeg.


Het probleem lijkt door mijn Steam Link te komen. Alles werkte prima, tot ik mijn Steam Link met mijn PC verbond om een film te kijken en bam, geen internet meer.

Echter, hoe los ik dit op? Ik moet die Steam Link kunnen gebruiken, dit werkte perfect onder KPN. Het lijkt dus een probleem bij T-Mobile te zijn want dit is niet echt iets dat ik heb zien terug komen op bijv. reddit mbt de steam link.

Edit
Ik heb nu een vast IP ingesteld op mijn Steam Link, hopelijk voorkomt dit dat hij IPs gaat uitdelen en anders dat hij IPs uitdeelt die buiten de range van mijn modem valt.
Reputatie 6
@s1h4d0w
Ik had nog nooit van Steam Link gehoord, zie nu wat het is op wikipedia. Dat het apparaat IP adressen uitdeelt naast je modemrouter is vragen om problemen mijn inziens. Een (andere) DHCP server in hetzelfde LAN kan er in theorie wel mee om gaan, afhankelijk van wat voor implementatie het is. Windows+ExperiaBox blijkbaar wel, Windows+Draytek blijkbaar niet. Een eigen modemrouter om e.v.t. problemen te omzeilen kan meestal niet als je ook TV en vastetelefonie afneemt, maar zou je dat doen, dan ben je op 1 jaarbasis wellicht weer duurder uit bij T-Mobile dan KPN.
@s1h4d0w
Ik had nog nooit van Steam Link gehoord, zie nu wat het is op wikipedia. Dat het apparaat IP adressen uitdeelt naast je modemrouter is vragen om problemen mijn inziens. Een (andere) DHCP server in hetzelfde LAN kan er in theorie wel mee om gaan, afhankelijk van wat voor implementatie het is. Windows+ExperiaBox blijkbaar wel, Windows+Draytek blijkbaar niet. Een eigen modemrouter om e.v.t. problemen te omzeilen kan meestal niet als je ook TV en vastetelefonie afneemt, maar zou je dat doen, dan ben je op 1 jaarbasis wellicht weer duurder uit bij T-Mobile dan KPN.


Een eigen modemrouter kan inderdaad niet, je mag van T-Mobile ook geen DD-WRT of OpenWRT er op zetten en bridge modus werkt ook niet.

Als het goed is bellen ze mij zo van T-Mobile, maar het werkt nu (weer even) dus dat wordt dan waarschijnlijk afwachten en zien of het blijft werken nu ik mijn Steam Link een vast IP heb gegeven. Ik kan verder niks in het systeem menu vinden over de DHCP server dus ik hoop dat deze uitgeschakeld wordt bij een vast IP.
Aangezien ik mijn antwoord niet meer kan bewerken even een nieuwe reactie.

Ik heb op Reddit met twee andere gebruikers flink zitten troubleshooten hier: https://www.reddit.com/r/Steam_Link/comments/7aqx4f/steam_link_crashes_my_modem/ Het lijkt er op neer te komen dat door de connectie tussen mijn PC en mijn Steam Link (een apparaatje om games of je desktop te streamen naar je tv) de Draytek van T-Mobile lijkt te falen. DHCP crasht en de hele routering werkt niet meer.

Ik heb daarom een eigen router achter het modem gehangen met DD-WRT in de hoop dat dit het probleem oplost. Wanneer het verkeer tussen mijn PC en Steam Link door DD-WRT worden afgehandeld hoop ik het probleem met de Draytek te voorkomen.

Misschien toch eens handig voor T-Mobile eens grondig onderzoek te doen naar hun modem en firmware. Ik zal vast niet de enige zijn die een Steam Link gebruikt, zeker als T-Mobile een groter deel van Nederland wilt veroveren.

Als laatste, ik zou ook vanavond nog worden teruggebeld door die medewerker van T-Mobile om te checken of alles het nog deed. Geen telefoontje gehad, meer minpunten.
Reputatie 4
Je Steam Link probeert DHCP-adressen uit te delen, echter gaat dat niet. Jouw DrayTek-modem deelt de DHCP-adressen uit. Je kunt alleen naar beneden DHCP-adressen uitdelen binnen de DrayTek configuratie. Dit botst met elkaar, want zowel de Steam Link als de DrayTek hebben aparte netwerkadressen.

Ik lees ook op internet dat meerderen hier last van hebben. Dit komt doordat de Steam Link niet 'verbonden' is met de modem, waardoor deze eigen adressen uitdeelt. Vandaar dat gekke 169.xxx.xxx.xxx adres.

Wat je kunt proberen is het volgende:
- Zet onder 'method' op de link naar DHCP.
- Ik las ook dat je de beta-opties kunt aanzetten waardoor je je netwerkverbinding kunt bekijken op de Steam Link. Misschien is dat nog iets?
- Of inderdaad zoals je al hebt gedaan een handmatig IP aan te wijzen.

Daarnaast kun je DCHP uitzetten op de modem. Let wel op dat je dan handmatig de adressen moet assignen. Zo zet je DHCP uit op de modem:
- Ga naar 192.168.1.1; log in met je gegevens.
- Ga naar LAN > General Setup.
- Bij LAN 1 zie je 'Details Page' staan; klik daarop.
- Daar kun je DHCP Server Configuration uitzetten.

Ik heb zelf een Synology NAS thuis. Zodra ik die op DHCP zet, klapt hier ook alles eruit. Dus ik heb 'm een handmatig IP-adres gegeven en dat werkt al meer dan een jaar met T-Mobile (voorheen Vodafone). Overigens staat de modem wel op DHCP.
Je Steam Link probeert DHCP-adressen uit te delen, echter gaat dat niet. Jouw DrayTek-modem deelt de DHCP-adressen uit. Je kunt alleen naar beneden DHCP-adressen uitdelen binnen de DrayTek configuratie. Dit botst met elkaar, want zowel de Steam Link als de DrayTek hebben aparte netwerkadressen.

Ik lees ook op internet dat meerderen hier last van hebben. Dit komt doordat de Steam Link niet 'verbonden' is met de modem, waardoor deze eigen adressen uitdeelt. Vandaar dat gekke 169.xxx.xxx.xxx adres.

Wat je kunt proberen is het volgende:
- Zet onder 'method' op de link naar DHCP.
- Ik las ook dat je de beta-opties kunt aanzetten waardoor je je netwerkverbinding kunt bekijken op de Steam Link. Misschien is dat nog iets?
- Of inderdaad zoals je al hebt gedaan een handmatig IP aan te wijzen.

Daarnaast kun je DCHP uitzetten op de modem. Let wel op dat je dan handmatig de adressen moet assignen. Zo zet je DHCP uit op de modem:
- Ga naar 192.168.1.1; log in met je gegevens.
- Ga naar LAN > General Setup.
- Bij LAN 1 zie je 'Details Page' staan; klik daarop.
- Daar kun je DHCP Server Configuration uitzetten.

Ik heb zelf een Synology NAS thuis. Zodra ik die op DHCP zet, klapt hier ook alles eruit. Dus ik heb 'm een handmatig IP-adres gegeven en dat werkt al meer dan een jaar met T-Mobile (voorheen Vodafone). Overigens staat de modem wel op DHCP.


Zover ik begreep van enkele users op Reddit heeft de Steam Link geen DHCP server, en gebruikt deze het local-link adres met 169.x.x.x wanneer het geen IP kan krijgen, net zoals mijn PC.

Maar nu met een D-Link router met DD-WRT ertussen werkt alles prima (het werkte eerder ook prima met de Experiabox van KPN). Ik heb dan wel allebei de Draytek en de D-Link die NAT gebruiken maar dat moet zo maar aangezien de Draytek niet in bridge modus kan en ik anders bang ben dat het weer mis gaat wanneer alleen de Draytek de NAT afhandeld.

Voor de archieven, hier is een linkje naar mijn post op Reddit. Daar staat nog een hoop extra informatie in als outputs van ipconfig op verschillende momenten tijdens de problemen, etc.

https://www.reddit.com/r/Steam_Link/comments/7aqx4f/steam_link_crashes_my_modem/
Reputatie 6
@s1h4d0w
Goed dat het nu duidelijk is waar het probleem zit, helaas zitten triple-play modemrouters dichtgetimmert (anders valt het verdienmodel voor TV en vaste telefonie door de mand) dus exact uitvissen waar en wanneer de Draytek de fout in gaat is moeilijk en is veelal de tijd niet waard. Ik zie in connectie schema dat er traffic tussen LAN1 en LAN2 plaatsvindt. Wat voor ethernetchip in de Draytek gebruikt wordt weet ik niet, maar zelfs al is het een gangbaar type, dan is er het 'Magenta-sausje' kwa firmware aanpassingen. Een makkelijk euvel is dat het geheel aan firmware daardoor ergens een deadline niet haalt doordat er een ongewone fout moet worden afgehandeld en dan is het einde verhaal voor de internetwerbinding.

Gelukkig had je nog een router liggen, wellicht dat een switch en alleen LAN1 van Draytek gebruiken ook zou kunnen werken, maar dat is gissen. Ik had in ieder geval ook zo mijn perikelen met modem+provider wissel, ter info:
https://forum.t-mobile.nl/installatie-en-andere-technische-vragen-480/huawei-e5186s-22a-mtu-9000-274035
Reputatie 7
Badge +4
Ik ben nog niet overtuigd dat het probleem in het Draytek modem zit. Anders zou dit probleem wel vaker naar boven zijn gekomen. Ik vermoed eerder dat het in je eigen setup zit omdat een aantal dingen gewoon niet kloppen.

Als je wil kan je je eigen modem plaatsen, het enige wat je niet werkend kan krijgen is de vaste telefoon.
@s1h4d0w
Goed dat het nu duidelijk is waar het probleem zit, helaas zitten triple-play modemrouters dichtgetimmert (anders valt het verdienmodel voor TV en vaste telefonie door de mand) dus exact uitvissen waar en wanneer de Draytek de fout in gaat is moeilijk en is veelal de tijd niet waard. Ik zie in connectie schema dat er traffic tussen LAN1 en LAN2 plaatsvindt. Wat voor ethernetchip in de Draytek gebruikt wordt weet ik niet, maar zelfs al is het een gangbaar type, dan is er het 'Magenta-sausje' kwa firmware aanpassingen. Een makkelijk euvel is dat het geheel aan firmware daardoor ergens een deadline niet haalt doordat er een ongewone fout moet worden afgehandeld en dan is het einde verhaal voor de internetwerbinding.

Gelukkig had je nog een router liggen, wellicht dat een switch en alleen LAN1 van Draytek gebruiken ook zou kunnen werken, maar dat is gissen. Ik had in ieder geval ook zo mijn perikelen met modem+provider wissel, ter info:
https://forum.t-mobile.nl/installatie-en-andere-technische-vragen-480/huawei-e5186s-22a-mtu-9000-274035


Het was ook mijn grootste angst dat T-Mobile er niet de technische kennis voor zou hebben of niet de tijd zou willen nemen om het te willen uitzoeken. Het "werkt" immers voor de meeste mensen zonden problemen, dus dan wordt er vaak gezegd "ja meneer, het probleem lijkt zich ergens in uw netwerk te zitten, daar kunnen wij niks aan doen". Ik zag het al gebeuren dat er simpelweg werd gezegd "Uw Steam Link is niet compatibel met ons netwerk" en het daar dan bij zou blijven.

Ik ben dus blij dat ik zonder T-Mobile het heb kunnen oplossen, de klantenservice van Thuis is om te huilen. Iedere keer dat je belt hang je 20-30 minuten in de wacht (gewoon altijd "helaas is het nu drukker dan normaal") en er word beloofd dat je terug gebeld wordt maar niemand belt.

Dat zegt mij dat er oftewel te weinig medewerkers zijn, of dat er zoveel mensen problemen hebben dat een normaal team het niet kan handelen. Allebei een slechte zaak.

Ik duim dat dit allemaal netjes blijft functioneren!
Reputatie 7
Badge +4
Hallo s1h4d0w,

Als je onomstotelijk kan aantonen dat het probleem in het modem zit dan kan het zeker wel geregeld worden. alleen er is op dit moment gewoon niet genoeg info om het hoger op te spelen.

Je geeft aan dat je een ipadres heb gekregen buiten de range van het modem. maar je heb niet uitgezocht of je dit ipadres dan ook van het modem heb gekregen. (dit lijkt mij namelijk erg sterk)
Je zou dus even aan de slag moeten met tcp dumps nmap en wirreshark ect.
Hallo s1h4d0w,

Als je onomstotelijk kan aantonen dat het probleem in het modem zit dan kan het zeker wel geregeld worden. alleen er is op dit moment gewoon niet genoeg info om het hoger op te spelen.

Je geeft aan dat je een ipadres heb gekregen buiten de range van het modem. maar je heb niet uitgezocht of je dit ipadres dan ook van het modem heb gekregen. (dit lijkt mij namelijk erg sterk)
Je zou dus even aan de slag moeten met tcp dumps nmap en wirreshark ect.


Ik ben er wat dieper in gedoken met mensen op reddit: https://www.reddit.com/r/Steam_Link/comments/7aqx4f/steam_link_crashes_my_modem/

Hier hebben we wel verder onderzoek gedaan, en dumps gemaakt voor het fout gaat, vlak erna en nog iets verder erna. Het verkeerde IP dat ik krijg toegewezen is gewoon een local link, mijn PC ziet wel dat ik ergens mee verbonden ben maar krijgt geen IP toegewezen dus wijst het een local link IP toe.

Maar het doet dit pas nadat de dhcp lease af loopt of ik mijn ethernet adapter herstart. Vlak nadat het stopt werken heb ik gewoon nog een correct IP maar geen verbinding meer met het modem, ik kan het ook niet pingen. De PC denkt dus dat het gewoon nog een verbinding heeft, maar dit werkt niet meer aan de kant van het modem.

Mocht je het interessant vinden dan zou ik de comments in die reddit link eens lezen, wellicht dat jij er nog iets uit kunt halen.
Reputatie 1
Ik heb precies hetzelfde! Ook sinds zaterdag, maakte net een topic daarover.

Wist niet dat meer mensen het probleem hebben. Lijkt wel of er een router firmware update is gedaan waardoor die hele DHCP configuratie messed up is.

Topic: https://forum.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-algemeen-490/router-geeft-geen-internet-meer-door-lan-wifi-werkt-nog-wel-292051
Reputatie 7
@s1h4d0w Wat vreemd, je lijkt inderdaad niet het juiste IP-adres en DNS toegewezen te krijgen. Ik heb meteen met je meegekeken en je lijkt inmiddels wel verbinding te hebben maar dit zou zijn met eigen instellingen of een via een ander apparaat zoals Hidden.nld aangeeft. Ook bij de poort zie ik de melding dat er geen rechtstreekse verbinding zou zijn. Zou je de DNS gegevens eens handmatig in willen voeren? De juiste DNS nummers zijn 37.143.84.228 en 37.143.84.229. Geef even een seintje wanneer je ze aangepast hebt dan kijk ik aan deze meteen met je mee!

Overigens gaaf om te zien dat je zo veel hulp krijgt hier, top mensen! 😃
Hallo.

Het ligt waarschijnlijk wel degelijk aan het modem, Hidden.nld... Ook een ICT-er hier, en bijna exact hetzelfde probleem.
Toevallig heb ik een steam-link, maar deze heb ik pas 2 weken en ik had de problemen al veel eerder.

Regelmatig klapt mijn LAN eruit. wi-fi en TV blijven prima werken.
De PC waarop ik het doe lijkt niet uit te maken.
Ik heb met verschillende kabels, direct op mijn pc maar ook d.m.v. een switch, werkelijk elke mogelijkheid ondertussen doorgetest.
Elke keer klapt mijn LAN er weer uit.

Dit is geen DHCP probleem, de reden dat ik hierna een foutief IP krijg (een lokaal ip) is omdat alle lanpoorten van de router er mee kappen.

kortom; geen signaal vanuit de LAN poorten. Ze schakelen gewoon uit. Ik kan dus b.v. de kabels uit mijn router trekken, mijn laptop pakken en deze er direct in prikken... Vervolgens krijg ik het welbekende driehoekje met een uitroepteken.

De wi-fi werkt prima, dus ik schiet de router in... Ik refresh connected devices en... Mijn pc staat er nog in? Dat is gek.
Mijn laptop daarentegen, staat er toch echt niet in ook al hangt hij direct aan de router.
Mijn PC staat wel geregistreerd als verbonden, maar stiekem is dat niet zo. Vanuit mijn PC kan ik de router niet benaderen en andersom ook niet. Als ik mijn PC een statisch IP toewijs merkt de router daar niets van. Het is gewoon een oude verbinding welke hij nog steeds als actief ziet...

Ik heb Guideon al 3 keer over de vloer gehad. Tot nu toe heeft niets geholpen. Er zitten geen andere DHCP apparaten tussen.
Tevens ben ik zelf een ICT-er, dus betreft netwerkproblemen van mijn kant, zou ik er wel achter moeten kunnen komen.

Het enige wat ik mij nog kan bedenken is dat mijn PC misschien een probleem veroorzaakt, maar dat lijkt mij toch onrealistisch. Op andere locaties lijk ik het probleem niet te hebben, en dan zouden zowel mijn laptop als pc toevallig dezelfde problemen moeten veroorzaken...

Betreft klantenservice klopt het hier gewoon. Het is ALTIJD drukker dan verwacht, het duurt altijd minimaal een uur en ze kunnen je uiteindelijk toch niet helpen. Misschien toch maar naar een andere provider...

Om hier aan toe te voegen duurt het ook nog eens maanden lang om financiele fouten te herstellen. Ik ben bijzonder tevreden met T-mobile als telefonie aanbieder, maar tot nu toe heb ik niets anders dan drama aan het internet.
De tv doosjes zijn overigens ook bijzonder slecht. Dat hele "trage zappen" enz. is een probleem van de eerste generatie digitale televisie.
Ohja, en ik kreeg opeens uit het niets een nieuw tv doosje toegestuurd welke ik vervolgens weer kon retouren... altijd leuk.
Reputatie 7
Hi NoobishPro, balen dat je ook problemen ervaart, daar gaan we meteen wat aan doen! Ik heb direct even meegekeken en ik zie dat onze monteur op 1 februari aan heeft gegeven dat Reggefiber mogelijk een patch kabel kan vervangen om het probleem te verhelpen maar dat hij eerst het resultaat af wilde wachten. Ik begrijp dat het probleem ook na vorige week nog speelt? Zo ja dan schakel ik graag onze technische dienst met de bevindingen van de monteur en jouw toelichting zodat we de netbeheerder hiervoor aan kunnen sturen. Ik hoor graag van je!

Met je verrekening is het trouwens helemaal gelukt, op je factuur, deze vind je terug op je factuur van deze maand! Het klopt dat een verrekening voor je gevoel misschien wat lang kan duren, deze gaat namelijk altijd mee op de eerstvolgende factuur en kan in het ongunstigste geval daardoor soms een maand duren. Maar wees gerust, het is helemaal gelukt! 🙂
Hi NoobishPro, balen dat je ook problemen ervaart, daar gaan we meteen wat aan doen! Ik heb direct even meegekeken en ik zie dat onze monteur op 1 februari aan heeft gegeven dat Reggefiber mogelijk een patch kabel kan vervangen om het probleem te verhelpen maar dat hij eerst het resultaat af wilde wachten. Ik begrijp dat het probleem ook na vorige week nog speelt? Zo ja dan schakel ik graag onze technische dienst met de bevindingen van de monteur en jouw toelichting zodat we de netbeheerder hiervoor aan kunnen sturen. Ik hoor graag van je!

Met je verrekening is het trouwens helemaal gelukt, op je factuur, deze vind je terug op je factuur van deze maand! Het klopt dat een verrekening voor je gevoel misschien wat lang kan duren, deze gaat namelijk altijd mee op de eerstvolgende factuur en kan in het ongunstigste geval daardoor soms een maand duren. Maar wees gerust, het is helemaal gelukt! :)


Hoi Brian,

het probleem met de facturen was dat de rekening te hoog was. Het werd wel weer verrekend op de volgende factuur als ik belde, maar het bedrag werd maar niet gewijzigd waardoor ik er elke maand opnieuw achteraan kon gaan... elke maand een uur bellen en het hele verhaal opnieuw doen... Ik ben benieuwd of het deze maand wel is opgelost.

betreft het vervangen van de patch kabel, dat is meer een 'laatste hoop'. Ook had dit overigens direct moeten gebeuren en niet in de wacht moeten staan. Het is niet waarschijnlijk dat dit echt zal helpen aangezien het internet nog prima werkt.

Het probleem is dat ik het probleem niet kan 'forceren'. Ik probeer nu te testen of het probleem zich specifiek voordoet op alleen mijn PC. Als ik het test op mijn PC vliegt mijn internet er nog regelmatig uit, maar op mijn laptop is het weer een ander verhaal, wat het enkel waziger maakt;

Op mijn PC verlies ik de verbinding dus geheel en sluit de router de LAN poorten af. Op mijn laptop daarentegen, verlies ik veel regelmatiger mijn verbinding. Als in enkele keren per minuut. Op mijn laptop herstelt de verbinding echter automatisch na enkele seconden. (tot nu toe)

nu vraag ik mij dus af of het een verschil zou kunnen zijn omdat mijn laptop wat minder 'load' kan veroorzaken op de router. Mijn laptop heeft namelijk maar een 100mbits LAN chip terwijl mijn pc 1Gbit heeft. In ieder geval staat mijn geld er nog steeds op dat de router gewoon een firmware probleem heeft. Wanneer ik het probleem kan herproduceren, kan ik het fatsoenlijk testen. Dat herproduceren is echter het probleem...
Nogmaals hallo Brian,

Om hier even aan toe te voegen; Het gekste van alles is dat het écht specifiek lijkt te gebeuren tijdens het youtuben. Vaak kan ik dan al problemen verwachten binnen 5 minuten (maar wanneer de monteur er is gebeurd het gek genoeg nooit)

Met allerlei andere zaken (Het downloaden van een game van 60gb, torrenten, router pings, streamen op andere platformen dan youtube) lijkt er niets fout te gaan. Het is in ieder geval erg bijzonder.
Reputatie 7
Badge +4
Hallo NoobishPro,

Gebruik je toevallig VALVE Steam op je computer ?
Hallo NoobishPro,

Gebruik je toevallig VALVE Steam op je computer ?


Hallo Hidden.nld,
Dat gebruik ik zeker. Het staat echter niet vaak aan (hoewel de API natuurlijk altijd blijft draaien).
Het probleem, van wat ik heb begrepen, ligt echter toch bij steam link? (totaal losstaand apparaat)

In wireshark zag ik wel wat API calls vanuit steam en google vlak voordat het internet er uit klapte. Het replayen van deze packets heeft echter geen zin gehad. Verder heb ik ook geen internet problemen als ik via steam online aan het gamen ben oid. Het lijkt echt specifiek te gebeuren wanneer ik youtube videos aan het kijken ben. Ik heb zelfs mijn PC clean-installed om zeker te maken dat het geen virus oid was en in die tijd heeft steam ook een aardige tijd niet eens geïnstalleerd gestaan, terwijl het probleem wel aanwezig was.

Daarbij zou een router niet mogen crashen vanwegen steam, vind ik.. .haha.

Reageer