[Opgelost] 11-11-2022 Mogelijk 's avonds traag bekabeld Internet

  • 11 November 2022
  • 66 reacties
  • 1613 Bekeken


Toon eerste reactie

66 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Graag gedaan @Zelf, ik hoop en verwacht dat je snel weer als vanouds kan genieten! 😃

 

Hoi @HarryK, goed dat je hebt achterhaalt dat je PC nu op 100 MBit/s staat ingesteld, hiermee is het duidelijk wat er aangepakt moet worden! Het beste kan ik je adviseren om eerst aan de hand van het model van je PC op te zoeken of je PC ook meer dan 100 MBit/s aankan. Dit kan je vinden onder de technische specificaties die voor elk model online beschikbaar zijn.

Mocht je PC ook meer aankunnen dan 100 MBit/s, dan vind je een vrij snelle uitleg voor het aanpassen van de linksnelheid en duplex op de website van tp-link: how to change the speed & duplex on the computer. Mocht dit niet helpen dan raad ik je aan om ook na te kijken of de internetkabel die je hebt minimaal Cat5e is. Oudere internetkabels kunnen namelijk vaak maximaal 100 MBit/s aan.

Ik ben benieuwd wat de beperkende factor blijkt te zijn!

Reputatie 2

Ik heb dit zelfde probleem, alleen op een later tijdstip.
Situatie hier is steeds het zelfde qua hoe mijn netwerk is, en gebruik er van.

Meestal met 23:30 uur is het raak.
Dan word het moeilijk, soms even internet, dan weer niet, men met 00.00 uur is er niks meer mogelijk bijna.

Het is nu 00:53 uur en ben overgestapt naar 4G via hotspot op de mobiel.

Dit is bijna elke avond / nacht zo.

In het dorp Aalten, geen idee wie de netbeheerder is, destijds door Glashart aangelegd.

@louisL, heeft “traceroute” functies om elke 120 seconde opnieuw te meten en de resultaten ergens weg te schrijven? Ik kan t niet vinden.

Ik wil graag data verzamelen waarmee ik meetresultaten over tijd kan plotten.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Zelf, ik vermoed dat er een bepaald onderzoek gaande is waar ik geen inzage in hebt, mijn excuses! Mijn collega Cal is nu gevraagd om dit verder met jou op te pakken zodat je deskundige hulp verleend krijgt; ik kan me best voorstellen dat het anders een soort kastje/muurverhaal wordt en daar word je niet bepaald mee geholpen.

Reputatie 1

ja hier ook zelfde probleem tussen 18.00 en 20.00 uur niks dan ellende. Wegvallende verbinding en logboek modem vol met:

Nov 17 07:16:57 daemon.debug udhcpc: Sending discover...
Nov 17 07:16:59 daemon.debug udhcpc: Sending discover...
Nov 17 07:17:01 daemon.debug udhcpc: Sending discover...
Nov 17 07:17:10 daemon.debug udhcpc: Sending discover...
Nov 17 07:17:12 daemon.debug udhcpc: Sending discover...
Nov 17 07:17:14 daemon.debug udhcpc: Sending discover...
Nov 17 07:17:22 daemon.debug udhcpc: Sending discover...
Nov 17 07:17:24 daemon.debug udhcpc: Sending discover...
Nov 17 07:17:26 daemon.debug udhcpc: Sending discover...
Nov 17 07:17:35 daemon.debug udhcpc: Sending discover...
Nov 17 07:17:37 daemon.debug udhcpc: Sending discover...

Reputatie 7

Hi @vjslof, ik wil je graag laten weten dat we jou in jouw eigen topic verder gaan helpen:

In een ander topic heb ik je zojuist ook aangegeven dat het tegen de huisregels in is om in meerdere topics aan te kloppen met dezelfde inhoud. Weet dat één reactie al voldoende is en zo word je juist nóg sneller geholpen! 😊

Reputatie 7

Hi @Zelf, helemaal top dat je deze handeling hebt verricht - merci voor jouw medewerking! Merk je met het Zyxel ook een (positief) verschil? We komen er zo snel mogelijk bij jou op terug als we een update hebben doorgekregen van het onderzoek. 

Reputatie 2

Graag gedaan @Zelf, ik hoop en verwacht dat je snel weer als vanouds kan genieten! 😃

 

Hoi @HarryK, goed dat je hebt achterhaalt dat je PC nu op 100 MBit/s staat ingesteld, hiermee is het duidelijk wat er aangepakt moet worden! Het beste kan ik je adviseren om eerst aan de hand van het model van je PC op te zoeken of je PC ook meer dan 100 MBit/s aankan. Dit kan je vinden onder de technische specificaties die voor elk model online beschikbaar zijn.

Mocht je PC ook meer aankunnen dan 100 MBit/s, dan vind je een vrij snelle uitleg voor het aanpassen van de linksnelheid en duplex op de website van tp-link: how to change the speed & duplex on the computer. Mocht dit niet helpen dan raad ik je aan om ook na te kijken of de internetkabel die je hebt minimaal Cat5e is. Oudere internetkabels kunnen namelijk vaak maximaal 100 MBit/s aan.

Ik ben benieuwd wat de beperkende factor blijkt te zijn!

Allereerst: ik heb geen pc, maar een iMac computer, dus qua settings heel anders.

Dan heb ik inmiddels 3 andere kabels (cat 5e) geprobeerd, maar geen verbetering.

Ook in de settings diverse veranderingen doorgevoerd, maar telkens met resultaat dat de verbinding verbreekt…….

@Cal @Jason,

  • Ik heb een email gekregen met: “Vanaf 05-12-2022 (officiële ingangsdatum) heb je T-Mobile Thuis.” Wat moet ik hier mee? Ik heb niks aangevraagd.
  • Verder heb ik een email gekregen: “Handleiding bij snelheidsproblemen” met standaardiseerde instructies en vervolgens een verwijzing naar “klantenservice@t-mobilethuis.nlKan ik nu weer helemaal opnieuw beginnen?
Reputatie 2

Ik wil er nog iets aan toe voegen; Na de Zyxel modem heb ik mijn eigen router in gebruik; Linksys Velop Mesh 6600. Hierna komt dan de TP Link Switch.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Zelf, ik vind jouw feedback omtrent de avond-loggers erg handig en ga dit doorspelen aan de betrokken contactpersonen, dankjewel hiervoor! 😄

Zou ik mogen vragen om de Zyxel nog tot na de afspraak te laten hangen, alsjeblieft? Als Guidion constateert dat er een eigen modem aanhangt, kunnen we geen meetresultaten uitdraaien op de 10e en hebben we geen onderzoek om te overleggen voordat ze langskomen. Dankjewel!

@Lisa Wisselen van router maakt nog streeds geen verschil. Hoop dat de netwerkbeheerder het probleem snel kan opsporen en oplossen. Anders moet ik terug naar ADSL of kabel. Dit is geen doen zo ‘s avonds.

Reputatie 7

Hi @Zelf, dankjewel voor de aanvulling! Dat kan ik me helemaal voorstellen. We gaan er dan ook alles aan doen om dit voor jou te fixen. Excuses voor het ongemak! 🍀

Hallo @Cal,

De verbinding was iets minder vaak totaal onwerkbaar sinds mijn laatste bericht. Om de paar dagen een paar minuten een flinke dip. Moeilijk om op dat moment een test te doen. Maar deze avond, 1 Januari… een mooie tijd om allemaal lekker TV te gaan streamen, was het weer zover; onwerkbaar internet. Ik heb een Windows laptop gepakt en deze bekabeld aan de T-Mobile Zyxel router gehangen, WiFi adapter op het systeem uitgezet en je test uitgevoerd. Ik heb helaas maar 1 speedtest kunnen uitvoeren, bij de tweede test laadde helemaal niks meer. Ik was niet zo snugger om vooraf die tool van speedtest.net te downloaden. Dus ik heb de speedtest.net website gebruikt. Wellicht dat die app niet veel meer doet dan een web-pagina laden en dezelfde toolset gebruiken. Ik stuur je in een privé bericht de screenshots. Die zeggen voldoende hoop ik.

Wat opvalt… als de verbinding weer langzaam hersteld dan zie je bij het uitvoeren van een test dat van die 10 seconden die de up- of download test duurt, de eerst 5 tot 7 seconden op een paar honderd kiloByte/s blijven steken en hij de laatste seconden, de snelheid pas omhoog schiet. Ik heb dit eerder op een ander systeem ook gezien. Dat was via een WiFi verbinding, maar dat is dus bekabeld hetzelfde. Dus je zou kunnen zeggen dat dit consequent gedrag is bij verbindingsproblemen. Als ik buiten een piek-moment een test draai (draadloos en bekabeld) dan schiet hij gelijk naar mijn cap van c.a. 100Mbit voor up en down. 

Na je vorige bericht kreeg ik een bericht om een afspraak te maken voor een Guidion monteur. Eerst beschikbare moment was 10 Januari, dan komt hij dus. Een idee wat deze monteur komt doen? Als jij (of je collega @Jason ) ons nog kan voorzien van een paar van die vouchercodes zodat we ‘s avonds kunnen switchen naar de mobiele hotspot? Zou fijn zijn.

En zou je alsjeblieft kunnen aangeven of ik mijn eigen apparatuur weer kan aansluiten zodat ik overdag van mijn VPN gebruik kan maken? Of wil KPN/Guidion/T-Mobile nog wat met de Zyxel router? Ik begrijp uit je bericht dat dat onderzoek toch een doodlopend spoor is. Ik zie zelf in ieder geval geen verschil in stabiliteit (verbetering) mét de Zyxel router.

Reputatie 2

Sinds vandaag glasvezel hier in Roosendaal. WiFi via eigen router op de afgesproken 400 Mbs. Maar bekabeld zit ik nog steeds op 90 Mbs., net als het vorige abonnement van 100 Mbs. Hoop dat het nog bijtrekt…...

HI Cal, op jouw advies heb ik de hardware achter de NTU nog eens verwisseld en gereset. Helaas, vanavond was het weer zover. Hele dag geen problemen gehad en tijdens “netflix-tijd” weer enkele keren een paar seconde tot een minuut eruit gelegen. Ikzelf verstookte op dat moment géén data.

Ik begrijp je gedachte over een falende router, maar denk toch dat het een (capaciteits)issue is tussen mijn aansluitpunt en een van jullie servers/proxy’s. Het maakt niet uit wat voor router/gateway ik op de NTU aansluit; Consequent ervaar ik bij elke router/gateway hetzelfde probleem. Het zou ook heel vreemd zijn dat mogelijk labiele hardware alleen ‘savonds hapert. Of vergeet ik iets?

Eigenlijk is het functioneren van mijn hardware niet de verantwoordelijkheid van T-Mobile. T-Mobile levert een verbinding. Deze functioneerd niet altijd naar behoren, dus ik zou graag willen dat T-Mobile dit oplost.

Met de kwaliteit van wat ik geleverd krijg is het niet mogelijk om een avond door te komen zonder een boel pushmeldingen van een domotica systeen, een alarmsysteem, een voip server, etc.. dat de verbinding is verbroken en even later weer is hersteld. Je zou juist zeggen dat glasvezel stabieler moet zijn dan elk alternatief.

Ik hoop dat ik de enige ben met dit probleem. Aan jouw bericht te lezen is dat niet zo? Misschien lukt het je om eea snel helder te krijgen en op te lossen voordat je collegas nutteloos honderden modems gaan verwisselen bij klanten. Gelukkig heb ik de “online gaming” tijd achter me gelaten, want dan was ik minder blij geweest. :)

nog twee gedachten…

  • shielding van mijn kabels. Zou dat een issue kunnen zijn? Kan me bijna niet voorstellen. Maar ik ga ze vervangen!
  • het glasvezelsysteem dat hier ligt is een GPON point-to-mulitpoint systeem. Als ik het goed begrijp betekend dat dat er tocht een bepaalde capaciteit ergens in het netwerk op één punt verdeeld wordt over de eindpunten. En dan is vol dus ook voor iedereen vol, tenzij de prioriteiten goed gemanaged worden. Beetje het coax internet princiepe. Voorbeeld: Naargelang je abonenment zit je maximale cap op 1Gb/s, maar als de hele straat begint te downloaden dan blijft van die 3Gb/s die de straat te verdelen heeft geen fluit over. Gelukkig benut bijna geen mens 1Gb/s, is een beetje snelheid voldoende en ontgaat ons allen dit dus ongemerkt. Want die prioriteiten zijn goed ingeregeld. Ik ben geen expert, maar misschien moet je in die hoek eens zoeken naar het probleem?

Ben benieuwd naar je reactie. :)

 

 

Reageer