[Opgelost] 11-11-2022 Mogelijk 's avonds traag bekabeld Internet

  • 11 November 2022
  • 66 reacties
  • 1613 Bekeken


Toon eerste reactie

66 reacties

@Cal Nog nieuws?

Reputatie 7
Badge +4

​​Hoi @Zelf, goed dat je dit kan terugkoppelen, hier wil ik voor je op doorpakken! Eén van de logische stappen is inderdaad dat de Guidion monteur de vezel schoonmaakt met een zogenaamde 'lichtpen.’ Het dempingsniveau zou hier een inderdaad beter van moeten worden, maar door de tijdelijke aard vermoed ik dat we toch moeten gaan zoeken in het glasvezelnetwerk. Ik heb namelijk de huidige situatie doorgemeten en ook nu zie ik dat de demping nog te hoog ligt.

Daarom ga ik een onderzoek voor je laten openen bij onze én de technische dienst van de netwerkbeheerder KPN NetwerkNL. Omdat het glasvezel al is nagekeken moet hier hoogstwaarschijnlijk gemonitord worden voordat we de oorzaak vinden. Daarom verwacht ik dat we je begin volgende week meer kunnen vertellen.

Ik ga alle bevindingen bundelen en een uitgebreid verslag voor je doorzetten. Ik ga hier druk op zetten in de hoop om snel een doorbraak voor je te forceren!

Edit: Terwijl ik het onderzoek voor je aan het openen ben zie ik dat de Guidion monteur aanraadt om het Zyxel modem aan te sluiten in plaats van je eigen modem. Zou je kunnen uittesten of dit verschil maakt? Ik ben benieuwd!

Edit 2: Zou je het Zyxel modem ook gedurende het onderzoek aangesloten kunnen houden? Als ik het onderzoek doorzet naar de netwerkbeheerder zullen zij namelijk gaan klagen dat er een ander modem is aangesloten dan waarvoor de verbinding bedoeld is. Geef het gerust aan zodra het is gelukt, dan kan ik het onderzoek alsnog voor je doorzetten.

Reputatie 7

Hi @Zelf, ik ben gelijk met je mee gaan kijken en ik zie dat het onderzoek vandaag is stopgezet! Mijn collega van de technische dienst heeft de afgelopen dagen jouw verbinding gemonitord en de verbinding zag er goed uit. Klopt het dat je de afgelopen dagen geen problemen meer hebt gehad of zou het monitoren op momenten zijn geweest dat het probleem zich niet/nauwelijks voordeed? Ik hoor het graag van je. Want ik wil zeker weten dat je probleemvrij bent. 

Hi Cal, Nog een update? Ik lees op het KPN forum over soortgelijke problemen. T-Mobile huurt de lijn tenslotte van KPN? Het leidt jammergenoeg in géén geval tot een eenduidige oplossing die ook wordt gepost. 

Ik hoop dat dit de juiste aandacht kan krijgen. Het probleem doet zich al voor vanaf het moment dat er hier een paar maanden geleden glasvezel werd aangelegd. Ook afgelopen dagen dus... flink “frustrerend”, want nu heb ik het nodig voor werk. Ik ben er goed klaar mee.

De netbeheerder is het glasvezelnetwerk “aan het uitrollen” in onze wijk Amby in Maastricht. Groot bord met mooie teksten enzo… ik kan je zeggen, het is minder stabiel is dan ADSL en kabel-internet. Als het probleem is opgelost zal ik het ook zeker hier melden. 

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @Zelf, sorry dat ik hier niet meer op terug ben gekomen! Het onderzoek met KPN heeft enige tijd gelopen en zowel voor als na een aantal aanpassingen meten zij een erg goede demping en een stabiele verbinding. Zou je op een moment dat de verbinding afknijpt een snelheidstest kunnen maken en die delen in dit topic? Hiermee kunnen we gerichter aan de slag want het lijkt alsof de speld diep in de hooiberg zit. Het helpt ons het meest om de volgende gegevens te ontvangen:

- Ga via een browser naar www.speedtest.net/apps en download de app voor het device waarop je de speedtest wil uitvoeren
- Sluit alle programma's af voordat je de snelheidstesten start, vergeet niet een eventuele VPN uit te schakelen
- De computer of laptop dient bekabeld te zijn aangesloten, een speedtest van een TV of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken
- Voer de speedtest uit. Voor een goed beeld is het het beste om op verschillende doelservers te testen. Onder de grote GA knop kun je een server kiezen. Is de snelheid ver onder wat het zou moeten zijn? Voer dan nogmaals een speedtest uit op hetzelfde device met minimaal vijf minuten tussen de speedtests.
- Maak minimaal twee screenshots, van speedtesten op verschillende doelservers en zorg dat je hele bureaublad zichtbaar is inclusief je verbindingstype (het is belangrijk om te kunnen zien dat er bekabeld getest is)
- Maak een screenshot van het taakbeheer (Task Manager, op Windows) of activiteitenmonitor (Activity Monitor op iOS):
In Windows vind je deze door op CTRL+ALT+DEL te drukken; kies voor meer details als deze niet direct zichtbaar zijn
In Apple MacOS kan je zoeken op "Activity Monitor" vanuit het Spotlight zoekvenster
- Maak een screenshot van de IPconfiguratie:
Windows: Via de zoekfunctie onder sneltoets “Windows + R", typ in: ‘’cmd’’ en druk op enter (of zoek naar Opdrachtprompt/Command Prompt in het Startmenu). Typ na het openen in: ipconfig/all en druk op Enter
Apple MacOS: Via de Finder of het Spotlight zoekvenster de Terminal app openen. Typ in: /sbin/ifconfig en druk op enter. Dit geeft alle verbindingen weer die het device op dat moment heeft.

Hiermee kunnen we ook gerichter andere opties gaan verkennen, dit moet voor je rechtgezet worden!

Ook ik heb een heel trage vaste verbinding. Alles al een paar keer uitgezet. Maar geen positief resultaat.

Iemand al een idee hoe ik de ping tijden van 10.10.12.1 en 10.10.12.57 gemeten krijg? Of zijn er nog andere IP adressen die ik kan meten? Het doel is om te onderzoeken waar in de keten van mijn verbinding tot 8.8.8.8 de latency optreed. (@TMTV, @louisL, @Waqqas@Jason ?)

@Cal, dank voor je update. Benieuwd naar je volgende bericht :)

Reputatie 2

Ik kan er aan toevoegen dat de trage bekabelde verbinding 24 uur aanwezig is; kom amper over de 90 Mbs……….

Reputatie 7
Badge +4

Graag gedaan hoor @Zelf! Heel graag had ik je de oplossing gegeven, alleen zie ik dat we er in samenspraak met KPN NetwerkNL nog niet uitgekomen zijn vanmiddag. Ik heb er goede hoop in dat dit niet lang meer zal duren. Ik zorg dat je hiervan op de hoogte blijft, dit wil ik voor je rechtzetten!

@Jason Dank voor je reactie. We hebben hier allebij een T-Mobile abonement. Zou fijn zijn als we een hotspot kunnen opzetten als het nodig is. Ik stuur je via een PM onze nummers. :)

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @Zelf, de afgelopen dagen heb ik nog geprobeerd om meer teweeg te krijgen, maar KPN NetwerkNL blijft op dit moment voet bij stuk houden. Momenteel is het advies van de technische dienst om de Guidion monteur van 10 januari af te wachten. De afgelopen dagen kwam er niets vrij in de afspraaklink, maar zojuist is er nog een optie voor 9 januari bijgekomen. Ik weet dat het niet veel is, maar wellicht voor jou nog de moeite waard. Ik zal je de afspraaklink van Guidion ook via een privébericht doorsturen.

Sorry dat het niet adequater opgelost kan worden. Ik loop tegen een muur aan waar ook weinig beweging in te krijgen is.

Ik hoop heel erg dat de Guidion monteur meer voor je kan betekenen. Anders open ik meteen weer de onderzoeken en met een tweede keer Guidion moet er absoluut wel meer speling ontstaan voor andere opties.

Ik blijf dit voor je op de achtergrond en, wellicht niet vaak genoeg maar ook, voorgrond volgen!

Reputatie 7
Badge +16

@Zelf Ik heb nog geen PM van je ontvangen, maar no worries: ik stuur je een PM met vouchercode toe! 😉

Ik heb een abonnement 100MB download en 30MB upload. Overdag is het internet stabiel, maar elke avond is het al wekenlang de uploadsnelheid onder de 5MB. Ik ben het zat. Graag dit zo snel mogelijk oplossen!

Reputatie 7

Hi @Zelf, ik wil je graag laten weten dat we nog in afwachting zijn van een reactie! Op dit moment geniet @Cal al van zijn weekend, dus ik heb zojuist gekeken of er al een update beschikbaar is die ik met je kan delen. Jammer genoeg dienen we nog af te wachten op een terugkoppeling. Zodra er een update volgt, dan laten we dat meteen aan je weten. 

Reputatie 3

Ik heb overdag 700mb uploadsnelheid en avond uren 400mb heb nog nooit kunnen boven 900mb behalen . Downloaden geen probleem. Ik wordt gevraagd dat ik aantal testen moet doen en opsturen.als het aan mij kant ligt dan kon ik niet downloaden 900 behalen . Test aub jullie eigen netwerk ook een keer

@Cal Blij me je voorgenomen acties! Het Zyxel modem hangt nu in de XGSPON NTU van KPN.

Hallo @Cal, Dank voor je inzet. Heb je nog wat met die meetresultaten kunnen doen? Die WeTransfer link die ik voor je in een privé bericht heb gezet verloopt op 8 January. V.w.b. die Guidion afspraak. We wachten netjes de 10e af. Een dag meer of minder ‘s avonds soms ff geen internet maakt ook niet zoveel uit. Ik ga er niet vanuit dat de monteur het die dinsdag opgelost krijgt; Maar wie weet! :)

Het zou mooi zijn als Guidion bij gevallen zoals dit “‘s avonds traag internet” loggers plaatst. Scheelt ons allemaal een boel tijd en dan kunnen ze wellicht sneller tot een root cause komen. Ik zou niet weten hoe iemand met een gemiddeld kennisniveau van netwerken en computers T-Mobile of KPN zou kunnen helpen in dit geval. Dat is dan gewoon een ontevreden kant die vertrekt. 

Kan ik de T-Mobile Zyxel router weer wegpakken? Of nog laten hangen?

Reputatie 3

Wordt het gecheckt waar het  aan ligt

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @HarryK, leuk dat je nu van glasvezelinternet kan genieten! Geen zorgen, dit is snel opgelost. Ik weet namelijk zeker dat @louisL het aan het rechte eind heeft door te stellen dat je apparatuur gebruikt die een bekabelde begrenzing op 100 Mbit/s heeft. Met de tips van LouisL ben je er vast snel uit, maar laat het ook gerust weten als je meer hulp kunt gebruiken of er niet helemaal uitkomt!

 

Hoi @Zelf, tof dat je zo’n uitgebreid verhaal post, het zijn logische vragen die je oproept!

Ik weet niet in hoeverre het je iets zegt maar destijds had ik al gezien dat de demping op jouw internetlijn aan de hoge kant is. Dit kan ervoor zorgen dat de verbinding flink wordt weggeknepen op drukke momenten waardoor het soort van gerelateerd is aan een capaciteitsissue, maar eerder dat het betekent dat jouw glasvezelverbinding niet de kracht heeft op z’n mannetje te staan tijdens de piekuren. Een fabrieksreset had hier mogelijk verschil in kunnen brengen doordat de verbinding opnieuw opgezet wordt. Echter, omdat het niet heeft geholpen denk ik dat het glasvezel schoongemaakt moet worden en dat mogelijk bedrading en de koppelbuis vervangen moet worden. Daarom verwacht ik ook niet dat de schielding van jouw kabels een probleem zal zijn aangezien dit eerder aan het glasvezel zelf bij jou thuis of in de wijkcentrale ligt.

Om je snel hiermee te kunnen helpen heb ik een specialistische monteur van Guidion voor je aangevraagd die ook een kijk kan nemen in het netwerk. Hierover krijg je spoedig een SMS en email met daarin een digitale afspraakomgeving voor Guidion. Hopelijk kunnen ze snel bij je langskomen!

 

Hoi @schoemie, geen zorgen, dit soort problemen zijn zeker op te lossen! Ik zie dat je druk bezig bent in je eigen topic. Wij komen hier vandaag bij je op terug!

 

Hoi @SalPeterS, fijn dat je dit op de kaart zet! Gaat het hier om je bekabelde verbinding of over de Wifi? Als het de bekabelde verbinding betreft: is deze de hele dag door aan de trage kant of juist op specifieke piekmomenten? Zou je in beide gevallen een fabrieks reset op het modem uit kunnen voeren: Factory Reset modem (Fabrieksreset). Ik ben benieuwd naar jouw situatie!

Reputatie 7
Badge +9

Hoi @E.Uyar, ik ben gelijk voor je gaan kijken en heb een lijnmeting uitgevoerd. Hierop is te zien dat je een Archer hebt aangesloten. Zou je de verbinding kunnen testen zonder dat je deze hebt aangesloten? Ik kan namelijk geen stabiele verbinding garanderen met eigen apparatuur.

 

@GS1905GS, er is al antwoord gegeven op je eigen topic! Graag ontvang ik daar alle speedtesten zodat we het kunnen onderzoeken.

 

@Jason 5 Decenber is er géén monteur langs geweest. Rond 20 november is er een monteur langs geweest. Vervolgens constateert je collega @Cal dat er nog steeds “demping” op de lijn zit en vraagt mij het orginele modem te plaatsen tbv een onderzoek van KPN. 

Ik begrijp je bericht niet. Ik heb al maanden internet van jullie en wil gewoon graag weten wat de status is van het onderzoek. De bedoeling is dat onze internetverbinding ‘s avonds stabiel wordt en dat ik weer mijn eigen modem kan plaatsen zodat ik o.a. mijn VPN verbinding weer kan gaan gebruiken. 
 

We waren inmiddels tot de conclusie gekomen dat er nogsteeds “demping” op de lijn zit, kunnen we het verhaal daar gewoon oppakken? 

Reputatie 2

Heb inderdaad in de instellingen van mijn computer kunnen zien dat de snelheid is ingesteld op 100Mbit/s. Als ik het wil wijzigen raak ik het spoor bijster, mede omdat de handleiding aangeeft de benodigde instellingen bij de netwerkprovider aan te vragen…….

Ik moet handmatig configureren; snelheid, Duplex en MTU………….

Kan iemand mij hierin ondersteunen?

 

Reputatie 3

Ik gebruik alleen T-Mobile ont en modem 

Reputatie 6
Badge

Iemand al een idee hoe ik de ping tijden van 10.10.12.1 en 10.10.12.57 gemeten krijg? Of zijn er nog andere IP adressen die ik kan meten? Het doel is om te onderzoeken waar in de keten van mijn verbinding tot 8.8.8.8 de latency optreed. (@TMTV@louisL@Waqqas@Jason ?)

Je ziet ze wel met een traceroute, gewoon de resultaten daarvan gebruiken?

Reageer