Beantwoord

Oplevering en snelheidsproblemen

  • 17 December 2021
  • 96 reacties
  • 1356 Bekeken


Toon eerste reactie
This topic has been closed for comments

96 reacties

Heeft jouw meterkast een houten montageplaat? Dan wordt ie gewoon met een schroefje vastgezet. Als het alleen beton is, dan gaat men daar niet standaard in boren. Dat valt dan denk ik  onder “boor werkzaamheden

Mijn meterkast zit buiten de woning, ik woon in een aangepaste portiekflat en alle meterkasten zitten in de algemene ruimte (centraal portiek) naast de voordeur per flat, ‘ver’ van de woonkamer. De FTU zit echter in de wonnkomer, de glasvezelkabel loopt vanaf de straat rechtstreeks de woonkamer in en daar heeft de onderaannemer van KPN NetwerkbeheerNL ook de FTU op de muur geschroefd nadat hij twee gaten geboord had. Ik zou het op zich wel zo netjes vinden als Guidion de NTU er dan even naast hangt in plaats van de ONT met opgewikkelde patchkabel los op de grond onder te leggen, of ben ik nou te kritisch? Vandaar dat ik benieuwd  ben wat T-mobile met Guidion, hun hof-installateur, hier voor afspraken over gemaakt heeft zodat ik weet wat ik van de monteur kan en mag vragen. De reden dat de monteur van Guidion komt was sowieso dat de monteur van KPN NetwerkbeheerNL (zelf, geen onderaannemer) van mening was dat Guidion “een ‘houtje-touwtje’ installatie heeft achtergelaten had, waarbij het wachten is op de eerstvolgende storing (..) (dat zijn overigens KPN's NetwerkbeheerNLs woorden, niet de mijne), vandaar dat ik helder probeer te krijgen wat ik mag verwachten en wat ik van ze mag vragen.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @MarcoVanWeel  

Op 13 december kwam Guidion dus de installatie doen maar dat kon helaas niet vanwege een beschadigde FTU en toen kwam op 14 december een KPNNetwerk monteur die jouw verbinding online kreeg?

Ookal haal je 600/600, dat is nog steeds erg snel tot de tijd dat je hopelijk tegen de 1 Gbps zit 😉

@Boris gaf volgens mij op 17 december aan dat alles administratief completed is, vanaf dat moment ging je contract ook in en begon je met betalen, Ziggo werd ook opgezegd en je kon klantvoordeel activeren.

Je hebt dus 5 dagen extra betaald voor Ziggo terwijl je helemaal niks voor T-Mobile hebt betaald in die periode, valt mee toch.

Ik las ook dat je een aantal jaren bij een ISP hebt gewerkt, als monteur? Misschien heb je zelf enige ervaring in het installeren van glasvezel 🤪

Reputatie 7
Badge +15

@MarcoVanWeel 

Weet je nog welke snelheid er via de WiFi gemeten was? Hier had de KPN monteur bij de gpon installatie ook enkel via WiFi gemeten op mobiel, 200 Mbps via WiFi met een 200 Mbps abonnement en verder zij hij bekabeld zal wel goed zijn. Overigens had hij geen laptop bij, enkel een klein kistje met wat gereedschap.

De meeste monteurs gebruiken tegenwoordig denk ik een RJ45 naar type-c adapter om zo op mobiel bedraad te meten.

Ik ben wel benieuwd als je op de Zyxel web interface inlogt zie je dan in het overzicht achter WAN status 1000?

@MarcoVanWeel

Weet je nog welke snelheid er via de WiFi gemeten was? Hier had de KPN monteur bij de gpon installatie ook enkel via WiFi gemeten op mobiel, 200 Mbps via WiFi met een 200 Mbps abonnement en verder zij hij bekabeld zal wel goed zijn. Overigens had hij geen laptop bij, enkel een klein kistje met wat gereedschap.

De meeste monteurs gebruiken tegenwoordig denk ik een RJ45 naar type-c adapter om zo op mobiel bedraad te meten.

Ik ben wel benieuwd als je op de Zyxel web interface inlogt zie je dan in het overzicht achter WAN status 1000?


Hij sprak over zo'n 600 Mbit, dus dezelfde snelheden die ik met mijn bedrade eigen router haal. Hij heeft geen kabeltje gebruikt, alleen draadloos gemeten.

Ik heb de Zyxel de hele ochtend aangesloten gehad voor het monteursbezoek maar uiteindelijk heeft hij er geeneens gebruik van gemaakt, maar ik heb ik er op gestaan om zelf met de Zyxel een bedrade speedtest te doen, maar als je naar het screenshot hierboven kijkt, dan zie dat daar alleen maar nog lagere snelheden worden gehaald dan met mijn eigen router. Weliswaar iets hoger dan met de vorige kabel, want met de oude kabel kwam ik niet eens boven de 100Mbit uit. Ondertussen heb ik de Zyxel voor de zoveelste keer weer ingepakt, want ik wil dat die gewoon als nieuw blijft aangezien ik 'm toch niet ga gebruiken. Aangezien ik mindervalide ben aan o.a. mijn handen en voeten kost me dat telkens veel energie en levert dat de nodige pijn op (want ik moet ervoor op de vloer zien te gaan zitten), en ik kan met mijn rollator (ja ja, 46 jaar jong, het bestaat) al moeilijk in de hoek bij de FTU en GPON komen, dus als je het niet heel erg vindt, sluit ik 'm vandaag niet nog een keer aan… Als ik er morgen de fut voor heb zal ik een poging wagen om 'm nóg een keer uit de doos te trekken. Waar moet ik dan kijken? Waar vind ik dat overzicht? Dat zo'n monteur daar niet naar kijkt trouwens.

Overigens, @Jason, ben ik waarschijnlijk al gebeld door KPN NetwerkbeheerNL, maar vanwege mijn beperkingen moet ik ‘s middags slapen (anders kom ik de dag gewoon niet door) en heb ik de oproep gemist, ik heb drie keer teruggebeld maar dan kom je in een wachtrij terecht en uit als je uiteindelijk aan de beurt bent (denk je) wordt de verbinding telkens verbroken, dus ik hoop dat ze nog een keer bellen. Na drie keer heb ik het opgegeven. Wel vreemd om een IVR te plaatsen als het nummer niet bedoelt is om terug te bellen, tenzij iemand er gewoon van baalt dat hij of zij tussen kerst en oud & nieuw moet werken.

Hallo @MarcoVanWeel  

Op 13 december kwam Guidion dus de installatie doen maar dat kon helaas niet vanwege een beschadigde FTU en toen kwam op 14 december een KPNNetwerk monteur die jouw verbinding online kreeg?

Ookal haal je 600/600, dat is nog steeds erg snel tot de tijd dat je hopelijk tegen de 1 Gbps zit 😉

@Boris gaf volgens mij op 17 december aan dat alles administratief completed is, vanaf dat moment ging je contract ook in en begon je met betalen, Ziggo werd ook opgezegd en je kon klantvoordeel activeren.

Je hebt dus 5 dagen extra betaald voor Ziggo terwijl je helemaal niks voor T-Mobile hebt betaald in die periode, valt mee toch.

Ik las ook dat je een aantal jaren bij een ISP hebt gewerkt, als monteur? Misschien heb je zelf enige ervaring in het installeren van glasvezel 🤪

 

Grappig dat je dan nét van de enige de je een compliment maakt zo’n reactie krijgt… Je hebt kennelijk T-Mobile roze bloed door je aderen stromen…

Hoewel ik diverse posities heb gehad binnen de wondere wereld van de ISP's, heb ik nooit in het veld gewerkt (ben er wel geweest, om de techniek met eigen ogen te aanschouwen, om DSLAM's van binnen te aanschouwen, maar heb niet als monteur). In het prehistorisch tijdperk waar ik uit afstam konden we alleen nog maar dromen van glasvezel in de woonkamer, maar heb wel de hele uitrol van ADSL van a tot z meegemaakt om maar iets te noemen. Maar geloof me als ik zeg dat ik door ruime ervaring binnen ISP's wel een aardig beeld heb hoe zaken horen te én kunnen verlopen. In de rol van helpdeskmedewerker, technisch specialist tot planner, senior medewerker klachtafhandeling en uiteindelijk security officer.

Je hoort mij niet klagen over de snelheid (hoewel die met de Zyxel wel erg laag ligt), alleen constateren dat de snelheid lager ligt dan geadverteerd. De oplossing daarvoor komt pas in ‘t nieuwe jaar, terwijl de geplande monteur hier vorige week met het juiste kabeltje in de hand in mijn woonkamer stond. om te constateren wat al anderhalf jaar bekend was (met foto's en al). En als je dan elders leest dat de foto's van een andere klant wel toereikend waren, dan vraag je je toch stiekem af wat er is misgelopen. En waarom diverse partijen elkaar blijven tegenspreken.

Ik krijg tegenstrijdige informatie van de helpdesk en de moderators, ik heb twee berichten met excuses dat ze me vergeten waren en moet nu wachten, tot na de bedenktijd, om te kijken of T-Mobile überhaupt kán leveren waar ze mee adverteren, in de hoop dat het allemaal goed komt. Mag ik daar alsjeblieft als kersverse klant wat moeite mee hebben?

En voor wat betreft je opmerking over het werkzaam zijn geweest als glasvezel monteur… ik heb dat nergens geschreven, dus ik weet niet waar je dat op baseert? Ik heb alleen aangegeven dat ik het merendeel van mijn arbeidsverleden voor diverse ISPs gewerkt heb. Dan had ik de mix-up met de connectoren ook zelf wel kunnen constateren, toch? Hoewel het me technisch reuze interessant lijkt ben ik bang dat ik de scootmobiel die ik nodig heb om me te kunnen verplaatsen toch roet in het eten gaat gooien bij een eventuele sollicitatie aangezien ik inmiddels 7,5 jaar mindervalide ben en helaas het arbeidproces al op (te) jonge leeftijd heb moeten verlaten.

 

Nogmaals bedankt voor je hulp @Waqqas , zonder jouw oplettendheid waren we niet zover gekomen.

 

Met vriendelijke groet,

Marco van Weel

Reputatie 7
Badge +16

Excuses: ik heb het volledig verkeerd begrepen, ik dacht dat de monteur op locatie was sec om de snelheid te testen, my bad! Bij een installatieafspraak wordt inderdaad enkel de wifi-snelheid getest, daar komt geen bekabelde test aan te pas. 

Excuses: ik heb het volledig verkeerd begrepen, ik dacht dat de monteur op locatie was sec om de snelheid te testen, my bad! Bij een installatieafspraak wordt inderdaad enkel de wifi-snelheid getest, daar komt geen bekabelde test aan te pas. 

@Jason Er moest een patchkabel verwisseld worden (omdat KPN Netwerk met verloopjes aan 't klooien was geweest) en er moest getest worden of de geboden snelheid dan wel gehaald werd. Een Gigabit zou hier volgens de postcodecheck gewoon haalbaar zijn (ik zit 80 meter van de wijkkast af). Ik weet niet met wat voor mobieltjes de jongens van Guidion mee rond lopen, maar als er getest moet worden of er inderdaad een Gigabit geleverd moet worden en je constateert als monteur (letterlijk): “Via wifi haal ik de 600 dus dan moet bedraad zeker 950 Mbit lukken”, dan heb je toch niet getest of er een gigabit op de lijn geleverd wordt of ben ik nou heel erg kritisch?

Edit: het was dus geen installatieafspraak, die was de 13de al. En de 14de was KPN Netwerkbeheer hier om een FTU en ONT te plaatsen. En de verkeerde kabel aan te sluiten. Dus is er door @Boris een nieuwe kabel opgestuurd en moest ik wachten tot deze binnen was om de patchkabel te laten wisselen door Guidion en te laten testen of er nu wel een gigabit geleverd werd.

Reputatie 7
Badge +15

@MarcoVanWeel 

600 Mbps via de Zyxel WiFi is wel heel mooi en daarmee mag je zeker verwachten dat de snelheid bedraad ook goed is, maar waarom bedraad lager is snap ik niet 😅

Verwacht zeker geen 950 Mbps over de WiFi 😉

@Boris@Lisa@Jason Ik ben nog in afwachting van een nieuwe link om een afspraak met Guidion te kunnen maken voor de 'finishing touch'. Nu had ik van @Boris al wel begrepen dat het verzoek van KPN NetwerkbeheerNL wel eergisteren bij jullie is binnengekomen, maar vooralsnog lijkt Guidion (nog) niet opnieuw aangestuurd door jullie Technische Dienst. Nu realiseer ik me dat er een hoop mensen vrij zijn tussen Kerst en Oud & Nieuw, maar is er niemand in de gelegenheid geweest om de order vast door te zetten naar Guidion? Dan kan ik tenminste vast een afspraak gaan maken en het geheel ook gaan afsluiten.

 

Bij voorbaat dank voor alle genomen moeite en iedereen een fijne jaarwisseling en gezond 2022 toegewenst.

 

600 Mbps is ook een prachtige snelheid over WiFi, maar die haalde ik ook met met mijn iPhone 12 en mijn eigen router (802.11ac) met de ‘verkeerde’ kabel, maar dit zegt absoluut niets over de maximaal haalbare bedrade snelheid. Daar moet ik toch echt even corrigeren. 
 

Ik snap wel dat die aanname gedaan wordt, maar ik kan hier thuis tussen mijn router en één van mijn nodes ‘gewoon’ ruim 1,5 gigabit verbindingen opzetten hoor, omdat ze uitgerust zijn met 802.11ac en gebruik kunnen maken van 160Mhz bandbreedte. Dus dat zou in principe ook met mijn mobiel moeten lukken, aangezien de is uitgerust met 802.11ac en 160Mhz. Is het nodig? Nee, dat absoluut niet. Maar leuk wel :-)

 

 Leesvoer voor je: https://www.allesoverdraadloosinternet.nl/wifi/wifi-80211ac/

Reputatie 7

Hi @MarcoVanWeel, dankjewel voor de aanvullingen! Weet dat jouw vorige topic zeker niet in de vergetelheid is geraakt, dus ik kom hier heel graag op jouw twee eerdere vragen terug. Het is totaal niet de bedoeling dat jij het gevoel hebt dat wij jou niet helpen, dus excuses voor deze ervaring. Ik vind het heel goed dat je dit zo eerlijk aangeeft, want zo hoop ik al jouw twijfel weg te kunnen nemen. Hopelijk kan ik hiermee het vertrouwen weer een beetje terugbrengen, want ik wil niets liever dan dat jij zo goed mogelijk door ons geholpen wordt. Ik kan me voorstellen dat er verwarring bij je is ontstaan over de start van jouw abonnement en baal dan ook dat dit zo is verlopen. Graag kom ik hieronder terug op jouw twee vragen:

  1. Mijn collega Boris heeft Guidion voor je aangestuurd met het verzoek om de patchkabel te vervangen en om te controleren of de juiste snelheid hierna wordt gehaald. De juiste patchkabel is inderdaad jouw kant opgestuurd. Klopt het dat jij inmiddels al een sms/e-mail hebt ontvangen met daarin onze afspraaktool om een afspraak in te plannen? Ik hoop ontzettend dat er snel een plekje vrij is in de agenda van Guidion. Ik zou je wel echt willen adviseren om wel te wachten tot de monteur langskomt, omdat de vezels en het aansluitpunt bij een Glasvezel abonnement erg kwetbaar zijn en de monteurs hier speciaal voor zijn opgeleid. Zoals Boris ook al aangaf moet de patchkabel op de juiste manier worden ingestoken. De garantie vervalt zodra je hier zelf mee aan de slag gaat.
  2. Ik wil je heel graag laten weten dat ik graag een vergoeding voor je in orde wil maken, zodra jij de juiste snelheid behaalt. Ik had namelijk gehoopt om een vlekkeloze start en wil dan ook graag coulant hierin zijn. Op dit moment kan ik dit nog niet in orde maken, omdat jij recht hebt op een vergoeding over de gehele periode dat jij problemen hebt ervaren. Houd ons daarom vooral op de hoogte in dit topic wanneer de monteur langs kan komen. Dan ga ik dit voor je fixen!

Laat het gerust weten als jij nog andere vragen hebt, want dan ga ik - of één van de mede-moderators - hier verder mee aan de slag. Weet in ieder geval dat je hier alles kan vragen en aangeven. Ik hoop dat jij heel snel van de beloofde snelheid kan gaan genieten! 💪

@Boris en collega's, dit is off-topic, maar ik kan nog steeds geen nieuwe topics aanmaken. Zou iemand eens kunnen kijken waarom niet?

Wil jij het onderstaande verhuizen naar een eigen topic:

Overstapservice: Fout in orderproces T-Mobile + Thuis.

tag #overstapservice

Er lijkt een fout in het orderproces te zitten voor nieuwe klanten die overstappen naar T-Mobile Thuis én een telefoonnummer mee nemen naar T-Mobile.

Ik heb op 9 november een aanvraag gedaan voor T-Mobile + Thuis. Er zat een maand opzegtermijn op het mobiele abonnement, dit is keurig op 9 december over gezet van Vodafone naar T-Mobile.

Als gewenste opleverdatum voor T-Mobille Thuis heb 13 december opgegeven, de dag nadat het Formule 1 seizoen 2021 ten einde kwam.

Ik was verbaast dat ik op 30 november al retourdozen voor de mediabox en de router van Ziggo in huis had, maar heb er verder geen aandacht aan geschonken. Nu krijg ik een boete van Ziggo voor het niet tijdig terugsturen van de apparatuur omdat Ziggo aangeeft 9 december (dus de datum van de nummerportering van het mobiele abonnement naar T-Mobile) als technische opleverdatum heeft doorgekregen van T-Mobile. Dat klopt dus niet… Nu ben ik zelf ook erg laat door omstandigheden, maar van de data die bekend zijn bij Ziggo klopt geen barst.

In alle communicatie staat volgens mij vermeld dat je niet bang hoeft te zijn voor dubbele abonnementskosten omdat T-Mobile je oude provider informeert wanneer de nieuwe aansluiting technisch gereed is. In mijn geval zou hiervoor waarschijnlijk 17 december voor doorgegeven moeten zijn. Vanaf dat moment zou de 14 dagen terugzendtermijn in moeten gaan en had ik dus tot 31 december moeten hebben voor terugzending. Helaas heb ik dat niet gehaald, doordat mijn zoon in nauw contact is geweest met iemand die positief getest werd en ik het niet aan durfde om de router en de mediabox al naar een PostNL servicepunt te brengen.

Hoe kan ik nu op 30 december al een mail krijgen dat ik te laat ben met terugsturen van de producten als mijn aansluiting pas 17 december (op z'n vroegst, toen waren de problemen niet verholpen, maar lukt het voor het eerst om de aansluiting administratief op Completed te zetten) technisch gereed was.

Mis ik hier iets of gaat er iets mis in het orderproces? Waarom wordt er uberhaupt op voorhand een datum dat de 'vorige’ provider akkoord geeft voor nummerportering (wat geheel los staat van wanneer je internetaansluiting werkend wordt opgeleverd) als technische opleverdatum van de internetaansluiting doorgeven terwijl jullie communiceren dit pas ná de oplevering te zullen doen? Ziggo geeft aan dat zij op 9 november al 9 december als technische opleverdatum hebben doorgekregen en dat betekent dus dat ik nóóit op tijd mijn spullen had terug kunnen sturen omdat mijn cool-down periode pas 31 december was afgelopen.

 

Met vriendelijke groet,

Marco van Weel

 

 

Goedemorgen,

In een poging om aan de laatste suggestie van @Waqqas te voldoen door de Zyxel T-50 weer aan te sluiten op de GPON kom ik de oude, verkeerde patchkabel tegen in de verpakking van het modem. Echter: zonder het groene verloopje wat de KPN NetwerkbeheerNL erop gezet heeft. Wat blijkt: deze steekt nog in onder in GPON:

 

 

 

 

ik heb nu dus een patchkabel groen-groen met aan de zijde van de GPON in een groen verloopje zitten.  @Jason / @Waqqas is dit bedoeling of veroorzaakt dit mijn problemen?

Ik kom zo terug op @Waqqas vraag als ik de boel heb aangesloten. 

En is het mogelijk voor een moderator om ‘Beantwoord’ van dit topic af te halen? Volgens mij hebben we nog geen oplossing dus dat ‘steekt’ een beetje. Ik snap dat het leuk staat een groen vinkje in de index, maar wat mij betreft is dit toch echt nog een openstaande issue. 

Met vriendelijke groet, 

Marco

 
 

 

 

@Waqqas, als antwoord op jouw vraag:

 

 

De boel is ondertussen weer afgekoppeld. want uiteraard moest de WiFi weer hersteld zijn voordat zoonlief klaar was met douchen. Maar volgens mij staat daar inderdaad wat jij bedoelde.

Sorry voor de verschillende posts, maar ik ben nog één screenshot vergeten. Die stond nog open in de editor.

Als ik doorklik in de webinterface van de Zyxel T-50, krijg ik onder andere onderstaande info over de WAN aansluiting te zien:

 

 

Is het normaal dat ik twee IP-adressen toegewezen krijg en dat er drie MAC-addressen aan de WAN-aansluiting op de T50 hangen? Ik dacht in eerste instantie dat de informatie van de GPON óók werd weergegeven maar de MAC-addressen zijn oplopend dus dat lijkt me sterk. Overigens krijg ik het tweede IP-adres toegewezen als extern IP-adres. Met mijn eigen router krijg ik een iets ander IP-adres toegewezen, maar de eerste twee octetten blijven het zelfde, dus dat zal waarschijnlijk met het MAC-adres van de WAN-poort van mijn ASUS-router te maken hebben.

Reputatie 7
Badge +5

@MarcoVanWeel 

Onderstaand post ik 3 schermafbeeldingen van speedtests van Ookla.net
Één met Firefox browser, één met Edge als browser en de laatste met de Windows app van Ookla.
Alle testen werden binnen 5 minuten gedaan.

Laat de uitkomsten die getoond worden voor zichzelf spreken. Ik heb net met een zekere interesse een topic dat inmiddels 3 pagina's in beslag neemt doorgelezen en verwonder mij ten zeerste dat de hierboven geplaatste schermdump een speedtest middels een browsertest is waar de uitkomst sterk afhankelijk is van de PC waarop het uitgevoerd is met de daarop draaiende (achtergrond) processen.

Voor goede vergelijkingen is het altijd noodzakelijk de juiste middelen toe te passen indien er conclusies aan verbonden worden.
Om deze reden draait er bij mij op een Windows 10 pc de CLI versie van Ookla Met een simpel taak scriptje wordt dit elke 2 uur uitgevoerd en de uitkomst in een log bestand opgeslagen en na iedere test ook naar Ookla gezonden.
 

Firefox

Edge

Speedtest App (windows10)

 

Zou één van de moderators wellicht contact op kunnen nemen? De toezegde creditnota is wel aangemaakt en zou eind februari aangemaakt worden, maar dat is niet gebeurd. Nu heb ik de nota van maart even afgewacht om te zien of de credit wellicht hiermee verrekend zou worden, maar dit blijkt niet het geval. Ik heb vier dagen gelden een bericht gestuurd naar de moderator die creditnota heeft toegezegd, maar helaas geen reactie ontvangen. Is er wellicht iemand anders die me kan helpen?

 

Bij voorbaat dank, 

Met vriendelijke groet, 

Marco van Weel 
 

 

Reputatie 7

Hi @MarcoVanWeel ,

Thanks voor je bericht en supermooi nieuws betreft de snelheid! Ik zie de terugkoppeling van de monteur terug in ons systeem en zal zodanig worden opgepakt door onze technische dienst om middels een aansturing van een Guidion monteur de laatste hand te leggen. Het gaat dus helemaal de goede kant op en heb goede hoop dat we hiermee deze saga mogen afsluiten.

Met betrekking tot je eerdere bericht, zie ik dat deze terecht is gekomen in onze spamfilter, waarvoor excuses. Omdat ik niet zie waarom, heb ik 'm meteen vrijgegeven. 

Hi @MarcoVanWeel ,

Goed dat je aan de bel trekt en mijn excuses dat je privébericht niet eerder is opgepakt. Omdat het hier om gaat om persoonlijke gegevens, pak ik het graag via dat kanaal ook verder met je op. Spreek ik je daar verder? 

Prima!

Bedankt voor je reactie @yalerta. Met zulke wisselende resultaten, zou ik me oprecht af gaan vragen wat er aan de hand is met je lijn. Je schrijft, waar ik het (nagenoeg) helemaal mee eens ben:

 

Laat de uitkomsten die getoond worden voor zichzelf spreken. Ik heb net met een zekere interesse een topic dat inmiddels 3 pagina's in beslag neemt doorgelezen en verwonder mij ten zeerste dat de hierboven geplaatste schermdump een speedtest middels een browsertest is waar de uitkomst sterk afhankelijk is van de PC waarop het uitgevoerd is met de daarop draaiende (achtergrond) processen.

Voor goede vergelijkingen is het altijd noodzakelijk de juiste middelen toe te passen indien er conclusies aan verbonden worden.
Om deze reden draait er bij mij op een Windows 10 pc de CLI versie van Ookla Met een simpel taak scriptje wordt dit elke 2 uur uitgevoerd en de uitkomst in een log bestand opgeslagen en na iedere test ook naar Ookla gezonden.

 

En voor wat betreft de CLI versie van Ookla, ook deze is 'gewoon’ onderhevig aan de belasting door Windows-achtergrondprocessen, net als de Windows 10 app en net als dat je resultaten per browser kunnnen verschillen. Met alle respect, maar wat jouw screenshots tonen heeft bijzonder veel weg van een ouderwetse ‘klapperende lijn’.

Ik heb de moderators vorige week al voorzien van een bestand met 6 speedtesten met een bedrade laptop via de T-50, elk met 5 minuten tussentijd, op 3 servers (2 testen per server dus). Daarnaast heb ik de CLI versie van Ookla (voor Linux/ARM) op mijn ASUS router draaien (evenals een versie met GUI) die geïntegreerd zijn in de software van Asuswrt en Asuswrt-Merlin. Tevens draait er een script dat op gewenste intervallen met een vaste server speedtests doet en deze toont in een tabel in grafiek, inclusief gemeten ping en jitter. Ook van de Ookla Speedtest op mijn router (met GUI) heb ik 6 screenhots aangeleverd. De resultaten hiertussen zijn zeer consistent, behalve dat er tussen de eigen router van Asus en de router van T-Mobile een wereld van verschil in snelheid zit, ten nadele van de T-50, en zijn mijn resultaten dus op geen enkele manier te vergelijken met wat jij hierboven toont.

Met vriendelijke groet,

Marco

Hi @MarcoVanWeel ,

Terechte vraag, zeker wanneer je je vorige ervaring meeneemt. Normaliter wordt de ONT of Media Converter er altijd los achter gehangen, zodat de verbinding netjes werkt. Nu zijn daar geen directe afspraken over, maar weet ik dat de Guidion monteurs te beroerdste niet zijn en graag met je meedenken aan een oplossing wanneer jij dit bij de monteur aankaart. Dat moet helemaal goed komen. 

Betreft het privébericht, laat ik de keuze aan jou. Zowel @Lisa als ik zijn op de hoogte van de situatie en kunnen je daarbij helpen. 

@Boris Wat bedoel je precies met “er los achter gehangen”? Los achter de Zyxel T50? Ik heb sowieso een eigen router, dus ik hoop dat men bereid is om de ONT gewoon even netjes naast de FTU te hangen.

Reputatie 7

Hoi @MarcoVanWeel ,

Ik heb het direct gecheckt en zie geen nieuwe topics in de spamfilter. Waar gaat het precies mis? Dan kunnen wij het eventueel oppakken vanaf onze kant. Voor nu beantwoord ik je vraag graag hier. Een wonderbaarlijke situatie en eentje waar ik graag meer duidelijkheid over geef. Ik heb daarvoor direct het overstapsdossier erbij gepakt en zie terug dat wij in het dossier hebben aangegeven jou op 17 december aan te sluiten, netjes volgens afspraak. Dit dient ook voor Ziggo de datum te zijn om zich daar aan te houden en je abonnement tot op dát moment door te laten lopen. Ik betreur dat dit niet zodanig is gebeurd, maar weet dat 17 december netjes is aangehouden. Ik wil je dan ook adviseren om toch contact op te nemen met Ziggo, om er vanuit te gaan dat het met betrekking tot eventuele dubbele kosten of het te laat terugsturen, goed is gegaan. Mocht je in de tussentijd vragen hebben, laat het vooral weten. 

Goedemorgen @Boris,

Ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt. Het topic is niet door spamfilter 'gevangen’ zoals met één van de reacties in dit draadje het geval was, ik kan gewoon vanaf de community homepage géén nieuwe topics posten. Zie ook het eerste bericht in dit door jou gecreëerde topic. Ik ben niet in staat om zelf een topic te openen, ik kan uitsluitend reageren op bestaande topics, vandaar het verzoek om dit naar een apart topic te verhuizen om verwarring te voorkomen. Ik kan een post tikken, een categorie kiezen maar de knop Plaatsen werkt simpelweg niet. Als er op geklikt wordt zie ik een korte animatie van 3 bolletjes en dan verschijnt “Plaatsen” weer en is het topic niet gecreëerd.

Voor wat betreft de data voor technische oplevering, ik geloof zondermeer dat jullie de 17de hebben staan, dit was ook de dag dat het lukte om de order administratief op completed te zetten, echter heeft Ziggo uitsluitend 9 december ontvangen op de dag dat de aanvraag nummerportering van Vodafone naar T-Mobile goedgekeurd werd (en tevens de datum waarop het pakket T-Mobile + Thuis werd aangevraagd). Daarna hebben zij niets meer vernomen (aldus Ziggo, ik kan dit niet controleren) en hebben zij 9 december gehanteerd, wat sowieso nergens genoemd is in de hele aanvraag als gewenste opleverdatum voor internet, want dit kon niet eerder dan 13 juni om bovengenoemde reden. Ziggo geeft aan dat zij in de communicatie nooit een een geplande opleverdatum gezien hebben van de 13de of een gerealiseerde oplevering van de 17de december. Waar dit misgaat? Geen idee. Ik vind het attent dat je de vraag terug bij mij legt maar volgens mij is dit iets wat in de orderprocessen en communicatie tusssen Ziggo en T-Mobile misgaat. Ik heb een klacht ingediend bij Ziggo en zal moeten afwachten hoe coulant men hier mee omgaat. Maar dat er kennelijk iets niet loopt in de Overstapservice, zoals het bedacht is, dat lijkt me iets voor jullie om uit te zoeken.

Met vriendelijke groet,

Marco van Weel

Hi @MarcoVanWeel,

Dank je wel voor de update en voor het ons op de hoogte stellen. Ik had graag gewild dat de datum eerder zou zijn, en heb daarom een verzoek ingediend om je op de spoedlijst te zetten. Mocht er dan een eerder gaatje zijn, zal Guidion contact met je opnemen om de afspraak te vervroegen, zodat we met de laatste check het boek mogen sluiten. Ik hoop echt heel erg dat dit via deze weg eerder kan. Wil je ons op de hoogte houden? Alvast heel erg bedankt. 

Hallo @Boris,

Ik heb nog niets van Guidion vernomen, dus ik ga er vanuit dat de afspraak gewoon op 17 januari plaatsvindt (Ik heb eerder per abuis zaterdag 15 januari vermeld maar zag in de bevestiging dat het maandag 17 januari tussen 08:00-10.00 uur is) en dat er dus geen plek op de spoedlijst is (of dat ik niet urgent genoeg ben omdat de aansluiting techisch opgeleverd is).

Dat is op zich geen probleem, al hoop ik wel dat we het daarmee kunnen afsluiten. @Lisa heeft me gevraagd om me dan te melden voor compensatie.

Van Ziggo heb ik een halve terugkoppeling gehad. Hoewel de Mediabox Next en de router tegelijkertijd verstuurd zijn (in twee verschillende verpakkingen, met 2 verschillende track & trace codes, geeft men aan alleen de router te hebben ontvangen. Track & trace laat echter zien dat beide dozen tegelijkertijd zijn afgeleverd, dus ik denk (hoop) dat dat met een sisser afloopt.

Voor als de Guidion monteur maandag komt, wat voor afspraken hebben jullie over het bevestigen van het GPON/ONT? Ik heb dit nu zelf provisorisch met dubbelzijdig tape op de FTU geplakt, maar dat begint nu al los te laten, waarschijnlijk door de warmte, en ik vindt het geen prettig idee omdat los op de grond te laten liggen met een reusachtig kitten in huis (Main Coone x Noorse Boskat, 8 maanden, 4 kilo). Zijn er afspraken met jullie installatiepartner over hoe de aansluiting opgeleverd dient te worden (bijvoorbeeld aan de muur gemonteerd, om maar eens wat te noemen) of is dat tegenwoordig aan de gebruiker zelf? In het laatste geval moet ik de vrijwilligerscentrale bellen want ik ben fysiek niet in staat om een boormachine te bedienen en ik zou het wel fijn vinden als het netjes achtergelaten wordt.

Hoor het graag.

Vriendelijke groet,

Marco

Ps. Is er ondertussen al iets meer bekend over het feit dat ik zelf geen nieuw topic kan starten?