Beantwoord

Oplevering en snelheidsproblemen

  • 17 December 2021
  • 96 reacties
  • 1356 Bekeken


Toon eerste reactie
This topic has been closed for comments

96 reacties

@Jason / @Lisa KPN NetwerkbeheerNL meldt zich morgenmiddag tussen 12.00 en 17.00 uur weer.

@Boris / @Lisa  het blijft angstvallig stil hier… Hebben jullie nog iets anders nodig of moet de informatie op een andere manier aangeleverd worden? Hoor graag van jullie.

Met vriendelijke groet,

Marco

Reputatie 7
Badge +15

 Hallo @MarcoVanWeel 

Het is een beetje donker maar klopt het dat er in de FTU een blauwe connector zit en in de ONT een groene connector?

De kabel hoort aan allebei de kanten een groene connector te hebben, dit zou dan mogelijk ook een gunstige invloed hebben op de snelheid.

Goedemorgen @Waqqas 

Bedankt voor je reactie/

 

Er zit in de FTU een blauwe connector maar met een groen verloopje erover heen geschoven. Volgens mij noemde de onderaannemer van KPN NetwerkNL dit een ‘pigtail’, maar dat weet ik niet zeker meer.

Ik heb even met een zaklamp bij moeten schijnen om e.e.a. duidelijk zichtbaar te maken:

 

 

@MarcoVanWeel

De resultaten van de Ookla CLI op een Ubuntu server hier zijn niet zo heel verschillend ten opzichte van de redelijk “kale” Windows 10 pc die het nu verwerkt.

@yalerta Dat bevestigt alleen maar dat er sprake is van een technisch issue. Hetzij je router of een switch waar beide PC's achter hangen, óf er is sprake van een klapperende lijn (ja heus, het bestaat). Ook een technisch issue, maar dan buiten je bereik. Met zulke enorme verschillen in snelheidsmetingen binnen enkele minuten, geloof ik niet dat er sprake is van congestie. Tenzij je samen met iemand in het buitengebied woont en met z'n tweeën samen 1 gigabit moet delen over het zelfde lijntje. Anders kan ik het niet verklaren.

Klapperende lijn? Hmmm, het gehoor is aan het minderen, daarom hoor ik het waarschijnlijk niet :kissing_smiling_eyes:

Ze laten zich ook lastig ‘horen’ (ook zonder grijze haren), maar meetbaar zijn ze des te beter. “In mijn tijd” - ja, de grijze haren zijn mijn ook niet onbekend - een tondeuse en een double blade scheermes doen wonderen - kostte het veel tijd en moeite om ze op te sporen.

Want mij meer bevreemd is dat “iedereen” schijnt te denken dat een gigabit lijn ook TEN ALLEN TIJDEN die gigabit DOORVOERSNELHEID moet behalen.

Ik hoop dat je het me niet kwalijk neemt, maar ik schaar mezelf niet onder “iedereen”. Ik ben echter wel van mening dat een Gigabit aansluiting minus een stukje overhead een ruime 900 Mbit zou moeten kunnen leveren. Dat hoeft niet constant te zijn, en realistisch gezien is zelfs dat niet of nauwelijks nodig (afhankelijk van je toepassing als particulier) maar de realiteit is dat er hier in 14 dagen tijd nog nooit een snelheid (draadloos of bekabeld) gehaald is hoger dan circa 650 Mbit, zelfs tijdens de daluren. Prachtige snelheid, maar niet zoals geadverteerd. De meetresultaten zijn 24 uur per dag consistent - tusseen 600 en 650 Mbit - op mijn eigen router met Ookla's Speedtest geïntegreerd. Het meegeleverde modem komt amper boven de 200Mbit uit met een bedrade aansluiting op een full duplex Gigabit Ethernet poort. Er is dus geen sprake van congestie maar er zit ergens een ‘bottleneck’. Waar? Da’s kennelijk nu aan KPN NetwerkbeheerNL om uit te vinden.

 

Dat op een system van mij inmiddels een speedtest script draait is opgezet omdat in het begin van 2021 op mijn gigabit aansluiting van de ene op de andere dag maar een max van ongeveer 150mbit gehaald werd. Dit gemeten en verdeeld over verschillende momenten op een dag. Helaas duurde het toen even voordat Tmobile het signaal oppikte en adequaat op reageerde. 500 reacties verder in een topic met daarin de bekende mist zoals modem fabriek-reset en dergelijke. Het heeft toen 3 a 4 maanden geduurd voordat er weer betere waarden getoond werden.
Onderstaand de laatste meting uit de log van de Windows CLI. Krijg ik nu grijze haren omdat mijn ping geen 5 á 6 zoals eerder maar 8 ms blijkt te zijn? Nee voor die haarkleur is een andere oorzaak aan te wijzen. En dat er op dat moment maar 503 Mbits omhoog verstuurd werd maakt mij ook niet veel uit.

 

Tmobile is met zijn gigabit aanbieding dusdanig aan het concurreren ism klantvoordeel dat er veel nieuwe gebruikers bijkomen. Dat toont zich dan in congestie op sommige plaatsen in het netwerk.

Wat veel belangrijker is, is de stabiliteit van “het TmT netwerk” en gelukkig heb ik, op dit moment, in mijn regio weinig last van de stuipjes die groei met zich mee brengt.
 

Daar heb ik ook begrip voor, maar mijn situatie ligt denk ik toch iets anders. Ik kan me voorstellen dat T-Mobile met deze tarieven enorm groeit. Maar ik zit letterlijk 80 meter van de wijkkast af in een dorp waar destijds fors in bandbreedte geïnvesteerd is in (toen nog) Reggefiber en heb begrepen dat de wijkkast kast voldoende ruimte heeft om een groeiend aantal gebruikers aan te kunnen. Helaas hebben velen, waaronder ik zelf, door een FTTH instabiel netwerk de overstap terug naar coax (Ziggo) gemaakt. Dat snelheid fluctueert is inherent aan het medium en de toepassing. Maar ‘all over the place’, zoals bij jou het geval is allesbehalve een stabiele verbinding te noemen. Dat lijkt meer op het (inmiddels antieke) ‘oude’ netwerk van Ziggo, van voor alle upgrades (inclusief fibre) waarbij Youtube begon te stotteren als je buurman de pc aanzette en z'n torrent client opstartte…

Fijne avond!

Groet,

Marco

Reputatie 7

Hi @MarcoVanWeel ,

Thanks voor het delen van je ervaring en voor het delen van een update. Goed om te horen, ondanks dat de monteur wellicht niet geheel aan alle wensen kon voldoen, dat het aansluitpunt en daarmee de aansluiting nu netjes is weggewerkt en werkend is achtergelaten. Ondanks dat daar ook een bevriende aannemer bij aan te pas is gekomen, zit de ‘constructie’ er prachtig uit! 

Wat betreft de snelheid, wil ik dit graag met je in de gaten houden. Mocht deze zo blijven, wil ik hier graag voor je mee aan de slag. Wel zo fijn om natuurlijk de snelheden te halen die je behoort te halen. Wil je ons op de hoogte houden? Dan kunnen we eindelijk het boek sluiten en verwacht ik een privébericht, waarin ik samen met jou een tegemoetkoming kan bewerkstelligen. Ik hoor het graag.

Dat zou een hoop verklaren. Wel vreemd dat een onderaannemer van KPN de boel dan zo oplevert.

Is er iets wat ik zelf kan doen of moet er nu alsnog een monteur aangestuurd worden?

@Waqqas

 

Ik heb geen idee wat er nu gebeurd, maar krijg net een mail met “Goed nieuws” over mijn ticketnummer #2021121311017386 met als inhoud

“Beste klant,
 
Goed nieuws: je vraag of verzoek waar we over gesproken hebben, is opgelost!
Heb je toch nog vragen? Dan weet je ons te vinden.
 

Met vriendelijke groet,

Team T-Mobile Thuis


Is het heel erg dat ik er geen bal meer van begrijp?

En ik zie @Boris de post van Waqqas ‘liken’ terwijl ik al een aantal dagen in afwachting ben van een reactie. Mis ik iets hier?

 

 

Reputatie 7

Wat betreft je vorige bericht @MarcoVanWeel , hebben onze paden elkaar net gekruist! Omdat er nog een ticket openstond met betrekking tot ons vorige contact, is deze reeds gesloten. Dit hield in dat KPN bij jou is langs geweest om de uiteindelijke patching in orde te making. Excuus voor de verwarring! 

Wat betreft je vorige bericht @MarcoVanWeel , hebben onze paden elkaar net gekruist! Omdat er nog een ticket openstond met betrekking tot ons vorige contact, is deze reeds gesloten. Dit hield in dat KPN bij jou is langs geweest om de uiteindelijke patching in orde te making. Excuus voor de verwarring! 

@Boris

Oké, helder en kan gebeuren.  Dus als ik je goed begrijp wordt er eerst een juiste patchkabel toegezonden en moet ik daarna pas een nieuwe monteursafspraak maken? De monteur die hier de laatste keer binnenkwam (van Guidion) kwam gewoon met patchkabel en al binnen lopen.

Aangezien ik uit andere topics opmaak dat Guidion al voor de tweede week van januari aan het plannen is, kan ik op de één of andere manier aanspraak maken op een (gedeeltelijke) creditnota? Er zou immers 13 december opgeleverd worden (alle info was bij jullie, bij Guidion en bij KPN NetwerkNL bekend) maar dat het tijdstip dat het abonnement zoals geadverteerd wordt aangesloten wordt nu buiten mijn schuld om steeds verder opgeschoven… En ironisch genoeg is de monteursafspraak die voor morgen gepland stond door jullie geannuleerd (zie je eerste post, waarbij je het topic verplaatst hebt)...

Hallo @MarcoVanWeel 

De snelheid op de Zyxel is wel heel erg laag, die administratieve registratie kan eventjes duren en anders zou een moderator het eens kunnen controleren, het vormt geen probleem voor je verbinding behalve dat je klantvoordeel nog niet kunt activeren.

Voor je Asus kun je eens kijken of NAT accelerartion op auto zetten helpt, deze optie vind je bij LAN > switch control.

Hoi @Waqqas,

Bedankt voor je reactie.

Ik weet niet precies welke versie van de firmware je hebt draaien (of welk überhaupt welk model je hebt) maar ik heb in de stock firmware bij LAN > Switch Control geen optie NAT Acceleration:

 

 

Ik ga even op zoek waar ‘ie in de stock firmware zet, want Asuswrt-Merlin ken ik al jaren op m'n duimpje, maar in de stock firmware zoek ik me het schompes…

Voor wat betreft je opmerking over de activatie: van de helpdesk heb ik inmiddels begrepen dat de oorspronkelijke opleverdatum inmiddels verschoven is van de 13de naar de 24de december, waarschijnlijk nemen ze marge omdat KPN Netwerk aangestuurd moet worden. En da's opmerkerlijk want de aansluiting is al werkend opgeleverd, maar dit wordt kennelijk niet 'gezien’ door de systemen van T-Mobile Thuis én men is (tot op heden, de vraag staat wel uit) nog niet staat gebleken, om de order administratief af te handelen.

Ik maak echter als klant bewust gebruik van de overstapservice om geen (of in ieder geval zo min mogelijk dubbele kosten te maken) en zo snel mogelijk gebruik te kunnen maken van Klantvoordeel. Maar ondertussen factureert Ziggo gewoon door en krijg ik, vermoed ik, de retourdozen van Ziggo pas als zij de opzegging vanuit T-Mobile Thuis binnen, terwijl de apparatuur al drie dagen ongebruikt ligt te wachten op retourzending, terwijl ik wel voor de diensten blijf betalen. Het lijkt me dat een activatie binnen maximaal 24 uur administratief verwerkt moet kunnen worden. En in dit geval heeft de helpdesk zelf al met een lijnmeting geconstateerd dat ‘ie inderdaad actief is (op woensdag). Ik heb zelf jarenlang voor de toen grootste ISP van Nederland gewerkt, voordat deze geannexeerd werd door KPN, ben bij de hele uitrol van ADSL betrokken geweest vanaf het begin (van FTTH konden we toen alleen nog maar dromen), dus ik durf in alle bescheidenheid te beweren dat ik enigszins vertrouwd ben met hoe deze orderprocessen ongeveer in elkaar steken :wink: .

 

Groet,

Marco

@Waqqas

Bedankt voor je reactie.

Op oude screenshots zie ik 'm ook staan, met nog twee opties, en later alleen met Jumbo Frames en NAT Acceleration. Ik weet dat NAT Acceleration conflicteerde met onder andere ouderlijk beheer, dus wellicht hebben ze 'm er uitgesloopt of gewoon de schakel verstopt voor het publiek. Ik zal het wel eens vragen aan Eric, de maker van Asuswrt-Merlin.

Ik heb de Zyxel weer terug in de doos, wil het best nog eens proberen, maar hoe kom ik dan in de veilige modus? Overigens zijn de speedtest kort na elkaar genomen, met twee routers op factory defaults, dus ik vraag me af of dat het verschil gaat maken. Maar goed, niet geschoten is altijd mis.

Even voor de goede orde: je hebt KPN, je hebt zelf geen Asus, en je lijkt te slapen in de kelders van de T-Mobile Thuis community? Verder alles wel oké? :joy:

Hallo @MarcoVanWeel 

Ik weet niet welke besturingssysteem je hebt, maar kijk hier eens. Anders kan je het altijd nog opzoeken bij Google.

Ik heb T-Mobile mobiel unlimited, had eerst VDSL bij T-Mobile maar ze konden nog niet leveren over WBA GPON aan het begin wat nu dus wel kan. Kortom een tijdelijke overstap 👍

 

Oh, de veilige modus van Windows bedoelde je… ik dacht dat er een veilige modus in de Zyxel zat, Weet ik veel. De veilige modus in Windows gaat geen verschil van 400-600 Mbit schelen. Ik heb het met twee Gigabit Ethernet adapters geprobeerd, één intern van Intel en één extern via USB 3.0 met een Broadcom chipset. Daarmee is volgens mee afdoende vastgesteld dat het niet in het netwerk adapter zit maar dat de performance van de Zyxel T-50 nogal te wensen overlaat.

 

Reputatie 7
Badge +15

@MarcoVanWeel 

Ik raad het je toch eens aan om te proberen, vaak speelt de antivirussoftware of andere software hier een rol in 😉

@MarcoVanWeel

Ik raad het je toch eens aan om te proberen, vaak speelt de antivirussoftware of andere software hier een rol in 😉

Ik zal het vanavond, als het netwerk niet in gebruik is (zoonlief is vrij van school) eens proberen, ter uitsluiting. Dat zal dan wel de Veilige modus met LAN-ondersteuning moeten zijn want anders worden de drivers voor de NIC ook niet geladen, maar ik verwacht er niet al te veel van, temeer omdat een speedtest op de router rechtstreeks al niet aan de geadverteerde snelheid komt, zonder tussenkomst van een laptop, omdat de Ookla Speedtest geintegreerd is in de router firmware.

Bedankt voor het meedenken.

Vriendelijke groet,

Marco

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @MarcoVanWeel, Boris refereert aan de manier waarop de converter weggewerkt/geïnstalleerd wordt bij het FTU. De converter zal nooit los op de grond worden gelegd, tenzij er echt geen andere mogelijkheid is om het op een andere manier weg te werken. 

Reputatie 7
Badge +15

@MarcoVanWeel

Omdat de administratie nog niet goed is en volgens je T-Mobile account loopt het contract nog niet, hierdoor betaal je ook nog niet voor T-Mobile 

Reputatie 7

Hi @MarcoVanWeel ,

Ik heb hier een eigen topic van gemaakt, omdat ik zag dat de vraagstellingen en antwoorden niet helemaal meer overeenkwamen met het oorspronkelijke topic. Ik kijk graag met je mee naar vooral de snelheidsissues en de aansluitproblemen. Dank je wel dat je al zo volledig mogelijk hebt kunnen zijn. Een verwarrende situatie, zeker omdat ik terug in het systeem zie dat er nog een patch moeten worden gedaan voor je. Deze staat namelijk in ons systeem voor 21 december in de boeken, waardoor de hoofdbestelling, of order, ook nog niet helemaal is doorgelopen. Het klopt inderdaad dat ReggeFiber is aangestuurd om de FTU te plaatsen, maar daarmee mist de terugkoppeling over de patch aan ons. Ik heb daarbij mijn collega van de technische dienst gevraagd, hoe we dit het beste kunnen insteken. Tot zover dan ook de administratieve rompslomp.

Omdat ik vermoed dat naast administratieve problemen, dit ook problemen met de verbinding te weeg kan brengen, wil ik graag de aankomende afspraak (de installatie afspraak) afwachten om zowel de verbinding aan de voorkant als achterkant compleet af te ronden. Mochten dan de problemen met de snelheid alsnog voor jou van toepassing zijn, wil ik hier graag met je naar kijken. 

@MarcoVanWeel

Omdat de administratie nog niet goed is en volgens je T-Mobile account loopt het contract nog niet?

Hierdoor betaal je ook nog niet voor T-Mobile 👍

Niet voor T-Mobile Thuis inderdaad, maar dat is met het Klantvoordeel maar 25 euro per maand. Ik loop het Klantvoordeel voor het mobiele abonnement van mijn zoon (bij T-Mobile Unlimited Entertainment echter mis en Ziggo factureert vrolijk verder voor elke dag dat T-Mobile Thuis de order niet op Completed zet. Omgerekend kost me dat ruim 5 euro per dag wat ik ‘dubbel’ betaal en helaas verkeer ik niet in de financiële omstandigheden meer om dat voor lief te nemen. Dat maakt voor een dag of wat niet zoveel uit, maar aangezien T-Mobile nu de opleverdatum op de 24ste heeft staan (volgens de helpdesk) hebben we het al over 12 dagen, en dan wordt het best een hoop geld (voor mij althans).

Reputatie 7

Hi @MarcoVanWeel, heel fijn dat je ons zo goed op de hoogte houdt! Dankjewel voor alle aanvullingen. Wat betreft jouw vragen over de kabel, dit antwoord moet ik je schuldig blijven. Ik heb dit met één van mijn andere collega's overlegd, maar ons advies is om de afspraak met KPN van vandaag af te wachten. Hopelijk hoor jij dan wat exact de oorzaak van de problemen is/was en kunnen zij dit direct voor je verhelpen. Ik kijk uit naar een terugkoppeling van je, zodra KPN vanmiddag bij je is langsgekomen. Ik ga in ieder geval duimen dat jij hierna weer van een juiste snelheid kan genieten. Laat je dit hier weten? Mocht jij tot die tijd nog andere vragen hebben, schroom dan niet om die aan mij te stellen. Wat betreft jouw punt over het beste antwoord, ik snap je volkomen. Weet dat zodra het issue is opgelost, wij dit aanpassen naar het antwoord wat daadwerkelijk de oplossing bleek te zijn! 😊

 

@Lisa Bedankt voor je reactie.

 

Iets anders: Er hangt van mij sinds gisteren al een reactie in afwachting van goedkeuring. Zodra ik de post bewerkte en de tekst FTTH toevoegde, kreeg ik een melding “Waiting for moderator approval’ maar dat is tot op heden niet gebeurd? Zou je daar bij gelegenheid even naar willen kijken?

Reputatie 7

Hi @MarcoVanWeel ,

Dank voor de uitleg en voor de feedback. We willen natuurlijk dat iedereen graag zijn vraag kan stellen, en neem daarom ook jouw verhaal mee, zodat we dit kunnen oplossen. Ook wil ik je bedanken voor het sturen van de uitleg betreft de overstap. Ik ben het volledig met je eens dat dit soepeler had kunnen verlopen, maar ben ook van mening, en dat is ook precies hoe we het terug zien in het dossier, dat er vanuit moet worden gegaan van de opleverdatum die wij hebben doorgegeven. Wil je me daarbij op de hoogte houden over de klacht die bij Ziggo is neergelegd? Mocht daar iets of niets uitkomen, kan ik altijd meekijken naar een oplossing vanaf onze kant. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een tegemoetkoming voor de problemen die je hiervan hebt ondervonden. Ik hoor het graag van je. 

Hallo @Boris ,

Bedankt voor je reactie en het feit dat je er een eigen topic van gemaakt hebt. Alleen lijkt de status “Beantwoord” me wat voorbarig.

In de terugkoppeling van Guidion naar jullie backoffice, staat op de werkbon (waarvan ik per mail een kopie ontving), waarmee ook ReggeFiber/KPN Netwerk (ik had begrepen dat de laatste partij dit gebied heeft overgenomen aangezien de order daar in de systemen stond en ik daar 1,5 jaar geleden melding heb gemaakt van de van de muur gerukte apparatuur, bij acceptatie van het appartement), staat dat de FTU en de NT ontbreekt, maar daar staat ook dat de wijkcentrale reeds gepatched is, dus dat dit bij jullie nog niet bekend is, verbaast me een beetje:

Patch gezet en getest gpon.
Ftu ontbreekt alleen oranje kabel zonder overlengte. Graag kpn netwerk aansturen om op te lossen

Een collega aan de telefoon (Yuri/Joeri, als ik me goed herinner) heeft de lijn zelfs gemeten t/m het ONT en vervolgens ingestemd dat ik m’n eigen router kon aansluiten omdat alles naar behoren functioneerde. Dat was woensdagavond. Ik heb er geen enkele moeite mee om het monteursbezoek af te wachten, waar ik alleen een beetje van baal is dat a. Guidion had toegezegd dat ze deze week zouden komen (en daar zijn ze op teruggekomen), terwijl ik geen idee heb wat ze moeten komen doen en de order kennelijk nu om administratieve reden blijft hangen op een status waardoor ik én geen Klantvoordeel krijg én mijn veel duurdere abonnement bij Ziggo onbedoeld doorloopt. Als je dan ook nog constateert dat snelheden lager liggen dan geadverteerd en de overstap niet zo soepel verloopt als gehoopt, dan ga je je afvragen of je wel de juiste keuze hebt gemaakt. Da's niks persoonlijks, maar 't loopt allemaal niet zo vlotjes als gehoopt.

Is er een mogelijkheid om Ziggo met terugwerkende kracht een opheffingsdatum door te geven? Want effectief is al hun apparatuur al afgekoppeld sinds 15/12/2021 en ligt schoon te wachten op de retourdozen.

 

Met vriendelijke groet,

Marco

 

Hoi @MarcoVanWeel, Boris refereert aan de manier waarop de converter weggewerkt/geïnstalleerd wordt bij het FTU. De converter zal nooit los op de grond worden gelegd, tenzij er echt geen andere mogelijkheid is om het op een andere manier weg te werken. 

Goedemorgen @Jason. Dat is nou precies de aanleiding voor mijn vraag. In mijn geval is de ONT aangesloten door een onderaannemer van KPN NetwerkbeheerNL, die de ONT los op de grond heeft achtergelaten, aangesloten met een foutieve patchkabel met een verloopje. De patchkabel is inmiddels vervangen, het verloopje moet er nog steeds uit én op verzoek van een monteur van KPN NetwerkbeheerNL zélf komt Guidion maandag de aansluiting afwerken zoals hij opgeleverd had moeten worden. Dáár probeer ik dus juist duidelijkheid over te krijgen, omdat de (verwijderbare) Powerstrips waarmee ik de ONT nu zelf provisorisch op de ONT heb geplakt, alleen dat houdt dus niet. Enerzijds omdat er ‘voetjes’ aan de achterkant van de ONT zitten, zodat hij zijn warmte kwijt kan, maar daardoor is de afstand te groot en zorgt juist de warmte ervoor dat de strips loslaten. En daardoor hangt de ONT nu op ‘half zeven’:

 

Als Guidion de ONT gewoon naast de FTU hoort te monteren, ongeacht de ondergrond, dan is mijn vraag beantwoord, maar van de opmerking van je collega “ Normaliter wordt de ONT of Media Converter er altijd los achter gehangen” word ik nog niks wijzer. Ik zou graag willen dat we het maandag na vijf weken af kunnen sluiten, dus vandaar mijn vraag “Wat mag ik van Guidion verwachten als het gaat om de montage van de ONT?". Als ik het zelf had gekund, dan had ik allang twee gaatjes geboord en twee pluggen en schroeven erin gedraaid, maar dat gaat dus niet vanwege fysieke beperkingen.

 

 

Reputatie 7

Hi @MarcoVanWeel ,

Dank voor je volledige antwoord! Ik geef je groot gelijk wat betreft “Beste Antwoord”, dit is zodoende zo ingeschoten om dit topic onder de aandacht te brengen bij je. Ik heb zojuist direct geschakeld met onze technische dienst en heb samen met hen de bestelling handmatig voor je afgerond. De terugkoppeling van de monteur was nog niet zodanig verwerkt in ons systeem. Dat wil zeggen dat er, omdat alles achter de schermen goed is gegaan, je nu volledig bent opgeleverd. Een extra afspraak met Guidion is volgens mijn technische collega's dan ook niet nodig en is deze afspraak geannuleerd. Omdat de bestelling aan onze kant is afgerond is ook de Overstap vanaf Ziggo op completed gezet. Je bent als het ware nu helemaal van ons! 😉

We kunnen vanuit dat principe dan ook direct kijken naar het snelheidsprincipe. Nu begrijp ik dat we meerdere topics hebben lopen, maar wil ik graag dit topic gebruiken om de situatie centraal te houden. 

Om je snelheid goed te kunnen inschatten en te achterhalen wat er aan de hand is, ontvang ik graag enkele screenshots van snelheidstesten. Zou je onderstaande stappen goed willen volgen? Als de testen niet aan onderstaande eisen voldoen, kunnen we geen onderzoek starten.

- Ga via een browser naar www.speedtest.net/apps en download de app voor het device waarop je de speedtest wil uitvoeren
- De computer of laptop dient bekabeld te zijn aangesloten, een speedtest van een TV of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken
- Voer de speedtest uit. Voor een goed beeld is het het beste om op verschillende doelservers te testen. Onder de grote GA knop kun je een server kiezen. Is de snelheid ver onder wat het zou moeten zijn? Voer dan nogmaals een speedtest uit op hetzelfde device met minimaal vijf minuten tussen de speedtests.
- Maak minimaal twee screenshots, van speedtesten op verschillende doelservers en zorg dat je hele bureaublad zichtbaar is inclusief je verbindingstype (het is belangrijk om te kunnen zien dat er bekabeld getest is)
- Maak een screenshot van het taakbeheer (Task Manager, op Windows) of activiteitenmonitor (Activity Monitor op iOS):
In Windows vind je deze door op CTRL+ALT+DEL te drukken; kies voor meer details als deze niet direct zichtbaar zijn
In Apple MacOS kan je zoeken op "Activity Monitor" vanuit het Spotlight zoekvenster
- Maak een screenshot van de IPconfiguratie:
Windows: Via de zoekfunctie onder sneltoets “Windows + R", typ in: ‘’cmd’’ en druk op enter (of zoek naar Opdrachtprompt/Command Prompt in het Startmenu). Typ na het openen in: ipconfig/all en druk op Enter
Apple MacOS: Via de Finder of het Spotlight zoekvenster de Terminal app openen. Typ in: /sbin/ifconfig en druk op enter. Dit geeft alle verbindingen weer die het device op dat moment heeft.

Wil je mij de screenshots in één keer toesturen en ervoor zorgen dat bovenstaande punten worden gevolgd? Dankjewel voor je genomen moeite!