Beantwoord

Oplevering en snelheidsproblemen

  • 17 December 2021
  • 96 reacties
  • 1349 Bekeken

Goedemorgen,

Aangezien ik geen nieuwe topics kan starten (Ik kan de post wel opmaken, maar de knop "Plaatsen” laat vervolgens kort een animatie zien en daar houdt het dan mee op, er wordt geen nieuw topic aangemaakt, plaats ik deze(off-topic) post op verzoek van moderater @Lisa in dit topic. Wellicht dat een moderator 'm kan verplaatsen naar een nieuw of on-topic topic (en kan nakijken waarom ik geen topics kan starten? Heeft dit wellicht met m'n postcount te maken? Dat zou voor nieuwe klanten niet zo handig zijn.)

 

​Geadverteerde glasvezel snelheden worden niet gehaald

Woensdag is mijn T-Mobile Thuis Gigabit aansluiting 'opgeleverd', echter de geadverteerde snelheden worden bij lange na niet gehaald. De installatie is wat anders gelopen dan gebruikelijk en gepland, aangezien de vorige bewoner zowel de FTU als de de NT1 van de muur getrokken heeft en slechts 20 cm oranje kabel uit de muur heeft laten steken. Dit was echter ruimschoots van tevoren bekend bij alle drie de betrokken partijen. (Foto's aangeleverd bij Guidion en KPN Netwerkbeheer, de hele rataplan).

Kortom, de voor dinsdag geplande Guidion-monteur kon niks anders doen dan KPN Netwerkbeheer alsnog (laten) aansturen, die gelukkig een dag later de aansluiting niet alleen hersteld maar óók opgeleverd hebben. De aansluiting was al gepatcht in de wijkkast, dus de onderaannemer vertelde me dat de aansluiting klaar was voor gebruik. Ik heb T-Mobile Thuis gebeld om te vragen of ik mijn eigen router direct mocht aansluiten op de ONT en dat was was geen enkel bezwaar. Hoewel er administratief ook iets mis loopt, constateer ik ook dat ik een ander probleem heb,

Mijn snelheid blijft namelijk (op diverse tijdstippen gemeten over de dag) echter ver achter bij de geadverteerde Gigabet. Met mijn eigen router (Asus RT-86U) ligt snelheid ligt rond de 600~650 Mbit up en down (ongeacht of het piekuur is of niet) in plaats van de geadverteerde 1000Mbit. Nu weet ik dat daar altijd wel enige marge in zit, in verband met overhead en andere factoren, maar ik vraag mezelf af of dit verschil binnen de door T-Mobile gehanteerde normen valt.

De speedtest wordt uitgevoerd vanaf mijn eigen router (ASUS RT-AC86U met stock firmware / volledige factory reset gedaan voor installatie T-Mobile), bedraad aangesloten met een nieuwe 15 meter Cat.7 S-FTP PIMF 10 Gigabit kabel), snelheid getest met de Ookla Speedtest applicatie die in de router zelf geïntegreerd zit (op deze manier heb je nooit last van het feit dat je eigen randapparatuur de bottleneck is). De wijkkast staat letterlijk zo’n 80 meter verderop aan het einde van de straat.

Speedtest ASUS RT-AC86U

Aangezien T-Mobile Thuis (begrijpelijkerwijs) geen ondersteuning voor andere routers kan bieden, heb ik ook de meegeleverde Zyxel T-50 aangesloten op advies van mede-communitylid @Waqqas, in de hoop dat daarmee de aansluiting ook administratief geactiveerd zou worden, want dat blijkt helaas ook niet automatisch gebeurd en Guidion kan daarvoor in tegenstelling tot eerder gemaakte afspraken opeens pas volgende week komen voor installatie (?). Helaas mocht de suggestie van @Waqqas niet baten, na een half uur heb ik de Zyxel T-50 weer losgekoppeld, mijn aansluiting blijft op gepland staan, tot op heden.

Doe ik dezelfde speedtest (Ookla) met een bedrade (0,5 meter) laptop mét een Gigabit adapter (kabel is óók nieuw, zelfde specs als hierboven, Duits fabrikaat, geen Chinese meuk), rechtstreeks op de Zyxel T-50 (maar dan via het Web) dan liggen de snelheden nóg flink een stuk lager en haal ik nog maar 200 Mbit downstream en 400 Mbit up. Dit binnen een meter afstand van de ONT. Dit kan me niet de bedoeling lijken, want dan ga ik er qua snelheid zelfs op áchteruit ten opzicht van een 300Mbit abonnement van Ziggo.

Snelheden Zyxel T-50

Wat te doen? Iemand ideeën of suggesties?

Bij voorbaat dank.

Marco

icon

Beste antwoord door Boris 17 December 2021, 12:46

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

96 reacties

@Boris Bedankt voor de update.

@yalerta Het vrijgegeven bericht hierboven is een reactie van eergisteren op een post van jou. Beetje mosterd na maaltijd, maar dan moet je de bitterballen er maar even bijdenken.

 

Reputatie 7
Badge +15

@MarcoVanWeel 

Ik vroeg me eerst eigenlijk ook af hoe kan een KPNNetwerk monteur dit niet goed doen 🤪

Ik ga een moderator op de hoogte voor je brengen, iig is er een nieuwe kabel nodig en misschien is er ook een monteur nodig.

Reputatie 7

Hi @MarcoVanWeel ,

Mijn welgemeende excuses dat het topic tussen de krochten van het internet was beland. Gelukkig heeft onze waarde @Waqqas het topic bij ons onder de aandacht gebracht, waarbij ik kan constateren dat er inderdaad niet de juiste patchkabel is gebruikt. Je kan dit inderdaad netjes zien door de kleurlabels. Dat dit voor instabiliteit kan zorgen, is zeker een optie. Ik heb daarmee gelijk de juiste kabel naar je toegestuurd. Omdat de patchkabel op de juiste manier moet worden ingestoken en de “mondjes” enigszins fragiel zijn, heb ik daarbij ook een monteur aangestuurd om de juiste patchkabels aan te sluiten en nogmaals de snelheid te controleren. Ik raad aan om eerst het bezorgmoment af te wachten, voordat deze afspraak gemaakt kan worden. In de hoop daarmee ook de snelheidsproblemen op te lossen, wil ik je graag vragen om ons te laten weten hoe het bezoek is verlopen. 

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @MarcoVanWeel,

Top om te zien dat er al een hoop is gebeurd, dat maakt een goed begin aan 2022 mogelijk. :wink: Zojuist heb ik een aanvraag gedaan bij Guidion en binnen de kortste keren zal je van hen de digitale agenda ontvangen. 

Jij ook bedankt voor de fijne medewerking en ik wens jou ook nog een heel mooi 2022 toe!

Reputatie 7
Badge +16

@MarcoVanWeel Een snelheidstest met de mobiele telefoon zou zeker niet mogen, ik dien meteen een klacht in hiervoor. Er dient altijd bekabeld op een laptop getest te worden, daarom neemt Guidion immers altijd een laptop mee - althans zo zou het horen. 

Het heeft geen enkel nut om te testen op een mobiele telefoon. Het resultaat is niet betrouwbaar. Dit komt door achtergrondapplicaties, andere software, een wisselvallige wifi-verbinding et cetera. Bovendien dient er altijd getest te worden met een LAN-verbinding en niet via de wifi. Ik kan me nog indenken dat de monteur een test uitvoerde op de smartphone om de dekking van de wifi te checken, dit doen ze namelijk ook altijd. Dan is overigens alsnog vergeten om bekabeld te testen, sorry daarvoor. Ik geef dit signaal meteen door zodat hier terechte feedback voor beschikbaar is. 

De complimenten aan de vriendelijke dame geef ik zeer zeker door! Bedankt dat je de activiteiten in de gaten houdt.

Reputatie 7

Hi @MarcoVanWeel,

Dank je wel voor de update en voor het ons op de hoogte stellen. Ik had graag gewild dat de datum eerder zou zijn, en heb daarom een verzoek ingediend om je op de spoedlijst te zetten. Mocht er dan een eerder gaatje zijn, zal Guidion contact met je opnemen om de afspraak te vervroegen, zodat we met de laatste check het boek mogen sluiten. Ik hoop echt heel erg dat dit via deze weg eerder kan. Wil je ons op de hoogte houden? Alvast heel erg bedankt. 

Hi @MarcoVanWeel,

Dank je wel voor de update … Wil je ons op de hoogte houden? Alvast heel erg bedankt. 


Jij ook bedankt, @Boris.

Als er iets nieuws te melden is dan laat ik het jullie weten. 
 

Met vriendelijke groet, 

Marco van Weel 

 

 

 

Reputatie 7

Kijk @MarcoVanWeel , superfijn! Ik zie je privébericht ook al terug. Ik ga direct broeden op een gepaste tegemoetkoming en zal je daarover privé berichten. Mocht je onverhoopt nog ergens tegenaan lopen, laat het vooral weten. De Community zit natuurlijk voor je klaar. 

Reputatie 7
Badge +15

@MarcoVanWeel

Bedankt voor de complimenten, het was gisteren al best laat en wist niet echt wat te zeggen 🤣🤣

Ik las overigens in de tweede reactie van deze topic dat je werkzaam was in de telecom, verder lees ik inderdaad dat ftth toen nog voor je onbekend was en dat stukje had ik dan overgeslagen . In mijn reactie schreef ik ook nog als monteur? Dus het was een vraag 🤪

Reputatie 7
Badge +5

Sorry voor de verschillende posts, maar ik ben nog één screenshot vergeten. Die stond nog open in de editor.

Als ik doorklik in de webinterface van de Zyxel T-50, krijg ik onder andere onderstaande info over de WAN aansluiting te zien:

 

 

Is het normaal dat ik twee IP-adressen toegewezen krijg en dat er drie MAC-addressen aan de WAN-aansluiting op de T50 hangen? Ik dacht in eerste instantie dat de informatie van de GPON óók werd weergegeven maar de MAC-addressen zijn oplopend dus dat lijkt me sterk. Overigens krijg ik het tweede IP-adres toegewezen als extern IP-adres. Met mijn eigen router krijg ik een iets ander IP-adres toegewezen, maar de eerste twee octetten blijven het zelfde, dus dat zal waarschijnlijk met het MAC-adres van de WAN-poort van mijn ASUS-router te maken hebben.

De 10.x.x.x. adresreeks is de zogenaamde management reeks waarin Tmobile het netwerk beheert. Modem updates, uitlezen e.d. 10.x.x.x. is een zogenaamde privat IP range

De 85.x.x.x reeks is jouw externe IP adres gebeuren, Dat de eigen (ASUS) router een ander adres krijgt is een DHCP instelling van de servers van Tmobile die aan “eigen” TmT routers een ander segment toekennen dan aan “eigen” klanten routers zoals de Asus, Unifi, Netgear en de vele anderen die daarvoor geschikt zijn.

Reputatie 7

Hi @MarcoVanWeel ,

Terechte vraag, zeker wanneer je je vorige ervaring meeneemt. Normaliter wordt de ONT of Media Converter er altijd los achter gehangen, zodat de verbinding netjes werkt. Nu zijn daar geen directe afspraken over, maar weet ik dat de Guidion monteurs te beroerdste niet zijn en graag met je meedenken aan een oplossing wanneer jij dit bij de monteur aankaart. Dat moet helemaal goed komen. 

Betreft het privébericht, laat ik de keuze aan jou. Zowel @Lisa als ik zijn op de hoogte van de situatie en kunnen je daarbij helpen. 

Reputatie 7

Hi @MarcoVanWeel ,

Goed dat je aan de bel trekt en mijn excuses dat je privébericht niet eerder is opgepakt. Omdat het hier om gaat om persoonlijke gegevens, pak ik het graag via dat kanaal ook verder met je op. Spreek ik je daar verder? 

Reputatie 7
Badge +5

@MarcoVanWeel

De resultaten van de Ookla CLI op een Ubuntu server hier zijn niet zo heel verschillend ten opzichte van de redelijk “kale” Windows 10 pc die het nu verwerkt.

Klapperende lijn? Hmmm, het gehoor is aan het minderen, daarom hoor ik het waarschijnlijk niet :kissing_smiling_eyes:

Want mij meer bevreemd is dat “iedereen” schijnt te denken dat een gigabit lijn ook TEN ALLEN TIJDEN die gigabit DOORVOERSNELHEID moet behalen.

Dat op een system van mij inmiddels een speedtest script draait is opgezet omdat in het begin van 2021 op mijn gigabit aansluiting van de ene op de andere dag maar een max van ongeveer 150mbit gehaald werd. Dit gemeten en verdeeld over verschillende momenten op een dag. Helaas duurde het toen even voordat Tmobile het signaal oppikte en adequaat op reageerde. 500 reacties verder in een topic met daarin de bekende mist zoals modem fabriek-reset en dergelijke. Het heeft toen 3 a 4 maanden geduurd voordat er weer betere waarden getoond werden.
Onderstaand de laatste meting uit de log van de Windows CLI. Krijg ik nu grijze haren omdat mijn ping geen 5 á 6 zoals eerder maar 8 ms blijkt te zijn? Nee voor die haarkleur is een andere oorzaak aan te wijzen. En dat er op dat moment maar 503 Mbits omhoog verstuurd werd maakt mij ook niet veel uit.

 

Tmobile is met zijn gigabit aanbieding dusdanig aan het concurreren ism klantvoordeel dat er veel nieuwe gebruikers bijkomen. Dat toont zich dan in congestie op sommige plaatsen in het netwerk.

Wat veel belangrijker is, is de stabiliteit van “het TmT netwerk” en gelukkig heb ik, op dit moment, in mijn regio weinig last van de stuipjes die groei met zich mee brengt.
 

Langs deze weg wil ik @Boris en zijn collega's bedanken voor de geboden oplossingen en de compensatie. Ondanks een wat moeizame start hebben jullie er een tevreden klant met een snelle en stabiele verbinding bij :thumbsup_tone1: .

Met vriendelijke groet,

Marco

Reputatie 7

Hi @MarcoVanWeel ,

Dat houden we graag zo! Het is mij een waar genoegen. Mocht je onverhoopt ergens tegenaan lopen, laat het vooral weten. We zitten hier voor je klaar! 🙌

Reputatie 7
Badge +15

@MarcoVanWeel

Ik had het even nagevraagd maar het blijkt dus fout te zijn aangezien het glasvezel signaal niet helemaal wordt doorgegeven, zie hier het verschil tussen blauw en groen :

In jouw FTU zouden deze 2 tegen elkaar zitten dus het dient groen-groen te zijn.

Zojuist een aantal snelheidsmetingen gedaan en die is, zowel up als down, inmiddels weer ruim boven de 800Mbit, dus wat mij betreft kunnen we het boek sluiten. @Boris, ik stuur je een DM.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @MarcoVanWeel 

De snelheid op de Zyxel is wel heel erg laag, die administratieve registratie kan eventjes duren en anders zou een moderator het eens kunnen controleren, het vormt geen probleem voor je verbinding behalve dat je klantvoordeel nog niet kunt activeren.

Voor je Asus kun je eens kijken of NAT accelerartion op auto zetten helpt, deze optie vind je bij LAN > switch control.

Reputatie 7
Badge +15

@MarcoVanWeel

Ik heb zelf geen Asus, zit bij KPN 🤪

De optie NAT acceleration staat hier wel bij oudere modellen zoals de RT AC68U.

Op de Zyxel kun je bovendien ook nog eens de speedtest uitvoeren in veilige modus zodat alle snelheid verminderende factoren minimaliseert.

Voor het issue met dat Ziggo nog niet beëindigd is en dat klantvoordeel nog niet geactiveerd kan worden zul je de reactie van een moderator even moeten afwachten.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @MarcoVanWeel 

Ik weet niet welke besturingssysteem je hebt, maar kijk hier eens. Anders kan je het altijd nog opzoeken bij Google.

Ik heb T-Mobile mobiel unlimited, had eerst VDSL bij T-Mobile maar ze konden nog niet leveren over WBA GPON aan het begin wat nu dus wel kan. Kortom een tijdelijke overstap 👍

Hoi @MarcoVanWeel,

Top om te zien dat er al een hoop is gebeurd, dat maakt een goed begin aan 2022 mogelijk. :wink: Zojuist heb ik een aanvraag gedaan bij Guidion en binnen de kortste keren zal je van hen de digitale agenda ontvangen. 

Jij ook bedankt voor de fijne medewerking en ik wens jou ook nog een heel mooi 2022 toe!

 

Beste @Cal, ik heb je mail zojuist ontvangen, waarvoor dank. Ik wacht de uitnodiging van Guidion om een afspraak met hen te plannen. Ook voor jullie de beste wensen, blijf verstandig en bovenal gezond in 2022!

 

Met vriendelijke groet,

Marco van Weel

@Lisa / @Jason Monteur KPN NetwerkbeheerNL langsgeweest, had voor zijn komst al mijn aansluiting in de wijkkast omgepatcht, aangezien de poort defect bleek. Speedtest op Zyxel T-50 levert nu snelheden rond 950 Mbit op zoals gehoopt. Er wordt alleen door KPN NetwerkbeheerNL opnieuw een terugkoppeling naar T-Mobile gegeven dat Guidion opnieuw aangestuurd moet worden, om de bekabeling tussen GPON en FTU fatsoenlijk af te werken (zie foto in deze post (pagina 3, eerste post)) aangezien dit, en ik citeer ‘een houwtje-touwtje oplossing is die zal leiden tot steeds meer signaalverlies). Doordat er een overbodig verloop op zit waaiert er binnen de connector licht uit en aangezien de verloopjes kennelijk niet zo'n lang beschoren zijn voorziet hij problemen voor die toekomst, die ik liever bij aanvang opgelost zie. Als de Guidion monteur van eergisteren het groene blokje verwijderd had wat er in de FTU zat dan hadden we 'm nu waarschijnlijk af kunnen sluiten, maar nu zie ik de mail en sms van Guidion voor het volgende huisbezoek wel weer tegemoet. Kortom, jullie zijn nog niet helemaal van me af (maar 't einde is in zicht).

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @MarcoVanWeel 

Kon de KPNNetwerk monteur het niet even weghalen? 😅

Maar super dat je nu van de volle snelheid kan genieten 💪

Inmiddels T-Mobile gebeld. Doordat mijn order in eerste instantie bleef hangen, blijk ik ik nog 4 dagen respijt te hebben om me te bedenken. Dat zou jammer zijn, want na zoveel inspanning van alle betrokken partijen (en @Waqqas ;-) ) zou het toch wel erg fijn als dit gewoon gaat werken zoals geadverteerd.

Ik kreeg een bijzonder lieftallige techneut(e) aan de lijn die duidelijk wél wist waar ze over sprak en gelijk de boel heeft door gezet naar KPN NetwerkNL. Op hoop van zegen...

 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @MarcoVanWeel, een kleine update van onze kant: het ticket is zojuist aangekomen bij de netbeheerder. Zij zullen dit, normaliter, binnen één dag oppakken om vervolgens met herstelwerkzaamheden aan de slag te gaan zodat de snelheid weer richting het maximum gaat. Succes in de tussentijd en mocht er aan jouw kant iets wijzigen, wil je ons dan inlichten, alsjeblieft? Thanks alvast! 😊