Beantwoord

Oplevering en snelheidsproblemen

  • 17 December 2021
  • 96 reacties
  • 1356 Bekeken


Toon eerste reactie
This topic has been closed for comments

96 reacties

Ik heb de afspraak met Guidion ingepland, helaas laat de monteur nog tot 15 januari op zich wachten. Eerder heeft Guidion geen plaats meer. Ik ben blij dat ik ondertussen in ieder geval hogere snelheden kan halen, maar vind het wel jammer dat het allemaal zo ontzettend lang moet duren. Ik denk dat met alle monteursbezoeken van verschillende partijen en de tijd die T-Mobile er zelf in heeft moeten steken T-Mobile Thuis het eerste jaar weinig zal verdienen (als dat überhaupt het geval is) aan m'n aansluiting. Sec genomen niet mijn probleem, maar als de eerste monteur nou z'n werkbon had gelezen dat had het een hoop tijd en extra werk gescheeld voor een heleboel mensen, nog los van de frustratie en alle momenten dat ik thuis moet blijven voor een monteur. Als het allemaal werkt loopt 't ongetwijfeld als een zonnetje, maar voordat je dat punt bereikt hebt...

Reputatie 7

Hi @MarcoVanWeel ,

Thanks voor je bericht en update. Ik had graag gewild dat de Guidion afspraak eerder zijn doorgang kon vinden, maar begrijp dat het op dit moment drukker dan normaal is bij onze monteurs. Mijn excuses voor het ongemak. Wat betreft de installatie, zal de ONT inderdaad achter het modem worden gehangen, zoals dit nu het geval is. Mocht de wens er zijn om dit anders te doen, dan kan er samen met de monteur gekeken worden naar een oplossing. De monteur doet altijd de basis-installatie, maar kan tegen betaling ook extra werkzaamheden doen. Check onze website voor meer informatie hierover: Extra werkzaamheden.

Wil je mij een privébericht sturen wanneer de installatie is voltooid? Dan kan ik samen met je kijken hoe we je het best tegemoet kunnen komen. Ik zie je bericht graag tegemoet.

@Boris, ik heb nu zelf de ONT met dubbelzijdige (verwijderbare) tape op de FTU geplakt omdat zowel de Guidion monteur als de KPN Netwerkmonteur deze los op de grond hadden laten liggen. Ik ben niet op zoek naar afwerking tegen een meerprijs, ik ben op zoek naar de antwoord op de vraag hoe dit in de eerste plaats achtergelaten had moeten worden? Ik neem toch aan, dat dit net als vroeger met de oude NT's met kappen gewoon netjes opgehangen hoort te worden? De FTU zit vastgeschroefd, maar de ONT dus niet en de tape begint, zoals hierboven beschreven, los te laten. Kan ik (zonder meerprijs) van de monteur vragen dat ‘ie die nog even netjes tegen de muur aan schroeft?

@Lisa heeft me ook gevraagd om haar een bericht te sturen als alles afgewikkeld is voor compensatie. Wie van de twee moet ik nu een bericht sturen?

@Boris,

Bedankt voor je reactie. Ik ben met de screenshots bezig. Hoe wil je deze ontvangen? Via PB of als reactie op dit topic? Met name Taakbeheer levert véél screenshots op.

Overigens is de Zyxel T-50 zojuist toen ik de een eerste speedtest wilde doen spontaan opnieuw gestart, terwijl deze eerdere van de week al een half uur aan heeft gestaan, terwijl deze verbonden was met de ONT en gewoon online kwam. Ik heb toen ook geen melding van nieuwe firmware o.i.d. ontvangen.

Het viel me wel op dat de ‘embedded’ Ookla Speedtest in mijn (niet ondersteunde) Asus RT-AC86U router een veel beter resultaat opleverde dan via de webinterface van Ookla Speedtest. Zie de eerste post. Eens kijken hoe zich dat tot de Ookla Speedtest app for Windows verhoudt.

De T-50 is weer online, ik ga speedtests draaien en hoor graag hoe ik je van de screenshots kan voorzien.

Met vriendelijke groet,

Marco

Patchkabel afgelopen van @Boris uiteindelijk vrijdag binnengekomen en wonder boven wonder had Guidion nog een plekje vanochtend tussen 08:00-10:00 uur door een uitvaller. Helaas is de monteur niet op komen dagen, Guidion gebeld, eeuwigheid in de wacht gehangen, wederom een ronduit klantonvriendelijke medewerker aan de lijn gehad die geen enkel begrip had voor de situatie maar uiteindelijk de de monteur heeft gebeld maar verder niks zinnigs kon kon zeggen óf de monteur en zo ja, hoe laat deze zou komen, alleen dat hij ‘iets’ was uitgelopen. Krijg ik net een SMS-je dat de monteur een uur later hier is dan de geplande eindtijd van het tijdvak. Helaas heb ik dan een andere afspraak en zit er niets anders op dan de monteur onverrichter zaken weg te sturen. @Lisa, stuurt Guidion automatisch een nieuwe uitnodiging of moeten jullie nu opnieuw een monteur aansturen? Dag nummer 14 van de oorspronkelijke opleverdatum...Jullie houden het wel spannend.

Reputatie 7
Badge +15

@MarcoVanWeel

Volgens mij krijg je niet automatisch nog eens een uitnodiging, of een moderator weer een monteur moet aansturen of zelf bellen voor een nieuwe afspraak, dat kan een moderator je beter uitleggen.

Indien de monteur toch nog komt dan kun je hem toch gewoon het kabeltje laten vervangen?

Is er wellicht een indicatie te geven hoe lang het duurt voordat ik de patchkabel mag verwachten? Ik krijg nu elke dag een herinnerings-sms van Guidion en mijn beschermingsbewinvoerder een herinneringsmail dat er nog steeds een afspraak met Guidion gemaakt moet worden, maar dat mag ik van @Boris en @Lisa pas toen als ik de patchkabel heb ontvangen. Zijn ze bij Guidion bang dat mensen vergeten om een afspraak te maken? Of heeft iemand het vinkje ‘Dementerende cliënt” per ongeluk aangezet?

 

Met vriendelijke groet, 

Marco van Weel 

@Boris

De bevestiging van activatie is inmiddels ook binnen waarvoor dank. Ik had gehoopt dat ‘ie per de 15de op actief was komen te staan, maar zal niet zeuren om 2 dagen.

Ik heb de screenshots klaar staan voor verzenden of uploaden, laat maar weten hoe je 't hebben wil.

Testopstelling:

HP Laptop met Windows 10 Pro (meest recent stable build), Realtek Gigabit NIC, verbonden met 0,5 meter nieuwe Cat.7 S-FTP PIMF 10 Gigabit kabel met de Zyxel T-50, de T-50 op zijn beurt verbonden met de ONT met de meegeleverde kabel. Van de ONT branden 2 LEDs continue (POWER en PON), LAN knippert, LOS brandt niet.

Met de aanbevolen app uit de Windows App store haal ik op drie verschillende speedtest servers, Amersfoort, Almere en Amsterdam, alleen snelheden tot vlak onder de 100Mbit. Het is letterlijk alsof ‘ie wordt geknepen op 100Mbit. Echter, doe ik de speedtest vanaf mijn eigen router, die ik persoonlijk betrouwbaarder acht, dan trek ik weer 600+ Mbit, Lijkt me nog steeds te weinig voor een Gigabit aansluiting met een patchpaneel in de wijkkast op ca. 80 meter afstand. Ook van de router heb ik screenshots toegevoegd.

Hieronder nog een foto van de ONT met daarachter de FTU.

 

 

@Boris Ik heb de screenshots op OneDrive gezet: https://1drv.ms/u/s!Au4XKZ4Lt4KAkstvV9-upidxlbKFYw?e=1Pgcsq Het wachtwoord is mijn klantnummer. Kun je hiermee uit de voeten?

Reputatie 7

Hi @MarcoVanWeel, goede vraag van je! Ik heb gelijk een kijkje genomen in jouw profiel om te zien of ik hier iets in terug kon zien, maar ik zie enkel de datum waarop de patchkabel jouw kant op is gestuurd. Normaliter is dit pakketje binnen enkele dagen in huis en past het door de brievenbus waardoor je geen Track and Trace ervan krijgt. Wellicht dat jij dus al een afspraak in kunt plannen waarbij je rekening houdt dat het nog een paar dagen kan duren voordat de kabel binnen is, aangezien het aardig druk is bij PostNL op het moment. Haha ik hoop dat ze daar niet speciaal een vinkje voor hebben, maar ze zorgen in ieder geval dat je dit niet vergeet. Laat je het weten als het is gelukt om wat in te schieten? 💪

Monteur geweest, kabeltje laten vervangen, doet echter alleen snelheidstest via de Wifi van zijn mobiel, dus daar hebben we niet zo veel aan. Zelf in aanwezigheid van monteur bedraad getest, met laptop op Zyxel en met Ookla Speedtest geintegreerd in eigen router, snelheid nog steeds te laag, max 630 Mbit. Of ik T-Mobile nog eens wilde bellen… zucht.

Reputatie 7
Badge +14

Heeft jouw meterkast een houten montageplaat? Dan wordt ie gewoon met een schroefje vastgezet. Als het alleen beton is, dan gaat men daar niet standaard in boren. Dat valt dan denk ik  onder “boor werkzaamheden”

 

Reputatie 7
Badge +15

@MarcoVanWeel 

En met de Zyxel? Dus daar een laptop bekabeld op aansluiten?

@MarcoVanWeel

En met de Zyxel? Dus daar een laptop bekabeld op aansluiten?

 

Dat was nou precies wat ik bedoelde met “ Zelf in aanwezigheid van monteur bedraad getest, met laptop op Zyxel :grin:

@BorisIk heb de screenshots op OneDrive gezet: https://1drv.ms/u/s!Au4XKZ4Lt4KAkstvV9-upidxlbKFYw?e=1Pgcsq Het wachtwoord is mijn klantnummer. Kun je hiermee uit de voeten?

Als je ze overigens allemaal selecteert kun je ze in één keer als .zip downloaden, dan heb je alles bij elkaar en hoef je dat niet afzonderlijk te doen.

Bedraad met de Zyxel kom ik alleen maar lager uit dan via de router:

 

 

 

Reputatie 7

Hi @MarcoVanWeel ,

Ik begrijp dat de monteur inmiddels bij je is langs geweest en was erg benieuwd hoe het bezoek is verlopen. Heb je misschien een update voor ons? 

Reputatie 7
Badge +5

@Lisa@Jason Monteur KPN NetwerkbeheerNL langsgeweest, had voor zijn komst al mijn aansluiting in de wijkkast omgepatcht, aangezien de poort defect bleek. Speedtest op Zyxel T-50 levert nu snelheden rond 950 Mbit op zoals gehoopt. Er wordt alleen door KPN NetwerkbeheerNL opnieuw een terugkoppeling naar T-Mobile gegeven dat Guidion opnieuw aangestuurd moet worden, om de bekabeling tussen GPON en FTU fatsoenlijk af te werken (zie foto in deze post (pagina 3, eerste post)) aangezien dit, en ik citeer ‘een houwtje-touwtje oplossing is die zal leiden tot steeds meer signaalverlies). Doordat er een overbodig verloop op zit waaiert er binnen de connector licht uit en aangezien de verloopjes kennelijk niet zo'n lang beschoren zijn voorziet hij problemen voor die toekomst, die ik liever bij aanvang opgelost zie. Als de Guidion monteur van eergisteren het groene blokje verwijderd had wat er in de FTU zat dan hadden we 'm nu waarschijnlijk af kunnen sluiten, maar nu zie ik de mail en sms van Guidion voor het volgende huisbezoek wel weer tegemoet. Kortom, jullie zijn nog niet helemaal van me af (maar 't einde is in zicht).

 

FIjn dat de te halen max er is. Hopelijk blijkt het ook een “stabiele” verbinding te zijn. Geen rare TmT fratsen zoals routeren via DTAG of Tracert verbergen of rerouten.

[mijmermodus-filosofeermodus]
Het Outsourcen bij TmT van veel basis diensten schijnt modern maar vooral kosten besparend te zijn. Misschien dat het management eens wat meer aan het ophogen van de servicegraad gaat denken. De NL ontslag en ziekte wetten zijn al deels aangepast. En wil men betrokken personeel aan het werk hebben gedijt dit vaak het beste “in vaste dienst”
[/mijmermodus-filosofeermodus]

Personeel van derden is vaker bezig met kwantiteit dan met kwaliteit. Jammer.

Het einde in zicht? Inderdaad, 29 december, 2021 al bijna voorbij ….

@Boris,

Voordat dit topic opnieuw ‘in de krochten van het internet’ verdwijnt (waar kennelijk alleen @Waqqas  ze nog uit op kan diepen) en ik enkel kan hopen dat morgen je oog er nog wel op valt, er staan twee concrete vragen in mijn laatste post waarop ik nog geen antwoord heb gehad (zie onderaan deze post), terwijl ik tegelijkertijd wel zie dat er elders in de community nadien nog wel vragen zijn beantwoord.

Hetzelfde geldt voor eerdere posts, bijvoorbeeld waar je een lijst met uit te voeren opdrachten geeft, maar er nooit meer op terugkomt, terwijl ik er ruim een uur zoet mee ben geweest.

En ondertussen krijg ik een PB van @Lisa dat ik ‘een topper’ ben (waarvoor dank, maar ik heb liever dat mijn aansluiting gewoon conform afspraak opgeleverd wordt en dat ik niet ‘vergeten’ wordt, zeker niet als nieuwe klant). Het ligt er, naar mijn mening,net allemaal iets té dik bovenop, waardoor het afbreuk doet aan een professionele uitstraling en dat vind ik jammer.

En tegelijkertijd is het @Waqqas die nu tot twee keer toe constateert dat er iets misgaat (misschien eens overwegen om 'm een baan aan te bieden?), wat zowel @Lisa  als jij gemist hebben. En dat terwijl ondertussen de T-Mobile Helpdesk na een lijnmeting met enkel de ONT aangesloten roept dat alles dik voor elkaar is en dat ik zonder problemen m'n eigen router direct kan aansluiten.

En als ik nu inderdaad tot de tweede week van januari op een Guidion-monteur moet wachten (om een patchkabel aan te sluiten nota bene) dan is m'n bedenktijd ook voor bij. En dan begin ik me toch serieus af te vragen of ik niet nu aan de noodrem moet trekken, voordat mijn cool-off periode afloopt, met alle gevolgen van dien.

Er is in de aflopen twee werkdagen een monteur aangestuurd door jullie, gecanceld door jullie, nu weer aangestuurd door jullie. Kun je je voorstellen dat dit niet heel erg professioneel overkomt? En ik snap dat jullie een Gigabit aansluiting tegen een budgettarief aanbieden, zeker in combinatie met Klantvoordeel, maar dat wil toch niet per sé betekenen dat een aanvraag zo moet verlopen? Dat biedt namelijk niet heel veel vertrouwen voor de toekomst, het komt over ‘alsof er maar wat gedaan wordt’,

Sorry, écht niet l*llig bedoeld, maar dat is wél de indruk die het bij mij wekt (en, in alle bescheidenheid, na enkele decennia bij verschillende ISPs gewerkt te hebben, durf ik zo onbescheiden te zijn om te denken dat ik enig idee heb waar ik het over heb. Dit is nadrukkelijk niet arrogant bedoeld, maar zo bont heb ik het nog niet meegemaakt, als klant niet en als werknemer niet).

Zou je in ieder geval zo vriendelijk willen zijn om deze twee vragen uit de voorgaande post te beantwoorden:

  1. Dus als ik je goed begrijp wordt er eerst een juiste patchkabel toegezonden en moet ik daarna pas een nieuwe monteursafspraak maken?
  1. Aangezien ik uit andere topics opmaak dat Guidion al voor de tweede week van januari aan het plannen is, kan ik op de één of andere manier aanspraak maken op een (gedeeltelijke) creditnota?

Ik heb Ziggo onnodig lang door moeten betalen (door jullie orderproces dat bleef hangen), ik ben nu al een week zoet in de community waar communityleden (petje af trouwens) zaken wel opmerken die moderators ontgaan en nu kan ik weken wachten voordat iemand een kabel om komt prikken. Het is zou jullie niet misstaan om daar iets ter compensatie tegen over te zetten.

De context van de bovenstaande vind je terug in de voorgaande posts.

Ik hoop iets van je/jullie te mogen vernemen.

 

Met vriendelijke groet,

Marco van Weel

Goedemorgen @Boris@Jason@Cal  en @Lisa,

Je bent me nét voor want ik stond op het punt om een (laatste, hopelijk) terugkoppeling te geven.

De monteur die gisteren kwam, was verbaasd over hoe de onderaannemer van KPN NetwerkbeheerNL de FTU achtergelaten had, heeft het koppelstuk verwijderd, een ontbrekende kap over de FTU heen geklikt die hij (gelukkig) in de auto had liggen en daar de patchkabel in vast geklikt.

Ik heb hem gevraagd of hij de ONT op de links van de FTU op de muur wilde zetten (ik heb het zelfs nog aangewezen), zodat het geheel niet op de grond zou liggen, de patchkabel niet gedraaid hoefde te worden en vrij van de grond zou hangen. Daar was hij best toe bereid, alleen het eindresultaat was niet helemaal wat ik verwacht c.q. gehoopt had. Dat zag ik pas na vertrek, want op dat moment kwam helaas de thuiszorg langs (die laten zich helaas slecht plannen) dus heb ik zijn werkzaamheden even niet kunnen volgen, maar hij kwam als snel melden dat hij de ONT op de muur had gemonteerd en of ik nog even wilde krabbelen voor zijn bezoek. En binnen enkele minuten was hij vertrokken.

Tot mijn grote verbazing had hij echter enkel de schroef van de kabelhouder die de binnenkomende oranje glasvezelkabel op z'n plek moet houden, iets losgedraaid en daar vervolgens op één punt de ONT schuin aan opgehangen. Zie foto's hieronder:

 

 

Aangezien ik een robotstofzuiger, had ik 'm specifiek gevraagd of hij de kabel hoog genoeg wilde hangen (8cm) zodat de stofzuiger niet elke nacht tegen de connecter en tegen de patchkabel zelf aan zou komen. Kennelijk was het teveel moeite om even twee schroefjes in de muur te draaien (de muren blijken zo zacht, hij had niet eens hoeven boren) en 'm op de gewenste plek te monteren.  De patchkabel hing net vrij, op de netwerkkabel stond spanning.

 

Alleen heb ik dat pas geconstateerd toe hij weg was en de thuiszorg klaar met hun werkzaamheden. Beetje jammer, want hoewel ik weet ik vrij kritisch ben, maar ik had de aansluiting zo niet opgeleverd en zeker niet als ik wist dat het klant al weken zit te wachten op een monteur… Daar komt bij dat de snelheid na zijn komst, met name de downstream, met zo'n 200Mbit is teruggevallen, ik haal nu zo'n 600 down en 800 up, bedraad. Ik weet niet of glasvezel ook met 'settelen’ maar dat zal ik even in de gaten houden en anders meld ik me wel weer.

Gelukkig kwam er vanmorgen een bevriende aannemer een kop koffie doen, die binnen een tijdsbestek van enkele minuten twee schroefjes in de muur gedraaid had en de ONT op de gewenste plek naast de FTU heeft opgehangen. En nu ziet het er zo uit:

 

 

Ik hoop dat het jullie goedkeuring kan wegdragen, maar het is helaas niet dankzij jullie partners, sorry. De aannemer in kwestie komt binnenkort nog even de netwerkkabels voor me wegwerken in kabelgootjes, dus dan kunnen we het hoofdstuk definitief afsluiten.

Met vriendelijke groet,

Marco

Hoi @MarcoVanWeel, een kleine update van onze kant: het ticket is zojuist aangekomen bij de netbeheerder. Zij zullen dit, normaliter, binnen één dag oppakken om vervolgens met herstelwerkzaamheden aan de slag te gaan zodat de snelheid weer richting het maximum gaat. Succes in de tussentijd en mocht er aan jouw kant iets wijzigen, wil je ons dan inlichten, alsjeblieft? Thanks alvast! 😊

 

@Jason , bedankt voor je reactie en de update. En mijn complimenten aan je lieftallige collega-techneut. Als er hier iets wijzigt laat ik het uiteraard weten en ik hou jullie op de hoogte van de activiteiten rond KPN NetwerkbeheerNL.

Ik moet overigens wel eerlijk bekennen dat ik me verbaas dat een Guidion medewerker een snelheidstest met z'n mobieltje doet. Is dit de nieuwe standaard of een uitzondering. “In mijn tijd” werden snelheidstesten altijd bedraad gedaan in verband het beperking van omgevingsfactoren.

Voordat hij de kans kreeg om het aan m'n router te wijten heb ik mijn laptop (met Gbe adapter) aangesloten op de Zyxel T-50, om te laten zien dat de resultaten via het Zyxel modem nog bedroevender zijn (zie screenshot hierboven, rechtsonderin is te zien dat er sprake is van een bekabelde aansluiting - van een 0,5 meter + 0,5 meter naar de GPON) en WiFi staat uitgeschakeld tijdens de snelheidsmeting. Helaas heeft hij dát dan weer niet opgenomen in de werkbon, alleen mijn eigen router wordt op de werkbon genoemd.

Met vriendelijke groet,

Marco