Beantwoord

Snelheid glasvezel

  • 27 January 2021
  • 34 reacties
  • 631 Bekeken

Beste,

 

ik heb een glasvezel verbinding van 1Gb maar kom nooit boven de 700Mbps uit. Dit kan ik eenvoudig testen via Speedtest. Wat is hiervan de oorzaak ? en waarom wordt ik wel voor 1Gb gefactureerd?

 

Ik hoor graag van jullie.

 

 

icon

Beste antwoord door TAVL 27 January 2021, 12:37

Bekijk origineel

34 reacties

Reputatie 4
Badge +2

ondanks herhaalt melden blijft het 1 groot drama…. Heb 1GB abonnement en kom amper aan de 30 GB up en down zoe bijgevoegde speedtest..

 

Maak even zelf een topic aan en probeer daarin zoveel mogelijk van de eerdere post van @TAVL mee te nemen. Er kunnen veel oorzaken zijn en wellicht weten de kenners hier raad! :)

 

TAVL schreef;

  • Via browser of app?
  • Bedraad of via WIFI?
  • Wat voor draad gebruik je?
  • Via welke apparaten test je? Wat is de maximale snelheid die de apparaten aan kunnen?
  • Heb je (actieve) apparaten die ook gebruik maken van internet tijdens het testen?
  • Zijn er mogelijke storingsbronnen aanwezig die inteferentie kunnen veroorzaken?
  • Gebruik je de bijgeleverde router en mediaconvertor van TM of zijn er alternatieven? Bijvoorbeeld de mediaconvertor van een vorige serviceprovider?
  • Is het op specifieke tijden dat je een beter signaal hebt dan op andere tijden? Bijvoorbeeld avonduren, ochtend, ...

Met andere woorden; helpen op deze community graag om medeklanten het optimale uit de verbinding te laten halen, maar moeten toch echt iets meer weten. Er zijn namelijk best wat factoren die de internetsnelheid beïnvloeden. 

Reputatie 7
Badge +10

Thanks @agentx . Niets aan toe te voegen. En uiteraard helpen we graag. De gestelde vragen worden nooit voor niets gesteld en zijn nodig voor de rootcause analyse. Dat kan T-Mobile niet zonder input van jouw zijde. Ongetwijfeld zul je genoeg kennis hebben van netwerken, maar zonder antwoorden kunnen ze niets uitsluiten. En ook dat is nodig om tot de juiste conclusie en oplossing te komen. Niet alleen vanuit T-Mobile, maar ook met de mede SU's zoals AgentX terecht asngeeft. Vaak is een oplossing simpel, maar zeker niet altijd. 

Reputatie 7
Badge +10

Laten we het vriendelijk houden. Zit hier ook gewoon op mijn vrije avond als medeuser mee te denken, zodat we de moderators de nodige informatie mee kunnen geven met jouw tickets. Haalt zeker niet weg dat het snel opgelost moet worden. 
Cat6 zag ik niet eerder vermeld staan  en zou qua specs meer dan genoeg moeten zijn. Net zo min trouwens als dat type laptop vermeld stond. Wat ondersteund de netwerkkaart? Maar daar kan ik uiteraard overheen gelezen hebben.

Waarschijnlijk ten overvloed, maar heb je overigens de andere poort van de router geprobeerd? En een andere UTP kabel? Of de Draytek een fabrieksreset gegeven? Dat kan nodig zijn na een snelheidsupgrade.

Ervaring leert dat ook een IT- er wel eens iets over het hoofd zien. Dus beter nagevraagd, dan aangenomen.

 

Reputatie 4
Badge +2

@agbontam 

Je komt wat boos over en lijkt ook niet goed te lezen naar wat ik bv goedbedoeld als reactie gaf.

Overdag werk ik en om de zoveel tijd vind ik het geen probleem om belangeloos mensen zoals jij te helpen. Sta eens wat meer open voor een oplossing die je zelf nog niet ziet en doe eventueel dat extra stapje om een opsomming te maken zodat het voor anderen wat overzichtelijker te maken.

Maak een nieuw topic en verwoord het eens alsof iemand je ook wil helpen.

Om ook iets bij te dragen wat jou kan helpen; uitgaande dat je tv iets van smartfunctionaliteit heeft, welke snelheid geeft een app op de tv aan met de utp aangesloten?

Daarnaast zou je met wifi alleen al hogere snelheden moeten behalen.

Succes!

Reputatie 7
Badge +10

De frustratie begrijp ik zeker. Het is beneden welke minimale standaard ook. De community levert doorgaans wel betere resultaten op, dan bijvoorbeeld klantenservice. Heb je eerder contact met een mod gehad op de community?

Heb je meer loggings van verschillende momenten bij de hand?

Zitten er switches of nog andere netwerkapparatuur in jouw netwerk? Dus naast wat je allemaal qua randapparatuur uitgeschakeld hebt?

Edit: zojuist vernomen dat het bij een mod belegd is. Uiteraard kijken @agentx en ik graag verder met je mee om je sneller te laten surfen.

Reputatie 7
Badge +20

Het beste meet je de snelheid met een laptop direct bekabeld op de modem met minimaal een CAT5e kabel via de Ookla speedtest desktop app.

Test het eens via meerdere servers en misschien ook in veilige modus om processen die de snelheid verminderen te minimaliseren.

Overigens is het minimum 70% van je snelheid.

Reputatie 7
Badge +10

Jazeker. Moderators zijn actief op deze community en springen bij als dat nodig is. Ben benieuwd of het nu op niveau blijft. 

 

900+ valt binnen de richtlijn van wat je mag verwachten. 850+ is de bodemgrens om te kijken naar oplossingen.

Reputatie 7
Badge +9

Hoi @agbontam ,

Thanks voor de terugkoppeling! Ik begrijp dat de snelheid te laag is. Ik wil dit graag bij de technische dienst kenbaar maken. Nu begrijp ik dat je al verschillende speedtest uitslagen hebt aangeleverd waarop dat zichtbaar is. Om ervoor te zorgen dat de technische dienst dit gaat oppakken, moet het op de screenshots zichtbaar zijn, dat de test bekabeld is afgenomen. Alleen dan gaan ze ermee aan de slag. Nog enkele tips: 

- De computer of laptop dient bekabeld te zijn aangesloten, een speedtest van een TV of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken
- Wij werken met de snelheidstest van speedtest.net 
- Zorg ervoor dat de screenshot duidelijk weergeeft dat je gebruik maakt van een bekabelde verbinding door het icoon van de bekabelde verbinding te tonen
- Test op meerdere momenten zodat wij een goed beeld kunnen krijgen van de verstoring (twee verschillende dagen en drie verschillende tijdstippen).

Op deze manier kunnen wij het voor je oppakken. Ik hoor het graag van je!

@Boris  test is gedaan met de ookla (speedtest.net app) speedtest app.. uitsluitend de netwerk kabel in de router verder niets.. en aangesloten op mijn laptop HP probook G6….

Beste,

 

we testen met app maar ook via browser.

We zitten bekabeld, Cat6+ kabel, rechtstreeks op de router, HG659.

De resultaten zijn doorgaan tussen 700 en 750, ongeacht het moment van de dag en met slecht 1 gebruiker. Uiteraard daalt de snelheid als we met meer tegelijk werken. Rechtstreeks op de router met laptop via kabel maakt weinig uit. Toen we glasvezel “kregen”, we wonen in een nieuwbouw huis, iets meer dan jaar, was de snelheid hoog, rond 900/920. Het resetten van de router geeft geen oplossing.

Uiteraard is 700/720 best snel maar geen1000.

groet

Peter

Reputatie 7
Badge +10

Thanks voor de update. Dat geeft al meer inzicht. Goede stappen! Heb je de mediaconcertor ook al eens reset?

Reputatie 5
Badge +5

Wij hopen met jou mee @agbontam! De monteur kan dit ter plekke het best constateren, laten we dan ook wachten op de terugkoppeling van de monteur!

Thanks voor de update. Dat geeft al meer inzicht. Goede stappen! Heb je de mediaconcertor ook al eens reset?

Ik schakel, als ik de router reset, de stroom ook uit, dus ook de mediaconcertor.

 

Ik heb zojuist de speedtest app “gedraaid” en krijg nu 906 down- en 905 upload. Kijkt Tmobile mee…..

 

 

Reputatie 7
Badge +2

@agbontam  Misschien een volkomen overbodige vraag van mijn zijde, maar heb je al eens geprobeerd om met een paperclip een fabriek reset te  doen, zit links onder aan de onderkant, is maar een suggestie maar niet geschoten is altijd mis.

  

@BeMu heb alle routers  al eens reset maar ook dit heeft toen niets geholpen

De monteur is langeweest(bijna letterlijk).. het enige dat hij heeft gedaan is het davolink modem verwisselen en een T50 modem geplaatst

Deze actie had ik zelf uit kunnen voeren….. maar goed… resultaat nog steeds geen 100 Mbit..

ik moet zeggen hij komt wel ietsje hoger. nu maar de 70 M bit wordt NIET gehaald

Ben dus nog steeds niet blij

 

Reputatie 7
Badge +8

Hi @agbontam Ik zie dat je inmiddels al super geholpen bent door TAVL en agentx. Als er problemen zijn met de snelheid van de verbinding dan gaan we dat uiteraard oplossen! De reden dat we “ standaard” vragen stellen is omdat we eerst de meest voor de hand liggende zaken uit willen sluiten. Zo zie ik in jouw geval bijvoorbeeld dat de modem al 51 dagen online is dus ik zou in dit geval eerst beginnen met een reset. Waarschijnlijk heeft dit weinig effect als het aan de verbinding zelf ligt maar dan hebben we in ieder geval weer één mogelijke oorzaak minder. Als IT’er kan je deze logica ongetwijfeld volgen. :wink: 

Wat betreft de screenshots, hierop kunnen we niet zien of het gaat om de Wifi verbinding of de bekabelde verbinding dus normaal gesproken zou ik om een duidelijker screenshot vragen maar ik ga er vanuit dat dit inderdaad rechtstreeks bekabeld is zonder dat er andere apparaten op de modem aangesloten zijn. Ik heb al even op afstand naar de verbinding gekeken maar dit ziet er zo op het oog prima uit. Ik zie geen wegval of dergelijke en ook de TV stream ziet er prima uit.

Misschien een voor de hand liggende vraag maar heb je al verschillende poorten/netwerkkabels getest? Met andere woorden zijn alle andere mogelijke oorzaken uitgesloten? In dat geval stuur ik graag (uiteraard kosteloos) een monteur langs om naar de aansluiting zelf te kijken.

 

@Brian  net gedaan maar probleem speelt al meer dan 2 jaar en komt en gaat..

heeft dus niet zo heel veel met modem reset van doen

 

Reputatie 6
Badge +6

@agbontam Ik geloof je op je woord! Zou je echter toch de screenshots willen maken waarop alle punten zichtbaar zijn zoals @Boris aangeeft? Pas dan kunnen wij de speedtests aanleveren bij de technische dienst en gaan ze ermee aan de slag. Alvast bedankt voor de genomen moeite!

Reputatie 7
Badge +13

Hoi @agbontam, inmiddels heb je een afspraak kunnen inplannen met een monteur zie ik, dat is mooi!

De monteur zal de binnenhuisinstallatie nalopen om de snelheid te verbeteren zodat je straks weer op het gewenste niveau zit. Mochten we in de tussentijd nog iets voor je kunnen doen, laat het dan alsjeblieft weten. 

Reputatie 7
Badge +4

Hi @agbontam, dankjewel voor de update! Ik had graag gelezen dat jij meer dan tevreden zou zijn na het bezoek van de monteur. Ik help jou dan ook graag verder. Uit eerdere berichten maak ik op dat jij altijd bekabeld test. Toch vraag ik ter dubbelcheck of ook dit screenshot bekabeld is getest? Voor een bekabelde verbinding zijn dit inderdaad nog niet de gewenste resultaten, maar als deze resultaten zijn behaald met Wifi dan is dit een mooi resultaat. Als jij dit bekabeld hebt getest, dan wil ik jou graag vragen om een screenshot te sturen die duidelijk weergeeft dat je gebruik maakt van een bekabelde verbinding door het icoon van de bekabelde verbinding te tonen. Test dit vervolgens op jouw PC en maak een screenshot van het volledige scherm. De technische dienst heeft zo’n duidelijk screenshot nodig om goed onderzoek te kunnen doen en eventueel een monteur aan te sturen. Ik hoor het heel graag van je, want ik wil graag dat jij weer volop van jouw verbinding gaat genieten! 😊

@Jason  dat hoop ik van ganser harte maar vrees het ergste… ik krijg het ook niet verklaard dat mijn eigen interne netwerk tot een beter speedtest resultaat kan komen dan rechtstreeks met de Draytek..(en dat op exect dezelfde netwerkpoort aangesloten .

Dit resultaat bewijst in ieder geval dat het issue NIET op mijn eigen interne netwerk zit.. ondanks de daar aanwezige firewalls..

 

@Lisa   vandaag haal ik met kabel rechtstreeks op de T50 rond de 80 dat vind ik acceptable alhoewel het nog steeds 20% verlies in snelheid betekend..

gisteren kwam ik rechtstreeks op de T50 niet verder dan 60mBit

dit is echter de speed test van een paar seconden geleden

 

en ja deze waarden zijn rechtstreeks op de T50…..

Dat ik wireless lager uitkom is iets dat ik als netwerkbeheerder ook heel erg goed besef

Reputatie 7
Badge +6

Hi @agbontam

 

Ik heb een opdracht voor onze technische dienst aangemaakt. Zij kunnen dieper in het netwerk kijken. Wellicht dat zij iets vinden of dat ze een monteur aansturen. In ieder geval gaan we eraan werken. Net zolang totdat jij weer 100 Mbps haalt!

Reageer