UDM Pro installatie

  • 22 February 2021
  • 102 reacties
  • 18945 Bekeken


Toon eerste reactie

102 reacties

Hierbij even een verhaal van mijn kant:

Waar ik eerst aan de slag ging met de instructies van Bryan96 bleek dit niet te werken. Alle configuraties eruit gegooit en vanaf mijn MediaConverter de kabel rechtstreeks naar WAN1 toe, en alles werkt (inclusief televisie, wel het nieuwe platform). Heb zelf geen vaste telefonie.

Geen VLAN's, geen portforwarding of andere kabelcombinaties.

Wellicht dat het nog bepalend is waar je zit. In mijn geval Almere (T-Mobile Glasvezel 100/100), FTTH in meterkast, vanaf Media Converter (CTS 10/100/1000Base-TX 10 to 10/100/1000BASE SX/LX MEDIA CONVERTER).

Configuratie is pas net in de lucht, dus kan over stabiliteit nog niet veel zeggen en wellicht dat ik na een release mn verbinding kwijt ben. Maar tot die tijd verloopt alles probleemloos via UDM Pro.

Aanvulling op vorige post: Er stond nog wel op de WAN poort VLAN300 aan (die is dus wel cruciaal), daarnaast is op WAN1 de verbinding inderdaad instabiel. MOet even met een RJ45 module gaan kijken op WAN2 net als bij andere ook de oplossing is.

Dag heer @T Mulder ik vroeg me af of u inmiddels nog iets wijzer bent geworden.

Ik heb naar aanleiding van uw bericht vandaag mijn UTP kabel weer is de WAN1 gedaan en na enkele minuten was het al weer raak. Bij een ping naar 1.1.1.1 constant onderbrekingen. Tv die vastloopt en Ip adres wat wegvalt en weer herstelt.

Vervolgens Kabel weer in WAN2 via de SFP module en alles weer stabiel.

 

Sorry voor de late reactie, ik heb helaas weinig tijd om mijzelf echt met m'n netwerk bezig te houden, iets met nieuw huis, baby, klein kind en werk… ;) 
Maar ik wel geprobeerd wat stappen te zetten. Ik heb uiteindelijk geprobeerd (na wat lezen op het tweakers.net forum) om het direct op glasvezel aan te sluiten. Dus FTU > fiber cable (SC APC naar LC UPC) > SFP wan2 poort (Generic Compatible 1000BASE-BX BiDi SFP 1310nm-TX/1550nm-RX 20km DOM LC SMF Transceiver Module). Maar helaas nog NIET succesvol, ik zie op de UDM Pro wel dat de kabel is aangesloten, maar krijg er geen ip adres op toegewezen.
Door gebrek aan tijd deze missie weer even gestaakt en alles naar de oude situatie met T-Mobile router teruggebouwd. 
Mogelijk ga ik nu een Ubiquit SFP 1Gb RJ45 transciever aanschaffen om hem met utp aan te sluiten (met dus tussenkomst van de media converter). Helaas wel een wat minder nette oplossing dan direct op fiber, maar eerlijk gezegd wil ik het gewoon eens werkend zien, dan kan ik later wel eens naar de nette oplossing zoeken.

 

update post en vraag aan @martijnaj; heb je ook Access Points en hoe heb je die ingesteld? Zie mijn probleem hieronder. Als ik de media converter weg zou laten, vervalt dan ook de noodzaak om switch profielen aan te maken? En hoe zien jouw netwerk settings eruit? Heb je een VLAN “Internet” met ID 300 zoals Bryan liet zien, en Jouw WAN port ingesteld met VLAN ID 300?

@Bryan96, Hi Bryan!

Dank voor de uitleg! Ik kom er echter niet helemaal uit.

Ik gebruik alleen internet, en heb dus enkel de Media Converter aangesloten op de WAN port van de UDM (nadat ik de initiële setup had gedaan van stap 1, 2 en 3)

Situatie: 

- Internet VLAN met ID 300

- WAN Port getagged met VLAN ID 300

- Daarnaast heb ik een LAN met subnet 192.168.1.0/24.

-Geen switch profielen, want ik heb geen switch tussen de Media Converter en UDM zitten.

Probleem: Nu heb ik bekabeld gewoon internet, maar als ik een Access Point aansluit (via PoE van Dream Machine Special Edition), dan krijg ik soms wel/niet een pop-up om de AP te adopten, maar als ik dat doe, krijg ik een foutmelding zoals hieronder.

Ondertussen heb ik ook geprobeerd wel met Switch profielen te werken (door deze aan de poorten toe te wijzen op de UDM), van LAN (original netwerk) naar VLAN en van VLAN (original netwerk) naar LAN, maar ook original netwerken leeg latende met VLAN EN LAN als tagged netwerken. Ook heb ik gewoon LAN en Internet als profiel voor de UDM poorten geprobeerd (die standaard wordt aangemaakt als je een netwerk aanmaakt).

Wel heb ik de APs onafhankelijk kunnen instellen, en werkt de Wi-Fi dan wel, maar dat is niet wat ik graag wil want dan kan je de APs niet managen via Unifi OS.

 

 

@Gerrit078Dat “te keer gaan” herken ik. Naar aanleiding van jouw ervaringen, ben ik eens wat verder door gaan vragen bij dochter en vriendinnen, en de robuustheid van Roblox lijkt inderdaad onafhankelijk van platform, verbindingswijze en internet provider te wensen over te laten.

Ter info: gastennetwerk gecapped op 25Mbps.

 

Die 25Mbit ben ik mee begonnen, maar trokken ze met een paar vriendjes over de vloer op begeven moment toch echt iets te vol waardoor echt helemaal niets meer draaide. Niet zo gek een paar dan ook nog gelijktijdig een stream ( Youtube of Spotify ) erbij open gooide en er een compleet feest van maakte.

 

Reputatie 3

Dag allemaal hier is een update voor aansluiten van UDM PRO op T-Mobile Thuis 1Gbps nieuwe platform ODF met TV en Telefonie (nog niet aangesloten)

 

Setup

  1. Glasvezel
  2. MC UTP
  3. UTP -- SFP+ Module
  4. UDM PRO

Bij het aansluiten van de UDM PRO is het enige wat ik heb ingesteld VLAN 300 en dan werkt alles Althans?

Het gekke is dat als ik de UTP aansluiting op de UDMP gebruik, dus Media Converter - UPT Kabel - WAN UTP op de UDMP dan dropped om de haverklap de connectie met de server van TMT. Als ik van MC met UTP kabel naar Zyxel ga en vervolgens van Zyxel met UTP naar diezelfde WAN aansluiting op de UDMP ga. dan is de connectie stabiel. Het nadeel is dan dat ik de Zyxel er tussen heb zitten en dat was nou juist de bedoeling om niet te hebben.

Iemand op Tweakers suggereerde om de WAN aansluiting op de UDMP via een SFP+ module te laten gaan. Dus MC UTP kabel in de SFP module en die dan aansluiten op WAN2 van de UDMP. Dat is een super tip want dan werkt het prima.

Ik zou alleen heel graag willen weten en begrijpen wat het verschil is en waarom de ene poort wel werkt en de andere niet. Aangezien het via de Zyxel op de UTP wel werkt kan ik niet vaststellen dat er iets met die poort aan de hand is.

 

Wellicht heeft iemand ervaring hiermee of een idee waardoor dit komt? Zo niet, dan zou ik TMT tweede, derde, vierde lijn techneuten willen vragen om hier is naar te kijken en zo nodig de opstelling is te testen.

Reputatie 1

Ik heb een UDM SE met Unifi UF-SM-1G-S SFP zodat hij direct aangesloten kan worden op de glaskabel en dat werkt prima en heel stabiel. Op deze manier heb je geen extra schakels (mediaconverter, modem) die stroom verbruiken nodig. Kabel erin, DHCP aan en op VLAN 300 instellen en je bent klaar.

Reputatie 3

Hey @Pieter_B thanks voor je reactie!

Om met je laatste punt te beginnen. Ik weet het, allemaal te duur! Ik had een Controller op een raspberry draaien en dat werkte ook prima via de Zyxel. Maar ik heb nu een complete unifi deployment. Het is te hopen dat de bugginess wordt opgelost door de fw updatesin de toekomst. Wat ik er handig en ook wel mooi aan vind is het complete plaatje. Tis jammer dat als je bijv een combinatie zou maken van edge en unifi dat dat dan weer niet zichtbaar is in de controller. Dual WAN is dacht ik wel mogelijk maar dan een via UTP en de ander via SFP+ althans zo hen ik het begrepen.

De optie om de MC er niet tussenuit te halen is een goeie vraag. Dat heeft te maken met de afstand tot de meterkast. Ik wil de UDM niet in meterkast hebben en waar de UDM leeft heb ik wel UTP en geen glas. Misschien dat ik dat in de toekomst nog wel is verander door een glaskabeltje te trekken maar had begrepen van de installateur dat dat aan lengte gebonden is. Plus ik weet niet hoe ik die koppelingen moet moet maken en of dat uberhaupt zelf gedaan kan worden. Niet in verdiept.

Ik weet niet direct aan welke kant het ligt.

voor nu werkt het prima via de SFP+ module

Reputatie 7
Badge +3

@330Driver

Je punt van ‘het is dan een mooi plaatje’ heb ik wel vaker gehoord, daarin ben je dus niet de enige die graag van voor tot achter alles wil zien knipperen en kleurtjes wil geven.

Dan moet je jezelf gelijk afvragen, hoe vaak open je de controller om daar daadwerkelijk van te genieten.

Misschien dat ik dat in de toekomst nog wel is verander door een glaskabeltje te trekken maar had begrepen van de installateur dat dat aan lengte gebonden is. Plus ik weet niet hoe ik die koppelingen moet moet maken en of dat uberhaupt zelf gedaan kan worden. Niet in verdiept.

 

Lengte belangrijk? .. ja daar zou je tegenaan kunnen lopen als je SFP(+) bijv. op 1 km werkt. Als je SFP(+) voor bijv. 20 km is, dan zal je daar niet zo snel tegenaan gaan lopen met een paar meter langere glasvezel. Je werkt met licht, die natuurlijk over afstand dempt in sterkte, net als dat je stroom stuurt door een koperlijn. Hoe langer de koperlijn hoe lager de spanning aan het eind van de lijn zal zijn als je er stroom doorheen stuurt (Wet van Ohm)

Verlengen is eenvoudig te doen met bestaande koppelstukken van SC to SC en dan een patch kabel aan te schaffen van SC to LC. Vaak heeft namelijk een SFP(+) een LC aansluiting, terwijl de fiber van TMT SC heeft. 

voor nu werkt het prima via de SFP+ module

Als iets werkt, is het niet nodig om te repareren :smiley:

BTW, controler draait hier in Docker op de Synology NAS DS218+

 

Goedemiddag @Bryan96 ,

Ik wil een UDM (niet pro) gaan aanschaffen. Ik heb zelf glasvezel via T-Mobile en wil ook gebruik blijven maken van TV van T-Mobile.

Waar ik niet helemaal uitkom is of ik een switch voor mijn toekomstige Dreammachine moet gaan hangen, dit is wat ik eigenlijk niet wil. Nu lees ik dat als je glasvezel gebruikt, je geen extra VLAN nodig hebt. Maar ik kom er niet helemaal uit. 

Heb jij de gouden tip voor mij?

 

Groet,
Bram

Reputatie 3

Goedemiddag @Bryan96 ,

Ik wil een UDM (niet pro) gaan aanschaffen. Ik heb zelf glasvezel via T-Mobile en wil ook gebruik blijven maken van TV van T-Mobile.

Waar ik niet helemaal uitkom is of ik een switch voor mijn toekomstige Dreammachine moet gaan hangen, dit is wat ik eigenlijk niet wil. Nu lees ik dat als je glasvezel gebruikt, je geen extra VLAN nodig hebt. Maar ik kom er niet helemaal uit. 

Heb jij de gouden tip voor mij?

 

Groet,
Bram

Je hebt alleen geen switch nodig als je glasvezel hebt met het nieuwe TV-platform. Persoonlijk (daar is dit topic voor bedoeld) zit ik op de oude. Ik wil in de toekomst wel het topic updaten voor het nieuwe TV-platform. Waar kom je niet uit?

Je hebt alleen geen switch nodig als je glasvezel hebt met het nieuwe TV-platform. Persoonlijk (daar is dit topic voor bedoeld) zit ik op de oude. Ik wil in de toekomst wel het topic updaten voor het nieuwe TV-platform. Waar kom je niet uit?

 

Ohh, op die fiets. Nu dus uitzoeken of ik op het oude of het nieuwe TV platform zit. Dat zal lekker zijn, want dat scheelt weer een switch kopen.

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @susse77,

Leuk dat je een eigen SFP wil aansluiten!

Alle specificaties van de Media Converter en het glasvezelnetwerk vind je hier: Eigen modem: wat zijn de vereisten?

Daarnaast zijn er al een hoop klanten die geëxperimenteerd hebben met SFPs en het volgende topic is een groter topic rondom het aansluiten van SFPs: Wat voor SFP

Geef het gerust aan als je nog vragen hebt en het delen van nieuwe bevindingen wordt altijd gewaardeerd!

Reputatie 3

Je hebt alleen geen switch nodig als je glasvezel hebt met het nieuwe TV-platform. Persoonlijk (daar is dit topic voor bedoeld) zit ik op de oude. Ik wil in de toekomst wel het topic updaten voor het nieuwe TV-platform. Waar kom je niet uit?

 

Ohh, op die fiets. Nu dus uitzoeken of ik op het oude of het nieuwe TV platform zit. Dat zal lekker zijn, want dat scheelt weer een switch kopen.

Ik wilde mijn eigen topic updaten, maar heb geen idee hoe dat moet. Op dit topic kun je zien hoe de TV interface van het oude platform eruit ziet. Het nieuwe platform ziet het er dus anders uit.

Ik wilde mijn eigen topic updaten, maar heb geen idee hoe dat moet. Op dit topic kun je zien hoe de TV interface van het oude platform eruit ziet. Het nieuwe platform ziet het er dus anders uit.

Ahh, dan heb ik inderdaad nog het oude platform. Dat is balen. Toch maar even goed nadenken hoe ik het dan wil gaan doen. 

Reputatie 3

Ik wilde mijn eigen topic updaten, maar heb geen idee hoe dat moet. Op dit topic kun je zien hoe de TV interface van het oude platform eruit ziet. Het nieuwe platform ziet het er dus anders uit.

Ahh, dan heb ik inderdaad nog het oude platform. Dat is balen. Toch maar even goed nadenken hoe ik het dan wil gaan doen. 

In principe heb je gewoon een basic managed switch nodig waar je VLANs op kan taggen. Volgens mij heb je die al voor een paar tientjes. Inderdaad iets om even over na te denken. Succes alvast!

Reputatie 7

Hi @greasy-panda, hartstikke bedankt dat je dit hier deelt! Top dat je de UDM Pro werkend hebt gekregen. Heel fijn dat je hier andere klanten mee kunt helpen. Maak er ook alvast hele fijne feestdagen van! 🎄

Reputatie 1

...

Het gekke is dat als ik de UTP aansluiting op de UDMP gebruik, dus Media Converter - UPT Kabel - WAN UTP op de UDMP dan dropped om de haverklap de connectie met de server van TMT. Als ik van MC met UTP kabel naar Zyxel ga en vervolgens van Zyxel met UTP naar diezelfde WAN aansluiting op de UDMP ga. dan is de connectie stabiel. Het nadeel is dan dat ik de Zyxel er tussen heb zitten en dat was nou juist de bedoeling om niet te hebben.

Iemand op Tweakers suggereerde om de WAN aansluiting op de UDMP via een SFP+ module te laten gaan. Dus MC UTP kabel in de SFP module en die dan aansluiten op WAN2 van de UDMP. Dat is een super tip want dan werkt het prima.

Ik zou alleen heel graag willen weten en begrijpen wat het verschil is en waarom de ene poort wel werkt en de andere niet. Aangezien het via de Zyxel op de UTP wel werkt kan ik niet vaststellen dat er iets met die poort aan de hand is.

Hi @330Driver ,

Ik had inderdaad hetzelfde fenomeen, om de zoveel tijd viel de verbinding weg. Heb het nu opgelost zoals in TS is aangegeven, met een switch ertussen, maar mooier (beter/sneller?) zou dan via die SFP+ module zijn. Mag ik vragen welke je hebt gekocht hiervoor en waar?

Reputatie 3

Hi @MicLuy dat mag zeker ik heb deze gekocht en die werkt prima.

1G SFP to RJ45 Module, 1000Base-T SFP Copper Mini-GBIC Transceiver for Cisco GLC-T/SFP-GE-T, Ubiquiti UF-RJ45-1G, Netgear agm734, D-Link, Supermicro, TP-Link, Broadcom, Linksys(CAT5e Cable, 100m 

even zoeken op Amazon.nl, die ik heb is van ipolex. Krijg de link niet goed gekopieerd. 
 

even voor de duidelijkheid ik zit op het nieuwe platform en de uitleg hierboven gaat volgens mij over het oude platform. 

Je zou de sfp module in de sfp lan poort van de UDM kunnen plaatsen. Wan trunk profiel erop zetten zoals Bryan al beschreef. Vervolgens een wan vlan profiel op bijvoorbeeld poort 8, en deze verbinden met het wan interface.

Mijn UDM staat niet dicht bij de meter kast dus ik maak er zelf niet op de bovenstaande manier gebruikt van

 

Bij mij komt een kabel vanaf de MC op poort 7 van de UDM binnen op een poort met “trunk” profiel. Poort 8 met internet vlan id native en die lust naar de WAN aansluiting van de UDM 

Reputatie 1

@330Driver Thanks! Ga daar eens naar op zoek 👍

 

Stap 5.

Nu moeten we de zojuist aangemaakte profielen toepassen op de switch. Ga de instellingen uit en kies voor ‘Devices’. Als het goed is, zie je hier je UDM en je switch staan. Als je op de switch klikt, krijg je rechts zijn eigenschappen te zien. Bovenin zie je het aantal poorten van jouw switch. Wanneer je hier op klikt, dan kun je of de poort direct bewerken of je komt bij een lijstje met je poorten terecht, als je daar met je muis overheen beweegt zie je een potloodje om een poort te bewerken. Zet het volgende profiel op de aangegeven poort:

  • Poort 1 → Fiber Trunk
  • Poort 2 → WAN Trunk
  • Poort 3 → LAN
  • De overige poorten kun je op All laten staan. Zet de poort waar je de TV op wilt aansluiten op IPTV (640). 
  •  

Als ik Poort 3 op LAN zet krijgen andere VLANs geen IP aangewezen van de DHCP. Moet deze niet op ‘All’ staan?

Reputatie 1

... die ik heb is van ipolex. ...

Nou, die werd enorm heet, dus maar terug gestuurd. Schijnt wel een bekend probleem te zijn. Heb er nu 1 van Startech die maar 1,3 watt verbruikt (type sfpc1110). Die werkt perfect en blijft lekker koel ...

Reputatie 1

@330Driver 

Gelukt, nogmaals dank!

Al een paar uur stabiel via WAN2. Heb wellicht ook een tip voor jou. Je kunt vanaf firmware 1.9.x ook je WAN mac adres aanpassen. Als je dus die van WAN1 en WAN2 gelijk maakt, zal je hetzelfde ip adres krijgen/houden van TMT. Wel zo handig… (Ik heb die van de TMT modem genomen, want ik dacht eerst dat het daar mee te maken had, maar dat hielp dus duidelijk niet)

In principe heb je gewoon een basic managed switch nodig waar je VLANs op kan taggen. Volgens mij heb je die al voor een paar tientjes. Inderdaad iets om even over na te denken. Succes alvast!

Ik heb contact gehad met T-Mobile, ze gaan mij omzetten op het nieuwe platform. Dus dan ga ik de Dream Machine bestellen. Thx voor je hulp

Dank voor de uitleg!

Ik zit (als ik het goed heb) op het nieuwe Tv platform. Ik kan alles werkend krijgen door de Mediaconverter utp op de wan utp poort van de UDM Pro aan te sluiten. Echter loop ik tegen het probleem aan dat bij het Tv kijken het beeld en geluid elke 5-7 minuten een keer hangt. Daarna gaat alles wel weer verder met spelen. 

ZIjn er wellicht nog overige settings die dit probleem kunnen verhelpen? Moet IGMP Snooping bijvoorbeel aan?

Reageer