UDM Pro installatie

  • 22 February 2021
  • 102 reacties
  • 18955 Bekeken


Toon eerste reactie

102 reacties

Reputatie 3

Dank voor de uitleg!

Ik zit (als ik het goed heb) op het nieuwe Tv platform. Ik kan alles werkend krijgen door de Mediaconverter utp op de wan utp poort van de UDM Pro aan te sluiten. Echter loop ik tegen het probleem aan dat bij het Tv kijken het beeld en geluid elke 5-7 minuten een keer hangt. Daarna gaat alles wel weer verder met spelen. 

ZIjn er wellicht nog overige settings die dit probleem kunnen verhelpen? Moet IGMP Snooping bijvoorbeel aan?


Voor zover ik weet niet. Dat had ik ook. Als je op het “devices scherm” van de UDMP gaat kijkt bij overview van je UDMP dan zal je waarschijnlijk zien dat de verbinding af en toe ook weg valt.

Geen clue waarom dat zo is maar het tis zo. Zou echt blij zijn als iemand daar is iets over kan zeggen. De work around is de UTP uit de MC middels een SFP module in de WAN2 te doen en dan werkt alles feilloos.

Reputatie 1

Dag allemaal hier is een update voor aansluiten van UDM PRO op T-Mobile Thuis 1Gbps nieuwe platform ODF met TV en Telefonie (nog niet aangesloten)

 

Setup

  1. Glasvezel
  2. MC UTP
  3. UTP -- SFP+ Module
  4. UDM PRO

Bij het aansluiten van de UDM PRO is het enige wat ik heb ingesteld VLAN 300 en dan werkt alles Althans?

Het gekke is dat als ik de UTP aansluiting op de UDMP gebruik, dus Media Converter - UPT Kabel - WAN UTP op de UDMP dan dropped om de haverklap de connectie met de server van TMT. Als ik van MC met UTP kabel naar Zyxel ga en vervolgens van Zyxel met UTP naar diezelfde WAN aansluiting op de UDMP ga. dan is de connectie stabiel. Het nadeel is dan dat ik de Zyxel er tussen heb zitten en dat was nou juist de bedoeling om niet te hebben.

Iemand op Tweakers suggereerde om de WAN aansluiting op de UDMP via een SFP+ module te laten gaan. Dus MC UTP kabel in de SFP module en die dan aansluiten op WAN2 van de UDMP. Dat is een super tip want dan werkt het prima.

Ik zou alleen heel graag willen weten en begrijpen wat het verschil is en waarom de ene poort wel werkt en de andere niet. Aangezien het via de Zyxel op de UTP wel werkt kan ik niet vaststellen dat er iets met die poort aan de hand is.

 

Wellicht heeft iemand ervaring hiermee of een idee waardoor dit komt? Zo niet, dan zou ik TMT tweede, derde, vierde lijn techneuten willen vragen om hier is naar te kijken en zo nodig de opstelling is te testen.


@330Driver Ik denk dat ik hetzelfde issue tegen kom: in mijn geval wil ik alleen internet (geen IPTV en geen vaste telefonie) van T-Mobile Thuis, dus de MC van TMT met UTP op de WAN-poort van mijn UDM-Pro aangesloten, en in de netwerkinstellingen de VLAN ID van de WAN-poort op 300 gezet, in eerste instantie een prima internetverbinding, maar tien uur later gaf de UniFI app aan internet NB (Niet Beschikbaar?).

Dan maar even een “copy exactly”: welk merk en type SFP+ module heb jij in de SFP-poort van de UDM-Pro geprikt? Alvast bedankt.

 

 

Reputatie 1

@Basickdeluxe Ik heb de Startech type sfpc1110 (tweakers link)

werkt hier al een aantal maanden probleemloos

Reputatie 3

Dag heer @T Mulder ik vroeg me af of u inmiddels nog iets wijzer bent geworden.

Ik heb naar aanleiding van uw bericht vandaag mijn UTP kabel weer is de WAN1 gedaan en na enkele minuten was het al weer raak. Bij een ping naar 1.1.1.1 constant onderbrekingen. Tv die vastloopt en Ip adres wat wegvalt en weer herstelt.

Vervolgens Kabel weer in WAN2 via de SFP module en alles weer stabiel.

Reputatie 1

Ik heb sinds kort een UDR en deze direct aangesloten op de converter en VLAN 100 ingesteld op de WAN. Werkt allemaal, alleen heb ik nu dat elk uur mijn verbinding even geheel wegvalt of hoge packetloss vertoont. Is mij nog niet duidelijk wat nou de oorzaak of oplossing hiervan is.

Kan iemand daar wat meer over vertellen?

 

Reputatie 6
Badge +3

Dat was een typefoutje gelukkig, staat al tijdje op 300. Heb in ieder geval nog een switch gekocht om die er eventueel nog tussen te zetten, kijken of dat werkt. Niet de optimale oplossing maar als het anders niet werkt..

 

Btw, merk je echt dat het wegvalt of is het alleen de meldingen in de controller. Die heb ik al eens veel foutieve meldingen zien geven. 

Reputatie 1

Dat was een typefoutje gelukkig, staat al tijdje op 300. Heb in ieder geval nog een switch gekocht om die er eventueel nog tussen te zetten, kijken of dat werkt. Niet de optimale oplossing maar als het anders niet werkt..

 

Btw, merk je echt dat het wegvalt of is het alleen de meldingen in de controller. Die heb ik al eens veel foutieve meldingen zien geven. 

Valt helaas echt weg. Soms is het 20-30 seconden packetloss, andere keren is het volledig wegvallen van het netwerk. Gebeurt meestal tussen 10min voor het uur en 10 min na het uur. Vanwege die regelmatigheid dacht ik evt. aan iets aan de kant van TMT, maar da’s lastig zeggen natuurlijk, vooral als dat vaker schijnt voor te komen bij gebruikers op Ubiquiti forum.

Reputatie 6
Badge +3

Valt helaas echt weg. Soms is het 20-30 seconden packetloss, andere keren is het volledig wegvallen van het netwerk. Gebeurt meestal tussen 10min voor het uur en 10 min na het uur. Vanwege die regelmatigheid dacht ik evt. aan iets aan de kant van TMT, maar da’s lastig zeggen natuurlijk, vooral als dat vaker schijnt voor te komen bij gebruikers op Ubiquiti forum.

dat is makkelijk uit te sluiten door een dagje het Zyxel modem te gebruiken. 

Hi there!

Na aanleiding van een aantal privéberichten en mijn eigen vraag van een aantal maanden geleden (zie dit topic) heb ik besloten om een conversatie te starten over het instellen van je Unifi-apparatuur icm. het T-Mobile netwerk.

Mijn situatie

Ik heb een T-Mobile glasvezel abonnement met 1Gbps up/down. Daarnaast neem ik TV van T-Mobile af. Voorheen gebruikte ik een Fritzbox 7581 icm een 7590. Ik had echter regelmatig wifi-problemen en heb daarom besloten om over te stappen op Unifi-apparatuur, sindsdien heb ik geen problemen meer. 

 

Mijn apparatuur

  • UDM Pro. 
  • US-8-60W-EU. Ik heb hier gekozen voor een PoE switch, dat maakt het makkelijker met de nieuwe Unifi-6 apparatuur die niet standaard worden geleverd met een PoE-adapter.

  • USW-FlexMini. Kleine switch met PoE-ondersteuning voor de werkkamer op zolder.

  • 3x de nieuwe Unifi 6 Lite access points.

Stappenplan

Dit stappenplan is gericht op het instellen van een UDM (Pro) icm TV. Voor overige combinaties of andere apparatuur, check de FAQ onderin! 

Laten we starten met een eerste adviespunt. Laat je huidige set-up staan zoals het is (dan ligt het internet er ook niet meteen uit, scheelt weer.). Persoonlijk liep ik namelijk tegen problemen aan doordat ik mijn UDM-Pro direct aansloot op het netwerk en meteen begon met instellen. Je wilt namelijk je switch aansluiten op een router die reeds functioneert. Op je switch sluit je vervolgens je UDM-Pro aan. Zo kun je beginnen met instellen zonder dat je internet tijdens het instellen wegvalt.

Stap 1.

Sluit je switch aan op de reeds functionerende router. De UTP-kabel loopt van een willekeurige internet-poort op je router naar poort 1 op je switch. Deze poort zal straks op de mediaconverter worden aangesloten.

Stap 2.

Sluit je UDM (Pro) aan op de switch. De UTP-kabel loopt van poort 2 op de switch naar de WAN-poort op de UDM. 

Stap 3.

De eerste twee stappen dienen om het netwerk door te leiden naar de UDM (Pro). Ondanks dat het misschien raar klinkt, moet je nu de switch aansluiten op de UDM (Pro). De UTP-kabel loopt van poort 1 op de UDM (Pro) naar poort 3 op de switch.

Stap 4.

Nu gaan we de zojuist aangesloten apparatuur instellen. In het geval van een UDM (Pro) is een Ubiquiti account vereist om het apparaat op te zetten. Remote access (toegang vanaf een afstand) kan later worden uitgeschakeld, als je dat wil. Je kunt nu, mits je dat nog niet gedaan had, je switch en UDM van stroom voorzien. Geef beide apparaten even de tijd om op te starten. Om het jezelf makkelijker te maken kun je een laptop aansluiten op een van de overige poorten van je UDM of switch. Via setup.ui.com kun je dan je UDM voor het eerst instellen (ik ga niet door het hele initiële proces heen, maar skip naar het moment dat je toegang hebt tot de instellingen van je Unifi-netwerk. Mocht je hier niet uitkomen, laat ff weten in de comments). De instellingen die ik nu deel zijn vanaf mijn computer overgenomen, maar zijn als het goed is ook via de telefoon te volgen (als je je UDM via je telefoon opzet). Het kan dan wel zijn dat instellingen zich op een andere plek bevinden. 

  • Ga naar je Unifi-netwerk instellingen. 

     

  • Kies voor ‘Networks’. Maak een nieuw netwerk aan. Met als doel ‘VLAN Only’. Noem het netwerk ‘Internet’ en zet 300 als VLAN ID. Alle overige instellingen kun je op de default waardes laten staan.
  • Maak nog een nieuw netwerk aan. Met als doel ‘VLAN Only’. Noem het netwerk ‘IPTV’ en zet 640 als VLAN ID. Alle overige instellingen kun je op de default waardes laten staan.
  • Maak nog een nieuw netwerk aan. Met als doel ‘VLAN Only’. Noem het netwerk ‘Management’ en zet 100 als VLAN ID. Alle overige instellingen kun je op de default waardes laten staan.
  • Als je je Unifi-netwerk voor het eerst opzet, is de kans groot dat je nu enkel de drie zojuist aangemaakte netwerken ziet. Wanneer dat het geval is, maak dan nog twee nieuwe netwerken aan. 

    Let goed op! Je gebruikt hier dus VLAN 300.

  • Nu moeten we een aantal profielen aanmaken die we later toe kunnen passen op onze poorten. Dit zijn er een aantal, dus die zijn te vinden via deze link. Ik wil niet het forum overbelasten met al mijn screenshots haha. Het is belangrijk dat je deze profielen goed overneemt en naloopt. Het aanmaken van profielen vind je in Settings → Profiles → Switch Ports. 

Stap 5.

Nu moeten we de zojuist aangemaakte profielen toepassen op de switch. Ga de instellingen uit en kies voor ‘Devices’. Als het goed is, zie je hier je UDM en je switch staan. Als je op de switch klikt, krijg je rechts zijn eigenschappen te zien. Bovenin zie je het aantal poorten van jouw switch. Wanneer je hier op klikt, dan kun je of de poort direct bewerken of je komt bij een lijstje met je poorten terecht, als je daar met je muis overheen beweegt zie je een potloodje om een poort te bewerken. Zet het volgende profiel op de aangegeven poort:

  • Poort 1 → Fiber Trunk
  • Poort 2 → WAN Trunk
  • Poort 3 → LAN
  • De overige poorten kun je op All laten staan. Zet de poort waar je de TV op wilt aansluiten op IPTV (640). 

Stap 6. 

Als het goed is, zou nou alles moeten werken. Mocht dat niet het geval zijn, laat het ff weten in de comments. Het kan zijn dat ik iets verkeerd heb verteld (is al weer bijna 2 maanden geleden dat ik door deze struggle heen moest met 0 netwerkervaring haha)

 

Mocht je na aanleiding van deze conversatie nog opmerkingen en/of vragen hebben, post ze dan hieronder. Een aantal vragen worden (hopelijk) beantwoord in onderstaande FAQ.

Frequently Asked Questions (FAQ):

  1. Ik heb geen TV van T-Mobile, maar neem wel internet af. Hoe werkt de installatie voor mij? Wanneer je geen TV hebt van T-Mobile is de installatie eenvoudiger. Je hebt dan namelijk geen verschillende VLAN-ids meer. Je kunt simpelweg de kabel vanuit de mediaconverter direct in de WAN-poort (of via de SFP+ WAN poort) van je UDM steken. Vergeet dan niet om de poort te taggen met VLAN 300 (internet).
  2. Ik heb een all-in pakket en heb naast internet en TV ook bellen van T-Mobile. Werkt dat samen met de Unifi-apparatuur? De instellingen voor telefonie zijn niet bekend. Er is echter wel een oplossing om je telefoon werkend te krijgen icm je Unifi-apparatuur. Je dient dan je T-Mobile router aan te sluiten op je Unifi-netwerk en dan kun je het bellen via de traditionele manier opzetten. Let op! wanneer je de T-Mobile router nog nooit hebt gebruikt, moet je deze eerste even aansluiten op de mediaconverter. De router heeft even nodig om de instellingen voor telefonie op te halen. Na een paar minuten kun je de router weer ontkoppelen en deze aansluiten ergens op je nieuwe Unifi-netwerk. Zet het profiel van de poort waarop je de router van T-Mobile aansluit op ‘Internet + Management’.
  3. Waarom heb je, in het geval van sommige Unifi-routers / security gateways, een switch nodig voor TV + internet? T-Mobile werkt met gescheiden VLAN-id’s. VLAN 300 voor internet. VLAN 640 voor IPTV en VLAN100 voor management. Om die reden moet je Unifi vertellen dat je provider met meerdere VLANs werkt. In het geval van een USG of USG-Pro kun je via een json-bestand meerdere VLAN’s op je WAN-poort instellen. Dit kan bij een UDM of UDM Pro niet. Je hebt daarom een switch nodig om dit probleem af te vangen. Deze oplossing is niet ideaal en het is daarom afwachten of Unifi nog aan komt zetten met ‘Meerdere VLAN-ondersteuning op je WAN-poort’. 

 

Hi, Ik probeer dit te volgen maar nog zonder succes. Ik stel alles in zoals beschreven totdat de profielen aan de poorten toegewezen moeten worden. Ik zie bij mijn 'switch' (de USW-Flex-Mini van Unify) alleen maar de Netwerkprofielen in de dropdown erbij staan en niet de switch port profiles.   Ik zie die wel als ik bij de poorten van mijn UDM Pro kijk maar dat lijkt me niet de bedoeling toch? 

Daarbij krijg ik op geen enkele manier internet direct op de UDM pro, niet met en niet zonder switch er tussen (met de mediaconverter als bron). Het werkt wel als ik de originele Huawai Tmobile modem als bron gebruik en die doorlus naar de UDM pro. Misschien kan die te maken hebben dat ik langer dan enkele minuten moeten wachten voordat een nieuwe modem (ander MAC adres) geaccepteerd wordt aan de Tmobile kant? Iemand ervaring daarmee? 

Het kan en mag maar je moet het samen met de klantenservice regelen en de juiste info doorgeven etc..

Veel problemen met installatie gehad; glasvezelkabel verderop in de straat kapot (backup fiber ook) en UDM volledig van het padje (factory reset en terugzetten van back-ups creëerde hetzelfde probleem, dus alles opnieuw). Het draait nu volledig achter de ONT van Huawai (Zyxel er heel snel tussenuit gehaald), werkt prima voor nu. Heb nu even geen zin om nieuwe problemen op te zoeken, dus laat het voor nu even zo. Even de moed verzamelen om met de UFiber aan de slag te gaan ;)

Reputatie 7

Hi @Vex4vex, heel goed dat je dit laat weten! Ik wil graag vragen of @Bryan96 en @Pieter_B hier wellicht nog een tip voor in petto hebben? 💪 Ontzettend bedankt alvast.

Reputatie 7
Badge +14

Als je een nieuw abonnement besteld van internet+TV dan is er geen apart VLAN meer voor TV. Dat gaat gewoon mee over de internet VLAN 300. Maakt alles een stuk makkelijker!

Reputatie 1

Als je een nieuw abonnement besteld van internet+TV dan is er geen apart VLAN meer voor TV. Dat gaat gewoon mee over de internet VLAN 300. Maakt alles een stuk makkelijker!

Dus als ik het goed begrijp is het slechts 1 vlan 300 aanmaken, die naar de switch gaat, en vanuit daar alles aansluiten? Of kan ik dan ook vanuit elke poort als vlan 300 naar bijv. de tv maar ook gaming etc?

Reputatie 7
Badge +14

De router haalt vlan 300 eruit. Daarna kun je met standaard switches naar elke device wat een internet verbinding nodig heeft, inclusief t-mobile TV.

@Gerrit078 woensdag ga ik over op volgens mij de ODF variant. Dan zal wat jij zegt mogelijk worden. 

@Bryan96 Super handig deze handleiding, erg fijn dat je dit met iedereen deelt.

Ik zou nog wel willen vragen of je nog even mee wilt kijken of ik het goed hebt gedaan.

Frequently Asked Questions (FAQ):

  1. Ik heb geen TV van T-Mobile, maar neem wel internet af. Hoe werkt de installatie voor mij? Wanneer je geen TV hebt van T-Mobile is de installatie eenvoudiger. Je hebt dan namelijk geen verschillende VLAN-ids meer. Je kunt simpelweg de kabel vanuit de mediaconverter direct in de WAN-poort (of via de SFP+ WAN poort) van je UDM steken. Vergeet dan niet om de poort te taggen met VLAN 300 (internet).

 

Sinds vandaag ben ik T-Mobile thuis gebruiker, ik neem internet zonder TV af en ga dus uit van dit gedeelte uit de handleiding. Wat ik nu gedaan heb is het volgende, zie screenshots van mijn instellingen. 

Ik ben niet super handig met netwerken dus heb graag even de check of ik het goed gedaan heb.

Ik heb een VLAN 300 toegevoegd.

 

Als 2e de WAN op 300 ingesteld.

Moet ik nou ook nog iets met de profielen doen, of is het gereed zo?

In ieder geval werkt mijn internet nu

Alvast dank voor je(jullie) reactie

 

 

Reputatie 1

Heb sinds deze week ook de UDM Pro achter de MC van Huawei gehangen, dit werkt allemaal prima. Wat ik wel ervaar is packet loss vanaf de UDM (SSH) naar alles op het internet. Vanaf een client op het netwerk niet. Ik lees dat veel mensen dit probleem hebben met T-Mobile en de UDM.

Sommigen gaven aan dat het door de combinatie tussen de MC en de UDM komt, heb inmiddels al een switch tussen die twee gezet, dat loste het niet op. Heb ook geprobeerd met SFP naar ethernet, maar helaas.

 

Structureel ongeveer 20-30% packet loss als ik vanaf de UDM ping naar bijvoorbeeld 8.8.8.8.


@Bryan96 ervaar jij dit ook?

Reputatie 3

@Bryan96 Super handig deze handleiding, erg fijn dat je dit met iedereen deelt.

Thanks! Als ik zo kijk naar je instellingen dan heb je geen internet netwerk nodig. Enkel de WAN op VLAN id 300 (zoals in je tweede foto) moet voldoende zijn. Wat betreft je WiFi-problemen, dat is weer een ander onderwerp haha! Kan je wat meer toelichten over je WiFi-setup. Bijv. heeft het voorheen wel altijd gewerkt (ook op zolder)? Wat voor access points gebruik je nu en waar bevinden die zich in je huis? 

Reputatie 3

Heb sinds deze week ook de UDM Pro achter de MC van Huawei gehangen, dit werkt allemaal prima. Wat ik wel ervaar is packet loss vanaf de UDM (SSH) naar alles op het internet. Vanaf een client op het netwerk niet. Ik lees dat veel mensen dit probleem hebben met T-Mobile en de UDM.

Sommigen gaven aan dat het door de combinatie tussen de MC en de UDM komt, heb inmiddels al een switch tussen die twee gezet, dat loste het niet op. Heb ook geprobeerd met SFP naar ethernet, maar helaas.

 

Structureel ongeveer 20-30% packet loss als ik vanaf de UDM ping naar bijvoorbeeld 8.8.8.8.


@Bryan96ervaar jij dit ook?

Ik had nooit dergelijke klachten. Heeft altijd goed gewerkt. Sinds november zit ik op het nieuwe platform en is de setup gewoon standaard met VLAN 300 en SFP ipv mediaconverter. Werkt als een trein.

Reputatie 1

Heb sinds deze week ook de UDM Pro achter de MC van Huawei gehangen, dit werkt allemaal prima. Wat ik wel ervaar is packet loss vanaf de UDM (SSH) naar alles op het internet. Vanaf een client op het netwerk niet. Ik lees dat veel mensen dit probleem hebben met T-Mobile en de UDM.

Sommigen gaven aan dat het door de combinatie tussen de MC en de UDM komt, heb inmiddels al een switch tussen die twee gezet, dat loste het niet op. Heb ook geprobeerd met SFP naar ethernet, maar helaas.

 

Structureel ongeveer 20-30% packet loss als ik vanaf de UDM ping naar bijvoorbeeld 8.8.8.8.


@Bryan96ervaar jij dit ook?

Ik had nooit dergelijke klachten. Heeft altijd goed gewerkt. Sinds november zit ik op het nieuwe platform en is de setup gewoon standaard met VLAN 300 en SFP ipv mediaconverter. Werkt als een trein.

Jij zit dan niet op GPON ga ik vanuit.

Reputatie 3

Hi @Bryan96, wat tof dat jij uit jezelf dit topic hebt aangemaakt. Lekker bezig! Ik denk dat jij hier heel veel mensen blij mee gaat maken, waaronder wij. Als er iets tof is, dan is het om te zien dat de Community wordt ingzezet waarvoor hij is bedoeld. Thanks voor het duidelijke verhaal en keep up the good work! :) 

 

Bedankt voor je compliment op mijn topic! Nu je hier toch bent, heb ik meteen een vraag haha. Ik las in andere topics (deze bijvoorbeeld) dat je voor het nieuwe platform geen VLAN meer nodig hebt voor IPTV. Kun je dit bevestigen? Want dat zou betekenen dat mijn setup anders wordt zodra ik overga op het nieuwe TV platform.

Reputatie 7

Hi @Bryan96, goede vraag! Toevallig vertellen wij daar in dit topic meer over: 

Als jij een DSL verbinding hebt, heb je dus wél VLAN nodig voor IPTV. In dit geval blijft jouw set-up ook hetzelfde! Maak je gebruik van Glasvezel? Dan hoeven er geen specifieke TV-VLAN settings ingesteld te worden. Had je dit voorheen met Interactieve TV wel? Dan kan je deze settings dus verwijderen.

Geeft dit jou genoeg duidelijkheid? Let me know als je nog andere vragen voor mij hebt!

Reputatie 3

Hi @Bryan96, goede vraag! Toevallig vertellen wij daar in dit topic meer over: 

Als jij een DSL verbinding hebt, heb je dus wél VLAN nodig voor IPTV. In dit geval blijft jouw set-up ook hetzelfde! Maak je gebruik van Glasvezel? Dan hoeven er geen specifieke TV-VLAN settings ingesteld te worden. Had je dit voorheen met Interactieve TV wel? Dan kan je deze settings dus verwijderen.

Geeft dit jou genoeg duidelijkheid? Let me know als je nog andere vragen voor mij hebt!

Dat is inderdaad duidelijk, dank daarvoor! In het geval van glasvezel icm TV + internet betekent dat dus dat je geen extra switch meer nodig hebt (je hebt namelijk alleen nog maar de internet VLAN nodig op je WAN-poort). Ik zal dit topic eens updaten als ik op het nieuwe T-Mobile TV zit.

Reputatie 1

De router haalt vlan 300 eruit. Daarna kun je met standaard switches naar elke device wat een internet verbinding nodig heeft, inclusief t-mobile TV.

wellicht een stomme vraag maar als de router zelf al de 300vlan eruit haalt, waarom moet ik dan eerst vanuit tmobile modum naar switch naar UDM, en daar een vlan 300 aanmaken en vervolgens terug naar een switch, om vanuit daar pas alles te bekabelen? kan ik dan niet direct vanuit tmobile modum naar UDM en vanuit de UDM poorten alles al bekabelen?

 

Update: Tevens kleine aanvulling, ik moet nog eerst vanuit DSL werken. deze gaat niet in een switch.. is het dan de bedoeling dat ik de Tmobile modum ertussen laat? tot er glasvezel is en ik dus een switch moet aanschaffen die direct op glasvezel aangesloten kan worden.

Reputatie 3

 

Hi @Bryan96, wat tof dat jij uit jezelf dit topic hebt aangemaakt. Lekker bezig! Ik denk dat jij hier heel veel mensen blij mee gaat maken, waaronder wij. Als er iets tof is, dan is het om te zien dat de Community wordt ingzezet waarvoor hij is bedoeld. Thanks voor het duidelijke verhaal en keep up the good work! :) 

 

Hi @Lisa wat super dat jullie dit forum een beetje bijhouden, stimuleren en aanmoedigen. Zoals ik al gezegd heb bovenaan in het commentaar nogmaals dank @Bryan96 en ook @Pieter_B voor de contributie. Levendig, Leuk!

Maar nu @Lisa er toch ook is misschien is het dan het vragen waard om een iets meer permanente oplossing te vinden voor het punt waar mensen tegenaan lopen in deze thread:

Die heeft niet direct iets te maken met deze thread van Bryan maar mensen zouden er wel tegenaan kunnen lopen. Mss kunnen jullie voor een selecte groep mensen die iets meer hobbymatig hiermee bezig zijn op verzoek een statisch IP adres verzorgen. Dat maakt de afhankelijkheid van de helpdesk ook wat minder ;-)

Reageer