UDM Pro installatie

  • 22 February 2021
  • 102 reacties
  • 18945 Bekeken


Toon eerste reactie

102 reacties

Reputatie 1

Hi Brian,

Speciaal een account aangemaakt om je te bedanken, want heb sinds vandaag ook een UDMPRO.

Ik heb wel een vraag: is het niet mogelijk om het switch gedeelte van de UDMPRO hiervoor te gebruiken? (Wellicht dat er dan een kabeltje in 2 poorten moet, maar dat scheelt weer een apparaat)

In ieder geval nogmaals bedankt voor de uitgebreide uitleg en screenshots, ik ga het vast werkend krijgen zo :)

Michel

Hoi Goede Topic,

maar je link is niet te benaderen.

https://imgur.com/a/IiTeo8a

Heb sinds deze week ook de UDM Pro achter de MC van Huawei gehangen, dit werkt allemaal prima. Wat ik wel ervaar is packet loss vanaf de UDM (SSH) naar alles op het internet. Vanaf een client op het netwerk niet. Ik lees dat veel mensen dit probleem hebben met T-Mobile en de UDM.

Sommigen gaven aan dat het door de combinatie tussen de MC en de UDM komt, heb inmiddels al een switch tussen die twee gezet, dat loste het niet op. Heb ook geprobeerd met SFP naar ethernet, maar helaas.

 

Structureel ongeveer 20-30% packet loss als ik vanaf de UDM ping naar bijvoorbeeld 8.8.8.8.


@Bryan96ervaar jij dit ook?

Ik had nooit dergelijke klachten. Heeft altijd goed gewerkt. Sinds november zit ik op het nieuwe platform en is de setup gewoon standaard met VLAN 300 en SFP ipv mediaconverter. Werkt als een trein.

Jij zit dan niet op GPON ga ik vanuit.

Waarom niet? Je kunt met de juiste SFP-module toch ook een GPON aansluiten lijkt mij.

Reputatie 1

Heb sinds deze week ook de UDM Pro achter de MC van Huawei gehangen, dit werkt allemaal prima. Wat ik wel ervaar is packet loss vanaf de UDM (SSH) naar alles op het internet. Vanaf een client op het netwerk niet. Ik lees dat veel mensen dit probleem hebben met T-Mobile en de UDM.

Sommigen gaven aan dat het door de combinatie tussen de MC en de UDM komt, heb inmiddels al een switch tussen die twee gezet, dat loste het niet op. Heb ook geprobeerd met SFP naar ethernet, maar helaas.

 

Structureel ongeveer 20-30% packet loss als ik vanaf de UDM ping naar bijvoorbeeld 8.8.8.8.


@Bryan96ervaar jij dit ook?

Ik had nooit dergelijke klachten. Heeft altijd goed gewerkt. Sinds november zit ik op het nieuwe platform en is de setup gewoon standaard met VLAN 300 en SFP ipv mediaconverter. Werkt als een trein.

Jij zit dan niet op GPON ga ik vanuit.

Waarom niet? Je kunt met de juiste SFP-module toch ook een GPON aansluiten lijkt mij.

Ik dacht het niet...als dat zo is hoor ik dat graag.

Reputatie 1

@Waqqas kun jij dat bevestigen?

De “UFiber Instant” is een SFP module geschikt voor GPON SC/APC, de enige vraag lijkt mij dus of je 'm kunt laten communiceren met de terminal aan de andere zijde van de lijn…

Goedemiddag allen,

Hopelijk mag ik mijn vraag in dit topic stellen. Zo niet: dan maak ik een eigen topic aan.

We stappen in januari over van Ziggo naar T-Mobile Glasvezel (Internet + TV). Dit zal dus op het nieuwe platform van T-Mobile zijn, waardoor we geen VLAN meer nodig hebben voor de TV-ontvanger.

Volstaat de volgende setup (met apparatuur die we al in huis hebben)?:

  1. UTP-kabel van T-Mobile Media Converter naar WAN-poort van Unifi Security Gateway
  2. UTP-kabel van LAN1-poort van Unifi Security Gateway naar LAN1-poort van switch (USW-Lite-16-PoE-EU)
  3. Vanaf switch alle bekabeling net zoals nu het geval is (+ 1x T-Mobile TV-ontvanger)

Hoef ik in dat geval alleen maar VLAN ID 300 te configureren in mijn WAN Network, zoals hier:

 

VLAN 300

 

Volgens mij vraag ik exact hetzelfde als @RvdMaden, maar ik twijfel of ik met bovenstaande nou daadwerkelijk het hele plaatje in beeld heb. Ik was tot dusver uitgegaan van de aanschaf van een nieuwe switch (US-16-150W) i.v.m. de verschillende VLAN's voor Internet en TV. Als ik de aanschaf van een nieuwe switch kan uitsparen, is dat een gunstige bijkomstigheid.

 

Reputatie 1

Ter info: setup is vanwege aanhoudende storingen op het internetsignaal (FO-link LEDje op Media Converter knippert onregelmatig en snel) in overleg met T-Mobile aangepast: de T-Mobile Thuis Zyxel T50 router is er weer tussen geplaatst om te kunnen troubleshooten (zie bijgevoegde afbeelding). Het UniFi netwerk trekt zich niks aan van de Zyxel, en werkt onverminderd goed (wel even de VLAN instellling uit gevinkt). Misschien laat ik het voorlopig even zo draaien.

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @WouterM 

Volgens een reactie eerder op deze pagina van @MenMes is dit genoeg en zal alles werken.

@Basickdeluxe 

Tegen welke problemen liep je dan aan?

Ik heb op dit moment vanaf de mediaconverter rechtstreeks naar de UDM Pro (Ik maak ook gebruik van een RJ45-Fiber converter om LAN2 in te zetten). Enige configuratie aan mijn zijde op de UDM is zoals eerder genoemd VLAN ID op de LAN2 aanzetten en VLAN 300 meegeven.

Heb nu mijn UDM met een uptime van 8 weken, met nog steeds 100% uptime en in de speedtest netjes de 930/940 mbit speed haal.

Heb je de UDM ook op de nieuwste firmware zitten? (Zowel de UDM zelf als Unifi Network?)

Goedemiddag allen,

Hopelijk mag ik mijn vraag in dit topic stellen. Zo niet: dan maak ik een eigen topic aan.

We stappen in januari over van Ziggo naar T-Mobile Glasvezel (Internet + TV). Dit zal dus op het nieuwe platform van T-Mobile zijn, waardoor we geen VLAN meer nodig hebben voor de TV-ontvanger.

Volstaat de volgende setup (met apparatuur die we al in huis hebben)?:

  1. UTP-kabel van T-Mobile Media Converter naar WAN-poort van Unifi Security Gateway
  2. UTP-kabel van LAN1-poort van Unifi Security Gateway naar LAN1-poort van switch (USW-Lite-16-PoE-EU)
  3. Vanaf switch alle bekabeling net zoals nu het geval is (+ 1x T-Mobile TV-ontvanger)

Hoef ik in dat geval alleen maar VLAN ID 300 te configureren in mijn WAN Network, zoals hier:

 

VLAN 300

 

Volgens mij vraag ik exact hetzelfde als @RvdMaden, maar ik twijfel of ik met bovenstaande nou daadwerkelijk het hele plaatje in beeld heb. Ik was tot dusver uitgegaan van de aanschaf van een nieuwe switch (US-16-150W) i.v.m. de verschillende VLAN's voor Internet en TV. Als ik de aanschaf van een nieuwe switch kan uitsparen, is dat een gunstige bijkomstigheid.

 

Ik zou de investering in de switch niet doen, maar wel in een Fiber converter om LAN2 te kunnen gebruiken. Met LAN1 had ik regelmatig problemen met een wegvallende verbinding. Dit heb ik niet meer sinds ik hem op LAN2 heb zitten.

Configuratie is bij mij heel simpel:

  1. Kabel van ISRA naar mediaconverter
  2. Ethernet van mediaconverter naar LAN2 UDM Pro
  3. In de UDM enkel VLAN ID 300 toevoegen op LAN 2.
  4. Verder de UDM configureren met alles wat je wilt.

TV werkt prima (sowieso iets wat de afgelopen jaren een stuk makkelijker is geworden), Vaste Telefonie heb ik niet, en internet werkt ook als een trein. 

In mijn geval ook geen wijzigingen nodig voor DNS. Maar wellicht dat de locatie en type netwerk (vanuit T-Mobile) hier wel bepalend in kan zijn. Mijn opstelling staat in Almere.

 

Reputatie 1

@ MenMes

De glasvezel bij ons in de straat is van KPN, en de aansluiting naar ons huis is pas 8 januari dit jaar aangelegd. De aansluiting is uiteindelijk op 10 juli in gebruik genomen (eerst het jaarcontract van Ziggo uitzitten).

Inmiddels vier maanden T-Mobile Thuis in gebruik: speedtest in het begin ~930 / 930 Mbps, en ping tijd is 9ms. Vandaag is de speedtest ~915 / ~915 Mbps en 9ms. UDM-Pro geeft 100% uptime aan, en updaten is een “obsessie” (UDM-Pro draait op 1.10.4.3702). Streaming video (NPO Start, Netflix, Disney+, etc.) loopt als een zonnetje. Dus internet is snel, en ook televisie kijken is een perfecte belevenis: so far, so good.

Wat merken wij dan eigenlijk? De Roblox sessies van mijn dochter disconnecten geregeld, en dan niet een keer, maar telkens weer. De Fornite sessies van mijn zoon glitchen met enige regelmaat verschrikkelijk. En website laden niet altijd even “snappy”, soms eerder hakkelig en traag, ook op bedraad verbonden computers. En waar dat dan aan ligt?! Ons eigen netwerk is volledig Ubiquiti, het bedraadde netwerk is volledig 1Gbps, de UAPs zijn nog AC, worden volgend jaar vervangen door WiFi6. En AC met 867Mbps op 5GHz is nou ook niet underpowered voor vier gebruikers?! De UAPs draaien op PoE, daar is de hardware van Ubituiti op ontworpen. Zoek dan maar eens wat er aan de hand is. Telkens als iemand klaagt, draai ik de speedtest, met telkens dezelfde goeie resultaten.

Uiteindelijk na de zoveelste irritatie de helpdesk van T-Mobile gebeld, samen op zoek gegaan, en de uitspraak van de helpdesk van T-Mobile is dat het FO-link lampje permanent moet branden, en niet snel en onregelmatig knipperend zoals bij onze Media Converter. Dan denk ik toch aan de combinatie van een T-Mobile verbinding op een KPN glasvezel. Ideeën en / of suggesties zijn welkom.

 

 

Reputatie 7

Hi @Quaakie, bij mij doet de link die jij meestuurt het wel! Kan jij aan mij uitleggen wat er bij jou niet werkt? Wellicht helpt het om een andere bowser te gebruiken! 😊

Reputatie 1

Update: Tevens kleine aanvulling, ik moet nog eerst vanuit DSL werken. deze gaat niet in een switch.. is het dan de bedoeling dat ik de Tmobile modum ertussen laat? tot er glasvezel is en ik dus een switch moet aanschaffen die direct op glasvezel aangesloten kan worden.

Als je xDSL gebruikt, heb je het Zyxel modem nodig om de DSL verbinding te laten werken.

Je kan eventueel de UDM in de DMZ van de Zyxel zetten. 

Daarbij heb je op xDSL meer instellingen nodig om de TV Box te laten werken. Helaas heeft de UDM die mogelijkheid niet. 

Je kan in plaats van de TV-Box de app voor de Smart TV of media speler gebruiken. Dan heb je die instellingen niet nodig. 

 

Edit: Zodra Glasvezel beschikbaar is en je bent overgezet kan je de UDM direct op de ONT aansluiten.Dan zijn ook de extra instellingen niet meer nodig voor TV


dankje voor de uitleg!

sorry dat ik zoveel vragen stel, ik denk het nu wel op een rijtje te hebben. Vraag me alleen nog af wat de switch in dit hele verhaal doet, of alleen een usw flexmini voldoende is en of de overige poorten op mn UDM nog te gebruiken zijn in deze ‘workaround’

Hij is nu bij mij ook werkzaam in alle type browsers

Reputatie 1

De “UFiber Instant” is een SFP module geschikt voor GPON SC/APC, de enige vraag lijkt mij dus of je 'm kunt laten communiceren met de terminal aan de andere zijde van de lijn…

Dat klopt, die had ik al gezien inderdaad. Maar ik had ook gelezen dat die Huawei's gekoppeld zijn aan je adres/verbinding, toch @Waqqas ?

Reputatie 7
Badge +15

@tciaga

Ik ben ook maar een klant haha maar volgens mij wordt het serienummer opgenomen in het systeem en gekoppeld aan je adres voordat hij wordt opgestuurd.

Je verbinding komt dan met die Huawei tot stand.

Reputatie 1

Je zou de sfp module in de sfp lan poort van de UDM kunnen plaatsen. Wan trunk profiel erop zetten zoals Bryan al beschreef. Vervolgens een wan vlan profiel op bijvoorbeeld poort 8, en deze verbinden met het wan interface.

Mijn UDM staat niet dicht bij de meter kast dus ik maak er zelf niet op de bovenstaande manier gebruikt van

 

Bij mij komt een kabel vanaf de MC op poort 7 van de UDM binnen op een poort met “trunk” profiel. Poort 8 met internet vlan id native en die lust naar de WAN aansluiting van de UDM 

Poorten 1 bij stap 5 is niet meer benodigd als je gebruik maakt van het nieuwe TV Platform. Je kunt in principe nog tijdelijk gebruik maken van het oude TV Platform maar deze zal (hoogst waarschijnlijk) op niet al te lange termijn komen te vervallen voor glasvezel.

In dat geval steek je de SFP in de UDM (WAN2), assign je VLAN 300 en ben je dus eigenlijk nagenoeg klaar.

Nou weet ik niet sinds wanneer @Basickdeluxe problemen heeft (of had??) met Roblox, maar ik weet wel dat Roblox zo nu en dan problemen heeft en dit vooral via onze T-Mobile aansluiting merkbaar is. Zodra m'n kids stiekem meeliften op de Wi-Fi van de buurvrouw (KPN Glasvezel) hebben ze nergens last van of zijn de problemen minder.

 

@Gerrit078 Ik weet eerlijk gezegd ook niet precies wanneer ik problemen heb: ik speel zelf geen Roblox. ;)

 

Verbindingswijze (onveranderd):

 

 

Ik ben er inmiddels achter dat mijn dochter op ons wifi-netwerk wel last van heeft van storingen met Roblox op een iPad (niet opstarten, niet kunnen inloggen, eruit gegooid worden, etc., etc.), terwijl ik haar vriendinnen op hetzelfde moment met een eigen iPad op ons geïsoleerde gasten-netwerk niet hoor klagen, zit er dan iets in de veiligheidsinstellingen van de UDM-Pro?! Standaard heb ik onder Traffic & Security de optie Detect & Block Intrusion aan staan, en System Sensitivity op Maximum, ik heb die UDM-Pro niet voor niets gekocht. Ik lees dat jouw kinderen op de verbinding van de buurvrouw ook geen last hebben met de stabiliteit van Roblox, jouw buurvrouw heeft zeker geen UDM-Pro? ;)

 

Snelheidstesten:

 

 

- De drie UAP-AC-LITE lijken een bottle neck in ons netwerk, de snelheid is zoals te verwachten aanzienlijk lager dan bekabeld internet, binnenkort upgraden naar wifi-6? Geen idee of OFDMA ook zin heeft met veelal wifi-5 apparaten (802.11ac)?

- Vijf jaar oude USB3.1 10Gbps is kennelijk twee keer zo traag als nieuwe USB 3.1 10Gbps?! ;)

- Zonder add-blockers ging de bekabelde snelheid volgens speedtest.net met een factor drie naar beneden, van ~400Mbps naar ~150Mbps?!

 

Stabiliteit:

Snelheid is echter niet mijn probleem, stabiliteit wel. Ik probeer dit op te lossen door de keten te analyseren, onderdelen in de keten te vervangen, en te kijken of de keten daarmee stabieler wordt. Inefficiënte wifi-verbindingen kunnen een oorzaak zijn, te strenge veiligheidsinstellingen ook. Een ander onderdeel is T-Mobile, dat zijn dienst bij ons in de straat aan biedt op de hardware van KPN. Dit bemoeilijkt de hulp van T-mobile (zij moeten eerst problemen loggen, voordat ze KPN mogen benaderen). Hierdoor neig ik ernaar om in juni over te stappen naar KPN. Meer betalen voor minder snelheid, en dan hoop ik er stabiliteit en directe service voor terug te krijgen.

 

Reputatie 1

@Barttes@Waqqasheel toevallig lijkt het nu dus wel mogelijk te zijn:
 

Staat helaas nog niet echt veel bij hoe het precies gaat qua activatie/administratie.

 

@Jason hoe gaat zo’n process in z’n werking, als je van de Huawei (GPON) af wilt en direct glas in de UDM wilt drukken?

Reputatie 7
Badge +15

@tciaga 

Om een eigen ONT te gebruiken, dien je een ONT te nemen die geschikt is voor het gebruik op je netwerk. We raden het gebruik van een eigen ONT af, omdat we bij het omwisselen enkele dagen nodig kunnen hebben om de door ons geleverde ONT weer te registreren. Als je begrijpt wat de risico’s hiervan zijn, kan je via onze klantenservice een verzoek indienen om je eigen ONT te registreren. Binnen enkele dagen zal de T-Mobile ONT de verbinding verliezen. Vanaf dat moment kan je je eigen ONT aansluiten.

Persoonlijk zou ik het niet doen, het blijft tenslotte maar een mediaconverter en er zitten verder geen beperkingen op.

Poorten 1 bij stap 5 is niet meer benodigd als je gebruik maakt van het nieuwe TV Platform. Je kunt in principe nog tijdelijk gebruik maken van het oude TV Platform maar deze zal (hoogst waarschijnlijk) op niet al te lange termijn komen te vervallen voor glasvezel.

In dat geval steek je de SFP in de UDM (WAN2), assign je VLAN 300 en ben je dus eigenlijk nagenoeg klaar.

Nou weet ik niet sinds wanneer @Basickdeluxe problemen heeft (of had??) met Roblox, maar ik weet wel dat Roblox zo nu en dan problemen heeft en dit vooral via onze T-Mobile aansluiting merkbaar is. Zodra m'n kids stiekem meeliften op de Wi-Fi van de buurvrouw (KPN Glasvezel) hebben ze nergens last van of zijn de problemen minder.

Ik heb vandaag mijn gigabit upgrade gekregen. VLAN 640 in mijn trunk profielen e.d. kon afgevoerd worden. Enkel je WAN op DHCP met VLAN 300 en de verbinding is up. De Setop boxes voor het nieuwe IPTV kunnen gewoon binnen je eigen LAN een ip-adres ontvangen.

Rest mij enkel nog het vraagstuk of een er een UFiber SFP Module is die ik zou kunnen gebruiken. Zoals bijvoorbeeld deze 

Van de monteur gebruik ik dat nu de Huawei Mediaconvertor geregistreerd staat bij TMobile, ik neem aan dat dit dan voor die UFiber SFP Module dient te gebeuren. Iemand dit toevallig al gedaan?

de monteur die er vandaag was gaf aan dat ik de eerste was die hem vroeg of aansluiten via de UFiber mogelijk was...

Reputatie 7
Badge +15

Het kan en mag maar je moet het samen met de klantenservice regelen en de juiste info doorgeven etc..

Reputatie 7

Hi @Basickdeluxe,

Mijn welgemeende complimenten! De manier waarop jij je set-up voor ons inzichtelijk maakt waar het wellicht fout loopt. Zoals je de issues omschrijft lijkt de route naar de Roblox servers niet goed te verlopen, maar dat moet inzichtelijk kunnen worden gemaakt door de route die de verbinding aflegt in kaart te brengen. Ik denk dat we daarmee al een stukje verder komen met het oplossen. Om dit te doen wil ik je vragen om te kijken naar een app als iNetTools waarbij de op de iPad zelf een traceroute kunnen versturen naar een Roblox server. Misschien is dat een idee? Ik hoor het graag.

Ik heb de zelfde situatie als Aldwin, 

Maar ik twijfel nog over de UDM instellingen mbt de VLAN 300.  

Moet ik de VLAN 300 aanmaken onder de LAN instellingen tab? En dan onder de Internet instelling tab de WAN instellingen taggen? Of hoef ik alleen onder Internet Tab  de VLAN 300 in te stellen en geen aparte VLAN 300 in de LAN instellingen te zetten?

 

 

Reageer