Beantwoord

Verschillende Speedtest resulaten

  • 3 December 2021
  • 40 reacties
  • 869 Bekeken

  • is een Top Poster
  • 8 reacties

Ik zit sinds gisteren op jullie nieuwe glazvezel netwerk nadat ik mijn snelheid heb verhoogd naar 1000mbps. Het viel me op dat de snelheden nogal verschillen wanneer ik Speedtests uitvoer.

Mijn computer is rechtstreeks verbonden via een kabel met jullie modem/router en de tests op de telefoon zijn gedaan op ongeveer 1 meter afstand.

Hoe kan er zoveel verschil zijn en kan dit opgelost worden?

 

Android App via T-Mobile router
TriNed B.V
Sint-Oedenrode
265 down / 265 up

VOO
Liège
255 down / 77 up

Android App via TP-Link router
TriNed B.V
Sint-Oedenrode
637 down / 677 up

VOO
Liège
638 down / 103 up


MS Store:
TriNed B.V
Sint-Oedenrode
179 down / 198 up

VOO
Liège
141 down / 104 up


CLI
TriNed B.V
Sint-Oedenrode
206 down / 210 up

 

Website
Chrome:
VOO
Liège
865 down / 104 up

FireFox:
VOO
Liège
839 down / 102 up


T-Mobile Speedtest

Chrome:
275 down / 268 up

FireFox:
902 down / 176 up


KPN Speedtest

Chrome:
336 down / 340 up

FireFox:
899 down / 336 up
 

icon

Beste antwoord door Lisa 6 December 2021, 12:34

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

40 reacties

Reputatie 7

Hi @sankonig,

Thanks voor je bericht en update! Ik zie dat er na jou bericht een verstoring is geconstateerd in het domein van de netwerkbeheerder. Daarop is er monteur aangestuurd om dit te verhelpen. Nu kan het zijn dat daar een afspraak met jou voor nodig is, maar hoeft niet altijd het geval te zijn. Mocht dit nodig zijn, zal er contact worden opgenomen. We houden je op de hoogte! 

Hi @sankonig, ik wil je heel graag voorzien van de volgende update! Aan de hand van mijn verzoek is de technische dienst druk bezig geweest met het onderzoek. Zij hebben dit vervolgens doorgezet naar de netwerkbeheerder, waar jij ook een e-mail over hebt ontvangen. Ik ben erg blij om te zien dat zij morgen al bij jou langskomen om hier verder naar te kijken. Houd jij ons hier op de hoogte? Fingers crossed dat jij morgenmiddag kan delen dat jij weer de juiste snelheid behaalt! 💪

Hoi @Lisa, bedankt voor de update, maar ik heb nog geen mail of bellletje gehad.

Blijkbaar zijn ze wel bezig, want vast internet is offline nu… Ik ben nu overgestapt naar mijn hotspot aangezien ik wel aan het werk ben. Niet handig dat ze geen heads-up hebben gegeven.

Hi @sankonig, ik wil je heel graag voorzien van de volgende update! Aan de hand van mijn verzoek is de technische dienst druk bezig geweest met het onderzoek. Zij hebben dit vervolgens doorgezet naar de netwerkbeheerder, waar jij ook een e-mail over hebt ontvangen. Ik ben erg blij om te zien dat zij morgen al bij jou langskomen om hier verder naar te kijken. Houd jij ons hier op de hoogte? Fingers crossed dat jij morgenmiddag kan delen dat jij weer de juiste snelheid behaalt! 💪

Hoi @Lisa, bedankt voor de update, maar ik heb nog geen mail of bellletje gehad.

Reputatie 7

Hi @sankonig, ik wil je heel graag voorzien van de volgende update! Aan de hand van mijn verzoek is de technische dienst druk bezig geweest met het onderzoek. Zij hebben dit vervolgens doorgezet naar de netwerkbeheerder, waar jij ook een e-mail over hebt ontvangen. Ik ben erg blij om te zien dat zij morgen al bij jou langskomen om hier verder naar te kijken. Houd jij ons hier op de hoogte? Fingers crossed dat jij morgenmiddag kan delen dat jij weer de juiste snelheid behaalt! 💪

Reputatie 7

Hi @sankonig, thanks voor de screenshots! Ik ben gelijk in jouw verbinding gaan kijken en ik zie nu inderdaad netjes het Zyxel modem terug, dus dat is top. De downloadsnelheid is daarentegen nog niet wat het moet zijn. Vanaf mijn kant ziet jouw verbinding er verder prima uit, dus zojuist heb ik een verzoek ingediend bij de technische dienst om hier dieper in te duiken. Graag houd ik de komende dagen dit onderzoek voor je in de gaten, zodat ik de uitkomst met je kan delen. Hopelijk kan ik je volgende week verblijden met de structurele oplossing! ☘

@sankonig Bedankt voor het uitvoeren van de factory reset! Is er verbetering merkbaar in de downloadsnelheid of blijft het wisselvallig en hangen rond die 500 Mbit/s?

Ik heb net weer even 3 tests gedaan met dezelfde servers. Ik zit nu rond de 600Mbps, op KPN na.

 

Kunnen jullie nu wel het modem benaderen?

Reputatie 7
Badge +16

@sankonig Bedankt voor het uitvoeren van de factory reset! Is er verbetering merkbaar in de downloadsnelheid of blijft het wisselvallig en hangen rond die 500 Mbit/s?

Hallo @Boris, de fact default is gedaan.

Reputatie 7

Hi @sankonig,

Thanks voor je duidelijke bericht en had graag gezien dat dit dé oplossing was geweest. Ik heb daarop direct gecheckt of we een verbinding kunnen meten, maar merk direct dat we geen verbinding kunnen maken met het modem. Wil je kijken of een fabrieksreset ervoor zorgt dat dit gebeurt? Op die manier kunnen we met de technische dienst opnieuw een onderzoek starten. Hoe je de reset precies doet, vind je op onze Wiki: 

Wil je me het laten weten wanneer het is gelukt? Ik hoor het graag.

@Sam.N Helemaal goed, indien je toch een grotere terugval in de snelheid ervaart en het onwerkbaar wordt, let me know. Dan stuur ik je alsnog een voucher toe zodat je altijd een back-up hebt voor mobiele hotspot! 

 

Oke. De monteur is maandag langs geweest en geconstateerd dat het draytek modem verouderd is en heeft een Zyxel laten komen. Ook wilde hij in de PoP kijken, maar volgens de werkbon kon hij daar geen sleutel van krijgen:

Geen toegang tot pop,vermelde contactpersoon is al drie jaar bezig om zijn telefoonnummer uit de toegangsapp te
verwijderen. Was dan ook erg kort af.

 

Modem is gisteren bezorgd en heb deze gemonteerd. Alles goed (wel dipswitches 3 en 4 aangezet op de mediaconverter), maar nog steeds geen verwachtte snelheden:

 

 

XS4ALL Amsterdam heeft verreweg de hoogste upload, die andere servers geven ongeveer het zelfde resultaat als met de Draytek. Ik zit me nu dan ook af te vragen of die testservers wel een upload van 1Gbps hebben 😆

 

Wel fijn dat dit modem wel 4 bruikbare switch-poorten heeft btw...

Reputatie 7
Badge +16

@Sam.N Helemaal goed, indien je toch een grotere terugval in de snelheid ervaart en het onwerkbaar wordt, let me know. Dan stuur ik je alsnog een voucher toe zodat je altijd een back-up hebt voor mobiele hotspot! 

@sankonig Bedankt voor de terugkoppeling! 

Maak jij toevallig gebruik van een T-Mobile of Tele2 simkaart (prepaid of abonnement)? Zo ja, dan kan ik je ter overbrugging een voucher voor Unlimited Internet aanbieden. Dan kun je in ieder geval gedurende de komende zeven dagen onbeperkt online blijven via mobiele hotspot op pc en laptop. Ook hoef je deze bundel niet aan te vullen, dus je bent niet gelimiteerd tot slechts een aantal GB per dag.

Laat me alsjeblieft weten of ik dit in orde kan maken voor je, dan stuur ik je zo snel mogelijk een voucher code toe!

 

Ik heb inderdaad een t-mobile abonnement, maar internet is gewoon online dus hoef ik niet via hotspot te werken. Wel bedankt!

Reputatie 7
Badge +16

@sankonig Bedankt voor de terugkoppeling! 

Maak jij toevallig gebruik van een T-Mobile of Tele2 simkaart (prepaid of abonnement)? Zo ja, dan kan ik je ter overbrugging een voucher voor Unlimited Internet aanbieden. Dan kun je in ieder geval gedurende de komende zeven dagen onbeperkt online blijven via mobiele hotspot op pc en laptop. Ook hoef je deze bundel niet aan te vullen, dus je bent niet gelimiteerd tot slechts een aantal GB per dag.

Laat me alsjeblieft weten of ik dit in orde kan maken voor je, dan stuur ik je zo snel mogelijk een voucher code toe!

 

@sankonig De techneuten hebben geconstateerd dat er een probleem is met de infrastructuur en dit enkel opgelost kan worden door een bezoek van een monteur. Je ontvang zo dadelijk een afspraaktool per sms en e-mail om met Guidion een dag af te stemmen waarop zij kunnen langskomen. Deze Guidion monteur is gediplomeerd om eventueel de wijkcentrale in te gaan en kan dieper de materie in dan de “reguliere” monteurs. Hierdoor zou het snelheidsprobleem spoedig opgelost moeten kunnen worden. 

Laat het ons weten zodra je een afspraak hebt kunnen maken, thanks!

Yes. Afspraak staat voor 11-feb

Reputatie 7
Badge +16

@sankonig De techneuten hebben geconstateerd dat er een probleem is met de infrastructuur en dit enkel opgelost kan worden door een bezoek van een monteur. Je ontvangt zo dadelijk een afspraaktool per sms en e-mail om met Guidion een dag af te stemmen waarop zij kunnen langskomen. Deze Guidion monteur is gediplomeerd om eventueel de wijkcentrale in te gaan en kan dieper de materie in dan de “reguliere” monteurs. Hierdoor zou het snelheidsprobleem spoedig opgelost moeten kunnen worden. 

Laat het ons weten zodra je een afspraak hebt kunnen maken, thanks!

Ik weet dat het met een kabel gemeten moet worden vandaar dat ik zeg dat ik die elke keer erbij moet pakken.

Eigenlijk is het hoogst waarschijnlijk nog maar twee keer nodig die kabel te voorschijn te halen. De 1e keer is zodat je met de eerder genoemde app ( Windows | MacOS ) de betreffende screenshots kunt maken en hier kunt plaatsen. De 2e keer om - als het eenmaal gefikst is - dit te kunnen bevestigen voor jezelf maar ook in het topic zodat alles netjes werkt zoals het hoort.


Waarom de app?

In het verleden is al vaak naar voren gekomen dat speedtest.net resultaten niet even betrouwbaar waren. Zoals speedtest zelf al zegt “Browsers (Chrome, Firefox, Edge, Safari, etc…) have different capabilities and may provide different results, particularly on high-speed connections”. Om te voorkomen dat de browser een negatieve invloed heeft op de test is het hierom nodig om de app te gebruiken.

 

Reputatie 7
Badge +16

@Jonvant Ik begrijp dat je daar niet steeds zin in hebt, alleen kunnen wij niet op afstand gokken wat jouw gemeten snelheid is, net zoals er niet gegokt kan worden wat er mis is met iemands modem wanneer iemand aangeeft dat er schade aan is. Daar hebben we metingen voor nodig en de technische dienst moet conclusies kunnen trekken aan de hand van die metingen/speedtests. Ik hoop dat je dat begrijp en alvast bedankt voor de medewerking! 😄

Ik weet dat het met een kabel gemeten moet worden vandaar dat ik zeg dat ik die elke keer erbij moet pakken.

Reputatie 7
Badge +7

Hallo @Jonvant ,

Je hebt het over “steeds een kabel tevoorschijn halen” Bedoel je dat je de door jou opgegeven snelheden via Wifi behaalt? Voor Wifi  kan T-Mobile geen snelheden garanderen.


En zoals Gerrit078 ook al aangeeft, er zal eerst van alles getest moeten worden voordat er een echt onderzoek kan plaatsvinden.
Door samen te zoeken komen we vaak tot een oplossing.

Heb in dit topic een mooi voorbeeld.
 

De gebruiker Arjenmk komt door testen en hulp ook tot de beloofde snelheden.:wink:

Telefonisch ook al van allerlei dingen  doorgenomen, ik heb geen zin in constante resets en apps te moeten installeren…daarnaast steeds een kabel te voorschijn halen. Dat het niet werkt ligt zeker niet bij mij….jullie hebben het aangesloten…niet mijn verantwoordelijkheid om te gaan testen jullie leveren gewoon niet waar je mee adverteren.

Alvorens er naar een oplossing gewerkt kan worden zullen toch echt eerst bepaalde stappen doorlopen moeten worden. Hierop bestaat geen enkele uitzondering omdat de techs willen weten wat er zoal is ondernomen en de klacht onderbouwd willen zien.

 

Telefonisch ook al van allerlei dingen  doorgenomen, ik heb geen zin in constante resets en apps te moeten installeren…daarnaast steeds een kabel te voorschijn halen. Dat het niet werkt ligt zeker niet bij mij….jullie hebben het aangesloten…niet mijn verantwoordelijkheid om te gaan testen jullie leveren gewoon niet waar je mee adverteren.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @sankonig, bedankt voor je terugkoppeling! We gaan een onderzoek starten bij de technische dienst zodat de oorzaak gevonden kan worden én daarmee de oplossing. Doorgaans hebben de techneuten een gemiddelde verwerkingstijd van zo'n drie tot zes werkdagen. Dit betekent dat binnen die tijd jouw case opgepakt zal worden, maar indien er extra onderzoek nodig is, kan het langer duren voordat er een oplossing gevonden wordt. Bedankt alvast voor je begrip en geduld!

Hoi @Jonvant, kun je ons op de volgende manier een aantal speedtests aanleveren alsjeblieft?

Om je snelheid goed te kunnen inschatten en te achterhalen wat er aan de hand is, ontvang ik graag enkele screenshots van snelheidstesten. Zou je onderstaande stappen goed willen volgen? Als de testen niet aan onderstaande eisen voldoen, kunnen we geen onderzoek starten.

- Ga via een browser naar www.speedtest.net/apps en download de app voor het device waarop je de speedtest wil uitvoeren
- Sluit alle programma's af voordat je de snelheidstesten start, vergeet niet een eventuele VPN uit te schakelen
- De computer of laptop dient bekabeld te zijn aangesloten, een speedtest van een TV of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken
- Voer de speedtest uit. Voor een goed beeld is het het beste om op verschillende doelservers te testen. Onder de grote GA knop kun je een server kiezen. Is de snelheid ver onder wat het zou moeten zijn? Voer dan nogmaals een speedtest uit op hetzelfde device met minimaal vijf minuten tussen de speedtests.
- Maak minimaal twee screenshots, van speedtesten op verschillende doelservers en zorg dat je hele bureaublad zichtbaar is inclusief je verbindingstype (het is belangrijk om te kunnen zien dat er bekabeld getest is)
- Maak een screenshot van het taakbeheer (Task Manager, op Windows) of activiteitenmonitor (Activity Monitor op iOS):
In Windows vind je deze door op CTRL+ALT+DEL te drukken; kies voor meer details als deze niet direct zichtbaar zijn
In Apple MacOS kan je zoeken op "Activity Monitor" vanuit het Spotlight zoekvenster
- Maak een screenshot van de IPconfiguratie:
Windows: Via de zoekfunctie onder sneltoets “Windows + R", typ in: ‘’cmd’’ en druk op enter (of zoek naar Opdrachtprompt/Command Prompt in het Startmenu). Typ na het openen in: ipconfig/all en druk op Enter
Apple MacOS: Via de Finder of het Spotlight zoekvenster de Terminal app openen. Typ in: /sbin/ifconfig en druk op enter. Dit geeft alle verbindingen weer die het device op dat moment heeft.

Wil je mij de screenshots in één keer toesturen in dit topic en ervoor zorgen dat bovenstaande punten worden gevolgd? Je mag eventuele persoonlijke info uiteraard zwart maken/afschermen!

Hi @Sam.N, yes ik heb jouw berichtje in goede orde ontvangen! Ik ben de verbinding meteen gaan checken en deze ziet er picobello uit. Dit staat natuurlijk haaks op wat jij ervaart, dus ik wil graag meehelpen om de snelheid van jullie abonnement omhoog te krikken. Zou je op de volgende punten een korte terugkoppeling kunnen geven:

  • Zou je ook eens willen testen of jij dezelfde resultaten krijgt met een andere internetkabel?
  • Zou je eens van LAN-poort op het modem willen switchen? Wellicht is één van de poorten defect.

Als jij het bovenstaande al hebt geprobeerd, dan wil ik je vragen om een zogenoemde powerflip uit te voeren:

  1. Haal de stekker van het modem en de witte media converter uit het stopcontact.
  2. Wacht minimaal 10 seconden
    • Laat de witte media converter eerst 30 sec opstarten voordat je verder gaat met het modem
  3. Doe de stekker terug in het stopcontact van de modem en laat alles volledig opstarten

Kun jij hiermee uit de voeten? Mocht dit niet werken, dan zou ik je aanvullend om extra screenshots van speedtests willen vragen. Zo kan de technische dienst een onderzoek starten. Zou je onderstaande stappen goed willen volgen?

- Ga via een browser naar www.speedtest.net/apps en download de app voor het device waarop je de speedtest wil uitvoeren
- De computer of laptop dient bekabeld te zijn aangesloten, een speedtest van een TV of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken
- Voer de speedtest uit. Voor een goed beeld is het het beste om op verschillende doelservers te testen. Onder de grote GA knop kun je een server kiezen. Is de snelheid ver onder wat het zou moeten zijn? Voer dan nogmaals een speedtest uit op hetzelfde device met minimaal vijf minuten tussen de speedtests.
- Maak minimaal twee screenshots, van speedtesten op verschillende doelservers en zorg dat je hele bureaublad zichtbaar is inclusief je verbindingstype (het is belangrijk om te kunnen zien dat er bekabeld getest is)
- Maak een screenshot van het taakbeheer (Task Manager, op Windows) of activiteitenmonitor (Activity Monitor op iOS): In Windows vind je deze door op CTRL+ALT+DEL te drukken; kies voor meer details als deze niet direct zichtbaar zijn In Apple MacOS kan je zoeken op "Activity Monitor" vanuit het Spotlight zoekvenster
- Maak een screenshot van de IPconfiguratie:
Windows: Via de zoekfunctie onder sneltoets “Windows + R", typ in: ‘’cmd’’ en druk op enter (of zoek naar Opdrachtprompt/Command Prompt in het Startmenu). Typ na het openen in: ipconfig/all en druk op Enter.
Apple MacOS: Via de Finder of het Spotlight zoekvenster de Terminal app openen. Typ in: /sbin/ifconfig en druk op enter. Dit geeft alle verbindingen weer die het device op dat moment heeft.

Merci voor de moeite, ik wil dit graag fixen! 💪

Ook ik ervaar dezelfde problemen Internet Premium maar behaal negen van de 10x nog geen 200 en heel soms 300…upload ook verschrikkelijk, ook ik heb al van alles geprobeerd maar lijkt alsof ik systematisch af wordt geknepen…als ik dit had geweten was ik nooit overgestapt.

Hallo @Lisa, ik heb een prefab utp cat5e kabel van 1,5m tussen modem en laptop gehad. Ik heb zowel poort 1 als 2 geprobeerd. Glas zit goed in de wan poort op het modem geklikt.

Reputatie 7

Hi @sankonig, super dat je gelijk de speedtests hier deelt! Hier is heel duidelijk de lage downloadsnelheid op terug te zien en ik wil ervoor zorgen dat jij hier weer de juiste snelheid gaat halen. Graag wil ik voor de zekerheid nog het volgende checken. Als dit ook niet de boosdoener is, dan ga ik aan de hand van deze speedtests gelijk een verzoek inschieten bij de technische dienst. 

  • Heb je een dubbelcheck gedaan of alle kabeltjes goed zijn aangedrukt en zit het modem goed aangesloten op het aansluitpunt?

Als jij dit al hebt uitgesloten, dan ga ik graag de hulp van de technische dienst inschakelen. Laat je dit aan mij weten? Ik ga met liefde voor je aan de slag om dit zo snel mogelijk te verhelpen! 💪