Beantwoord

Waarom heeft KPN geen jitter problemen?

  • 6 January 2024
  • 85 reacties
  • 2078 Bekeken

Per februari 2024 zou KPN stoppen met de koperkabel. Dus was de keuze: Ziggo kabel, Mobiel netwerk of Glasvezel. Odido liet dit ruim op tijd weten. 

 

De keuze werd Glasvezel via Odido. Want jarenlang tevreden klant van T-Mobile, dus dan Odido. Aanbieding van negen maanden, ja maar daarna flink duurder uit. Maar goed zelfs de traagste verbinding is nog veel rapper dan internet via de telefoonlijn. 

 

Alles geïnstalleerd, nieuwe switch aangeschaft. Voor WiFi ideale kanaal instellingen gezet. Enzovoorts. Duurt even, maar dan is het ook iets. 

 

En dan werkt internet ongelooflijk traag, tot helemaal niet zelfs... Alles geprobeerd, modem gereset, instellingen aangepast. Ethernet / Wifi, geen verschil, het werkt bedroevend slecht. 

Na lang zoeken kom ik uit bij de Odido community site. En daar lees ik de ene bevestiging na de andere. JITTER, er is geen tag van te vinden, maar dat is de oorzaak van de trage internet verbinding. 

 

Daar kwam ik meerdere keren achter met de snelheid test van Odido zelf.

 

Voor het geval jij sinds je glasvezel van Odido hebt ook internet time-out fouten hebt, het wordt veroorzaakt door wat bekend staat als JITTER. Deze dient beneden de 30 milliseconden te blijven. 

 

​​​​Het komt er op neer dat de pakketjes erg slecht met veel vertraging over het netwerk verstuurd worden. Dan gaat het via vele omwegen, lang onderling trage verbindingen of er is te weinig netwerk bandbreedte capaciteit waardoor er opstoppingen ontstaan. 

 

​​​​​​Omdat alle data in pakketjes wordt opgedeeld en die apart verstuurd worden kan het zijn dat er een pakketje nog onderweg is waardoor een webpagina in het geheel niet getoond kan worden. Uiteindelijk kan dit tot een time-out leiden. 

 

​​​​​Bij de oude vertrouwde (KPN) telefoonlijn internet heb ik dit nog nooit meegemaakt. 

 

Nu is het voor mij bizar dat dit wel gebeurt op een Glasvezel netwerk. Nota bene ook aangelegd door de KPN en onder hun beheer. En wat ik lees over een KPN abbonement op hetzelfde glasvezel netwerk is dat daar 2ms Jitter is...!? 

 

Absurd... 

 

De enige verklaring zou zijn dat Odido zelf een internet netwerk heeft die gebruik maakt van de Glasvezel infrastructuur van de KPN. 

 

En dan het eigen Odido netwerk te weining bandbreedte capaciteit heeft en krachtige routers mist om hun klanten van snel en stabiel internet te kunnen voorzien. 

 

Want als KPN het kan via hun Glasvezel netwerk, waarom kan Odido het dan niet. T-Mobile was nou niet echt een of ander ICT BVtje die ook internet aanbood. 

 

En onze vaste telefoonlijn geeft ook 'tuut tuut tuut', we kunnen niet bellen via de VOIP lijn en niet gebeld worden. 

 

Dus Odido, als KPN het lukt om gemiddeld op 2ms JITTER uit te komen, hoezo lukt het zo'n groot bedrijf zoals Odido dan niet? 

 

Mijn uiteindelijke vraag: Wanneer komt Odido met een Jitter gemiddelde die beneden de 30ms gemiddeld blijft? 

 

Want de rekening, aanbieding of niet, mag wel iedere maand op tijd voldaan worden. 

 

 

 

 

 

 

 

icon

Beste antwoord door EddeG 7 January 2024, 10:44

Bekijk origineel

85 reacties

KPN beheerd het glasvezel netwerk van de centrale tot het aansluitpunt bij jou thuis, de fysieke infra zeg maar, maar partijen kunnen zelf vanaf de centrale het verdere verkeer afhandelen, dat doet Odido via hun belichter Glasoperator ook. Glasoperator heeft eigen apparatuur in de centrale staan, en ze gebruiken eigen apparatuur bij jou thuis. Ik denk niet dat je het probleem bij KPN hoeft te zoeken, die doen in dit verhaal niks anders dan enkele euros per maand vangen voor huur van ruimte in de centrale voor de apparatuur en huur van de fysieke lijn.

Dankje voor de info @prodigy

Dan schrap ik de KPN door. En daarmee kan het probleem enkel nog bij de Glassoperator Odido zelf in hun eigen netwerk liggen. 

Allereerst dank je wel dat je de moeite hebt genomen om je reactie uit te typen en je gevoel te uiten! 

Ik wil graag dat jij kunt genieten van een optimale verbinding, op ieder moment van de dag. Ik help je dan ook graag om dit te realiseren! Wel heb ik mij aan bepaalde richtlijnen te houden en soms heb ik daarbij jouw hulp nodig om dit in goede banen te leiden. Echt super bedankt voor de moeite die je tot nu toe hebt genomen! 

Op 18-01 is er een ticket aangemaakt naar onze technische dienst betreft de wegvallende diensten en jitter. In de terugkoppeling wordt er gevraagd om een ping- en speedtest, zodat mijn collega’s de verbinding gericht kunnen onderzoeken. Eigenlijk hadden wij dit al moeten toevoegen aan het ticket, om vertraging te voorkomen, mijn excuses hiervoor! 

Ik wil graag dat de technische dienst het onderzoek voort kan zetten, zodat jij weer kunt genieten van een stabiele verbinding. Wil je een ping-en speedtest doen en de screenshots hiervan delen in dit topic? Je kunt deze link gebruiken: Speedtest: test je internetsnelheid thuis | Odido. Ik geef de uitkomst gelijk door! 

Daarnaast verneem ik graag hoe het zit met de Vaste telefoon, werkt deze nog steeds niet? Houd dit in dat je niet kan bellen en niet gebeld kan worden? 

Het modem maakt gebruik van een dynamisch IP-adres. Als je dit wil aanpassen, raad ik je aan om eens een kijkje te nemen in dit topic: IP adres vastzetten | Odido community. Laat je mij weten of het is gelukt? 

 

Hallo @Teresa van Odido

 

Je stelt dat er een ticket zou zijn op 18 januari 2024. Daar valt mij de mond van verbazing open. Werkelijk, houdt de Helpdesk daar deze casus wel bij? 

Afgelopen donderdagavond heb ik ook nog telefonisch contact gehad met een van jouw collega 's. En ik kreeg de belofte dat er binnen 24 uur een afspraak met de monteur gemaakt kon worden. 

Dit is overigens de zoveelste keer dat een Helpdesk medewerker iets toezegt en het niet nagekomen wordt. 

 

En ik ken alle standaard routines die jij en jouw collega's moeten doorvoeren inmiddels uit den treure. Ook in de teksten die ik hier plaats heb ik al meerdere uitgebreid verslag gedaan van het aanhoudende probleem. Plus daarbij de vele telefoongesprekken en de verzonden emails hierover. 

 

Wat jij nu weer van mij vraagt heb ik al meerdere keren gedaan. Steeds krijg ik een terugkoppeling vanuit de Odido helpdesk dat het probleem bij mij hier thuis zou liggen. 

 

Dat is inmiddels uigesloten, dat probeer ik dus ook steeds over te brengen. Maar als bij jullie het klantcontact niet goed wordt bijgehouden dan kan ik wel bezig blijven tot ik een ons weeg. 

 

Zou je dit nu door willen zetten naar de teamleiding? Of naar wie dan ook. En die mag dan voor 18 uur zorgen dat er een ander extern IP adres geregeld is. 

 

Serieus, ik heb alle standaard procedures meerdere keren doorlopen. En als de Helpdesk van Odido duidelijk tekort schiet aan het goed bijhouden van het klantcontact dan ga ik niet nog eens weer alle procedures doorlopen. 

 

De snelheidstest heb ik meerdere keren gedaan. Ook na aanleiding van een procedure waarbij ik screenshots mocht maken en die per email op kon sturen. Enzovoorts enzovoorts... 

 

Geen reactie en geen bevestiging. Niks, geen nagekomen afspraken en telkens mag ik alle standaard procedures weer gaan herhalen. "Spreek uw postcode in", dan krijg ik een collega van jou aan de lijn: "Mag ik van u uw postcode en huisnummer?" 

 

En dan ook nog niet het Klantcontact goed bijhouden? 

 

Dit is een dikke onvoldoende voor de teamleiding. Want die moet de grote lijnen in de gaten houden. Want jouw collega's en jij werken vanuit die aansturing en zoals jullie zijn opgeleid. 

 

Dat snap ik allemaal wel. Maar ondertussen kom ik maar niet door die muur van standaard procedures. Terwijl wel de maandelijkse afschrijving richting Odido gaat... 

 

Het resultaat van meerdere snelheidstesten kun je in dit draadje overigens terug vinden. In tekst en met screenshots. 

 

En ik begrijp hoe dit voor jou hoort te gaan, welke fases jij met een klant eerst mag doorlopen. Inmiddels heb ik ze zo vaak doorlopen dat ik er 's nacht van droom. 

 

Zou het regelen van een nieuw extern IP de ellende verhelpen? Geen idee, maar ik heb nog hoop. En als dat niet zo is dan kan ik dat in ieder geval dat ook wegstrepen. 

 

"Klant wil nieuw extern IP adres", dat mag je er wat mij betreft doorheen drukken. 

 

@Teresa van Odido 

Bij deze nog een schermafbeelding van hoe dat 's avonds functioneerd. Of juist niet. Overdag heeft die test doen geen zin. Want dat werkt het meestal wel redelijk tot goed. 

 

En de ping, up- en download is geen probleem, tenminste in cijfers. Een ongelooflijk hoge jitter is de oorzaak van de slecht tot niet werkende verbinding. 

 

Dat komt door/vanuit het Odido Glasvezel netwerk. Maar ik begrijp dat dit niet iets is waar de Helpdesk zich op richt. En dat daarvoor ook de technische kennis ontbreekt. "Jitter wat is dat?" 

 

En ik verwacht dit ook niet van jouw collega's en jou. Dus is het nodig dit door te zetten naar de volgende laag. Welke de teamleider zou zijn, als ik mij de structuur bij jullie probeer voor te stellen. 

 

Weet ook de teamleider niet wat het te hoge Jitter probleem in voornamelijk de avonduren zou kunnen veroorzaken dan is het de beurt aan de Back Office of de Technische Dienst. 

 

Dat verwacht ik dus nu ook dat er gaat gebeuren. 

 

@Teresa van Odido 

 

Bij deze nogmaals het meerst recente record aan Jitter, als uitkomst van de Snelheidtest van Odido zelf: 

 

Wat is Jitter? 

 

"Jitter is de variatie in tijd die datapakketjes nodig hebben om zich binnen een netwerk te verplaatsen. Deze onregelmatigheid wordt veroorzaakt door afwijkingen in het pad van het pakketje, waardoor het iets later aankomt. Hierdoor verandert de volgorde waarin een set pakketjes aankomt." 

 

Dit is vooral duidelijk merkbaar bij WiFi verbindingen. 

 

Jitter dient in ieder geval beneden de 30ms te blijven. Idealiter ligt het ergens tussen de 0 en 2ms (milliseconden). 

 

Bij hogere jitter waarden, typisch boven de 30ms, zullen webpagina's traag tot niet laden. En naarmate de jitter hoger wordt zullen bepaalde internet diensten foutmeldingen geven. 

 

De data pakketjes zelf kunnen nog steeds met hoge snelheid up- en downloaden. En ook ping tijden zijn geen goede graadmeter. 

 

Met een jitter van 3500ms doet een data pakketje er 3,5 seconden over. Dan houdt het internet gebeuren gewoon helemaal op. 

 

Jitter wordt zeer waarschijnlijk veroorzaakt door een routering fout. En dus lijkt het antwoord op de vraag waarom KPN wel lage jitter (0..2ms) tijden heeft omdat zij de routering in hun netwerk prima op orde hebben. 

 

En bij Odido gaat er schijnbaar dus in hun glasvezel netwerk iets verkeerd. Een ander extern IP adres zou voor mij een oplossing kunnen zijn omdat deze mogelijk geen routering storing kent in de avonduren. 

Hopelijk pikt Odido dit nou eens serieus op. 

Reputatie 3

Krijg je geen nieuw extern IP adres als je een andere router aansluit?

@harmenzo Nee, ik vermoed dat de lease teminste 24 uur is. Als test had ik de Huawei modem/router al eens gebruikt. (Dezelfde problematiek bleef.) 

Helaas behield ik daarmee ook hetzelfde IP adres. 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Harwin, ik ben meteen voor je gaan kijken en zie dat je contact gehad hebt met onze klantenservice. Zij hebben Guidion voor je aangestuurd. Als het goed is heb je een bericht gehad om een afspraak met Guidion in te plannen. Zou je mij op de hoogte willen houden van het bezoek? 

Hallo @Tommie van Odido

Inmiddels heb ik voor maandag 19 februari 2024 's ochtends een afspraak ingepland. Duurt nogmaals bijna 3 weken.  

Nou is er hier 's morgens geen probleem met de glasvezel internet verbinding. Het functioneerd dan redelijk tot goed. Dus vrees ik dat de betreffende monteur hier dan met een verhaal vandaan gaat komen dat het allemaal in orde is. 

En dus de ellende blijft voortduren. Omdat er voornamelijk 's avonds nauwelijks tot geen internet mogelijk is. 

De oorzaak is een te hoge jitter en dat komt uit het Odido netwerk. Mogelijk te weinig capaciteit op drukke internet tijden. Of er gaat iets fout bij de routering in combinatie met het IP adres wat gekoppeld is aan het aansluitpunt hier. 

Daar gaat de monteur in de ochtend niks van merken. De lijn lijkt verder ook in orde. Ping, down- en upload snelheid, ze geven een vertekend beeld. 

Aan een routering probleem in jullie netwerk kan de monteur weinig doen. Zeker als deze dit in de ochtend niet kan constateren dat er iets met de verbinding is. 

Inmiddels heb ik al meerdere keren om een ander extern IP adres gevraagd. Omdat ik zelf vermoed dat daarmee het vermoedelijke routering probleem met name tijdens de drukke avonduren verholpen zal zijn. 

Bij Odido kan ik niet in het netwerk kijken. Maar het lijkt er toch sterk op dat daar het probleem vandaan komt. 

Daarom nogmaals mijn verzoek om een ander extern IP adres. Na deze week is de Odido voucher voor gratis mobiel internet op en mag ik nogmaals weer veel geduld oefenen. 

Regel a.u.b. per omgaande een ander extern IP adres voor de aansluiting hier. Dan kijk ik dat 3 dagen aan en geef ik daarna uitslag. 

Niet goed, dan door met de monteur en wel goed dan kan ik deze afzeggen. 

Neem mij nou a.u.b. serieus in mijn verzoek. Odido levert vanaf de eerste dag niet het product waar ik voor betaal. En daar komt dan nu ook nog eens 3 weken wachten op een monteur bij. Na al wekenlang van het kastje naar de muur te zijn gestuurd. 

Graag daarom de toezegging dat er vandaag voor 18 uur nog een ander extern IP adres toegewezen zal worden.

En dan houd ik jou over het effect daarvan verder op de hoogte. 

Woensdag 31 januari 2024 

Ook het 4G(+) netwerk van Odido toont duidelijk dat er op drukke internet tijden nauwelijks tot geen internet mogelijk is. 

De tweede gratis voucher hiervoor is nog enkele dagen geldig. Vervolgens zou ik tot 19 februari 2024 mogen wachten op de monteur van een extern bedrijf. 

Voor mij is het inmiddels meer dan duidelijk dat Odido een slecht functionerend intern netwerk heeft. Met extreem hoge jitter op drukke internet tijden is er nauwelijks nog iets anders denkbaar. 

Te hoge jitter duidt op een slecht functionerend netwerk. Dat kan aan de routering opzet liggen of gewoon aan het gebrek aan bandbreedte capaciteit. Dit is dan voornamelijk merkbaar tijdens spitsuren op het internet netwerk van Odido. 

Bij WiFi thuis is dat het sterkst merkbaar. Deze wordt bij een hoge jitter in het Odido netwerk zelf compleet onbruikbaar. Dat ligt niet aan de modem/router, noch aan het thuisnetwerk. De ellende komt van buitenaf, bij Odido zelf vandaan. 

De Helpdesk medewerkers kunnen hier helaas niks aan doen. Ook een monteur kan dit niet verhelpen door bij de klant thuis op rustige internet tijden de boel door te meten. Voor het externe bedrijf die hun monteurs op pad stuurt, minimaal 3 weken wachttijd, zijn dit tijden als bij een autoschadeherstel bedrijf tijdens ijzel. 

 

Odido stel ik in gebreke, vanaf het eerste begin af aan. En ik ben het steeds weer door dezelfde hoepels moeten springen beu. 

 

Een ander extern IP adres krijgen wordt ook gestagneerd. Terwijl ik daarmee mogelijk nog uit zou kunnen sluiten dat er slechts een deel van het Odido netwerk slecht werkt tijdens internet verkeer piektijden. Of dat er sprake is van verkeer ingestelde routering gekoppeld aan het huidige externe IP adres. Al acht ik dat laatste vrijwel uitgesloten. 

 

Dit is de laatste update, want in wezen blijft de ellende gewoon voortduren. Er is enkel lange baan schuifwerk en dan begint het kastje naar de muur sturen weer opnieuw. 

 

Betalen voor een dienst die nu al 4 weken faalt en dan nog 3 weken wachten om vervolgens weer door de mallemolen te moeten gaan omdat hier thuis geen probleem gevonden kan worden daar pas ik voor. 

 

Volgens mij kan ik inmiddels zonder gezeur of boete van Odido overstappen naar een andere aanbieder? 

 

Het is wel 'mooi' geweest, ik ben er helemaal klaar mee. 

Volgens mij kan ik inmiddels zonder gezeur of boete van Odido overstappen naar een andere aanbieder? 

Mocht je willen. Ik heb exact hetzelfde probleem en moet een maand slecht internet uitzitten vanwege de opzegtermijn die in beton gegoten is. Je kan immers maar 1 aanbieder tegelijk op je glasvezel aansluiting hebben. Die boete betaal je dus in ergernis, frustratie en vrije tijd. Op dit punt heb ik er grof geld voorover om Odido van mijn lijn te krijgen. Maar helaas…..

@Slecht56 ,  

Het voelt nu als dat ik aan het lijntje gehouden word. Letterlijk en figuurlijk. 

Eigenlijk wil ik ook niet over naar KPN Glasvezel. Ziggo lijkt dan uiteindelijk de minst slechte keuze en de duurste. Het lijkt er evenwel op dat er weinig te kiezen over blijft. Want het is kiezen tussen twee monopolie houders, ieder met een eigen fysiek netwerk. 

Bij het voortdurend in gebreke blijven zou per direct overstappen geen enkel punt mogen zijn. En vrij van boete of opzegtermijn. Het contract wordt niet nagekomen dus is het eenzijdig verbreken er van juridisch beschouwd volstrekt legitiem. 

En het vrijgeven en aansluiten van de lijn is voor zover mij bekend in handen van de KPN. Odido is in dit geheel schijnbaar een virtuele provider. Deze regelt alleen het gebeuren vanaf het Glasvezel internet aansluitpunt thuis.

Daar buiten is netwerk beheerder KPN die de met de scepter zwaait. Het veranderd aan de slechte tot onbruikbare verbinding tijdens drukke Internet spits tijden niets. 

Toch maar eens kijken wat Ziggo te bieden heeft. 

Zondag 4 februari 2024 

Tot slot

* De twee gratis mobiel internet vouchers zijn op. Dus ook geen tijdelijk internet meer via 4G(+). Eveneens daar bij tijd en wijle slecht tot geen internet. 

* 's Avonds en overdag in het weekend overwegend slecht tot geen internet via de Glasvezel aansluiting. Dat is zo vanaf het eerste moment op 3 januari 2024. 

* Regelmatig met de Helpdesk gebeld. De medewerkers doen volgens mij naar vermogen hun best.

* Ze volgen duidelijk enkel standaard geleerde procedures. Dit leidt tot herhaling van dezelfde 'stappen'. Die ik als klant 'moet' uitvoeren. Anders komt er geen vervolg... 

* Het lijkt er op dat een mogelijk klantcontact document slecht wordt bijgehouden. Of het wordt te weinig geraadpleegd. Als klant krijg ik telkens het gevoel van het kastje naar de muur gestuurd te worden. 

* Er lijkt geen teamleiding aanwezig te zijn die op den duur een casus overneemt waar de Helpdesk medewerkers duidelijk geen oplossing kunnen bieden. 

​​​* Telkens komt het er bij de standaard Helpdesk procedure op neer dat het probleem bij de klant ligt. En dat het om een continue slecht tot niet werkende internetverbinding gaat. Hoe ik er ook weer op hamer dat er periodes zijn waarop de verbinding wel redelijk tot goed lijkt te werken. 

* De focus bij de Helpdesk medewerkers ligt op het  internet aansluitpunt thuis en alles wat daar op is aangesloten. Weer lijkt het alsof de medewerkers enkel binnen die kaders zijn getraind. Ook daar mist er teamleiding om de boel vervolgens wel in goede banen te leiden. 

* Uiteindelijk na weken wachten komt er een reactie van de zogeheten 'back-office'. Waarschijnlijk ging de email via het slecht tot niet werkende Odido internet netwerk... 

​​​​* Een monteur van een extern bedrijf zou hier thuis de boel moeten doormeten enzovoorts. Weer wordt er niet maar mij geluisterd, noch wordt mijn kennis en ervaring serieus genomen.

* Nog weer 3 weken wachten en als het mij op die ochtend niet uitkomt, dan een maand wachten. En wat gaat die monteur doen? Nou vanaf het internet aansluitpunt hier thuis meten en kijken waar 'hier' het probleem zit.

* De monteur komt dan op een tijd dat er redelijk tot goed internet is hier thuis. Dus die kan dan concluderen dat het allemaal in orde is. En ik kan 's avonds weer met de Helpdesk bellen dat er slecht tot geen internet is. Je voelt het waarschijnlijk al wel aan welke kant dat op gaat. 

* Oh ja, mogelijk krijg ik ook een rekening van het externe bedrijf. Welke alleen onderzoekt vanaf het internet aansluitpunt thuis. Ja, en ik gekke Loedje met z'n papieren hoedje. Zucht... 

Conclusie 

- Er bestaat bij Odido geen erkenning van de absurd hoge Jitter waarden in het eigen netwerk. Welke overigens duidelijk aantonen dat het probleem buiten het internet aansluit punt van de klant thuis ligt. En dus ligt het aan de routering en de bandbreedte capaciteit van het Odido netwerk zelf. 

- Men kan, wil of mag schijnbaar niet erkennen, vanuit Odido zelf, dat er op gebruikers piekmomenten slecht tot geen internet mogelijk is. Wat voornamelijk thuis via WiFi en 4G(+) merkbaar is. De soms bizar hoge Jitter waarden getuigen daarvan. 

- Telkens wordt er weer teruggegrepen op de Ping en de Down- en Upload waarden. Alsof deze aan zouden kunnen tonen dat alles wel goed werkt. Terwijl de Jitter waarde juist bepaald hoe lang data pakketjes ronddwalen over het netwerk. Hoge Jitter waarden geven op den duur foutmeldingen. En internet diensten houden op met werken. 

​​​​​​- Of de kennis mist hierover, of klanten worden aan het lijntje gehouden. Een ander extern IP adres kan men ook niet regelen. Om eventueel uit te sluiten dat er een verkeerde routering is ingesteld, zou dat kunnen helpen. Of in ieder geval dat uitsluiten. Maar er wordt niet op ingegaan.

- En ik vermoed nu dat Odido een virtuele Glasvezel internet aanbieder is. (In tegenstelling tot hun 4G[+] mobiele netwerk.) Dus zijn zij voor alles wat buiten het internet aansluitpunt thuis ligt afhankelijk van de eigenaar en beheerder van het Glasvezelnetwerk. En dat is de KPN. 

- Streamingdiensten hebben waarschijnlijk wel een gunstige routering en bandbreedte capaciteit gehuurd binnen het netwerk. Wat op internet piektijden dan ten koste zou kunnen gaan van het Internet gebruik door klanten welke nauwelijks tot geen gebruik maken van deze streamingdiensten. 

- De rekening wordt ondertussen wel gewoon maandelijks automatisch overgemaakt. Terwijl ik extra kosten heb en bepaalde zaken niet goed via internet dagelijks kan regelen. En de 2 gratis internet vouchers zijn nu op waardoor via 4G[+] het ook ophoud. 

​​

​​​En wat nu? 

Overstappen naar KPN wil ik liever niet. En in Odido ben ik mijn vertrouwen kwijt. Maar dankzij KPN begon deze ellende. Want DSL via de vertrouwde koperkabel wil de KPN niet meer ondersteunen. Terwijl dat prima functioneerde. En wellicht wordt Odido door monopolist KPN technisch dwarsgezeten. Maar goed, als dat zo is dan mag Odido daar wel eens publiekelijk over aan de bel trekken. 

Ziggo dan? Heeft net als KPN ook een monopolie, maar dan op het kabelnetwerk. Maar ik wil geen TV kanalen en ik pas voor een of andere streaming dienst welkoms kado. Wel wil ik de vaste telefoonlijn meenemen. Helaas, dat kan alleen bij een compleet pakket... Nee dus. 

Geef mij de koperlijn DSL maar weer terug en dan ook gewoon bij Odido. Gamen doe ik niet, streamingsdiensten boeien me niet en Radio en TV kanalen zijn hier overbodig. 

Internet wat goed werkt op ieder moment van de dag en de vaste telefoonlijn die het doet. Of dat via VOIP is of niet doet er weinig toe. 

Als het maar werkt naar behoren, want daar betaal ik immers voor? 

En wil je over naar Glasvezel? Bezint eer ge begint. 

- En ik vermoed nu dat Odido een virtuele Glasvezel internet aanbieder is. (In tegenstelling tot hun 4G[+] mobiele netwerk.) Dus zijn zij voor alles wat buiten het internet aansluitpunt thuis ligt afhankelijk van de eigenaar en beheerder van het Glasvezelnetwerk. En dat is de KPN. 

 

 

Nogmaals, dit klopt niet. Odido/Glasoperator gebruikt enkel de fysieke infrastructuur van KPN, alles daarvoor en daarachter regelen ze zelf, de ervaring tussen Glasoperator als belichter of KPN als belichter kan op hetzelfde adres dus behoorlijk verschillen.

 

En wil je over naar Glasvezel? Bezint eer ge begint.

 

Niks mis met glasvezel, jij zit gewoon momenteel bij een provider die z’n zaakjes niet helemaal op orde heeft.

Bedankt voor het verduidelijken @prodigy. Dan ligt het dus in het geheel bij Odido. En die mag de boel nu wel op orde zien te krijgen. 

Bij welke provider heb jij zelf goede ervaringen met glasvezel? 

Dinsdag 13 februari 2024 

Op 9 februari nogmaals met de Helpdesk gebeld.

Meteen Odido mobiel internet vouchers gekregen om de komende tijd gebruik van te kunnen maken. 

Jammer dat 4G(+) ook bij tijd en wijle slecht tot onbruikbaar is.

Er lijkt toch echt iets in het eigen netwerk van Odido te falen. Met name op drukke internet gebruik tijden in Nederland is dat merkbaar. 

Verder besloten om de komst van de monteur toch af te wachten. Dan kan in ieder geval weggestreept worden dat het probleem hier ligt vanaf het glasvezel internet aansluitpunt. 

En daarna? Geen idee. 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Harwin, we hebben afgelopen vrijdag een update met verbeteringen uitgerold voor iedereen met een T-56 modem. Het enige wat je hoeft te doen om ervan te profiteren, is je modem opnieuw opstarten. Na deze update zouden spikes niet meer moeten voorkomen en zou alles soepeler moeten werken! Kan je me laten weten of het daarna opgelost is? 

Hallo @Tommie van Odido , 

Heb de modem op opnieuw opgestart. Maar helaas, nog steeds slecht tot geen internet op drukke data verkeer tijden. (Daarmee bedoel ik voornamelijk 's avonds tussen 19 en 23 uur.) 

De Jitter zal nog wel extreem hoog zijn. Want een snelheidstest kon ik niet eens uitvoeren. 

Nu gebruik ik op mijn mobiel weer 4G(+) internet, van Odido, dankzij de voucher, dat werkt vrij goed. Maar ook daar is het bij tijd en wijle slecht tot onbruikbaar. 

Jammer, maar de modem software update heeft het helaas niet gefikst. 

Dankje voor het melden. 

Reputatie 2

De nieuwe firmware heeft niets met jitter en package loss te maken helaas.

Ik gebruik mijn eigen router en heb ook kast van beiden.

Zelfde apparatuur met Caiway geen enkel probleem.

Reputatie 3

Ik zag toch wel een duidelijk verschil qua pingspikes met de Zyxel T56 of mijn Fritzbox. Maar mijn verbinding is sowieso nooit dramatisch slecht geweest, dus het zal mede daaraan liggen dat ik met de Fritzbox nu helemaal geen problemen meer ervaar.

De nieuwe firmware heb ik trouwens nog niet geprobeerd.

Hallo @alexsdam , 

Inderdaad de Jitter blijft, het lijkt toch echt aan het netwerk van Odido te liggen. Maar goed, de firmware update zal vast wel ergens nut voor hebben. 

DSL, ook Odido, werkte prima, die modem heb ik ook nog gebruikt. Zelfde Jitter probleem. Er gaan dus in het Odido netwerk zelf pakketjes rond en rond en ze komen veel te laat aan. Of ze komen helemaal niet binnen. 

Merk het soms bij 4G(+) ook. En die gaat helemaal niet via de T56 modem. 

Alles wijst op een structureel probleem in het Odido internet netwerk. Bandbreedte capaciteit die vooral op drukke internet verkeer tijden zorgt voor routering problemen en dus tot extreem hoge Jitter en pakket verlies lijdt? 

Daar lijkt het wel op. En alles is nu wel uitgesloten wat het thuis gebeuren betreft. Maar goed eerst zal een monteur dat nog mogen bevestigen vermoed ik. 

Helaas, nog even geduld oefenen. 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Harwin, zou je opnieuw een volledige test willen uitvoeren? Ik ben wel benieuwd wat we daarop kunnen vinden.

Pingtest

De computer of laptop dient bekabeld aangesloten te zijn op het modem, een speedtest van een tv of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken.

Zorg ervoor dat alleen de computer of laptop aangesloten is op het modem. Koppel alle andere apparaten los.

  • Specificaties van het gebruikte modem/router tijdens de problemen en uitvoeren van de test.
  • Speelt het probleem de hele dag door of alleen op bepaalde momenten van de dag
  • Is het apparaat (de betreffende client) aangesloten op de 2.5 Gbit/s Lan poort of een 1 Gbit/s Lan poort 
  • Deel de resultaten van een ping test naar 8.8.8.8, alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Ping 8.8.8.8
      • Windows command prompt; ping -n 1000 8.8.8.8
      • Linux/Mac terminal; ping -c 1000 8.8.8.8
  • Deel de resultaten van een ping naar de first hop, dit is het tweede adres wat je ziet in een traceroute. Alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Vind de first hop (de tweede regel, geel omlijnd op de screenshot)
      • Start een traceroute naar 8.8.8.8
        • Windows command prompt; tracert 8.8.8.8
        • Linux/max terminal; traceroute 8.8.8.8

 

 

    • Ping het gevonden IP-adres
      • Windows command prompt; ping -n 1000 IP-adres
      • Linux/Mac terminal; ping -n 1000 IP-adres

Hallo @harmenzo , 

Het probleem wordt veroorzaakt door een veel te hoge Jitter waarde. Dit was zo vanaf het eerste moment dat er hier glasvezel internet was aangesloten. 

Met name in de avonduren, tussen 19 en 23 uur. En soms ook overdag in het weekend. 

Als ik een Speedtest uitvoer dan kan ik gaan tellen zodra ik op (GA) klik. "Een en twintig, twee en twintig..." Enzovoorts. Het duurt dan een aantal seconden voor het 'Ping' resultaat dan verschijnt. 

Dan weet ik al dat er een extreem hoge Jitter waarde volgt. Tenminste als er geen server fout komt.

Slechtste gemeten Jitter tot nu toe, ruim 3500 Ms. 

In wezen heb ik alles kunnen afstrepen wat mogelijk hier thuis de oorzaak zou kunnen zijn. 

Tot voor kort was DSL hier in gebruik. Altijd dik in orde. Er moest glasvezel komen omdat KPN stopt met de koperkabel ondersteuning. 

Helaas, tot nu toe teleurstellend. En frustrerend omdat de Helpdesk het telkens weer terugkaatst naar de situatie thuis, vanaf het internet aansluitpunt... 

Sinds de firmware update lijkt mijn USB stick in de T56 wel sneller uit te lezen. Dus dat is voor mij wel een plus. 

Verder maar weer met hopen op een oplossing. 

Beste @Tommie van Odido , 

 

Graag zou ik eerst zien dat er gezorgd wordt voor een ander extern IP adres gekoppeld aan de aansluiting hier. 

En wel 1 die buiten de voor het mobiel internet van Odido gebruikte reeks(en) valt. Een die brgint met 131 of zo. Dit werkte bij de DSL aansluiting uitstekend. 

Nogmaals het probleem wordt veroorzaakt door de bizar hoge Jitter waarden. Met name 's avonds tussen 19 en 23 uur. Soms overdag en af en toe in het weekeinde gedurende de dag en in de avonduren. 

De ene Helpdesk medewerker na de ander, hier of via de telefoon, vraagt mij telkens weer om dezelfde handelingen door te voeren. 

Het is nu wel mooi geweest wat betreft mij eindeloos hetzelfde laten proberen en dan schijnbaar telkens een andere uitkomst verwachten. 

En ik neem aan dat bij Odido ook zoiets bestaat als een klantcontact document. Dus daar zal toch wel een en ander inmiddels over deze casus in staan. 

De modem heb ik na vrijdag al twee keer, langer dan 30 seconden, compleet van het stroom gehad. 

Volgens mij werkt het USB stickje uitlezen nu wel rapper, althans die indruk heb ik. Dat vind ik in ieder geval positief. 

Laat maar weten wanneer er een ander extern IP adres is toegewezen. En ik heb begrepen dat Odido dit zelf in beheer heeft als Glasvezel operator. Dus dat zal vast zo geregeld zijn. 

En zodra hier een ander extern IP adres gekoppeld is maak ik tijd vrij in de avonduren om de door jouw gevraagde testen uit te voeren. 

 

Alvast bedankt voor de moeite. 

Reageer