Beantwoord

Waarom heeft KPN geen jitter problemen?

  • 6 January 2024
  • 85 reacties
  • 2075 Bekeken

Per februari 2024 zou KPN stoppen met de koperkabel. Dus was de keuze: Ziggo kabel, Mobiel netwerk of Glasvezel. Odido liet dit ruim op tijd weten. 

 

De keuze werd Glasvezel via Odido. Want jarenlang tevreden klant van T-Mobile, dus dan Odido. Aanbieding van negen maanden, ja maar daarna flink duurder uit. Maar goed zelfs de traagste verbinding is nog veel rapper dan internet via de telefoonlijn. 

 

Alles geïnstalleerd, nieuwe switch aangeschaft. Voor WiFi ideale kanaal instellingen gezet. Enzovoorts. Duurt even, maar dan is het ook iets. 

 

En dan werkt internet ongelooflijk traag, tot helemaal niet zelfs... Alles geprobeerd, modem gereset, instellingen aangepast. Ethernet / Wifi, geen verschil, het werkt bedroevend slecht. 

Na lang zoeken kom ik uit bij de Odido community site. En daar lees ik de ene bevestiging na de andere. JITTER, er is geen tag van te vinden, maar dat is de oorzaak van de trage internet verbinding. 

 

Daar kwam ik meerdere keren achter met de snelheid test van Odido zelf.

 

Voor het geval jij sinds je glasvezel van Odido hebt ook internet time-out fouten hebt, het wordt veroorzaakt door wat bekend staat als JITTER. Deze dient beneden de 30 milliseconden te blijven. 

 

​​​​Het komt er op neer dat de pakketjes erg slecht met veel vertraging over het netwerk verstuurd worden. Dan gaat het via vele omwegen, lang onderling trage verbindingen of er is te weinig netwerk bandbreedte capaciteit waardoor er opstoppingen ontstaan. 

 

​​​​​​Omdat alle data in pakketjes wordt opgedeeld en die apart verstuurd worden kan het zijn dat er een pakketje nog onderweg is waardoor een webpagina in het geheel niet getoond kan worden. Uiteindelijk kan dit tot een time-out leiden. 

 

​​​​​Bij de oude vertrouwde (KPN) telefoonlijn internet heb ik dit nog nooit meegemaakt. 

 

Nu is het voor mij bizar dat dit wel gebeurt op een Glasvezel netwerk. Nota bene ook aangelegd door de KPN en onder hun beheer. En wat ik lees over een KPN abbonement op hetzelfde glasvezel netwerk is dat daar 2ms Jitter is...!? 

 

Absurd... 

 

De enige verklaring zou zijn dat Odido zelf een internet netwerk heeft die gebruik maakt van de Glasvezel infrastructuur van de KPN. 

 

En dan het eigen Odido netwerk te weining bandbreedte capaciteit heeft en krachtige routers mist om hun klanten van snel en stabiel internet te kunnen voorzien. 

 

Want als KPN het kan via hun Glasvezel netwerk, waarom kan Odido het dan niet. T-Mobile was nou niet echt een of ander ICT BVtje die ook internet aanbood. 

 

En onze vaste telefoonlijn geeft ook 'tuut tuut tuut', we kunnen niet bellen via de VOIP lijn en niet gebeld worden. 

 

Dus Odido, als KPN het lukt om gemiddeld op 2ms JITTER uit te komen, hoezo lukt het zo'n groot bedrijf zoals Odido dan niet? 

 

Mijn uiteindelijke vraag: Wanneer komt Odido met een Jitter gemiddelde die beneden de 30ms gemiddeld blijft? 

 

Want de rekening, aanbieding of niet, mag wel iedere maand op tijd voldaan worden. 

 

 

 

 

 

 

 

icon

Beste antwoord door EddeG 7 January 2024, 10:44

Bekijk origineel

85 reacties

Hoi @Pineapple2607 , 

Met mijn DSL precies eender in Winschoten. Het werkte nagenoeg perfect. Bij uitzondering wel eens een enkele keer een aantal uren een storing. 

Volgens de monteur van Allinq (KPN NetwerkNL) ligt het probleem echt aan de kant van Odido. Want wat de fysieke glasvezel kabel verbinding metingen betreft is alles dik in orde. Nog beter dan de minimale eisen die KPN zelf aan de verbinding stelt. 

Als ik de Speedtest uitvoer, op de tijden dat ik slecht tot geen internet heb zijn de Jitter waarden absurd hoog. Dit betekent dat de data pakketjes ongelooflijk lang onderweg zijn. De hoogst gemeten waarde was ruim 3500ms, oftewel 3,5 seconden... 

Omdat dit alleen op gezette tijden zo is, 's avonds vanaf een uur of 7 tot ongeveer 11 uur, lijkt dit een netwerk capaciteit en/of routering probleem te betreffen.

Mijn vermoeden is dat het ligt aan onvoldoende capaciteit bij Odido om tijdens piekmomenten een Jitter te kunnen garanderen beneden de 30ms. Normaliter is dit nauwelijks meetbaar en geeft het 1ms weer bij een Speedtest. 

De Allinq monteur stelde dat mijn de fysieke glasvezel verbinding dik in orde is. Uitgesloten dus dat bij KPN NetwerkNL iets verkeerd gaat. 

Wat blijft er dan over? 

Het door Odido toegewezen IP adres schijnt onderdeel te zijn van hun (van oudsher TELE2) mobiel internet netwerk. Waar veel klachten over schijnen te zijn. Met name tijdens drukke internet verkeer tijden... 

Toevallig? 

Mocht het IP adres van jouw aansluiting ook binnen de reeks van het Odido mobiel internet netwerk liggen dan zou daar, volgens mijn eigen beredenering, wel eens het probleem kunnen liggen. 

Men schijnt bij Odido problemen te hebben met het uitrollen van 5G. Dat boeit mij weinig, maar daar schijnen capaciteit en routering problemen uit voort te komen. 

Aansluitingen die een IP adres hebben gekregen in de reeks van het mobiele internet netwerk van Odido zullen dit ervaren als slechte tot niet werkende verbinding tijdens internet gebruik spitsuren. 

De Helpdesk medewerkers krijgen vanuit Odido zelf aangestuurd dat er voldoende capaciteit is, heb ik inmiddels het idee. (Of dat ze dat koste wat het kost moeten terug koppelen, want er wordt hard aan gewerkt om het te verbeteren). 

Ook tijdens internet gebruik piekmomenten, zou glasvezel dan super werken. Dus moet het terug naar KPN NetwerkNL, die moet ergens in Zwolle dan duizenden euro kostende hardware vervangen. Want het ligt niet aan de netwerk structuur van Odido zelf. 

Inkijk krijgt ik natuurlijk niet. Wel kan ik nagaan, aan de hand van de Jitter waarden, dat het probleem wel degelijk bij Odido ligt. 

Een ander IP adres, buiten het 4G (5G) mobiel internet bereik, zou volgens mij dit onmiddellijk oplossen. 

Maar na 3 maanden van wel automatisch de rekening betaald te hebben en voortdurend aan het lijntje gehouden worden ben ik er meer dan klaar mee. 

Hopelijk krijg jij het binnenkort wel voor elkaar. 

Hier wordt ook gebruik gemaakt van het netwerk van KPN en begint mijn externe IP met 82.172.

Het zou mooi zijn als Odido dit probleem niet meer individueel aanvliegt maar escaleert als een grote case met impact bij meerdere klanten en zou ook op de storingspagina moeten komen te staan. 

Hoi @Pineapple2607 , 

Het IP adres van jouw aansluiting ligt ook binnen één van de (voormalige) TELE2 reeksen. Mogelijk ook voornamelijk gebruikt voor het 4G (5G uitrol) mobiel internet van Odido. 

Mijn indruk van Odido, na 3 maanden aan het lijntje te zijn gehouden, is dat dit lijkt op schade beheersing tactiek. 

Op mijn herhaalde verzoek voor een nieuw IP adres, hoger dan ongeveer 130.x.x.x, wordt niet ingegaan. Ondertussen moet ik aan allerlei procedures voldoen, oftewel herhaaldelijk dezelfde niet werkende handelingen uitvoeren. En dan schijnbaar een andere uitkomst verwachten. 

Vervolgens gaat het signaal na een bezoek van een monteur weer op groen, want de fysieke glasvezel verbinding van KPN NetwerkNL is dik in orde.

Dus mag ik vanavond weer met de Helpdesk gaan bellen. Moet ik door allerlei hoepels springen, want anders mag het niet door naar de Technische Dienst en ja vervelend maar procedures. Vervolgens mag ik uit gaan leggen wat Jitter is en waarom dat duidt op een routering / capaciteit fout, doe ik graag overigens, om vervolgens weer te mogen vragen om Vouchers omdat ik anders bepaalde financiële zaken niet kan regelen. 

Zou Odido dit benaderen als een grote zaak dan zou daarmee erkent worden dat er een flessenhals probleem ergens in hun eigen internet infrastructuur zit. En dat zie ik echt niet gebeuren, inmiddels ben ik buitengewoon skeptisch geworden. 

Odido wil graag de wegvallende DSL klanten (KPN trekt daar de stekker uit, kan Odido weer niets aan doen) naar hun Glasvezel aansluiting over plaatsen. Een voortdurende storing melding, zeker op interne piek gebruik tijden, is een slechte verkoop tactiek. 

Het zou mij bijzonder verbazen als dit als een grote klachten zaak opgepikt zou worden. 

Maar wie weet vindt iemand bij Odido toch ergens een verkeerde instelling in hun eigen Internet  infrastructuur. En is daarmee alles in 1 keer opgelost. 

En het zou ook zomaar droog en zonnig weer kunnen worden in Nederland. 

Nou ben ik inmiddels zo cynisch ingesteld dat ik dat laatste nog eerder verwacht. 

Hopelijk gaat dit voor jou wel snel opgelost worden. 

@Harwin 

Als ik de Guidion monteur moet geloven heb jij ook een ONT hangen die problemen veroorzaakt. Een ONT beginnend met GNXS050.... en GNXS023.… veroorzaakt problemen en als ik in dit topic kijk heb jij deze ook na vervanging weer gekregen.

Bij mij wordt nu KPN aangestuurd om deze te vervangen. Ik houd je op de hoogte.

Hoi @Pineapple2607 , 

Dankjewel voor de info. Beide ONT's zijn inderdaad van GNXS050... Het zou geweldig zijn als het uiteindelijk opgelost kan worden met een ander type ONT. 

En ik houd je ook op de hoogte van het vervolg, via dit platform. 

Dankzij een behulpzame Odido Helpdesk medewerker is het nogmaals weer door gezet naar de Back Office / Technische Dienst. 

Deze koppelen vervolgens terug dat er geen nieuw IP adres mogelijk is. Op zich is dit voor mij al vreemd en beschouw ik het als onwil. 

Vervolgens zou het aan Wifi 6 liggen en ligt dan het probleem thuis, waarmee de zaak gesloten is voor de Back Office/ Technische afdeling van Odido... 

Zonder aan te geven hoe het kan dat er slecht tot geen internet mogelijk is in voornamelijk de avonduren. (En soms overdag in het weekend.) 

Sterker nog. Hoe kunnen de vast bekabelde computers in het netwerk daar dan in vredesnaam ook last van hebben...!? 

De test procedures die ik al meerdere keren heb doorlopen gaan via een vaste kabel verbinding, direct op de modem/router van Odido aangesloten. 

Wifi heb ik dan nota bene uitgezet in de Zyxel T56, tijdens het testen... De Wifi kanalen heb ik overigens ingesteld op (zo goed als) vrije kanalen. En dat werkt buiten de slechte tot geen internet periodes ook naar verwachting. 

Dus, het probleem ligt wat mij betreft bij Odido. En mijn uiteindelijke klacht betreft onkunde of onwil van de Back Office / Technische Dienst. Waardoor het probleem nu al een kwartaal lang voortduurt. 

En wel iedere maand automatisch incasseren. 

Alle Helpdesk medewerkers bedankt voor de inzet en de hulp. Jullie kunnen hier verder niks aan doen, dat begrijp ik. 

Degenen die dit allang hadden moeten oplossen hebben keer op keer gefaald door het probleem van zich af te schuiven en bij anderen neer te leggen. Waardoor de Helpdesk medewerkers het weer op hun bord krijgen. 

Zeker na het bezoek van de Allinq monteur heb ik toch meer vertrouwen dat ik met een overstap naar de KPN beter uit ben. 

De Helpdesk medewerkers van Odido hebben absoluut hun best gedaan, waarvoor dank. Daar heeft het in ieder geval niet aan gelegen. 

Heb je nog getracht een nieuwe ONT aan te vragen? Dit verzoek loopt nu nog bij mij, maar helaas nog geen update. Afgelopen dagen was weer niet te doen in de avond.

Goedemorgen,

 

Exact dezelfde problemen gehad met hele trage ping in de avond. Sinds vandaag aangesloten op het KPN Netwerk en alle problemen zijn weg.

Goedemorgen,

 

Exact dezelfde problemen gehad met hele trage ping in de avond. Sinds vandaag aangesloten op het KPN Netwerk en alle problemen zijn weg.



Goed om te weten, ik moet nog even wachten tot ik alles van KPN heb ontvangen en ik word 3 mei aangesloten op het netwerk van KPN. Als dan alles is opgelost ga ik nog wel een compesatie aanvragen voor de afgelopen 2 maanden met heel slecht internet. Gisteravond was het ook weer niet te doen.

Zie hier mijn speedtest die ik zojuist heb gedaan :)

Reageer