Beantwoord

Zyxel met wegvallende wifi connectie.



Toon eerste reactie

103 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @kkevinkk, we zullen de bevindingen van het development team in dit topic plaatsen zodat iedere user met gelijksoortige problemen gelijk de status van het onderzoek ziet! Ik wil wel met je afspreken dat we je een privéberichtje sturen zodat je een melding krijgt. Is dat een ideetje? 😄

Reputatie 1

Hier dezelfde problemen, wegvallende WiFi op Apple MacBook, iPhone, iPad, Apple TV. Heb nu nog versie 2019 7 30 van de firmware. Ook op mijn tweede nieuwe modem, 2 weken oud. Hoop ook echt dat 2 juni alles opgelost is, want heb de nieuwe firmware versie nog niet ontvangen. 

Reputatie 7

Hi @pip81, dank voor het delen van je bevindingen! We herkennen de Wifi problemen niet als zijnde dat er een structureel met de Wifi van de Zyxel zou zijn. Wat we wel merken is dat de Zyxel niet altijd even goed communiceert met specifieke devices. Het issue dat jij beschrijft heb ik niet eerder specifiek op deze manier terug gezien maar is wel iets wat ik komende tijd zeker in de gaten ga houden! Vragen die ik hier nog bij heb:

  • Hoeveel apparaten maken er verbinding via Wifi en wat voor soort devices zijn dit?
  • Gebeurt het altijd ongeacht welke apparaten er verbonden zijn (of zelfs als er helemaal niks verbonden is) of alleen wanneer specifieke apparaten verbonden zijn? Is het misschien mogelijk om dit te testen?
  • In sommige gevallen worden de Wifi problemen verholpen door de band steering op de modem uit te zetten en de 2.4 Ghz en 5 Ghz netwerken aparte namen te geven. Zou je dit ook eens willen proberen?


Als antwoord op jouw vraag, op dit moment bieden we alleen de Zyxel aan als modem maar er zijn nog wel oudere modems in omloop (een Huawei en een Draytek). Via de mediaconvertor kan je in principe elk modem aansluiten dat je wil maar als je gebruik maakt van TV dan zal je de VLAN’s hiervoor apart in moeten stellen op je eigen modem en je kan hiermee geen gebruik maken van Vast Bellen.


De woorden ‘modem’ en ‘router’ worden tegenwoordig vaak door elkaar gebruikt en de meeste modems hebben tegenwoordig ook een router functie en andersom. Maar van oorsprong vertaalde je modem het binnenkomende internet signaal en werd een router gebruikt om het signaal vervolgens te verdelen over verschillende apparaten. Moderne modems doen dit laatste ook al waardoor het eigenlijk modem en router in 1 is. Je kan eventueel nog wel een router achter een modem plaatsen zodat deze het router “stukje” overneemt van de modem. 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @DanielWiersma,

 

Het is natuurlijk niet fijn dat jouw verbinding steeds wegvalt en ik kan me daarom ook heel goed voorstellen dat je manisch wordt van dat stuiteren! Uit de lijnmeting kan ik niets aflezen dat afwijkt van de norm. Mag ik vragen welke 2 schakelaars aanstaan op de Media Converter? Het gaat om het kleine, rode rechthoekje aan de zijkant waar hoogstwaarschijnlijk een sticker overheen geplakt zit. Dat rechthoekje herbergt een tiental dipswitches. Het kan zijn dat deze op 3 en 4 staan: soms helpt het om deze dan naar 1 en 6 om te schakelen.

Dank voor je antwoord en suggestie @Piotr! Heb je enig idee aan wat voor tijdsbestek ik dan moet denken voordat de nieuwe firmware beschikbaar komt? Een maand, twee maanden, een half jaar?

Alleen voor internet zou die workaround inderdaad prima zijn, maar dit werkt volgens mij niet i.c.m. het bedienen van een Chromecast gezien het gastnetwerk alleen rechtstreeks toegang tot internet biedt.

P.S. De reden dat ik het vraag is omdat ik overweeg over te stappen naar T-Mobile Thuis.

Reputatie 7

Hey @DanielWiersma,

Je gaat ons toch niet nu al verlaten! :hushed:  Ik wil je heel graag aan een oplossing helpen! Kun je mij aangeven of de monteur een acces point heeft geplaatst tijdens het laatste bezoek? En weet je toevallig of je verbinding ook wegvalt wanneer je bekabeld bent verbonden met je modem? En gebeurt dit dan gelijktijdig met het wegvallen van je Wifi? Hoe meer we weten hoe sneller we een oplossing kunnen vinden. We gaan in ieder geval net zo lang door tot we een oplossing hebben gevonden voor dit probleem!

Reputatie 3

@Piotr de kabel is er altijd! Maar met alleen een Apple TV daaraan kan ik daar niet echt uit de voeten :grinning:.

Een acces point is erg overkill voor mijn complete houten huis. En dan is tevens niet de oplossing voor het daadwerkelijke probleem wat duidelijk in de WiFi antennes van de router zit. En als de WiFi stuitert dan streamed Disney in 4k rustig door naar de Apple TV.

Fijn dat je door wil gaan tot het opgelost is en ik snap vanuit jullie dat het super interessant is als we dat samen kunnen doen, maar als klant wil ik graag gewoon gebruik kunnen maken van de WiFi met alle mobiele aparaten die we in ons huishouden gebruiken.

Persoonlijk ben ik er wel klaar mee en snap dat jullie dit niet kunnen oplossen. Dus verlos mij van het contract en probeer op een andere wijze dit probleem op te lossen. Je zou mijn modem kunnen laten opsturen naar jullie tech department zodat zij hem kunnen gebruiken en op die wijze het probleem op te lossen.

Ik ga dan mijn geluk proberen bij een andere provider, terug naar mijn vorige waar ik geen problemen ondervond met de verbinding of de WiFi. Dus ik hoor graag wanneer de eind datum van mijn contract is.

Reputatie 3

@Piotr , @Jason , @JoëlG  en @Brian | Heren, wederom vanochtend geen WiFi en mijn huisgenoten beginnen het nu ook irritant te vinden. Mijn excuus dat ik er met jullie naar kijk vinden ze niet meer acceptable. Dus wat kunnen jullie doen? En als jullie niet kunnen doen dan voel ik me genoodzaakt een klacht in te dienen ten aanzien van deze situatie.

Mijn geduld is nu wel erg op de proefgesteld en helaas zie ik geen verbeteringen.

 

[En we maken uiteraard ook kosten als de WiFi er niet is, dan gebruiken we mobiel internet en aanzien dit veelvuldig gebeurt gaan onze mobiele bundels er enorm snel doorheen, sinds we aangesloten zijn in September]

ik zie wel dat de modem al zo'n maand of 3 onafgebroken online is dus ik zou beginnen om de modem even een keer te resetten. Mocht dit niet voldoende zijn dan kan je met de stappen in ons Wifi topic het probleem hopelijk gemakkelijk verhelpen.


Vandaag even gedaan, maar eigenlijk een uur na reboot weer last van wegvallende wifi.

Reputatie 3

En 23.00uur en de WiFi stuitert weer. Twee keer op een avond. Enthousiasme verdwijnt met het geduld arm-in-arm via de ethernet kabel het huis uit.

Jammer, vooral ook omdat het vanuit de mannen en vrouwen die er echt wat aan kunnen doen het stil is en zij ook niet bij machte zijn om iets te ondernemen. Het simpel informeren van de klant is al te lastig omdat miscommunicatie te grondslag ligt aan de informatie die zij hebben.

Ik heb dus mijn hoop nu gevestigd op oude lange baard die misschien een verassing brengt. Morgen kijk ik vol verwachting naar de WiFi connectie en naar het firmware nummer en dan? Dan bestaat er een kans dat T-Mobile iets gedaan heeft (en ik blijf hopen op een goede uitkomst), maar de kans is even groot dat er niets gebeurd.

Reputatie 7
Badge +16

Thanks voor je medewerking @DanielWiersma! Normaliter zou dit geen impact moeten hebben, maar omdat het als 1 van de potentiële oplossingen vermeld staat in ons stappenplan, wil ik deze toch met je doorlopen. Het zou heel goed kunnen dat jouw idee klopt, maar just to be sure. :wink:  

Reputatie 1

Ik hoop dat die nieuwe firmware snel komt, want ik ben geen tevreden klant helaas.  Sinds enkele weken ben ik overgestapt van Tele2 naar T-Mobile en ook wij hebben thuis last van om de haverklap wegvallende wifi. 
Een monteur is al een nieuwe modem komen brengen met (natuurlijk) precies hetzelfde probleem. Die workaround met die AP lijkt me wel wat..

Reputatie 1

Hey @Piotr 

 

Wanneer kunnen wij de update verwachten?

Heb exact dezelfde problemen…

 

 

Reputatie 3

@brian fijn dat je een link toevoegt dit subforum, maar dat zijn alle topics en niet een specifiek topic over de voorgenomen firmware update voor de Zyxel modem en welke wijzigingen daar dan inzitten. Ik zou zo’n topic erg op prijs stellen.

Overigens heb ik er ook geen probleem mee als mijn modem word toegevoegd aan de beta testclub voor nieuwe firmware. Uiteraard is het dan wel handig als ik dat weet dan kan ik ook feedback geven op specifieke onderdelen van de firmware of vast stellen dat problemen zijn opgelost.

 

 

Beste @Piotr, @kkevinkk,

Ik vroeg me af of de nieuwe firmware inmiddels is getest en of de problemen hiermee zijn opgelost? Dus dat de wi-fi op Apple devices inmiddels goed werkt, zonder de extra access point?

Reputatie 3

Als zowel je oude als nieuwe modem hetzelfde probleem hebben, dan is de oorzaak van het wegvallen dus niet je apparaat. Ik denk daarom dat het eens nuttig is om uit te zoeken welke andere WLAN-netwerken er in de omgeving zijn. Wellicht kun je wat optimalisaties doorvoeren door je modem op een minder gebruikt kanaal te zetten. Als je last hebt van interferentie met de buren, dan kan het een oplossing zijn om af te spreken dat je beiden het zendvermogen vermindert en gaten in het bereik die dan vallen oplost met repeater, of apparaten die veel verkeer veroorzaken bedraad aansluit.

Reputatie 7

Hoi @DanielWiersma,

 

Ik heb je zojuist een privébericht gestuurd met enkele opties. Linksom of rechtsom: we komen er vast uit!

@Sander @Piotr ik begin weer last te krijgen van dit probleem na 8 maanden perfecte WiFi te hebben gehad heb ik deze week al elke dag last van wegvallende wifi voor enkele seconde.

Reputatie 7

Hi @kkevinkk Wat gek dat het zo af en toe opeens weer opspeelt. Met de verbinding zelf lijkt er zo te zien niets aan de hand, ik zie wel dat de modem al zo'n maand of 3 onafgebroken online is dus ik zou beginnen om de modem even een keer te resetten. Mocht dit niet voldoende zijn dan kan je met de stappen in ons Wifi topic het probleem hopelijk gemakkelijk verhelpen.

Reputatie 3

@sander dank je.

Reputatie 3

@dmantione bedankt voor je reactie. 

Er is hier geen sprake van een oude en/of nieuwe modem. Maar alleen nieuwe modems en dan om nog specifieker te zijn het nieuwe model modem wat T-Mobile nu uitlevert bij Glasvezel Internet. En als ik praat over oude modem is dat exact het zelfde model, maar het vermoeden was eerder dat een hardware probleem de reden van de problematiek zou zijn (wat dus firmware blijkt te zijn.

En als je terug leest zie je dat de tips over kanalen gedeeld en doorgevoerd is, maar dat dit niet de stabiliteit van de WiFi verbeterd. En er is geen sprake van storing van andere WiFi signalen, maar het “simpel” uitvallen van de WiFi antennes in het modem zelf. Wat veroorzaakt word door een aantal conflicterende setting in de firmware.

Dus een repeater installeren zal dit niet oplossen tenzij je de repeater met een draad aan de modem hangt. Los van het feit dat een repeater in mijn huis niet nodig is omdat de zenders van de Zyxel sterk genoeg zijn voor volledige dekking in huis.

Hopelijk helpt deze extra uitleg om de situatie beter te begrijpen.

Reputatie 1

Goh, dat ik eindelijk een artikel vind dat mijn probleem is! Ik dacht dat het aan de storing van t-mobiel was van de afgelopen dagen/weken…...

Waarom levertT-mobile een Zyxel modem met dit soort problemen?

Ik ben meer dan 10 jaar bij XS4all geweest met meerdere Fritz Box routers en mijn huidige Fritz Repeaters 1750e (die tmobile ook aanraad) en Fritz 300E repeater. Nooit problemen gehad en met mijn laatste fritz router heb ik ook met plezier van Meshing kunnen genieten. Alleen met de Fritz 300e moest je af en toe wifi aan en uit zetten op je mobiel om te switchen.

Nu met t-mobile en de Zyxel alleen maar klapperende wifi. De 300E heb ik op de zolder al uit gezet. De 1750E er ook afgehaald.

Alle fabrieksinstellingen hersteld etc etc. Werkt niet.

Heb nu ook de VV5.50(ABPY.0)b12_20190730 firmware.

Waarom doet T-mobile er ook geen Fritz Router bij? Als ze toch al de 1750E repeater aanraden. Dan hebben die forum ook niet meer nodig en zijn alle problemen weg.

De reden dat ik weg ben na xs4all is dat een abonnementsprijs van 2 a 2 ½ keer wel een beetje gortig aan het worden is. Verder niets dan lof voor xs4all.

Ik ga die artikel nog eens goed doorlezen en kijken of ik die wifi problemen kan oplossen. Ik heb repeaters nodig omdat ik een degelijk nieuwbouwhuis heb met heel veel beton. Zyxel staat op de beneden verdieping, 1750e op de middels en (nu nog even niet) een 300e op de zolder. Op de 1 eerst verdieping zie je dat het signaal gaat klapperen.

Ik heb 2 en 5g aanstaan, allemaal dezelfde SSIDs

 

Ik ervaar het probleem ook met verschillende (Apple) apparatuur.

Wanneer het probleem zich (onregelmatig) voordoet, wisselt de verbinding op iPhones tussen WiFi en 4G. Op de MacBook heb ik soms wel soms geen WiFi en wanneer ik wel verbinding heb met WiFi op mijn MacBook kan ik niet verbinden met de modem (192.168.1.1). Het probleem is dus duidelijk een WiFi probleem en geen internet probleem. De LAN verbinding werkt wel goed.

Modem herstarten helpt even, maar na een paar dagen is het probleem weer terug.

Vervolgens heb ik ook geprobeerd om de 2.4G en de 5G netwerken te scheiden, dit heb ik gedaan door het vinkje uit te zetten en de “5G WiFi” naam te veranderen naar “TMNL-…._5G” waar de 2.4G wifi “TMNL-...” is. Ook heb ik de EasyMesh uitgezet. Probleem is hierdoor niet verholpen.

Vreemd: Ook was de 5G verbinding ineens verdwenen na het optreden van het probleem, ondanks dat de instellingen goed stonden was het 5G netwerk verdwenen (door een T-mobile thuis klantenservice medewerker bevestigd dat alles inderdaad correct ingesteld stond en dat de 5G netwerk gewoon aan moest staan, maar op verschillende apparaten kon ik het netwerk niet vinden terwijl ik Ziggo 5G-netwerken in de buurt wel kon zien). Klantenservice heeft daarom een monteur aangestuurd.

Er is toen een Guidion monteur - die bij aankomst ook meteen het probleem ervaar met zijn iPhone - gekomen om een nieuwe modem te plaatsen, echter heeft dit het probleem niet verholpen. Afgelopen zondag heeft een T-mobile thuis klantenservice medewerker de lijn ook “compleet gereset”, echter heeft dit ook het probleem niet verholpen.

Mijn vermoeden is dat het een fout in de hardware van de Zyxel T50 of een fout in de firmware is.

Betreft de VMG8825-T50 met firmwareversie V5.50(ABPY.0)b12_20190730.

Ik ben sinds februari klant bij T-mobile thuis en T-mobile mobiel en overweeg om terug over te stappen naar KPN (met hun geweldige Experiabox V10) mocht dit probleem niet opgelost worden. Deze forumpost is inmiddels 4 maanden oud en ik ben niet de enige klant die dit probleem ervaart. Gaat T-mobile het nog eens een keer oplossen??

@Michielderouter

Ik heb bij thuisnetwerken, draadloos, tab easy mesh het uitgeschakeld. Vervolgens bij algemeen 2,4 Ghz een vaste kanaal gekozen en voor 5 Ghz ook een vaste kanaal, natuurlijk andere SSID voor 5 Ghz zodat 2 netwerken zichtbaar zijn.

Werkt perfect en merk het nu amper.


Merk je het amper of merk je er niets meer van? Groot verschil :wink:

Reputatie 3

@Brian Ik wil niet pushen, maar wat is de status van de firmware update? Ik heb maandag, woensdag en vandaag weer de modem aan en uit moeten zetten om de Wifi stuiter op te lossen en dat begint nu wel een beetje vervelend te worden. 

Mijn verwachting is dat de WiFi antennes zich normaal blijven gedragen, maar ik krijg langszaam de behoefte om een andere router te kopen met stabielere software en dat lijkt me niet helemaal de bedoeling.

Reageer