Beantwoord

[FAQ] T-Mobile introduceert 'Datavrije Muziek'



Toon eerste reactie

224 reacties

Walgelijk dat deze schending van de netneutraliteit er toch is gekomen bij T-Mobile. En wat is het antwoord dan van T-Mobile? "Ja maar we houden ons aan de wetten van de EU!"

Leuk, maar dat betekent niet dat je netneutraliteit niet schendt. Dat betekent dat je een maas in de wet van de EU hebt gevonden waar de Nederlandse wet iets verbood. Dat T-Mobile het dan verpakt in een verhaaltje dat het zogenaamd een overwinning voor "ons" zou zijn (tegen nota bene een waakhond die voor de consument bezig is!), doet niets af aan het feit dat T-Mobile bezig is om onze rechten op de langere termijn te slopen.

Toch maar op zoek naar een andere provider, want ik kan als ICT'er niet in goed geweten dit soort wanpraktijken blijven sponsoren.
@Poco-Loco - "ik kan als ICT-er" is geen drogredenatie aangezien ik er geen redenatie mee opzette. Het geeft enkel aan waar mijn gedachten zich afspelen: bij onze online rechten. Het is dus een beetje vreemd dat je met woorden als drogredenatie aankomt waar dit niet van toepassing is, en ik vermoed dat je dan ook heel hard je best doet om mensen onderuit te schoffelen voor je eigenlijk een punt maakt. Tikje vals. (En een tikje ironisch aangezien je T-Mobile verdedigt die regelmatig een typisch verkoopgeluid laat horen als "Je wilt toch ook gratis streamen?" en zo de consument op z'n hand krijgt met een drogredenatie.)

Dat je zegt dat de wetgeving rond netneutraliteit slecht geschreven is, ben ik met je eens. Dat kan ook niet anders, want hier zijn we op het punt aangekomen dat het voortrekken van bepaald verkeer aan het hypernormaliseren is ondanks dat het tegen de hele filosofie van netneutraliteit is.

Dat T-Mobile (en ongetwijfeld andere bedrijven) hier creatieve omweggetjes voor hebben verzonnen om (misschien - ze hebben de rechter er wel van overtuigd) niet de letter maar wel de geest van netneutraliteit te schenden, bewijst alleen maar dat de wetgeving explicieter mag worden geschreven. Oneerlijke concurrentie bewijst dit ook.

Dit zei ik overigens ook al in de reactie die je zo hard probeert onderuit te halen: de wet van de EU ging voor. Die was minder streng omdat die geen regels tegen prijsafspraken bevat. De consumentenlobbies (die je om de één of andere reden vergelijkt met Brein?) hebben inderdaad voor elkaar gekregen dat er een lichtelijk knudde maar strengere regels zijn, en helaas heeft dat het nu afgelegd.

Maar goed, T-Mobile heeft deze slag gewonnen tegen (de geest van) netneutraliteit en ze hebben nu de macht om bepaalde diensten voor te trekken door ze al dan niet te whitelisten. Dat ze het recht en/of de plicht hebben om er zeker van te zijn dat ze niet aan voortrekkerij doen, maakt dan ook weinig uit als dat plan niet haalbaar is (zonder privacyschendend gedrag).

Dit is waarom strikte netneutraliteit ook hier het punt is: ons recht om ongediscrimineerd onze data te gebruiken (door bijvoorbeeld een kleinere, onbekende stream te gebruiken als luisteraar of je eigen stream via... iets als ShoutCast, wordt dat nog gebruikt?) zonder dit vooraf met goedkeuring van T-Mobile te doen op straffe van achtergelaten worden tov andere streamingdiensten.

Overigens, kun je even tegen ICT-jurist Mathijs van Bergen zeggen dat hij geen idee heeft waar ie het over heeft en dat hij duidelijk de verordening niet heeft gelezen? Hij zal je feedback vast op prijs stellen. ;)

En misschien nog een klein tipje, want de intimidatiefactor van je post ging voor mij hier wel erg door omlaag: als je twee zelfstandige naamwoorden achter elkaar schrijft, moeten ze meestal aan elkaar. 🙂
Proto-Loco, je zegt dat expertise/ervaring/functie geen argument is en net zo valide is als de individuele erkenning van die expertise. Dat ben ik met je eens, maar wat je verkeerd begrijpt is dat ik mijn positie nooit als argument heb gebruikt. Ik zei het enkel om aan te geven dat dit iets is waar ik in mijn dagelijks leven zorgen over maak. Het kan dus geen drogredenatie zijn aangezien het in de eerste plaats geen redenatie is.

Het voortrekken van verkeer kan op verschillende manieren. Je kunt het natuurlijk alleen maar beperken door bijvoorbeeld afknijpen, maar op het moment dat je gebruikers laat "betalen" (uit hun MB-budget) voor het ene soort verkeer, maar vervolgens niet laat betalen voor het andere soort verkeer, ben je wel degelijk met voortrekkerij bezig - alleen niet op een manier waar de gebruiker onmiddellijk hinder van ondervindt.

We zijn het in ieder geval erover eens dat de wetgeving bagger is. Dit is niet verwonderlijk - in een wereld waar sommige partijen constant onze mensenrechten trachten te schenden (zie Theresa Mays recentelijke uitspraken) en andere partijen daarin meegaan omdat ze helemaal niets weten van de digitale samenleving, kan het ook haast niet anders dat wetgevingen broddelwerk worden.

Het "legale" argument maakt op mij dan ook geen indruk, en als ik het over netneutraliteit heb, heb ik het dan ook niet over een verzameling wetten en regelgevingen (die op verschillende plekken weer anders wordt ingevuld), maar over het principe dat internetverkeer onderling geen andere behandeling krijgt - zij het via afknijpen, "snelwegen" (eigenlijk "andersom" afknijpen), gebruikers extra of juist minder laten betalen of zero rating. Dit alles is schending van het idee van netneutraliteit, of het nu wetten schendt of niet.

Je zegt dat T-Mobile in deze geen macht heeft, maar een grote verplichting. Dit is mijns inziens een vals dilemma. Ze hebben die grote verantwoordelijkheid op zich genomen juist omdat ze zich nu een bepaalde macht hebben toegeëigend. Een macht (en plicht) die ze volgens het hele punt van netneutraliteit in de eerste plaats niet zouden moeten hebben, maar dat maakt T-Mobile niet uit.

Zoals je zegt, dit is een marketingstunt. Het enige waar T-Mobile voor strijdt, is de waarde van het bedrijf. Om netneutraliteit geven ze helemaal niets en uiteindelijk zijn klanten ook nummertjes waar ze geld uit kunnen trekken. Dat is hoe het met elk groot bedrijf werkt. Ze hebben dus een afweging gemaakt tussen de gevaren van het randje opzoeken en de winst die eruit te trekken valt. Ze hebben er duidelijk heel bewust voor gekozen poortwachter te worden - een taak die niemand hen heeft gevraagd te vervullen.

Een taak die zo ook niet afdoende kunnen vervullen, omdat ze niet kunnen controleren of gebruikers van eigen streamingdiensten (zoals Plex) legaal bezig zijn. En zoals je zelf zei, ze kunnen ook niet controleren of iemand de rechten heeft. Wil ik dus bijvoorbeeld mijn collectie NCS streamen, dan moet dat mogen, maar T-Mobile kan niet aan die verantwoordelijkheid voldoen.

Niet alleen zijn ze dus bezig met het voortrekken van verkeer door deze niet uit de databundel te laten komen (wat tegen het idee van netneutraliteit is), ze zijn ook niet in staat om de taak te doen die ze zelf op zich hebben genomen.

Ik sta achter je argument dat de ACM zijn werk goed moet doen, maar nog steeds denk ik niet dat de vergelijking met de Consumentenbond, TV-programmas en Brein opgaat. Brein heeft denk ik sowieso nooit gepretendeerd burgerrechten te beschermen, de Bond is een non-profit en de andere twee zijn meer verstrooiing dan wat anders. De ACM is echter geen van dat alles; het is een onderdeel van het ministerie van Economische Zaken, wat vroeger de OPTA en de Mededingings...autoriteit(?) was. Als zij niet voor de mensen opkomen, wie dan wel?
Zou iemand van T-Mobile zo vriendelijk willen zijn en voor mij willen kijken of ik met mijn abonnement ook voor deze dienst in aanmerking kom?
Reputatie 7
@Yobra

Jammer dat jij deze databundel en het benodigde abonnement (Stel Samen & Stel Bij) niet hebt. Als je Datavrije Muziek echt graag zou willen, kun je wel overstappen naar Stel Samen & Stel Bij en je databundel verhogen naar 6 GB.

Ik zie ook dat je al kunt verlengen, misschien is dit een mooi moment om over te stappen op Stel Samen & Stel Bij? Dan maak je sowieso aanspraak op de nieuwe diensten, zoals Datavrije Muziek en MB's meenemen in de EU.

@RAGN89

Yes, je komt in aanmerking voor Datavrije Muziek! 😃


@RAGN89

Yes, je komt in aanmerking voor Datavrije Muziek! :D


Geweldig, dank je wel voor de snelle reactie!
Beste kom ik ook in aanmerking voor deze dienst ?
Reputatie 1
Inderdaad jammer net zoals @Yobra zegt: Mensen met een lager data bundel vallen buiten de boot.
Reputatie 7
@Marvindordregte

Jazeker, ik heb even gekeken en jij krijgt ook Datavrije Muziek! 🙂 Je krijgt bericht zodra het bij jou geactiveerd is.

@Dekkertz

Ik zou zeggen: Laat gauw jouw suggestie achter op onze Facebookpost! :D

@PSA

In dit geval helaas ja.. Er is voor gekozen om deze bundels te selecteren, omdat hier de behoefte het grootst was en de meeste MB's verbruiken. Ik zie dat je wel Stel Samen & Stel Bij hebt, misschien zit er een verhoging in? 🙂
Reputatie 7
@Erikvanvelzen & @Soyyo

Jammer dat jullie dit zo zien. We hechten daar zeker wel waarde aan en houden ons dan ook aan de EU-wetgeving. Mocht je nou écht geen gebruik willen maken van Datavrije Muziek is dit binnenkort via je My T-Mobile uit te zetten. De keus blijft dus altijd bij jezelf.
Ik ben groot Spotify gebruiker en erg blij hiermee! Natuurlijk zijn er altijd azijnzijkers, zelfs als het in voordeel is van de klant 🙂. Vraag: ik luister altijd Spotify op de hoogste kwaliteit. Kan dit nu ook?
Hoe zit het met gratis streamen van bijvoorbeeld Spotify? De muziek telt dan wel als 'datavrije muziek', maar alle andere data zoals albumfoto's, advertenties etc. Niet?
Reputatie 1
Suggestie: TuneIn zou een mooie aanvulling zijn in het pakket.
Reputatie 4
Hoe zit het met gratis streamen van bijvoorbeeld Spotify? De muziek telt dan wel als 'datavrije muziek', maar alle andere data zoals albumfoto's, advertenties etc. Niet?

Klopt, meer hierover kun je hier lezen. Onder meer informatie, wat valt er niet onder datavrije muziek.
Reputatie 5
Heel mooi , lekker streamen ;-)
TuneIn zou inderdaad mooie aanvulling zijn. Wereldwijd radios streamen.
Reputatie 2
Yesss! Gisteren een abonnement bij TIDAL afgesloten voor lossless audio. Dit is vet!!
Reputatie 1
Waarom wordt de snelheid van Datavrije Muziek verlaagd als mijn databundel op is?

Verberg inhoud
Dit heeft te maken met de wetgeving rondom netneutraliteit. Providers zijn verplicht al het internetverkeer binnen een abonnement dezelfde snelheid te geven. Dit betekent dat als de snelheid voor je normale bundel wordt verlaagd als deze op is, dat ook geldt voor het luisteren naar Datavrije Muziek. Voor 6GB en 20GB (de L- en XL-bundels) is deze snelheid 384 Kbps. Dat is ruim voldoende om naar hoge kwaliteit muziekstreaming te luisteren. Voorheen was de verlaagde snelheid 64 Kbps bij deze bundels. Dus dit is een verbetering die we voor je hebben doorgevoerd. Hierdoor kun je bijvoorbeeld ook sneller browsen als je door je bundel heen bent.

Zou ook fijn zijn dat dit (een verhoging van 64kbps naar 384kbps) niet exclusief voor 6GB en hoger klanten is, maar in de basis van E10,00 van het Stel Samen&Stel Bij zit.
@david wanneer word dit bij mij geactiveerd dan vandaag en wanneer zou ik ongeveer dat bericht ontvangen ?
Reputatie 7
@Davedavy

Natuurlijk! Je streamt op de kwaliteit die je kiest of die het netwerk in je omgeving kan bieden. :D

@Remck

Klopt inderdaad, zoals Dolphin al zegt, bijvoorbeeld het zoeken en downloaden van nummers valt niet onder Datavrije Muziek. Het gaat echt om het streamen van de muziek zelf.

@Flierik & Centaur

Ik zou zeggen, stuur 'm in als suggestie! 😉 Dat kan via deze Facebookpost.

@Applehead

Mooie timing zeg! 😃 Alvast heel veel plezier ermee!

@LuukWalhout

Snap je punt inderdaad, op het moment is dat nog niet aan de orde. Het zit echt bij de hogere bundels om te zorgen dat de kwaliteit van het streamen van de muziek goed mogelijk blijft.

@Marvindordregte

Daar heb ik helaas geen inzicht in. We gaan vandaag een hele grote groep klanten Datavrije Muziek geven, dus het kan even duren voor iedereen daadwerkelijk is omgezet. Ik zou zeggen, houd je berichten in de gaten. 😉
@ david ja dat geintje ken ik inmiddelS
Ik moet nog wachten tot eind oktober voor verlening van mijn contract. Als ik dit zou doen dan gaat mijn nieuwe contract pas in ergens in februari 2017. Dat wil dus zeggen dat ik nu moet wachten tot eind oktober om te kunnen verlengen van mijn contract (want dat mag pas 4 maanden voor het contract stopt), maar ik kan ook dan pas, dus februari 2017, gebruik maken van deze gratis service?

Laten we toch hopen dat hier een andere regel is aangemaakt namens T-Mobile om te zorgen dat de huidige klanten, die wel graag willen blijven, dol blij zijn met T-Mobile. Kan toch niet zo zijn dat die nu al die tijd moeten wachten.

Iemand die daar een antwoord op kan geven... :$:)
@ david ja dat geintje ken ik inmiddelS
Dat komt wel goed hoor... T-Mobile zal je zeker niet vergeten!
Gewoon even geduld hebben, het komt vanzelf wel vandaag en anders morgen, das toch niet zo erg :$🆒
Reputatie 5
Ik moet nog wachten tot eind oktober voor verlening van mijn contract. Als ik dit zou doen dan gaat mijn nieuwe contract pas in ergens in februari 2017. Dat wil dus zeggen dat ik nu moet wachten tot eind oktober om te kunnen verlengen van mijn contract (want dat mag pas 4 maanden voor het contract stopt), maar ik kan ook dan pas, dus februari 2017, gebruik maken van deze gratis service?

Laten we toch hopen dat hier een andere regel is aangemaakt namens T-Mobile om te zorgen dat de huidige klanten, die wel graag willen blijven, dol blij zijn met T-Mobile. Kan toch niet zo zijn dat die nu al die tijd moeten wachten.

Iemand die daar een antwoord op kan geven... :$:)


Hallo Serviceweb.

Als je gebruikt maakt van een stel samen en stel bij abonnement kun je, je data zelf aanpassen via my t-mobile.
Ook is het mogelijk om eerder een abonnement om te zetten.. stel je het een sim only en per ongeluk gaat je oude toestel kapot, dan is er de mogelijkheid om via t-mobile een nieuwe contract af te sluiten met een toestel.
Overstappen naar stel samen stel bestaande klant



Ik hoor het wel, als er andere vragen zijn
Reputatie 2
Dus ik heb nu een 20gb databundel met een stel samen '13 abonnement.

Jammer dat ik dan buiten de boot val.

Of gaat David deze klanten ook blij maken?
Ik kan het namelijk niet terug lezen in de FAQ
Hallo Serviceweb.
Als je gebruikt maakt van een stel samen en stel bij abonnement kun je, je data zelf aanpassen via my t-mobile. Ook is het mogelijk om eerder een abonnement om te zetten.. stel je het een sim only en per ongeluk gaat je oude toestel kapot, dan is er de mogelijkheid om via t-mobile een nieuwe contract af te sluiten met een toestel. Kijk hier voor [url=https://forum.t-mobile.nl/stel-samen-stel-bij-463/overstappen-naar-stel-samen-stel-bestaande-klant-251455].

Ik hoor het wel, als er andere vragen zijn


Heel erg bedankt voor dit bericht maar ik heb zo'n abonnement niet. Ik zit nog bij een Stel samen Sim Only '13, die ik in Oktober 2014 al heb laten verlengen, die inging in februari 2015 en dus stopt in 2017. Nu mag ik eind oktober wel weer verlengen, dus ik zou nu even moeten wachten, maar ik hoopte eigenlijk dat T-Mobile nu zou zeggen: Jongen, je wil toch klant blijven en je bent zoooooo tevreden over T-Mobile, wij doen niet moeilijk en je mag nu al je contract verlengen voor een nieuw contract. 😛 Het is maar een idee... LOL Al hoewel je nooit weet wat voor mooi contract ze eventueel eind oktober weer kunnen leveren? Ja... wat is nu slim?

Reageer