Multi Gb snelheden beschikbaar bij Odido

  • 28 November 2023
  • 170 reacties
  • 7750 Bekeken
Multi Gb snelheden beschikbaar bij Odido
Reputatie 7
Badge +8

We vinden dat Glasvezel er voor iedereen moet zijn. Daarom bieden we Glasvezel aan op zoveel mogelijk adressen in Nederland. Bij ons krijg je nu het snelste stabiele glasvezelinternet tot wel 8 Gbit/s. Up-en downloaden op z’n allersnelst. Met onze internetbundels kan je alle kanten op. Ontdek wat er kan op jouw adres en kies de snelheid die bij je past. Het kan ook zo.

 


 

Goed nieuws!

Vanaf vandaag kan je bij Odido kiezen voor snel, sneller of snelst. We breiden ons aanbod op Glasvezel namelijk uit met twee nieuwe snelheden van 2 Gbit/s en 8 Gbit/s. Dat betekent niet alleen nog meer keuze tussen internetbundels. De nieuwe snelheden zorgen ook voor een grotere bandbreedte met meer capaciteit en stabiliteit.

 

Kies de snelheid die bij je past.

Met onze verschillende snelheden kan je alle kanten op. Net wat je wil. De hoogste snelheid is tot wel 8 Gbit/s. Dat geldt voor downloaden én uploaden. Perfect voor thuiskantoren, cloudwerkers en dataslurpers. Hoeft het niet zó snel? Met 2 Gbit/s of 1 Gbit/s kan je ook uitstekend video’s kijken en gamen op meerdere apparaten tegelijk. In haarscherpe 4k of 8k. Ontdek wat er kan op jouw adres en kies de snelheid die bij je past.

 

Ontdek onze internetsnelheden

Internet 100
Voor als je alleen bent of met zijn 2’en. Kijk tv, stream Netflix of Spotify en check ondertussen je e-mail op je telefoon.

 

Internet 400
Voor als je met meer mensen bent, die tegelijk online wil: moeiteloos internetten, streamen en downloaden op meerdere apparaten.

 

Internet 1 Gbit/s
Voor gezinnen en gemiddelde thuiswerkers: video's op meerdere apparaten tegelijk in hoge resolutie streamen en downloaden, terwijl je online zit te gamen. 

 

Internet 2 Gbit/s
Voor gezinnen en veeleisende thuiswerkers: video’s kijken en online gamen op meerdere apparaten tegelijk, in 4k en zelfs 8k. Supersnelle verbinding met de cloud.

 

Internet 8 Gbit/s
Voor thuiskantoren en snelheidsduivels. Je kan ook heel grote bestanden vloeiend uitwisselen met de cloud. En moeiteloos buiten de deur verbinden met je thuisserver.

 

Hier lees je meer over onze nieuwe snelheden: Gigabit-internet: klaar voor de toekomst | Odido.

 

Benieuwd welke snelheid er voor jou beschikbaar is en de prijzen? Doe dan de postcodecheck op onze website. Heb je al een abonnement? Ga dan naar Mijn Odido of de Mijn Odido app. Je kunt hier gelijk je snelheid wijzigen mits het beschikbaar is!

 

Meer informatie over het nieuwe T-75 modem voor bij de 8 Gbit/s snelheid, vind je in dit topic: Zyxel T-75: hoe werkt het? | Odido community.

 

FAQ

Wat zijn de nieuwe glasvezelsnelheden die Odido aanbiedt? 

Odido biedt nu glasvezelsnelheden van 2 Gbit/s en 8 Gbit/s aan. 

 

Vanaf wanneer zijn deze snelheden beschikbaar? 

Vanaf 28 november 2023  

 

In welke gebieden zijn de nieuwe snelheden beschikbaar?

Odido is de grootste aanbieder van 100% glasvezelinternet in Nederland en kan de nieuwe snelheden bieden aan meer dan de helft van de gebieden waar wij nu al glasvezel leveren. Benieuwd of de snelheden in jouw omgeving worden aangeboden? Doe de postcodecheck. 

 

De nieuwe snelheden Odido zullen beschikbaar zijn in de gebieden waar we samenwerken met Open Dutch Fiber, E-Fiber en Primevest en grote delen van het KPN netwerk. Waar we glasvezelinternet aanbieden over het netwerk van Delta Fiber zal alleen de 2 Gbit/s internetbundel te bestellen zijn.  

 

Wat is het verschil tussen de twee snelheden? 

We vinden dat klanten van Odido altijd toegang moeten hebben tot de nieuwste technologische innovaties. Door de nieuwe snelheden aan ons glasvezel aanbod toe te voegen, hebben onze klanten nu keuze uit 5 verschillende internetbundels; van 100 Mbit/s tot wel 8 Gbit/s. Het is aan de klant om te kiezen wat het beste bij hun thuis situatie past.  
 

De nieuwe snelheden zorgen voor een grotere bandbreedte met meer capaciteit en stabiliteit; wat uiteindelijk leidt tot een nog betere netwerkervaring. 2 Gbit/s is uitermate geschikt voor video's kijken en gamen op meerdere apparaten tegelijkertijd in de hoogste 4k en 8k resoluties. Het abonnement met de hoogste snelheid van Nederland (8 Gbit/s) is uitermate geschikt gebruikers met een grote behoefte aan data. Bijvoorbeeld grote huishoudens, gebruikers met een grote behoefte aan een snelle verbinding met clouddiensten of een naadloze verbinding met een thuisserver. 

 

Bij hoeveel Nederlandse huishoudens zijn deze nieuwe snelheden beschikbaar? 

De nieuwe snelheden Odido zullen beschikbaar zijn in de gebieden waar we samenwerken met Open Dutch Fiber, E-Fiber en Primevest en grote delen van het KPN netwerk. Waar we glasvezelinternet aanbieden over het netwerk van Delta Fiber zal alleen de 2 Gbit/s internetbundel te bestellen zijn.  

 

Ik wil graag de 8 Gbit/s bundel, maar op mijn postcode kan ik maar tot 1 Gbit/s bestellen. Hoe kan dat? 

Onze nieuwe internetsnelheden zijn op veel glasvezelnetwerken beschikbaar. Maar niet op alle. Met de postcodecheck kan je zien welke snelheid, welk aanbod en welke abonnementsprijs je op dit moment kan krijgen op je adres.   

 

Wanneer kan ik ook 2 Gbit/s of 8 Gbit/s bestellen op mijn adres? 

We werken er hard aan om onze nieuwe snelheden op Glasvezel op zoveel mogelijk adressen beschikbaar te maken. Er zijn in Nederland verschillende netwerkbeheerders. Een aantal netwerkbeheerders hanteren hogere inkooptarieven, die we genoodzaakt zijn door te belasten aan de klant. Op deze netwerken kunnen we deze snelheden daarom nog niet voor een betaalbare prijs aan onze klanten aanbieden. 

 

Een bekende uit Eindhoven heeft 2 Gbit/s voor € 60 besteld. Als ik de postcodecheck doe, dan zie ik een prijs van € 65. Klopt dat wel? 

Dit zou kunnen. Er zijn in Nederland verschillende glasvezelnetwerken van verschillende netwerkbeheerders. Een aantal netwerkbeheerders hanteren hogere inkooptarieven, die we genoodzaakt zijn door te belasten aan de klant. Op dit moment kunnen we deze snelheden daarom nog niet voor de prijs aanbieden die we zouden willen. Met de postcodecheck kan je zien welke snelheid, welk aanbod en welke abonnementsprijs je op dit moment kan krijgen op je adres.   

 

Wat zijn de kosten van deze abonnementen? 

Het internetpakket van 2 Gbit/s is beschikbaar vanaf  € 60. De 8 Gbit/s kost € 85 per maand. Deze bedragen zijn exclusief Klantvoordeel.

 

Ik heb nog een korting lopen van toen ik net klant bij jullie werd. Blijf ik wel deze korting houden als ik mijn snelheid verhoog? 

Als de nieuwe snelheden beschikbaar zijn op je adres, dan kun je de snelheid na activatie aanpassen in Mijn Odido. De korting geldt op alle abonnementen tot en met 2 Gbit/s. Stel je de snelheid bij naar 8 Gbit/s, dan komt je korting op het internet direct te vervallen voor de resterende periode van de actieperiode.  

 


170 reacties

Reputatie 2

Zojuist gewijzigd naar 8Gbps, dit haalt hij nu via XGS-PON met een UDM Pro SE.

 

Reputatie 5

Zojuist gewijzigd naar 8Gbps, dit haalt hij nu via XGS-PON met een UDM Pro SE.

 

Ben benieuwd hoe je deze hebt aangesloten. Ik heb ook een upgrade aangevraagd aar de 8GB en ook een UDM Pro SE.

Nu kan je hem i.m.o. alleen via een SFP aansluiting tot 10Gb WAN aankoppelen. Heb jij het glasvezel er direct in geplaatst? Is dat met of zonder de nieuw mediaconverter? Lijkt mij sowieso dat de meegeleverde router buiten beschouwing blijft ;-)

Heb bv nu (i.c.m. mijn huidige Gb aansluiting) de UTP direct op de 2.5 Gb WAN poort aangesloten vanaf de media converter. Vanzelfsprekend binnen de UDM Pro SE de VLAN 300 inrichting om internet door te geven het netwerk in.

Persoonlijk heb ik een SFP+ (bijvoorbeeld de Ubiquiti UF-RJ45-10G) gebruikt op mijn UDM Pro SE die 10Gb snelheden ondersteund en de Huawei ONT heeft ook geschikte een 10Gbps poort. Tussen de Huawei ONT en de SFP+ heb ik een Cat7 kabel gebruikt. Cat6 zou eventueel ook geschikt zijn voor snelheden tot 10Gbps.

Voor de SFP+ die ik heb gebruikt zie: https://www.amazon.nl/QSFPTEK-Transceiver-SFP-10G-T-S-UF-RJ45-10G-Supermicro/dp/B07QNZPKZ4/. Die zit in de SFP+ poort 10 van de UDM Pro SE.

Op de UDM Pro SE zit dan de VLAN 300 ingesteld op de SFP+ verbinding voor de internettoegang bij Odido. Via de UDM Pro SE heb ik de poort waar de SFP+ RJ45-10G zit geforceerd op 10G gezet ipv auto negotiation. Bij mij werkt het prima op die manier en verbind hij ook gewoon via een 10G verbinding met de Huawei ONT en haal ik dus prima snelheden.

Kan je trouwens een iperf3 vanuit je UDM cli doen, naar bijvoorbeeld :

{{iperf3 -c speedtest.ams1.novogara.net -p 5201 -P 10 -4 -R}}

Of naar de Novoserve, geen idee of die nog live is voor iperf want die hebben een 40Gb server staan.

 

Zeker, hierbij het resultaat naar speedtest.novoserve.com:

 

[ ID] Interval           Transfer     Bitrate         Retr

[  5]   0.00-10.00  sec   369 MBytes   309 Mbits/sec  114             sender

[  5]   0.00-10.00  sec   368 MBytes   309 Mbits/sec                  receiver

[  7]   0.00-10.00  sec   456 MBytes   383 Mbits/sec  105             sender

[  7]   0.00-10.00  sec   455 MBytes   382 Mbits/sec                  receiver

[  9]   0.00-10.00  sec   347 MBytes   291 Mbits/sec   99             sender

[  9]   0.00-10.00  sec   346 MBytes   290 Mbits/sec                  receiver

[ 11]   0.00-10.00  sec   458 MBytes   384 Mbits/sec   96             sender

[ 11]   0.00-10.00  sec   457 MBytes   383 Mbits/sec                  receiver

[ 13]   0.00-10.00  sec   418 MBytes   350 Mbits/sec  156             sender

[ 13]   0.00-10.00  sec   416 MBytes   349 Mbits/sec                  receiver

[ 15]   0.00-10.00  sec   318 MBytes   267 Mbits/sec   90             sender

[ 15]   0.00-10.00  sec   317 MBytes   266 Mbits/sec                  receiver

[ 17]   0.00-10.00  sec   307 MBytes   258 Mbits/sec   89             sender

[ 17]   0.00-10.00  sec   306 MBytes   257 Mbits/sec                  receiver

[ 19]   0.00-10.00  sec   384 MBytes   322 Mbits/sec   96             sender

[ 19]   0.00-10.00  sec   383 MBytes   321 Mbits/sec                  receiver

[ 21]   0.00-10.00  sec   270 MBytes   226 Mbits/sec   82             sender

[ 21]   0.00-10.00  sec   269 MBytes   226 Mbits/sec                  receiver

[ 23]   0.00-10.00  sec   239 MBytes   201 Mbits/sec  121             sender

[ 23]   0.00-10.00  sec   238 MBytes   200 Mbits/sec                  receiver

[ 25]   0.00-10.00  sec   291 MBytes   244 Mbits/sec  151             sender

[ 25]   0.00-10.00  sec   290 MBytes   243 Mbits/sec                  receiver

[ 27]   0.00-10.00  sec   304 MBytes   255 Mbits/sec   88             sender

[ 27]   0.00-10.00  sec   303 MBytes   255 Mbits/sec                  receiver

[ 29]   0.00-10.00  sec   259 MBytes   218 Mbits/sec  111             sender

[ 29]   0.00-10.00  sec   258 MBytes   217 Mbits/sec                  receiver

[ 31]   0.00-10.00  sec   371 MBytes   311 Mbits/sec  114             sender

[ 31]   0.00-10.00  sec   370 MBytes   311 Mbits/sec                  receiver

[ 33]   0.00-10.00  sec   300 MBytes   252 Mbits/sec   68             sender

[ 33]   0.00-10.00  sec   299 MBytes   251 Mbits/sec                  receiver

[ 35]   0.00-10.00  sec   346 MBytes   290 Mbits/sec  110             sender

[ 35]   0.00-10.00  sec   344 MBytes   289 Mbits/sec                  receiver

[ 37]   0.00-10.00  sec   293 MBytes   245 Mbits/sec   86             sender

[ 37]   0.00-10.00  sec   292 MBytes   245 Mbits/sec                  receiver

[ 39]   0.00-10.00  sec   362 MBytes   304 Mbits/sec  159             sender

[ 39]   0.00-10.00  sec   361 MBytes   303 Mbits/sec                  receiver

[ 41]   0.00-10.00  sec   375 MBytes   314 Mbits/sec   67             sender

[ 41]   0.00-10.00  sec   373 MBytes   313 Mbits/sec                  receiver

[ 43]   0.00-10.00  sec   338 MBytes   283 Mbits/sec  156             sender

[ 43]   0.00-10.00  sec   337 MBytes   282 Mbits/sec                  receiver

[ 45]   0.00-10.00  sec   268 MBytes   225 Mbits/sec   81             sender

[ 45]   0.00-10.00  sec   267 MBytes   224 Mbits/sec                  receiver

[ 47]   0.00-10.00  sec   267 MBytes   224 Mbits/sec   86             sender

[ 47]   0.00-10.00  sec   266 MBytes   223 Mbits/sec                  receiver

[ 49]   0.00-10.00  sec   357 MBytes   300 Mbits/sec  106             sender

[ 49]   0.00-10.00  sec   356 MBytes   299 Mbits/sec                  receiver

[ 51]   0.00-10.00  sec   567 MBytes   475 Mbits/sec   78             sender

[ 51]   0.00-10.00  sec   564 MBytes   473 Mbits/sec                  receiver

[ 53]   0.00-10.00  sec   230 MBytes   193 Mbits/sec  114             sender

[ 53]   0.00-10.00  sec   229 MBytes   192 Mbits/sec                  receiver

[SUM]   0.00-10.00  sec  8.29 GBytes  7.12 Gbits/sec  2623             sender

[SUM]   0.00-10.00  sec  8.27 GBytes  7.10 Gbits/sec                  receiver

 

iperf Done.

Dat zou zijn mooie resultaten.

Ik ben benieuwd als ik dat maandag in mijn gebied ook kan evenaren.

 

Reputatie 2

Update :

Ik heb afgelopen donderdag dus contact gehad met Odido waarna ik een email had gehad dat ik binnen 3 werkdagen een reactie zou krijgen. Zaterdag een pakketje ontvangen met de nieuwe ONT erin. Helaas tot op vandaag nog geen enkele reactie mogen ontvangen van Odido over hoe het nu verder moet ! Ik snap dat er veel klanten zijn die hulp nodig hebben maar zorg dan op zijn minst dat een klant netjes een nieuwe mail krijgt met een melding dat het wat langer duurt dan gehoopt bijvoorbeeld. Nu is het doodstil en ik vind het heel irritant worden.

Anders ik wel, ik heb 29-11 besteld en ik heb helemaal niets. Geen modem, geen router, geen bericht. Ik weet totaal niet waar ik sta op dit moment.

Reputatie 2

Dank voor het antwoord @Tommie van Odido . Dat stel ik op prijs.

Wat me er inhoudelijk wel aan verbaast is dat het voor jullie blijkbaar lastig is om van de partijen die jullie opdracht aannemen tijdslijnen ten aanzien van patching en vervolgens het plaatsen van apparatuur te krijgen. Het is ook nergens direct duidelijk vermeld dat dit soort acties mogelijk nog moeten plaatsvinden. En omdat jullie daar dus niet duidelijk over communiceren kom je in mijn beleving op glad ijs. 

Concreet zijn jullie volgens wet- en regelgeving de partij waar ik de bestelling plaats, en dienen jullie dan conform jullie aanbod te leveren. 

Jullie site stelt dat op mijn adres glasvezel beschikbaar is met een maximale snelheid van 8 Gbit/s. 

Alleen is het gestelde niet waar, want het is op dit moment niet beschikbaar. Daarmee maak je je als bedrijf potentieel schuldig aan misleiding. Misleiding bij adverteren is strafbaar. Dit is een signaal gratis van het huis. Doe er jullie voordeel mee. 

Ik ga het verder rustig afwachten, ik ben gelukkig niet verstoken van internet en TV dus ik red me wel. Maar sjiek vind ik het niet van jullie kant. En ik vind het jammer dat het zo gaat. 

Ik sluit mij hier volledig bij aan. Ik vind het ronduit belachelijk dat ik geen status update ontvang en enkel nutteloze antwoorden krijg als "iedereen komt aan de beurt, we kunnen verder niets zeggen, Guidon neemt vanzelf contact met je op". Ik wil duidelijke antwoorden. Ja ik heb een werkende verbinding maar dat betekend nog niet dat ik niet geholpen hoef te worden. Ik vind dit echt een enorme teleurstelling en slechte gang van zaken. 29-11 besteld en ik heb 0,0 informatie ontvangen. Een antwoord als over 1 maand gaan we aansluiten of 2 maanden zou ik prima vinden, dan heb ik in ieder geval een indicatie, nu heb ik niets en moet ik maar hopen dat ik ook echt een keer aan de beurt ben...

Reputatie 4

 

Ik sluit mij hier volledig bij aan. Ik vind het ronduit belachelijk dat ik geen status update ontvang en enkel nutteloze antwoorden krijg als "iedereen komt aan de beurt, we kunnen verder niets zeggen, Guidon neemt vanzelf contact met je op". Ik wil duidelijke antwoorden. Ja ik heb een werkende verbinding maar dat betekend nog niet dat ik niet geholpen hoef te worden. Ik vind dit echt een enorme teleurstelling en slechte gang van zaken. 29-11 besteld en ik heb 0,0 informatie ontvangen. Een antwoord als over 1 maand gaan we aansluiten of 2 maanden zou ik prima vinden, dan heb ik in ieder geval een indicatie, nu heb ik niets en moet ik maar hopen dat ik ook echt een keer aan de beurt ben...

Tja... Uiteraard kunnen we de reclame code commissie inlichten, maar ik vind het een veel beter idee dat Odido de daad bij hun woord voegt. @Tommie van Odido ik neem even aan dat je moe wordt van het antwoorden op ontevreden klanten, dus misschien is het een idee dat jullie even verder kijken dan alleen naar de status van de bestelling. Door daar naar te kijken verandert er namelijk niks aan de onduidlijkheid en dat is wat ons het meest frustreert. We willen gewoon concrete tijdslijnen weten. En om die op te kunnen leveren lijkt me geen rocket science voor nodig. 

Reputatie 2

Ik kan op dit moment niks anders doen dan afwachten @Frido1969. Je ontvangt vanzelf een bericht van Guidion om een afspraak in te plannen als het mogelijk is. 

Maar dat is toch belachelijk? Jullie zijn opdrachtgever, vraag gewoon een status op bij Guidion... 

 

Ik wil graag weten wanneer ik 8Gb/s heb. Ik weet dat ik maar een simpel consumentje ben en jullie minder oplever dan bedrijven doen die kwaliteits garanties afsluiten enzo. Het enige wat ik(wij) vragen is meer informatie. Jullie moeten niet afwachten maar actie ondernemen. En als jij dat niet kan dan ga je naar iemand die dat wel kan. @Tommie van Odido 

Reputatie 2

Ik kan op dit moment niks anders doen dan afwachten @Frido1969. Je ontvangt vanzelf een bericht van Guidion om een afspraak in te plannen als het mogelijk is. 

Maar dat is toch belachelijk? Jullie zijn opdrachtgever, vraag gewoon een status op bij Guidion... 

 

Ik wil graag weten wanneer ik 8Gb/s heb. Ik weet dat ik maar een simpel consumentje ben en jullie minder oplever dan bedrijven doen die kwaliteits garanties afsluiten enzo. Het enige wat ik(wij) vragen is meer informatie. Jullie moeten niet afwachten maar actie ondernemen. En als jij dat niet kan dan ga je naar iemand die dat wel kan. @Tommie van Odido 


Since day 1, I honestly believe we have been trying to be reasonable. The migration should have moved forward within 3 business days, it has been day 18. we are not asking it to be done by tomorrow, but assuming that you are “accountable”, I would like to follow what progress you have done. “Soon” is not a measurable timeline, it is unprofessional and nobody works that way. Even a broad estimate would be fine at this point.

 

By @Tommie van Odido ’s answer, all I understand is I and others are asking questions to wrong person. Can you kindly redirect us to whom that is responsible/capable of answering such questions?

Reputatie 6
Badge

Super mooie ontwikkeling en goed dat Odido voorop blijft lopen! Maar zoveel heb je al consument echt niet aan die snelheden. Zeker niet als je de juiste spullen ervoor niet in huis hebt. Ik voorzie heel veel klanten die gaan klagen dat ze de beloofde snelheid niet halen, omdat ze niet de juiste kabels een hardware gebruiken. Een 1000mbit switch kan nou eenmaal geen 8000mbits doorgeven, een cat5e kabel, die velen nog in huis hebben, kan deze snelheden ook niet aan en een goedkope D-link mesh router van de Action haalt max 100mbits.

Ik denk dat Odido er goed aan doet om klanten hier wel in te onderwijzen. Anders stromen de klachten over #%}#* Odido binnen de kortste deze community binnen. 

Reputatie 2

Naar mijn mening hebben klanten met technische problemen op de internetverbinding voorrang, laat daar de prioriteit liggen. (Ik kan bijvoorbeeld nog steeds niet upgraden, maar wacht geduldig op @Demi van Odido met het verlossende antwoord en heb er verder geen haast mee)

'Wij' early adopters kunnen hoop ik wel wat geduld opbrengen lijkt me. Tenslotte werkte het ook prima voordat deze hogere snelheden werden geïntroduceerd en worden we eigenlijk een beetje verwend. Volgens mij kan er bij KPN helemaal geen hogere snelheid worden afgenomen als je niet al op een XGS-PON verbinding zit. Delta heeft dit volgens mij al standaard op al hun glas verbindingen. Bij Odido kun je zover het er nu uitziet ook op 'oudere' AON en GPON verbindingen de upgrade krijgen, dus ik snap wel dat daar wat meer bij komt kijken en ze er niet goed op waren voorbereid. Uiteraard is dat enigszins een aanname op basis van wat ik hier en daar lees. 

Verder heb ik wel het idee dat hier vooral de marketing het gewonnen heeft van de techniek en we daar nu de gevolgen van zien ('wedstrijdje' wie heeft de snelste...). Verder heb ik ook gezien dat er klanten zijn met de nieuwe hogere snelheden en die zijn (meestal) content, maar zeggen zelf ook dat het wel een beetje overkill is (met 8Gb vooral). Je moet ook goed opletten dat je apparatuur het aankan, want daar zijn ook de nodige beperkingen en limitaties op verschillende vlakken (UDM Pro met IDS/IPS haalt max. 5 a 6Gb/s, zonder wel de volle 8Gb/s). 

Ik ga in ieder geval mijn focus verleggen naar de feestdagen en zodra alles onder controle is bij Odido verwacht ik dat een upgrade aanvragen redelijk vlekkeloos zal moeten verlopen... 

 

Fijne feestdagen alvast aan allen! 

Reputatie 5

Eindelijk verbinding, was een hele bevalling maar we zijn weer online.

 

Reputatie 4

Eindelijk verbinding, was een hele bevalling maar we zijn weer online.

 

Kijk, het kan dus wel! 😉

Reputatie 2

Zojuist gewijzigd naar 8Gbps, dit haalt hij nu via XGS-PON met een UDM Pro SE.

 

Ben benieuwd hoe je deze hebt aangesloten. Ik heb ook een upgrade aangevraagd aar de 8GB en ook een UDM Pro SE.

Nu kan je hem i.m.o. alleen via een SFP aansluiting tot 10Gb WAN aankoppelen. Heb jij het glasvezel er direct in geplaatst? Is dat met of zonder de nieuw mediaconverter? Lijkt mij sowieso dat de meegeleverde router buiten beschouwing blijft ;-)

Heb bv nu (i.c.m. mijn huidige Gb aansluiting) de UTP direct op de 2.5 Gb WAN poort aangesloten vanaf de media converter. Vanzelfsprekend binnen de UDM Pro SE de VLAN 300 inrichting om internet door te geven het netwerk in.

Persoonlijk heb ik een SFP+ (bijvoorbeeld de Ubiquiti UF-RJ45-10G) gebruikt op mijn UDM Pro SE die 10Gb snelheden ondersteund en de Huawei ONT heeft ook geschikte een 10Gbps poort. Tussen de Huawei ONT en de SFP+ heb ik een Cat7 kabel gebruikt. Cat6 zou eventueel ook geschikt zijn voor snelheden tot 10Gbps.

Voor de SFP+ die ik heb gebruikt zie: https://www.amazon.nl/QSFPTEK-Transceiver-SFP-10G-T-S-UF-RJ45-10G-Supermicro/dp/B07QNZPKZ4/. Die zit in de SFP+ poort 10 van de UDM Pro SE.

Op de UDM Pro SE zit dan de VLAN 300 ingesteld op de SFP+ verbinding voor de internettoegang bij Odido. Via de UDM Pro SE heb ik de poort waar de SFP+ RJ45-10G zit geforceerd op 10G gezet ipv auto negotiation. Bij mij werkt het prima op die manier en verbind hij ook gewoon via een 10G verbinding met de Huawei ONT en haal ik dus prima snelheden.

Kan je trouwens een iperf3 vanuit je UDM cli doen, naar bijvoorbeeld :

{{iperf3 -c speedtest.ams1.novogara.net -p 5201 -P 10 -4 -R}}

Of naar de Novoserve, geen idee of die nog live is voor iperf want die hebben een 40Gb server staan.

 

Zeker, hierbij het resultaat naar speedtest.novoserve.com:

 

[ ID] Interval           Transfer     Bitrate         Retr

[  5]   0.00-10.00  sec   369 MBytes   309 Mbits/sec  114             sender

[  5]   0.00-10.00  sec   368 MBytes   309 Mbits/sec                  receiver

[  7]   0.00-10.00  sec   456 MBytes   383 Mbits/sec  105             sender

[  7]   0.00-10.00  sec   455 MBytes   382 Mbits/sec                  receiver

[  9]   0.00-10.00  sec   347 MBytes   291 Mbits/sec   99             sender

[  9]   0.00-10.00  sec   346 MBytes   290 Mbits/sec                  receiver

[ 11]   0.00-10.00  sec   458 MBytes   384 Mbits/sec   96             sender

[ 11]   0.00-10.00  sec   457 MBytes   383 Mbits/sec                  receiver

[ 13]   0.00-10.00  sec   418 MBytes   350 Mbits/sec  156             sender

[ 13]   0.00-10.00  sec   416 MBytes   349 Mbits/sec                  receiver

[ 15]   0.00-10.00  sec   318 MBytes   267 Mbits/sec   90             sender

[ 15]   0.00-10.00  sec   317 MBytes   266 Mbits/sec                  receiver

[ 17]   0.00-10.00  sec   307 MBytes   258 Mbits/sec   89             sender

[ 17]   0.00-10.00  sec   306 MBytes   257 Mbits/sec                  receiver

[ 19]   0.00-10.00  sec   384 MBytes   322 Mbits/sec   96             sender

[ 19]   0.00-10.00  sec   383 MBytes   321 Mbits/sec                  receiver

[ 21]   0.00-10.00  sec   270 MBytes   226 Mbits/sec   82             sender

[ 21]   0.00-10.00  sec   269 MBytes   226 Mbits/sec                  receiver

[ 23]   0.00-10.00  sec   239 MBytes   201 Mbits/sec  121             sender

[ 23]   0.00-10.00  sec   238 MBytes   200 Mbits/sec                  receiver

[ 25]   0.00-10.00  sec   291 MBytes   244 Mbits/sec  151             sender

[ 25]   0.00-10.00  sec   290 MBytes   243 Mbits/sec                  receiver

[ 27]   0.00-10.00  sec   304 MBytes   255 Mbits/sec   88             sender

[ 27]   0.00-10.00  sec   303 MBytes   255 Mbits/sec                  receiver

[ 29]   0.00-10.00  sec   259 MBytes   218 Mbits/sec  111             sender

[ 29]   0.00-10.00  sec   258 MBytes   217 Mbits/sec                  receiver

[ 31]   0.00-10.00  sec   371 MBytes   311 Mbits/sec  114             sender

[ 31]   0.00-10.00  sec   370 MBytes   311 Mbits/sec                  receiver

[ 33]   0.00-10.00  sec   300 MBytes   252 Mbits/sec   68             sender

[ 33]   0.00-10.00  sec   299 MBytes   251 Mbits/sec                  receiver

[ 35]   0.00-10.00  sec   346 MBytes   290 Mbits/sec  110             sender

[ 35]   0.00-10.00  sec   344 MBytes   289 Mbits/sec                  receiver

[ 37]   0.00-10.00  sec   293 MBytes   245 Mbits/sec   86             sender

[ 37]   0.00-10.00  sec   292 MBytes   245 Mbits/sec                  receiver

[ 39]   0.00-10.00  sec   362 MBytes   304 Mbits/sec  159             sender

[ 39]   0.00-10.00  sec   361 MBytes   303 Mbits/sec                  receiver

[ 41]   0.00-10.00  sec   375 MBytes   314 Mbits/sec   67             sender

[ 41]   0.00-10.00  sec   373 MBytes   313 Mbits/sec                  receiver

[ 43]   0.00-10.00  sec   338 MBytes   283 Mbits/sec  156             sender

[ 43]   0.00-10.00  sec   337 MBytes   282 Mbits/sec                  receiver

[ 45]   0.00-10.00  sec   268 MBytes   225 Mbits/sec   81             sender

[ 45]   0.00-10.00  sec   267 MBytes   224 Mbits/sec                  receiver

[ 47]   0.00-10.00  sec   267 MBytes   224 Mbits/sec   86             sender

[ 47]   0.00-10.00  sec   266 MBytes   223 Mbits/sec                  receiver

[ 49]   0.00-10.00  sec   357 MBytes   300 Mbits/sec  106             sender

[ 49]   0.00-10.00  sec   356 MBytes   299 Mbits/sec                  receiver

[ 51]   0.00-10.00  sec   567 MBytes   475 Mbits/sec   78             sender

[ 51]   0.00-10.00  sec   564 MBytes   473 Mbits/sec                  receiver

[ 53]   0.00-10.00  sec   230 MBytes   193 Mbits/sec  114             sender

[ 53]   0.00-10.00  sec   229 MBytes   192 Mbits/sec                  receiver

[SUM]   0.00-10.00  sec  8.29 GBytes  7.12 Gbits/sec  2623             sender

[SUM]   0.00-10.00  sec  8.27 GBytes  7.10 Gbits/sec                  receiver

 

iperf Done.

Reputatie 4

@R0KH Ik heb je trouwens in privébericht nog voorzien van een update!

 

@Frido1969 Ik geef je graag meer duidelijkheid. Het kan per netwerktype op een adres verschillen wat er precies moet gebeuren en wat voor apparatuur je momenteel in huis hebt staan. Het kan zijn dat alsnog een monteur moet komen, omdat je niet de juiste ONT in huis hebt om de hogere snelheid te ontvangen en of je nog niet het juiste modem hebt. Alleen de T-56 kan de 2 Gbit/s aan. Heb je een ander modem, dan wordt deze ook geswapt naar een T-56. Dit is voornamelijk op de GPON aansluitingen zo dat de ONT ontvangen moet worden en een monteur moet komen. Bijvoorbeeld bij XGSPON is dit niet nodig en hangt de juiste ONT er al. Als je dan ook al een T-56 hebt, dan hoeft er geen monteur nog te komen en wordt de snelheidswijziging zo doorgevoerd.

Ik heb jouw abonnement er nog bijgepakt en ik geef je graag meer informatie over hoe het bij jou precies zit. Jij zit namelijk op het PTP netwerk. Hier moet namelijk wel nog het een en ander gebeuren. Op het PTP netwerk moet wel nog gepatched worden in de wijkcentrale. Daarom duurt het op een PTP aansluiting ook langer voordat je daadwerkelijk hier gebruik van kunt maken. Wel heb je al het juiste modem dus dat is top. De T-56 kan gewoon de 2Gbit/s snelheid aan. Alleen heb je wel doordat je op PTP zit, nog een Media Converter in huis. Deze moet dan ook nog vervangen worden voor een XGSPON ONT. Deze komt de monteur dan installeren.

Dus even samengevat voor jou: je krijgt geen nieuw modem, wel een nieuwe ONT die de monteur komt installeren en er moet nog gepatched worden in de wijkcentrale.

Hopelijk geeft dit meer duidelijkheid en anders stel gerust hier je vragen! 😁

Crystal clear! Heel erg veel dank! 

Reputatie 2

Hi @erena, there is a slight delay on your order. Don't worry, you will be contacted as soon as possible! 

Hi @Tommie van Odido, when is “as soon as possible”? Its been almost a month since I have applied, there has been absolutely no progress stated on my side. Who can I reach out to to get more information? I would like to have a timeline to set my expectations.

Reputatie 2

It is importent to test outside of a web browser (they are limited to 4/5 Gb/s. Use a speedtest app on your computer.

 

I am reaching 8Gb/s fine up and down. I do have a Intel i9 14900k.

Reputatie 7
Badge +8

@Ackertje Om de 8 Gbit/s aan te kunnen bieden, kost dit een hoop geld en moet er het een en ander gewijzigd worden zoals apparatuur. Deze snelheid steekt er ook ver bovenuit vergeleken met de andere snelheden, waardoor je bij deze snelheid niet dezelfde korting krijgt als bij de andere snelheden. Uiteraard krijg je wel alsnog een korting wanneer je in aanmerking komt voor Klantvoordeel. Dit krijg je wanneer je meerdere abonnementen combineert op jouw adres.

 

@erena @Frido1969 For our PtP connections, it takes more time to realise the 8 Gbit/s. We had some delays in this process. The planning for now is indeed for mid January. I don't have any specific date yet. But once you receive an email to make an appointment with Guidion the finish line is almost there! 😊

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Quint76 

Je wilt een internetkabel vanaf de ONT naar de WAN poort van de UDM SE?

Lukt het je met deze screenshot?

 

Reputatie 7
Badge +15

@Quint76 

Deze screenshot heb ik in een andere topic gevonden, gebruik zelf de Zyxel-T56.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @R3D, ik heb oprecht geen flauw idee waarom de patching zo vertraagd is, maar ik heb het meteen nagevraagd aan onze operationele afdeling. We hopen zeer spoedig met een update te kunnen komen; de vraag staat uit!

Reputatie 3

Hoi Jason van odido het nieuwe abonnement is afgerond zie ik in app  bedankt voor voucher heb ik op dit moment niet nodig heb geen internet probleem nogmaals bedankt 👍

Reputatie 4

Ik kan op dit moment niks anders doen dan afwachten @Frido1969. Je ontvangt vanzelf een bericht van Guidion om een afspraak in te plannen als het mogelijk is. 

Maar dat is toch belachelijk? Jullie zijn opdrachtgever, vraag gewoon een status op bij Guidion... 

 

Ik wil graag weten wanneer ik 8Gb/s heb. Ik weet dat ik maar een simpel consumentje ben en jullie minder oplever dan bedrijven doen die kwaliteits garanties afsluiten enzo. Het enige wat ik(wij) vragen is meer informatie. Jullie moeten niet afwachten maar actie ondernemen. En als jij dat niet kan dan ga je naar iemand die dat wel kan. @Tommie van Odido 

Ik sluit me volledig aan bij de woorden van @CruciaL . Het is volslagen onzinnig dat jullie niks kunnen opvragen. 

@Tommie van Odido Ik heb in een eerder bericht al aangegeven dat jullie je met jullie huidige manier van werken waarschijnlijk schuldig maken aan misleiding. Omdat jullie antwoorden er helemaal niet op duiden dat jullie er iets aan doen, ga ik daarom nu die melding daar dus doen. 

Daarnaast zijn jullie wettelijk verplicht om iedere uiting van onvrede door klanten te registreren als klacht. Van dit laatste is nog niets gebleken, het enige wat jullie doen is pappen en nathouden. Als jullie die registratie wel hebben gedaan ontvang ik daarvan graag de bevestiging. 

Ik ben wel klaar met de manier waarop jullie dit aanpakken. 

Reputatie 2

To give you an update, before the new year, I have received an email from Odido customer support that ETA is mid January (on my case). I will let you know if there are any updates to share.

Same here. But I am not getting my hopes up. The lack of specific dates in communication towards us is shocking. Professionalism is approximately of the level how the Dutch government is handling the Toeslagenaffaire... 

Same here. I am happy with the e-mail. At least some kind of indication which we were asking for. Thanks Odido! 

Fingers crossed they get it done somewhere mid jan ;) We'll see, I can be more patient now since they gave me an update letting me know they are working on it. So even if it is end of jan or the beginning of feb it is okay with me.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @erena, there is a slight delay on your order. Don't worry, you will be contacted as soon as possible! 

Reputatie 1

Betreft de ONT’s, ook hier alleen een nieuwe router gekregen en geen nieuwe ONT ondanks de huidige (HG8M8010Hv6) zover ik kan achterhalen geen 10G RJ45 aansluiting heeft.

Nagevraagd en gebeld (2x toe) zou worden opgepakt door technische dienst...

Reputatie 3

Odido stuur nieuwe modem zonder ONT en je krijgt meteen afspraak mailtje voor installatie ze moeten gewoon duidelijk aangegeven dat ONT niet bij zit dan maak je geen afspraak met de guirdon. Ik heb morgen afspraak ik ga echt niet voor de 2e keer annuleren laat het maar komen dan weet het monteur dat odido niet stuur dan klagen hun ook. Moet ouwe modem opsturen binnen 30 dagen heb nog 24 dagen en als ik ONT niet heb en dan te laat opgestuurd boeite bla bla. Dit is niet normaal 

Reageer