Sticky

[Info] Installatie - Hoe, wat, waar?

[Info] Installatie - Hoe, wat, waar?
Reputatie 7
Badge +6
  • T-Mobile Thuis moderator
  • 3297 reacties

Je hebt een bestelling bij T-Mobile Thuis geplaatst. Yes! Maar nu krijg je een installatiepakket en vliegen de termen hardware, modem en Interactieve TV Box om je oren. Hieronder staat een duidelijke uitleg wat je kan verwachten.

Video Instructie


Bij het installatiepakket zit een handleiding hoe je alles aan moet sluiten. Kom je er niet uit of ben je de handleiding kwijt, geen zorgen! Volg dan deze stap-voor-stap installatie instructie.

 

Wat voor soort aansluiting heb ik?

 

Voordat je tot een installatie over gaat is het eerst belangrijk om te weten wat voor aansluiting je hebt. Als je niet weet of je Glasvezel internet of Standaard (DSL) internet hebt, kun je dit heel makkelijk opzoeken in My T-Mobile Thuis. Dit is je persoonlijke omgeving waar alle informatie over jouw abonnement te vinden is. Bekijk welk internet pakket je hebt.

Glasvezel
Als je een T-Mobile Thuis abonnement met glasvezel hebt besteld komt de monteur altijd langs om de installatie uit te voeren. Hij hangt het modem op bij het aansluitpunt (FTU), zorgt voor een beveiligde draadloze verbinding en stelt T-Mobile Thuis e-mail in op je pc of tablet. Meer over een glasvezel installatie lees je hier

Standaard DSL
Bij een T-Mobile Thuis abonnement met Standaard Internet is het een ander verhaal en kun je de installatie zelf heel eenvoudig uitvoeren. We hebben daarvoor super handige handleidingen die je al een eind op weg helpen. Voordat je kunt beginnen met je installatie dien je allereerst het aansluitpunt op te sporen, ook wel het ISRA-punt genoemd. Je Standaard Internet komt via de hoofdaansluiting je woning binnen. Meestal vind je het ISRA-punt in de meterkast of in de woonkamer. Hieronder zie je een aantal voorbeelden van een ISRA-punt.

 

Veelgestelde Vragen

 

Monteur

Er komt een installatiepakket aan, wat nu?
Krijg je het installatiepakket toegestuurd of wordt er apparatuur vervangen? Houd er dan rekening mee dat het niet mogelijk is om een pakket naar een ander adres te laten sturen. Je kunt er natuurlijk wél voor kiezen om de bestelling te laten afleveren bij een PostNL afhaallocatie! 😄🏤 Bijvoorbeeld als je al weet dat je niet thuis bent als de chauffeur langs wil komen op het afgegeven tijdstip. Dit kan alleen via de PostNL app, tot één dag van tevoren tot uiterlijk 22:00 uur. Download de app hier! Vul de Track & Trace code in samen met jouw postcode wanneer je de app hebt gedownload, klik op “bezorging wijzigen” en kies het gewenste PostNL-punt.

 

Wanneer kan ik de monteur verwachten?
Heb je Glasvezel internet besteld of lukt het toch niet om het zelf te installeren, dan sturen we een monteur langs die je T-Mobile Thuis aansluiting piekfijn in orde maakt. Voor meer informatie over wat de monteur komt doen bekijk de video of lees hier verder wat je kunt verwachten.

Hoe kan ik een afspraak maken met een monteur?
Bij een glasvezelinstallatie neemt onze installatiepartner Guidion contact met je op om de installatiedatum met je af te spreken. Deze afspraak vindt plaats op werkdagen tussen 09:00 uur en 17:30 uur. Indien Guidion je telefonisch niet kan bereiken ontvang je een SMS en e-mail, met de vraag contact met hen op te nemen op het volgende nummer: 088-2000151 (lokaal tarief).

Als de afspraak is gemaakt, krijg je een afspraakbevestiging per e-mail. Op de dag voorafgaand aan je afspraak ontvang je een herinnering per SMS. De monteur legitimeert zich met zijn T-Mobile-Guidion pas en een ID. We vragen je om bij de installatie-afspraak altijd een volwassene aanwezig te laten zijn.

Kan ik mijn afspraak verplaatsen en kan de monteur eerder komen?
We plannen altijd zo dicht mogelijk op de door jou aangevraagde datum een monteur in zodat je zo snel mogelijk online bent. Je kan er dus vanuit gaan dat de definitieve aansluitdatum die je na jouw bestelling door krijgt de eerst beschikbare mogelijkheid voor een monteur is!

Komt de afspraak die je hebt gemaakt om T-Mobile Thuis te installeren toch niet uit en wil je deze verplaatsen, dan kan dit tot maximaal één werkdag voor de geplande afspraak. Dit kun je doen door te bellen naar Guidion op het volgende nummer: 088-2000151 (lokaal tarief).

Je kunt Guidion bereiken op:
Maandag t/m donderdag: 09:00 t/m 21:00
Vrijdag: 09:00 t/m 17:30
Zaterdag: 09:00 t/m 17:00
Zondag: Gesloten

​​​Wat sluit de monteur aan?
Zet de koffie maar vast klaar! De monteur komt bij je langs om te installeren. In deze video zie je wat je kan verwachten als hij (of zij!) langskomt. De monteur verricht de volgende werkzaamheden in de basisinstallatie:

  • Het modem ophangen en aansluiten
  • De Wifi verbinding activeren en beveiligen
  • 1 computer of laptop aansluiten (bedraad of via Wifi)
  • T-Mobile Thuis e-mail instellen
  • 1 TV aansluiten op de Interactieve TV Box en instellen
  • De Interactieve TV Box verbinden via internetkabel met het modem
  • 1 telefoontoestel aansluiten
  • Meegeleverde internetkabel en telefoniebekabeling op of langs de plint wegleggen met spijkerclips (max. 15 meter)

Let op: Wil je dat de monteur meerwerk verricht? Bespreek dit dan tijdens het telefoongesprek. Dan kan er extra tijd ingepland worden en de meerkosten besproken.

 


Aansluiting & Installatie

Kan ik de installatie zelf doen?
Pak je bevestiging erbij, heb je glasvezel of standaard internet besteld? Om te installeren bij glasvezel heb je een monteur nodig. Lekker makkelijk dus! Bij standaard internet (DSL) is het gelukkig erg gemakkelijk om het zelf te doen. Alle hulpmiddelen vind je hier. Lukt de zelfinstallatie toch niet, geen nood, dan sturen we alsnog een monteur.
 

Let op: die afspraak kan pas op de allereerste dag van je abonnement gemaakt worden


Wat kost een installatie?
Bij een glasvezelinstallatie komt altijd een monteur langs om het te installeren, dan betaal je € 37,50 voor de installatie. Moet er een monteur langskomen, omdat er een issue is bij een DSL (standaard internet) aansluiting dan is deze gratis. Op onze website vind je een overzicht van de tarieven voor extra werkzaamheden.
 

Mijn woning is nog niet aangesloten op glasvezel, kan ik alvast een afspraak inplannen met een monteur?
Een afspraak maken met de monteur kan alleen als de woning helemaal is aangesloten op glasvezel. Is je woning nog niet (helemaal) aangesloten op het glasvezelnetwerk? Dan zijn er soms extra werkzaamheden nodig. Bijvoorbeeld het ophangen van een kastje of graafwerk voor glasvezelkabels. Welke werkzaamheden er nodig zijn ligt aan de situatie in jouw woning. Deze werkzaamheden vallen onder de standaard activatie- en installatiekosten. Meer informatie vind je in de bevestiging van je bestelling.

 

Ik kan mijn ISRA-punt niet vinden, wat nu?
Wanneer jouw hoofdaansluiting (ISRA-punt) niet in orde is, zullen we ons best doen er voor te zorgen dat we het modem wél kunnen installeren en het ISRA punt dus alsnog gereed maken. Hiervoor kunnen we kosteloos een netwerkbeheerder monteur aansturen. Mocht het aansluitpunt zover beschadigt zijn dat hij bijvoorbeeld vervangen moet worden, dan zijn hier wel kosten aan verbonden. Je kunt er dan voor kiezen dit door de netwerkbeheerder (KPN) te laten doen, de kosten zijn dan wel voor jezelf. Mocht je dat niet willen heb je ook de mogelijkheid het abonnement kosteloos op te zeggen. Je bent dus op deze manier niet verplicht kosten te maken, wel zo fijn!

Kan ik mijn ISRA-punt verplaatsen?
Als je het ISRA-punt wilt verplaatsen dan kan je contact opnemen met https://www.mijnaansluiting.nl.

Wat als er geen ISRA is?
Kun je geen ISRA-punt vinden? Geen paniek! Dan dien je op zoek te gaan naar een invoerkabel. Is er wel een beschikbare invoerkabel?
Ja -> Als de kabel toegankelijk is kan de netwerkbeheerder in opdracht van ons er kosteloos een ISRA op afmonteren. De invoerkabel mag niet in een kruipruimte of dergelijke liggen. Als dat wel zo dan kan de monteur de opdracht weigeren (onveilige werksituatie) of kan de netbeheerder extra kosten in rekening brengen om de kabel beschikbaar te maken.
Nee - > Dan moet de eigenaar er voor zorgen dat de kabel toegankelijk is of akkoord gaan met de kosten om een nieuwe kabel aan te leggen/ om de kabel toegankelijk te maken.

Wat als het ISRA weggewerkt is?
Is de ISRA weggewerkt achter bijvoorbeeld stucwerk? Dan moet de eigenaar er voor zorgen dat de ISRA toegankelijk is. Pas dan kan een KPN monteur kosteloos een goed ISRA afmonteren. Er is echter wel genoeg overlengte nodig voor het herstellen van de ISRA (de kabel moet voldoende uit de muur steken). Als de overlengte niet voldoende is dan moet er een nieuwe kabel gelegd worden, hiervoor brengt de netbeheerder kosten in rekening.

Wat als het ISRA is beschadigd?
Is het ISRA punt beschadigd maar functioneel? Dan kan de eigenaar hiervoor zelf de netbeheerder inschakelen. Werkt de ISRA niet dan wordt dit hersteld door de netbeheerder. Wederom geldt hier ook dat er wel genoeg overlengte nodig is voor het herstellen van de ISRA. Als de overlengte niet voldoende is dan moet er een nieuwe kabel gelegd worden, hiervoor brengt de netbeheerder kosten in rekening.

Op welk aderpaar moet ik het modem aansluiten?
Een standaard ISRA-punt heeft 4 aders. Rood, Blauw, Oranje en Wit. daarmee kan je 2 aderparen maken: Rood/Blauw en Oranje/Wit. Standaard wordt op Rood/Blauw geleverd, maar dit is niet altijd zo.


TV draadloos aansluiten

Voor T-Mobile Thuis TV maken we gebruik van HD televisie signalen, die veel vragen van het netwerk. Via de kabel worden deze signalen beter ondersteund. Daarom hebben we liever dat het signaal vanaf het modem via een internetkabel naar de TV Box gaat. Bedenk dus goed waar jouw aansluitpunt in je huis zit en waar je graag de TV neerzet. Wij leveren een kabel van 15 meter gratis bij. Heb je een langere kabel nodig, wil je de kabel door een loze leiding of moet er geboord worden? Bespreek dit dan vooraf met de monteur tijdens het plannen van de afspraak.

f297bf49-96df-4439-ae12-5c7db22c285a.png

Internetkabel, ook wel UTP of Ethernetkabel genoemd.

Het is wél mogelijk om met ‘homeplugs’ draadloos televisie te kijken. Kijk snel in dit topic hoe wij hierover denken.


Handleidingen
 

Op deze pagina vind je alle handleidingen en instructievideo's over Internet, TV & vast Bellen van T-Mobile Thuis. 

Onze verschillende modems v.l.n.r. Huawei, Zyxel, Draytek

Huawei modem installeren

Handleiding DSL - Snel van start
Handleiding DSL - Internet TV & Bellen - Installatie

Handleiding DSL - Internet - Vouwflyer

Handleiding Glasvezel Huawei - Snel van start

Handleiding Glasvezel Huawei Internet, TV en Bellen - Installatie (Aria)

Handleiding Glasvezel - Internet, TV en Bellen - Installatie (Entone)

Handleiding Glasvezel - Internet, TV en Bellen - Installatie (Amino)
 

​​​​​Zyxel modem installeren

Handleiding DSL - Snel van start

Handleiding Glasvezel Zyxel - Snel van start

Handleiding Zyxel Wifi-versterker
 

Draytek modem installeren
Handleiding Glasvezel - Snel van start

Handleiding Glasvezel - Internet, TV en Bellen - Installatie (Aria)

Handleiding Glasvezel - Internet, TV en Bellen - Installatie (Entone)

Handleiding Glasvezel - Internet, TV en Bellen - Installatie (Amino)

 


160 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Goedemorgen @stanleyanja, mijn collega Cal heeft ervoor gezorgd dat jouw vorige aansluiting actief blijft zolang er nog niet op ons netwerk geleverd kan worden. Sorry dat er nog geen duidelijkheid is over de plandatum! Ik kan je nog geen exacte aansluitdatum geven, maar wat ik wel kan doen is je vertellen dat morgen de netbeheerder weer een poging doet om een poort vrij te maken in de centrale. 

Ondanks het wachten, hoop ik dat je een prachtig, zonovergoten weekend zult hebben! 😊🌞

 

Oke ,ik weet ik ben lastig.

Maar als ik het goed begrijp hangt alles af van een vrij poort.

Die kan dus alleen vrij komen als iemand op zegt.

Dat betekent dat het ook nog wel een jaar kan duren of langer.

Ik wil dat gewoon weten,want ik heb het gevoel dat jullie me aan het lijntje houden .

Als ik dat verkeerd zie is ook goed,maar leg het me dan maar uit!

Alsnog iedereen een fijn weekend en hoop echt dat er heel snel wat gaat gebeuren .

 

Reputatie 7
Badge +6

Hi @stanleyanja,

 

Mag ik vragen hoe je aan de informatie komt dat er alleen een poort vrij komt als iemand weggaat? Dat is namelijk onjuist! We groeien als vaste provider enorm snel en zijn constant apparatuur aan het bijplaatsen om al onze nieuwe klanten te mogen verwelkomen. In sommige gebieden is er een kleine achterstand ontstaan. Dit verwachten we op zeer korte termijn in orde gemaakt te hebben. Dus ook voor jou, zonder dat iemand anders zijn plaatsje hoeft af te staan. We willen je dus graag verwelkomen en zodra het kan, ontvang je van ons communicatie over het hoe en wat!

Als je goed leest ,heb ik geschreven als ik het verkeerd zie leg het mij dan uit!

En dat jullie een achterstand hebben dat kan,maar vertel dat aan de klanten die bij jullie een contract afsluiten .

En stuur anders een mail naar je klanten zodat ze niet zelf steeds contact met jullie moeten opnemen.

Sorry ,maar ik snap gewoon niet waarom jullie mij vertellen dat de eerst mogelijke aansluit datum rond de 25ste juli was en dat jullie daarnaeen ander verhaal vertellen.

Het lijkt me toch logisch dat de klant wil weten wanneer iets geleverd wordt?

Nogmaals het is niet persoonlijk bedoeld maar ik moet het toch even kwijt.

Met vriendelijk groet Stanley

@Sander En als ik lees wat @Jason schrijft zit er dagelijks een monteur te zoeken of die een poort kan vrijmaken om @stanleyanja er aan te kunnen sluiten.

Dus of ik lees het ook verkeerd, maar ik lees ook dat er eerst iemand moet vertrekken zodat die plek ingenomen kan worden door stanley, ik lees niet dat de netbeheerder druk doende is om overal poorten bij te plaatsen en dat die wat achter loopt in de planning.

Goedenavond,ik wordt er een beetje moe van (en jullie van mij)

Is er nou echt niemand die me gewoon antwoord kan geven op mij vraag?

Wanneer kan ik nou genieten van jullie snelle internet ?

En ja ik weet dat er geen poort vrij is ,iedere dag gekeken wordt of hij vrij is,er achterstand is,dat het heel snel goed komt,dat er poorten worden bij gemaakt.

Dus vertel me iets waar ik werkelijk iets aan heb,want ik ga niet weken of maanden wachten 

Anders denk ik er toch over om naar een andere provider te gaan,wat ik best een beetje jammer vind.

Maar dat is omdat jullie geen antwoord geven wanneer ik aan gesloten wordt.

Met vriendelijk groet Stanley

Oke jullie zijn van me af!

Heb contract opgezegd,ik ga naar ander provider.

Het gaat jullie goed allemaal.

Groet Stanley

Hi @stanleyanja, ik baal ervan dit het op deze manier is gegaan, oprecht! Wij zijn op dit gebied afhankelijk van de netwerkbeheerder. We doen er alles aan om dit zo snel mogelijk gereed te maken en ook jou hierbij in mee te nemen. Ik begrijp dat dit niet snel genoeg is gegaan en dat je hebt gekozen voor een andere provider. Weet dat je in de toekomst altijd met open arme wordt ontvangen, mocht je je bedenken. Wij zitten hier bij de Community voor je klaar!

Hi,

I am looking for a bit of help in English if possible..

I have tried installing my DSL modem, but the Globe does not turn on at all - the only things that have a steady light are the ON, 2.4G and 5G lights.

I have tried unplugging and resetting but no luck so far. The date of possible installation was from the 25-08-2020.

Would be great to get some help, difficult to reach an costumer service agent when calling.

 

Many Thanks,

Tim

Reputatie 7
Badge +7

Hi @tplazol Apologies for the late reply! It looks like my colleague already sent out a request for a mechanic and we’ll get you online as soon as possible. If you have any questions in the meantime I’ll be happy to help!

Reageer