Beantwoord

Hoe kan ik de tijd veranderen op draytek vigor 2132F modem?

  • 15 oktober 2020
  • 127 reacties
  • 5845 Bekeken

Ik merk dat de tijdsinstelling van mijn modem niet meer klopt, hierdoor kloppen de toegangstijden tot internet niet meer. Maar volgens mij heb ik geen toegang tot de tijdsinstellingen die te vinden zouden moeten zijn onder system maintenance → Time and Date

https://faq.draytek.com.au/2008/03/12/how-to-set-date-and-time-for-vigor-routers/

Hoe moet ik dit oplossen?

icon

Beste antwoord door Sander 25 november 2020, 15:24

Dag allen,

 

We zijn deze thread niet vergeten! Verre van dat! Wel had ik eerder kunnen melden dat we die tijd hadden aangepast. Die is afgelopen maandag aangepast voor de meesten die het hier in dit topic (en elders op de Community) gemeld hebben. Dan zijn er nog een paar punten die ik moet benoemen.

 

  • Allereerst bedankt voor het geweldige speurwerk van @TMTV@marcel.krikke , @agentx en @JeroenGroenouwe! Dit heeft net alleen gezorgd dat onze IT mensen gerichter konden zoeken, maar ook dat andere klanten door een kleine aanpassing weer aan de slag konden. Grote klasse, dit onderstreept de kracht van dit forum, dat we soms samen snelle oplossingen kunnen aandragen waar iedereen bata bij heeft. Ik zeg het vaak binnen de muren van T-Mobile, de echte experts van T-Mobile Thuis zijn onze klanten zelf!
  • @RyanK@Erwin05 ik heb voor jullie een opdracht uitgezet dat tijd handmatig aan te passen. Ik verwacht dat deze morgen (donderdag 26-11) in de loop van dag afgerond worden. 
  • Mochten er nog meer mensen zijn die (zonder de DNS van Google te gebruiken) nog een datum/tijd in het jaar 2000 hebben, laat het mij dan hier of in privébericht (klik op mijn naam) weten. Dan vraag ik ook voor jullie de handmatige correctie aan.
  • Dan nog het laatste nog lopende issue: LG TV's kunnen met gebruik van onze DNS geen verbinding maken, maar wel via de DNS van Google. Dat duidt inderdaad op een issue tussen onze DNS en de server van LG. 
  • Mocht je een vraag hebben of een update wensen, tag mij dan vooral. Jason en ik hebben geen magische krachten, maar we zijn van dit issue 100% op de hoogte en kunnen zo nodig sneller schakelen. Als we dit topic als communicatiekanaal houden, blijft het overzichtelijker voor iedereen. 

 

 

Bekijk origineel

127 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Dag allen,

 

We zijn deze thread niet vergeten! Verre van dat! Wel had ik eerder kunnen melden dat we die tijd hadden aangepast. Die is afgelopen maandag aangepast voor de meesten die het hier in dit topic (en elders op de Community) gemeld hebben. Dan zijn er nog een paar punten die ik moet benoemen.

 

  • Allereerst bedankt voor het geweldige speurwerk van @TMTV@marcel.krikke , @agentx en @JeroenGroenouwe! Dit heeft net alleen gezorgd dat onze IT mensen gerichter konden zoeken, maar ook dat andere klanten door een kleine aanpassing weer aan de slag konden. Grote klasse, dit onderstreept de kracht van dit forum, dat we soms samen snelle oplossingen kunnen aandragen waar iedereen bata bij heeft. Ik zeg het vaak binnen de muren van T-Mobile, de echte experts van T-Mobile Thuis zijn onze klanten zelf!
  • @RyanK@Erwin05 ik heb voor jullie een opdracht uitgezet dat tijd handmatig aan te passen. Ik verwacht dat deze morgen (donderdag 26-11) in de loop van dag afgerond worden. 
  • Mochten er nog meer mensen zijn die (zonder de DNS van Google te gebruiken) nog een datum/tijd in het jaar 2000 hebben, laat het mij dan hier of in privébericht (klik op mijn naam) weten. Dan vraag ik ook voor jullie de handmatige correctie aan.
  • Dan nog het laatste nog lopende issue: LG TV's kunnen met gebruik van onze DNS geen verbinding maken, maar wel via de DNS van Google. Dat duidt inderdaad op een issue tussen onze DNS en de server van LG. 
  • Mocht je een vraag hebben of een update wensen, tag mij dan vooral. Jason en ik hebben geen magische krachten, maar we zijn van dit issue 100% op de hoogte en kunnen zo nodig sneller schakelen. Als we dit topic als communicatiekanaal houden, blijft het overzichtelijker voor iedereen. 

 

 

Reputatie 7
Badge +7

Inderdaad is het wel stil aan de zijde van T-Mobile. Dat valt me wel een beetje tegen.

 

T-Mobile gisteravond aan de telefoon gehad. die dame kan maar … zoveel… 

Die Sander en Jason kende zij en die zijn van de backoffice en moeten volgens haar veel meer kunnen dan de mensen die je aan de telefoon krijgt.

Ik heb alles doorgegeven inclusief deze thread en een andere waar ik ook hetzelfde heb aangegeven. zij zou het in ieder geval bij hem (Jason) op het borde leggen.

Daarnaast heb ik zelf een prive bericht gestuurd naar Jason met het verhaal en mijn uitkomsten. Met de opmerking dat hij maar eens moet kijken of 1 van die schermen op kantoor niet een LG TV is en hij het zo heel makkelijk kan uittesten. Dan een netwerksniffer (stukje software die alles wat op het netwerk gebeurd registreerd) aanzet om te kijken wat er nu fout gaat. 

En nu maar afwachten of ze de problemen daadwerkelijk op de achtergrond aan het oplossen zijn.

@JeroenGroenouwe Voor de duidelijkheid: wij zijn allebei absoluut niet van de backoffice, ik ben gecharmeerd door het compliment, maar nee jammer genoeg niet. Wij kunnen bovendien ook niet meer dan wat men aan de telefoon kan, dat is een sprookje. Sander en ik werken met veel liefde voor Webcare, niet voor de technische dienst. 

Dat terzijde: het is jammer genoeg niet altijd mogelijk om elke twee à drie dagen een update te geven wanneer het een hardnekkig issue betreft. Ik vind het super benoemenswaardig en enorm knap dat een aantal van jullie (onder andere @TMTV, jij en @agentx) zoveel moeite hebben genomen om dit tot op de bodem uit te zoeken, maar zodra er vanuit onze kant updates zijn dan geven we die zo snel mogelijk. Zodra de workaround dan ook bij iedereen uitgevoerd kan worden, zullen we dat direct kenbaar maken. Dat het frequenter zou moeten, ben ik volledig met je eens, maar als er niets te updaten valt, komt dat vaak ook door uitzoekwerk aan onze zijde. 

Dat gezegd hebbende, momenteel heeft onze backoffice (ja de echte, niet wij) een workaround gevonden en kan men de datum en tijd vanuit hun kant handmatig omzetten zodat alle gepaarde Netflix problemen en alles wat erbij komt kijken, verholpen wordt. Dit is slechts een tijdelijke fix en geen definitieve, zodra die er wel is, horen jullie het als eerst.

Wij zullen nooit bewust niet reageren omdat we dat niet willen, laat dat alsjeblieft duidelijk zijn!

Wat betreft jouw privébericht aan mij: het is niet altijd mogelijk om hier binnen 24 uur op te reageren, dat is frustrerend, maar heeft met een aantal zaken te maken. De drukte op de Community, onze andere werkzaamheden, een overvloed aan privéberichten in de verschillende inboxen en nog meer van dat soort clichés. Overigens, ik ben niet werkzaam op een kantoor, zoals wij allemaal bij Webcare vanuit huis werken. Ons hoofdkantoor is gesloten voor het gros van de werknemers, dus ik opereer vanuit mijn werkkamertje (zonder LG TV).

Sorry voor het lange bericht, maar ik vond het nodig één en ander uit te leggen. Thanks voor jullie begrip en geduld!

Reputatie 5
Badge +2

Hoi @Jason , ik heb mijn oude Draytek afgestoft en aangesloten om te kijken of dit probleem zich hier ook voordoet, en inderdaad, de mijne blijft ook in het jaar 2000 hangen. Ik ben er even ingedoken en het probleem lijkt te zijn dat de NTP-server (tijdserver, 10.12.0.20) niet reageert. Ik vermoed dat er iets niet goed staat in de instellingen van die server of de route ernaartoe. Hopelijk kunnen de techneuten hier iets mee!

Reputatie 3
Badge

Minder zeuren Bram ;)
Aanpassingen op dit gebied gaan verder dan alleen het herkennen van het probleem.
Ik snap trouwens wel je frustratie hoor. Alles rond de eerste lijn is voor alle partijen een ondankbare ervaring. Mocht je een klankbord willen gebruiken dan zou ik meer richten op social media.

Ondertussen; Mocht de nood hoog zijn dan kun je wellicht het nu verkeerd gebruikte ip van de tijd server routeren naar een van je keuze. Uitgaande dat firewall (tv ip als dmz) en dns de oorzaak niet zijn dacht ik aan zoiets als hier beschreven → Redirect outgoing NTP traffic to an internal NTP server - Linux Included
De interne NTP server mag best een IP zijn naar keuze lijkt mij.

Daarnaast zou ik ook eens proberen om in de TV zelf handmatig de DNS aan te passen naar een publieke dienst zoals open dns of van google.

 

Reputatie 7
Badge +6

Ha, ik zie dat Jason gelijktijdig eenzelfde verhaal heeft geplaatst. Vanaf nu houden we het gesprek centraal in dit topic! :sweat_smile:

Reputatie 3
Badge

@JeroenGroenouwe, ik was eerder! :P
Nu krijg ik de eer niet boehoe..

Maar gelukkig wel van @x187 x187 en @Sander.

 

Goedemorgen,

Via wat troubelshooting hier terecht gekomen, goed om te zien dat het probleem onderkend is en dat er aan wordt gewerkt! 

Zelf heb ik exact dezelfde issues van @marcel.krikke i.c.m. mijn LG OLED. Enige verschil is dat de tijd op de Draytek nog ingesteld staat op zomertijd i.p.v. het jaar 2000. Hierdoor is de LG store niet bereikbaar.

 

Hoop dat er snel een oplossing komt!

Mvg, Ryan

Reputatie 7
Badge +6

Dag allemaal, 

 

Bedankt voor alle meldingen hier! Ik heb nu een betere inschatting wat de effecten zijn van een foutieve tijdsaanduiding in het modem. Hierop hebben wij de prioriteit van dit issue verhoogd. Het blijkt echter dieper in het netwerk te zitten dan we aanvankelijk hadden gedacht. Weet dat we ons best doen om dit in één keer direct voor iedereen te verhelpen. Zodra ik meer weet, plaats ik het hier!

@Jason , nee ik heb zelf niets gedaan. Tijd is trouwens 2x veranderd. Voordat hij bijna goed stond is er nog een andere verspringing geweest, dacht eigenlijk dat de techneuten aan het sleutelen waren. Hoop dat ze snel iets kunnen vinden met de tip van @TMTV !

Reputatie 1

 

Okay, het ene probleem is opgelost n.l. de date / time sync van de Draytek. Zelf heb ik ook kunnen constateren dat de datum / tijd van de Draytek synchroon is met de actuele real life tijd.

 

 

Hoezo opgelost, bij mij staat de datum nog steeds op 2000 en de tijd klopt ook niet.

 

 

 

 @Erwin05 Welke problemen ondervind je daarvan? Want je lijkt geen TV set TopBox op je modem te hebben aangesloten (LAN 3 of 4). Of is dat bij jou anders geregeld?

 

Ik heb 13 oktober melding gemaakt dat de datum en tijd in het modem niet correct zijn.

Ik heb nog geen probleem met mijn netwerk ondervonden, ik neem geen tv af van T-mobile.

Omdat er hier nu geschreven wordt dat het probleem is opgelost maak ik een opmerking dat het bij mij niet is opgelost en ik er nog een probleem bij heb n.l. dat het modem spontaan een fabrieksherstel uitvoert.

Dus vroeg ik mij af of T-Mobile die fabrieksherstel veroorzaakt of mijn modem defect is.

 

Reputatie 1

Het werkt weer, de datum en tijd zijn nu juist.

 

Hartstikke bedankt AgentX! Dat werkt dus gewoon, mijn tv doet het weer.

Google DNS 8.8.8.8 gebruikt.

Reputatie 2

@x187 and @JeroenGroenouwe ! You've made my day. De aanpassing van de DNS-server naar 8.8.8.8 was the Holy Grail naar de oplossing van het probleem. Dank, dank, dank. EINDELIJK

Reputatie 1

We'll continu to look into the issue with our server and the LG store. Thanks for the check!

 

@JeroenGroenouwe, ik heb verzocht je datum/tijd aan te laten passen. Dit zal vandaag gebeuren!

@Sander de datum en tijd staat nu bij mij in ieder geval goed. 

Ik las gisteren overigens dat veel T-Mobile klanten door een DNS server fout niet meer konden internetten.🙈 Hoop niet dat dat weer te maken had met deze thread.

Misschien een tip, pas alle aanpassingen aan in de secondary DNS server van jullie. Zodra er weer wat te testen valt, laat het me weten. Dan stel ik mijn DNS in op die secondary en kunnen we eerst testen voordat 't hele land er weer last van heeft.

 

😉

Volgens mij moeten jullie toch de tijd automatisch kunnen laten bijwerken als admin?

Via draytek kan dat netjes naar een Time Server toe. Is dat niet handig op te nemen in de firmware dan staat het altijd bij iedereen goed.

https://faq.draytek.com.au/2008/03/12/how-to-set-date-and-time-for-vigor-routers/

Reputatie 1

Tip van @JeroenGroenouwe werkt bij mij ook. Dank!

Worked for me too. Its pitty that t-mobile is still finding the solution or finding ways to fool out their customers.

Reputatie 3
Badge

@Colin. Gebruik je met de hotspot dan tmobile of een andere provider?

Waar ik dan nieuwgierig naar ben welke dns dus wel werkt voor de tv.

Mocht je ook mobiel tmobile gebruiken als hotspot, kun je dan dat dns ip eens proberen voor de tv in de normale thuissituatie?

Mocht het een andere provider zijn, lukt het updaten dan nog wanneer je op je hotspot (tijdelijk) 8.8.8.8.(google) als dns instelt?

Ik krijg zelf over 3 weken (weer) een LG tv en dan kan ik zelf testen :grin:

 

Het lijkt mij dat de lg-tv op een vastgesteld adres voor tijdcorrectie zoekt en dat de vertaling naar een ip (dns) niet lukt in sommige situaties. Een alternatief voor 8.8.8.8 is 208.67.222.222 en 208.67.220.220 (Open DNS).

Ik zou ook ipv6 uitzetten in je Drytek.

Reputatie 5
Badge +2

@Jason @Sander Dank voor jullie reactie in koor :smile: !

Ik heb wel het idee dat er nu twee afzonderlijke issues door elkaar lopen. De problemen met LG tv's hebben te maken met de DNS-servers, omdat het aanpassen daarvan (goede tip @JeroenGroenouwe!) dat oplost. Dat de LG's de tijd niet konden ophalen, komt doordat de tijdserver die de tv's gebruiken niet bereikbaar was door de DNS. Dat heeft niets te maken met de tijd in de Draytek. Die is eigenlijk alleen nuttig voor parental control (apparaten op bepaalde tijden blokkeren). Kortom: de Draytek is alleen NTP-client (ontvanger) van de tijd (vanaf de T-Mobile-server), maar is zelf geen server voor apparaten in je eigen netwerk. Hopelijk geeft dit wat duidelijkheid.

@agentx : Het veranderen van de DNS naar 208.67.220.220 lijkt de oplossing te zijn voor mij! Dat alleen heeft voor mij het probleem opgelost, waar 8.8.8.8 dit niet deed. Bedankt voor de suggestie!

Reputatie 1

@JeroenGroenouwe In mijn woning heb ik alle apparatuur bekabeld aangesloten. Alleen mijn Smoartphone maakt gebruik van Wifi. Is het in dit geval OOK zinvol de DNS aan te passen zoals door jou voorgesteld?

Het is mij opgevallen dat mijn TV gebruik maakt van IPv6. Dient het IP6 DNS in de Draytek ook hiervoor aangepast te worden?

Bijvoorbaat dank voor je adviezen

Hoi Bram,

De IPv6 DNS Servers van Google zijn:

Primary : 2001:4860:4860::8888

Secondary": 2001:4860:4860::8844

Je kunt deze aanpassen door naar LAN dan General Setup te gaan. via LAN1 op IPv6 te klikken zoals hieronder:

Vul dan de DNS namen in zoals hieronder en klik op OK.

Als het goed is zou het dan wel moeten werken.

succes6!

jeroen

 

@agentx ik zie het inderdaad, uiteraard ook props naar jou hiervoor!! 👊 

Reputatie 3
Badge

Soms wil je gewoon gezien worden, bedankt :blush:

Reputatie 1

@Jason Goed nieuws en slecht nieuws.

Het goede nieuws is dat mijn DrayTek ineens weer de juiste tijd aangeeft. Ik weet niet of T-Mobile dit weekend iets heeft gefixt, of dat het op de één of andere manier spontaan gebeurd is. Maar feit is dat de juiste datum en tijd wordt weergegeven.

Slechte nieuws is dat dat helaas mijn bug met de LG servers niet heeft opgelost. LG content store doet het nog steeds niet. Lag dus misschien toch niet (alleen) aan een foutieve datum/tijd instelling op het modem. :-(

 

Reputatie 7
Badge +7

@wim_brouwer Bedankt voor je update! Heb jij zelf iets veranderd in de instellingen toevallig, of staat de tijd (bijna) weer goed vanuit zichzelf? Nu nog de datum goed krijgen en dan zijn we er!

@wim_brouwer en @mishavanhaaren Dankzij jullie meldingen kunnen onze specialisten het onderzoeken. Hoe lang dit precies gaat duren, kan ik niet aangeven omdat er nog geen oplossing gevonden is. Zodra die er wel is, zullen wij dit bekend maken in dit topic. 

 

 

Reputatie 7
Badge +6

Dag allemaal!

 

We hebben een aanpassing gedaan, zodat de datum/tijd automatisch bij alle Draytek modems correct staat. Er is een kans dat hiermee ook de LG store weer volledig beschikbaar is. Zouden jullie dit willen controleren?

 

@Bram058 Gisteren is jouw datum/tijd nog handmatig aangepast. Het zou na deze aanpassing niet opnieuw meer fout mogen gaan. 

Reageer