[Glasvezel] Draytek vervangen met je eigen router (met VLAN)

  • 22 January 2018
  • 527 reacties
  • 120492 Bekeken


Toon eerste reactie

527 reacties

Reputatie 1

@Niqshal

Laat maar weten of het is gelukt.

Denk dat ik trouwens voor deze router ga, wat denk jij ? https://www.bol.com/nl/p/tp-link-archer-ax50-router-ax-wifi-6-3000-mbps/9200000120245339/?bltgh=l-RJpsq37JF55JzlYkxDCw.lBvPGsyxkfdWoL1h1PZKFg_0_26.29.ProductTitle 

Reputatie 1
sluit eens een laptop aan. als je een 10.x.x.x ip krijgt is het ip tv. als de wan down is hoor je ook geen ip te krijgen.

heb even mijn pc aan de draad gehangen van de iptv
maar krijg inderdaad geen ip adres.

het moet te doen zijn, alleen met de juiste instellingen
Reputatie 2

Hoi! Ik heb de spullen binnen en probeer de SFP uit de draytek te halen. Klopt het dat je dan best hard moet trekken ? Ben anders bang dat ik het sloop

Hendeltje naar beneden en eerst alleen het blauwachtig kabeltje er uit, daarna kun je het omhulsel eruit halen. 

 

Thanks! En het omhulsel plaats ik dan eerst in de tp link en steek daarna het blauwe kabeltje er weer in? Of moet dat anders ?

Reputatie 7
Badge +15

@Niqshal 

Werkt alles nu?

De router die in de link staat heeft wifi 6 iets wat veel apparaten nog niet ondersteunen het is natuurlijk leuk voor de toekomst maar persoonlijk vind ik dat je aan de C3200 voorlopig genoeg hebt en beter kan wachten met wifi 6 en het kost je zeker wat centjes.

Maar de keuze is volledig aan jou

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @pvk22 

Klopt eigen router kan je direct op de mediaconverter aansluiten.

De monteur zal eerst even de Zyxel aansluiten zodat de verbinding ook administratief goed staat.

het moet te doen zijn, alleen met de juiste instellingen

Met deze handleiding zou je er uit moeten komen.
Reputatie 7
Badge +15

@Rens013 

Omhulsel eerst installeren en dan het blauwe kabeltje erin.

Reputatie 1

het moet te doen zijn, alleen met de juiste instellingenMet deze handleiding zou je er uit moeten komen

Goedemorgen jibbewillem,

Ook deze handleiding heb ik gevolgd.
Maar als ik alleen de vlan640 geef aan de port van de entone blijft deze steken op
"netwerk starten"

Maak ik een switchport aan met native mijn gewone lan en tagged vlan640

Dan zie ik dat die de ntp server probeert te bereiken en vervolgens blijft die hangen op "server connection complete"

Denk dat ik voor nu maar even de dmz ga gebruiken van de draytek en een extra kabel trek vanaf de draytek voor iptv

Kan ik in de tussentijd het even verder uitzoeken!

Omdat ik best vaak last heb van een wegvallende 5g verbinding heb ik een tp-link C7 aangeschaft die as. Donderdag binnenkomt. Op de één of andere manier valt de wifi er dan uit en verbind ie wel weer opnieuw.

Ik wil deze router vervangen met de zyxel en op deze router dd-wrt flashen. Dit is helemaal nieuw voor me. Heeft iemand een simpele uitleg hoe ik die vlans in ddwrt kan instellen?

Kan op die tp-link ook een vpn gezet worden?

Reputatie 2

@Rens013

Omhulsel eerst installeren en dan het blauwe kabeltje erin.

Done dit. Instellingen ingevoerd. Echter krijgt hij geen verbinding. Op de converter branden alle lampjes. Moet ik nog wat instellen op de tp link ?

Reputatie 3
Zou dit ook werken?

Ubiquiti UFiber Loco

Ik heb het antwoord denk ik gevonden, denk niet dat het werkt.
Is niet echt een mediaconverter.
Zou eigenlijk het liefst Ubiquiti gebruiken omdat al mijn ander netwerk materiaal ook
van Ubiquiti is.
Reputatie 7
Badge +15

@Rens013

Alle instellingen staan in de openingspost. Loop ze even na. Gebruik ook eens een andere netwerkkabel tussen de media converter van tp en de router, eventueel ook eens de tp link mediaconverter herstarten of de router.

Zou eigenlijk het liefst Ubiquiti gebruiken omdat al mijn ander netwerk materiaal ook
van Ubiquiti is.


Ik snap heel goed dat je al je apparatuur van één merk wilt hebben. Een mediaconverter is echter een apparaat die maar precies één taak uitvoert: het omzetten van licht (glasvezel) naar stroompjes (koper). Deze functie is voor iedere variant van elk merk dan ook identiek. Dit apparaat heeft dus geen invloed op de rest van je netwerk. De variant van TP-Link is betaalbaar en heeft een levenslange garantie, vandaar dat we die adviseren.
Reputatie 2

Aha. Dank voor de bevestiging.

Dus 2 VLANs in een managed switch dan naar Powerline en dan weer managed switch om de VLANs te splitsen. En dan managed switch voor op de eerste verdieping.

Zie een Zyxell switch GS1200 voor 30 euro dus voor onder de 100 euro zou het moeten lukken.

 

Reputatie 2

@Rens013

Alle instellingen staan in de openingspost. Loop ze even na. Gebruik ook eens een andere netwerkkabel tussen de media converter van tp en de router, eventueel ook eens de tp link mediaconverter herstarten of de router.

Werkt allemaal niet, op tweakers iemand ook met hetzelfde probleem. Moet T-Mobile geen Mac release doen ?

Inmiddels is de router binnen en heb ik er DD-WRT opgezet.

Ik heb de VLANS proberen in te stellen zie onderstaand maar de router krijgt geen WAN.

 

Wat moet ik aanpassen om internet te krijgen op de WAN?

Heb ik de goede (EHT0) geselecteerd? Dit is mijn WAN zo te zien

 

 

Moet ik op het tabblad switches nog iets aanpassen?

 

 

Reputatie 6
Zou dit ook werken?

Ubiquiti UFiber Loco
Ik heb het antwoord denk ik gevonden, denk niet dat het werkt.
Is niet echt een mediaconverter.
Zou eigenlijk het liefst Ubiquiti gebruiken omdat al mijn ander netwerk materiaal ook
van Ubiquiti is.

Zo snel te zien doet dit apparaat meer dan alleen mediaconversie. De vraag is of je dat wil. Een reden voor niet geintegreerde mediaconversie zou kunnen zijn dat je dan 'echt bridgemode' tot je beschikking hebt, dus zelf direct de WAN link (goedkoop) kan monitoren en/of onder controle hebt.
Reputatie 7
Badge +15

Ja dat kan het ook zijn. Is soms nodig bij gebruik van een eigen modem maar alle instellingen heb je nagelopen en staan goed?

Post anders een foto van de IPTV scherm bij advanced.

Reputatie 7
Badge +15

@Niqshal 

Ah, je had ook gewoon de T-mobile mediaconverter kunnen laten hangen en enkel de internetkabel vanaf de mediaconverter in de WAN poort van je eigen router maar goed 😅🤪

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Rens013, zou je eens een check willen doen door de TP Link uit het netwerk te halen en eventjes sec via het modem de verbinding te laten lopen? Wanneer je bovengenoemde problemen hebt, welke lampjes op het modem vallen dan uit of knipperen? Wanneer het wereldbolletje knippert, betekent dit overigens simpelweg dat er data van en naar het modem verstuurd wordt. De WAN geeft aan dat de diensten, oftewel het signaal, goed terechtkomen op het modem en daarmee je verbinding.

Ik ben heel benieuwd of het echt aan de TP Link ligt. Geen zorgen, we zijn er voor elkaar om elkaar te helpen. De Community zit altijd voor je klaar en oplossingen zijn er ook altijd! 

Mocht ik je vandaag niet meer spreken: geniet van een prachtig weekend! 🌞🎈

Reputatie 3
Ik denk dat Ik de Ubiquiti USW 8-150W ga kopen, daar zitten 2 SFP poorten op, ben erachter
gekomen dat Je die als WAN poort kunt gebruiken, snap niet dat UBNT dat zelf niet
aangeeft op hun website, zag een filmpje op Youtube en daar zei een poster dat dit
mogelijk is.
Kan dan de USW 8-150W in de Meterkast zetten en vandaaruit naar 2 Tv's, 1 Unifi AP-AC, een USG en een kabel naar nog een ubiquiti switch verderop.




Zou eigenlijk het liefst Ubiquiti gebruiken omdat al mijn ander netwerk materiaal ook
van Ubiquiti is.
Ik snap heel goed dat je al je apparatuur van één merk wilt hebben. Een mediaconverter is echter een apparaat die maar precies één taak uitvoert: het omzetten van licht (glasvezel) naar stroompjes (koper). Deze functie is voor iedere variant van elk merk dan ook identiek. Dit apparaat heeft dus geen invloed op de rest van je netwerk. De variant van TP-Link is betaalbaar en heeft een levenslange garantie, vandaar dat we die adviseren.
Reputatie 2

 

Reputatie 1

hahhaha @Waqqas kan nog steeds haal morgen pas het router op ! 

Reputatie 3

Zou dit ook werken?

Ubiquiti UFiber LocoIk heb het antwoord denk ik gevonden, denk niet dat het werkt.
Is niet echt een mediaconverter.
Zou eigenlijk het liefst Ubiquiti gebruiken omdat al mijn ander netwerk materiaal ook
van Ubiquiti is.
Zo snel te zien doet dit apparaat meer dan alleen mediaconversie. De vraag is of je dat wil. Een reden voor niet geintegreerde mediaconversie zou kunnen zijn dat je dan 'echt bridgemode' tot je beschikking hebt, dus zelf direct de WAN link (goedkoop) kan monitoren en/of onder controle hebt.

Gaat Mij niet echt om het geld, wil gewwon alles bij 1 merk houden, en het is nog semi/Pro.
En je kunt de SFP poort als Wan gebruiken.
Reputatie 2

Ja dat kan het ook zijn. Is soms nodig bij gebruik van een eigen modem maar alle instellingen heb je nagelopen en staan goed?

Post anders een foto van de IPTV scherm bij advanced.

Zie hierboven en ; 

 

Reageer