[Glasvezel] Draytek vervangen met je eigen router (met VLAN)

  • 22 January 2018
  • 527 reacties
  • 120492 Bekeken


Toon eerste reactie

527 reacties

@ijzel, ik ben benieuwd of het inmiddels gelukt is.
Eenzelfde setup klinkt voor mij ook interessant dus ik hoor graag je ervaringen!
Reputatie 7
Badge +15

@Tarkaz 

Heb je ook vast bellen? Bellen werkt niet op je eigen router maar met een vlan ondersteunende router kan je wel internetten en tv kijken zonder het T-Mobile modem.

Reputatie 3
hidden, alles lijkt naar behoren te werken echter 1 issue. Ik krijg de download/upload snelheid structureel niet meer boven 650 Mbps uit. Dit moet vrijwel zeker aan de glas converter liggen, met exact dezelfde opstelling hiervoor (Draytek ipv TP-Link MC220L) had ik dit issue niet. Kun jij bevestigen dat jij wel snelheden haalt van 750+ Mbps met dezelfde TP-Link glas converter?

Als ik op mijn Asus RT-AC66U een download test doe (mbv wget) zie ik hem ook niet verder komen dan 500/650 Mbps. Hij lijkt ook veel meer te varieren in snelheid, niet zo stabiel als met de DrayTek.

@Waqqas ik heb alleen glasvezel internet geen tv of bellen

Reputatie 3
Ok, thnx. Ik zie toch varierende resultaten met dezelfde glas converter bij verschillende gebruikers. Misschien toch een te goedkope variant als ie kwalitatief niet hetzelfde lijkt te zijn? Ik zal er nog eens naar kijken maar zal hem denk toch eens RMA’en.
Reputatie 3

Jouw router is te modern…..

En dan wordt ‘snooping’ automatisch ingeschakeld als je IGMP inschakelt…..

 

Maar of dat wenselijk is weet ik niet ik gebruik een apple tv. Dus ik heb enkel internet.

Reputatie 7
Badge +15

@Tarkaz

Zoek evenjiin de web interface bij de advanced settings of je een vlan kan aanmaken, dan kan hij direct op de mediaconverter.

Reputatie 7
Ik zie prachtige verhalen en veel bereidheid tot helpen hier! Mooi!

[Lurk modus weer aan]

 Hallo @Waqqas,

Ik heb internet only.

Ik heb de VLAN 100 verwijderd op de switch poorten.

Melding dat de dhcp van de provider niet goed functioneert blijft, helaas.

Wie kan mij helpen?

Bedankt voor deze uitleg. Het viel me erg mee allemaal. Alles werkt perfect. Fijn dat dit kan. Bekabeld internet via switch 486up/493down (van 500/500), 2 amino aria stb's werken prima en wifi is ook vele malen beter dan met de meegeleverde draytek 2132fvn. Wifi is nu 300Mbps aan de andere kant van het huis ipv 3 Mbps met de draytek 2132Fvn. De TP-Link Archer C7 V2 die ik heb heeft trouwens ook gewoon VLAN/IPTV settings, niet alleen de eerder genoemde versies.
Reputatie 2

Toch weer vraag aan de experts. Alles draait top maar...

Als ik met de VLAN 640 en 300 op de Asus zowel poort 4 als 3 van de router op dezelfde switch zet gaat het dan mis met DHCP IP adressen? Zijn er dan 2 aparte netwerken?

Krijg nu af en toe eigen IP adressen in de reeks 192.168… en af en toe 10.100…..ook de Wifi apparaten hebben er last van.

Wil namelijk via de powerline zowel internet (voor de ethernet internet devices in huis) en TV van T-Mobile voor het kastje. Kan geen 2 aparte kabels trekken, een voor TV en een voor andere internet zaken.

 

Reputatie 7
Badge +3

@KlyVio

De setup met of zonder VLAN capable routers. Je kan natuurlijk een managed switch plaatsen om je VLAN te ‘strippen’, maar dat is niet echt nodig.

Hierbij plaats ik ook graag mijn bevindingen. Ik heb wel eens waar een totaal andere router gebruikt, maar wel de TP-link MC220L om van glasvezel naar utp.

Ik heb in de meterkast de TP-Link staan, hieruit gaat de utp kabel langs het Ziggo modem, door naar zolder. Op zolder staat mijn Ubiquiti EdgeRouter X.
Ik had alles van te voren ingesteld voor dat de monteur kwam. Zelf had de monteur nog nooit mee gemaakt dat iemand eigen spullen gebruikte. Maar hij had wel netjes geholpen. Zie hieronder de resultaten.🆒

Gebruikte spullen:
TP-Link MC220L Media Converter
Ubiquiti EdgeRouter X(Non sfp, als je de met SFP neemt, zou je niet eens de TP-Link nodig hebben)
Hierbij plaats ik ook graag mijn bevindingen. Ik heb wel eens waar een totaal andere router gebruikt, maar wel de TP-link MC220L om van glasvezel naar utp.

Ik heb in de meterkast de TP-Link staan, hieruit gaat de utp kabel langs het Ziggo modem, door naar zolder. Op zolder staat mijn Ubiquiti EdgeRouter X.
Ik had alles van te voren ingesteld voor dat de monteur kwam. Zelf had de monteur nog nooit mee gemaakt dat iemand eigen spullen gebruikte. Maar hij had wel netjes geholpen. Zie hieronder de resultaten.🆒

Gebruikte spullen:
TP-Link MC220L Media Converter
Ubiquiti EdgeRouter X(Non sfp, als je de met SFP neemt, zou je niet eens de TP-Link nodig hebben)


Wat ik wel merkte tijdens het downloaden was dat me ping omhoog schoot, naar zon 100ms. (Verbinding helemaal vol getrokken). Eigenlijk nooit problemen mee gehad met de standaard Ziggo router, maar met deze opstelling moest ik toch even speciale instellingen toevoegen. Smart QOS op 103 mbit down gezet en 100 up, en nu ook tijdens een zware download een ping tijd tijdens rocket league van 4ms. Wat ik me nu afvraag is of me router het trekt als ik ooit naar 200/200 ga:P Want Quality of Service is best zwaar voor dit ding, want hij kan het niet offloaden naar een specfieke hardware chip.
Reputatie 2
Ik heb een klein vraagje mbt tmobile thuis welke volgende maand wordt aangesloten.

Ik ga uiteraard mijn eigen apparatuur gebruiken (Palo Alto Firewall) als modem. Maar ik lees hier veel over een mediaconverter.

Ik heb vanuit KPN een genexis FTU welke de glasverbinding omzet naar gigabit ethernet. Begrijp ik goed dat Tmobile deze gaat veranderen naar een glas-naar-glas FTU? Of kan de genexis blijven hangen? Ik hoop van wel want dan zit de mediaconverter als ingebakken.

Zo niet moet ik toch kijken of ik mijn Cisco 3750 kan upgraden naar een SFP versie 😛.
Reputatie 7

Hi @Rens013 Ik denk graag met je mee! Ik vraag mij af of de TP Link hier de oorzaak is of misschien de verbinding zelf. Ervaar je alleen problemen met het TV signaal ook ook met de internetverbinding? Als je inlogt op de router wat is dan de uptime van de router zelf en de WAN verbinding?”Met andere woorden, is de verbinding naar de router toe wel stabiel?

@lemonkid Thanks voor je reaktie, en zal ik dus op zoek gaan naar een minder moderne router:joy:

Reputatie 1

Hoi @Waqqas ik zie dat je nog actief bent in deze post vandaar dat ik je tag. 

Ik heb gister het Zyxel modem geïnstalleerd gekregen met glasvezel, ik merk dat hier nog veel meer uit te halen is nu wil ik heel graag de setup doen zoals die hier beschreven is. 

Mijn vraag is ik heb een Netgear ProSAFE GS105E - Switch die direct vanuit de zyxel modem wordt gevoed met internet. Ik wil gaan werken met TP-Link MC220L en een ArcherC3200V2. 

Mijn vraag is, werkt dit gewoon met de switch?Zo ja, is het dan plug en play of moet in nog instellingen wijzigen in de switch of in het modem? 

Alvast dank voor jullie hulp. 

Groet,

Niqshal

Met TP-Link Archer C2600 werkt niet. Geen internettoegang via DHCP. Is er een specifieke configuratie die moet worden gebruikt aan de kant van de C2600?
Reputatie 7

@Pieter_B Ik heb de meldingen vanuit de Community geblokkeerd omdat ik anders de hele dag spam binnen krijg. :grin: Maar geen zorgen, we krijgen alle berichten onder ogen! @Comp User ik kijk uiteraard graag met je mee maar als je alles al door hebt genomen met de collega's dan weet ik niet of ik daar nog wat aan toe kan voegen maar ik zal mijn best doen. Is de MAC release die jullie hierboven hebben besproken al uitgevoerd? 

Reputatie 2

Hi @Rens013 Ik denk graag met je mee! Ik vraag mij af of de TP Link hier de oorzaak is of misschien de verbinding zelf. Ervaar je alleen problemen met het TV signaal ook ook met de internetverbinding? Als je inlogt op de router wat is dan de uptime van de router zelf en de WAN verbinding?”Met andere woorden, is de verbinding naar de router toe wel stabiel?

Hey Brian,

 

dat kan ik niet inzien. Vanmorgen werd ik wakker, rond 5 uur. Geen internet. In de TP Link staat dan Poor Connection, dan zeg ik release en dan renew en dan werkt het internet weer. Problemen van tv zijn echt alleen op tv. Download en upload gaat gewoon goed. Signaal wordt juist blokkerig  als ik iets ga downloaden. 

Reputatie 3
@Hidden.nld Bedankt voor deze tip, ik heb de oude Draytek nog niet helemaal losgekoppeld.
Ga waarschijnlijk morgen een MC2200L bestellen. Sinds dat de Draytek niet meer voor Wireless wordt gebruikt veel sneller/stabieler wifi signaal in huis.
Van gemiddeld circa 25Mbps naar naar gemiddeld 185Mbps bij speedtest.
Reputatie 2

Hoi! Ik heb de spullen binnen en probeer de SFP uit de draytek te halen. Klopt het dat je dan best hard moet trekken ? Ben anders bang dat ik het sloop

Reputatie 2

Hoi! Ik heb de spullen binnen en probeer de SFP uit de draytek te halen. Klopt het dat je dan best hard moet trekken ? Ben anders bang dat ik het sloop

Hendeltje naar beneden en eerst alleen het blauwachtig kabeltje er uit, daarna kun je het omhulsel eruit halen. 

 

Reputatie 1

Hallo Rambo,

je moet vlan 640 bridge vanaf je wan door zetten naar je tv. server connection completed betekend verkeerde vlan of een routerd verbinding.

dank u voor je reactie
ga ik is even googlen hoe dat werkt met de USG


kom er niet uit kan ook niet iets vinden om de wan te bridgen
of ik zoek niet goed!

is er misschien iemand met een zelfde opstelling?

Reageer