[Glasvezel] Draytek vervangen met je eigen router (met VLAN)

  • 22 January 2018
  • 527 reacties
  • 120492 Bekeken


Toon eerste reactie

527 reacties

Hooi Hidden,

 

Wil je min toelichten bij linksys wrc3200acm instellingen en tp mc 2200ml 

Mooie oplossing! Als alles draait, doe je dan even verslag? Vinden we leuk!
Reputatie 7
Badge +15

@Rens013

802.1Q tag inschakelen.

Deze was je vergeten het vakje aan te kruisen, save en herstart je router eens.

Reputatie 6
En je kunt de SFP poort als Wan gebruiken.
'eigen router' is in deze thread een kant en klaar apparaat (dus gewoon in een winkel gekocht, hardware en software/firmware als 1 geheel en closed source. Ik neem aan dat jij dat ook voor ogen hebt. Er is daarbij geen mogelijkheid om naast instellingen ook de software zelf aan te passen.

Maar 'eigen router' kan ook een SBC of computer zijn met 2 of meer ethernetpoorten waarbij je zelf de software samenstelt. De ene ethernetpoort is dan 'WAN' en met een dergelijke setup heb je vrijwel volledig zicht op wat er aan de WAN kant gebeurd, dus VLANs , DHCP timing/sequenties etc. Er zullen zeker ook boards zijn met SFP ingebouwd, maar dan is de keus drastisch minder denk ik (ik ken er iig geen) en begeef je je met SFP ook meer op het precaire vlak van de netbeheerder.
Reputatie 3
Mooie oplossing! Als alles draait, doe je dan even verslag? Vinden we leuk!
Als Ik het niet vergeet dan doe Ik dat, maar daar kan wel even overheen gaan want het is een appartement waar Ik aanstaande Vrijdag naar verhuis en heb nogal wat meer te doen zoals sleuven vrezen voor buis waar datakabel inkan en nog veel meer.

Ik heb inmiddels openwrt erop gezet en heb internet werkend. Het is in openwrt iets makkelijker om dit te configureren. Het werkt als een zonnetje!

Nu wilde ik ook een VPN op mijn router installeren. Ik heb een account via surfshark. Ik heb deze handleiding gevolgd:

https://openwrt.org/docs/guide-user/services/vpn/openvpn/client-luci

Echter verbreekt ie de verbinding nadat de VPN gestart is. Punt 4.1-b kan ik zo instellen maar op de één of andere manier pakt ie geen internet meer. Heeft dit met de vlan van doen? Heb die interface ook geselecteerd maar ook dan verbind ie niet.

Ik weet niet of dit hier ook besproken kan worden maar heeft iemand een idee?

Reputatie 7
Badge +4
Wat een werk maak je er van..... al eens naar pof gekeken ? Optische kabel gewoon door bestaande leidingen.
Reputatie 7
Badge +15

Veel plezier met je nieuwe setup @Rens013 👍

Reputatie 7

Hi @Tommiefr,

 

Mijn complimenten dat je het werkend hebt gekregen, precies zoals jij wilt! Wat betreft de VPN op je nieuwe router, dat is vast mogelijk, maar ik heb hier geen ervaring mee. Is er bij de handleiding van de TP-link iets over vermeld? 

 

Hallo Hidden,

 

Weet jij of kan ik deze instellingen maken bij dd wrt welke heb ik op mij Linksys WRT3200acm opgezet. Deze heb ik voor VPN nodig waarschijnlijk zoals je al geraden had. 

@Hidden.nld ik heb deze setup net even kort geprobeerd bij een vriend, maar dan met een Netgear R7000 met DDWRT firmware (ken je deze?), ik hoop dat je mij een beetje op weg kunt helpen. Als dit werkt, zal ik ook T-mobile thuis bestellen :-)

Ik heb op onderstaand scherm gekeken en het eea geprobeerd, standaard ziet het er zo uit:



Ik had oa. het volgende geprobeerd:



Op dit apparaat vallen mijn LAN poorten en wifi onder VLAN1, en mijn WAN poort onder VLAN2.

Ook kan ik de volgende instellingen selecteren voor mijn WAN poort, hij staat standaard op DHCP:



Verder nog 2 vragen:
  • Welke lampjes branden er bij jou op de optisch-electrisch converter na het aansluiten van de vezel?
  • Ik kan deze converter op Auto of Forced instellen, welke heb jij gekozen?

Hoi @Sander , dank voor je reactie. de handleiding van TP-link zal hierover naar verwachting niets vermelden daar het open-WRT is dat erop staat.

Ik heb ook deze handleiding gevolgd: 
https://support.surfshark.com/hc/en-us/articles/360010347939-How-to-set-up-a-router-with-OpenWRT

Daarnaast gisteren ruim 4 uur met Surfshark zitten chatten maar die komen er ook niet uit.
Heb het probleem hier ook voorgelegd:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2001774

 

Wellicht weet iemand (en heeft iemand dit werkend gekregen) hier hoe dit moet?

Reputatie 3
Wat een werk maak je er van..... al eens naar pof gekeken ? Optische kabel gewoon door bestaande leidingen.
Goede tip, zal daar eens naar kijken, maar, ik moet toch een hoop veranderen in het appartement, zo zitten alle stopcontacten op een meter hoog, dus die moet Ik toch verzetten.
Jij zegt POF, zal eens kijken of Ik daar iets over kan vinden, heb Jij anders een link.
Reputatie 7
Badge +4
@sammeynl De mc staat bij mij op forced, het kan even duren voor alle lampjes gaan branden.
voor de rest moet je van de wan vlan 300 tagged pakken en doorzetten naar je ethernet untagged.
Volgens mij moet je in ddwrt een extra interface aanmaken op de wan, maar heb het nog niet geprobeerd met ddwrt.

@just_perry POF Nederland soms kan het lastig zijn om de trekveer er door heen te krijgen. dan kan je het beste deze trekveer gebruiken
het is vrij duur maar meestal goedkoper dan sleuven trekken en alles op nieuw weg werken....
@Hidden.nld thanks! Dat doorzetten naar mn ethernet, weet je toevallig of dat moet middels een bridge maken?

Hallo iedereen,

Ik ben recent overgestapt naar Gigabit van T-Mobile, en ik zelf merk dat de Draytek het niet meer zo goed aan kan. Hiernaast is de WiFi van de Draytek wel minder, wat jammer is als je zo’n snelle internet verbinding hebt.

Hierdoor ben ik ook zelf van mijn eigen hardware te gebruiken. Hier voor wil ik graag de TP-Link MC220L samen met de ASUS RT-AC68U gebruiken.

Heeft iemand hier goede ervaringen mee voor Gigabit internet?

Reputatie 3


@just_perry POF Nederland soms kan het lastig zijn om de trekveer er door heen te krijgen. dan kan je het beste deze trekveer gebruikenhet is vrij duur maar meestal goedkoper dan sleuven trekken en alles op nieuw weg werken....

Ik Heb zelf een trekveer, is waarschijnlijk ook niet nodig, trek de oude TV kabel eruit en samen met een nieuwe 4G bestendige TV kabel de nieuwe erin.
Ik heb vroeger veel draad getrokken en er zijn foefjes om een (stalen) trekveer strakker te maken, rol hem enkele keren op iets groter dan je hand dan gaat het vaak wel, ook is er een veel goedkopere veren tool beschikbaar voor een fractie van de tool die in de link stond.
Wel dankbaar voor je antwoord, kunnen anderen misschien ook wat mee.

Wat Ik wel graag zou willen weten waar je FOP spullen koopt.

FOP brengt wel weer andere problemen met zich mee, zo zijn er stopcontacten voor FOP alleen passen die bijvoorbeeld niet bij het gebruikte schakelmateriaal, ook kun je de FOP kabel onder uit de muur laten komen bij stopcontact en dan er een kastje op aan sluiten maar dat vind Ik onproffesioneel.
Ben erg secuur en will weinig tot geen kabels zien.
Bijvoorbeeld, Ik wil mijn TV aan de muur hangen, eronder staat geen kast en ook geen hangende kast, al mijn apparatuur komt in een hoekkast op 2 meter afstand, dus dat worden allemaal gedeeltelijk achter de plint weggewerkt en dan vanaf plint naar TV in een koker die in de muur word weggewerkt.
@Hidden.nld een aantal dagen verder heb ik veel geprobeerd en vaak de router weer moeten herstellen naar factory settings 🙂 toch lukt het niet. Je zou haast denken dat je simpelweg bovenaan bij tagging aangeeft dat ie op vlan2 tag nummer 300 moet pakken. Vervolgens maakt hij een vlan2.300 aan, en onderaan bij wan port assignment vlan2 wijzigen naar vlan2.300 maar ook dit werkt niet.

Enig idee welke richting ik op moet? Vast bedankt!

Reputatie 3
In het gebied Wijchen werkt het helaas niet.
getest met TP-LINK met ASUS router en direct op SFP van de Mikrotik HAPac en RB3011.

Hardware Link is er maar ik krijg geen DHCP ip adres.

Iemand in deze buurt waar het wel is gelukt ?
Reputatie 1

Ten eerste, @Hidden.nld en iedereen die meewerkt in dit topic, dankjewel! Dit is super om te lezen.

Ik zit inmiddels al een aantal jaar bij T-Mobile Thuis (hiervoor nog bij vodafone).
Nooit heb ik echt problemen gehad met mijn internet/Wi-Fi maar de laatste maanden is het hommeles.
Slechte verbindingen, time-outs etc.
Monteur laten komen, kon enkel constanteren dat het Wi-Fi signaal toch wel onder de maat was, dus oplossing... Een Fritzbox Wi-Fi repeater.
Deze heeft de beste man bedraad aangesloten, maar nog steeds slecht signaal en uitvallen.
Zodoende kwam ik hier terecht, want ik ben er nu echt klaar me.

Nu is mijn oog gevallen op de Netgear X10 R9000 waarmee ik de DrayTek wil vervangen. Dit vanwege het aantal poorten voor alle tv's en apparaten.
Ik heb zelf 0 ervaring met Netgear en de verschillende modellen, dus is het mogelijk met dit modem om je IPTV in te stellen?
Is het interessant om een custom firmware erop te zetten (dd-wrt, etc.)?

Nu zag ik hier in dit topic wel een paar andere modems voorbij komen waar meer dan de standaard 4 poorten opzitten (aantal TP-Link en een ASUS uit mn hoofd), maar vroeg me af of er iemand al ervaring met deze had.

Alvast bedankt!


Hoi Majvb ,

Vandaag is alles bij ons  werkend geïnstalleerd.  Dus direct gaan prutsen om de Asus rt-88u als enige  router te gebruiken. Waarvan ik dacht dat het ernstig moeilijk zou zijn was het letterlijk stekkers omzetten en de instellingen zoals eerder beschreven door @Hidden.nld Toe te passen. Even wachten. Alles opnieuw starten en klaar. Alleen de snelheid valt een beetje tegen. Zowel op de zyxel als op de asus een down van ongeveer 500 en een up van ruim 750. Terwijl het 1000/1000 zou moeten zijn. Is niet erg want het is nog  steeds 2 tot 3 keer zo snel als de vorige. Maar met een asus gaat het erg goed kan ik melden. Nog even wachten hoe het draait en blijft draaien maar ik heb goede hoop.

Laat even weten wat het geworden is.

 

Reputatie 4

Hallo,

Ben van plan ook een eigen router aan te schaffen wel een met veel lan poorten en SFP poort

mijn 8 poort switch zit al bijna vol en waar ik ook mijn AP via poe kan aansluiten, ik kwam uit bij de Edgerouter 12.

Wat ik graag wil weten is of deze router geschikt is met t-mobile glasvezel internet premium en of ik de EAP 245 v3 van TP-Link kan aansluiten op poort 9 van de edgerouter 12.

Reputatie 7
Badge +15

hallo @Erwin05 

Ik lees wel op het internet dat de TP-LINK EAP 245 v3 PoE ondersteuning heeft (802.3af). Echter kan ik geen ervaring vinden van mensen met een ER 12 icm T-mobile thuis maar de ER X SFP werkt wel, zie :

https://www.robinvanbruggen.nl/2018/07/t-mobile-thuis-fiber-with-edgerouter-x-sfp/

Reputatie 3
Ik weet hoe het moet werken, ik heb de info op tweakers gezet waar deze info waarschijnlijk vanaf komt.
Probleem is dat het niet op mijn locatie werkt.
Wijchen was een van de eerste locaties met glasvezel, en ik vermoed dat het hier iets anders in elkaar steekt dan de latere locaties.

Vandaar de vraag of er mensen zijn in de omgeving waar het wel werkt, niet de vraag hoe.
Wijchen was een van de eerste locaties met glasvezel, en ik vermoed dat het hier iets anders in elkaar steekt dan de latere locaties.

Als je in Wijchen maar maximaal 100 Mbit/s over glasvezel kan ontvangen, dan werkt de TP-Link mediaconverter niet.
Reputatie 4

Van het ene op het andere moment krijg ik geen ip-adres meer, zowel niet met de nieuwe Edgerouter (6P) als met de (te vervangen) Asus AC68u icm MC220L, alleen maar via de Draytek.

Als ik de Edgerouter bij een kennis - die ook bij T-Mobile (al sinds het Vodafone tijdperk) is aangesloten, krijg ik wel een ip-adres en werkt internet en de tv gewoon.

Ik heb - bij wijze van test - de module (tijdelijk) verwisseld, maar dat mocht niet baten, net zoals een ip release ook geen oplossing bracht.

Ik heb momenteel geen idee wat ik verder - zelf - nog kan doen. 

Reageer