[Glasvezel] Draytek vervangen met je eigen router (met VLAN)

  • 22 January 2018
  • 527 reacties
  • 120318 Bekeken


Toon eerste reactie

527 reacties

Reputatie 7
Badge +3
@HgstMobiel

Zoals hier in deze topic entry staat beschreven, maar dan zonder de VLAN 640 ingesteld. Dus voor alleen internet.
Goed dat het werkt, veel plezier met jouw eigen werkende setup.
Reputatie 1
@Hidden.nld , wat nu als je in bezit bent van een identieke Draytek Vigor 2132F, maar dan één die volledig zelf configureerbaar is? (wij leveren deze aan onze klanten )
Wat zijn dan de settings voor Internet,TV en kun je telefonie dan wel werkend krijgen?
Dank voor je reactie alvast!
Reputatie 1
bedankt voor de uitleg
nu een week draaiende en geen internet haperingen meer!!

alleen een tplink archer c9 besteld ,stond in de lijst van werkende routers......
helaas dat werkt dus niet ... geen igmp snooping om aan of uit te schakelen..... is en dus geen live tv te ontvangen ...
snel terug gestuurd en de tplink ac 2300 router besteld.....daar zit die optie wel op igmp snooping en het werkt als een zonnetje

thnxss
Reputatie 7
Badge +3
@RGeux
Inderdaad, om de snelheid te halen moet je hardware offloading aanpassen.
Begrijp ook dat je niet gekozen hebt voor de bridged mode, want als je dat doet kom je ook niet aan je snelheid.

De ene gaat dus niet samen met de ander.
Maak hier zelf ook gebruik van de Edge Ligth versie, maar ga binnenkort ook upgraden naar de V4 met SFP.

De snelheden die ik haalde met de Edge router light V3 hieronder ... 😎

@rheuver daar vraag je me wat. Zoals je beschrijft gaat het denk ik niet werken.

Wel denk ik dat je het met de c9 op kan lossen, maar dan zou je de m5 mesh puur als access points moeten gebruiken. Dus je c9 als router en de m5 voor Wi-Fi. Dan heb je nog wel een media converter nodig.

Is het proberen waard, scheelt ook weer de aanschaf van een prijzige switch. Laat je even weten hoe het afloopt?

@jibbewillem doe ik, ben zelf ook wel benieuwd. Ik had jou voorstel ook al gedacht, maar prefereer de m5 aangezien deze betere / handigere parent controls bezit dan de c9, vandaar. En ja uiteraard is in dit geval nog steeds een mediaconverter noodzakelijk als eerste schakel.. bedankt en ik hou je op de hoogte..
@Who_Cares als deze switch alle benodigde protocollen ondersteund, dan ja. Als er volledige VLAN support op zit en je weet hoe je het in moet stellen dan voorzie ik geen problemen. Op het forum van Tweakers is er een gebruiker die een Netgear switch heeft gebruikt en er net wat dieper op in gaat. Misschien is het handig om die er nog even bij te pakken.
Reputatie 7
Badge +15

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Heb al jaren een eigen router (Archer C3150) achter een SPF van tp-link. Dat heeft prima gewerkt totdat het moment dat het ODIDO is geworden.

Internet werkt prima maar TV werkt niet. Van ODIDO een nieuwe TV box gekregen en die werkt ook niet. Krijg deze melding zowel met de oude als nieuwe box.

 

Instellingen in mij router zijn:

 

 

Moet daar mogelijk iets gewijzigd worden?

@twc Bovenstaande instellingen zijn goed alleen onderaan bij LAN1 ook internet en opslaan.

Reputatie 4
Kennis heeft een sfp module in zijn UniFi switch, met vlan staat dit signaal op één utp poort van zijn switch.
Daar zit een kabeltje in naar de wan poort van de usg. Lan aansluiting van usg weer in de switch voor de rest van het netwerk.
Reputatie 7
Badge +3
@afca1988

De SFP is een TRUNK ingang, welke je neem ik aan in de switch untagged naar poort 1 VLAN 300 met op die betreffende poort de PVID op 300.
Poorten 13 - 16 heb je neem ik aan untagged VLAN 640 met PVID 640.

Poorten 2 - 12 zou je kunnen taggen met bijv. VLAN 10 met PVID 10, hiermee groep je deze poorten samen.
De USG uitgang heb je aangesloten op poort 2 en als je nu je PC aansluit op bijv. poort 3, zou de USG op zijn minst je een IP moeten geven.
Die zou in de range moeten liggen van 192.168.1.x, hierdoor kan je USG bereiken op IP 192.168.1.1 (default).

Kijk eens of je met deze informatie op gang kunt komen

.
Ik ben het met Hidden eens! En je moet je er ook bewust van zijn dat de gebruikers die hun eigen apparatuur gebruiken wel verstand van zaken hebben. En die gebruikers snappen ook wel dat ze eerst uit moeten sluiten of het niet aan hun eigen spullen ligt voordat ze support gaan bellen.

Hoi @DarkMaster,

Welkom op de Community!

Wat betreft tv: ik zie dat je al bent overgezet naar het nieuwe tv-platform en omdat je een glasvezelverbinding hebt, is VLAN 640 niet meer nodig. Ook de routes die genoemd worden in het topic dat je aanhaalt, heb je niet nodig. Je kunt de tv-box gewoon in je LAN hangen en aan de WAN-kant heb je alleen VLAN 300 nodig.

 

Oke Thankz voor deze informatie.

Dus  VLAN300 tagged  aan de WAN interface knoppen.en dan hoef ik geen LAN poort met VLAN300 tagged/untagged? naar de tv-box te configuren ?

Kan ik dan het verkeer naar mijn tv via een andere ip-range zetten ? En dus zo  mijn andere apparaten scheiden met een aparte draadloze range en een aparte bekabelde range ?

En de DHCP server hoeft niet niet met optie 60 en 28 te worden voorzien ?

En als laatste vraag : Een IMG proxy instellen is ook niet meer nodig als ik het goed begrijp ?

Reputatie 7
Badge +6

Oke Thankz voor deze informatie.

Dus  VLAN300 tagged  aan de WAN interface knoppen.en dan hoef ik geen LAN poort met VLAN300 tagged/untagged? naar de tv-box te configuren ?

Kan ik dan het verkeer naar mijn tv via een andere ip-range zetten ? En dus zo  mijn andere apparaten scheiden met een aparte draadloze range en een aparte bekabelde range ?

En de DHCP server hoeft niet niet met optie 60 en 28 te worden voorzien ?

En als laatste vraag : Een IMG proxy instellen is ook niet meer nodig als ik het goed begrijp ?

Klopt, alleen VLAN 300 op de WAN is genoeg. In de LAN heb je geen VLAN's nodig. DHCP-opties en een IGMP-proxy ook niet. Het tv-signaal is op het nieuwe platform geen multicast meer.

Je zou inderdaad sommige apparaten van de rest van je netwerk kunnen isoleren door ze in een ander subnet te zetten. Met de Archer C7 kan dat volgens mij niet, maar er zijn wel routers die dat ondersteunen. Met EdgeRouter en pfSense heb ik geen ervaring. Misschien dat iemand anders je daarmee kan helpen.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @W26194 

Volgens deze link is er wel VLAN ondersteuning.

https://community.hihonor.com/global/topicdetail/How-to-Set-Up-HONOR-Router-3-to-Surf-the-Internet/topicId-65017/

Ik denk gewoon vlan id 300 instellen en dan kijken of het werkt.

De Zyxel van T-Mobile zal als eerst moeten worden aangesloten worden om de verbinding aan te melden maar dat zal de monteur wel doen.

Great post @Hidden.nld!

Any alternatives to the TP-Link MC220L? though this is a cheap enough solution... :)

Has anyone tried setting it up with a pfSense box?
We only have Internet (no TV and/or Telephone) so it'll probably be easier to set up anyway.
Reputatie 2
Vandaag even zitten proberen, maar ik heb een vreemd probleem. Als ik de fiber via de mediaconverter van TP-Link aansluit, dan duurt het even voor ik een IP krijg en als ik deze dan heb, dan is de downloadsnelheid niet hoger dan 120-150mbit. Met de Draytek voor mijn router haal ik 760mbit met gemak. Dit is trouwens allemaal getest met een bekabelde verbinding.
Reputatie 7
Badge +4
Hallo ijzel,

dat is natuurlijk niet de bedoeling. kan je eens testen met een andere utp kabel ?
Reputatie 3
Heb een zelfde setup aan de praat, TP-Link MC220L icm een ASUS RT-AC66U. Ook IPTV werkt.

Thnx!
Reputatie 7
Badge +4
geweldig pHennyWise,

geniet van de vrijheid met je eigen router👍
Reputatie 7
Badge +4
Hallo pHennyWise,

Zeker, ik heb snelheden gezien van 780Mbit. op een T-Mobile verbinding.
Ik heb ze in een andere setup een snelheid van 990Mbit zien halen.

Het beste kan je de snelheid testen met de speedtest.net desktop app. (of cli) deze test met meerdere streams zodat je de verbinding echt vol kan trekken.
Je kan natuurlijk niet uitsluiten dat het aan de media coverter ligt. Kan net zo goed je eigen router of computer zijn of aan T-Mobile liggen.

Probeer eerst deze test eens. Heb je voor de rest alles losgekoppeld van de router als je test?
Reputatie 3
Je kan natuurlijk niet uitsluiten dat het aan de media coverter ligt. Kan net zo goed je eigen router of computer zijn of aan T-Mobile liggen.

Probeer eerst deze test eens. Heb je voor de rest alles losgekoppeld van de router als je test?


Lag inderdaad aan de firmware van de ASUS RT-AC66U, deze heeft waarschijnlijk zoveel patches gehad tbv security dat deze blijkbaar van invloed zijn op de data processing. Met firmware Version 3.0.0.4.380.8120 haal ik weer gewoon 750/750. Lag dus niet aan de glas vezel converter of de kwaliteit ervan! 😛 Nu kiezen voor security of snelheid! 🙂 Moeilijk, moeilijk ...
Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Niqshal 

Eerst moet je dan de mediaconverter en modem vervangen van de glasvezelkabel trek het blauwe hendeltje naar achteren en dan kun je de connector er uit halen en daarna de omhulsel. Plaats nu eerst de omhulsel in de TP-Link mediaconverter en daarna de de connector plaats nu een internetkabel van de mediaconverter naar de WAN poort van je router.

Met een bekabelde laptop op je router ga naar 192.168.1.1 log in met admin/admin.

Ga naar advanced, network, iptv/vlan en voer de volgende instellingen in ;

IGMP Snooping: uitschakelen

IGMP Proxy: uitschakelen

IGMP Version: V2

 

IPTV/VLAN inschakelen

Mode Custom

Internet Vlan ID: 300 Priority 0

802.1Q tag inschakelen.

IP-Phone vlan: 35

IPTV Vlan ID: 640

IPTV kun je disablen als je alleen Internet gebruikt. Ndat alle instellingen goed zijn bevestig het en herstart je router.

De switch is als het goesd is plug and play.

Reputatie 1
goedendag,

ben vandaag aangesloten bij t-mobile
heb de draytek al vervangen voor mijn unifi setup

usg > usw 8-60w > uap ac lite

internet heb ik al werkend
alleen iptv wil niet lukken
hij blijft hangen op server connection complete met groot entone logo in beeld

heb beide vlans aangemaakt 300 en 640
toegewezen aan betreffende ports
maar kom maar niet verder
Reputatie 1

Hallo @Niqshal 

Eerst moet je dan de mediaconverter en modem vervangen van de glasvezelkabel trek het blauwe hendeltje naar achteren en dan kun je de connector er uit halen en daarna de omhulsel. Plaats nu eerst de omhulsel in de TP-Link mediaconverter en daarna de de connector plaats nu een internetkabel van de mediaconverter naar de WAN poort van je router.

Met een bekabelde laptop op je router ga naar 192.168.1.1 log in met admin/admin.

Ga naar advanced, network, iptv/vlan en voer de volgende instellingen in ;

IGMP Snooping: uitschakelen

IGMP Proxy: uitschakelen

IGMP Version: V2

 

IPTV/VLAN inschakelen

Mode Custom

Internet Vlan ID: 300 Priority 0

802.1Q tag inschakelen.

IP-Phone vlan: 35

IPTV Vlan ID: 640

IPTV kun je disablen als je alleen Internet gebruikt. Ndat alle instellingen goed zijn bevestig het en herstart je router.

De switch is als het goesd is plug and play.

 

Mooi thnx voor je snelle reactie, ik heb ook IPTV dus zal die nodig hebben. Nogmaals bedankt ga ermee aan de slag. 

Reputatie 7
Badge +16

@Hidden.nld en @Glassertje Jullie hulp in zo ontzettend veel topics wordt echt enorm gewaardeerd. We kunnen het niet vaak genoeg zeggen en daarom: thanks voor alle tips en het meedenken. Zonder jullie en alle andere superusers zou de Community niet staan waar we nu staan! :smile::thumbsup_tone1:

Reageer