[Glasvezel] Draytek vervangen met je eigen router (met VLAN)

  • 22 January 2018
  • 527 reacties
  • 120380 Bekeken


Toon eerste reactie

527 reacties

Reputatie 7
Badge +15

@Niqshal 

Laat maar weten of het is gelukt.

Reputatie 1
Hallo Rambo,

je moet vlan 640 bridge vanaf je wan door zetten naar je tv. server connection completed betekend verkeerde vlan of een routerd verbinding.



dank u voor je reactie
ga ik is even googlen hoe dat werkt met de USG

Hoi @pvk22 Leuk dat je kunt bestellen.

Er is heel veel informatie over een eigen router te vinden op deze webpagina van T-Mobile.

 

Dank je Eric, 
De terminologie “modem” blijft ook daar wat verwarrend voor mij. Ik ben nog van de oude stempel waar een modem moduleert, en dat doet een router niet. Maar als ik het goed begrijp kan ik mijn router op een UTP poort van de mediaconnector aansluiten, zolang de WAN poort maar VLAN 300 heeft. 

Lastig, lastig. Hoop dat je er uit komt 🙁
Reputatie 7
Badge +4

@Axel010 

yes, zou zelf wel voor de netgear gaan. de vlans 300 en 640 zijn van de buitenlijn dus je hoeft die niet aan te houden. gewoon default untagged van gebruiken voor internet en een aparte voor tv. op die manier heb je managed switch 1e niet nodig.

Reputatie 7
Badge +15

@Niqshal

Dan enkel de internetkabel uit de WAN van de Zyxel en in de WAN van je eigen router, vervolgens enkel VLANs instellen 👍

Instellingen staan ook in de openingspost, 😉

Reputatie 2

@Rens013

802.1Q tag inschakelen.

Deze was je vergeten het vakje aan te kruisen, save en herstart je router eens.

Held!! Ben online thanks 

Reputatie 7
Badge +15

@Niqshal

Dit is een C3200 V1

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Tommiefr 

Hier is iemand die het werkend gekregen hebt met T-Mobile thuis, misschien kan je er wat nuttige informatie in vinden.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1941694

Vlan 35 kan je deleten die is niet nodig en als je ook geen tv hebt kan je vlan 640 ook deleten.

Wat ben ik deze topic opener dankbaar eindelijk van die meuk van tmobile af. Ik kon amper nog fatsoenlijk streamen. Heb nu de Tp-Link MC220L en een TP-Link A7. Na wat stuntelen omdat ik dacht, dat men de Vlan instellingen alleen moest instellen voor IPTV. Las nadat ik hier achtergekomen was dat andere dit ook dachten. Oeps. Maar ja nu eindelijk stream kijken zonder bufferen wat anno 2019 echt niet meer nodig hoeft te zijn. Beetje jammer dat men de TP-Link MC220L niet kunt ophangen.
Maar echter nog altijd zeer dankbaar voor deze topic. Had namelijk geen idee hoe men anders van dat kreng af moest. Had anders alleen een accespoint gekocht en die draytec er tussen gelaten waarschijnlijk was dat niet de beste oplossing. Maar nu werkt het uitstekend
Reputatie 7
Badge +3

 

@Comp User

Heb je de ER al eens terug gezet naar de factory reset?

Laatste FW update aanwezig?

Heb je via de Wizard de optie WAN+2LAN2 gebruikt zonder bridging voor performance?

Heb je gekozen voor VLAN met de VLAN 300?

 

REF Youtube 

Reputatie 7
Badge +4
@sammeynl Als ik het goed begrijp uit deze instructies. is een bridge een groep met poorten. je moet dus je wan in een andere bridge zetten als je lan poorten anders gebeurt er geen routing en dus alleen voor de wan poort vlan taggen en niet op je lan poorten.

@just_perry Volgens mij kan je POF niet zo op internet kopen. maar alleen via een installateur. het enige wat ik wel kan vinden is dit setje bij cablers.nl

@tmoesel De MC220L is een media converter ontworpen om 1000BASE-SX/LX/LH vezels om te zetten in 1000Base-T koper media of vice versa. Het is ontworpen onder IEEE802.3ab 1000Base-T en IEEE802.3z 1000Base-SX/LX/LH norm.

Je zou dus in een 100Mbit gebied een mediaconverter moeten hebben die 100Mbit ondersteund.
Reputatie 6
@jibbewillem @Hidden.nld Ik was in de veronderstelling dat het aantal varianten in de mediaconvertor productklasse van TP-Link bepaald was door varianten in optische connector types (dus eigenlijk alleen mechanisch). Maar door eens weer naar de datascheets etc te kijken blijkt dit toch anders.

De vraag aan @Bart_Smith is dan ook wat we onder "De Hardware Link is er" moeten verstaan. Komen er valide en relevante ethernet paketten uit de mediaconvertor RJ45 poort is dan de vraag?

Verder blijkt dat er een groot verschil is, afhankelijk van de versie van de mediaconvertor, dat is een andere reden voor mijn vraag:
https://www.tp-link.com/us/download/MC220L.html

De V4 heeft een gangbare 10/100/1000 Mbps implementatie aan de RJ45 kant, terwijl de V3 alleen maar 1000 Gbps kan. Ik had lokaal nog een V3 versie van de datasheet opgeslagen en zeer waarschijnlijk is dat ook de variant die de meesten die het apparaat hebben die het ergens in NL hebben aangeschaft.
Ik kan mij herinnneren dat ik ooit commentaar kreeg dat deze TP-Link mediaconverter niet te koop was, kan aan typo liggen, want meermaals wordt op dit forrum een "MC2200L" aangehaald, maar kan ook best zijn omdat ik ooit de US site gerefereerd heb (mijn focus is voornamelijk internationaal, niet noodzakelijk NL) en het ding daadwerkelijk geen importeur had.

TP-Link werkt nogal volgens de methode om typenummer/typering hetzelfde te houden, maar interne hardware flink aan te passen en met versienummers te werken (waar kennen we dat ook al weer van). Wat o.a. opvalt is dat powerconsumptie meer dan gehalveerd is van v3 -> v4.

Misschien dat het voor TP-Link binnen afzienbare tijd nog loont ook de optische kant meer multi-standaard te maken, maar als de vraag naar 100Mbps naar 0 gaat denk ik het niet. Gewoon maar met de Draytek en DMZ in de weer als eerrste oplossing of iets anders kopen.
Reputatie 2
hoi @Hidden.nld
ik heb alles overgenomen en het werkt.
alleen heb ik verlies in snelheid van 750 naar 600 mbit.
waar kan dat aan liggen?
Reputatie 2
@Hidden.nld Het klopt wel dat je een afspraak moet hebben met de monteur. Maar je kan het nog steeds zelf aansluiten.

Ik ben het eens dat ze zeggen dat je het niet zelf mag doen. Maar die regel is puur bescherming. Als je het sloopt kost het je veel geld om een nieuwe fiber door te blazen naar je huis. Ik raad het in principe ook af om het te doen.

Maar eigenwijs als ik ben heb ik het pakket aangesloten voordat de monteur kwam en alles geactiveerd en getest. Dit vanwege een fout van T-Mobile om mijn lijn van KPN een dag te vroeg eruit te halen zodat ik geen internet en tv meer had. Terwijl de monteur pas een dag later kwam. Dit heeft ervoor gezorgd dat ik zelf de genexis eraf heb gehaald en de draytek heb aangesloten. Maar aangezien ik veel tijd met fiber doorbreng binnen mijn werk durfde ik het wel aan :)

En ik weet dat ik niks te maken heb met het gesprek. Wou het gewoon kwijt 🙂
Reputatie 1
Hallo, afgelopen dinsdag ben ik aangesloten op T-Mobile thuis, ook ik ga mijn eigen hardware gebruiken. Ik zie in deze thread veel eigen ervaringen voorbij komen en heb dit ook zelf goed doorgelezen voordat ik mijn eigen setup thuis ging instellen.

Ik mag hier maar 30000 tekens posten (ik denk dat plaatjes ook meetellen in de regels) dus vandaar even een link naar mijn setup, vooral de specifieke PFsense instellingen die ik in dit forum nog niet terug heb kunnen vinden.

Link
Reputatie 7
Badge +4
Hallo @Lvdv11

Bij oa bol.com
Hi @Lvdv11 ,

Dit zou geen probleem moeten zijn. Je moet ter zijner tijd waarschijnlijk wel even je Archer van de stroom halen om je nieuwe snelheid binnen te krijgen.
Reputatie 6
Ik heb een TP-Link Media Converter en een AC66U router. Na alles in te stellen zoals vermeld in dit topic werkt het internet... tijdelijk.
Alles gaat enkele uren tot hooguit een dagje goed, waarna vervolgens de router aangeeft dat er geen werkende WAN-verbinding is.
Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen veroorzaken?

In de logbestanden van de Asus zou je toch moeten kunnen zien wat de reden is van geen WAN verbinding?
Reputatie 3
Vorige post mag als niet geschreven beschouwen (waarom kan men hier op de Community geen posts wijzigen?).

Probleem was de hardware offloading op de router die ik gebruik.
Nu komen de snelheden door.

Dan nog wel een vraag over de toegewezen IP adressen:
85.x.x.x. is voor Draytek routers
5.132.x.x is voor overige apparatuur?

Ik zie op dit board dat men ook Ubiquiti routers gebruiken en daar wel op de vlan interface een 85.x.x.x. adres is uitgegeven.
Reputatie 7
Badge +4
Hallo @Soundwork008,

Ipadressen worden toegewezen door de dhcp server. deze hoeven niet in de zelfde range te zitten.
Omdat je niet altijd de juiste aaneen gesloten tipranges kan krijgen kan je ook gewoon andere gebruiken. zolang ze toebehoren aan het zelfde AS nummer is dat geen probleem. (moet natuurlijk intern wel goed ingesteld zijn) elke netwerk operator heeft zijn eigen AS nummer.

AS50266 T-Mobile Thuis BV
Ipadressen in CIDR formaat
5.132.0.0/17
31.201.0.0/16
37.143.80.0/21
85.144.0.0/15
85.146.0.0/17
85.146.128.0/18
185.35.112.0/22
185.180.148.0/22
195.191.16.0/23

5.132.0.0 tot 5.132.127.255 is dus ook van T-Mobile Thuis zoals hier boven staat beschreven. (32766 ipadressen)
Reputatie 7
Badge +4
nee, er staan gewoon meerdere ranges in. Kan goed zijn dat de range kleiner wordt gemaakt. Op zich niets mis mee. Wat ik heb vermeld zijn alle ranges die door het as worden vermeld.
Reputatie 7
Badge +3

Hallo @Alex010 

Dat is wel opvallend, had je wel de VLAN 300 ingesteld binnen je ASUS?

Uit de mediaconverter komen namelijk dedicated VLAN’s, waarop je de ASUS dus moet ‘linken’.

 

Reputatie 7
Badge +4

Hi @fvieira 

 

you need to configure ip tv in the router because only then you can configure the internet vlan 300 for your modem. i know it is wird but it works well.

 

Default use is untagged

T Mobile internet is on tagged vlan 300 and iptv on vlan 640. so if you dont configure iptv your modem use the default untagged.

Reputatie 7
Badge +3

@sophie12345abc 

Are the speeds normal and around 900 - 980Mb if the TMT modem is connected, if significant low then the problem is caused by the line to your home i.s.o. your router.

Could you check if speeds are normal with the TMT modem used?

Most of the topics on the internet about a to low speed, switching on Harware NAT solves that issue.

Otherwise try to factory reset the Amplifi and setup the VLAN 300 and enable the Hw NAT, safe this configuration. Power down the Amplifi and power it up again after about 30 seconds to see if that brings more speed.

Reageer