[Glasvezel] Draytek vervangen met je eigen router (met VLAN)

  • 22 January 2018
  • 527 reacties
  • 120385 Bekeken


Toon eerste reactie

527 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Pjuh 

Je wilt de Draytek vervangen door de Unifi USG? Je kan de mediaconverter die in de openingspost staat vermeldt en daarop de USG aansluiten met deze instellingen :

 

Of heb je ook IPTV en/of vast bellen?

Reputatie 1

Hallo @Pjuh 

Je wilt de Draytek vervangen door de Unifi USG? Je kan de mediaconverter die in de openingspost staat vermeldt en daarop de USG aansluiten met deze instellingen :

 

Of heb je ook IPTV en/of vast bellen?

Ik heb ook IPTV. Ben nu met een werkspot job bezig om iemand uit te nodigen om dit te fixen :-)

Dank!

Wat een nuttige informatie allemaal in dit topic. Ook bedankt @Bart_Smith voor de uitvoerige handleiding.

Ik krijg in november glasvezel opgeleverd (750mbit) en hoewel ik dus nog wat vroeg ben, wil ik alvast informatie inwinnen voor hoe ik het straks moet aansluiten en de spullen in huis halen voordat de monteur komt.

Ik wil het glas direct afpatchen op een (nog aan te schaffen) SFP-module in mijn Ubiquiti UniFi switch (kan ik de SFP-module gebruiken die T-mobile levert ten behoeve van de mediaconverter?). Op de UniFi switch doe ik dan de VLAN offloading en stuur dit (via UTP) door naar mijn Qotom pfSense router (en vanaf door ook weer terug naar de switch).

De kabel is me nu duidelijk, ik moet een SC naar SC glasvezelkabel OM3 aanschaffen met de goede lengte om van mijn FPU naar mijn patchkast te gaan als ik het goed begrijp. Heb ik ook nog een adapter nodig of wordt deze door Guidion geleverd?

Klopt alles wat ik denk of hebben mensen nog aanvullingen van dingen die ik verkeerd of over het hoofd zie?

Dank alvast voor iedereen zijn reactie.

@fvieiraHere can you find how to configure your router.

 

Thank you very much! This configuration worked.

Internet 300
LAN port 4 640
LAN port 3 640

 

Not really sure why it was not working when I tried to use only the Internet VLAN. Example:

Internet 300
LAN port 4 300
LAN port 3 300

This configuration does not work. It fails to get a DHCP.

 

Reputatie 7
Badge +3
Geweldige oplossing. Ga er mee aan de slag.

Wel nog een vraag: Moet de TV-decoder rechtstreeks op een specifieke poort op de router aangesloten worden of kan ik ook werken met een switch (op een willekeurige poort) en daar de decoder aan koppelen?


Je zal op je router IPTV VLAN moeten opzetten voor VLAN 640.
In de beginpost van Hidden staat de configuratie voor de Archer C7 router.

Plug nu de UTP kabel in de TP-Link MC220L en de andere kant in de WAN van de TP-Link Acher C7.
Configuratie:
Sluit je Laptop aan op poort 1 van de TP-Link Acher C7
ga naar http://192.168.1.1 en login

Ga naar Advanced
Ga naar Network
Ga naar IPTV/VLAN

Settings
code:
IGMP Snooping: uitschakelen
IGMP Proxy: uitschakelen
IGMP Version: V2

IPTV/VLAN inschakelen
Mode Custom
Internet Vlan ID: 300 Priority 0
802.1Q tag inschakelen.
IP-Phone vlan: 35
IPTV Vlan ID: 640


Bovenstaande config informatie met dan aan @Hidden.nld

Je kan dus niet zonder iets te configureren in je router je TV box aansluiten en dus ook niet op elke LAN uitgang.
Reputatie 1
Dank je Peter. Ik heb het idd ook zo begrepen. Als ik alles instel zoals in de instructie staat waar sluit ik dan de tv decoder op aan? Moet ik een specifieke lan-poort (1, 2, 3 of 4) gebruiken of kan ik daar elke lan-poort voor gebruiken en dus ook na een switch?
Reputatie 4

If you don't use TV, you can leave Port 3 and / or 4 blank, then you can use it for internet, also you can extend your network with additional switches, they will use - when unmanaged - the settings from your router.

 

 

As example; port 4 assigned with vlan 640 (TV) can to expand with an unmanaged switching for 4 TV's, while the other ports are available for internet use. 

Reputatie 7
Badge +3
@twc
Dat hangt een beetje af van welk modem je hebt, dat kan nog al verschillen.
Bij een Archer router heb je na het doorvoeren van bovenstaande configuratie, de mogelijkheid om voor elke LAN uitgang aan te geven welke funtie die uitgang dan bezit.

Zo kun je dus bijv. er voor kiezen om LAN 4 alleen maar IPTV te laten voeren en de rest internet.

Heb hier een video gevonden die een beetje laat zien hoe dat in zijn werk gaat.
LET OP dit is een voorbeeld, de VLAN codes moet je uit de voorgaande post overnemen.
Reputatie 7
Mooi om te lezen hoe dit topic een goudmijn aan informatie bevat! 😁 @twc is het nog gelukt met de opstelling?

If you don't use TV, you can leave Port 3 and / or 4 blank, then you can use it for internet, also you can extend your network with additional switches, they will use - when unmanaged - the settings from your router.

Thanks! Using this configuration as you suggested, I was able to use LAN port 3 for an extra device.

Internet 300
LAN port 4  
LAN port 3  

 

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Pazo,

Ik heb je net in je eigen topic antwoord gegeven. Het lijkt me het handigst om daar verder te praten mocht dat nodig zijn.

Reputatie 3
Is er een reden waarom gekozen wordt voor IGMP Version: V2, V3 blijkt ook te werken?

Na de configuratie aangepast te hebben werkt vooral de tv dienst bij mij veel sneller en stabieler.
Was het blokkerig beeld beu, wat blijkbaar veroorzaakt werd door de oude draytek.
Reputatie 7
Hoi @StefanT

Super dat het gelukt is! Blokkerig beeld zou niet veroorzaakt mogen worden door het modem. Hier zal de klantenservice je dan ook altijd bij helpen om ook via de Draytek scherp en helder beeld te krijgen. Maar zoals ik het begrijp is het bij jou al 100% opgelost! 😎
Reputatie 1

@obnoxiouszebra 

Dankjewel voor je reactie! Dacht even dat niemand hier een ASUS erop had aangesloten haha.
De snelheid die je gemeten hebt is LAN neem ik aan?

Ik heb zelf 750/750 dus ben benieuwd welke snelheden ik ga halen. Met de DrayTek die ik nog heb hangen haal ik dat namelijk makkelijk met de kabel. Vaak richting de 800+ up/down.
Ik ben van plan de komende dagen alles te vervangen bij mij.

Welke mediaconverter heb je nu aangesloten?

Ik kijk uit naar je bevindingen in de toekomst!

 

Reputatie 1
Heeft iemand ervaring met de Genexis Gigabit NT? Ik wil deze gebruiken in plaats van de TP-Link omdat deze al in mijn meterkast aangesloten is.
Reputatie 1
Zonet mijn pakketje binnen. Er zit een losse media converter bij (CTS CVT3002W2A SM-10) die veel lijkt op de TP-Link. De bijgeleverde router is een Huawei HG659.

Handig, scheelt mij werk en geld als de monteur deze MC aansluit en ik enkel nog maar mijn RT-AC66U via UTP aan hoef te sluiten.
Hey hallo @martin_vd , werkt de tv al i.c.m. je Archer C1200? Mijn reactie hierboven mag je negeren, VLAN 640 komt weldegelijk goed binnen op je tv box! Het probleem zit hem in de IGMP functie van je router, deze moet UIT staan. Zou je dit eens kunnen proberen?

Ha @jibbewillem , heb precies hetzelfde probleem. TP-Link MC220L en Archer C9, instellingen overgenomen zoals aangegeven. Alleen IGMP snooping wordt niet aangegeven in router scherm en ik kan niet vinden waar ik dit kan aanpassen (staat dus niet in hetzelfde scherm als van de andere instellingen). Internet werkt prima, alleen tv komt niet door.
Mocht jij of iemand anders een oplossing hebben, ik hoor het graag!
Reputatie 7
Badge +3
@TrueNorth

Alleen IGMP snooping wordt niet aangegeven in router scherm en ik kan niet vinden waar ik dit kan aanpassen (staat dus niet in hetzelfde scherm als van de andere instellingen). Internet werkt prima, alleen tv komt niet door.


Heb net even de handleiding van de Archer C9
AC1900 Wireless Dual Band Gigabit Router er eens bijgezocht en zoals ik het kan zien staat het onder

5.2.3 LAN (p34-p35)

Choose menu “Advanced→Network→LAN

IGMP Proxy - If you want to watch TV through IGMP, please enable it.

Hopelijk heb je hier iets aan.
@TrueNorth


Alleen IGMP snooping wordt niet aangegeven in router scherm en ik kan niet vinden waar ik dit kan aanpassen (staat dus niet in hetzelfde scherm als van de andere instellingen). Internet werkt prima, alleen tv komt niet door.
Heb net even de handleiding van de Archer C9
AC1900 Wireless Dual Band Gigabit Router er eens bijgezocht en zoals ik het kan zien staat het onder

5.2.3 LAN (p34-p35)

Choose menu “Advanced→Network→LAN

IGMP Proxy - If you want to watch TV through IGMP, please enable it.

Hopelijk heb je hier iets aan.


Hi @Pieter_B , dank voor je reactie!
Helaas, ook dat werkt niet. Bovendien is IGMP proxy wat anders dan IGMP snooping?
En zoals @Hidden.nld in het begin van dit topic schreef moet IGMP snooping uitstaan (en IGMP proxy ook) om dit te laten werken.
Ik begin nu dus erg te twijfelen of de Archer C9 dan wel compatible is met deze voorgestelde oplossing, als je de gewenste instellingen niet kan neerzetten?
Als iemand nog iets weet om te proberen, ik houd me aanbevolen! Dank!
Reputatie 1

@MajvB 

De snelheid die ik heb gemeten is inderdaad LAN. Ik heb de standaard media converter die bij de Zyxel geleverd wordt aangesloten. Volgens mij is dat deze CVT-3002-PLUS-DR. In het weekend ga ik nog eens de Zyxel aansluiten om te kijken of dat de snelheid beïnvloed. Ik vermoed van niet maar dan weet ik zeker dat het niet aan mijn apparatuur ligt. Kwestie van stekkertjes wisselen ;).

Volgens mij zou elke media converter met dezelfde specificaties moeten werken. Al kan je dat beter @Hidden.nld  of @Pieter_B vragen.

Dan zou ik het voor nu ook zo even niet weten. Heb zelf ook geen TP-Link apparatuur om te testen. Iemand anders een idee?
Reputatie 1
Beste forumers,

Ik wil de draytek vervangen en gebruik maken van mijn linksys velop mesh router.

nu heb ik de volgende apparaten:
  • tplink mc220l
  • tplink tl-sg105e managed switch
  • linksys velop mesh router
nu heb ik geprobeerd om vlan (300 op poort 2 en 3, vlan640 op port 4 en 5) toe te kennen in de managed switch sg105e. Krijg helaas geen TV beeld en ook geen internet). Het zal waarschijnlijk zo zijn dat ik instellingen fout heb staan in de managed swich.

iemand deze setup werkend gekregen?

iemand een idee welke instellingen en waar ik deze moet instellen in de sg105e managed switch.
heb een afbeelding toegevoegd van instel mogelijkheden van de sg105e.
Dit zijn niet de instellingen die ik gebruikt heb. Maar dient als voorbeeld van de instelmogelijkheden. Zo kun je poorten taggen en untaggen.




alvast bedankt voor de hulp.

gr

Eddy
Reputatie 1
@eddy je moet de poort van de media convertor zetten op trunk met tagged vlan 300 en 640 deze zet je op poort 2 untagged op vlan 300, je kan maar 1 untagged 300 poort gebruiken

Moet ik deze digitaal instellen op de MC220L?

Ik heb de SG105E ingesteld, zie hieronder. Poort 2 op "untagged" vlan300 en poort 3 en 4 op "untagged" vlan640, klopt dit?

Zie schermafbeelding van mijn sg105E



Wat wordt bedoeld met media convertor op trunk met tagged vlan300 en 640? Kan ik dit instellen op de MC220L media convertor?

Gr,

Eddy
Reputatie 1

Hey @Waqqas ,

 

Blijkbaar was dat toch het ding. Vanochtend uitgevoerd en alles doet het met enkel VID 300 voor internet.

Nogmaals dank!

Reputatie 1

Hallo allemaal, via deze post en andere informatie heb ik moed gevonden om het volgende te bestellen en de Draytek modem te vervangen.

- TP-link MC220L

- ASUS RT-AX86U router

 

Nadat ik alles bekabeld had en voor zover mogelijk de instellingen heb aangepast volgens instructie @Hidden.nld had ik in ieder geval direct internet verbinding, draadloos en bedraad dus dat is super fijn.

Dit kon ik NIET instellen: 

IGMP Snooping: uitschakelenIGMP Proxy: uitschakelenIGMP Version: V2


Echter krijg ik op LAN poort 3 + 4 geen internet, wel heb ik ingesteld dat op die poorten d.m.v. VID300
Moet worden doorgegeven.

Op de poorten 1 en 2 werkt het wel goed. Heb ik wellicht iets over het hoofd gezien? Hebben jullie tips/tricks? 

Voor de duidelijkheid, we gebruiken geen TV, dus hebben alleen 4x internet nodig.

Hoor graag,

Reageer