[Glasvezel] Draytek vervangen met je eigen router (met VLAN)

• 22 January 2018
  • 527 reacties
  • 120384 Bekeken

Toon eerste reactie

527 reacties

Reputatie 1
Dus voor iedereen die een router heeft waarbij VLAN's niet ingesteld kunnen worden (zoals mijn linksys Velop) kun je dus gebruik maken van:

• TP-link MC220L media convertor SFP -> Ethernet
  • TP-link TL-SG105E managed switch
  • Je eigen router
Vaak wordt er namelijk in dir forum-artikel gesproken over routers van TP-link waarbij je poorten kan toewijzen.
Echter ikzelf maak gebruik van een MESH systeem waarbij er geen poorten toegewezen kunnen worden voor internet en IPTV.
Heb speciaal voor een mesh router gekozen vanwege het bereik van het netwerk.

Met hulp van Pieter en Hidden.nld is het mij nu gelukt om mijn eigen router te gebruiken op t-mobile netwerk. Helemaal goed!, Bedankt
Reputatie 1
Ok had zojuist contact met service desk telefonisch. De dame gaf aan dat het sinds het andere systeem niet meer mogelijk is je eigen router te gebruiken.
Voorheen had ik via T-Mobile thuis een Draytek met sfp module nu krijg ik een zyxel. Over zyxel en de ervaring ermee wil ik liever niet meer beginnen.

Daarom de vraag hier, kan ik ook met het huidige systeem met de door jullie geleverde glas/media converter en mijn eigen Draytek 2133 AC verbinding krijgen ik wil alleen internet, telefonie en televisie gebruik ik niet.

Van t mobile heb ik momenteel
Cts media converter 3002W2A
Zyxel vmg 8825 t 50
Reputatie 2

Hi Sorry for English, my Dutch isn’t good enough to ask this. 

Sooooo, I have a google WiFi mesh system as my house is too big for just a Draytek and a Fritz box. I have spent a lot of money installing the google WiFi system and I cannot afford to change this already. 

Google WiFi keeps losing Internet signal, google have told me it’s due to a double NAT issue, because I am using my Draytek router upstream of my google WiFi mesh system. Google advised me to put the Draytek in bridge mode. However, T-Mobile have told me this is not possible. They advised to buy a media converter and my own router if I want to put it into bridge mode. I have bought a TP-Link media converter and Archer C1200 router. I have set this up according to the instructions from hidden.NL. I have been able to get the Internet working through the google WiFi, and the TV to work. However, there is no option to put the TPlink into bridge mode. I have tried putting it in AP mode, but then I loose both the Internet and TV, so this does not work. 

With the TP-link and media converter upstream of the google WiFi I still have the double NAT issue and the Internet keeps dropping out through the google WiFi. So I am no further forward. 

Google have told me to assign an address reservation for Google WiFi  in the TPlink router and then an enable DMZ, forwarding it to the static address assigned to the google WiFi, but apparently this still results in double NAT. Google then told me to port forward to 5222 in the TP-link, but this has not resolved the double NAT either.  

I have 2 questions to resolve this issue. 

To get this up and running we need some sort of device that can handle the VLAN splitting so we can keep IPTV, but it needs to pass Internet straight through to google WiFi, so google can create a network and manage it without without prior upstream network management. 

Is it possible to get a managed switch, to replace the Draytek modem, that is compatible with VLAN and IPTV and is also programmable to port forward the V300 channel to google, allowing google to manage to the network and alleviate the double NAT problem? This would be set up like so: Media converter>managed switch then 1 off to TV and one off to google WiFi. Also, where would I obtain the settings to set this up? Can anybody recommend a switch that is simple and easy for a networking novice to understand if this is possible?

Or is there a setting in the Tp-link router that I am not aware of that will allow this to work. 

Alternatively is it possible to buy a modem router to replace to Draytek/Tp-link that has a fibre port and will go into bridge mode and still manage the VLAN/IPTV. 

Thanks for your help!

Reputatie 7
Badge +4
@Eddy1980,

klopt helemaal. ik ben al begonnen aan een topic voor een eigen router zonder vlan alleen is die nog niet af en nog niet zichtbaar.

je was me dus net voor
Reputatie 7

Hey @swampystorm,

I moved your question to this topic. :relaxed:  Are you also losing connection when you have only connected your Draytek modem without the extra hardware?

Reputatie 1
@Reinier04 thanks dan probeer ik het gewoon conform settings die hier staan.
Reputatie 7
Badge +4
Hallo @Viabrevis,

T-Mobile geeft geen ondersteuning op eigen modems. dit betekend niet dat het niet werkt.
Doorgaans word door de helpdesk ook verwezen naar dit topic hiervoor. Dit is ook gewoon te vinden op hun intranet 🙂 In ruil voor mijn hulp op het forum heb ik toegang tot de backoffice en kan je vertellen dat er technisch niets is veranderd. je kan je huidige modem gewoon blijven gebruiken. De instellingen zijn verder niet veranderd. Wel moet de monteur even de zyxel aansluiten. dit hoort bij het process. zo kan je meteen zien dat je verbinding gewoon werkt. hierna kan je gewoon weer je eigen modem er in prikken.
Is er ook hier iemand die ervaring heeft met de Cisco Meraki Stack?
Is het een beetje te doen om de Draytek te vervangen voor de router uit deze stack?

Hoor het graag!
Reputatie 7
Hoi @Eddy1980 en @Herrie1982

Super om te lezen dat het gelukt is (met de hulp van dit topic)! 🤘
Reputatie 7
Badge +15

Hallo @swampystorm 

After putting a modem/router in bridge mode only one LAN port will be sending out the signal.

I think the best option is to connect a managed switch after the mediaconverter and tag vlans to the ports.

https://support.google.com/googlenest/answer/9798157

If you look on internet there are plenty of switches with VLAN functionality, I don't have one so i cannot tell you which one the best is.

There are expensive ones and cheaper ones so its better to take a look yourself just ensure it has all the features you want.

Vanaf vandaag is de FRITZ!Box 5490 ook beschikbaar gemaakt voor T-Mobile Thuis (Internet + TV). Binnenkort zal ik hier een uitgebreid topic over schrijven.
Reputatie 2

Hallo @swampystorm 

After putting a modem/router in bridge mode only one LAN port will be sending out the signal.

I think the best option is to connect a managed switch after the mediaconverter and tag vlans to the ports.

https://support.google.com/googlenest/answer/9798157

If you look on internet there are plenty of switches with VLAN functionality, I don't have one so i cannot tell you which one the best is.

There are expensive ones and cheaper ones so its better to take a look yourself just ensure it has all the features you want.

So just to confirm this would look like Media converter → managed switch - google WiFi and I will eliminate the need for a router and this will resolve the double NAT :D

Reputatie 1
Hi Hidden,

First, sorry to reply in English because of my poor Dutch.
I have done all the physical connections as you suggested. The router I'm using is TP LINK Archer C2300,
but then I have issue to login to 192.168.1.1 via a ethernet cable. I've already set my laptop to automatically getting IP address and DNS, but still tha LAN connection is faulty.

Is the red signal on my router (which I think means no internet since I haven't configured VLAN because I can't log in to admin) normal? Does this lead to my failure to login to 192.168.1.1?

Thank you very much for your help.

Hi @Will Wang

Can you try reaching your router at http://tplinkwifi.net ?

Make sure your WiFi is turned off when you connect via an ethernet cable.

Alternatively you can try setting your router to factory defaults.
Reputatie 7
Badge +15

Im a bit confused lol, the google support page says that the switch should be placed after the modem/router to seperate the vlans. They probably mean when every port has iptv signal and internet signal.

On the Draytek modem port 1 and 2 are only internet, 3 and 4 are only iptv so connecting google nest to port 1 should work and on the tp link you can also choose which port is for internet and which for IPTV.

Looks like its something else and a switch will not work maybe.

Reputatie 4

Ik heb momenteel een probleem waar ik niet uit kom;

Volgens de dns statistieken (van mijn Edgerouter) heb ik 3 nameservers "configured for DNS forwarding", te weten;

Mijn Pi-hole en 37.143.84.228 en 229 (T-Mobile vermoed ik), maar ik heb geen verbinding met internet, de tv doet het overigens wel en ik heb ook een ip adres (31.20.xx.xx).

Als ik de Pi-hole er tussenuit haal heb ik nog steeds geen verbinding "server IP address could not be found", Ik kan wel op de Pi bij UniFi en Pi-hole komen, maar daar heb ik momenteel weinig aan zolang ik verder nergens bij kan komen.

Het probleem is "ontstaan" na het maken van een back-up van het sd kaartje, zowel de "originele" als de back-up geven hetzelfde probleem.

Ping statistics for 8.8.8.8:

Sent = 4
Received = 4
Lost = 0
Min = 8ms
Max = 9ms
Average = 8ms
TTL = 119 (alle)

Reputatie 1
Hi @Will Wang

Can you try reaching your router at http://tplinkwifi.net ?

Make sure your WiFi is turned off when you connect via an ethernet cable.

Alternatively you can try setting your router to factory defaults.

Hi @jibbewillem

I already tried reset and turning off WIFI. But you think the red signal should be normal without configuring VLAN correctly, am I correct?
Then my issue is connection between my router and laptop, not between my router and the modem.

Hallo,

ik heb mijn Zyxel VMG8825-T50 vervangen door een TP-Link  Archer C7 v2.

De C7 heb ik rechtstreeks aan de mediaconverter gehangen en omdat mijn tv niet de nieuwe omgeving  onfersteund heb ik  zowel vlan300 als vlan640 geconfigureerd.

Internet werkte als een zonnetje maar  mjn entone-68, die ik aan LAN1 had gehangen,  kreeg ineens een hele oude  build versie.

ook nadat ik  de lijst met routes had toegevoegd zoals hier vermeld , bleef ik dezelfde oude build houden.

Heb toen nog wat met  vershillende  IGMP instellingen zitten testen maar  geen van dat zorgde voor een nieuwere build.

Toen ik de de entone-68  aan LAN2 had gehangen waar  VLAN300  zit kreeg ik ineens wel een hele andere build.

Dit strookt totaal niet met hetgene  wat ik overal lees.  Kan iemand mij vertellen wat er mis ( of misschien wel goed)  is gegaan. ??

Mijn andere vraag is  wat kan ik het beste doen om mijn netwerk te vergroten en  sommige dingen  van elkaar te scheiden?  Wil nl. graag een aparte WIFI omgeving die gescheiden is van mijn vaste home omgeving. Ik heb het volgende aan aparatuur :

TP-LINK Archer C7 v2  AC1750 Wireless Dual Band Gigabit Router.

Netgear R6400 v2 AC 1750 Smart Wifi Router.

Netgear  GS308EPPv1  Smart Managed switch.

Netgear  prosafe plus GS108Ev3  Gigabit switch.

Edge Router Lite-3.

Pfsense op een shuttle XHV16V ( maar deze heeft maar 2 netwerk poorten en ik heb pfsense  niet echt goed in de vingers).

Alle suggesties zijn welkom .

BVD.

Navel !!

@Will Wang it is true that you won't have an internet connection out of the box. You need to configure the VLAN's first. But to do this you need to access the web GUI.

Maybe your ethernet drivers on your laptop are not functioning properly. You could try using a wireless connection.

What error message do you get when you try to reach the router?
Reputatie 2
Ik heb wat problemen met denk ik de draytek, maar zou wellicht de TP-Link MC220L icm mijn Netgear R7000 router willen gebruiken - enig idee of dat zou werken?
Reputatie 2

Helaas, ik krijg het niet voor elkaar. 

Volgens mij wel de juiste instellingen gebruikt, zie hieronder 

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @DarkMaster,

Welkom op de Community!

Wat betreft tv: ik zie dat je al bent overgezet naar het nieuwe tv-platform en omdat je een glasvezelverbinding hebt, is VLAN 640 niet meer nodig. Ook de routes die genoemd worden in het topic dat je aanhaalt, heb je niet nodig. Je kunt de tv-box gewoon in je LAN hangen en aan de WAN-kant heb je alleen VLAN 300 nodig.

@Will Wang this is great news! Your are most welcome, this is what the community is about.

@ericjanvanputten in combinatie met de R7000 werkt het. Ik heb zelf een korte tijd een R7800 aangesloten gehad. Netgear apparaten zijn heel makkelijk in te stellen en bij moeilijkheden helpen we je graag. Hou er wel rekening mee dat je geen telefonie hebt zonder de Draytek.
Reputatie 7
Badge +15

@JakevanSteen

Type bij internet VLAN 300

Telephone VLAN 35

Iptv bovenaan uitschakelen.

Als IMGP proxy kan worden uitgeschakeld dan dat doen of V2 als uitschakelen er niet is. anders instellingen opslaan en router opnieuw starten. Laat je weten of het werkt?

Reputatie 7
Badge +15

I thought a switch wouldn't solve it but great to hear. 😀

Reageer