[Glasvezel] Draytek vervangen met je eigen router (met VLAN)

  • 22 January 2018
  • 527 reacties
  • 120490 Bekeken


Toon eerste reactie

527 reacties

De Tmobile modem/router ligt bij ons ergens in de kast te verstoffen omdat wireless geen optie is in onze woning. We gebruiken nu de Deco M9 plus als router (direct aan de converter gehangen) en de verbinding is ontzettend stabiel. Overal in huis continue 200/200 mbit waarbij we met de modem van Tmobile blij moesten zijn met 20mbit. 

 

 

Reputatie 7
Badge +15

@JakevanSteen

 

Reputatie 2

Hoi @JakevanSteen, ik vermoed van niet. Omdat ik het niet zeker weet, heb ik hulp gevraagd van een expert. Mocht een andere topper nog niet gereageerd hebben straks, dan krijg je mijn antwoord zodra ik een reactie heb van haar! 😉

Alvast bedankt voor de moeite👍🏻

Reputatie 7
Badge +15

@JakevanSteen 

Graag gedaan 👍

En wat was de oplossing/fout?

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @JakevanSteen 

Als je VLANs kan configureren dan zal het gewoon lukken denk ik.

Ziet jouw modem interface er ongeveer uit als één van deze 2? Dan kan je dit volgen met de instellingen uit dit topic.

https://www.tp-link.com/us/support/faq/1585/

https://www.tp-link.com/us/support/faq/1584/

Reputatie 4

Van het ene op het andere moment krijg ik geen ip-adres meer, zowel niet met de nieuwe Edgerouter (6P) als met de (te vervangen) Asus AC68u icm MC220L, alleen maar via de Draytek.

 

Ik heb het nogmaals met de media converter en een ander type Asus geprobeerd, dan krijg ik wel een ip-adres, maar nog steeds niet op de edgerouter. 

Ik ben weer een stapje verder - ik krijg nu wel een ip-adres (85.xx.xx.xx range) maar daar heb ik nog geen verbinding mee. 

 

Het vreemdste is dat ik de sfp module op "auto / auto" moet zetten ipv "1000 / full". 

 

Ik ga het zeker verder uitzoeken hoe dit mogelijk is, voorlopig draait het op de Asus N66U (WiFi uit) icm de UniFi AC Lite ap's. 

Beste

 

Is het mogelijk om dan ook over 1 poort internet en tv te krijgen? iets wat t-mobile nog niet heeft maar bijv KPN wel?

Ik heb namelijk 1 utp naar mijn tv opstelling getrokken. toen (na het storten van mijn vloer) erachter gekomen dat dit geen tv & internet verstuurd… geen tv op de utp dus…

 

Alvast bedankt,

 

Sym

Hi,

Ik overweeg al een hele poos om de Draytek te vervangen en sinds ik er achter ben gekomen dat de problemen die ik heb met mijn Logitech Hub/Google Home Mini komen door een setting die ik niet kan aanpassen is de maat vol! :)

Mijn voorkeur gaat uit naar de ubiquiti edgerouter x sfp, heeft iemand hier al ervaring mee? De rest van mijn netwerk hardware is ook van ubiquiti.

@Waqqas 

Oh, de nieuwe modem heeft dit wel? dan ga ik daar een contact over nemen.

bedankt!

Reputatie 2

Ik heb inmiddels mijn TP-Link router op mijn Mediaconverter aangesloten en de instellingen gebruikt van @Waqqas en op het eerste gezicht werkend. 
Merk alleen op na een tijdje wanneer ik bijvoorbeeld een pagina laad dat het heel lang duurt of helemaal niet laad. 
 
Nou  weet ik alleen niet hoe ik dit probleem kan oplossen. 
verschillende instellingen geprobeerd helaas zonder resultaat. 
 

 

@MarkAsRead hi, hier op Tweakers staat een uitgebreide handleiding. Ik denk dat je hiermee wel uit de voeten kan.
Reputatie 7
Badge +15

@JCColee

Helpt het misschien om de mediaconverter voor even stroomloos laten?

Je zou ook op zoek kunnen gaan naar de DNS instelling bij advanced en gebruik bijvoorbeeld 8.8.8.8 en 8.8.4.4 voor DNS server 1&2.

Merk je hier verbetering mee?

Edit ik zag bij iemand anders dat IGMP proxy inschakelen beter werkte met de verbinding, je kan het proberen en mocht het niet werken zet hem dan terug.

Reputatie 7
Badge +3

@Pieter_B dit noem je nou een full on facepalm momentje. Anders vergeet je even enable aan te vinken (lange dag laten we het daar maar op houden) aan de hand van het docje ging ik in ieder geval alles nakijken en ja hoor vinkje bij dhcp options niet gezet...

Begrijp uit je verhaal dat je het aan de praat hebt gekregen, goed om te horen @Viveutvivas .

Het is altijd moeilijk om zo op afstand zonder zelf de settings na te lopen, waar het soms fout gaat .. en het op enabled zetten kijk je bij de Draytek eenvoudig overheen (vroegere eigenaar van de Draytek 2132Fvn).. de GUI is niet altijd even begrijpelijk.

@RVerharen
Met MikroTIK is het wel te doen en zo duur is het niet ( in verhouding met andere merken ).CRS317-1G-16S+RMHiermee moet het met gemak lukken, er is ook een 4x SFP+ router, maar die is voor wat jij wilt niet voldoende.
Wel even in de gaten houden dat je 2 blokken van 8 SFP+ hebt en deze blokken zijn zo snel als de traagste SFP die je gebruikt.
Voorbeeld: in Blok 1, 4x SFP+ 10G en 1x SFP+ 1G dan werkt alles op 1Gb.

@Bart_Smith

Thnx for deze toelichting. Kan bij MikroTik die 'beperking' van de SFP+ blokken niet terugvinden. Kun je een linkje sturen waar ik eea kan verifieren en of dit bij andere MT routers/switches ook het geval is.

Thnx.
Reputatie 1

@Glassertje Die snelheden zou ik ook moeten halen. Heb je bijzondere instellingen in je Asus toegepast? Hij staat bij mij verder nog op de fabrieksinstellingen. Ik heb alleen de IPTV instellingen aangepast naar Internet 300 en IPTV naar 640.

 

Alvast bedankt voor je reactie, en het is hoopgevend dat de 1 Gbit daadwerkelijk gehaald kan worden ;)

Reputatie 3
@RVerharen

Ik kan zo snel niet de youtube video terug vinden waar het in besproken wordt. ( en ga ze niet allemaal weer kijken 🙂 )
Dus kijk ze even na, dan heb je ook een idee wat de geluids productie etc. is.
Reputatie 2
@jibbewillem, Dank je voor de link!

Ik ben van het weekend er mee aan de slag gegaan en het werkt als een tierelier! Super happy er mee. 😁

@MarkAsRead Heb je IPTV ook werkend gekregen?

Heb deze stappen zelf ook gevolgd. Hij leest de guide wel uit, echter heb ik geen beeld en geluid. Daarbij geeft hij een foutmelding.
Reputatie 6

@obnoxiouszebra Gebruik je de originele firmware of Merlin? Of wat anders?

 

Heb je wel NAT Acceleratie aanstaan? Onder LAN > Switch Control (Asus en Merlin firmware)

 

Ik zie hier: CTF (Cut Through Forwarding) is enabled.

Reputatie 7
Badge +4
kun je IGMP snooping eens inschakelen ?
Reputatie 2
kun je IGMP snooping eens inschakelen ?
In de Config Tree van de Edgerouter is enkel de IGMP Proxy aanwezig.
Reputatie 1

Hoi allemaal!

 

Ik heb de TP Link Archer 7 maar de laatste tijd heel veel issues. TV hapert als er iets gedownload wordt, radio reconnect super veel, verbinding valt 1x per dag minimaal weg TP Link zegt dan “Poor network” doormiddel van release en renew heb ik dan weer verbinding.

 

Ben dus eigenlijk opzoek naar een iets krachtigere router, iemand tips?

 

 

Ik heb die haperingen dus ook, verder nooit problemen met het internet.. Ik ben bijzonder nieuwsgierig naar waar dit door kan komen.

Situatie is archer C7, kabel naar tv, en perfect beeld. Zodra ik een download aanzet van wat dan ook, of op de wifi ga zitten streamen, allemaal blokjes en haperingen, en dan trek ik de verbinding lang niet leeg. 

Heeft iemand een suggestie? 

Kan ik het TV signaal prioriteit geven of is er iets anders wat misschien mis gaat

 

Reputatie 7
Badge +3
Vandaag weer eens even wat tijd gestoken om wat te spelen met de mediaconverter in samenspel met mijn ASUS.

Alles werkt prima
  1. VLAN 300 (alleen internet)
  2. MAC Clone, omdat ik withkisted ben voor secure connection
  3. Content op TV streamen werkt
Maar nu komt het opvallende, SIP registratie wil niet lukken.

Heb hier een N300A IP voor mijn huis telefoon, alles is extern geregeld bij andere providers.
Alles werk ook gewoon als ik mijn Draytek er tussen heb zitten, maar de andere opzet werkt dus niet.

Eerst de MAC Clone eens verwijderd in de ASUS => geen verbetering.
In de ASUS onder WAN WAN-NAT Passthrough SIP Passthrough op [enabled] gezet => geen verbetering

Mijn gedachte is nu, dat ik actief op de UNTAGGED LAN poort van mijn ASUS, waarop de N300A IP zit, TAGGED maak met VLAN ID 300 naar buiten.
Blijkbaar zit dus nu in die SIP header VLAN informatie die mijn registratie bij de provider in de weg zit.

Alles weer naar het oude gebracht, dus Draytek => ASUS resulteerd weer in een werkende SIP.

SIP heeft dus nog even wat extra aandacht nodig zo te zien bij gebruik van mijn vermelde opzet.

Er komt nog een tussenfase, want uiteindelijk wil ik naar de mediaconverter met daarachter een Edgerouter Lite en een 8 poort Unify switch en Unify AP's.

Heb nu even te weinig tijd om handen om de eerste stap MC => Edgerouter Lite => ASUS op te zetten.

Zal maar zeggen ... wordt vervolgd ......

NOTE: Deze issue betreft mijn specifieke netwerkomgeving met een SIP Client, dus voor mensen die alleen maar internet (VLAN 300) en IPTV (VLAN 640) uit de glasvezel pikken speelt dit probleem niet.
Reputatie 3
VoIP : poort 5060 TCP/UDP wordt gebruikt door de provider.
Je zou eens kunnen vragen bij je VoIP provider of deze alternatieve poorten beschikbaar heeft (5061 of 8060 BV. )

Je kan evt. intern 5060 behouden zolang deze op de firewall geforward worden naar de alternatieve poort.
Reputatie 7
Badge +3
@Bart_Smith

Bedankt voor je opmerking, maar alles staat al sinds dat ik overging naar Vodafone Thuis (toen) ingesteld op alternatieve poorten tussen 5060 en 6000. Dit omdat ik bij de overstap al had gelezen over problemen bij gebruik van een eigen SIP client op poort 5060.

Het probleem zit hem er puur in als ik de MC direct link naar mijn ASUS en daar dus VLAN 300 UNTAG voor internet, dan kan ik geen verbinding meer krijgen met mijn VoIP provider.
Als ik dus de VLAN zaken overlaat aan de Draytek router met daarachter mijn ASUS router zonder VLAN setting, dan werkt het probleemloos.
Nu kan het zijn dat de ASUS het probleem is, maar dat kan ik nog niet uitsluiten.

Als ik weer wat meer tijd heb ga ik er eens goed voor zitten ...
Reputatie 3
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat t-mobile's VoIP ook zijn eigen VLAN heeft, dit om bij zware downloads geen drops te krijgen ( Robot stemmen etc )

tests:

Eerst denk ik maar testen of je connectie hebt met je provider ( IP of DNS ).
Een simpele PING dus :)

Maak een firewall rule voor de VoIP poorten die naar het IP adres van je provider gaan, dit houdt ook VoIP spam tegen.


Digium Voip Test geeft een timeout
Portquiz on 5060 geeft wel aan dat poort 5060 open is en de pagina berijkbaar.
Via 5060-5999 alles oke , maar 6000 niet.
En een check met Shields UP is ook altijd een goed idee. ( en maar goed ook , ik kwam erachter dat mijn Ping nog aan stond Oops! )

Reageer